Archwium - Program wychowawczy

PROGRAM WYCHOWAWCZY GIMNAZJUM W STARKOWIE 

Niniejszy dokument stanowi załącznik do Statutu Gimnazjum w Starkowie.

 

Na podstawie załącznika nr l do Rozporządzenia Ministra edukacji Narodowej z dnia 15 lutego 1999r. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego / Dz. U. Nr 14 z 23 lutego 1999r. poz.129/ oraz załącznika nr 2 do Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15 lutego 1999r. w sprawie ramowego statutu publicznej sześcioletniej szkoły podstawowej i publicznego gimnazjum /Dz. U. Nr 14 z 23 lutego 1999r. póz. 131/ wprowadza się od l września 2000r. w Gimnazjum w Starkowie nowelizację Programu Wychowawczego.

CELE OGÓLNE:

I.  Kształtowanie umiejętności psychospołecznych.

II. Wychowanie do rozwoju intelektualnego.

III. Zagrożenia i patologie.

IV. Rodzina, społeczność lokalna, państwo.

V. Wychowanie do zdrowia psychicznego i fizycznego. 

DZIAŁ I: KSZTAŁTOWANIE UMIEJĘTNOŚCI PSYCHOSPOŁECZNYCH 

CEL SZCZEGÓŁOWY nr l: Skuteczne porozumiewanie się 

Obszary działań

Monitoring

CEL SZCZEGÓŁOWY nr 2: Moje mocne i słabe strony.

Obszary działań

Monitoring

CEL SZCZEGÓŁOWY nr 3: Radzenie sobie z uczuciami

Obszary działań

Monitoring

CEL SZCZEGÓŁOWY nr 4: Odpowiedzialność za siebie i rówieśników

Obszary działań:

Monitoring

CEL SZCZEGÓŁOWY nr 5: Dostrzeganie potrzeb własnych i innych.

Obszary działań:

Monitoring

CEL SZCZEGÓŁOWY nr 6: Koleżeństwo, przyjaźń, zakochanie.

Obszary działań

Monitoring

DZIAŁ II: WYCHOWANIE DO ROZWOJU INTELEKTUALNEGO 

CEL SZCZEGÓŁOWY nr l: Ukierunkowywanie uczniów na wydobywanie z treści poszczególnych przedmiotów elementów wychowawczych.

Obszary działań

Monitoring

CEL SZCZEGÓŁOWY nr 2: Motywowanie do działania.

Obszar działań

CEL SZCZEGÓŁOWY nr 3: Budzenie zainteresowania zajęciem edukacyjnym.

Obszary działań:

Monitoring

DZIAŁ III: ZAGROŻENIA I PATOLOGIE

CEL SZCZEGÓŁOWY nr l: Rozpoznawanie niebezpiecznychsytuacji sytuacji. 

Obszary działań

Monitoring

CEL SZCZEGÓŁOWY nr 2: Świadome unikanie niebezpiecznych sytuacji i zagrożeń.

Obszary działań

Monitoring

CEL SZCZEGÓŁOWY nr 3: Nowe zagrożenia i problemy.

Obszary działań

Monitoring  

CEL SZCZEGÓŁOWY nr 4: Ja i grupa rówieśnicza.

Obszary działań  

Monitoring

CEL SZCZEGÓŁOWY nr 5: Świadome korzystanie ze środków masowej komunikacji.

Obszary działań:

Monitoring:  

DZIAŁ IV: RODZINA, SZKOŁA, SPOŁECZNOŚĆ LOKALNA, PAŃSTWO

CEL SZCZEGÓŁOWY nr l: Wartość rodziny w życiu człowieka.  

Obszar działań

CEL SZCZEGÓŁOWY nr 2: Rozwijanie samorządności uczniów.

Obszar działań

Monitoring

CEL SZCZEGÓŁOWY nr 3: Odpowiedzialność za podejmowane działania.

Obszar działań

Monitoring

CEL SZCZEGÓŁOWY nr 4: Współuczestnictwo w życiu szkoły i środowiska lokalnego.

Monitoring

CEL SZCZEGÓŁOWY nr 5: Jestem Polakiem, więc jestem Europejczykiem.

Obszar działań

Monitoring

DZIAŁ V: WYCHOWANIE DO ZDROWIA PSYCHICZNEGO I FIZYCZNEGO

CEL SZCZEGÓŁOWY nr l: Zasady zdrowego trybu życia.

Obszary działań

Monitoring 

CEL SZCZEGÓŁOWY nr 2: Dbałość o budynek szkolny i otoczenie szkoły. 

Obszar działań: 

Monitoring:  

1. Na podstawie przyjętych celów ogólnych i celów szczegółowych tworzy się Szkolny Program Wychowawczy, obejmujący w sposób całościowy wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym. 

2. Szkolny Program Wychowawczy tworzą następujące segmenty:

a) Powinności i treści wychowawcze właściwe dla poszczególnych zajęć edukacyjnych.

b) Zestaw treści i umiejętności o istotnym znaczeniu wychowawczym - ścieżki edukacyjne, które realizowane są na wielu różnych zajęciach edukacyjnych. Plan realizacji poszczególnych ścieżek edukacyjnych powstał w wyniku współpracy wszystkich nauczycieli i wychowawców. 

c) Szkolny system zajęć pozalekcyjnych rozwijających talenty i zainteresowania, postawy i umiejętności społeczne organizacyjne. 

d) Powinności wychowawcze , będące wymiarem pracy edukacyjnej każdego nauczyciela, określone w ramach zadań ogólnych szkoły. 

e) Powinności wychowawców klasowych. 

f) Tematyka i rozkład „godzin z wychowawcą". 

g) Wychowawcze treści zawarte w statucie oraz regulaminie szkolnym. 

h) Działalność samorządu uczniowskiego - zasady funkcjonowania i jego zadania.

i) Program działań przeciwstawiających się złu, zagrożeniom i patologii - wykaz form pomocy wychowawczej dla uczniów, którzy znaleźli się w sytuacjach zagrożenia.

j) Działania zmierzające do wyrównania szans edukacyjnych i życiowych uczniów pochodzących z różnych środowisk.

k) Program opieki i wychowania w świetlicy.

l) Zasady współpracy wychowawczej z rodzicami:

  • z udziałem uczniów, którzy będą mieli możliwość zaprezentowania swoich nowych umiejętności przed rodzicam
  • wspólne rozwiązywanie problemów wychowawczych (np. zajęcia warsztatowe),
  • zapraszanie specjalistów na spotkania i prelekcje w klasach, zgodnie z potrzebami rodziców i uczniów,
  • organizowanie wspólnych dla wszystkich chętnych rodziców spotkań tematycznych. 
  • pomoc materialna uczniom,
  • porady udzielane przez wychowawców i pedagoga szkolnego,
  • ścisły kontakt z instytucjami wspomagającymi szkołę, sądem rodzinnym, kuratorem sądowym, policją, GOPS,
  • konsekwentne egzekwowanie realizacji przez uczniów obowiązku szkolnego,
  • zajęcia socjoterapeutyczne z uczniami. 

m) Kalendarz zawodów sportowych, występów artystycznych, wycieczek i rajdów ogólnoszkolnych, itp. 

n) Opis ceremoniału szkolnego, stałych uroczystości różnego typu o charakterze wychowawczym i kulturalnym wraz z ramowym harmonogramem. 

o) System oceniania zachowania uczniów.

p) Szkolny system diagnozowania i ewaluacji - realizowany przez: 

3. Na początku roku szkolnego każdy wychowawca jest zobowiązany do opracowania planu wychowawczego swojej klasy na podstawie niniejszego programu oraz nadzorowania jego realizacji. 

4. Plan wychowawczy danej klasy powinien być spójny ze szkolnym programem wychowawczym i uwzględniać specyficzne zadania wynikające z potrzeb uczniów i rodziców.

5. Szkolny program wychowawczy oraz plany wychowawcze poszczególnych klas powinny być realizowane przez wszystkich nauczycieli przy współpracy rodziców. 

6. Szkolny program wychowawczy ma charakter otwarty i może być modyfikowany i zmieniany w trybie jego uchwalania. 

7. Plany wychowawcze danych klas mogą być uzupełniane i zmieniane przez wychowawców klas po zaopiniowaniu przez szkolną komisję do spraw wychowania. 

8. Szkolny program wychowawczy oraz plany wychowawcze danych klas, są do wglądu u wychowawców klas, dyrektora i w bibliotece szkolnej. 

9. Nadzór nad realizacją i ewaluacją Szkolnego Programu Wychowawczego sprawuje szkolna komisja do spraw wychowania.

Osoby odpowiedzialne

Autor:Izabela Łazuga
Odpowiada:Dorota Czupryniak
Wytworzył:Dorota Czupryniak
Data ostatniej zmiany:2014-11-06 09:29:49

Statystyki

Odwiedzin na stronie: 901