Z A R Z Ą D Z E N I E Nr 1/2015
Powiatowego Lekarza Weterynarii w Rykach
z 27 kwietnia 2015r. r.
w sprawie ustalenia Regulaminu Organizacyjnego Powiatowego Inspektoratu Weterynarii w Rykach
Na podstawie art.11 ust.2 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. o Inspekcji Weterynaryjnej (Dz.U. z 2007 r. Nr 121, poz.842, z poźn. zm.) oraz § 2 i § 5 Zarządzenia Nr 1 Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 2 marca 2010 r. w sprawie organizacji wojewódzkich, powiatowych i granicznych inspektoratów weterynarii (Dz. Urz. Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nr 3, poz.3 .), zmienionego zarządzeniem Nr 32 Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 13 listopada 2014r. zmieniającym zarządzenie w sprawie organizacji wojewódzkich, powiatowych i granicznych inspektoratów weterynarii (Dz. Urz. Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 18 listopada 2014r., poz. 26) zarządza się, co następuje:
§ 1.
Ustala się Regulamin Organizacyjny Powiatowego Inspektoratu Weterynarii w Rykach stanowiący załącznik do niniejszego Zarządzenia.
§ 2.
Traci moc Zarządzenie Nr 1 Powiatowego Lekarza Weterynarii w Rykach
z dn. 15 listopada 2010r. w sprawie ustalenia Regulaminu Organizacyjnego Powiatowego Inspektoratu Weterynarii w Rykach.
§ 3.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
Załącznik do Zarządzenia Nr 1/2015r.
Powiatowego Lekarza Weterynarii w Rykach
z dnia 27 kwietnia 2015r.
Regulamin Organizacyjny
Powiatowego Inspektoratu Weterynarii
w Rykach
Ustalił:
Powiatowy Lekarz Weterynarii w Rykach
w uzgodnieniu z Lubelskim Wojewódzkim Lekarzem Weterynarii
ROZDZIAŁ I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
1. Powiatowy Inspektorat Weterynarii w Rykach działa w szczególności na podstawie:
1) ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. o Inspekcji Weterynaryjnej (tj. Dz.U. z 2010 r. Nr 112, poz. 744),
2) Zarządzenia Nr 1 Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 2 marca 2010 r. w sprawie organizacji wojewódzkich, powiatowych i granicznych inspektoratów weterynarii (Dz. Urz. Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nr 3, poz. 3),
3) niniejszego Regulaminu Organizacyjnego.
§ 2
1. Regulamin organizacyjny, zwany dalej "Regulaminem", określa wewnętrzną strukturę, szczegółową organizację, tryb pracy Powiatowego Inspektoratu Weterynarii w Rykach oraz szczegółowy zakres zadań komórek organizacyjnych i stanowisk wchodzących w skład Inspektoratu.
2. Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:
§ 3
1. Inspektoratem kieruje Powiatowy Lekarz.
2. Inspektorat zapewnia obsługę realizacji zadań Powiatowego Lekarza:
1) wynikających z ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. o Inspekcji Weterynaryjnej;
2) jako dysponenta środków budżetowych na zasadach określonych w ustawie o finansach publicznych;
3) wynikających z odrębnych ustaw.
3. Inspektorat jest państwową jednostką budżetową.
4. Terenem działania Inspektoratu jest obszar powiatu ryckiego.
5. Siedziba Inspektoratu mieści się w Rykach.
ROZDZIAŁ II
ORGANIZACJA INSPEKTORATU
§ 4
1. Komórkami organizacyjnymi, z wyłączeniem samodzielnych stanowisk pracy kierują kierownicy.
2. W zespołach, o których mowa w § 12 i 13, kierownikiem może być starszy inspektor weterynaryjny, a w razie jego braku inspektor weterynaryjny.
3. Schemat organizacyjny Inspektoratu przedstawia załącznik nr 1.
ROZDZIAŁ III
ZASADY REALIZACJI ZADAŃ I KIEROWANIA PRACĄ INSPEKTORATU
§ 5
1. Powiatowy Lekarz wykonuje zadania przy pomocy Zastępcy Powiatowego Lekarza.
2. Do kompetencji Powiatowego Lekarza należy w szczególności:
§ 6
1) zespół do spraw finansowo – księgowych i administracyjnych,
2) samodzielne stanowisko do spraw obsługi prawnej
3) zespół do spraw bezpieczeństwa żywności, pasz oraz ubocznych produktów
4. Zastępcy Powiatowego Lekarza bezpośrednio podlega:
a) zespół do spraw zdrowia i ochrony zwierząt
§ 7
1) należyte zorganizowanie pracy zespołu i zapoznanie podległych pracowników z obowiązującymi przepisami prawa,
2) porządek i dyscyplinę pracy,
3) merytoryczną i formalno-prawną poprawność załatwianych spraw.
§ 8
starannością oraz odpowiadać zasadom techniki prawodawczej.
powinny być parafowane przez:
1) pracownika zajmującego się sprawą,
2) kierownika zespołu, z którego zakresem działania związany jest akt prawny,
3) głównego księgowego – w przypadku gdy treść aktu dotyczy budżetu lub ma
powodować skutki finansowe,
4) radcę prawnego pod względem formalnoprawnym i redakcyjnym.
1) pracownika zajmującego się sprawą,
2) kierownika komórki organizacyjnej, z której zakresem działania związany jest dokument,
3) głównego księgowego – w przypadku gdy treść pisma czy dokumentu dotyczy budżetu lub ma powodować skutki finansowe.
1) Powiatowy Lekarz lub jego Zastępca lub osoba, o której mowa w § 6 ust. 2 oraz
2) Główny Księgowy lub jego Zastępca albo inny pracownik zastępujący Głównego Księgowego w czasie jego nieobecności, pisemnie upoważniony przez Powiatowego Lekarza.
za zgodność z przepisami prawa oraz z interesem publicznym.
§ 9
Pracownicy Inspektoratu podpisują pisma, decyzje ( w tym decyzje administracyjne) i inne dokumenty w sprawach, których do załatwienia zostali imiennie upoważnieni przez Powiatowego Lekarza.
§ 10
1. Symbolikę oznaczania pism wychodzących z poszczególnych komórek organizacyjnych i stanowisk pracy określa załącznik nr 2.
2. Obieg dokumentacji wewnętrznej Inspektoratu jest ustalony w drodze instrukcji kancelaryjnej Wojewódzkiego Lekarza.
ROZDZIAŁ IV
SZCZEGÓŁOWY ZAKRES DZIAŁANIA KOMÓREK ORGANIZACYJNYCH
§ 11
1. W skład Inspektoratu wchodzą następujące komórki organizacyjne:
1) zespół do spraw zdrowia i ochrony zwierząt,
2) zespół do spraw bezpieczeństwa żywności, pasz oraz ubocznych produktów zwierzęcych,
3) zespół do spraw finansowo-księgowych i administracyjnych,
4) samodzielne stanowisko do spraw obsługi prawnej,
5) pracownia badania mięsa na obecność włośni.
§ 12
1. Do zadań zespołu do spraw zdrowia i ochrony zwierzątnależy:
1) zwalczanie zakaźnych chorób zwierząt, w tym między innymi:
2) nadzór nad przestrzeganiem wymagań weterynaryjnych dla podejmowania i prowadzenia działalności nadzorowanej przez podmioty zajmujące się tą działalnością, umieszczone w rejestrze Powiatowego Lekarza,
3) kontrola pracy lekarzy weterynarii wyznaczonych przez Powiatowego Lekarza do wykonywania:
4) opracowywanie i aktualizacja planów gotowości zwalczania chorób zakaźnych zwierząt,
5) nadzór nad handlem, wwozem i wywozem zwierząt,
6) nadzór nad rejestracją i identyfikacją zwierząt prowadzoną przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa,
7) prowadzenie i aktualizacja rejestru nadzorowanych podmiotów w części dotyczącej przepisów ustawy o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt,
8) pobieranie próbek do celów diagnostycznych urzędowo przewidzianych badań w trybie przepisów, dotyczących zwalczania chorób zakaźnych zwierząt,
9) gromadzenie i przekazywanie informacji dotyczących występowania chorób zakaźnych zwierząt podlegających obowiązkowi zwalczania i rejestracji, w tym stwierdzania zoonozy lub wykrycia czynnika zoonotycznego,
10) prowadzenie dokumentacji z wykonywanych zadań oraz sprawozdawczości i raportowania wynikających z obowiązujących przepisów,
11) nadzorowanie zagrożeń epizootycznych lub epidemiologicznych związanych z wykonywaniem działalności polegającej na świadczeniu usług z zakresu medycyny weterynaryjnej,
12) nadzór nad przestrzeganiem przepisów o ochronie zdrowia zwierząt i o ochronie zwierząt, w tym zachowaniem dobrostanu w zakresie dotyczącym wykonywanych zadań,
13) przygotowywanie projektów aktów administracyjnych wynikających z wykonywania wyżej wymienionych zadań,
14) wykonywanie zadań związanych ze zwalczaniem chorób zakaźnych zwierząt szczególnie w przypadku zaistnienia szczególnego zagrożenia epizootycznego lub epidemiologicznego,
15) przygotowywanie dokumentów dla Powiatowego Lekarza wynikających z przepisów o ochronie zwierząt,
16) nadzór nad znakowaniem i rejestracją zwierząt w siedzibach stad w tym nadzór nad spełnianiem wymogów wzajemnej zgodności w obszarach identyfikacji i rejestracji zwierząt, zdrowia zwierząt oraz zgłaszania chorób zakaźnych zwierząt i dobrostanu zwierząt,
17) wykonywanie zadań z zakresu higieny materiału biologicznego, w szczególności nadzór nad punktami kopulacyjnymi i punktami unasienniania,
18) współpraca z pozostałymi komórkami organizacyjnymi Inspektoratu w zakresie wymiany informacji merytorycznych oraz danych potrzebnych do raportowania z wykonanych zadań potrzebnych do rozliczeń finansowych lub opracowania budżetu zadaniowego i innych potrzeb w zakresie właściwości komórek organizacyjnych Inspektoratu.
19) obsługa systemów komputerowych dotyczących przedmiotowego zakresu działania Zespołu
2. W skład zespołu, o którym mowa w ust. 1 wchodzą:
1) inspektor weterynaryjny do spraw zdrowia i ochrony zwierząt
2) inspektor weterynaryjny do spraw zdrowia i ochrony zwierząt, nadzoru nad identyfikacją rejestracją zwierząt oraz kontroli wymogów wzajemnej zgodności,
§ 13
1. Do zadań zespołu do spraw bezpieczeństwa żywności, pasz oraz ubocznych produktów zwierzęcych należy:
1) sprawowanie nadzoru nad bezpieczeństwem produktów pochodzenia zwierzęcego, w tym nad wymaganiami weterynaryjnymi przy ich produkcji, przechowywaniu, umieszczaniu na rynku, sprzedaży bezpośredniej a w szczególności nad:
2) ustalanie i prowadzenie listy osób wyznaczonych do badania zwierząt rzeźnych i mięsa oraz prowadzenie nadzoru merytorycznego dotyczącego właściwego wykonywania przez te osoby czynności z wyznaczenia.
3) pobieranie próbek do celów diagnostycznych urzędowo przewidzianych badań w trybie przepisów dotyczących:
4) nadzór nad przestrzeganiem wymagań weterynaryjnych w gospodarstwach utrzymujących zwierzęta gospodarskie w zakresie minimalnych warunków higieny,
5) przyjmowanie informacji o niebezpiecznych produktach żywnościowych oraz paszach od organów Państwowej Inspekcji Ochrony Roślin i Nasiennictwa, Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno- Spożywczych, w zakresie kompetencji tych inspekcji oraz od organów Inspekcji Handlowej o niebezpiecznych produktach żywnościowych pochodzenia zwierzęcego oraz ocena ryzyka i stopnia zagrożenia spowodowanego niebezpiecznym produktem żywnościowym lub paszą, a następnie przekazywanie tych informacji kierującego siecią systemu RASFF, o którym mowa w art. 85 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia ( Dz. U. Nr 171, poz. 1225),
6) nadzór nad wytwarzaniem, obrotem, przechowywaniem i stosowaniem pasz oraz pasz na własne potrzeby w gospodarstwach rolnych, pobieranie próbek do badań w tym do badań w ramach Krajowego Planu Kontroli Urzędowej Pasz, nadzór nad podmiotami wytwarzającymi pasze oraz zajmujące się obrotem lub sprzedażą pasz.
7) organizacja i koordynacja nadzoru nad ubocznymi produktami zwierzęcymi,
8) organizacja i koordynacja nadzoru nad stosowaniem pasz,
9) współpraca ze starszym inspektorem – koordynatorem do spraw ochrony zdrowia i zwierząt przy wykonywaniu zadań przewidzianych na stanowisku pracy do spraw zdrowia i ochrony zwierząt zwłaszcza związanych z ubojem i transportem zwierząt,
10) wykonywanie zadań związanych ze zwalczaniem chorób zakaźnych zwierząt, szczególnie w przypadku zaistnienia zagrożenia epizootycznego w podmiotach wytwarzających produkty pochodzenia zwierzęcego,
11) nadzór nad podmiotami produkującymi żywność pochodzenia zwierzęcego w zakresie ubocznych produktów pochodzenia zwierzęcego,
12) szkolenia lekarzy wolnej praktyki wyznaczonych do sprawowania urzędowych czynności w zakresie nadzoru nad środkami spożywczymi pochodzenia zwierzęcego, w tym badania zwierząt rzeźnych i mięsa,
13) prowadzenie i aktualizacja rejestru nadzorowanych podmiotów w części dotyczącej przepisów ustawy o produktach pochodzenia zwierzęcego i ustawy o paszach, w tym rejestru podmiotów prowadzących produkcję podstawową,
14) prowadzenie rejestru urzędowych pieczęci do znakowania mięsa zwierząt rzeźnych i łownych poddanego kontrolom urzędowym oraz rejestru obowiązującej dokumentacji w zakresie badania przedubojowego i poubojowego,
15) przygotowywanie projektów aktów administracyjnych wynikających z wykonywania wymienionych zadań,
16) prowadzenie dokumentacji z wykonywanych zadań oraz sprawozdawczości wynikającej z przepisów,
17) pobieranie próbek do badań laboratoryjnych na zawartość substancji niepożądanych, zabronionych, niedozwolonych pozostałości chemicznych, biologicznych i skażeń promieniotwórczych w paszach,
18) wykonywanie czynności związanych z nadzorem nad znakowaniem i rejestracją zwierząt związanych z ubojem i transportem zwierząt rzeźnych,
19) współpraca z pozostałymi komórkami organizacyjnymi Inspektoratu w zakresie wymiany informacji merytorycznych oraz danych potrzebnych do raportowania z wykonanych zadań do rozliczeń finansowych, opracowania budżetu zadaniowego i innych potrzeb w zakresie właściwości komórek organizacyjnych Inspektoratu,
20) obsługa systemów komputerowych dotyczących przedmiotowego zakresu działania Zespołu,
21) przygotowywanie projektów aktów administracyjnych wynikających z wykonywania w/w zadań,
2. W skład zespołu, o którym mowa w ust. 1 wchodzą:
1) inspektor weterynaryjny do spraw bezpieczeństwa żywności – kierownik koordynator zespołu,
2) inspektor weterynaryjny do spraw pasz i ubocznych produktów zwierzęcych,
3) inspektor weterynaryjny do spraw bezpieczeństwa żywności,
§ 14
1. Do zadań zespołu do spraw finansowo- księgowych i administracyjnych należy:
A.
1) opracowywanie i realizacja planów finansowych w zakresie zatrudnienia, środków budżetowych, dochodów własnych, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych,
2) kontrola racjonalnego wykorzystania środków rzeczowych i finansowych,
3) terminowe realizowanie bieżących płatności i zobowiązań,
4) kontrola i analiza realizacji dochodów Skarbu Państwa, wydatków budżetowych i dochodów własnych jednostki,
5) prowadzenie rachunkowości zgodnie z obowiązującymi przepisami,
6) sporządzanie bilansów i okresowych sprawozdań finansowych,
7) prowadzenie dokumentacji i windykacji dochodów budżetowych,
8) prowadzenie dokumentacji w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych,
9) sporządzanie listy płac, naliczanie zasiłków chorobowych, macierzyńskich oraz prowadzenie dokumentacji w tym zakresie,
10) potrącanie składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne pracowników oraz prowadzenie obowiązującej dokumentacji,
11) opracowywanie analiz ekonomicznych,
12) prowadzenie ewidencji ilościowo - wartościowej środków trwałych i naliczanie odpisów amortyzacyjnych i umorzeniowych,
13) prowadzenie akt osobowych pracowników, prowadzenie ewidencji legitymacji służbowych i upoważnień,
14) prowadzenie dokumentacji dotyczącej czasu pracy,
15) przygotowywanie informacji, sprawozdań i analiz dotyczących zatrudnienia,
16) prowadzenie archiwum Inspektoratu.
B.
1) przyjmowanie i rozdział korespondencji oraz przesyłek,
2) prowadzenie ewidencji wpływów specjalnych i wartościowych,
3) sporządzanie czystopisów pism oraz ich powielanie,
4) wysyłanie korespondencji i przesyłek,
5) przyjmowanie i nadawanie telegramów, telefonogramów, dalekopisów, faksów oraz obsługa poczty elektronicznej itp.,
6) udzielanie informacji interesantom, a w razie potrzeby kierowanie ich do właściwych zespołów lub stanowisk pracy,
7) obsługa decyzji personalnych,
8) prowadzenie spraw socjalnych,
9) magazynowanie sprzętu, testów diagnostycznych do badań w zakresie zwalczania chorób zakaźnych, realizacji krajowego planu monitorowania substancji niedozwolonych, pozostałości chemicznych, biologicznych, produktów leczniczych i skażeń promieniotwórczych u zwierząt, w ich wydzielinach i wydalinach, w tkankach lub narządach zwierząt, w produktach pochodzenia zwierzęcego, w wodzie przeznaczonej do pojenia zwierząt oraz w paszach,
10) zaopatrywanie Inspektoratu we wszelkiego rodzaju sprzęt, aparaturę, materiały, druki itp. niezbędne do prawidłowego jego funkcjonowania i ich ewidencja oraz czuwanie nad prawidłową eksploatacją nieruchomości, instalacji, aparatury,
11) obsługa informatyczna, w szczególności obsługa i aktualizacja Biuletynu Informacji Publicznej.
12) utrzymywanie pomieszczeń zakładu i jego otoczenia w należytej czystości i porządku,
13) prowadzenie magazynu gospodarczego na bieżące potrzeby oraz prowadzenie ewidencji majątku Inspektoratu,
14) organizowanie i kontrolowanie prowadzonych konserwacji, napraw i remontów instalacji, sprzętu i aparatury oraz racjonalnego wykorzystania środków rzeczowych,
15) obsługa samochodów służbowych,
16) współpraca z pozostałymi komórkami organizacyjnymi Inspektoratu w zakresie wymiany informacji merytorycznych oraz danych potrzebnych do raportowania z wykonanych zadań lub opracowania budżetu zadaniowego i innych potrzeb w zakresie właściwości komórek organizacyjnych Inspektoratu,
17) pomoc w pracy pozostałych komórek organizacyjnych Inspektoratu w zakresie posiadanych kompetencji i udzielonych upoważnień.
1) prowadzenia rachunkowości Inspektoratu;
2) wykonywania dyspozycji środkami pieniężnymi;
3) dokonywania wstępnej kontroli zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym;
4) dokonywania wstępnej kontroli kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych.
1) Główny Księgowy - kierownik zespołu,
2) starszy księgowy,
3) informatyk
§ 15
1. Do zadań samodzielnego stanowiska do spraw obsługi prawnej należy:
1) zastępstwo prawne i procesowe w postępowaniu przed sądami, organami administracji państwowej oraz innymi jednostkami i instytucjami;
2) przygotowywanie opinii prawnych z zakresu działania urzędu;
3) udzielanie porad prawnych pracownikom urzędu w zakresie załatwianych przez nich spraw;
4) sprawdzanie pod względem formalno - prawnym i redakcyjnym projektów aktów prawa wewnętrznego (zarządzeń, regulaminów), umów, porozumień, decyzji i innych dokumentów sporządzanych przez pracowników;
5) bieżące informowanie pracowników merytorycznych Inspektoratu o zmianach
w obowiązującym stanie prawnym w zakresie działania Inspekcji Weterynaryjnej.
§ 16
1. Do zadań Pracowni badania mięsa na obecność włośni należy:
1) urzędowe badanie próbek w kierunku Trichinella spp.
2) prowadzenie dokumentacji związanej z diagnostyką włośnicy,
3) sporządzanie sprawozdań z badań.
2. Pracownia badania mięsa na obecność włośni pod względem funkcjonowania systemu zarządzania jakością podlega kierownikowi Zakładu Higieny Weterynaryjnej Wojewódzkiego Inspektoratu Weterynarii w Lublinie.
Ryki, dnia 10.08.2010 r.
Autor: | Jerzy Wojtaś |
Odpowiada: | Jerzy Wojtaś |
Wytworzył: | Jerzy Wojtaś |
Data ostatniej zmiany: | 2019-04-05 11:57:24 |
Odwiedzin na stronie: | 1865 |