STATUT
SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 1
im. kpt. Leonida Teligi w Ustce
Podstawa prawna:
z późn.zm./
z późn.zm./
ROZDZIAŁ I
§ 1
Nazwa, nr i siedziba szkoły
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 1 IM.KPT.LEONIDA TELIGI W USTCE
UL. DARŁOWSKA 18
§ 2
Nazwę szkoły ustala się w pełnym brzmieniu.
Pełnej nazwy używa się także na pieczątkach i stemplach.
§ 3
Inne informacje o szkole.
ROZDZIAŁ II
Cele i zadania szkoły
§ 4
a) umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły
b) kształtuje środowisko wychowawcze sprzyjające realizacji celów i zasad określonych w ustawie, stosownie do warunków i wieku uczniów
c) sprawuje opiekę nad uczniami odpowiednio do ich potrzeb i możliwości szkoły
d) pełni funkcję kompensacyjną i kulturotwórczą.
a) umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do testu szóstoklasisty
b) umożliwia rozwijanie uzdolnień i zainteresowań
5. W zakresie wychowania:
a) kształtuje środowisko wychowawcze sprzyjające realizowaniu zasad określonych
w Ustawie o systemie oświaty, stosownie do warunków szkoły
b) rozwija u wychowanków poczucie tożsamości narodowej, odpowiedzialności
i tolerancji
c) uczy rozwiązywania konfliktów
d) przygotowuje do funkcjonowania w społeczeństwie
a) udziela pomocy psychologicznej i pedagogicznej
b) organizuje opiekę nad uczniami niepełnosprawnymi uczęszczającymi do szkoły
c) w miarę możliwości organizuje pomoc w zakresie ochrony zdrowia uczniów.
8. Szczegółowe działania zapisane są w szkolnym programie profilaktycznym stanowiącym załącznik do statutu.
§5
a) wszystkie dzieci zamieszkałe w obwodzie szkolnym objęte są obowiązkiem szkolnym
b) szkoła zatrudnia nauczycieli dobrze przygotowanych do wykonywania zawodu i
stara się o kadrę z najwyższymi kwalifikacjami
c) nauczyciele realizują autorskie programy nauczania na bazie podstaw programowych opracowanych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej, dostosowując treści i metody do możliwości uczniów
d) szkoła wychowuje i przygotowuje uczniów do wypełniania obowiązków świadomych obywateli poprzez organizowanie apeli, uroczystości szkolnych i klasowych, w czasie których wpaja się miłość do Ojczyzny, poszanowanie konstytucji RP, godła i symboli narodowych, oraz umożliwia poznanie przeszłości i teraźniejszości kraju, budzi szacunek do tradycji narodowych
e) szkoła przygotowuje do życia w społeczeństwie i poszanowania prawa poprzez zapoznanie uczniów z prawami i obowiązkami ucznia oraz respektowanie go zarówno przez uczniów jak i nauczycieli
f) wychowawcy klasowi organizują życie klasy, starając się wyrabiać u uczniów pozytywne cechy charakteru jak: uczciwość, samodzielność, wytrwałość, obowiązkowość, wrażliwość, życzliwość, prawdomówność i tolerancję
g) szkoła organizuje dla uczniów mających trudności w nauce zajęcia wyrównawcze,
szkoła umożliwia uczniom niepełnosprawnym pełną integrację z dziećmi zdrowymi, starając się zapewnić im szeroką pomoc
h) szkoła umożliwia rozwijanie zainteresowań uczniów, organizując koła przedmiotowe i koła zainteresowań w miarę możliwości i potrzeb uczniów: nauczyciele stawiają większe wymagania uczniom najzdolniejszym, zachęcając ich do poszerzania wiedzy poprzez wskazaną literaturę
i) szkoła rozwija sprawność fizyczną, kształtuje nawyki uprawiania sportu, turystyki i innych form aktywnego wypoczynku, organizując zajęcia szkolnego koła sportowego, wycieczki rowerowe i krajoznawczo-turystyczne oraz umożliwia uczniom udział w rozgrywkach sportowych
j) szkoła włącza uczniów do działań służących ochronie przyrody, uświadamia rolę i zadania człowieka w kształtowaniu środowiska poprzez udział w zalesianiu, budowę karmników dla ptaków oraz organizowanie prac porządkowych; nauczyciele wykorzystują treści programów nauczania do wpojenia uczniom zasad harmonijnego współżycia człowieka z przyrodą
k) szkoła przygotowuje uczniów do aktywnego i twórczego uczestnictwa w kulturze poprzez kształtowanie zainteresowań literaturą piękną, organizowanie konkursów czytelniczych, wyjazdów do kina, teatru, muzeum, projekcję filmów, upowszechniając w ten sposób dorobek literatury i kultury narodowej i światowej
l) szkoła dba o prawidłową higienę i zdrowie uczniów, ściśle wykorzystując wnioski wynikające z bilansów zdrowia do działań profilaktycznych i korekcyjnych oraz wychowawczych i opiekuńczych, wprowadzając prawidłową organizację pracy uczniów zgodnie z zasadami higieny, organizując przeglądy czystości pomieszczeń i higieny osobistej uczniów, włączając dzieci do współodpowiedzialności za utrzymanie higieny, ładu i porządku w szkole
ł) szkoła przeciwdziała niedostosowaniu społecznemu i demoralizacji, popularyzując wśród uczniów i rodziców wiedzę z zakresu potrzeb psychicznych dzieci i młodzieży, poznając warunki życia uczniów, zwracając szczególną uwagę na dzieci ze środowisk zagrożonych, przestrzegając zakazu palenia papierosów i spożywania alkoholu na terenie szkoły.
§ 6
Do realizacji zadań statutowych szkoła posiada: 12 sal lekcyjnych, salę dla oddziału przedszkolnego, pracownię multimedialną, salę gimnastyczną, salę korekcyjną, bibliotekę, czytelnię, pracownię komputerową, aulę, świetlicę szkolną i terapeutyczną, gabinet medycyny szkolnej.
§ 7
Zadania szkoły wynikające z przepisów bhp /rozporządzenie MENiS z dnia 17 sierpnia 1992r. Dz. U. z 1992r. Nr 65, poz. 331 z późn.zm./.
ROZDZIAŁ III
Organy szkoły i ich kompetencje
§ 8
a) Dyrektor Szkoły
b) Rada Pedagogiczna
c) Rada Rodziców
d) Samorząd Uczniowski
§ 9
Zadania dyrektora szkoły:
a) Wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę
b) Sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne
c) Współpracuje z organem prowadzącym i organem nadzoru pedagogicznego
a) sprawuje nadzór pedagogiczny
b) przygotowuje arkusz organizacyjny na każdy rok szkolny
c) odpowiada za właściwą organizację i przebieg sprawdzianu i egzaminów
przeprowadzonych w szkole
d) dokonuje oceny pracy nauczycieli
e) motywuje nauczycieli do innowacji, podnoszenia kwalifikacji.
5. Podejmuje decyzje związane z realizacją obowiązku nauki:
a) zwalnia ucznia z obowiązkowych zajęć edukacyjnych na podstawie opinii lekarza
lub poradni psychologiczno-pedagogicznej
b) zwalnia ucznia z autyzmem oraz z niepełnosprawnościami sprzężonymi z
obowiązkowych zajęć edukacyjnych
c) organizuje nauczanie indywidualne na podstawie orzeczenia poradni
pedagogiczno-psychologicznej
d) organizuje indywidualny tok nauki
e) wyraża zgodę na realizację obowiązku szkolnego lub obowiązku przygotowania
przedszkolnego poza szkołą
f) dopuszcza zaproponowany przez nauczycieli program nauczania do użytku
szkolnego, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej.
6. Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w szkole nauczycieli i
pracowników niebędących nauczycielami. W szczególności decyduje w sprawach:
a) zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników szkoły
b) przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym
pracownikom szkoły
c) występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, w
sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych
pracowników szkoły.
§10
a) opiniowanie planów pracy szkoły
b) podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów.
c) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w
szkole
d) ustalenie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli szkoły.
7. Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności:
a) organizację pracy szkoły, w tym zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych
i pozalekcyjnych
b) przedstawione przez dyrektora propozycje realizacji dwóch obowiązkowych
godzin zajęć wychowania fizycznego w klasach IV-VI szkoły podstawowej,
c) projekt planu finansowego szkoły
d) wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych
wyróżnień
e) propozycje dyrektora szkoły w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i
zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć
dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
§11
a) uchwalenie w porozumieniu z radą pedagogiczną programu wychowawczego i
profilaktycznego szkoły
b) opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub
wychowania szkoły
c) opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez dyrektora szkoły
d) zapoznanie z planem nadzoru pedagogicznego oraz wysłuchanie informacji o jego
realizacji przedstawionych przez dyrektora
e) wnioskowanie wspólnie z radą pedagogiczną i samorządem uczniowskim do
organu prowadzącego o nadanie imienia szkole
f) opiniowanie szkolnego zestawu programów nauczania i szkolnego zestawu
podręczników
g) opiniowanie wprowadzenia do szkolnego planu nauczania dodatkowych zajęć
edukacyjnych.
§12
3. Samorząd może przedstawiać radzie pedagogicznej oraz dyrektorowi wnioski i opinie we wszystkich sprawach szkoły, a w szczególności dotyczących realizacji podstawowych praw uczniów:
a) prawo do zapoznania się z programem nauczania, z jego treścią, celem i
stawianymi wymaganiami
b) prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu
c) prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiające zachowanie właściwych
proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspokajania
własnych zainteresowań
d) prawo redagowania i wydawania gazety szkolnej
e) prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz
rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi, w
porozumieniu z dyrektorem
f) prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu.
§13
Organy szkoły są zobowiązane do współpracy, wspierania dyrektora w jego pracy,
współodpowiedzialności za wszystkie decyzje, dotyczące uczniów oraz stworzenia uczniom bezpiecznych warunków podczas zajęć lekcyjnych, przerw i wszystkich zajęć
pozalekcyjnych na terenie szkoły.
Rozdział IV Organizacja pracy szkoły
§14
§15
Dyrektor szkoły w porozumieniu z Radą Pedagogiczną powołuje wicedyrektora i określa zakres jego obowiązków.
§16
i wychowania fizycznego zgodnie z obowiązującymi przepisami.
§17
1. Każdy oddział szkolny podlega opiece jednego nauczyciela uczącego w tym oddziale, zwanego dalej wychowawcą.
2. Dla zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności wychowawca prowadzi swój oddział poprzez jeden etap edukacyjny.
3. W sytuacjach konfliktu między zespołem klasowym a wychowawcą, samorząd klasy, Rada Rodziców, nauczyciele uczący w danej klasie mogą występować z pisemnym wnioskiem do dyrektora szkoły o zmianę wychowawcy klasy.
4. Dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej może zmienić wychowawcę klasy.
5. W przypadku, gdy wychowawca klasy nie wywiązuje się ze swoich obowiązków, dyrektor szkoły może zmienić wychowawcę zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
§ 18
Organizacja oddziału przedszkolnego.
§ 19
Rekrutacja.
§ 20
Cele i zadania oddziału przedszkolnego.
§ 21
Prawa i obowiązki wychowanka.
.
§ 22
Zadania nauczycieli prowadzących zajęcia w oddziale przedszkolnym.
§ 23
§ 24
§ 25
Dyrektor szkoły może tworzyć zespoły wychowawcze, przedmiotowe lub inne zespoły problemowo-zadaniowe. Pracą zespołu kieruje przewodniczący powołany przez dyrektora.
§ 26
§ 27
Szczegółowy sposób sprawowania opieki nad dziećmi w czasie zajęć w szkole i poza szkołą określają:
a) Regulamin wycieczek szkolnych
b) Regulamin dyżurów nauczycielskich
c)
§ 28
Szkoła umożliwia odbycie studenckich praktyk pedagogicznych studentom wyższych uczelni na podstawie umów z tymi uczelniami.
ROZDZIAŁ V
Zadania nauczycieli i innych pracowników pedagogicznych szkoły
§ 29
a) Dbałość o prawidłowy kształt procesu dydaktyczno-wychowawczego
b) Dbałość o wysoką jakość kształcenia
c) Indywidualizacja metod i sposobów nauczania w zależności od możliwości uczniów
d) Pomoc w przezwyciężeniu trudności w nauce
e) Troska o bezpieczeństwo ucznia, jego harmonijny rozwój
f) Rozwijanie i wzbogacanie własnego warsztatu pracy, troska o powierzone mu
pomoce dydaktyczne i inne mienie szkoły
g) Aktywny udział w pracach zespołów przedmiotowych i problemowych
h) Określenie wymagań edukacyjnych na poszczególne oceny i konsekwentne ich
przestrzeganie
i) Sprawiedliwe i obiektywne ocenianie wiedzy i umiejętności ucznia
j) Planowanie swoje pracy
k) Prowadzenie wymaganej w szkole dokumentacji
l) Realizowanie zajęć opiekuńczych i wychowawczych uwzględniających potrzeby
i zainteresowania uczniów
m) Przeprowadzanie diagnozy przedszkolnej w roku poprzedzającym naukę w klasie
pierwszej szkoły podstawowej
n) Wybór podręcznika spośród dopuszczonych do użytku szkolnego.
§30
a) organizować zajęcia zespołu klasowego, kształtować atmosferę dobrej pracy,
życzliwości i koleżeństwa oraz przyjaźni uczniów,
b) współdziałać z nauczycielami uczącymi w klasie, której jest wychowawcą, dla doskonalenia procesu dydaktyczno-wychowawczego i z rodzicami w celu wczesnego wykrywania chorób i skutecznego ich zwalczania oraz eliminowania przyczyn niedostosowania społecznego i ochrony przed skutkami demoralizacji środowiska,
c) inicjować pomoc uczniom mającym trudności w nauce, otaczać opieką
uczniów znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej i losowej oraz
organizować niezbędną pomoc w tym zakresie,
d) systematycznie informować rodziców o postępach w nauce, trudnościach
rozwojowych i zachowaniu uczniów na terenie szkoły oraz organizować
kontakty między rodzicami a nauczycielami i Dyrektorem Szkoły,
e) współpracować z Radą Pedagogiczną i Radą Rodziców w realizacji zadań
dydaktyczno-wychowawczych,
f) inspirować i organizować środowisko wychowawcze na rzecz szkoły i
prowadzić możliwie do jak najpełniejszej integracji szkoły ze środowiskiem,
g) inicjować samorządną działalność uczniów poprzez stwarzanie dogodnych
warunków do działalności organizacji uczniowskich działających w szkole
oraz sprawować opiekę nad samorządem klasowym,
h) systematycznie oddziaływać na wychowanków w celu kształtowania ich
poczucia odpowiedzialności za własne czyny oraz wyrabiania pożądanych
postaw prospołecznych i obywatelskich,
i) wyrabiać u uczniów trwałe nawyki uczestnictwa w życiu szkoły i zajęciach
pozalekcyjnych,
j) czuwać nad realizacją obowiązku szkolnego,
k) podejmować działania umożliwiające rozwiązywanie konfliktów wewnątrz klasy oraz pomiędzy uczniami a innymi członkami społeczności szkolnej,
l) otaczać indywidualną opieką każdego wychowanka, inspirując i wspomagając jednocześnie działania zespołowe uczniów,
m) prowadzić określoną przepisami dokumentację pracy dydaktyczno-wychowawczej w klasie.
3. Wychowawcy spełniają swoje zadania w formach odpowiednich do wieku uczniów,
ich potrzeb oraz warunków środowiskowych.
4. Formy pracy wychowawczej w klasach najmłodszych polegają głównie na:
a) poznaniu środowiska rodzinnego powierzonych dzieci,
b) obserwowaniu zachowań uczniów na lekcjach i zajęciach pozalekcyjnych, a także w
sytuacjach nieprzewidzianych,
c) indywidualizowaniu pracy wychowawczej na podstawie rozeznania zespołu
klasowego,
d) oddziaływaniu własnym przykładem, stawaniu się dla uczniów wzorem osobowym i
autorytetem moralnym,
e) interesowaniu się uczniem, jego zamiłowaniami oraz grupą uczniowską i stosunkami
w niej panującymi,
f) dodawaniu uczniom odwagi i wiary we własne siły, budowaniu motywacji do
działania, ukazywaniu perspektyw, preferowaniu pochwał i wyrazów aprobaty,
ograniczaniu upomnień i kar,
g) okazywaniu szacunku dla osobowości uczniów, życzliwości, dyskrecji, taktu oraz
kultury pedagogicznej z jednoczesnym stawianiem wysokich wymagań,
h) kształtowaniu pozytywnych cech charakteru, grzeczności i kultury osobistej poprzez wykorzystywanie sytuacji zaistniałych na lekcjach i poza lekcjami oraz treści wychowawczych zawartych w programach nauczania,
i) wdrażaniu uczniów do poszanowania mienia szkolnego, społecznego, prywatnego i własnego.
5. W klasach programowo starszych w/w formy pracy są rozszerzane i pogłębiane.
Poza nimi stosuje się:
a) dobór odpowiedniej tematyki godzin wychowawczych, treści zajęć pozalekcyjnych i
pozaszkolnych,
b) ukierunkowanie ze względu na potrzeby uczniów różnorodnych zajęć z zakresu
umiejętności praktycznych, przydatnych w codziennym życiu,
c) kompensowanie braków opiekuńczo-wychowawczych wobec uczniów
zaniedbanych, rozwijanie profilaktyki resocjalizacyjnej w środowiskach
zdemoralizowanych,
d) eksponowanie integrującej roli samorządu uczniowskiego.
6. Formami kontaktów wychowawców i innych nauczycieli z rodzicami są: ogólne zebrania
rodziców, wywiadówki klasowe, indywidualne kontakty z rodzicami.
7. Obowiązkiem wychowawcy jest zapoznanie uczniów i rodziców z zasadami oceniania,
klasyfikowania i promowania, określonymi prawem oświatowym oraz z postanowieniami
szczegółowymi przyjętymi przez szkołę.
§31
a) bibliotekarz na równi z innymi nauczycielami uczestniczy w dydaktyczno-
wychowawczej pracy szkoły i jest członkiem Rady Pedagogicznej,
b) poprzez współpracę z rodzicami i placówkami pozaszkolnymi wpływa na rozwój
czytelnictwa w środowisku.
a) udostępnianie zbiorów,
b) udzielanie informacji bibliotecznych, bibliograficznych, rzeczowych i tekstowych,
c) poznawanie uczniów, ich potrzeb czytelniczych i zainteresowań,
d) przysposobienie czytelniczo-informacyjne prowadzone z poszczególnymi uczniami i
grupami oraz lekcje biblioteczne z zespołami klasowymi,
e) kontrolowanie i ocenianie wiadomości z zakresu przysposobienia czytelniczego na
lekcjach bibliotecznych oraz w postaci testów i konkursów w innych formach swojej
działalności,
f) współdziałanie z nauczycielami w zakresie wykorzystania zbiorów bibliotecznych i
rozwijania kultury czytelniczej uczniów,
g) informowanie nauczycieli o poziomie i zakresie czytelnictwa uczniów oraz
przygotowywanie sprawozdań z działalności biblioteki na posiedzenia Rady
Pedagogicznej,
h) współpraca z rodzicami uczniów, szkolnymi organizacjami, kołami zainteresowań,
i) współpraca z innymi bibliotekami pozaszkolnymi i instytucjami kultury.
§32
1. Do obowiązków pedagoga należy:
a) Rozpoznawanie sytuacji ucznia: uzdolnień, zainteresowań, trudności,
niepowodzeń
b) Analizowanie przyczyn niepowodzeń szkolnych
c) Praca z uczniem z objawami niedostosowania społecznego
d) Podejmowanie działań wychowawczych i profilaktycznych wnikających z
programu wychowawczego i planu profilaktyki
e) Wspieranie działań opiekuńczych i wychowawczych nauczycieli
f) Wybór form pomocy pedagogicznej - we współdziałaniu z wychowawcą klasy
g) Współpraca z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi i poradniami
specjalistycznymi w celu właściwego wyboru form pracy z uczniem
h) Aktywny udział w opracowywaniu szkolnego planu wychowawczego i profilaktycznego.
ROZDZIAŁ VI
Ocenianie, klasyfikacja i promowanie uczniów
§33
Szczegółowe zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów określa wewnątrzszkolny regulamin, będący załącznikiem do statutu.
ROZDZIAŁ VII
Współpraca z rodzicami
§34
1. Rodzice mają prawo do:
a) Zapoznania się ze statutem szkoły, wymaganiami edukacyjnymi, szkolnym
zestawem programów i podręczników
b) Uzyskanie pełnej i obiektywnej informacji o sytuacji szkolnej swojego dziecka
c) Uzyskanie porad i wskazówek psychologa i pedagoga
d) Wnoszenia inicjatyw wzbogacających pracę szkoły
e) Wyrażania swojej opinii o szkole.
2. Rodzice mają obowiązek:
a) Dopilnowanie systematycznego uczęszczania swojego dziecka do szkoły
b) Usprawiedliwiania w terminie nieobecności ucznia na zajęciach szkolnych
c) Bieżącego analizowania postępów w nauce swojego dziecka
d) Udziału w zebraniach i spotkaniach klasowych organizowanych przez szkołę.
§35
ROZDZIAŁ VIII
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
§36
§ 37
§ 38
a) rodzicami uczniów,
b) poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym specjalistycznymi,
c) placówkami doskonalenia nauczycieli,
d) innymi szkołami i placówkami,
e) organizacjami pozarządowymi oraz instytucjami działającymi na rzecz rodziny i dzieci.
§ 39
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana jest z inicjatywy:
a) ucznia,
b) rodziców ucznia,
c) nauczyciela, wychowawcy lub specjalisty, prowadzącego zajęcia z uczniem,
d) poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym specjalistycznej.
§ 40
a) klas terapeutycznych,
b) zajęć rozwijających uzdolnienia,
c) zajęć dydaktyczno-wyrównawczych,
d) zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, socjoterapeutycznych, innych zajęć o charakterze terapeutycznym,
e) porad i konsultacji.
§ 41
§ 42
§ 43
§ 44
§ 45
§ 46
Porady i konsultacje dla uczniów oraz porady, konsultacje, warsztaty i szkolenia dla rodziców oraz nauczycieli prowadzą nauczyciele, nauczyciele wychowawcy i specjaliści.
§ 47
§ 48
a) ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, orzeczenie o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego, orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania lub opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej – niezwłocznie po otrzymaniu orzeczenia lub opinii,
b) ucznia, w stosunku do którego stwierdzono, że ze względu na potrzeby rozwojowe lub edukacyjne wymaga objęcia pomocą psychologiczno-pedagogiczną – niezwłocznie po przekazaniu przez nauczyciela, wychowawcę grupy wychowawczej lub specjalistę informacji o potrzebie objęcia dziecka taką pomocą.
§ 49
Zadaniem pedagoga i psychologa w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest:
a) prowadzenie badań i działań diagnostycznych dotyczących poszczególnych uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych, a także wspieranie mocnych stron uczniów,
b) minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz realizacja różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej w środowisku szkolnym i pozaszkolnym ucznia,
c) prowadzenie terapii indywidualnej i grupowej.
§ 50
Zadaniem logopedy w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest:
a) prowadzenie badań wstępnych w celu ustalenia stanu mowy uczniów, w tym mowy głośnej i pisma,
b) diagnozowanie logopedyczne oraz, odpowiednio do jego wyników, udzielanie pomocy logopedycznej poszczególnym uczniom z trudnościami w uczeniu się, we współpracy z nauczycielami prowadzącymi zajęcia z tym uczniem,
c) prowadzenie terapii logopedycznej indywidualnej i grupowej dla uczniów, w zależności od rozpoznanych potrzeb,
d) podejmowanie działań profilaktycznych, zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej,
e) współpraca z najbliższym środowiskiem ucznia.
ROZDZIAŁ IX
Prawa i obowiązki ucznia
§ 50
Uczeń ma obowiązek:
Uczeń ma prawo do:
ROZDZIAŁ X
Nagrody i wyróżnienia
§ 51
Za wzorową naukę i wzorowe zachowanie uczeń może otrzymać następujące wyróżnienia i nagrody:
§ 52
Kary
ROZDZIAŁ XI
Przepisy końcowe
§ 53
Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentację szkolną zgodnie z odrębnymi przepisami.
§ 54
Szkoła posiada własny sztandar i ceremoniał szkolny.
§ 55
W sprawach nieuregulowanych niniejszym statutem stosuje się odpowiednio przepisy ustawy o systemie oświaty oraz akty prawne wydane na jej podstawie.
§ 56
Załącznikami stanowiącymi integralną część niniejszego statutu są:
a) Wewnątrzszkolny system oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów
b) Program profilaktyki
c) Program wychowawczy
d) Regulamin Rady Pedagogicznej
e) Regulamin Rady Rodziców
f) Regulamin wycieczek szkolnych
g) Regulamin dyżurów nauczycielskich
h) Regulamin biblioteki
i) Regulamin świetlicy szkolnej
j) Regulamin świetlicy terapeutycznej
Autor: | Anna Skowron |
Odpowiada: | Anna Skowron |
Wytworzył: | Anna Skowron |
Data ostatniej zmiany: | 2012-11-19 08:07:08 |
Odwiedzin na stronie: | 2497 |