Na podstawie ustawy art. 60 ust. 1 z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity Dz. U. z 2004 r. nr 256, poz. 2572, ze zmianami) oraz Rozporządzenia MEN
z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznych przedszkoli oraz publicznych szkół (Dz. U. z 2001 r. nr 61, poz. 624 oraz zmiany Dz. U. nr 10, poz. 96
z 2002 r., Dz. U. nr 146, poz. 1416 z 2003 r.) Rada Pedagogiczna uchwala, co następuje:
Rozdział I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
Przepisy definiujące
§ 1
1. Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o:
a) Szkole – należy przez to rozumieć Samorządowa Szkoła Podstawowa im. Jakuba
Wejhera w Górze,
b) Ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 z późn. zm.),
c) Statucie – należy przez to rozumieć Statut Szkoły,
d) Dyrektorze, Radzie Pedagogicznej, Samorządzie Uczniowskim, Radzie Rodziców - należy przez to rozumieć organy działające w szkole,
e) Uczniach i rodzicach - należy przez to rozumieć uczniów szkoły oraz ich rodziców lub prawnych opiekunów,
f) Wychowawcy - należy przez to rozumieć nauczyciela, któremu powierzono jeden
z oddziałów w szkole
g) Organie prowadzącym szkołę - należy przez to rozumieć Gminę Wejherowo,
h) Organie sprawującym nadzór pedagogiczny nad szkołą - należy przez to rozumieć Pomorskie Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
Nazwa Szkoły i inne informacje o Szkole
§ 2
§ 3
Dokumentami, które wyznaczają pracę Szkoły są:
1) Szkolny Zestaw Programów Nauczania,
2) Szkolny Program Wychowawczy,
3) Szkolny Program Profilaktyki,
4) Regulamin Rady Pedagogicznej,
5) Regulamin Rady Rodziców,
6) Regulamin Samorządu Uczniowskiego,
7) Regulamin pełnienia dyżurów nauczycielskich,
8) Regulamin wycieczek szkolnych.
9) Regulamin pracy świetlicy.
§ 4
1. Szkoła jest jednostką budżetową.
2. W Szkole mogą być tworzone środki specjalne:
a) z darowizn pochodzących od osób fizycznych i przedsiębiorstw,
b) ze środków uzyskanych podczas przeprowadzonych aukcji, loterii, wyprzedaży,
c) z wynajmu pomieszczeń szkolnych.
§ 5
1. Ustalona nazwa Samorządowa Szkoła Podstawowa imienia Jakuba Wejhera w Górze
używana jest przez Szkołę w pełnym brzmieniu.
2. Szkoła używa pieczęci i stempli zgodnie z odrębnymi przepisami.
3. Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentację na zasadach określonych w odrębnych
przepisach.
Rozdział II
Cele i zadania szkoły
§ 6
§ 7
Zadania szkoły w zakresie działalności dydaktyczno- wychowawczej.
a) koła zainteresowań i przedmiotowe
b) chór
c) zespól wokalny
d) zajęcia rekreacyjno-sportowe
e) gry i zabawy ogólno-rozwojowe
Zajęcia powyższe (punkt 5 i 7) mogą być prowadzone w ramach posiadanych środków
w wymiarze ustalonym przez dyrektora szkoły.
a) przygotowanie uczniów do uczestnictwa w konkursach szkolnych, gminnych
b) wycieczki tematyczne, biwaki szkolne,
c) udział w spektaklach teatralnych i seansach filmowych,
d) spotkania z ciekawymi ludźmi związanych z regionem, ochroną środowiska, patronem,
e) wskazanie możliwości rozwijania zainteresowań w placówkach pozaszkolnych,
f) wskazanie uczniowi odpowiedniej lektury,
g) indywidualną pracę z uczniem,
h) uczestnictwo w konkursach, turniejach i olimpiadach.
w czasie zajęć organizowanych przez szkolę.
§ 8
a) z urzędu - z inicjatywy własnej na skutek niewywiązywania się z powierzonych obowiązków
b) na pisemny, uzasadniony wniosek dotychczasowego wychowawcy,
c) na pisemny wniosek co najmniej 2/3 rodziców uczniów danego oddziału.
16. W sytuacji losowej, w której przewiduje się zwolnienie lekarskie dłuższe niż 14 dni dyrektor szkoły powołuje innego nauczyciela, który pełni obowiązki wychowawcy klasy na czas nieobecności.
Wnioski, o których mowa powyżej Dyrektor rozpatruje w terminie 14 dni i informuje o tym wnioskodawcę.
§ 9
Organizacja pomocy psychologiczno – pedagogicznej.
1. Szkoła udziela uczniom, ich rodzicom oraz nauczycielom pomocy
psychologiczno-pedagogicznej i organizuje tę pomoc na zasadach określonych
odrębnymi przepisami i uwzględnionych w statucie szkoły oraz w procedurze
wewnątrzszkolnej.
2. Pomoc udzielona uczniowi polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu
indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia oraz
rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia.
3. Pomoc psychologiczno – pedagogiczna udzielana w szkole rodzicom uczniów
i nauczycielom polega na wspieraniu rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu
problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności
wychowawczych.
4. Korzystanie z pomocy psychologiczno – pedagogicznej jest dobrowolne
i nieodpłatne.
4.1 Objęcie ucznia pomocą w szkole wymaga pisemnej zgody jego rodziców.
5. Pomoc psychologiczno – pedagogiczną w szkole organizuje dyrektor szkoły.
5.1 Pomocy psychologiczno –pedagogicznej w szkole udzielają nauczyciele oraz
specjaliści wykonujący w szkole zadania z zakresu pomocy, w szczególności
pedagog, psycholog, logopeda i terapeuci pedagogiczni.
6. W szkole pomoc psychologiczno – pedagogiczna jest udzielana w trakcie bieżącej
pracy z uczniem oraz w formie:
a) zajęć rozwijających uzdolnienia;
b) zajęć dydaktyczno - wyrównawczych;
c) zajęć specjalistycznych: korekcyjno- kompensacyjnych ,logopedycznych,
socjoterapeutycznych;
d) warsztatów;
e) porad i konsultacji;
6.1. W oddziałach przedszkolnych pomoc jest udzielana w trakcie bieżącej pracy
z uczniem oraz w formach wymienionych w ust.1 pkt. 1,2,3,5, i 6.
6.2. Pomoc psychologiczno – pedagogiczna rodzicom uczniów i nauczycielom jest
udzielana w formie porad , konsultacji ,warsztatów i szkoleń.
7.Do zadań nauczycieli i specjalistów należy;
7.1.rozpoznawanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych uczniów;
7.2.rozpoznawanie indywidualnych możliwości psychofizycznych uczniów;
7.3.rozpoznawanie zainteresowań i uzdolnień uczniów;
7.4.prowadzenie obserwacji pedagogicznej zakończonej analizą i oceną gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole (diagnoza przedszkola);
7.5.prowadzenie obserwacji pedagogicznej ,w trakcie bieżącej pracy z uczniami mającą na celu rozpoznawanie u uczniów:
7.5.1. trudności w uczeniu się , w tym – w przypadku uczniów klas I-III
- ryzyka wystąpienia specyficznych trudności w uczeniu się;
7.5.2 szczególnych uzdolnień;
7.6. udzielanie pomocy psychologiczno – pedagogicznej w trakcie bieżącej pracy
z uczniem w przypadku stwierdzenia takiego wymogu w wyniku obserwacji
pedagogicznej;
7.7. poinformowanie wychowawcy klasy, a w oddziale przedszkolnym dyrektora,
o objęciu ucznia pomocą;
7.8. prowadzenie obowiązującej dokumentacji .
8. Szkoła współpracuje i współdziała z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną
w Wejherowie w miarę istniejących potrzeb i możliwości obu instytucji w ramach
odrębnych przepisów.
9. Współpraca z poradnią obejmuje:
a) kierowanie na badania psychologiczno-pedagogiczne,
b) organizowanie treningów i warsztatów dla uczniów, szkoleń dla nauczycieli, prelekcji dla rodziców w miarę posiadanych środków finansowych,
c) uczestnictwo w comiesięcznych spotkaniach dla pedagogów.
§ 10
a) comiesięczne konsultacje z wychowawcą,
b) rozmowy indywidualne po uprzednim umówieniu z nauczycielem,
c) zbiorowe zebrania z rodzicami,
d) udział w dniach otwartych szkoły,
3. Szkoła może angażować rodziców do współorganizowania imprez szkolnych
oraz udział w wycieczkach szkolnych, warsztatach dla rodziców.
§ 11
Zadania zespołów nauczycielskich
a) Dzielenie się swoimi doświadczeniami,
b) Rozwiązywania problemów dydaktycznych i wychowawczych,
c) Wewnątrzszkolne doskonalenie się: poszukiwanie metod nauczania
i wychowania skutecznych w danej grupie klasowej.
d) Śledzenie nowości dydaktycznych i wychowawczych,
e) Organizowanie imprez szkolnych dla dzieci klas O-III i IV-VI.
f) Ustalenie zestawu programów nauczania dla poszczególnych zajęć edukacyjnych dla danego oddziału oraz jego modyfikowanie w miarę potrzeb,
g) Wspólne opracowanie szczegółowych kryteriów oceniania uczniów,
h) Współdziałanie w uzupełnianiu wyposażenia sal lekcyjnych w pomoce dydaktyczne,
i) Wspólne opiniowanie przygotowanych w szkole autorskich, innowacyjnych
i eksperymentalnych programów nauczania,
j) Przygotowanie zestawu programów nauczania oraz wyboru podręczników zgodnie z obowiązującym prawem oraz procedurą szkolną.
a) organizowanie pracy zespołu,
b) organizowanie współpracy nauczycieli,
c) organizowanie wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego,
d) organizowanie doradztwa metodycznego, szczególnie dla początkujących nauczycieli,
e) przydzielanie zadań nauczycielom z zespołu i egzekwowanie ich wykonania,
§ 12
Warunki i sposób wewnątrzszkolnego oceniania.
1) Nauczyciel zobowiązany jest do oceniania wiedzy i umiejętności ucznia uwzględniając
wymagania programowe według ustalonych zasad przez nauczycieli przedmiotu
uczących na danym poziomie.
2) Wymagania programowe zostają podzielone na 5 poziomów , aby zaliczyć wyższy
poziom uczeń musi opanować treści poziomów niższych.
A – treści konieczne, które pozwalają uczniowi korzystać z nauczania
określonego szczebla systemu szkolnego stosownie do wieku,
B – treści podstawowe , o elementarnym charakterze , przydatne na wyższym
etapie kształcenia możliwe do opanowania przez przeciętnego ucznia,
C – treści rozszerzające , które obejmują czynności wspierające tematy
podstawowe, pozwalające rozumieć większość relacji między elementami
treści podstawowych,
D – treści dopełniające, czyli umiejętności złożone o charakterze problemowym,
E – treści wykraczające poza treści poznawcze w danej klasie, które zależą od
indywidualnych zainteresowań ucznia.
3) Uczeń oceniany jest według następującej skali ocen:
a) Ocenę celującą - otrzymuje uczeń, który zaliczył poziom wymagań
programowych A, B ,C, D, E
b) Ocenę bardzo dobrą - otrzymuje uczeń, który zaliczył poziom wymagań
programowych p. A, B, C, D
c) Ocenę dobrą - otrzymuje uczeń, który zaliczył poziom wymagań
programowych p. A, B,C
d) Ocenę dostateczną - otrzymuje uczeń, który zaliczył poziom wymagań
programowych A i B
e) Ocenę dopuszczającą - otrzymuje uczeń, który zaliczył poziom wymagań
programowych A
f) Ocenę niedostateczną - otrzymuje uczeń, który nie zaliczył poziomu A
wymagań programowych
w nauce ich dzieci oraz informowania uczniów i ich rodziców o przewidywanych
semestralnych (rocznych) ocenach.
1) Osiągnięcia w szkole weryfikuje się dwa razy w ciągu roku szkolnego:
a) na koniec pierwszego semestru (w połowie roku szkolnego) przeprowadza się klasyfikację semestralną;
b) na koniec roku szkolnego przeprowadza się klasyfikację roczną.
2) Ocenę semestralną i roczną z przedmiotu wystawia nauczyciel uczący danego
przedmiotu na podstawie ocen bieżących uzyskanych w danym semestrze (roku). Ocena
ta nie może być średnią ocen bieżących.
3. O przewidywanych rocznych ocenach z wszystkich obowiązkowych przedmiotów
nauczyciel informuje uczniów w terminie nie później niż dwa tygodnie przed
klasyfikacyjną radą pedagogiczną (forma ustna, zapis w dzienniku lekcyjnym – ostatnia
rubryka przed oceną roczną).
4) Nauczyciel informuje uczniów o wystawionych ocenach semestralnych i rocznych nie
później niż tydzień przed wyznaczonym terminem klasyfikacyjnej rady pedagogicznej
(forma pisemna).
5) O zagrożeniu oceną niedostateczną semestralną i roczną z obowiązkowych zajęć
edukacyjnych nauczyciel jest zobowiązany poinformować ucznia i jego rodziców
(opiekunów) na miesiąc przed klasyfikacyjną radą pedagogiczną. O zagrożeniu oceną
naganną semestralną i roczną zachowania, wychowawca jest zobowiązany
poinformować ucznia i jego rodziców (opiekunów) na miesiąc przed klasyfikacyjną radą
pedagogiczną.
Rodziców lub opiekunów nauczyciel i wychowawca informuje na piśmie.
3. Zasady informowania o sprawdzianach i ogłaszania wyników, postępowanie
w sprawach poprawiania bieżących ocen oraz warunki uwzględniania zgłoszeń
nieprzygotowania do zajęć
1) Nauczyciel powiadamia uczniów z wyprzedzeniem jednotygodniowym o zakresie
przewidywanej pisemnej pracy klasowej z danego działu programowego.
2) Wiadomości i umiejętności z dwóch ostatnich lekcji nauczyciel może egzekwować
w formie ustnej i pisemnej bez zapowiedzi.
3) Nauczyciel informuje ucznia o wynikach prac pisemnych w terminie nie
przekraczającym jednego tygodnia, dwóch tygodni w przypadku prac z j. polskiego,
indywidualnie je omawiając z uczniem lub jego rodzicem – gdy jest taka wola.
4) Sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne pozostają w szkole do końca
danego roku szkolnego – sposób przechowywania ustala nauczyciel danego
przedmiotu.
5) W przypadku absencji ucznia przekraczającej 4 jednostki lekcyjne uczeń ma prawo do
przesunięcia terminu pracy pisemnej po uprzednim uzgodnieniu z nauczycielem
przedmiotu.
6) Nauczyciel powinien umożliwić zaliczenie pracy pisemnej uczniowi, który w tym
samym terminie reprezentuje szkołę.
7) Ogranicza się ilość prac klasowych pisemnych podsumowujących dział programowy do
jednego dziennie, trzech w ciągu tygodnia.
3.1.1 Uczeń ma prawo poprawić ocenę bieżącą w terminie i formie uzgodnionej
z nauczycielem.
3.1.2 Uzyskane oceny nauczyciel wpisuje do dziennika.
3.2.1 Uczeń może zgłosić nauczycielowi nieprzygotowanie do zajęć przed
rozpoczęciem lekcji.
3.2.2 Uczeń może zgłosić nauczycielowi nieprzygotowanie do zajęć nie więcej niż trzy
razy w semestrze.
1) Nauczyciele przedmiotu w ciągu dwóch pierwszych tygodni roku szkolnego informują
uczniów oraz rodziców (opiekunów) o wymaganiach edukacyjnych wynikających
z realizowanego przez siebie programu nauczania oraz o sposobach sprawdzania
osiągnięć edukacyjnych uczniów (do wglądu w sekretariacie szkoły).
2) Wychowawcy klasy w ciągu dwóch pierwszych tygodni roku szkolnego informują
uczniów oraz rodziców(opiekunów) o zasadach oceniania zachowania.
3) Oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców (opiekunów).
4) Na wniosek ucznia lub jego rodziców (opiekunów) nauczyciel uzasadnia ustaloną
ocenę.
5) Na wniosek ucznia lub jego rodziców (opiekunów) sprawdzone i ocenione prace
kontrolne oraz inna dokumentacja dotycząca oceniania ucznia jest udostępniana
uczniowi lub jego rodzicom (opiekunom) do wglądu.
5. Dostosowanie wymagań
1) Nauczyciel jest zobowiązany na podstawie pisemnej opinii PPP dostosować
wymagania edukacyjne w stosunku do ucznia u którego stwierdzono zaburzenia
i odchylenia lub specyficzne trudności w uczeniu się uniemożliwiające sprostanie wymaganiom edukacyjnym wynikającym z programu nauczania.
2) Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, techniki, muzyki i plastyki uwzględnia się wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć.
3) Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z zajęć wychowania fizycznego i informatyki na
podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia ucznia w tych
zajęciach, wydanej przez lekarza. Termin zwolnienia winien być wskazany w opinii.
4) Istnieje możliwość zwolnienia ucznia z wykonywania podczas zajęć wychowania
fizycznego określonych ćwiczeń. Podstawą do takiego zwolnienia jest opinia
lekarza, która wskazuje jakiego rodzaju ćwiczeń fizycznych uczeń nie może
wykonywać oraz przez jaki okres.
5) Dyrektor szkoły zwalnia do końca danego etapu edukacyjnego ucznia z wadą
słuchu, głęboką dysleksją rozwojową, z afazją, z niepełnosprawnościami
sprzężonymi lub z autyzmem, w tym zespołem Aspergera, z nauki drugiego
języka obcego”
6) Dyrektor szkoły zwalnia do końca danego etapu edukacyjnego ucznia z zajęć
komputerowych, informatyki na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach
uczestniczenia ucznia w tych zajęciach, wydanej przez lekarza, na czas określony
w tej opinii.
6. Tryb oceniania i skala ocen
1) W klasach I – III śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych są ocenami opisowymi.
2) Oceny wyrażone w stopniach dzielą się na oceny:
a) bieżące,
b) śródroczne,
c) roczne.
3. Ocenianie bieżące z zajęć edukacyjnych ma na celu monitorowanie pracy ucznia oraz przekazywanie uczniowi informacji o jego osiągnięciach edukacyjnych pomagających w uczeniu się poprzez wskazanie, co uczeń robi dobrze, co i jak wymaga poprawy oraz jak powinien dalej się uczyć.
4) Nauczyciele uczący w klasach I-III obserwują codzienną pracę ucznia, stosują komentarz słowny odnoszący się do osiągnięć i postępów ucznia jego pracy i wysiłku i na bieżąco notują swoje uwagi i spostrzeżenia w zeszycie obserwacji . W dzienniku zajęć
odnotowują osiągnięcia edukacyjne ucznia ,stosując oznaczenia:
- A+ - wysoki poziom umiejętności,
- A - bardzo dobry poziom umiejętności
- B - dobry poziom umiejętności,
- C - wystarczający poziom umiejętności,
- D- niski poziom umiejętności,
- E – brak umiejętności.
5) Dopuszcza się stosowanie w dziennikach lekcyjnych znaków „+” i „-„do symboli B,
C, D, E jak również ocen cząstkowych cyfrowych.
6) Na tej podstawie, na koniec roku szkolnego nauczyciel dokonuje oceny opisowej ucznia, która powinna mieć charakter informacyjny, diagnostyczny i motywacyjny. Ponadto, na konsultacjach z rodzicami, (prawnymi opiekunami) nauczyciele mają obowiązek ustnego poinformowania o osiągnięciach ucznia, wkładzie i wysiłku włożonym w naukę. Informacja
o uczniu powinna zawierać:
Indywidualne postępy ucznia w edukacji
- czytanie (technika, rozumienie i interpretacja treści)
- wypowiedzi słowne (poprawność gramatyczna, spójność, logiczność, rozumienie poleceń)
- słuchanie
- pisanie (graficzna strona pisma, poprawność ortograficzna, forma, płynność, spójność logiczna wypowiedzi pisemnych),
- umiejętności matematyczne,
- umiejętności społeczno-przyrodnicze, wiedza o świecie,
- umiejętności fizyczno-ruchowe,
- umiejętności artystyczno-techniczne,
- umiejętności praktyczne,
- korzystanie z komputera,
- język obcy.
Indywidualne postępy i możliwości ucznia w:
- rozwoju emocjonalno-społecznym,
- współdziałaniu w grupie,
- organizacji własnej pracy,
- rozwoju psychicznym i fizycznym,
- moralnym, umysłowym oraz postępach osobistych ucznia.
Końcowa ocena opisowa ucznia powinna zawierać:
a) Opis postępów w edukacji, a w szczególności:
- umiejętność mówienia,
- umiejętność czytania,
- umiejętność pisania,
- umiejętności matematyczne,
- zainteresowania i umiejętności przyrodnicze,
- aktywność artystyczną i ruchową
- korzystanie z komputera,
- język obcy ( znajomość języka w stopniu minimalnym, średnim i pełnym).
b) opis postępów w rozwoju emocjalno-społecznym,
c) osobiste osiągnięcia ucznia.
3) Począwszy od klasy IV ustala się następujące oceny bieżące, śródroczne i roczne
oceny klasyfikacyjne według następującej skali ocen od 1 – 6
stopień celujący - 6
stopień bardzo dobry - 5
stopień dobry - 4
stopień dostateczny - 3
stopień dopuszczający - 2
stopień niedostateczny - 1
4) Dopuszcza się stosowanie w dziennikach lekcyjnych znaków „+” i „-„ do ocen
cząstkowych cyfrowych.
5) Kontroli i ocenie podlegają następujące elementy pracy uczniów:
a) Prace klasowe obejmujące zamknięty dział wiedzy
b) Sprawdziany obejmujące materiał od 3 do 5 ostatnich lekcji
c) Testy
d) Kartkówki - z pracy na lekcji lub z pracy domowej
e) Odpowiedzi ustne
f) Prace domowe
g) Praca na lekcji.
Nauczyciel może ocenić również:
a) prace dodatkowe (udział w konkursach, referat, album, plakat, projekty własne, prezentacje)
b) zeszyt przedmiotowy
c) systematyczność pracy
5) Decydujące znaczenie na ocenę końcową mają oceny z podsumowujących prac
klasowych z całego działu, ocenę z tych prac należy w dzienniku wyróżnić.
Wymagania na poszczególne oceny z przedmiotów opracowują nauczyciele.
Wymagania dostępne są w sekretariacie szkoły.
6) Uczeń ma prawo do poprawy oceny cząstkowej z przedmiotu na warunkach
ustalonych z nauczycielem uczącym w terminie do jednego tygodnia od chwili
otrzymania niezadowalającej go oceny (głównie dotyczące oceny niedostatecznej
i dopuszczającej).W szczególnie uzasadnionych przypadkach termin wydłuża się do
dwóch tygodni.
7) Tryb oceniania i skala ocen dotyczą również niektórych dodatkowych zajęć
edukacyjnych. W klasach IV-VI j. kaszubskiego.
W przypadku klas I-III obowiązuje ocena opisowa z dodatkowych zajęć : muzyki
i języka angielskiego.
1) Klasyfikacja śródroczna polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania i zachowania ucznia oraz ustaleniu- według skali określonej w statucie szkoły – śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
2) Klasyfikacja śródroczna ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu
umiarkowanym lub znacznym polega na okresowym podsumowaniu jego osiągnięć
edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, z uwzględnieniem
indywidualnego programu edukacyjnego opracowanego dla niego na podstawie
odrębnych przepisów, i jego zachowania oraz ustaleniu śródrocznych ocen
klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i śródrocznej oceny klasyfikacyjnej
z zachowania.
3) Klasyfikację śródroczną uczniów przeprowadza się co najmniej raz w ciągu roku
szkolnego.
4) Klasyfikacja roczna w klasach I – III szkoły podstawowej polega na podsumowaniu
osiągnięć edukacyjnych i zachowania ucznia w danym roku szkolnym oraz ustaleniu
jednej rocznej oceny klasyfikacyjnej i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
W szkołach podstawowych - „roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych
w klasach I – III uwzględnia poziom opanowania przez ucznia wiadomości
z zakresu wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego
dla I etapu edukacyjnego oraz wskazuje potrzeby rozwojowe i edukacyjne
ucznia związane z przezwyciężaniem trudności w nauce lub rozwijaniem
uzdolnień.
5) Klasyfikacja roczna ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym
lub znacznym w klasach I – III szkoły podstawowej polega na podsumowaniu jego
osiągnięć edukacyjnych z zajęć edukacyjnych i jego zachowania w danym roku
szkolnym oraz ustaleniu jednej rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych
i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
6) Klasyfikacja roczna, począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, polega na
podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia, określonych w szkolnym planie
nauczania, i zachowania ucznia w danym roku szkolnym oraz ustaleniu rocznych
ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i rocznej oceny klasyfikacyjnej
i zachowania, według ustalonej skali .
7) Klasyfikacja roczna ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym, począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, polega na podsumowaniu jego osiągnięć edukacyjnych z zajęć edukacyjnych, określonych
w szkolnym planie nauczania, z uwzględnieniem indywidualnego programu edukacyjnego opracowanego dla niego na podstawie odrębnych przepisów, i jego zachowania w danym roku szkolnym oraz ustaleniu rocznych ocen klasyfikacyjnych
z zajęć edukacyjnych i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
8) Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą, w terminie nie później niż 7 dni
od dnia zakończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych, zgłosić zastrzeżenia do
dyrektora szkoły, jeśli uznają, że roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny.
9) Dyrektor organizuje egzamin wiadomości i umiejętności według obowiązujących
przepisów.
10) Jeżeli w wyniku klasyfikacji śródrocznej stwierdzono, że poziom osiągnięć
edukacyjnych ucznia uniemożliwi lub utrudni kontynuowanie nauki w klasie
programowo wyższej, szkoła powinna w miarę możliwości stworzyć uczniowi
szansę uzupełnienia braków poprzez: zindywidualizowanie wymagań, zajęcia
wyrównawcze lub inną pracą.
11) W oddziałach integracyjnych ocenę klasyfikacyjną ustala nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne, po zasięgnięciu opinii nauczyciela współorganizującego kształcenie.
8. Warunki promocji do klasy programowo wyższej
1) Uczeń klasy I-III otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej z wyjątkiem
ust.4)
2) Począwszy od klasy IV uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej,
jeżeli ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych uzyskał roczne oceny
klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej.
3) Uczeń, który uzyskał średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą
ocenę zachowania, otrzymuje promocję z wyróżnieniem do klasy programowo
wyższej.
4) W wyjątkowych przypadkach RP może postanowić o powtarzaniu klasy przez ucznia
klas I-III na wniosek wychowawcy klasy oraz po zasięgnięciu opinii rodziców
(prawnych opiekunów) ucznia.
z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych.
1) Począwszy od klasy IV uczeń lub jego rodzice /prawni opiekunowie/ mają prawo
zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna (semestralna) ocena
klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych została ustalona niezgodnie z przepisami prawa.
Zastrzeżenia mogą być zgłoszone na piśmie w terminie nie później niż 3 dni po
uzyskaniu wiadomości o przewidywanej ocenie. Wniosek winien zawierać
uzasadnienie.
Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się nie później niż w dniu poprzedzającym dzień zakończenia zajęć edukacyjnych.
2) Uczeń może się ubiegać o podwyższenie oceny przewidywanej o jeden stopień.
3) W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości, dyrektor szkoły może wyrazić zgodę,
na roczny sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia, wyznaczając termin
przeprowadzenia go nie później niż trzy dni przed posiedzeniem klasyfikacyjnym
Rady Pedagogicznej i informuje o swojej decyzji wnioskodawcę i ustnej, oraz
ustala roczną (semestralną) oceną klasyfikacyjną z danych zajęć
edukacyjnych.
4) Brak zgody Dyrektora wymaga uzasadnienia w formie pisemnej.
5) Roczny sprawdzian zawiera wymagania edukacyjne na ocenę o którą uczeń się
ubiega.
6) Roczny sprawdzian z plastyki, techniki, informatyki i wychowania fizycznego
ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.
7) Sprawdzian przeprowadzany w wyniku zastrzeżeń od rocznej oceny klasyfikacyjnej
przeprowadza się nie później niż w terminie 5 dni od dnia zgłoszenia zastrzeżeń.
10. Procedura przeprowadzenia egzaminu poprawkowego dla uczniów klas IV-VI
1) Uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej (semestralnej) uzyskał ocenę
niedostateczną z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, może zdawać
egzamin poprawkowy.
2) Uczeń ma prawo do egzaminów poprawkowych z dwóch przedmiotów (bez odrębnej
zgody rady pedagogicznej)
3) Egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej oraz części ustnej.
4) Egzamin z plastyki, muzyki, informatyki, techniki oraz wychowania fizycznego ma
przede wszystkim formę zadań praktycznych.
5) Termin egzaminu poprawkowego ustala dyrektor szkoły w ostatnim tygodniu ferii
letnich.
6) Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły.
7) Skład komisji określa Rozporządzenie w sprawie oceniania i klasyfikowania
uczniów.
8) Termin egzaminu poprawkowego wyznacza dyrektor szkoły do dnia zakończenia
rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych. Egzamin poprawkowy nadal
przeprowadza się w ostatnim tygodniu ferii letnich.
11. Ocena zachowania w II etapie edukacyjnym
1) Ocena zachowania ucznia wyraża opinie o wypełnianiu przez ucznia obowiązków
szkolnych, o jego kulturze osobistej, postawie wobec kolegów, nauczycieli i innych
osób w szkole.
2) Ocena zachowania, zgodnie z przepisami, nie może mieć wpływu na stopnie
z przedmiotów nauczania, promocje i ukończenie szkoły.
3) Decyzję o ocenie zachowania podejmuje wychowawca klasy, po zasięgnięciu opinii
innych nauczycieli.
4) Wychowawca podczas podejmowania decyzji o ocenie zachowania może uwzględnić:
a) opinie zespołu klasowego,
b) opinię osób dorosłych stanowiących środowisko ucznia,
c) opinię nauczycieli.
5) Wychowawca za szczególne osiągnięcia ucznia, np. reprezentowanie szkoły
w konkursach przedmiotowych i sportowych, może podwyższyć ocenę zachowania
o jeden stopień.
6) W szczególnie uzasadnionych przypadkach może odstąpić od uwzględnienia jednego
z punktów składowych oceny zachowania.
7) Wystawiając ocenę zachowania na świadectwie ukończenia szkoły podstawowej
należy uwzględnić zmiany i postępy w zachowaniu ucznia w drugim etapie
edukacyjnym.
8) Wychowawca jest zobowiązany zapoznać z powyższymi kryteriami:
a) uczniów – na pierwszej godzinie wychowawczej w nowym roku szkolnym,
b) rodziców – na pierwszym zebraniu w nowym roku szkolnym.
9) Zachowanie ucznia ocenia się następująco:
a) wzorowe
b) bardzo dobre
c) dobre
d) poprawne
e) nieodpowiednie
f) naganne
10) Wystawiając ocenę zachowania należy wziąć pod uwagę spełnienie większości
kryteriów na daną ocenę.
11) Ocena zachowania „dobre” stanowi punkt wyjścia do innych ocen zachowania.
12) Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania uwzględnia w szczególności:
a) wywiązywanie się z obowiązków ucznia,
b) postępowanie zgodnie z dobrem społeczności szkolnej,
c) dbałość o honor i tradycje szkoły,
d) dbałość o piękno mowy ojczystej,
e) dbałość bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób,
f) godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią,
g) okazywanie szacunku innym.
12. Kryteria na poszczególne oceny:
1) Ocenę „wzorową” otrzymujeuczeń , który spełnia wszystkie wymagania na ocenę
„ bardzo dobrą”, a ponadto:
d) jest wzorem do naśladowania dla innych uczniów w szkole i środowisku,
e) dąży do rozwijania własnych zainteresowań i zdolności,
f) wykonuje dodatkowe prace na rzecz szkoły,
g) opiekuje się młodszymi,
h) cieszy się zaufaniem i dobrą opinią wśród wszystkich pracowników szkoły.
2) Ocenę „bardzo dobrą” otrzymuje uczeń, który:
a) systematycznie uczęszcza do szkoły i dostarcza usprawiedliwienia
nieobecności w terminie wyznaczonym przez wychowawcę,
b) odznacza się wysoką kulturą osobistą,
d) angażuje się w prace na rzecz klasy i szkoły,
e) przeciwstawia się przejawom przemocy, agresji i wulgarności,
f) dba o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób,
g) jest koleżeński.
3) Ocenę „ dobrą” otrzymuje uczeń, który:
a) spełnia podstawowe wymagania i obowiązki szkolne,
b) wywiązuje się z powierzonych zadań,
c) jego kultura osobista nie budzi zastrzeżeń,
d) nie używa wulgarnego słownictwa,
e) nie ulega nałogom,
f) nie prowokuje i nie uczestniczy w kłótni i bójkach,
g) życzliwie odnosi się do rówieśników,
h) szanuje mienie szkolne i społeczne,
i) pozytywnie reaguje na uwagi wychowawcy i innych pracowników szkoły, wykazuje chęć współpracy:
4) Ocenę „poprawną” otrzymuje uczeń, który:
a) pracuje w miarę swoich możliwości,
b) jego kultura osobista czasem budzi zastrzeżenia,
c) sporadycznie spóźnia się na zajęcia szkolne
d) nie prowokuje, nie uczestniczy w kłótniach i w bójkach
e) obowiązki szkolne wypełnia bez większych zastrzeżeń.
f) nie używa wulgaryzmów.
5) Ocenę „nieodpowiednią” otrzymuje uczeń, który:
a) nie spełnia podstawowych wymagań i obowiązków szkolnych,
b) unika wykonywania prac społecznych na rzecz klasy i szkoły,
c) spóźnia się na zajęcia szkolne,
d) sporadycznie uczestniczy w bójkach,
e) używa wulgarnego słownictwa,
f) czasem ulega nałogom, wykazując poprawę po zastosowaniu środków zaradczych,
g) jest mało kulturalny – odnoszenie się do pracowników szkoły,
h) w semestrze ma więcej niż 20% nieusprawiedliwionych nieobecności.
6) Ocenę „naganną” otrzymuje uczeń, który:
a) nie wypełnia podstawowych wymagań i obowiązków szkolnych,
b) ulega nałogom,
c) stanowi zagrożenie dla środowiska, np. bierze udział w bójkach i kradzieżach,
d) samowolnie opuszcza zajęcia szkolne,
e) znęca się fizycznie i psychicznie nad innymi,
f) dewastuje mienie szkolne i społeczne,
g) stosuje szantaż, wyłudzenie, zastraszenie,
h) w semestrze ma więcej niż 30% nieusprawiedliwionych nieobecności,
i) nie wykazuje poprawy mimo zastosowanych przez szkołę środków zaradczych
7) Oceny zachowania „wzorowe” i naganne muszą zawierać szczegółowe uzasadnienie.
8) Obserwację ucznia prowadzą nauczyciele uczący w danej klasie opisując spostrzeżenia
i podjęte działania zaradcze w klasowym dzienniku uwag.
9) Wychowawca klasy informuje uczniów o semestralnej i rocznej ocenie zachowania na
tydzień przed klasyfikacyjną radą pedagogiczną.
10) O grożącej nagannej lub nieodpowiedniej ocenie zachowania wychowawca klasy
informuje rodziców (opiekunów) ucznia pisemnie na miesiąc przed wyznaczonym
terminem rady pedagogicznej.
11) Uczeń oraz jego rodzice mogą w ciągu trzech dni odwołać się od wystawionej oceny ,
jeżeli nie uwzględniono kryteriów zawartych w regulaminie.
12)Ocena ustalona przez wychowawcę przy zachowaniu kryteriów zawartych
w regulaminie jest ostateczna.
13. Skutki uzyskania nagannej oceny zachowania
1) Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów oraz ich
rodziców o skutkach ustalenia uczniowi nagannej rocznej oceny klasyfikacyjnej
zachowania .
2) Rada Pedagogiczna może podjąć uchwałę o niepromowaniu do klasy programowo
wyższej lub nie ukończenia szkoły przez ucznia, któremu w danej szkole po raz drugi
z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania.
a) Rada pedagogiczna podejmuje uchwałę na wniosek wychowawcy klasy, uwzględniając sytuację życiową i losową ucznia.
3) Uczeń, któremu w danej szkole po raz trzeci z rzędu ustalono naganną roczną ocenę
klasyfikacyjną zachowania, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej,
a uczeń klasy szóstej nie kończy szkoły.
1) Naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania może otrzymać uczeń, w stosunku do którego podejmowane przez szkołę działania o charakterze wychowawczym
i profilaktycznym nie przyniosły pożądanych skutków, i który w szczególności:
a) stosuje w szkole przemoc fizyczną wobec uczniów, nauczycieli lub innych osób zagrażającą ich życiu lub zdrowiu bądź naruszającą ich bezpieczeństwo,
b) na terenie szkoły: posiada, używa lub rozprowadza środki odurzające lub substancje psychotropowe, spożywa napoje alkoholowe lub pali wyroby tytoniowe,
c) rozpowszechnia wśród uczniów materiały przedstawiające zachowania agresywne, okrucieństwo wobec drugiego człowieka, treści pornograficzne lub obrażające inne osoby,
d) świadomie niszczy dobra materialne należące do szkoły, uczniów, nauczycieli lub innych osób,
e) narusza godność osobistą uczniów, nauczycieli lub innych osób poprzez zniesławienie, agresję lub prowokację,
f) opuścił bez usprawiedliwienia ponad połowę czasu przeznaczonego na realizację wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych.
Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia dopuszcza się opinię niepublicznej poradni (należy uwzględnić wpływ stwierdzonych zaburzeń lub odchyleń na jego zachowanie).
14. Warunki i tryb uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
1) Na miesiąc przed określoną przez Dyrektora datą wystawienia rocznych ocen
klasyfikacyjnych, wychowawcy klas wystawiają przewidywane oceny zachowania odnotowując w dzienniku zajęć w osobnej kolumnie „ocena przewidywana”. Informację
tą formie pisemnej w terminie trzech dni od daty wystawienia otrzymuje uczeń i jego
rodzice, co potwierdzają podpisem. Sposób przekazania powyższej informacji rodzicom ucznia może być następujący:
a) za pośrednictwem ucznia, który przynosi podpisaną przez rodzica informację
w ciągu trzech dni od jej otrzymania,
b) za pośrednictwem poczty za zwrotnym potwierdzeniem odbioru ( w przypadku
oceny nagannej).
2) W terminie do trzech dni od daty uzyskania ostatecznej wiadomości o rocznej ocenie
klasyfikacyjnej zachowania uczeń lub jego rodzice mogą złożyć pisemny wniosek do
Dyrektora szkoły o podwyższenie o jeden stopień oceny zachowania.
3) Wniosek winien zawierać uzasadnienie oraz ewentualne okoliczności mogące mieć
wpływ na zmianę oceny.
4) Dyrektor szkoły przekazuje do rozpatrzenia wniosek wychowawcy klasy, który
ponownie w zespole nauczycieli uczących w danym oddziale, z udziałem pedagoga
szkolnego analizuje zachowanie ucznia w danym roku szkolnym oraz wszelkie
okoliczności zawarte we wniosku.
5) Zespół nauczycieli wraz z pedagogiem szkolnym analizuje również zgodność
wystawienia przewidywanej oceny z obowiązującym w szkole trybem .
6) Zespół nauczycieli i pedagog szkolny w wyniku swojej pracy formułują opinię
i zapoznają z nią wychowawcę klasy i dyrektora.
7) Wychowawca klasy podejmuje decyzję wystawiając ostateczną klasyfikacyjną
zachowania.
14. Tryb odwoławczy
1) Jeżeli uczeń lub rodzice (prawni opiekunowie) nie zgadzają się z roczną oceną
zachowania mogą zgłosić zastrzeżenia w terminie do 7 dni po
zakończeniu zajęć dydaktyczno – wychowawczych do dyrektora szkoły.
2) W przypadku stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna zachowania
została ustalona niezgodnie z przepisami prawa, dyrektor powołuje komisję,
która ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania w drodze głosowania
zwykłą większością głosów; w przypadku równej liczby głosów decyduje
głos przewodniczącego komisji.
3) W skład komisji wchodzą:
a) dyrektor szkoły
b) wychowawca klasy
c) wskazany przez dyrektora szkoły nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne
w danej klasie
d) pedagog
e) psycholog
f) przedstawiciel samorządu uczniowskiego
g) przedstawiciel rady rodziców
4) Ustalona przez komisję roczna ocena klasyfikacyjna zachowania nie może być niższa
od ustalonej wcześniej oceny.
5) Z prac komisji sporządza się protokół zawierający w szczególności.
a) Skład komisji
b) Termin posiedzenia komisji
c) Wynik głosowania
d) Ustaloną ocenę zachowania wraz z uzasadnieniem.
Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
15. Sprawdzian przeprowadzony w ostatnim roku nauki w klasie VI
1) W klasie VI szkoły podstawowej jest przeprowadzany sprawdzian poziomu opanowania
umiejętności, ustalonych wymagań będących podstawą przeprowadzania sprawdzianu
w ostatnim roku nauki w szkole podstawowej , określonych w odrębnych przepisach,
zwany dalej „ sprawdzianem”.
2) Sprawdzian przeprowadza się w kwietniu w terminie ustalonym przez dyrektora
Centralnej Komisji Egzaminacyjnej zwanej dalej „Komisją Centralną”
3) Uczniowie ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się mają prawo przystąpić do
sprawdzianu w warunkach i formie dostosowanych do indywidualnych potrzeb
psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, na podstawie opinii publicznej poradni
psychologiczno-pedagogicznej, w tym niepublicznej poradni specjalistycznej,
spełniającej ustawowo określone warunki.
4) W przypadku uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania dostosowanie warunków i formy przeprowadzania sprawdzianu do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych może nastąpić na podstawie tego orzeczenia.
5) Opinia, o której mowa w punkcie 3, powinna być wydana przez poradnię psychologiczno- pedagogiczną, w tym poradnię specjalistyczną, nie później niż do końca września roku szkolnego, w którym jest przeprowadzany sprawdzian i nie wcześniej niż po ukończeniu przez ucznia klasy III szkoły podstawowej. Rodzice (prawni opiekunowie) ucznia przedkładają opinię dyrektorowi szkoły, w terminie do 15 października roku szkolnego w którym jest przeprowadzony sprawdzian.
6) Uczniowie chorzy lub niepełnosprawni czasowo, na podstawie zaświadczenia o stanie
zdrowia, wydanego przez lekarza, mogą przystąpić do sprawdzianu w warunkach
i formie odpowiednich ze względu na stan zdrowia.
7) Uczniowie z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym nie
przystępują do sprawdzianu.
8) Uczeń z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim ze sprzężoną
niepełnosprawnością, posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, który
nie rokuje kontynuowania nauki w szkole ponadgimnazjalnej, może być zwolniony
przez dyrektora szkoły komisji okręgowej z obowiązku przystąpienia do sprawdzianu
na wniosek rodziców (prawnych opiekunów), zaopiniowany przez dyrektora szkoły.
9) Laureaci konkursów przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim lub ponadwojewódzkim
z zakresu jednego z grupy przedmiotów objętych sprawdzianem są zwolnieni
odpowiednio ze sprawdzianu. Dyrektor komisji okręgowej stwierdza uprawnienia do
zwolnienia. Zwolnienie ze sprawdzianu jest równoznaczne z uzyskaniem ze
sprawdzianu najwyższego wyniku.
10) Uczeń, który z przyczyn losowych lub zdrowotnych nie przystąpił do sprawdzianu
w ustalonym terminie albo przerwał sprawdzian, przystępuje do sprawdzianu
w dodatkowym terminie ustalonym przez dyrektora Komisji Centralnej, nie później
niż do 20 sierpnia danego roku, w miejscu wskazanym przez dyrektora komisji
okręgowej.
11) Uczeń, który nie przystąpił do sprawdzianu w terminie do 20 sierpnia danego roku,
powtarza ostatnią klasę szkoły podstawowej oraz przystępuje do sprawdzianu
w następnym roku.
12) W szczególnych przypadkach losowych lub zdrowotnych, uniemożliwiających
przystąpienie do sprawdzianu w terminie do 20 sierpnia danego roku, dyrektor komisji
okręgowej, na udokumentowany wniosek dyrektora szkoły, może zwolnić ucznia
z obowiązku przystąpienia do sprawdzianu.
13) Na wniosek ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) sprawdzona i oceniana praca ucznia (słuchacza) jest udostępniona uczniowi lub jego rodzicom (prawnym opiekunom) do wglądu w miejscu i czasie wskazanym przez dyrektora komisji okręgowej.
14) Wynik sprawdzianu nie wpływa na ukończenie szkoły. Wyniku sprawdzianu nie
odnotowuje się na świadectwie ukończenia szkoły.
15) Zaświadczenie o wynikach sprawdzianu przesłane do szkoły przez komisję okręgową, dyrektor szkoły przekazuje uczniowi lub jego rodzicom (prawnym opiekunem).
16) Przebieg sprawdzianu regulują przepisy ogólne.
W sprawach nie ujętych w ocenianiu wewnątrzszkolnym obowiązują przepisy Rozporządzenia MENiS z dnia 7 września 2004r. (Dz. U. Nr 41 poz. 413)w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych. oraz Rozporządzenie MENiS z dnia 24 października 2005r. zmieniające rozporządzenie
w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów
i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych.(Dz.U. Nr 218 poz. 1840).
Rozdział III
ORGANY SZKOŁY I ICH KOMPETENCJE
§ 13
Organami szkoły są:
W/w organy szkoły układają regulamin własnej działalności, które nie mogą być sprzeczne z postanowieniami Statutu szkoły.
§ 14
Kompetencje i zadania poszczególnych organów szkoły:
Dyrektor Szkoły
a) kieruje działalnością szkoły oraz reprezentuje ją na zewnątrz,
b) sprawuje nadzór pedagogiczny,
c) realizuje uchwały rady pedagogicznej, podjęte w ramach kompetencji stanowiących,
d) dysponuje środkami określonymi w planie finansowym szkoły zaopiniowanym przez radę pedagogiczną i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie, a także organizuje administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę szkoły,
e) wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczegółowych,
f) współpracuje z radą pedagogiczną, rodzicami i samorządem uczniowskim,
g) jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w szkole nauczycieli i pracowników niepedagogicznych; decyduje w sprawach: zatrudnienia i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników szkoły, przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom szkoły, występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej w sprawach odznaczeń nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz innych pracowników szkoły.
W przypadku nieobecności dyrektora szkoły zastępuje go inny wyznaczony przez dyrektora nauczyciel.
h) Odpowiada za realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego
i) Organizuje zajęcia dodatkowe.
Rada pedagogiczna
1) Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy:
a) zatwierdzenie planu rozwoju szkoły,
b) podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów,
c) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli,
2) Rada pedagogiczna opiniuje w szczególności:
a) organizację pracy szkoły, w tym zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych
i pozalekcyjnych,
b) wprowadzenie dodatkowych zajęć edukacyjnych
c) programy nauczania dopuszczone decyzją dyrektora szkoły i zestaw podręczników,
d) projekt planu finansowego szkoły,
e) wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych
wyróżnień,
f) propozycje dyrektora w sprawie przydzielania nauczycielom stałych prac i zajęć
oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,
g) wnioski wobec obsady stanowisk kierowniczych,
h) opiniuje pracę dyrektora szkoły dla organu prowadzącego.
3) Uchwały Rady Pedagogicznej mają postać aktu prawnego, a fakt ich podjęcia oraz
spełnienia wymogów dla ich ważności (wyniki głosowania) odnotowane są
w protokole posiedzenia.
4) Dyrektor szkoły wstrzymuje wykonanie uchwał, o których mowa w punkcie b
niezgodnych z przepisami prawa. O wstrzymaniu wykonania uchwały dyrektor
niezwłocznie zawiadamia organ prowadzący szkołę oraz organ sprawujący nadzór
pedagogiczny.
5) Rada pedagogiczna przygotowuje z inicjatywy: kierownictwa szkoły, zespołów
zadaniowych, grupy inicjatywnej rady pedagogicznej w której skład wchodzi co
najmniej ½ członków rady projekt zmian do statutu szkoły. Rada pedagogiczna
podejmuje uchwałę w sprawie wprowadzenia zmian do statutu zwykłą większością
głosów.
6) Nauczyciel ma prawo wyboru podręcznika spośród podręczników dopuszczonych
do użytku szkolnego.
7) Nauczyciel przedstawia dyrektorowi szkoły program nauczania. Dyrektor szkoły, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej, dopuszcza do użytku szkolnego zaproponowany przez nauczyciela program nauczania, który musi spełniać warunki określone odrębnymi przepisami.
Rada Rodziców
3. W szkole działa Rada Rodziców, stanowiąca reprezentację rodziców uczniów.
1.1 W skład rady rodziców wchodzi po jednym przedstawicielu rad oddziałowych, wybranych w tajnych wyborach przez zebranie rodziców uczniów danego oddziału.
1.2 W wyborach, o których mowa w pkt. 1.1 jednego ucznia reprezentuje jeden rodzic.
1.3 Wybory przeprowadza się na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym.
2.1 wewnętrzną strukturę i tryb pracy rady,
2.2 szczegółowy tryb przeprowadzania wyborów do rad oddziałowych oraz przedstawicieli tych rad do rady rodziców szkoły.
1) pomoc w doskonaleniu organizacji i warunków pracy szkoły;
2) współpraca z środowiskiem lokalnym i zakładami pracy;
3) wyrażenie zgody na działanie organizacji i stowarzyszeń w szkole;
4) udzielanie pomocy Samorządowi Uczniowskiemu, organizacjom młodzieżowym i społecznym działającym w szkole;
5) występowanie do Dyrektora Szkoły w sprawach organizacji zajęć pozalekcyjnych i przedmiotów nadobowiązkowych;
6) wyrażenie opinii w sprawie oceny pracy nauczyciela ubiegającego się o wyższy stopień awansu zawodowego;
7) występowanie do Dyrektora z wnioskiem w sprawie dokonania oceny pracy nauczyciela;
8) delegowanie swoich przedstawicieli do komisji konkursowej na stanowisko Dyrektora Szkoły;
9) uchwalanie w porozumieniu z radą pedagogiczną programów działania szkoły w zakresie wychowania oraz profilaktyki;
10) opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania, o którym mowa w art. 34 ust. 2 USO;
11) opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez Dyrektora Szkoły.
12) Opiniowanie zestawu podręczników, materiałów edukacyjnych
i materiałów ćwiczeniowych.
13) Opiniowanie wprowadzanych dodatkowych zajęć edukacyjnych.
4. Ustala się następujące zasady współdziałania organów szkoły:
1. Wszystkie organy szkoły współpracują w duchu porozumienia i wzajemnego
szacunku, umożliwiając swobodne działanie i podejmowanie decyzji przez każdy
organ w granicach swoich kompetencji.
2. Organa szkoły planują swoją działalność na rok szkolny. Plany działań powinny być
sporządzone i uchwalone do końca września. Kopie planów działania winny być
przekazywane Dyrektorowi Szkoły.
3. Każdy organ szkoły, po analizie planów działania pozostałych organów może
włączyć się do rozwiązywania problemów szkoły, proponując swoją opinię lub
stanowisko w danej sprawie, nie naruszając kompetencji organu uprawnionego.
4. Organa szkoły mogą zapraszać na swoje planowane lub doraźne zebrania
przedstawicieli innych organów w celu wymiany informacji i poglądów.
Stanowiących oprócz uchwał personalnych podaje się do ogólnej wiadomości
w formie pisemnych tekstów uchwał umieszczonych na tablicy ogłoszeń.
6. Rodzice i uczniowie przedstawiają swoje wnioski i opinie Dyrektorowi Szkoły
poprzez swoją reprezentację, tj. Radę Rodziców i Samorząd Uczniowski w formie
pisemnej, a Radzie Pedagogicznej w formie ustnej na jej posiedzeniu.
7. W ramach współpracy i współdziałania pomiędzy organami szkoły:
5.1 przewodniczący zapraszają się na zebrania organów – z wyjątkiem tych
posiedzeń rady pedagogicznej, gdzie omawiane są sprawy objęte tajemnicą
rady zgodnie z art.43 ustawy o systemie oświaty,
5.2 przewodniczący organów informują się nawzajem o projektach zmian
w regulaminach ich działalności.
5.3 każdy z wymienionych organów szkoły działa w ramach posiadanych
kompetencji określonych w Ustawie o Systemie Oświaty i niektórych przepisach
MENiS.
Rozwiązuje również sytuacje konfliktowe i podejmuje decyzje w granicach swoich
kompetencji, w duchu zgodności z normami prawa i niniejszego statutu. Organy
współdziałają wzajemnie w żywotnych interesach szkoły i ucznia. Dyrektor szkoły
zapoznaje organy z zarządzeniami władz oświatowych . Odbywa się to na:
a) posiedzeniach rad pedagogicznych planowanych i nadzwyczajnych,
b) spotkaniach z rodzicami,
c) spotkaniach z samorządem uczniowskim,
d) na wspólnych spotkaniach przedstawicieli organów z dyrektorem szkoły.
8. Do rozwiązywania sporów i konfliktów powołuje się komisję w składzie:
1) przewodniczący organów szkoły;
2) po dwóch przedstawicieli organów ew., mediator, negocjator.
9. W przypadku nierozstrzygnięcia sporu w drodze uzgodnienia stanowiska w trakcie
trzech kolejnych posiedzeń, sprawę przekazuje się do organu prowadzącego
(ew. sprawującego nadzór pedagogiczny). Czas pracy komisji nie można
przekroczyć 2 tygodni.
10. Posiedzenie komisji jest ważne, o ile uczestniczy w nim co najmniej 2/3 powołanych
osób.
11. Z posiedzeń komisji sporządzony jest protokół, po którym podpisują się wszyscy
obecni.
12. Członkowie komisji wybierają spośród siebie przewodniczącego komisji
i protokolanta. Funkcji tych nie mogą pełnić przewodniczący organów szkoły.
13. Wyniki pracy komisji są jawne dla wszystkich organów szkoły.
Samorząd Uczniowski
5. W szkole działa Samorząd Uczniowski.
1) Samorząd Uczniowski może przedstawić Radzie Pedagogicznej lub dyrektorowi szkoły
swoje wnioski i opinie dotyczące wszystkich spraw szkoły, a głównie dotyczące
realizacji podstawowych praw ucznia, takich jak:
e) zapoznanie się z programem nauczania, jego treścią, celem i stawianymi wymogami,
f) jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu,
g) organizacji życia szkolnego, umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym, a możliwością rozwijania i zaspakajania własnych zainteresowań,
h) wybór opiekuna,
i) obrony praw ucznia,
j) posiadania lub pozyskiwania własnych funduszy, które służą do finansowania działalności Samorządu Uczniowskiego.
2) Samorząd Uczniowski działa w oparciu o uchwalony przez siebie regulamin.
Regulamin Samorząd Uczniowskiego nie może być sprzeczny ze Statutem.
3) Przepływ informacji jest dwustronny. Podejmowane są również wspólne działania.
4) Zbiory aktów normatywnych do ogólnego wglądu znajdują się w bibliotece szkolnej.
§ 15
Tryb postępowania oraz zasady rozstrzygania sporów.
a) w razie zaistnienia w szkole sporu nie wynikającego ze złamania prawa, zainteresowany może zgłosić ustnie lub pisemnie wniosek o jego rozstrzygnięcie osobom wymienionym w postanowieniach szczegółowych. Osoba, do której wpłynął wniosek, zobowiązana jest do przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego oraz poinformowania zainteresowane strony o sposobie rozstrzygnięcia sporu.
W przypadku niezadowolenia ze sposobu rozstrzygnięcia sporu strony mają prawo odwołać się do osób zwanych w postanowieniach szczegółowych drugą instancją. Rozstrzygnięcie sporu przez drugą instancję jest ostateczne.
a) spór między uczniami tej samej klasy rozstrzyga wychowawca klasy.
b) spór między uczniami różnych klas rozstrzyga pedagog szkolny przy współudziale wychowawców. Drugą instancją rozstrzygającą spór jest dyrektor szkoły.
c) spór między uczniem a pracownikiem szkoły rozstrzyga wychowawca ucznia. Drugą instancją rozstrzygającą jest dyrektor szkoły.
d) spór między pracownikiem szkoły a rodzicem rozstrzyga dyrektor szkoły.
e) spory między pracownikami szkoły rozstrzyga dyrektor szkoły.
f) spory między samorządem uczniowskim, radą pedagogiczną, radą rodziców rozstrzyga dyrektor szkoły. Drugą instancją rozstrzygającą jest organ sprawujący nadzór pedagogiczny lub organ prowadzący szkołę.
ORGANIZACJA SZKOŁY
a) I semestr rozpoczyna się 1 września i kończy w ostatnim dniu wystawiania klasyfikacyjnych ocen okresowych (termin wystawiania ocen ustala dyrektor szkoły i zamieszcza go w planie organizacji roku szkolnego).
b) II semestr rozpoczyna się od następnego dnia po wystawieniu ocen klasyfikacyjnych okresowych i trwa do ostatniego dnia zajęć dydaktyczno-wychowawczych w danym roku szkolnym.
§ 16
Arkusz organizacji szkoły
§ 17
Organizacja oddziału szkolnego
3.1 Praca wychowawczo-dydaktyczno-opiekuńcza prowadzona jest w oddziale
przedszkolnym na podstawie programu wychowania przedszkolnego dopuszczonego
przez MENiS.
3.2 Dzieci oddziału przedszkolnego są przyprowadzane i odbierane przez rodziców lub
upoważnioną przez nich osobę zapewniającą dziecku bezpieczeństwo.
3.3 Czas trwania nauki religii dostosowany jest do możliwości dzieci i wynosi 30 minut.
3.4 Sposób dokumentowania zajęć prowadzonych w oddziałach przedszkolnych regulują odrębne przepisy.
3.5 Zakres zadań nauczyciela oddziału przedszkolnego obejmuje prowadzenie obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowanie tych obserwacji.
3.6 Nauczyciel oddziału przedszkolnego ustala szczegółowy rozkład dnia
z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci.
§ 18
a) równomiernego rozłożenia zajęć w poszczególnych dniach tygodnia,
b) różnorodności zajęć w każdym dniu,
c) niełączenia w kilkugodzinne jednostki lekcyjne zajęć z tego samego przedmiotu,
z wyjątkiem przedmiotów, których program tego wymaga.
a) powierzchnię sal lekcyjnych,
b) zmianowość,
c) wiek uczniów,
d) higienę pracy ucznia i nauczyciela,
e) wydane akty normatywne i zalecenia organu prowadzącego szkołę.
§ 19
Czas trwania zajęć lekcyjnych
godziny lekcyjnej, zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć ustalony w tygodniowym
rozkładzie zajęć.
§ 20
a) języki obce,
b) elementy informatyki,
c) kultury fizycznej.
§ 21
Organizacja biblioteki i świetlicy szkolnej
§ 22
2.1.W skład biblioteki wchodzą:
a) wypożyczalnia,
b) czytelnia.
2.2. Z biblioteki mogą korzystać :
a) uczniowie,
b) nauczyciele i inni pracownicy Szkoły,
c) rodzice,
d) inne osoby – za zgodą Dyrektora Szkoły.
2.3. Status użytkownika biblioteki potwierdza karta biblioteczna.
3.Organizacja biblioteki:
Nadzór.
3.1. Bezpośredni nadzór nad biblioteką sprawuje dyrektor szkoły, który:
a) zapewnia pomieszczenie i wyposażenie warunkujące prawidłową pracę biblioteki,
b) powierza jednemu nauczycielowi bibliotekarzowi obowiązek koordynowania pracy biblioteki,
c) inspiruje i koordynuje współpracę grona pedagogicznego z biblioteką w tworzeniu
systemu edukacji czytelniczej w szkole,
d) zatwierdza regulamin biblioteki,
e) zarządza przeprowadzenie scontrumzbiorów bibliotecznych oraz odpowiada za protokolarne przekazanie biblioteki, jeżeli następuje zmiana pracownika.
4. Zbiory biblioteki.
4.1. Biblioteka gromadzi materiały biblioteczne kierując się zapotrzebowaniem uczniów,
nauczycieli, rodziców, analizą obowiązujących w szkole programów i oferty rynkowej
oraz możliwościami finansowymi. Biblioteka gromadzi materiały niezależnie od
nośnika fizycznego i sposobu zapisu treści (druki, dokumenty dźwiękowe, wizualne,
audiowizualne, elektroniczne).
4.2. Finansowanie wydatków.
Wydatki biblioteki finansowane są z budżetu szkoły i innych ofiarodawców.
Propozycje wydatków na zakup zbiorów i wyposażenie biblioteki nauczyciel
bibliotekarz uzgadnia z dyrektorem szkoły.
4.3. Godziny pracy biblioteki dostosowane są do potrzeb osób z niej korzystających.
4.4. Zasady korzystania ze zbiorów biblioteki normuje regulamin wypożyczalni
i czytelni zatwierdzony przez dyrektora szkoły.
Zadania nauczyciela bibliotekarza.
5. Praca pedagogiczna nauczyciela bibliotekarza
Nauczyciel jest zobowiązany:
a) wypożyczać i udostępniać zbiory, materiały edukacyjne oraz przekazywać materiały ćwiczeniowe,
b) prowadzić działalność informacyjną dotyczącą zbiorów biblioteki. Udzielać
pomocy w nabywaniu przez uczniów umiejętności poszukiwania, porządkowania
i wykorzystania informacji z różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania się
technologią informacyjną. Umożliwiać dostęp do komputerowych baz danych
i multimedialnych źródeł informacji.
c) brać udział w realizacji programu edukacji czytelniczej i medialnej zgodnie
z obowiązującymi w szkole programami i planami nauczania
d) udzielać porad w doborze lektury w zależności od potrzeb, zainteresowań
i sytuacji życiowej czytelników. Prowadzić rozmowy z uczniami na temat
przeczytanych książek.
e) współorganizować pracę zespołu uczniów współpracujących z biblioteką.
5.1 Do prac organizacyjno-technicznych bibliotekarza należy:
a) gromadzenie zbiorów, podręczników i materiałów edukacyjnych;
b) ewidencja i opracowanie zbiorów – zgodnie z obowiązującymi przepisami,
c) selekcja zbiorów,
d) prowadzenie warsztatu informacyjnego,
e) prowadzenie określonej przepisami dokumentacji biblioteki,
f) sporządzanie rocznych planów pracy biblioteki oraz sprawozdań na rady
pedagogiczne.
5.2 Biblioteka szkolna współpracuje z nauczycielami, rodzicami oraz innymi
bibliotekami.
5.3 Biblioteka szkolna współpracuje ze wszystkimi nauczycielami w zakresie:
a) realizacji programu edukacji czytelniczej i medialnej w szkole,
b) gromadzenia zbiorów i tworzenia warsztatu informacyjnego,
c)poznawania zawartości zbiorów dotyczących nauczanego przedmiotu
i pełnionych funkcji w szkole,
d) planowania zajęć lekcyjnych w bibliotece,
e) egzekwowania postanowień regulaminów biblioteki.
5.4 Biblioteka współpracuje z rodzicami w rozwijaniu kultury.
5.5 Biblioteka współpracuje z innymi bibliotekami w zakresie:
a) planowania i organizacji imprez czytelniczych,
b) wymiany informacji o zbiorach,
c) organizacji wycieczek mających na celu kształtowanie nawyku korzystania
z różnych bibliotek,
d) wymiany informacji o adresach i godzinach otwarcia bibliotek publicznych.
6.Pozalekcyjną formą wychowawczo – opiekuńczej działalności Szkoły jest świetlica.
6.1 Zajęcia w świetlicy realizuje się zgodnie z rocznym planem pracy świetlicy
6.2 Ze świetlicy mogą korzystać uczniowie, którzy muszą dłużej przebywać w szkole ze względu na:
6.2.1 czas pracy rodziców
6.2.2 organizację dojazdu do szkoły
6.2.3 inne ważne okoliczności
6.3 Świetlica prowadzi dokumentację pracy wychowawczo-opiekuńczej:
6.3.1 roczny plan pracy
6.3.2 dziennik zajęć
6.4 Podstawową formą pracy świetlicy szkolnej jest organizowanie i przygotowanie:
6.4.1 zadań i ćwiczeń samodzielnie wykonywanych przez dzieci
6.4.2 gier i zabaw ruchowych
6.4.3 odrabiania zadań domowych
6.4.4 zajęć muzycznych, plastycznych
6.4.5 spacerów wycieczek
6.4.6 uroczystości, imprez szkolnych, itp.
7. Organizację i funkcjonowanie świetlicy określa odrębny regulamin opracowany przez wychowawcę świetlicy i zatwierdzony przez dyrektora szkoły.
Rozdział V
BEZPIECZEŃSTWO UCZNIÓW
§ 23
1. Zakres i sposób wykonywania zadań opiekuńczych uwzględnia obowiązujące
w szkołach ogólne przepisy bezpieczeństwa i higieny.
2. W celu zapewnienia uczniom maksymalnego bezpieczeństwa wszyscy pracownicy
mają obowiązek przeciwdziałania sytuacjom zagrażającym bezpieczeństwu i zdrowiu
uczniów.
§ 24
1. W szkole opracowano szczegółowe procedury postępowania w sytuacjach:
a) zagrożenia dzieci i młodzieży demoralizacją,
b) procedury dyżurowania nauczycieli na przerwach,
c) postępowania w przypadku agresywnego zachowania ucznia,
d) procedury działań podejmowanych na terenie szkoły wobec uczniów, dla których,
na podstawie opinii PPP lub orzeczenia dostosowuje się wymagania edukacyjne,
e) procedury wyjść,
f) procedury wycieczek,
g) procedury zwalniania uczniów na zawody sportowe, konkursy przedmiotowe i inne
konkursy,
h) postępowanie wypadkowe,
i) postępowanie w razie stwierdzenia ucieczki ucznia z zajęć organizowanych przez
szkołę w szkole i poza szkołą.
Rozdział VI
NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY SZKOŁY
§ 25
§ 26
Zasady zatrudniania, zwalniania, oceniania, wymogi kwalifikacyjne, prawa i obowiązki nauczycieli określa Karta Nauczyciela i przepisy wykonawcze.
§ 27
Zadania nauczycieli
a) odpowiedzialność za życie, zdrowie i bezpieczeństwo uczniów,
b) prawidłowy przebieg procesu dydaktycznego,
c) dbałość o pomoce dydaktyczne i sprzęt szkolny,
d) wspieranie rozwoju psychofizycznego uczniów, ich zdolności i zainteresowań,
e) bezstronność i obiektywizm w ocenie uczniów oraz sprawiedliwe traktowanie wszystkich uczniów,
f) udzielanie pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych, w oparciu
o rozpoznanie potrzeb uczniów, a także podejmowanie działań mających na celu wyrównanie szans edukacyjnych uczniów,
g) doskonalenie umiejętności dydaktycznych i podnoszenie wiedzy merytorycznej,
h) współuczestniczenie w programie wychowawczym szkoły,
i) wykonywanie działań profilaktycznych odpowiednio do istniejących potrzeb,
§ 28
Nauczyciel w szczególności zobowiązany jest do:
1.Realizacji obowiązującej podstawy programowej zastosowaniem podręcznika lub bez
i dążenie do osiągnięcia tym zakresie optymalnych wyników;
2.Rzetelnego przygotowania każdej z form procesu dydaktyczno - wychowawczego;
3.Realizacji wybranego programu nauczania i dostosowywanie go do możliwości
i potrzeb edukacyjnych uczniów dla których jest przeznaczony;
4.Na początku każdego roku szkolnego, w pierwszych dwóch tygodniach września, poinformowania uczniów o wymaganiach edukacyjnych dla danego poziomu kształcenia na pierwszych zebraniach klasowych z rodzicami.
5. Systematycznego oceniania wiedzy i umiejętności ucznia zgodnie z Rozporządzeniem MENiS w sprawie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz szczegółowymi zasadami oceniania zawartymi w wewnątrzszkolnym systemie oceniania,
a także do pisemnego szczegółowego umotywowania semestralnej rocznej oceny niedostatecznej z zajęć edukacyjnych oraz oceny nieodpowiedniej lub nagannej zachowania.
6.Wykorzystywania wyników przeprowadzonych badań i sprawdzianów w celu podnoszenia jakości zajęć edukacyjnych i poprawy wyników nauczania.
7.Doskonalenia umiejętności dydaktycznych i podnoszenia poziomu wiedzy merytorycznej przez:
7.1.śledzenie najnowszej literatury dotyczącej dydaktyki;
7.2.aktywny udział w pracach zespołów przedmiotowych;
7.3.współdziałanie w organizowaniu izb lekcyjnych i udział we wzbogacaniu ich w
środki dydaktyczne;
8. Unowocześniania i wzbogacania środków dydaktycznych potrzebnych do realizacji programu, wprowadzania (w miarę możliwości) innowacji pedagogicznych oraz innych, związanych z procesem nauczania;
9. Wdrażania do samorządności poprzez pracę w Samorządzie Uczniowskim oraz współpracę z innymi organizacjami
10. Aktywizowania uczniów poprzez stwarzanie im odpowiednich warunków do pracy; diagnozowania warunków środowiskowych uczniów;
11. Stymulowania rozwoju psychofizycznego uczniów;
12.Rozpoznawania indywidualnych predyspozycji uczniów (w tym uzdolnień
i zainteresowań);
13. Dbania o życie, zdrowie i bezpieczeństwo ucznia;
14.Umiejętnej i systematycznej współpracy z rodzicami i opiekunami uczniów oraz wychowawcami klas;
15. Gotowości do udzielania rodzicom informacji na temat postępów w nauce
i zachowaniu ich dzieci podczas wszystkich ogólnoszkolnych zebrań i konsultacji;
16. Sugerowania rodzicom skutecznych form oddziaływania, które umożliwiałyby dzieciom pomoc w nauce i zabezpieczałyby je przed zjawiskami patologicznymi;
17. Włączania rodziców w usprawnianie i urozmaicanie życia klasy;
18. Prowadzenia zajęć profilaktyczno - wychowawczych w celu ochrony uczniów przed skutkami demoralizacji i uzależnień;
19.Prowadzenia (ustalonej odrębnymi przepisami) dokumentacji pracy dydaktyczno-wychowawczej lub wychowawczo - opiekuńczej;
20. Obiektywnego, systematycznego i bezstronnego oceniania uczniów;
21. Pełnienia dyżurów podczas przerw zgodnie z odrębnym regulaminem i planem dyżurów nauczycielskich;
22. Inicjowania poza programowych przedsięwzięć edukacyjnych.
21.Przestrzegania zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.
22.Występowania z wnioskami, za zgodą rodziców /opiekunów/ o umożliwienie uczniom szczególnie zdolnym indywidualnego programu lub toku nauki.
23.Umożliwiania uczniom rozwijania zainteresowań na zajęciach pozalekcyjnych i pozaszkolnych w miarę posiadanych środków.
24.Prowadzenia dokumentacji szkolnej, podlegającej analizie i ocenie w ramach nadzoru dyrektora szkoły.
25.Sprawdzania obecności uczniów na każdej jednostce lekcyjnej.
26.Ukończenia określonych przepisami kursów bhp oraz wykonywania okresowych badań lekarskich.
27.Udziału w konferencjach przedmiotowo-metodycznych.
28. Sprawdzania obecności uczniów na każdej jednostce lekcyjnej.
§ 29
Dokumentacja dotycząca oceniania i sposób jej udostępniania do wglądu uczniowi lub jego rodzicom
1. Ocenianie uczniów jest dokumentowane:
1) w dziennikach zajęć lekcyjnych;
2) w arkuszach ocen;
3) w protokołach egzaminów klasyfikacyjnych i poprawkowych;
4) w protokołach sprawdzianów wiadomości i umiejętności;
5) w protokołach z prac komisji powołanej w celu ustalenia rocznej oceny
klasyfikacyjnej zachowania;
6) w protokołach z prac komisji powołanej w trybie ubiegania się o wyższą od
przewidywanej roczną oceną klasyfikacyjną zachowania;
7) w protokołach zebrań rady pedagogicznej i zespołu nauczycieli uczących w danym
oddziale;
8) w informacjach o wyniku sprawdzianu;
9) w zeszycie uwag i spostrzeżeń dotyczących zachowania ucznia;
10) w arkuszach pomocniczych prowadzonych w związku z zasięganiem opinii nauczycieli w sprawie klasyfikacyjnych ocen zachowania uczniów;
11) W arkuszach pomocniczych prowadzonych w związku z zasięganiem opinii nauczycieli w sprawie klasyfikacyjnych ocen zachowania uczniów;
12) W zeszycie prowadzonym przez nauczycieli wychowania fizycznego, z którego dane nauczyciel przenosi do dzienników zajęć w terminie ………..
2. Dokumentacja, o której mowa w pkt. 1,2,9,10 jest udostępniana do wglądu
uczniom i rodzicom na ich wniosek, przez wychowawcę klasy, w zakresie
dotyczącym danego ucznia od dnia jej wytworzenia, do ostatniego dnia zajęć
dydaktycznych w danym roku szkolnym, w terminie uzgodnionym z rodzicami
ucznia.
i rodzicom na ich wniosek, przez przewodniczących komisji od dnia jej wytworzenia do ostatniego dnia zajęć dydaktycznych w roku szkolnym, w którym uczeń kończy szkołę, w terminie uzgodnionym z rodzicami ucznia.
3a. W przypadku braku możliwości udostępnienia dokumentacji zgodnie
z ust. 2 i 3 , zadanie to wykonuje dyrektor lub wskazany przez niego inny nauczyciel.
§ 30
1. Sprawdzane i oceniane pisemne prace ucznia są udostępniane przez nauczyciela
prowadzącego dane zajęcia edukacyjne.
1) uczniom, w trakcie zajęć lekcyjnych; w terminie nie później niż 14 dni
roboczych od dnia oddania pracy do sprawdzenia;
2) rodzicom, w takcie zebrań i spotkań z rodzicami; zgodnie z ustalanym
harmonogramem lub w innym terminie, po uprzednim umówieniu się.
pisemnej ucznia przez nauczyciela, który prace sprawdził i ocenił, zadania te
realizuje wychowawca klasy w sposób określony w § 30 ust.1.
§ 31
§ 32
1. Do podstawowych zadań każdego nauczyciela należy także doskonalenie własnych
kwalifikacji poprzez:
1) pracę własną,
2) aktywny udział w pracach zespołu przedmiotowego,
3) aktywny udział w szkoleniowych radach pedagogicznych,
4) korzystanie z pozaszkolnych form wspierania działalności pedagogicznej.
§ 33
Zasady i tryb sprawowania nadzoru pedagogicznego oraz oceniania pracy nauczycieli określają odrębne przepisy.
§ 34
Zakres zadań wychowawcy
Do zadań nauczyciela pełniącego funkcję wychowawcy należy tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia, proces jego uczenia się oraz przygotowanie do życia społecznego.
W tym celu:
Do obowiązków nauczyciela wychowawcy należy:
1. poinformowanie uczniów i rodziców o zasadach określonych w statucie szkoły, w tym
szczególnie o zasadach oceniania zachowania;
2. ustalenie oceny zachowania zgodnie z zasadami określonymi w statucie;
Uprawnienia nauczyciela wychowawcy:
1. współdecyduje z samorządem klasy (grupy) i rodzicami uczniów o programie działań
wychowawczych na rok szkolny lub dłuższe okresy;
2. ma prawo do uzyskania w swej pracy pomocy merytorycznej i psychologiczno –
pedagogicznej od kierownictwa szkoły i instytucji wspomagających szkołę;
3. ma prawo wnioskowania o rozwiązanie problemów zdrowotnych, psychospołecznych
i materialnych swoich wychowanków do odpowiednich organów; zapoznania się
z opiniami, orzeczeniami poradni oraz lekarzy dotyczącymi uczniów, mającymi wpływ
na jego funkcjonowanie w szkole
4. w indywidualnych przypadkach ustala formy, terminy i minimalną częstotliwość
kontaktów wychowawcy i innych nauczycieli z rodzicami i ucznia;
5. ma prawo żądania od rodziców oraz innych osób istotnych informacji oraz oświadczeń
woli, zgodnie z obowiązującymi przepisami i procedurami;
Wychowawca ponosi odpowiedzialność służbową przed dyrektorem szkoły za:
1. realizowanie celów wychowania i profilaktyki w swojej klasie (grupie);
2. integrowanie wysiłków nauczycieli i rodziców wokół realizacji programu
wychowawczego klasy i szkoły; prawidłowy obieg informacji
sytuacji szkolnej lub społeczno – wychowawczej;
swojej klasy;
ucznia.
Oddziałem opiekuje się nauczyciel wychowawca.
a) dokonuje wpisów danych osobowych ucznia do dziennika,
b) wypełnia arkusze ocen,
c) wypełnia dokumentację związaną z klasyfikowaniem i promowaniem uczniów (karty klasyfikacyjne, pisemne motywacje ocen nieodpowiednich lub nagannych z zachowania, itp.),
d) dokonuje innych wpisów, notatek o promowaniu, egzaminach, ukończeniu szkoły,
e) wypisuje świadectwa w końcu roku szkolnego,
f) prowadzi korespondencję z rodzicami związaną z bieżącymi wydarzeniami i potrzebami,
g) prowadzi rozliczenia po wycieczkach, imprezach, innych wydarzeniach klasowych itp.
h) odnotowuje w dzienniku lekcyjnym wszystkie spotkania, kontakty z rodzicami (rozmowy osobiste, telefoniczne, wysłane zawiadomienia,itp) oraz ważne wydarzenia z życia klasy,
i) prowadzi dokumentację wychowawcy klasowego (plan wychowawczy, tematyka godzin wychowawczych i inne).
§ 35
§ 36
Zadania pedagoga i psychologa szkolnego
1. Do zadań pedagoga i psychologa należy w szczególności:
1. 1 prowadzenie badań i działań diagnostycznych uczniów, w tym diagnozowanie
indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości
psychofizycznych uczniów w celu określenia przyczyn niepowodzeń edukacyjnych
oraz wspierania mocnych stron uczniów;
1.2. diagnozowanie sytuacji wychowawczych w przedszkolu, szkole w
celu rozwiązywania problemów wychowawczych oraz wspierania rozwoju uczniów;
1.3. udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do
rozpoznanych potrzeb;
1.4. podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów
dzieci;
1.5. minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom
zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku szkolnym i
pozaszkolnym uczniów;
1.6. inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach
kryzysowych;
1.7. pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych
możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów;
1.8. wspieranie nauczycieli, wychowawców i innych specjalistów w udzielaniu pomocy
psychologiczno - pedagogicznej.
§ 37
a) palacz – konserwator,
b) sprzątaczki,
c) inspektor d/s płac i kadr,
d) główny księgowy.
§ 38
§ 39
a) z urzędu – dzieci zamieszkałe w obwodzie Szkoły,
b) na prośbę rodziców (prawnych opiekunów) – dzieci zamieszkałe poza obwodem Szkoły, jeśli w odpowiedniej klasie są wolne miejsca,
a) świadectwa ukończenia klasy niższej w szkole publicznej, a także odpisu arkusza ocen wydanego przez szkołę, z której uczeń odszedł,
b) pozytywnych wyników egzaminów klasyfikacyjnych, przeprowadzonych na określonych zasadach zawartych w przepisach dotyczących oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów:
- w przypadku przyjmowania ucznia, który wypełniają obowiązek szkolny poza szkołą,
- w przypadku ubiegania się o przyjęcie do klasy wyższej, niż to wynika z ostatniego świadectwa szkolnego ucznia,
- świadectwa (zaświadczenia) wydanego przez szkołę za granicą i ostatniego świadectwa szkolnego wydanego w Polsce, po ustaleniu ostatniej klasy na podstawie lat nauki szkolnej ucznia,
a) uczyć się języka obowiązującego w danym oddziale, wyrównując we własnym zakresie braki programowe do końca roku szkolnego,
b) uczęszczać do klasy z danym językiem do innej szkoły,
§ 40
a) dopełnienia czynności związanych ze zgłoszeniem dziecka do szkoły z rocznym wyprzedzeniem,
b) zapewnienie regularnego uczęszczania dziecka na zajęcia szkolne,
c) zapewnienie dziecku warunków umożliwiających przygotowywanie się do zajęć szkolnych.
PRAWA I OBOWIĄZKI UCZNIA
§ 41
a) bezpłatnej i obowiązkowej nauki w zakresie szkoły podstawowej,
b) właściwie zorganizowanego procesu kształcenia, zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej,
c) opieki wychowawczej i warunków pobytu w szkole, zapewniających bezpieczeństwo, ochronę przed wszelkimi formami przemocy fizycznej, bądź psychicznej oraz ochronę i poszanowanie jego godności,
d) korzystania z pomocy stypendialnej, bądź doraźnej, zgodnie z odrębnymi przepisami,
e) życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno-wychowawczym,
f) swobody wyrażania myśli i przekonań, w szczególności dotyczących życia Szkoły,
a także światopoglądowych i religijnych – jeśli nie narusza tym dobra innych osób,
g) rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów,
h) zabawy i rozrywki w celu uspołecznienia grupy,
i) akceptacji, bez względu na pochodzenie, umiejętności, stan fizyczny i psychiczny
j) sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny oraz ustalonych sposobów kontroli postępów w nauce,
k) pomocy w przypadku trudności w nauce,
l) korzystania z poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego, terapii zajęciowej,
m) pomocy logopedy, pedagoga szkolnego, usług higienistki szkolnej,
n) korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków dydaktycznych, księgozbioru biblioteki podczas zajęć pozalekcyjnych,
§ 42
a) przestrzegania obowiązujących w szkole przepisów,
b) podporządkowania się zaleceniom Dyrektora i innych nauczycieli,
c) systematycznego i aktywnego uczestniczenia w zajęciach lekcyjnych i w życiu Szkoły,
d) przestrzegania zasad etyki, kultury współżycia i szacunku w odniesieniu do kolegów, nauczycieli i innych pracowników Szkoły,
e) dbania o własne życie, zdrowie, higienę oraz rozwój,
f) dbania o wspólne dobro, ład i porządek w Szkole,
g) dbania o naturalne środowisko,
h) sumiennego pogłębiania wiedzy.
a) Uczestniczenie w zajęciach edukacyjnych jest podstawowym obowiązkiem ucznia.
b) Uczeń zobowiązany jest do właściwego przygotowania się do zajęć (odrabianie prac
domowych, przynoszenie materiałów wskazanych przez nauczyciela, podręczników,
ćwiczeń).
c) Prowadzenie zeszytu przedmiotowego zgodnie z wymogami nauczyciela.
d) Właściwe zachowanie w trakcie zajęć, a więc takie , które umożliwia prowadzenie
zajęć oraz sobie i pozostałym uczniom uczestnictwo w zajęciach.
3. Obowiązki ucznia związane z usprawiedliwieniami, w określonym terminie i formie,
nieobecności na zajęciach edukacyjnych:
a) Obowiązuje forma pisemna w terminie do 5 dni po powrocie do szkoły
(usprawiedliwienia napisane przez rodzica posiadające uzasadnienie).
4. Obowiązki ucznia związane z dbaniem o schludny wygląd oraz noszeniem odpowiedniego stroju:
a) Uczeń winien przychodzić w stroju czystym, schludnym.
b) W dni świąteczne określone w statucie szkoły obowiązuje strój galowy (biała bluzka, dziewczęta - ciemna spódnica, chłopcy – ciemne spodnie)
c) Noszenie biżuterii i wszelkich ozdób do szkoły jest zabronione, o ile zagraża to bezpieczeństwu.
d) Farbowanie włosów przez uczniów jest zabronione.
5. Warunki korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych na
terenie szkoły.
a) Całkowity zakaz używania telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych w czasie zajęć - obowiązek wyłączenia. W przypadku naruszenia tej zasady nauczyciel odbiera i zabezpiecza telefon bądź inne urządzenia po czym wzywa rodzica do odbioru. Możliwe jest udzielenie kary (upomnienia) przewidzianych statutem szkoły.
6. Obowiązek ucznia dotyczący właściwego zachowania wobec nauczycieli ni innych
pracowników szkoły oraz pozostałych uczniów.
a) Uczniowie mają obowiązek zachowania się z przestrzeganiem norm i zasad
powszechnie obowiązujących w życiu społecznym .
§ 43
a) szczególne osiągnięcia w nauce,
b) szczególne osiągnięcia sportowe,
c) pracę społeczną na rzecz szkoły i środowiska,
d) promowanie dobrego imienia Szkoły w środowisku szkolnym i po za nim,
a) pochwała wychowawcy wobec całej klasy,
b) pochwała wychowawcy lub Dyrektora wobec uczniów Szkoły,
c) list pochwalny wychowawcy lub Dyrektora do rodziców,
d) wychowawcy klas na spotkanie z rodzicami pisemnie informują o szczególnych osiągnięciach dziecka (udział w konkursach szkolnych i poza szkolnych, zaangażowania na rzecz Szkoły: przedstawienia, udział w przedsięwzięciach SU),
e) dyplom uznania od Dyrektora,
f) nagroda rzeczowa od wychowawcy lub Dyrektora,
g) świadectwo z wyróżnieniem
h) umieszczenie uczniów na liście w gablocie szkolnej.
§ 44
1. Za nieprzestrzeganie postanowień Statutu, a w szczególności uchybianie obowiązkom,
o których mowa w§ 39 uczeń może zostać ukarany:
a) upomnieniem ustnym wychowawcy klasy,
b) naganą pisemną wychowawcy klasy,
c) rozmowa dyscyplinująca z dyrektorem szkoły,
d) upomnieniem pisemnym Dyrektora Szkoły,
e) naganą pisemną Dyrektora Szkoły,
f) pozbawieniem pełnionych na forum Szkoły funkcji,
g) zawieszeniem prawa do udziału w zajęciach pozalekcyjnych,
h) zakazem reprezentowania Szkoły na zewnątrz,
i) obniżeniem oceny z zachowania – do nagannej włącznie,
j) przeniesienie do równoległej klasy w swojej szkole,
k) przeniesienie ucznia do innej Szkoły (macierzystej - w przypadku realizowania obowiązku szkolnego w szkole nie będącej rejonem),
l) pracą na rzecz szkoły lub przeniesieniem tego obowiązku na rodziców (opiekunów prawnych).
a) jeśli nie odniosły skutku wcześniej nałożone kary,
b) jeśli uczeń dopuścił się wybryków chuligańskich, takich jak pobicie, kradzież, wyłudzanie pieniędzy lub rzeczy, itp.,
c) za notoryczne utrudnianie prowadzenia lekcji.
4.1 w przypadku ciągłych udokumentowanych naruszeń postanowień statutu
4.2 gdy wcześniej stosowane środki zaradcze nie przyniosły oczekiwanego rezultatu:
a) szczególnie rażące naruszenie szkolnych obowiązków,
b) szczególnie drastycznego, chuligańskiego zachowania (pobicie, zastraszanie, wyłudzanie, kradzież, przekroczenie karty „3-”),
c) demoralizacji, tj. palenie papierosów, picie alkoholu, połączone z demoralizującym wpływem na innych uczniów,
d) wulgarnego zachowania w stosunku do uczniów, nauczycieli i innych pracowników szkoły.
a) do Dyrektora Szkoły od kar udzielonych przez wychowawcę ,
b) do Kuratora Oświaty od kar udzielonych przez Dyrektora Szkoły.
§ 45
1. Szkoła ma własny hymn, sztandar i ceremoniał.
2.Szkoła tworzy i rozwija ceremoniał szkolny związany z uroczystościami państwowymi.
1) Na ceremoniał szkoły składają się uroczyste obchody:
13) Sztandar Szkoły
szkolnych i pozaszkolnych organizowanych przez władze państwowe
i samorządowe oraz uczestniczy w pogrzebach przedstawicieli władz samorządowych i pracowników szkoły,
sztandarowego reprezentującego szkołę podczas październikowych
uroczystości w Piaśnicy oraz uroczystości, których czas trwania jest dłuższy
niż 2h. Zastępczy poczet sztandarowy może zostać wybrany spośród
uczniów klas V i VI po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej i
przedstawicieli Samorządu Uczniowskiego. Uczniowie reprezentujący
szkołę w poczcie sztandarowym muszą odznaczać się wysoką kulturą
osobistą, poszanowaniem dla historii i tradycji, a także osiągać co najmniej
dobre wyniki w nauce.
„ W imieniu absolwentów opuszczających mury tej Szkoły przekazujemy na Wasze ręce jej symbol – Sztandar. Od tej pory jesteście najstarszymi uczniami. Mamy nadzieję, że będziecie godnie reprezentować społeczność uczniowską.”
„ My uczniowie klasy piątej przejmując symbol naszej szkoły, obiecujemy, że będziemy kontynuować jej tradycje, uczyć się i pracować w miarę naszych możliwości.”
14) Logo Szkoły
a. podczas uroczystości z okazji Pasowania Uczniów uczniowie klas pierwszych składają uroczyste ślubowanie i otrzymują Logo Szkoły.
b.tekst ślubowania:
„ My uczniowie klas pierwszych Samorządowej Szkoły Podstawowej im. Jakuba
Wejhera w Górze – ślubujemy:
a) być dobrym i uczciwym Polakiem,
b) strzec Sztandaru i dobrego imienia szkoły,
c) szanowania swoich nauczycieli, przełożonych i rodziców,
d) uczyć się tego co piękne i mądre,
e) kochać i czcić Ojczyznę oraz przyczyniać się do jej rozwoju
f) naśladować najlepsze i godne czyny naszego Patrona Szkoły.
4) Mundurek szkolny
a) obowiązuje zgodnie z decyzją RP i rodziców uczniów.
b) w święta objęte ceremoniałem szkoły obowiązuje strój galowy bez mundurka.
5) Szkoła posiada tablicę związaną z Patronem.
6) Szkoła nie ponosi odpowiedzialności za wartościowe rzeczy przynoszone przez
uczniów do szkoły.
§ 46
1. W Szkole obowiązują akty prawne pozostające w związku z działalnością Szkoły, wydane przez naczelne organy władzy i administracji państwowej, w szczególności przez MENiS oraz władze samorządowe Gminy Wejherowo.
§ 47
§ 48
§ 49
1. Na zasadach określonych w art. 56 Ustawy o Systemie Oświaty w Szkole mogą działać
stowarzyszenia i organizacje, z wyjątkiem partii i organizacji politycznych.
2. Zasady funkcjonowania w Szkole związków zawodowych regulują odrębne przepisy.
§ 50
Szkoła może przyjmować nauczycieli i studentów na praktyki pedagogiczne na podstawie pisemnego porozumienia zawartego pomiędzy Dyrektorem Szkoły lub za jego zgodą
z poszczególnymi nauczycielami, zakładem kształcenia nauczycieli lub szkołą wyższą.
§ 51
Z dniem wejścia w życie Statutu traci moc Statut szkoły zatwierdzony przez Radę Pedagogiczną dnia 21.02.2014 r.
TEKST JEDNOLITY STATUTU
NA POSIEDZENIU RADY PEDAGOGICZNEJ
W DNIU 19 XI 2015r.
1. ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tj. Dz.U. 2004, Nr 256, poz. 2572 ze zm.);
2. ustawa z dnia 20 lutego 2015 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw
(Dz.U.2015, poz. 357);
3. Rozporządzenie MEN z dnia 21 maja 2001r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz.U. Nr 61, poz. 624 ze zm.);
4. Rozporządzenie MEN z dnia 10 czerwca 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz.U. 2015, poz. 843);
5. Rozporządzenia MEN z 27 sierpnia 2012r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2012r. poz. 977);
6. Rozporządzenie MEN z dnia 30 maja 2014 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz.U. 2014, poz. 803);
7. Rozporządzenia MEN z dnia 30 kwietnia 2013r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno - pedagogicznej w publicznych porzedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. 2013; poz.532).
8. Rozporządzenia MEN z dnia 27 sierpnia 2015 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U.2015; poz. 1270).
9.Rozporządzenie MEN z dnia 29 sierpnia 2014 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz.U. 2014, poz. 1170 ze zm.).
Dyrektor Szkoły Rada Rodziców Samorząd Uczniowski
Autor: | Piotr Schmidt |
Odpowiada: | Piotr Schmidt |
Wytworzył: | Piotr Schmidt |
Data ostatniej zmiany: | 2017-01-25 22:54:42 |
Odwiedzin na stronie: | 1924 |