Archwium - Statut Szkoły
Na podstawie ustawy art. 60 ust. 1 z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity Dz. U. z 1996 r. nr 67, poz. 329, z późniejszymi zmianami) oraz Rozporządzenia MEN z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznych przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. nr 61, poz. 624 oraz zmiany Dz. U. nr 10, poz. 96 z 2002 r., Dz. U. nr 146, poz. 1416 z 2003 r.) Rada Pedagogiczna uchwala, co następuje:
Rozdział I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
Przepisy definiujące
§ 1
1. Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o:
a) Szkole – należy przez to rozumieć Samorządowa Szkoła Podstawowa im. Jakuba
Wejhera w Górze,
b) Ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty
(Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 z późn. zm.),
c) Statucie – należy przez to rozumieć Statut Szkoły,
d) Dyrektorze, Radzie Pedagogicznej, Samorządzie Uczniowskim, Radzie Rodziców - należy przez to rozumieć organy działające w szkole,
e) Uczniach i rodzicach - należy przez to rozumieć uczniów szkoły oraz ich rodziców lub prawnych opiekunów,
f) Wychowawcy - należy przez to rozumieć nauczyciela, któremu powierzono jeden
z oddziałów w szkole
g) Organie prowadzącym szkołę - należy przez to rozumieć Gminę Wejherowo,
h) Organie sprawującym nadzór pedagogiczny nad szkołą - należy przez to rozumieć Pomorskie Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
Nazwa Szkoły i inne informacje o Szkole
§ 2
- Samorządowa Szkoła Podstawowa w Górze jest szkołą publiczną prowadzoną przez Urząd Gminy Wejherowo.
- Siedziba szkoły znajduje się w Górze przy ulicy Szkolnej 4.
- Nadzór pedagogiczny sprawuje Pomorskie Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
- Nauka w szkole trwa siedem lat. W ostatnim roku nauki przeprowadza się sprawdzian, zgodnie z odrębnymi przepisami.
§ 3
Dokumentami, które wyznaczają pracę Szkoły są:
1) Szkolny Zestaw Programów Nauczania,
2) Szkolny Program Wychowawczy,
3) Szkolny Program Profilaktyki,
4) Regulaminy wewnętrzne będące załącznikami do Statutu:
1) Regulamin Rady Pedagogicznej,
2) Regulamin Rady Rodziców,
3) Regulamin Samorządu Uczniowskiego,
4) Szkolny Program Wychowawczy,
5) Szkolny Program Profilaktyki,
6) Regulamin pełnienia dyżurów nauczycielskich,
7) Regulamin wycieczek szkolnych.
§ 4
1. Szkoła jest jednostką budżetową.
2. W Szkole mogą być tworzone środki specjalne:
a) z darowizn pochodzących od osób fizycznych i przedsiębiorstw,
b) ze środków uzyskanych podczas przeprowadzonych aukcji, loterii, wyprzedaży,
c) z wynajmu pomieszczeń szkolnych.
§ 5
1. Ustalona nazwa Samorządowa Szkoła Podstawowa imienia Jakuba Wejhera w Górze
używana jest przez Szkołę w pełnym brzmieniu.
2. Szkoła używa pieczęci i stempli zgodnie z odrębnymi przepisami.
3. Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentację na zasadach określonych w odrębnych
przepisach.
Rozdział II
Cele i zadania szkoły
§ 6
- Szkoła realizuje cele i zadania określone w ustawie oraz przepisach wydanych na jej podstawie, koncentrując się na prowadzeniu działalności dydaktycznej, wychowawczej oraz opiekuńczej.
- Szkoła stwarza warunki do wszechstronnego rozwoju uczniów, uwzględniając ich indywidualne zainteresowania i potrzeby, a także ich możliwości psychofizyczne.
§ 7
Zadania szkoły w zakresie działalności dydaktyczno- wychowawczej.
- Umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do kontynuowania nauki na kolejnym etapie edukacyjnym.
- Zapewnia bezpłatne nauczanie w zakresie ramowych planów nauczania.
- Realizuje podstawę programową kształcenia ogólnego sześcioletniej szkoły podstawowej według ramowego planu nauczania.
- Realizuje ustalone przez MENiS zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz zasady wewnątrzszkolnego systemu oceniania.
- Zapewnia pomoc uczniom o specjalnych potrzebach edukacyjnych, organizując zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze, terapię pedagogiczną w formie zajęć korekcyjno- kompensacyjnych, zajęcia rewalidacyjne, socjoterapeutyczne.
- Umożliwiając uczniom podtrzymanie tożsamości religijnej szkoła organizuje naukę religii. Nauczanie religii odbywa się na podstawie programów zatwierdzonych przez właściwe władze kościelne. W pomieszczeniach szkolnych może być umieszczony krzyż, można także odmawiać modlitwę przed i po zajęciach. Uczniowie, którzy nie uczęszczają na lekcje religii mają zapewnioną w tym czasie opiekę lub na pisemną zgodę rodziców udają się do domu.
- Szkoła umożliwia uczniom rozwijanie zainteresowań poprzez udział w zajęciach: pozalekcyjnych
a) koła zainteresowań i przedmiotowe
b) chór
c) zespól wokalny
d) zajęcia rekreacyjno-sportowe
e) gry i zabawy ogólno-rozwojowe
Zajęcia powyższe (punkt 5 i 7) mogą być prowadzone w ramach posiadanych środków
w wymiarze ustalonym przez dyrektora szkoły.
- Szkoła wzmacnia poczucie tożsamości kulturowej i historycznej poprzez działania dydaktyczno-wychowawcze związane z patronem: konkursy, wycieczki, programy słowno-muzyczne, gazetki tematyczne.
- Rozwój zainteresowań realizuje się również poprzez :
a) przygotowanie uczniów do uczestnictwa w konkursach szkolnych, gminnych
b) wycieczki tematyczne, biwaki szkolne,
c) udział w spektaklach teatralnych i seansach filmowych,
d) spotkania z ciekawymi ludźmi związanych z regionem, ochroną środowiska, patronem,
e) wskazanie możliwości rozwijania zainteresowań w placówkach pozaszkolnych,
f) wskazanie uczniowi odpowiedniej lektury,
g) indywidualną pracę z uczniem,
h) uczestnictwo w konkursach, turniejach i olimpiadach.
10. Zapewnia uczniom opiekę pedagogiczną i zdrowotną oraz bezpieczeństwo w szkole
w czasie zajęć organizowanych przez szkolę.
11. Kształtuje środowisko wychowawcze sprzyjające realizowaniu celów i zasad określonych w ustawie o systemie oświaty oraz zgodnie z programem wychowawczym szkoły.
12. W celu zapewnienia uczniom ochrony przed uzależnieniami, demoralizacją oraz innymi przejawami patologii społecznej, w szkole prowadzona jest działalność profilaktyczna organizowana przez pedagoga i wychowawców zgodna z programem wychowawczym szkoły i planem pracy wychowawczej.
13. organizujemy współpracę z instytucjami świadczącymi poradnictwo i specjalistyczną pomoc dzieciom i ich rodzinom.
§ 8
Zakres i sposób wykonywania zadań opiekuńczych szkoły
- Nauczyciel sprawuje opiekę nad uczniami od dzwonka na lekcję do jej zakończenia.
- W czasie przerw między zajęciami opiekę nad uczniami sprawuje nauczyciel dyżurujący.
- Sposób organizacji i przebieg dyżurów określa regulamin dyżurów nauczycielskich.
- Wychowawca klasy jest zobowiązany do przydzielenia każdemu uczniowi miejsca
w ławce, dostosowanej do jego wzrostu. - Nauczyciele mają obowiązek dopilnowania właściwego zajmowania miejsc przez uczniów (zgodnie z zaleceniami Terenowej Stacji Sanitarno- Epidemiologicznej).
- Nauczyciel jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo uczniów w czasie zajęć poza terenem szkoły. Zajęcia rozpoczynają się od wyjścia uczniów ze szkoły i trwają do ich powrotu do budynku szkoły.
- Wychowawcy klas, organizujący wycieczki poza teren szkoły, winni wypełnić odpowiednią dokumentację wycieczek i po uzyskaniu akceptacji dyrektora, złożyć ja w sekretariacie szkoły.
- Szczegółowe zasady organizacji wycieczek szkolnych reguluje regulamin wycieczek szkolnych.
- Uczniom znajdującym się w trudnych warunkach rodzinnych szkoła organizuje pomoc w formie dożywiania oraz doraźnej pomocy rzeczowej.
10. Dyrektor szkoły organizuje nauczanie indywidualne dla ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie nauczania indywidualnego w porozumieniu z organem prowadzącym.
11. Szkoła zapewnia uczniom mieszkającym 3 km i więcej od placówki dowóz autobusem szkolnym na zajęcia oraz powrót do domu.
12. W czasie dowozów uczniowie objęci są opieką.
13. Dyrektor szkoły, powierza każdy oddział szczególnej opiece wychowawczej jednemu z nauczycieli uczących w tym oddziale zwanemu wychowawcą.
14. Dla zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności, wychowawca prowadzi swój oddział, w miarę możliwości przez okres kl. I-III i IV-VI.
15. Dyrektor może dokonać zmiany na stanowisku wychowawcy:
a) z urzędu,
b) na pisemny wniosek dotychczasowego wychowawcy,
c) na pisemny wniosek co najmniej 2/3 rodziców uczniów danego oddziału,
Wnioski, o których mowa powyżej Dyrektor rozpatruje w terminie 14 dni i informuje o tym wnioskodawcę.
§ 9
- Szkoła współpracuje z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w Wejherowie.
- Współpraca z poradnią obejmuje
a) kierowanie na badania psychologiczno-pedagogiczne,
b) organizowanie treningów i warsztatów dla uczniów, szkoleń dla nauczycieli, prelekcji dla rodziców,
c) uczestnictwo w comiesięcznych spotkaniach dla pedagogów.
§ 10
- Szkoła współdziała z rodzicami w zakresie nauczania, wychowania i profilaktyki.
- Formy współdziałania obejmują:
a) comiesięczne konsultacje z wychowawcą,
b) zbiorowe zebrania z rodzicami,
c) udział w dniach otwartych szkoły,
d) angażowanie rodziców do współorganizowania imprez szkolnych,
e) udział w wycieczkach szkolnych, warsztatach dla rodziców.
§ 11
Zadania zespołów nauczycielskich
- W szkole funkcjonują dwa zespoły nauczycielskie.
- Tworzą je nauczyciele klas 0-III i IV-VI.
- Każdy zespół spotyka się raz w miesiącu.
- Pracę zespołów organizują przewodniczący (liderzy), wybrani spośród nauczycieli
w głosowaniu jawnym. - Prace zespołów nadzoruje dyrektor szkoły.
- Z każdego spotkania zespołu sporządza się protokół.
- Zadania zespołów nauczycielskich :
a) Dzielenie się swoimi doświadczeniami,
b) Rozwiązywania problemów dydaktycznych i wychowawczych,
c) Wewnątrzszkolne doskonalenie się: poszukiwanie metod nauczania
i wychowania skutecznych w danej grupie klasowej.
d) Śledzenie nowości dydaktycznych i wychowawczych,
e) Organizowanie imprez szkolnych dla dzieci klas O-III i IV-VI.
f) ustalenie zestawu programów nauczania dla poszczególnych zajęć edukacyjnych dla danego oddziału oraz jego modyfikowanie w miarę potrzeb,
g) wspólne opracowanie szczegółowych kryteriów oceniania uczniów,
h) współdziałanie w uzupełnianiu wyposażenia sal lekcyjnych w pomoce dydaktyczne,
i) wspólne opiniowanie przygotowanych w szkole autorskich, innowacyjnych
i eksperymentalnych programów nauczania,
j) przygotowanie zestawu programów nauczania oraz podręczników zgodnie
z obowiązującym prawem oraz procedurą szkolną
- Nauczyciele mogą tworzyć zespoły: przedmiotowe, międzyprzedmiotowe, wychowawcze lub inne zespoły problemowo zadaniowe w zależności od potrzeb.
- Do zadań przewodniczącego zespołu należy:
a) organizowanie pracy zespołu,
b) organizowanie współpracy nauczycieli,
c) organizowanie wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego,
d) organizowanie doradztwa metodycznego, szczególnie dla początkujących nauczycieli,
e) przydzielanie zadań nauczycielom z zespołu i egzekwowanie ich wykonania,
10. W zależności od tematyki zespołu przedmiotowego w zebraniu mogą uczestniczyć zaproszone osoby.
11. Zebrania zespołów są protokołowane.
§ 12
Wewnątrzszkolny system oceniania
1. Zasady oceniania wewnątrzszkolnego
1) Nauczyciel zobowiązany jest do oceniania wiedzy i umiejętności ucznia uwzględniając
wymagania programowe według ustalonych zasad przez nauczycieli przedmiotu
uczących na danym poziomie.
2) Wymagania programowe zostają podzielone na 5 poziomów , aby zaliczyć wyższy
poziom uczeń musi opanować treści poziomów niższych.
A – treści konieczne, które pozwalają uczniowi korzystać z nauczania
określonego szczebla systemu szkolnego stosownie do wieku,
B – treści podstawowe , o elementarnym charakterze , przydatne na wyższym
etapie kształcenia możliwe do opanowania przez przeciętnego ucznia,
C – treści rozszerzające , które obejmują czynności wspierające tematy
podstawowe, pozwalające rozumieć większość relacji między elementami
treści podstawowych,
D – treści dopełniające, czyli umiejętności złożone o charakterze problemowym,
E – treści wykraczające poza treści poznawcze w danej klasie, które zależą od
indywidualnych zainteresowań ucznia.
3) Uczeń oceniany jest według następującej skali ocen:
a) Ocenę celującą - otrzymuje uczeń, który zaliczył poziom wymagań
programowych A, B ,C, D, E
b) Ocenę bardzo dobrą - otrzymuje uczeń, który zaliczył poziom wymagań
programowych p. A, B, C, D
c) Ocenę dobrą - otrzymuje uczeń, który zaliczył poziom wymagań
programowych p. A, B,C
d) Ocenę dostateczną - otrzymuje uczeń, który zaliczył poziom wymagań
programowych A i B
e) Ocenę dopuszczającą - otrzymuje uczeń, który zaliczył poziom wymagań
programowych A
f) Ocenę niedostateczną - otrzymuje uczeń, który nie zaliczył poziomu A
wymagań programowych
2. Zasady informowania rodziców o bieżących i okresowych wynikach
w nauce ich dzieci oraz informowania uczniów i ich rodziców o przewidywanych
semestralnych (rocznych) ocenach.
1) Osiągnięcia w szkole weryfikuje się dwa razy w ciągu roku szkolnego:
a) na koniec pierwszego semestru (w połowie roku szkolnego) przeprowadza się klasyfikację semestralną;
b) na koniec roku szkolnego przeprowadza się klasyfikację roczną.
2) Ocenę semestralną i roczną z przedmiotu wystawia nauczyciel uczący danego przedmiotu
na podstawie ocen bieżących uzyskanych w danym semestrze (roku). Ocena ta nie może
być średnią ocen bieżących.
3) O przewidywanych rocznych ocenach z wszystkich obowiązkowych przedmiotów
nauczyciel informuje uczniów w terminie nie później niż dwa tygodnie przed
klasyfikacyjną radą pedagogiczną (forma ustna, zapis w dzienniku lekcyjnym – ostatnia
rubryka przed oceną roczną).
3) Nauczyciel informuje uczniów o wystawionych ocenach semestralnych i rocznych nie
później niż tydzień przed wyznaczonym terminem klasyfikacyjnej rady pedagogicznej
(forma pisemna).
4) O zagrożeniu oceną niedostateczną semestralną i roczną z obowiązkowych zajęć
edukacyjnych nauczyciel jest zobowiązany poinformować ucznia i jego rodziców
(opiekunów) na miesiąc przed klasyfikacyjną radą pedagogiczną. O zagrożeniu oceną
naganną semestralną i roczną zachowania, wychowawca jest zobowiązany
poinformować ucznia i jego rodziców (opiekunów) na miesiąc przed klasyfikacyjną radą
pedagogiczną.
Rodziców lub opiekunów nauczyciel i wychowawca informuje na piśmie.
3. Zasady informowania o sprawdzianach i ogłaszania wyników, postępowanie
w sprawach poprawiania bieżących ocen oraz warunki uwzględniania zgłoszeń
nieprzygotowania do zajęć
1) Nauczyciel powiadamia uczniów z wyprzedzeniem jednotygodniowym o zakresie
przewidywanej pisemnej pracy klasowej z danego działu programowego.
2) Wiadomości i umiejętności z dwóch ostatnich lekcji nauczyciel może egzekwować
w formie ustnej i pisemnej bez zapowiedzi.
3) Nauczyciel informuje ucznia o wynikach prac pisemnych w terminie nie
przekraczającym jednego tygodnia, dwóch tygodni w przypadku prac z j. polskiego,
indywidualnie je omawiając z uczniem lub jego rodzicem – gdy jest taka wola.
4) Sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne pozostają w szkole do końca
danego roku szkolnego – sposób przechowywania ustala nauczyciel danego
przedmiotu.
5) W przypadku absencji ucznia przekraczającej 4 jednostki lekcyjne uczeń ma prawo do
przesunięcia terminu pracy pisemnej po uprzednim uzgodnieniu z nauczycielem
przedmiotu.
6) Nauczyciel powinien umożliwić zaliczenie pracy pisemnej uczniowi, który w tym
samym terminie reprezentuje szkołę.
7) Ogranicza się ilość prac klasowych pisemnych podsumowujących dział programowy do
jednego dziennie, trzech w ciągu tygodnia.
3.1 Postępowanie w sprawach poprawiania bieżących ocen:
3.1.1 Uczeń ma prawo poprawić ocenę bieżącą w terminie i formie uzgodnionej
z nauczycielem.
3.1.2 Uzyskane oceny nauczyciel wpisuje do dziennika.
3.2 Warunki uwzględniania zgłoszeń nieprzygotowania do zajęć:
3.2.1 Uczeń może zgłosić nauczycielowi nieprzygotowanie do zajęć przed rozpoczęciem
lekcji.
3.2.2 Uczeń może zgłosić nauczycielowi nieprzygotowanie do zajęć nie więcej niż trzy
razy w semestrze.
4. Jawność ocen
1) Nauczyciele przedmiotu w ciągu dwóch pierwszych tygodni roku szkolnego informują
uczniów oraz rodziców (opiekunów) o wymaganiach edukacyjnych wynikających
z realizowanego przez siebie programu nauczania oraz o sposobach sprawdzania
osiągnięć edukacyjnych uczniów (do wglądu w sekretariacie szkoły).
2) Wychowawcy klasy w ciągu dwóch pierwszych tygodni roku szkolnego informują
uczniów oraz rodziców(opiekunów) o zasadach oceniania zachowania.
3) Oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców (opiekunów).
4) Na wniosek ucznia lub jego rodziców (opiekunów) nauczyciel uzasadnia ustaloną ocenę.
5) Na wniosek ucznia lub jego rodziców (opiekunów) sprawdzone i ocenione prace
kontrolne oraz inna dokumentacja dotycząca oceniania ucznia jest udostępniana
uczniowi lub jego rodzicom (opiekunom) do wglądu.
5. Dostosowanie wymagań
1) Nauczyciel jest zobowiązany na podstawie pisemnej opinii PPP dostosować wymagania
edukacyjne w stosunku do ucznia u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia lub
specyficzne trudności w uczeniu się uniemożliwiające sprostanie wymaganiom
edukacyjnym wynikającym z programu nauczania.
2) Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, techniki, muzyki i plastyki uwzględnia
się wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze
specyfiki tych zajęć.
3) Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z zajęć wychowania fizycznego i informatyki na
podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia ucznia w tych
zajęciach, wydanej przez lekarza. Termin zwolnienia winien być wskazany w opinii.
6. Tryb oceniania i skala ocen
1) W klasach I – III stosuje się ocenę opisową.
2) Oceny wyrażone w stopniach dzielą się na oceny:
a) bieżące,
b) śródroczne,
c) roczne.
3) Nauczyciele uczący w klasach I-III obserwują codzienną pracę ucznia i na bieżąco
notują swoje uwagi i spostrzeżenia w zeszycie obserwacji. W dzienniku zajęć
odnotowują osiągnięcia edukacyjne ucznia,stosując oznaczenia:
- A+ - wysoki poziom umiejętności,
- A - bardzo dobry poziom umiejętności
- B - dobry poziom umiejętności,
- C - wystarczający poziom umiejętności,
- D- niski poziom umiejętności,
- E – brak umiejętności.
4) Dopuszcza się stosowanie w dziennikach lekcyjnych znaków „+” i „-„do symboli B, C,
D, E jak również ocen cząstkowych cyfrowych.
5) Na tej podstawie, na koniec roku szkolnego nauczyciel dokonuje oceny opisowej ucznia, która powinna mieć charakter informacyjny, diagnostyczny i motywacyjny. Ponadto, na konsultacjach z rodzicami, (prawnymi opiekunami) nauczyciele mają obowiązek ustnego poinformowania o osiągnięciach ucznia, wkładzie i wysiłku włożonym w naukę. Informacja
o uczniu powinna zawierać:
Indywidualne postępy ucznia w edukacji
- czytanie,
- mówienie i słuchanie,
- pisanie,
- umiejętności matematyczne,
- umiejętności społeczno-przyrodnicze,
- umiejętności fizyczno-ruchowe,
- umiejętności artystyczno-techniczne,
- umiejętności praktyczne
Indywidualne postępy i możliwości ucznia w:
- rozwoju emocjonalno-społecznym,
- współdziałaniu w grupie,
- organizacji własnej pracy,
- rozwoju psychicznym i fizycznym,
- moralnym, umysłowym oraz postępach osobistych ucznia.
Końcowa ocena opisowa ucznia powinna zawierać:
a) Opis postępów w edukacji, a w szczególności:
- umiejętność mówienia,
- umiejętność czytania,
- umiejętność pisania,
- umiejętności matematyczne,
- zainteresowania i umiejętności przyrodnicze,
- aktywność artystyczną i ruchową.
b) opis postępów w rozwoju emocjalno-społecznym,
c) osobiste osiągnięcia ucznia.
3) Począwszy od klasy IV ustala się następujące oceny bieżące, śródroczne i roczne oceny
klasyfikacyjne według następującej skali ocen od 1 – 6
stopień celujący - 6
stopień bardzo dobry - 5
stopień dobry - 4
stopień dostateczny - 3
stopień dopuszczający - 2
stopień niedostateczny - 1
4) Dopuszcza się stosowanie w dziennikach lekcyjnych znaków „+” i „-„ do ocen
cząstkowych cyfrowych.
5) Kontroli i ocenie podlegają następujące elementy pracy uczniów:
a) Prace klasowe obejmujące zamknięty dział wiedzy
b) Sprawdziany obejmujące materiał od 3 do 5 ostatnich lekcji
c) Testy
d) Kartkówki - z pracy na lekcji lub z pracy domowej
e) Odpowiedzi ustne
f) Prace domowe
g) Praca na lekcji
Nauczyciel może ocenić również:
a) prace dodatkowe (udział w konkursach)
b) zeszyt przedmiotowy
c) systematyczność pracy
5) Decydujące znaczenie na ocenę końcową mają oceny z podsumowujących prac
klasowych z całego działu, ocenę z tych prac należy w dzienniku wyróżnić.
Wymagania na poszczególne oceny z przedmiotów opracowują nauczyciele.
Wymagania dostępne są w sekretariacie szkoły.
6) Uczeń ma prawo do poprawy oceny cząstkowej z przedmiotu na warunkach
ustalonych z nauczycielem uczącym w terminie do jednego tygodnia od chwili
otrzymania niezadowalającej go oceny (głównie dotyczące oceny niedostatecznej
i dopuszczającej).W szczególnie uzasadnionych przypadkach termin wydłuża się do
dwóch tygodni.
7) Tryb oceniania i skala ocen dotyczą również niektórych dodatkowych zajęć
edukacyjnych. W klasach IV-VI j. kaszubskiego.
W przypadku klas I-III obowiązuje ocena opisowa z dodatkowych zajęć : muzyki
i języka angielskiego.
7. Klasyfikacja śródroczna i roczna
1) Klasyfikacja śródroczna polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych
ucznia z zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania i zachowania
ucznia oraz ustaleniu - według skali określonej w statucie szkoły – śródrocznych ocen
klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
2) Klasyfikacja śródroczna ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu
umiarkowanym lub znacznym polega na okresowym podsumowaniu jego osiągnięć
edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, z uwzględnieniem
indywidualnego programu edukacyjnego opracowanego dla niego na podstawie
odrębnych przepisów, i jego zachowania oraz ustaleniu śródrocznych ocen
klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i śródrocznej oceny klasyfikacyjnej
z zachowania.
3) Klasyfikację śródroczną uczniów przeprowadza się co najmniej raz w ciągu roku
szkolnego.
4) Klasyfikacja roczna w klasach I – III szkoły podstawowej polega na podsumowaniu
osiągnięć edukacyjnych i zachowania ucznia w danym roku szkolnym oraz ustaleniu
jednej rocznej oceny klasyfikacyjnej i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
5) Klasyfikacja roczna ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub
znacznym w klasach I – III szkoły podstawowej polega na podsumowaniu jego
osiągnięć edukacyjnych z zajęć edukacyjnych i jego zachowania w danym roku
szkolnym oraz ustaleniu jednej rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych
i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
6) Klasyfikacja roczna, począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, polega na
podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia, określonych w szkolnym planie
nauczania, i zachowania ucznia w danym roku szkolnym oraz ustaleniu rocznych ocen
klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i rocznej oceny klasyfikacyjnej i zachowania,
według ustalonej skali .
7) Klasyfikacja roczna ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub
znacznym, począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, polega na podsumowaniu jego osiągnięć edukacyjnych z zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, z uwzględnieniem indywidualnego programu edukacyjnego opracowanego dla niego na podstawie odrębnych przepisów, i jego zachowania w danym roku szkolnym oraz ustaleniu rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych
i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
8) Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą, w terminie nie później niż 7 dni
od dnia zakończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych, zgłosić zastrzeżenia do
dyrektora szkoły, jeśli uznają, że roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny.
9) Dyrektor organizuje egzamin wiadomości i umiejętności według obowiązujących
przepisów.
10) Jeżeli w wyniku klasyfikacji śródrocznej stwierdzono, że poziom osiągnięć
edukacyjnych ucznia uniemożliwi lub utrudni kontynuowanie nauki w klasie
programowo wyższej, szkoła powinna w miarę możliwości stworzyć uczniowi szansę
uzupełnienia braków poprzez: zindywidualizowanie wymagań, zajęcia wyrównawcze
lub inną pracą.
11) W oddziałach integracyjnych ocenę klasyfikacyjną ustala nauczyciel prowadzący dane
zajęcia edukacyjne, po zasięgnięciu opinii nauczyciela współorganizującego
kształcenie.
8. Warunki promocji do klasy programowo wyższej
1) Uczeń klasy I-III otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej z wyjątkiem
ust.4)
2) Począwszy od klasy IV uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej,
jeżeli ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych uzyskał roczne oceny
klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej.
3) Uczeń, który uzyskał średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą
ocenę zachowania, otrzymuje promocję z wyróżnieniem do klasy programowo wyższej.
4) Rada pedagogiczna może postanowić o powtarzaniu klasy przez ucznia klasy I, II lub
III na podstawie opinii wydanej przez lekarza lub publiczną poradnię psychologiczno-
pedagogiczną, w tym publiczną poradnię specjalistyczną, oraz w porozumieniu
z rodzicami (prawnymi opiekunami) dziecka.
9. Warunki i tryb uzyskania wyższej niż przewidywana oceny klasyfikacyjnej
z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych.
1) Począwszy od klasy IV uczeń lub jego rodzice /prawni opiekunowie/ mają prawo
zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna (semestralna) ocena
klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych została ustalona niezgodnie z przepisami prawa.
Zastrzeżenia mogą być zgłoszone na piśmie w terminie nie później niż 3 dni po
uzyskaniu wiadomości o przewidywanej ocenie. Wniosek winien zawierać
uzasadnienie.
2) Uczeń może się ubiegać o podwyższenie oceny przewidywanej o jeden stopień.
3) W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości, dyrektor szkoły może wyrazić zgodę,
na roczny sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia, wyznaczając termin
przeprowadzenia go nie później niż trzy dni przed posiedzeniem klasyfikacyjnym
Rady Pedagogicznej i informuje o swojej decyzji wnioskodawcę i ustnej, oraz
ustala roczną (semestralną) oceną klasyfikacyjną z danych zajęć
edukacyjnych.
4) Brak zgody Dyrektora wymaga uzasadnienia w formie pisemnej.
5) Roczny sprawdzian zawiera wymagania edukacyjne na ocenę o którą uczeń się
ubiega.
6) Roczny sprawdzian z plastyki, techniki, informatyki i wychowania fizycznego ma
przede wszystkim formę zadań praktycznych.
10. Procedura przeprowadzenia egzaminu poprawkowego dla uczniów klas IV-VI
1) Uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej (semestralnej) uzyskał ocenę
niedostateczną z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin
poprawkowy.
2) W wyjątkowych przypadkach rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin
poprawkowy z dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych.
3) Egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej oraz części ustnej.
4) Egzamin z plastyki, muzyki, informatyki, techniki oraz wychowania fizycznego ma
przede wszystkim formę zadań praktycznych.
5) Termin egzaminu poprawkowego ustala dyrektor szkoły w ostatnim tygodniu ferii
letnich.
6) Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły.
7) Skład komisji określa Rozporządzenie w sprawie oceniania i klasyfikowania uczniów.
11. Ocena zachowania w II etapie edukacyjnym
1) Ocena zachowania ucznia wyraża opinie o wypełnianiu przez ucznia obowiązków
szkolnych, o jego kulturze osobistej, postawie wobec kolegów, nauczycieli i innych
osób w szkole.
2) Ocena zachowania, zgodnie z przepisami, nie może mieć wpływu na stopnie
z przedmiotów nauczania, promocje i ukończenie szkoły.
3) Decyzję o ocenie zachowania podejmuje wychowawca klasy, po zasięgnięciu opinii
innych nauczycieli.
4) Wychowawca podczas podejmowania decyzji o ocenie zachowania może uwzględnić:
a) opinie zespołu klasowego,
b) opinię osób dorosłych stanowiących środowisko ucznia.
5) Wychowawca za szczególne osiągnięcia ucznia, np. reprezentowanie szkoły
w konkursach przedmiotowych i sportowych, może podwyższyć ocenę zachowania
o jeden stopień.
6) W szczególnie uzasadnionych przypadkach może odstąpić od uwzględnienia jednego
z punktów składowych oceny zachowania.
7) Wystawiając ocenę zachowania na świadectwie ukończenia szkoły podstawowej należy
uwzględnić zmiany i postępy w zachowaniu ucznia w drugim etapie edukacyjnym.
8) Wychowawca jest zobowiązany zapoznać z powyższymi kryteriami:
a) uczniów – na pierwszej godzinie wychowawczej w nowym roku szkolnym,
b) rodziców – na pierwszym zebraniu w nowym roku szkolnym.
9) Zachowanie ucznia ocenia się następująco:
a) wzorowe
b) bardzo dobre
c) dobre
d) poprawne
e) nieodpowiednie
f) naganne
10) Wystawiając ocenę zachowania należy wziąć pod uwagę spełnienie większości
kryteriów na daną ocenę.
11) Ocena zachowania „dobre” stanowi punkt wyjścia do innych ocen zachowania.
12) Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania uwzględnia w szczególności:
a) wywiązywanie się z obowiązków ucznia,
b) postępowanie zgodnie z dobrem społeczności szkolnej,
c) dbałość o honor i tradycje szkoły,
d) dbałość o piękno mowy ojczystej,
e) dbałość bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób,
f) godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią,
g) okazywanie szacunku innym.
12. Kryteria na poszczególne oceny:
1) Ocenę „wzorową” otrzymuje uczeń , który spełnia wszystkie wymagania na ocenę
„ bardzo dobrą”, a ponadto:
a) jest wzorem do naśladowania dla innych uczniów w szkole i środowisku,
b) dąży do rozwijania własnych zainteresowań i zdolności,
c) wykonuje dodatkowe prace na rzecz szkoły,
d) opiekuje się młodszymi,
e) cieszy się zaufaniem i dobrą opinią wśród wszystkich pracowników szkoły.
2) Ocenę „bardzo dobrą” otrzymuje uczeń, który:
a) systematycznie uczęszcza do szkoły i dostarcza usprawiedliwienia
nieobecności w terminie wyznaczonym przez wychowawcę,
b) odznacza się wysoką kulturą osobistą,
c) angażuje się w prace na rzecz klasy i szkoły,
d) przeciwstawia się przejawom przemocy, agresji i wulgarności,
e) dba o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób,
f) jest koleżeński.
3) Ocenę „ dobrą” otrzymuje uczeń, który:
a) spełnia podstawowe wymagania i obowiązki szkolne,
b) wywiązuje się z powierzonych zadań,
c) jego kultura osobista nie budzi zastrzeżeń,
d) nie używa wulgarnego słownictwa,
e) nie ulega nałogom,
f) nie prowokuje i nie uczestniczy w kłótni i bójkach,
g) życzliwie odnosi się do rówieśników,
h) szanuje mienie szkolne i społeczne,
i) pozytywnie reaguje na uwagi wychowawcy i innych pracowników szkoły, wykazuje chęć współpracy:
4) Ocenę „poprawną” otrzymuje uczeń, który:
a) pracuje w miarę swoich możliwości,
b) jego kultura osobista czasem budzi zastrzeżenia,
c) sporadycznie spóźnia się na zajęcia szkolne
d) nie prowokuje, nie uczestniczy w kłótniach i w bójkach
e) obowiązki szkolne wypełnia bez większych zastrzeżeń.
f) nie używa wulgaryzmów.
5) Ocenę „nieodpowiednią” otrzymuje uczeń, który:
a) nie spełnia podstawowych wymagań i obowiązków szkolnych,
b) unika wykonywania prac społecznych na rzecz klasy i szkoły,
c) spóźnia się na zajęcia szkolne,
d) sporadycznie uczestniczy w bójkach,
e) używa wulgarnego słownictwa,
f) czasem ulega nałogom, wykazując poprawę po zastosowaniu środków zaradczych,
g) jest mało kulturalny – odnoszenie się do pracowników szkoły,
h) w semestrze ma więcej niż 20% nieusprawiedliwionych nieobecności.
6) Ocenę „naganną” otrzymuje uczeń, który:
a) nie wypełnia podstawowych wymagań i obowiązków szkolnych,
b) ulega nałogom,
c) stanowi zagrożenie dla środowiska, np. bierze udział w bójkach i kradzieżach,
d) samowolnie opuszcza zajęcia szkolne,
e) znęca się fizycznie i psychicznie nad innymi,
f) dewastuje mienie szkolne i społeczne,
g) stosuje szantaż, wyłudzenie, zastraszenie,
h) w semestrze ma więcej niż 30% nieusprawiedliwionych nieobecności,
i) nie wykazuje poprawy mimo zastosowanych przez szkołę środków zaradczych
7) Oceny zachowania „wzorowe” i naganne muszą zawierać szczegółowe uzasadnienie.
8) Obserwację ucznia prowadzą nauczyciele uczący w danej klasie opisując spostrzeżenia
i podjęte działania zaradcze w klasowym dzienniku uwag.
9) Wychowawca klasy informuje uczniów o semestralnej i rocznej ocenie zachowania na
tydzień przed klasyfikacyjną radą pedagogiczną.
10) O grożącej nagannej lub nieodpowiedniej ocenie zachowania wychowawca klasy
informuje rodziców (opiekunów) ucznia pisemnie na miesiąc przed wyznaczonym
terminem rady pedagogicznej.
11) Uczeń oraz jego rodzice mogą w ciągu trzech dni odwołać się od wystawionej oceny ,
jeżeli nie uwzględniono kryteriów zawartych w regulaminie.
12) Ocena ustalona przez wychowawcę przy zachowaniu kryteriów zawartych w regulaminie
jest ostateczna.
13. Skutki uzyskania nagannej oceny zachowania
1) Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów oraz ich
rodziców o skutkach ustalenia uczniowi nagannej rocznej oceny klasyfikacyjnej
zachowania .
2) Rada Pedagogiczna może podjąć uchwałę o niepromowaniu do klasy programowo
wyższej lub nie ukończenia szkoły przez ucznia, któremu w danej szkole po raz drugi
z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania.
a) Rada pedagogiczna podejmuje uchwałę na wniosek wychowawcy klasy, uwzględniając sytuację życiową i losową ucznia.
3) Uczeń, któremu w danej szkole po raz trzeci z rzędu ustalono naganną roczną ocenę
klasyfikacyjną zachowania, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej,
a uczeń klasy szóstej nie kończy szkoły.
1) Naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania może otrzymać uczeń, w stosunku do którego podejmowane przez szkołę działania o charakterze wychowawczym
i profilaktycznym nie przyniosły pożądanych skutków, i który w szczególności:
a) stosuje w szkole przemoc fizyczną wobec uczniów, nauczycieli lub innych osób zagrażającą ich życiu lub zdrowiu bądź naruszającą ich bezpieczeństwo,
b) na terenie szkoły: posiada, używa lub rozprowadza środki odurzające lub substancje psychotropowe, spożywa napoje alkoholowe lub pali wyroby tytoniowe,
c) rozpowszechnia wśród uczniów materiały przedstawiające zachowania agresywne, okrucieństwo wobec drugiego człowieka, treści pornograficzne lub obrażające inne osoby,
d) świadomie niszczy dobra materialne należące do szkoły, uczniów, nauczycieli lub innych osób,
e) narusza godność osobistą uczniów, nauczycieli lub innych osób poprzez zniesławienie, agresję lub prowokację,
f) opuścił bez usprawiedliwienia ponad połowę czasu przeznaczonego na realizację wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych.
14. Warunki i tryb uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
1) Na miesiąc przed określoną przez Dyrektora datą wystawienia rocznych ocen
klasyfikacyjnych , wychowawcy klas wystawiają przewidywane oceny zachowania odnotowując w dzienniku zajęć w osobnej kolumnie „ocena przewidywana”. Informację tą formie pisemnej w terminie trzech dni od daty wystawienia otrzymuje uczeń i jego rodzice, co potwierdzają podpisem. Sposób przekazania powyższej informacji rodzicom ucznia może być następujący:
a) za pośrednictwem ucznia, który przynosi podpisaną przez rodzica informację w ciągu
trzech dni o
Osoby odpowiedzialne
Autor: | Piotr Schmidt |
Odpowiada: | Piotr Schmidt |
Wytworzył: | Piotr Schmidt |
Data ostatniej zmiany: | 2011-04-08 17:55:45 |
Statystyki
Odwiedzin na stronie: | 1924 |