§ 1
1.Szkoła nosi nazwę: Zespół Szkół w Ożarowie im. Marii Skłodowskiej - Curie. Nazwa jest używana w pełnym brzmieniu na pieczęciach i stemplach.
Zespół Szkół w Ożarowie
im. Marii Skłodowskiej - Curie
Ożarów os. Wzgórze 56
tel.(0-15) 8611-801, 8611-802
NIP 863-12-34-266 REGON 292442668
§ 2
Siedzibą Szkoły jest budynek zlokalizowany w Ożarowie, osiedle Wzgórze 56.
§ 3
Organem prowadzącym i finansującym jest Powiat Opatowski.
Nadzór pedagogiczny nad działalnością Szkoły sprawuje Świętokrzyski Kurator Oświaty w Kielcach.
§ 4
1.Szkoła działa na podstawie:
1) ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe,
2) ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe,
3) ustawy o systemie oświaty tekst ujednolicony na dzień 31 października 2016 r.
4) ustawy z dnia 26 stycznia 1982r. Karta Nauczyciela,
5) rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 marca 2017 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli,
6) propozycji nauczycieli, uczniów, rodziców,
7) Uchwały Nr XXXV/165/01 Rady Powiatu w Opatowie z dnia 28 grudnia 2001r.,
8) Uchwały nr. XLI. 76. 2017 Rady Powiatu w Opatowie z dnia 29 listopada 2017 r. w sprawie przekształcenia dotychczasowej Zasadniczej Szkoły Zawodowej w Branżową Szkołę I stopnia wchodzącą w skład Zespołu Szkół w Ożarowie im. Marii Skłodowskiej – Curie.
9) innych przepisów dotyczących szkół publicznych.
Postanowienia zawarte w niniejszym Statucie dotyczą wszystkich szkół wchodzących w skład Zespołu Szkół w Ożarowie im. Marii Skłodowskiej - Curie.
Tekst Statutu po zmianach przyjęty na posiedzeniu Rady Pedagogicznej
w dniu 30 listopada 2017 r.
§ 5
W skład Zespołu Szkół w Ożarowie im. Marii Skłodowskiej – Curie wchodzą następujące typy szkół:
1) Liceum Ogólnokształcące o 3-letnim cyklu nauczania na podbudowie gimnazjum.
2) Technikum o 4-letnim cyklu nauczania na podbudowie gimnazjum, kształcące w zawodach: technik informatyk, technik mechatronik, technik elektronik, technik elektryk, technik urządzeń i systemów energetyki odnawialnej, technik mechanik, technik technologii żywności, technik żywienia i usług gastronomicznych, technik logistyk, technik handlowiec, technik ekonomista, technik agrobiznesu, technik rolnik.
3) Branżowa Szkoła I stopnia o 3-letnim cyklu nauczania na podbudowie gimnazjum, kształcąca w zawodach: ślusarz, operator obrabiarek skrawających, elektromechanik, sprzedawca, fryzjer, mechanik pojazdów samochodowych, kucharz, murarz - tynkarz, piekarz, cukiernik, monter zabudowy i robót wykończeniowych w budownictwie, monter mechatronik, elektryk, mechanik – monter maszyn i urządzeń, opiekun medyczny, florysta i innych dopuszczonych w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej. Szkoła prowadzi klasy dotychczasowej Zasadniczej Szkoły Zawodowej.
4) Liceum Ogólnokształcące Dla Dorosłych.
5) Szkoła prowadzi nauczanie w formach szkolnych i pozaszkolnych. System nauczania w formach pozaszkolnych dla młodzieży i dorosłych realizowany jest poprzez organizowane kwalifikacyjne kursy zawodowe, także z możliwością wykorzystania kształcenia na odległość – Regulamin KNO w ZS w Ożarowie.
6) Świadectwa maturalne uzyskane przez absolwentów Liceum Ogólnokształcącego, Technikum, Liceum Ogólnokształcącego dla Dorosłych uprawniają do podjęcia kształcenia na uczelniach wyższych. Świadectwa ukończenia dotychczasowej Zasadniczej Szkoły Zawodowej uprawniają do podjęcia nauki w Liceum Ogólnokształcącym dla Dorosłych. Ukończenie przez słuchacza kwalifikacyjnego kursu zawodowego umożliwia przystąpienie do egzaminu kwalifikacyjnego.
7) W Szkole prowadzona jest nauka religii/etyki.
8) Zawody w Technikum, Branżowej Szkole I stopnia, realizowane kwalifikacje określa Dyrektor Szkoły w porozumieniu z organem prowadzącym i po zasięgnięciu opinii Świętokrzyskiego Kuratora Oświaty i Wojewódzkiej oraz Powiatowej Rady Zatrudnienia, uwzględniając potrzeby rynku pracy i możliwości Szkoły. O uruchomionych kursach kwalifikacyjnych Dyrektor informuje w terminie 14 dni od daty rozpoczęcia KKZ Okręgową Komisję Egzaminacyjną.
9) Ilekroć w dalszej części niniejszego dokumentu jest mowa o:
1) uczniach – należy przez to rozumieć młodzież kształcącą się w klasach Liceum Ogólnokształcącego, Technikum, Branżowej Szkoły I stopnia oraz w klasach dotychczasowej Zasadniczej Szkoły Zawodowej,
2) słuchaczach – należy przez to rozumieć dorosłych kształcących się w Liceum Ogólnokształcącym dla Dorosłych oraz na kwalifikacyjnych kursach zawodowych,
3) rodzicach – należy przez to rozumieć także prawnych opiekunów lub osoby (podmioty) sprawujące pieczę zastępczą nad dzieckiem,
4) nauczycielach – należy przez to rozumieć każdego pracownika pedagogicznego szkoły,
5) szkole – należy przez to rozumieć Zespół Szkół w Ożarowie im. Marii Skłodowskiej – Curie.
10) Szkoła posiada:
1) własne warsztaty szkolne, w których znajduje się 100 stanowisk pracy dostosowanych do potrzeb kształcenia,
2) kuchnię i stołówkę szkolną.
§ 6
1) umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły,
2) umożliwia zdanie egzaminu maturalnego oraz egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie w celu podjęcia nauki na wyższych uczelniach bądź rozpoczęcia pracy zawodowej,
3) umożliwia ukończenieKKZ i przystąpienie do egzaminu potwierdzającegokwalifikacje w zawodzie,
4) pomaga uczniom w odkrywaniu ich predyspozycji i uzdolnień oraz w świadomym wyborze dalszej drogi życiowej. Szkoła prowadzi doradztwo edukacyjno – zawodowe.
1) Szkoła umożliwia uczniom podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej i religijnej.
2) Szkoła umożliwia rozwijanie zainteresowań i zdolności uczniów poprzez: prowadzenie kół zainteresowań, udział w konkursach przedmiotowych.
3) Szkoła prowadzi pozalekcyjne zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze dla uczniów wymagających wsparcia w rozwoju intelektualnym.
4) Szkoła prowadzi specjalistyczne zajęcia dla uczniów posiadających opinie Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej o specyficznych trudnościach w uczeniu się.
5) Szkoła prowadzi specjalistyczne zajęcia rewalidacji indywidualnej dla uczniów posiadających orzeczenia Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej o potrzebie kształcenia specjalnego.
6) Szkoła sprawuje opiekę nad uczniami przebywającymi w szkole podczas zajęć obowiązkowych, nadobowiązkowych i pozalekcyjnych poprzez:
a) określenie czasu rozpoczynania i kończenia zajęć,
b) wskazanie sal, w których zajęcia się odbywają,
c) przydzielenie pomieszczeń w szatniach dla poszczególnych klas,
d) wskazanie nauczycieli prowadzących określone zajęcia,
e) pełnienie dyżurów w czasie przerw przez nauczycieli określonych harmonogramem określonym przez Dyrektora Szkoły.
7) Szkoła sprawuje opiekę nad uczniami podczas wycieczek, rajdów i obozów.
8) W celu zapewnienia bezpieczeństwa uczniów, pracowników i wszystkich pozostałych osób przebywających na terenie Szkoły oraz zabezpieczenie budynku przed innymi zagrożeniami w Szkole wprowadzono monitoring wizyjny za pomocą kamer. Rejestrator i podgląd kamer znajduje się na portierni.
9) Szkoła organizuje indywidualne nauczanie na czas określony, wskazany w orzeczeniu Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej.
10) Za przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i higieny pracy w Szkole odpowiada Dyrektor.
11) W Szkole jest zatrudniony pracownik do spraw BHP.
§ 7
1) organizowanie spotkań rodziców z Dyrekcją Szkoły,
2) organizowanie stałych spotkań rodziców z wychowawcami klas w celu wymiany informacji oraz dyskusji na tematy wychowawcze,
3) indywidualne rozmowy rodziców z wychowawcami klas i nauczycielami poszczególnych przedmiotów,
4) organizowanie spotkań rodziców ze specjalistami w zakresie wiedzy pedagogicznej i psychologicznej,
5) wskazywanie rodzicom placówek i ośrodków świadczących pomoc w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i opiekuńczych,
6) kontakty listowne, telefoniczne lub za pomocą poczty elektronicznej,
7) wymianę informacji za pośrednictwem dziennika elektronicznego.
1) Rodzice i nauczyciele współdziałają ze sobą w sprawach wychowania i kształcenia młodzieży.
2) Rodzice mają prawo do:
a) zapoznania się z zadaniami i zamierzeniami dydaktyczno-wychowawczymi w danych klasach i Szkole,
b) zapoznania się z obowiązującymi regulaminami,
c) uzyskania informacji od wychowawcy klasy lub nauczycieli przedmiotów na temat swego dziecka, a dotyczących jego zachowania, postępów w nauce lub przyczyn ewentualnych trudności w nauce,
d) wyrażania oraz przekazywania Dyrekcji opinii na temat pracy Szkoły,
e) uzyskania od wychowawcy, pedagoga, doradcy zawodowego lub Dyrekcji Szkoły porad w sprawach wychowania i dalszego kształcenia swych dzieci.
3) Rodzice mają obowiązek:
a) uczestniczenia w spotkaniach organizowanych przez wychowawców klas w celu wymiany informacji oraz dyskusji na tematy wychowawcze, przynajmniej trzy razy w ciągu roku szkolnego.
b) uczestniczenia w opracowaniu programu wychowawczo - profilaktycznego oraz w jego realizacji,
c) przybycia do Szkoły na wezwanie wychowawcy klasy, pedagoga lub Dyrekcji.
§ 8
§ 9
1) prowadzenie kół zainteresowań,
2) udział uczniów w konkursach przedmiotowych,
3) organizację wycieczek do centrów naukowych, zakładów pracy, wyższych uczelni,
4) udział uczniów w działalności szkolnych organizacji młodzieżowych,
5) zajęcia rekreacyjno – sportowe,
6) imprezy kulturalne i rozrywkowe,
7) udział uczniów w zajęciach pozalekcyjnych prowadzonych w ramach projektów zewnętrznych z wykorzystaniem funduszy pomocowych z Unii Europejskiej.
§ 10
1) współpracę z Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną,
2) spotkania z pracownikami Powiatowego Urzędu Pracy,
3) spotkania ze studentami szkół wyższych,
4) udział młodzieży w „otwartych drzwiach” organizowanych przez wyższe uczelnie.
§ 11
1) Dyrektor na wniosek nauczyciela umożliwia przeprowadzenie testów, ankiet lub innych form pracy badawczej wśród uczniów, w tym również w oddziałach, w których nie prowadzi on zajęć,
2) Dyrektor na wniosek nauczyciela decyduje o takim ułożeniu jego tygodniowego rozkładu zajęć, aby umożliwić prowadzenie odpowiedniej działalności, w tym również o przyznaniu dnia wolnego od planowych zajęć,
3) Dyrektor umożliwia przeprowadzenie lekcji pokazowych, narad lub konferencji związanych z działalnością innowacyjną.
1) prowadzenie szkoleniowych posiedzeń Rady Pedagogicznej,
2) zajęcia otwarte,
3) organizację wykładów, prelekcji, dyskusji,
4) udział nauczycieli w konferencjach metodycznych, kursach oraz innych formach dokształcania i doskonalenia,
5) pomoc prawną,
6) dostosowanie rozkładu zajęć umożliwiającego nauczycielom dokształcanie się.
§ 12
1) zapewnienie każdemu z uczniów niezbędnych warunków rozwoju,
2) przygotowanie uczniów do wypełniania obowiązków obywatelskich i rodzinnych w oparciu o zasady tolerancji, demokracji, sprawiedliwości, wolności i solidarności.
1) udział przedstawicieli w niektórych zebraniach poszczególnych organów,
2) wspólne omawianie sposobów realizacji trudnych problemów,
3) wymianę dokumentów.
1) pomieszczenia do nauki z niezbędnym wyposażeniem,
2) bibliotekę,
3) gabinet higieny szkolnej,
4) pomieszczenia administracyjno - gospodarcze,
5) gabinet pedagoga szkolnego.
1) szatnia,
2) kuchnia i stołówka,
3) zaplecze sportowo – rekreacyjne.
§ 13
1) kieruje bieżącą działalnością dydaktyczno - wychowawczą Szkoły oraz reprezentuje ją na zewnątrz,
2) sprawuje nadzór pedagogiczny i dokonuje oceny pracy nauczycieli po zasięgnięciu opinii Samorządu Uczniowskiego,
3) sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychicznego poprzez aktywne działania prozdrowotne,
4) realizuje uchwały Rady Pedagogicznej, podjęte w ramach jej kompetencji stanowiących,
5) dysponuje środkami określonymi w planie finansowym Szkoły zaopiniowanym przez Radę Pedagogiczną i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie, a także organizuje administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę Szkoły,
6) współdziała ze szkołami wyższymi w organizacji praktyk pedagogicznych,
7) stwarza warunki do działania w Szkole wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, w szczególności organizacji harcerskich, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i innowacyjnej Szkoły,
8) odpowiada za realizację zaleceń wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego ucznia,
9) współpracuje z pielęgniarką albo higienistką szkolną, lekarzem i lekarzem dentystą, sprawującymi profilaktyczną opiekę zdrowotną nad dziećmi i młodzieżą, w tym udostępnia imię, nazwisko i numer PESEL ucznia celem właściwej realizacji tej opieki,
10) wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych.
1) zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników Szkoły,
2) przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom Szkoły,
3) występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej, w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników Szkoły,
4) Dyrektor Szkoły w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z Radą Pedagogiczną, rodzicami i Samorządem Uczniowskim,
5) tygodniowego rozkładu zajęć lekcyjnych po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej,
6) przyjmowania uczniów do Szkoły w ciągu roku szkolnego oraz zmiany przez nich klasy,
7) zwalniania uczniów od zajęć szkolnych na okres dłuższy niż trzy dni,
8) zwoływania posiedzeń Rady Pedagogicznej,
9) zawieszania uchwały Rady Pedagogicznej, jeżeli są sprzeczne z obowiązującymi unormowaniami prawnymi i przekazywania ich do decyzji organu prowadzącego i organu nadzoru pedagogicznego,
10) zawieszania lub uchylania uchwał i decyzji Rady Rodziców oraz szkolnych organizacji uczniowskich sprzecznych z obowiązującymi unormowaniami prawnymi,
11) niedopuszczania pracownika do zajęć z młodzieżą lub innych czynności w przypadkach wymagających natychmiastowego odsunięcia go od młodzieży, do czasu podjęcia decyzji - dotyczyć to może sytuacji, gdy pracownik narusza prawnie i zwyczajowo ustalone normy współżycia społeczności szkolnej.
1) opracowanie arkusza organizacyjnego Szkoły,
2) przedkładanie Radzie Pedagogicznej do zatwierdzenia projektu rocznych planów dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych Szkoły, kierowanie ich realizacją oraz składanie Radzie Pedagogicznej dwa razy w roku szkolnym okresowych sprawozdań z realizacji tych planów,
3) przydzielenie w uzgodnieniu z Radą Pedagogiczną nauczycielom czynności wychowawczych i opiekuńczych,
4) zapewnienie odpowiedniego stanu bezpieczeństwa i higieny pracy,
5) egzekwowanie przestrzegania przez uczniów i pracowników Szkoły ustalonego w Szkole porządku oraz dbałości o czystość i estetykę Szkoły,
6) określenie odpowiedzialności materialnej pracowników, zgodnie z przepisami Kodeksu Pracy, po zapewnieniu ku temu niezbędnych warunków,
7) sprawowanie nadzoru nad działalnością gospodarczą warsztatów szkolnych i zatwierdzanie ich planów szkoleniowo – produkcyjnych i finansowych,
8) organizowanie wyposażenia Szkoły w środki dydaktyczne i sprzęt szkolny,
9) proponowanie w uzgodnieniu z Radą Pedagogiczną kandydatów do Nagród Kuratora i Ministra,
10) organizowanie przeglądów technicznych i konserwacyjno – remontowych obiektów szkolnych,
11) organizowanie okresowych inwentaryzacji majątku szkolnego.
1) otacza szczególną opieką uczniów rozpoczynających naukę w Szkole, umożliwiając im adaptację w nowych warunkach:
a) spotkania integracyjne we wrześniu,
b) w październiku uroczystość ślubowania,
c) spotkania wychowawców klas i innych nauczycieli z rodzicami uczniów klas pierwszych, tuż po rozpoczęciu roku szkolnego.
2) sprawuje indywidualną opiekę nad niektórymi uczniami, którym z przyczyn losowych lub rodzinnych potrzebne są szczególne formy opieki, poprzez udzielenie doraźnej pomocy materialnej bądź bezpłatnego posiłku.
3) współpracuje z rodzicami uczniów Szkoły - podstawową formą współpracy jest uczestnictwo Dyrektora w spotkaniach z rodzicami oraz w zebraniach ich przedstawicieli; celem tych zebrań jest dyskusja nad podjęciem wspólnych inicjatyw zmierzających do poprawy działalności Szkoły,
4) wspomaga działalność Samorządu Uczniowskiego oraz szkolnych organizacji młodzieżowych i uczniowskich, a także stowarzyszeń działających na terenie Szkoły,
5) współpracuje ze związkami zawodowymi działającymi na terenie Szkoły,
6) wprowadza zmiany w tygodniowym rozkładzie zajęć dotyczących treści kształcenia danego przedmiotu przez odpowiednie zwiększenie lub zmniejszenie tygodniowego wymiaru godzin z tego przedmiotu, gdy jest to podyktowane np. okresową nieobecnością nauczyciela, przy czym ogólny tygodniowy wymiar godzin nauczania w danej klasie musi być zgodny z obowiązującym planem nauczania w cyklu okresowym i możliwościami finansowymi Szkoły.
1) Wicedyrektora,
2) administracji szkolnej.
§ 14
Wicedyrektor Szkoły
1) W dziedzinie pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej:
a) współudział w opracowaniu arkusza organizacyjnego, planów pracy dydaktyczno-wychowawczej i opiekuńczej Szkoły i kierowaniu ich realizacją,
b) współudział w zakresie opracowania wieloletnich planów pracy i rozwoju Szkoły,
c) opracowywanie planów dyżurów nauczycieli,
d) hospitowanie i kontrolowanie pracy nauczycieli, udzielanie im instruktażu i niezbędnej pomocy przez omawianie lekcji i wydawanie zaleceń,
e) organizowanie zastępstw za nieobecnych w pracy nauczycieli oraz sporządzanie zestawień ich realizacji do celów finansowo - księgowych,
f) kontrolowanie dokumentacji pedagogicznej nauczycieli,
g) planowanie i organizowanie pracy zespołu wychowawczego,
h) nadzór nad działalnością komisji przedmiotowych,
i) inicjowanie, organizowanie i kierowanie wewnątrzszkolnym samokształceniem i doskonaleniem nauczycieli,
j) koordynowanie pracy wychowawców klasowych,
k) nadzór nad realizowaniem tematyki godzin do dyspozycji wychowawcy,
l) inicjowanie i nadzorowanie organizacji imprez okolicznościowych związanych z obchodami rocznic, świąt państwowych, apeli itp.,
m) nadzorowanie prac związanych z wykorzystaniem filmów dydaktycznych oraz korzystaniem z form działalności artystycznej,
n) podejmowanie decyzji o udziale uczniów i nauczycieli w konkursach i przeglądach organizowanych przez instytucje i organizacje społeczne,
p) zapewnienie warunków do upowszechniania doświadczeń nauczycieli,
q) rozwijanie poradnictwa pedagogicznego i wdrażanie ich w codziennej pracy nauczycieli,
r) podejmowanie działań zmierzających do poznania warunków bytowych uczniów,
s) stwarzanie warunków do kontaktowania się rodziców z nauczycielami oraz kierowanie pedagogizacją rodziców,
t) współudział w dokonywaniu okresowej analizy wyników pracy nauczycieli w zakresie działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej,
u) dbałość o rozwój kultury fizycznej, sportu i turystyki wśród uczniów,
v) współpraca z organizacjami działającymi na terenie Szkoły;
2) Nadzór nad innymi zagadnieniami wychowawczymi i opiekuńczymi, a w szczególności nad:
a) współdziałaniem szkoły z organizacjami młodzieżowymi, społecznymi i uczniowskimi,
b) wychowaniem przez pracę, organizowaniem prac społecznie użytecznych,
c) zajęciami pozalekcyjnymi, kołami zainteresowań, imprezami turystycznymi, współpraca w tym zakresie z placówkami wychowania pozaszkolnego, odpowiednimi instytucjami i organizacjami,
d) wychowaniem fizycznym, działalnością sportową i turystyczną uczniów, współpracą w tym zakresie z SKS i UKS, klubami sportowymi i organizacjami turystycznymi,
e) współpracą Szkoły z rodzicami i środowiskiem, Radą Rodziców, samorządami mieszkańców, z zakładami pracy, jednostkami wojskowymi i in.,
f) wychowaniem zdrowotnym uczniów, higieną, przestrzeganiem zasad bhp,
g) przeciwdziałaniem niedostosowaniu społecznemu młodzieży, narkomanii i alkoholizmowi oraz współpracą w tym zakresie z policją, sądami opiekuńczymi, poradniami zdrowia i wychowawczo – zawodowymi;
3) W dziedzinie administracyjno - gospodarczej:
a) współpraca w opracowywaniu sprawozdań, analiz statystycznych spisowych na żądanie władz szkolnych z zakresu działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej,
b) współudział w zakresie zatrudnienia nauczycieli, powoływania osób na stanowiska kierownicze, przy ustalaniu ocen pracy nauczycieli, wydawaniu opinii o nauczycielach,
c) współudział w przyznawaniu nagród, wyróżnień i odznaczeń;
4) Do uprawnień i obowiązków Wicedyrektora należą:
a) zastępowanie Dyrektora Szkoły podczas jego nieobecności,
b) wydawanie wiążących decyzji w ramach obowiązujących przepisów dotyczących organizacji nauczania i wychowania,
c) zobowiązanie nauczycieli do opracowania materiałów, referatów, analiz, czynności administracyjnych itp.,
d) wyznaczanie nauczycieli na kierowników różnych form wypoczynku szkolnego, wycieczek itp.,
e) nadzór nad opracowaniem tygodniowego planu zajęć nauczycieli,
f) nadzór i opracowanie spraw związanych z obroną cywilną i ewidencją wojskową.
1) kształceniem młodocianych pracowników,
2) pracą Komisji Przedmiotów Zawodowych,
3) egzaminami maturalnymi.
§ 15
1) podejmuje uchwały w sprawie skreślenia z list uczniów,
2) zatwierdzaroczny plan pracy Szkoły,
3) podejmuje uchwały w sprawiewyników klasyfikowania i promowania,
4) zatwierdzawnioski komisji przez nią powołanych,
5) zatwierdza wnioski wychowawców klas i innych pracowników Szkoły w sprawie przyznawania uczniom nagród, wyróżnień i udzielania kar,
6) uchwalapropozycje innowacji i eksperymentów pedagogicznych, mających na celu zwiększenie efektywności pracy dydaktyczno - wychowawczej, po zaopiniowaniu ich projektów przez Radę Rodziców,
7) zatwierdzapropozycje organizowania form doskonalenia zawodowego.
1) organizację pracy Szkoły, tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych,
2) organizację Kwalifikacyjnych Kursów Zawodowych,
3) projekt planu finansowego Szkoły,
4) wnioski Dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród, wyróżnień,
5) propozycje Dyrektora w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktyczno -wychowawczych i opiekuńczych,
6) propozycje kandydatów do powierzenia funkcji Wicedyrektora.
1) wystąpić z wnioskiem do Organu Prowadzącego o odwołanie z funkcji Dyrektora,
2) wystąpić z wnioskiem do Dyrektora o odwołanie nauczyciela z funkcji kierowniczej w Szkole,
3) Dyrektor Szkoły po otrzymaniu uchwały w sprawie określonej w ust. 13.2 zobowiązany jest do przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego w ciągu 14 dni od dnia otrzymania uchwały Rady Pedagogicznej.
1) realizacji uchwał Rady Pedagogicznej,
2) zapoznawania członków Rady Pedagogicznej z obowiązującymi przepisami prawa oświatowego i omawiania form ich realizacji,
3) analizowania stopnia realizacji uchwał Rady Pedagogicznej.
§ 16
1) pozyskiwanie rodziców do czynnego udziału w życiu Szkoły,
2) uchwalanie Programu Wychowawczo – Profilaktycznego Szkoły,
3) współudział w bieżącym i perspektywicznym programowaniu pracy w Szkole,
4) pomoc w doskonaleniu organizacji i warunków pracy Szkoły,
5) współpraca ze środowiskiem lokalnym i zakładami pracy,
6) udzielanie pomocy Samorządowi Uczniowskiemu oraz organizacjom młodzieżowym i społecznym działającym na terenie Szkoły,
§ 17
1) prawo do zapoznania się z programem nauczania, z jego treścią, celem i stawianymi wymaganiami,
2) prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu,
3) prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań,
4) prawo redagowania i wydawania gazety szkolnej,
5) prawo organizowania w porozumieniu z Dyrektorem Szkoły działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej, zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami,
6) prawo do złożenia wniosku do Dyrektora Szkoły o wybór nauczyciela pełniącego obowiązki opiekuna Samorządu Uczniowskiego.
§ 18
§ 19
§ 20
1) liczbę pracowników Szkoły łącznie z liczbą stanowisk kierowniczych,
2) ogólną liczbę godzin przedmiotów i zajęć obowiązkowych,
3) liczbę godzin przedmiotów nadobowiązkowych i zajęć pozalekcyjnych finansowanych ze środków przydzielonych przez Organ Prowadzący Szkołę.
§ 21
§ 23
§ 24
1) realizacji potrzeb i zainteresowań uczniów,
2) realizacji zadań dydaktyczno - wychowawczych Szkoły,
3) doskonaleniu warsztatu pracy nauczycieli.
§ 25
1) nadzór na opracowaniem planu szkoleniowo - produkcyjnego,
2) kontrola realizacji programów zajęć praktycznych oraz wykonania planu szkoleniowo - produkcyjnego,
3) organizowanie i kontrolowanie pracy nauczycieli zawodu, uczniów i pracowników zatrudnionych w warsztacie,
4) obserwowanie zajęć prowadzonych przez nauczycieli zawodu,
5) dopilnowanie właściwego opracowania i przebiegu procesów technologicznych przy realizacji planów szkoleniowo - produkcyjnych, ze szczególnym uwzględnieniem jakości produkcji, dokumentacji warsztatowej oraz kalkulacji finansowej,
6) nadzór nad stanem technicznym maszyn, urządzeń i narzędzi oraz organizowanie we właściwym czasie ich remontu,
7) nadzór nad wykonaniem czynności administracyjno - gospodarczych i finansowych w warsztacie oraz spraw bhp zgodnie z właściwymi przepisami,
8) odpowiada za majątek Warsztatów,
9) prowadzi nadzór nad wykonaniem czynności administracyjno - gospodarczych i finansowych w warsztatach,
10) nadzoruje stan urządzeń energetycznych oraz urządzeń przeciw pożarowych budynków Warsztatów Szkolnych,
11) nadzoruje i organizuje znakowanie numerami inwentarzowymi wszystkie obrabiarki i urządzenia oraz sprzęt znajdujący się w Warsztatach Szkolnych,
12) prowadzi i opracowuje całkowitą dokumentację parku maszynowego według niżej podanego dokumentu w warsztacie szkolnym:
a) karta ewidencyjna Warsztatów,
b) karta maszyn,
c) dokumentacja techniczno - ruchowa,
d) instrukcja obsługi i samosmarowania maszyn oraz BHP,
e) protokół awaryjny,
f) protokół uznania maszyny za zbędną,
g) protokół zdawczo – odbiorczy,
h) protokół odbioru technicznego,
i) wykaz zbędnych maszyn i urządzeń,
j) roczny harmonogram napraw,
13) dokonuje raz w roku przeglądu komisyjnego całości parku maszynowego, sporządza protokół, wyznacza obrabiarki i urządzenia do eksploatacji na naprawy lub zbycia,
14) bada komisyjnie wszystkie przyczyny awarii (bez względu na charakter), sporządza protokół,
15) przeprowadza analizę wykonywanych napraw, weryfikację części, zamawia potrzebne części zamienne do obrabiarek i dopilnowuje remontu,
16) utrzymuje stały kontakt z nauczycielami naprawiającymi park maszynowy, zleca naprawę maszyn lub części,
17) nadzoruje inwentaryzację sprzętów i parku maszynowego znajdującego się na stanie Warsztatów Szkolnych,
18) opracowuje zestawienie materiałów potrzebnych do eksploatacji napraw obrabiarek i maszyn znajdujących się w Warsztatach Szkolnych.
§ 26
§ 27
§ 28
1) Nauczyciel zobowiązany jest rzetelnie realizować podstawowe funkcje Szkoły dydaktyczno - wychowawczą i opiekuńczą oraz jest odpowiedzialny za jakość i wyniki tej pracy, a także bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczniów.
2) Zakres zadań nauczyciela:
a) dążenie do pełni rozwoju osobowości ucznia i własnej,
b) odpowiedzialność za życie, zdrowie i bezpieczeństwo uczniów,
c) wspieranie rozwoju psychofizycznego uczniów, ich zdolności i zainteresowań,
d) sprawiedliwe traktowanie wszystkich uczniów, a także bezstronność i obiektywizm w ich ocenianiu,
e) odpowiedzialność za prawidłowy przebieg procesu dydaktycznego,
f) dbałość o sprzęt szkolny i pomoce naukowe,
g) doskonalenie umiejętności dydaktycznych i podnoszenie poziomu wiedzy merytorycznej,
h) udzielanie pomocy uczniom w przezwyciężeniu i eliminowaniu niepowodzeń szkolnych,
i) organizowanie indywidualnego toku kształcenia bądź innych form pracy z uczniami uzdolnionymi.
1) Nauczyciele grupy przedmiotów pokrewnych tworzą zespół przedmiotowy, którego pracą kieruje przewodniczący powołany przez Dyrektora. Ilość komisji określa Rada Pedagogiczna.
2) Cele i zadania zespołu przedmiotowego:
a) współpraca nauczycieli w zakresie sposobów realizacji programów nauczania z poszczególnych przedmiotów,
b) korelowanie treści nauczania przedmiotów pokrewnych,
c) uzgadnianie decyzji w sprawie wyboru określonego programu nauczania,
d) ustalenie szczegółowych kryteriów oceniania uczniów oraz sposobów badania wyników nauczania,
e) organizowanie pomocy metodycznej dla początkujących nauczycieli,
f) współdziałanie w organizowaniu i wyposażaniu pracowni przedmiotowych,
g) opiniowanie autorskich, innowacyjnych i eksperymentalnych programów nauczania w szkole.
§ 29
1) sprawowanie opieki wychowawczej nad powierzonym oddziałem,
2) tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia, proces jego uczenia się oraz przygotowania do życia w rodzinie i społeczeństwie,
3) podejmowanie działań umożliwiających rozwiązanie konfliktów w zespole uczniów oraz pomiędzy uczniami a innymi członkami społeczności szkolnej,
4) inspirowanie i wspomaganie działań zespołowych uczniów.
1) organizowanie różnych form życia zespołowego rozwijające jednostki i jednoczące zespół klasowy,
2) ustalanie wspólnie z uczniami treści i form realizacji zajęć na godzinach do dyspozycji wychowawcy,
3) otaczanie indywidualną opieką każdego wychowanka,
4) współpraca z nauczycielami uczącymi w jego klasie w zakresie działań wychowawczych, a także uzgodnienie indywidualnej opieki w odniesieniu do uczniów szczególnie uzdolnionych, jak i mających trudności i niepowodzenia w nauce,
5) stały kontakt z rodzicami uczniów w celu poznania i ustalenia potrzeb opiekuńczo -wychowawczych ich dzieci, a także udzielanie pomocy rodzicom w ich działaniach wychowawczych,
6) włączanie rodziców w sprawy życia klasy i Szkoły,
7) współpraca z Poradnią Psychologiczno - Pedagogiczna i innymi instytucjami w zakresie prowadzenia swojej klasy.
§ 30
1) prowadzenie badań i działań diagnostycznych uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwa w życiu Szkoły,
2) diagnozowanie sytuacji wychowawczych w Szkole w celu rozwiązywania problemów wychowawczych stanowiących barierę i ograniczających aktywne i pełne uczestnictwo ucznia w życiu Szkoły,
3) udzielanie uczniom pomocy psychologiczno - pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb,
4) podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów młodzieży,
5) minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku szkolnym i pozaszkolnym uczniów,
6) inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych,
7) pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów,
8) wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno - pedagogicznej.
§ 31
Zadania nauczyciela - bibliotekarza
1. W zakresie udostępniania książek i innych źródeł informacji:
1) gromadzenie materiałów bibliotecznych przeznaczonych do rozpowszechniania, niezależnie od nośnika fizycznego i sposobu zapisu treści (druki, dokumenty dźwiękowe, wizualne, audiowizualne, elektroniczne), zgodnie z profilem programowym Szkoły i potrzebami czytelników,
2) udostępnianie zbiorów zgodnie z regulaminem Biblioteki,
3) zapewnienie dostępu i możliwości pełnego korzystania przez uczniów, nauczycieli i innych użytkowników z posiadanej bazy informacyjnej,
4) prowadzenie dziennej, semestralnej i rocznej statystyki wypożyczeń,
5) zapewnienie użytkownikom pełnej informacji o zbiorach i zasadach ich udostępniania.
1) stworzenie optymalnych warunków do pracy indywidualnej i grupowej w czytelni,
2) pomoc uczniom mającym trudności w nauce i szczególnie uzdolnionym w doborze lektur, dbałość o indywidualizację porad,
3) diagnozowanie zainteresowań czytelniczych młodzieży,
4) informowanie nauczycieli i wychowawców klas o poziomie czytelnictwa w poszczególnych klasach,
5) informowanie o nowościach wydawniczych, premierach, wystawach, spotkaniach autorskich i tym podobnych,
6) organizowanie różnych form upowszechnienia czytelnictwa (konkursy, turnieje, kiermasze, gry, wystawy, wycieczki, prezentacje prac uczniów) i inspirowanie kreatywności uczniów i nauczycieli.
§ 32
1) przygotowanie młodzieży do trafnego wyboru zawodu i drogi dalszego kształcenia oraz opracowanie indywidualnego planu kariery edukacyjnej
i zawodowej,
2) przygotowanie ucznia do radzenia sobie w sytuacjach trudnych, takich jak:
a) bezrobocie,
b) problemy zdrowotne,
c) adaptacja do nowych warunków pracy i mobilności zawodowej;
3) przygotowanie ucznia do roli pracownika,
4) przygotowanie rodziców do efektywnego wspierania dzieci w podejmowaniu przez nie decyzji edukacyjnych i zawodowych,
5) pomoc nauczycielom w realizacji tematów związanych z wyborem zawodu w ramach lekcji przedmiotowych.
1) systematyczne diagnozowanie zapotrzebowania uczniów na informacje i pomoc w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej,
2) gromadzenie, aktualizacja i udostępnianie informacji edukacyjnych
i zawodowych właściwych dla danego poziomu i kierunku kształcenia,
3) kształtowanie umiejętności wyznaczania celów życiowych, adekwatnej samooceny, umiejętności przydatnych na rynku pracy,
4) wskazywanie osobom zainteresowanym (młodzieży, rodzicom, nauczycielom) źródeł dodatkowej, rzetelnej informacji na poziomie regionalnym, ogólnokrajowym, europejskim i światowym na temat rynku pracy, trendów rozwojowych w świecie zawodów i zatrudnienia, możliwości wykorzystania posiadanych uzdolnień i talentów w różnych obszarach świata pracy, instytucji
i organizacji wspierających funkcjonowanie osób niepełnosprawnych w życiu codziennym i zawodowym, alternatywnych możliwości kształcenia dla młodzieży z problemami emocjonalnymi i niedostosowaniem społecznym, programów edukacyjnych Unii Europejskiej, porównywalności dyplomów
i certyfikatów zawodowych,
5) udzielanie indywidualnych porad edukacyjnych i zawodowych uczniom i ich rodzicom,
6) prowadzenie grupowych zajęć aktywizujących, przygotowujących uczniów do świadomego planowania kariery i podjęcia roli zawodowej,
7) koordynowanie działalności informacyjno – doradczej Szkoły,
8) wspieranie rodziców i nauczycieli w działaniach doradczych poprzez organizowanie spotkań szkoleniowo - informacyjnych, udostępnianie im informacji i materiałów do pracy z uczniami itp.,
9) współpraca z Radą Pedagogiczną w zakresie realizacji założeń Programu Wychowawczo - Profilaktycznego oraz zadań statutowych,
10) wzbogacanie warsztatu pracy o nowoczesne środki przekazu informacji (Internet, CD, wideo itp.) i pomoce, w tym ankiety i analizy,
11) współpraca z instytucjami wspierającymi wewnątrzszkolne doradztwo: kuratoria oświaty, centra informacji i planowania kariery zawodowej, poradnie psychologiczno – pedagogiczne, powiatowe urzędy pracy, wojewódzkie komendy OHP, zakłady doskonalenia zawodowego, izby rzemieślnicze i małej przedsiębiorczości, organizacje zrzeszające pracodawców itp.,
12) wspieranie pracy wychowawców w zakresie doradztwa zawodowego w stosunku do uczniów poszukujących drogi rozwoju zawodowego,
13) prowadzenie edukacji w zakresie promocji zdrowia, samorozwoju wśród uczniów, rodziców i nauczycieli,
14) aktualizowanie i zbieranie informacji o lokalnym rynku pracy oraz udostępnianie ich w miarę potrzeb,
15) uczestnictwo w pracy zespołu ds. promocji szkoły i wdrażanie przygotowanej koncepcji,
16) przedstawianie Radzie Pedagogicznej okresowych sprawozdań z pracy doradcy zawodowego.
§ 33
a) udzielanie wszelkiej pomocy wychowawczej i organizacyjnej w działaniu Samorządu,
b) aktywizowanie Samorządu i jego organów do podejmowania działań,
c) koordynacja działań Samorządu, Rady Pedagogicznej i Dyrektora,
d) reprezentowanie stanowiska Samorządu wobec Rady Pedagogicznej.
a) koordynacja pracy organizacji w ramach Szkoły,
b) koordynacja działań organizacji oraz organów Szkoły,
c) udzielanie wszelkiej pomocy wychowawczej i innego typu w działaniach organizacji w ramach Szkoły,
d) reprezentowanie organizacji wobec Rady Pedagogicznej i administracji Szkoły.
§ 34
Opiekun sprawuje nadzór nad stanem technicznym pracowni. W pracowniach tych:
a) zajęcia są prowadzone cały czas pod nadzorem nauczyciela,
b) w widocznych miejscach umieszczone są regulaminy porządkowe określające zasady bhp i instrukcje bezpiecznej obsługi urządzeń,
c) nauczyciel zapoznaje uczniów z zasadami bhp zawartymi w regulaminach i instrukcjach,
d) każdy z uczniów pracuje w miejscu wyznaczonym przez nauczyciela i odpowiada za porządek własnego miejsca pracy.
§ 35
Celem nadrzędnym działania wszystkich organów Szkoły jest zgodna współpraca w ciągłym doskonaleniu pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej Szkoły.
§ 36
§ 37
1) Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania (WSO) Osiągnięć Edukacyjnych Uczniów w Zespole Szkół w Ożarowie im. Marii Skłodowskiej - Curie,
2) Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania Zachowania Uczniów w Zespole Szkół
w Ożarowie im. Marii Skłodowskiej - Curie,
3) WSO w Liceum Ogólnokształcącym dla Dorosłych,
4) słuchacze KKZ zaliczają kurs kwalifikacyjny na zasadach określonych
w Regulaminie KKZ w Zespole Szkół w Ożarowie im. Marii Skłodowskiej - Curie.
§ 38
1) egzaminu klasyfikacyjnego,
2) egzaminu poprawkowego,
3) sprawdzianu wiadomości i umiejętności ucznia.
1) poinformowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i postępach w tym zakresie,
2) motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce,
3) dostarczanie rodzicom/prawnym opiekunom i nauczycielom informacji
o postępach, trudnościach, uzdolnieniach i zainteresowaniach ucznia,
4) umożliwienie nauczycielowi doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno -wychowawczej,
5) udzielenie uczniowi pomocy w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju.
1) wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych,
2) sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów,
3) warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych.
1) uczeń został skutecznie poinformowany o wymaganiach i warunkach jw., jeśli nauczyciel na zajęciach dydaktycznych przekazał mu informacje o w/w,
a w dzienniku lekcyjnym zostało to potwierdzone wpisem odpowiedniego tematu,
2) rodzice/prawni opiekunowie zostali skutecznie poinformowani o wymaganiach
i warunkach o których mowa w ust. 4, jeśli wychowawca lub nauczyciel danego przedmiotu przekazał je na pierwszym zebraniu klasowym w roku szkolnym,
a fakt ten został potwierdzony w dzienniku lekcyjnym podpisem rodzica/opiekuna. Dla nieobecnych w dniu przekazywania informacji jw. zostaną one udostępnione w czytelni Biblioteki Szkolnej, co również uznaje się za skuteczny sposób przekazania informacji.
1) w chwili jej wystawiania (dotyczy ucznia),
2) w ciągu 3 dni roboczych od jej wystawienia (dotyczy rodziców/opiekunów).
1) stopień celujący,
2) stopień bardzo dobry,
3) stopień dobry,
4) stopień dostateczny,
5) stopień dopuszczający,
6) stopień niedostateczny.
1) sprawdzianu wiadomości i umiejętności ucznia,
2) egzaminu poprawkowego (dotyczy oceny niedostatecznej).
1) egzaminu poprawkowego,
2) sprawdzianu wiadomości i umiejętności.
1. Uczeń lub jego rodzice/prawni opiekunowie mogą w terminie nie później niż 7 dni od dnia zakończenia zajęć dydaktyczno - wychowawczych zgłosić zastrzeżenia do Dyrektora Szkoły, jeżeli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny.
2. W przypadku stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny Dyrektor Szkoły powołuje komisję, która w stosunku do oceny z zajęć edukacyjnych przeprowadza pisemny i ustny sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia oraz ustala roczną ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych.
3. Sprawdzian wiadomości i umiejętności przeprowadza się nie później niż w terminie 5 dni od dnia zgłoszenia zastrzeżeń. Termin uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami/opiekunami prawnymi.
4. Sprawdzian wiadomości i umiejętności przeprowadza komisja powołana przez Dyrektora Szkoły zgodnie z przepisami określonymi przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.
5. Ustalona przez komisję roczna pozytywna ocena klasyfikacyjna nic może być niższa od ustalonej wcześniej i jest ostateczną, a ocena niedostateczna może być zmieniona jedynie w wyniku egzaminu poprawkowego.
6. Z przebiegu prac komisji sporządza się protokół, w którym należy umieścić: skład komisji, termin sprawdzianu, zadania sprawdzające, wynik sprawdzianu i ustaloną ocenę.
7. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do sprawdzianu wiadomości i umiejętności w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego
w dodatkowym terminie wyznaczonym przez Dyrektora Szkoły.
§ 39
1) wywiązywanie się z obowiązków ucznia,
2) postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej,
3) dbałość o honor i tradycje Szkoły,
4) dbałość o piękno mowy ojczystej,
5) dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób,
6) godne, kulturalne zachowanie się w Szkole i poza nią,
7) okazywanie szacunku innym osobom.
OCENA ŚRÓDROCZNA OCENA ROCZNA
wzorowe wz. wzorowe wz.
bardzo dobre bdb. bardzo dobre bdb.
dobre db. dobre db.
poprawne pop. poprawne pop.
nieodpowiednie ndp. nieodpowiednie ndp.
naganne ng. naganne ng.
1) Obowiązkiem nauczyciela wychowawcy jest zapoznanie uczniów i ich rodziców/opiekunów prawnych z warunkami, sposobem, kryteriami oceniania zachowania, warunkami i trybem uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania oraz o skutkach ustalenia uczniowi nagannej rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania. Na pierwszej lekcji wychowawczej wychowawca klasy zapoznaje uczniów z regulaminem oceniania zachowania, odnotowując to w dzienniku lekcyjnym.
2) Wychowawca klasy informuje ucznia o przewidywanej ocenie zachowania w terminie 14 dni przed radą klasyfikacyjną a na 3 dni przed radą klasyfikacyjną wystawia ocenę. Uczeń może odwołać się od przewidywanej oceny w ciągu 7 dni do Dyrektora Szkoły. Dyrektor w ciągu 3 dni prowadzi postępowanie wyjaśniające dotyczące zasadności wystawionej oceny i ewentualnej możliwości jej poprawy.
3) Przy ustalaniu oceny zachowania wychowawca kieruje się:
a) opinią nauczycieli przedmiotów,
b) uwagami w dzienniku lekcyjnym,
c) opinią zespołu klasowego (rówieśników), niekoniecznie zwerbalizowaną
w dniu wystawiania ocen,
d) samooceną ucznia.
4) Ocena roczna zachowania jest oceną uwzględniającą również zachowanie ucznia w poprzednim semestrze (nie dotyczy godzin nieobecnych nieusprawiedliwionych).
5) Rodzice/opiekunowie prawni o niewłaściwym zachowaniu swojego dziecka informowani są na bieżąco i są zobowiązani do osobistego kontaktu
z wychowawcą, pedagogiem szkolnym lub Dyrekcją w celu wyjaśnienia okoliczności wykroczenia.
6) Śródroczna ocena zachowania ustalona przez wychowawcę jest ostateczna. Natomiast roczna ocena zachowania ustalona przez wychowawcę może być zmieniona po wniesieniu zastrzeżenia przez ucznia, rodziców/prawnych opiekunów zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej.
7) Ocena zachowania nie ma wpływu na promocję.
8) SZCZEGÓŁOWE KRYTERIA OCENIANIA ZACHOWANIA UCZNIA
Ocena zachowania powinna uwzględniać wywiązywanie się z obowiązków ucznia:
a) uczęszczanie na zajęcia lekcyjne, godziny nieobecne nieusprawiedliwione:
0 godzin nieusprawiedliwionych - wzorowe
1-2 godzin nieusprawiedliwionych - bardzo dobre
3-10 godzin nieusprawiedliwionych - dobre
11-20 godzin nieusprawiedliwionych - poprawne
21-30 godzin nieusprawiedliwionych - nieodpowiednie
powyżej 30 godzin nieusprawiedliwionych - naganne.
Trzy spóźnienia traktuje się jako 1 godzinę nieusprawiedliwioną. Przez spóźnienie rozumie się nieobecność ucznia przez pierwsze 15 minut lekcji. Przekroczenie 15 minut traktuje się jako nieobecność.
Nieobecność ucznia w szkole usprawiedliwiają rodzice w terminie 7 dni.
b) motywację do nauki, stosunek do przedmiotów nauczania,
c) aktywność poznawczą (kółka zainteresowań, zajęcia nadobowiązkowe, dodatkowe wykłady itd.),
d) pracę nad sobą (rozwijanie własnych zainteresowań, stawianie celów przed sobą, udział w konkursach i olimpiadach);
e) postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej:
f) kulturę osobistą:
g) dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób:
h) dbałość o honor i dobre imię Szkoły.
8) Zachowanie ucznia rażąco naruszające normy moralne i zasady współżycia społecznego powinno spowodować obniżenie końcowej oceny zachowania (śródrocznej i rocznej do nagannej).
9) Jeżeli uczeń popełni poważne wykroczenie w okresie pomiędzy ustaleniem oceny z zachowania a jej zatwierdzeniem przez Radę Pedagogiczną, wychowawca klasy może ocenę zmienić, informując o powyższym fakcie Dyrektora i Radę Pedagogiczną.
10) Ocenę wzorową otrzymuje uczeń, który:
a) wzorowo spełnia obowiązki szkolne,
b) wyróżnia się wysoką kulturą osobistą i wzorową postawą wobec kolegów, Dyrekcji, nauczycieli i innych pracowników Szkoły,
c) uczestniczy w konkursach oraz olimpiadach,
d) inicjuje akcje oraz samodzielnie wykonuje prace użyteczne na rzecz Szkoły,
e) uczestniczy w pracach Samorządu Uczniowskiego, gazetki szkolnej,
f) wszystkie nieobecności i spóźnienia ma usprawiedliwione,
g) pomaga nauczycielowi w organizowaniu życia klasowego,
h) dba o piękno mowy ojczystej.
11) Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:
a) wypełnia wszystkie postanowienia wewnętrzne regulaminu klasowego i Statutu Szkoły,
b) punktualnie i aktywnie uczestniczy w zajęciach edukacyjnych,
c) bierze udział w zadaniach powierzonych klasie,
d) jest kulturalny,
e) szanuje sprzęt szkolny,
f) uczestniczy w zajęciach pozalekcyjnych i pozaszkolnych,
g) dba o kulturę języka ojczystego,
h) uczestniczy w pracach użytecznych na rzecz klasy, Szkoły,
i) wykazuje dbałość o mienie własne i społeczne,
j) nie może mieć więcej niż 2 godziny nieusprawiedliwione w semestrze.
12) Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:
a) uczęszcza punktualnie i systematycznie na zajęcia lekcyjne i warsztatowe,
b) odnosi się z szacunkiem do Dyrekcji, grona pedagogicznego, pracowników administracji i obsługi,
c) szanuje koleżanki i kolegów oraz przestrzega ogólnie przyjętych norm moralnych i zasad kultury współżycia,
d) nie angażuje się zbytnio w zadania realizowane w klasie i Szkole,
e) nie może mieć więcej niż 10 godzin nieusprawiedliwionych w semestrze.
13) Ocenę poprawną otrzymuje uczeń, który:
a) stara się przestrzegać postanowień Statutu Szkoły,
b) uczestniczy w pracach zespołu klasowego, ale wyniki pracy klasy często są mu obojętne,
c) stara się uczęszczać na wszystkie lekcje,
d) swoim postępowaniem nie powoduje zagrożeń wypadkowych,
e) nie niszczy sprzętu szkolnego.
f) nie może mieć więcej niż 20 godzin nieusprawiedliwionych w semestrze.
14) Ocenę nieodpowiednią otrzymuje uczeń, który:
a) swoim postępowaniem narusza postanowienia Statutu Szkoły,
b) zaniedbuje obowiązki ucznia,
c) często opuszcza zajęcia lekcyjne (opuszcza wybrane lekcje),
d) nie może mieć więcej niż 30 godzin nieusprawiedliwionych w semestrze,
e) niegrzecznie odnosi się do klasy, Dyrekcji, nauczycieli i innych pracowników szkoły, posiada niską kulturą osobistą.
15) Ocenę naganną otrzymuje uczeń, który:
a) nagminnie przekracza postanowienia regulaminu klasy oraz Statutu Szkoły,
b) jest wulgarny i arogancki,
c) lekceważy nauczycieli i innych pracowników szkoły,
d) ma ponad 30 godzin nieusprawiedliwionych w semestrze,
e) używa na terenie Szkoły środków niedozwolonych i szkodzących zdrowiu,
f) narusza przepisy porządku publicznego,
g) przynosi ujmę honorowi Szkoły na jej terenie, jak i poza jej terenem,
h) dopuszcza się dewastacji mienia szkolnego,
i) używa przemocy w stosunku do koleżanek i kolegów.
§ 40
Postanowienia ogólne.
1) regularne informowanie słuchacza o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych, a także
o postępach w tym zakresie,
2) udzielanie pomocy słuchaczom w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju,
3) motywowanie słuchacza do dalszych postępów w nauce,
4) dostarczenie słuchaczom oraz nauczycielom informacji o postępach, trudnościach
w nauce oraz specjalnych uzdolnieniach słuchacza.
1) wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania semestralnych ocen
klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych wynikających z realizowanego programu nauczania,
2) sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych słuchaczy,
3) kryteriach oceniania.
stopień oznaczenie cyfrowe skrót
celujący 6 cel.
bardzo dobry 5 bdb.
dobry 4 db.
dostateczny 3 dst.
dopuszczający 2 dop.
niedostateczny 1 ndst.
1) Stopień celujący (6) uzyskuje słuchacz, który:
a) posiadł pełną wiedzę i umiejętności określone w programie nauczania zajęć edukacyjnych wynikających ze szkolnego planu nauczania danego oddziału,
b) biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami i umiejętnościami
w rozwiązywaniu problemów teoretycznych lub praktycznych z programu nauczania danego oddziału,
c) proponuje rozwiązania nietypowe,
d) wykazuje się dużą systematycznością, zdyscyplinowaniem, pracowitością,
e) twórczo rozwija własne uzdolnienia.
2) Stopień bardzo dobry (5) uzyskuje słuchacz, który:
a) opanował prawie pełny zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania przedmiotu w danym oddziale,
b) sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami, samodzielnie rozwiązuje problemy teoretyczne i praktyczne ujęte programem nauczania,
c) potrafi zastosować posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań
i problemów w nowych i nietypowych sytuacjach,
d) chętnie sam poszukuje nowych źródeł wiedzy.
3) Stopień dobry (4) uzyskuje słuchacz, który:
a) nie opanował w pełni wymagań określonych programem nauczania danych zajęć edukacyjnych, ale opanował je w stopniu znacznie przekraczającym wymagania na poziomie podstawowym,
b) poprawnie stosuje wiadomości i umiejętności, rozwiązuje (wykonuje) samodzielnie typowe zadania teoretyczne lub praktyczne, potrafi wyciągać proste wnioski,
c) wykonuje zadania w terminie określonym przez nauczyciela, a także uzupełnia ewentualne braki.
4) Stopień dostateczny (3) uzyskuje słuchacz, który:
a) opanował wiadomości i umiejętności określone programem nauczania z danych zajęć edukacyjnych na poziomie podstawowym, czyli zapamiętuje wiadomości, potrafi je nazwać, wymienić, zdefiniować,
b) umie zastosować wiadomości zdobyte na zajęciach w sytuacjach typowych i rozwiązywać zadania teoretyczne lub praktyczne o średnim stopniu trudności według poznanego wzorca,
c) opanował podstawowe treści programowe w zakresie umożliwiającym dalszy rozwój edukacyjny, ale jest zbyt mało samodzielny.
5) Stopień dopuszczający (2) uzyskuje słuchacz, który:
a) wykazał się opanowaniem treści koniecznych do dalszej edukacji, czyli zapamiętuje wiadomości, umie je nazwać, wymienić, zdefiniować, jednak może mylić i zniekształcać pojęcia, musi korzystać z pomocy nauczyciela,
b) w ograniczonym zakresie opanował podstawowe wiadomości i umiejętności, ale braki te nie przekreślają możliwości uzyskania podstawowej wiedzy,
c) rozwiązuje (wykonuje) samodzielnie typowe zadania teoretyczne lub praktyczne o niewielkim stopniu trudności, a trudniejsze przy pomocy nauczyciela.
6) Stopień niedostateczny (1) uzyskuje słuchacz, który:
a) nie opanował wiadomości i umiejętności koniecznych, a braki w wiadomościach i umiejętnościach uniemożliwiają dalsze zdobywanie wiedzy z danych zajęć edukacyjnych,
b) nie jest w stanie rozwiązać (wykonać) zadań o niewielkim (elementarnym) stopniu trudności.
0 - 29 % punktów – stopień niedostateczny
30 - 50% punktów – stopień dopuszczający
51 - 75% punktów – stopień dostateczny
76 - 90% punktów - stopień dobry
91 - 99% punktów – stopień bardzo dobry
100% punktów – stopień celujący
1) nazwisko i imię egzaminatora,
2) nazwę zajęć edukacyjnych i datę przeprowadzenia egzaminu,
3) listę zdających i otrzymane stopnie.
1) podstawy przedsiębiorczości,
2) historia,
3) wiedza o społeczeństwie,
4) geografia,
5) biologia,
6) chemia,
7) fizyka
8) informatyka
pod warunkiem, że w Liceum Ogólnokształcącym dla Dorosłych żaden z tych przedmiotów nie był przez słuchacza realizowany w zakresie rozszerzonym.
1) terminy klasyfikacji semestralnej oraz wszelkie inne terminy z nich wynikające ustalone będą w oparciu o kalendarz roku szkolnego i podawane do wiadomości słuchaczom na początku każdego roku szkolnego,
2) we wszystkich sprawach obowiązują kryteria określone w rozporządzeniu MEN, na podstawie którego został opracowany wewnątrzszkolny system oceniania.
§ 41
§ 42
Uczeń ma obowiązek:
§ 43
1) bardzo dobrą naukę i pracę społeczną,
2) wzorową postawę,
3) wszelką działalność pomnażającą dorobek Szkoły,
4) wybitne osiągnięcia w olimpiadach przedmiotowych, konkursach, zawodach,
5) 100% frekwencji.
1) pochwała wychowawcy klasy,
2) pochwała Dyrektora na forum klasy lub Szkoły,
3) dyplom,
4) nagroda książkowa, wycieczka krajoznawcza jednodniowa,
5) stypendium - w miarę posiadanych w budżecie Szkoły środków.
1) świadome naruszenie obowiązków ucznia,
2) lekceważenie i zaniedbywanie obowiązków szkolnych,
3) naruszanie przepisów porządku szkolnego i publicznego,
4) zachowanie przynoszące ujmę Szkole,
5) palenie papierosów i picie alkoholu w Szkole i na imprezach organizowanych przez Szkołę,
6) używanie innych niedozwolonych i szkodzących zdrowiu używek,
7) niewłaściwe zachowanie się ucznia poza Szkołą,
8) lekceważenie wychowawcy, nauczycieli i innych pracowników szkoły, wyrażające się w niewłaściwych wypowiedziach lub czynach.
1) upomnieniem wychowawcy klasy,
2) upomnieniem Dyrektora Szkoły,
3) pisemną naganą Dyrektora Szkoły z powiadomieniem rodziców,
4) skreśleniem z listy uczniów.
a) powodem skreślenia ucznia z listy uczniów Szkoły (wydalenie ze Szkoły) może być poważne wykroczenie przez niego na terenie Szkoły lub poza nią w czasie zajęć szkolnych i pozalekcyjnych oraz w czasie wolnym od zajęć, a w szczególności:
§ 44
Uczeń może odwoływać się od nałożonej na niego kary w ciągu siedmiu dni do właściwego Kuratora Oświaty.
§ 45
Procedury te określają Procedury Postępowania w Sytuacjach Trudnych w Zespole Szkół w Ożarowie im. Marii Skłodowskiej - Curie.
§ 46
1.Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
Uchwalono na posiedzeniu Rady Pedagogicznej w dniu 30 listopada 2017 roku.
Autor: | Marek Terczak |
Odpowiada: | Marcin Stańczyk |
Wytworzył: | Marcin Stańczyk |
Data ostatniej zmiany: | 2018-04-04 16:35:40 |
Odwiedzin na stronie: | 1601 |