STATUT
TECHNIKUM
W ŻARKACH
Tekst jednolity uwzględniający zmiany wprowadzone na podstawie:
Uchwały nr 17/2017/2018 Rady Pedagogicznej
Zespołu Szkół im. Tadeusza Kościuszki w Żarkach
z dnia 29 listopada 2017 r
Zatwierdzono do realizacji na posiedzeniu Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców
29.11.2017r.
ROZDZIAŁ I
§ 1
Nazwa szkoły
Zespół Szkół im. T. Kościuszki
Technikum w Żarkach
REGON: 152072160
NIP:577-13-85-673
Ustalona nazwa szkoły używana jest w pełnym brzmieniu.
Na pieczęciach może być używany czytelny skrót nazwy.
Siedziba szkoły: 42-310 Żarki, ul. Myszkowska 50.
§ 2
Typ szkoły: Technikum w Żarkach jest publiczna szkołą ponadgimnazjalną kształcącą w zawodach: technik hotelarstwa, technik informatyk, technik żywienia i usług gastronomicznych, technik organizacji reklamy. Czas trwania nauki w technikum wynosi 4 lata.
§ 3
Organ prowadzący szkołę: Powiat Myszkowski.
Organ sprawujący nadzór pedagogiczny: Śląski Kurator Oświaty w Katowicach.
§ 3a
Szkoła może kształcić na kierunkach kształcenia zawodowego zbliżonych z obszarami specjalizacji technologicznej określonymi w Regionalnej Strategii Innowacji Województwa Śląskiego na lata 2003 - 2013.
§ 4
a) umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły,
b) organizuje proces kształcenia zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa,
c) umożliwia absolwentom dokonanie świadomego wyboru dalszego kierunku kształcenia,
d) kształtuje środowisko wychowawcze sprzyjające realizowaniu celów i zasad określonych w ustawie, stosownie do warunków szkoły i wieku uczniów,
e) sprawuje opiekę nad uczniami odpowiednio do ich potrzeb oraz możliwości szkoły,
f) stwarza warunki sprzyjające realizacji celów i zasad określonych w szkolnym Programie Wychowawczo-Profilaktycznym,
g) tworzy pozytywnie odziaływujące środowisko wychowawcze i wspomaga uczniów w ich wszechstronnym rozwoju,
h) zapewnia opiekę wychowawczą i warunki bezpieczeństwa oraz ochrony przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej,
i) udziela uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
j) w miarę możliwości zapewnia opiekę i pomoc uczniom, którym z przyczyn rozwojowych, rodzinnych lub losowych potrzebna jest pomoc i wsparcie,
k) wspomaga wychowawczą rolę rodziny.
l) umożliwia podejmowanie działań wolontaryjnych.
a) zajęcia edukacyjne:
- lekcyjne
- pozalekcyjne
b) zespoły zadaniowe,
c) praca indywidualna i praca w grupach,
d) uroczystości szkolne,
e) obyczaje regionalne,
f) wyjazdy, wycieczki,
g) konkursy, zawody, olimpiady,
h) promowanie uczniów zdolnych,
i) organizowanie spotkań z ciekawymi ludźmi.
§ 5
1. Organami szkoły są:
a) Dyrektor ,
b) Rada Pedagogiczna,
c) Samorząd uczniowski,
d) Rada Rodziców.
a) radą pedagogiczną w ramach jej kompetencji stanowiących,
b) organizacjami związkowymi działającymi w szkole w sprawach określonych w ustawie o związkach zawodowych, ustawie o systemie oświaty i ustawie „Karta Nauczyciela”.
a) corocznie podaje do publicznej wiadomości zestaw podręczników lub materiałów edukacyjnych oraz materiały ćwiczeniowe obowiązujące w danym roku szkolnym.
b) po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej dopuszcza do użytku w danej szkole przedstawiony przez nauczyciela lub zespół nauczycieli program nauczania.
§ 7
a) zatwierdzanie planów pracy szkoły
b) podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów
c) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji eksperymentów pedagogicznych
d) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli
e) podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy uczniów
f) ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad szkołą przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny,
w celu doskonalenia pracy szkoły
g) rada pedagogiczna przygotowuje projekt statutu szkoły albo jego zmian
h) rada pedagogiczna zatwierdza kandydaturę ucznia do wniosku o przyznanie uczniowi stypendium Prezesa Rady Ministrów
i) rada pedagogiczna wybiera przedstawiciela do powołanej przez organ prowadzący szkołę komisji konkursowej, wyłaniającej kandydata na stanowisko Dyrektora szkoły
j) rada pedagogiczna ustala regulaminu swojej działalności
k) zatwierdzenie programów działania i planów pracy szkoły,
l) przedstawienie propozycji podręczników i programów nauczania radzie rodziców,
a) organizacje pracy szkoły, w tym tygodniowy rozkład zajęć edukacyjnych oraz organizację kwalifikacyjnych kursów zawodowych
b) projekt planu finansowego szkoły
c) wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień
d) propozycje dyrektora szkoły w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych
e) wnioski dyrektora dotyczące organizacji pracy szkoły,
f) do 31.05 każdego roku szkolnego szkolny zestaw programów nauczania i szkolny zestaw podręczników.
a) odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora szkoły
b) odwołanie nauczyciela z funkcji kierowniczej w szkole
c) przyznanie uczniowi stypendium Ministra Edukacji Narodowej
§ 8
- przewodniczącego,
- zastępcę przewodniczącego,
- sekretarza,
- skarbnika,
- rzecznika praw ucznia.
a) prawo do zapoznania się z programem nauczania, jego treścią, celemi i stawianymi wymaganiami,
b) prawo do organizacji życia szkolnego umożliwiającego zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań,
c) prawo redagowania i wydawania gazetki szkolnej,
d) prawo do organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi w porozumieniu z dyrektorem,
e) prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu.
§ 9
§ 10
§ 11
a) dyrektor szkoły w porozumieniu z radą pedagogiczną, organem prowadzącym, radą powiatu w Myszkowie i Powiatową Radą Zatrudnienia, po uzyskaniu opinii Śląskiego Kuratora Oświaty, wyznacza kierunki kształcenia,
b) programy nauczania przedmiotów, o których mowa w pkt. l ustala się dla oddziału lub grupy uczniów z różnych oddziałów uwzględniając wybory uczniów oraz możliwości organizacyjne, kadrowe i finansowe szkoły.
a) skreśla się
a) szkolne plany nauczania opracowane na podstawie planu ramowego,
b) arkusz organizacyjny szkoły zatwierdzony przez organ prowadzący, po zasięgnięciu
opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny oraz zaopiniowaniu przez związki
zawodowe działające na terenie szkoły.
a) wejście i wyjście z budynku szkolnego odbywa się w sposób kontrolowany,
b) wejście i wyjście osób postronnych regulują przepustki wydawane przez portiera,
c) wejście i wyjście uczniów reguluje plan lekcji.
25. Nauczanie języków obcych może być organizowane w zespołach międzyoddziałowych z uwzględnieniem poziomu umiejętności językowych uczniów, również nauczanie z zajęć wf, może być organizowane w zespołach międzyoddziałowych.
29. Biblioteka szkolna jest pracownią szkolną służącą realizacji potrzeb i zainteresowań uczniów, służy do realizacji zadań dydaktyczno-wychowawczych szkoły, wspiera doskonalenie zawodowe nauczycieli, popularyzuje wiedzę pedagogiczną wśród rodziców, uczestniczy w przygotowaniu uczniów do samokształcenia, a także do korzystania z innych typów bibliotek i ośrodków informacji oraz efektywnego posługiwania się technologią informacyjną.
30. Z biblioteki mogą korzystać uczniowie, nauczyciele, inni pracownicy szkoły oraz rodzice (prawni opiekunowie)
31. Pomieszczenia biblioteki szkolnej umożliwiają,
a) gromadzenie i opracowywanie zbiorów,
b) korzystanie ze zbiorów w czytelni,
c) prowadzenie przysposobienia czytelniczo - informacyjnego uczniów.
32. Godziny pracy biblioteki umożliwiają dostęp do jej zbiorów podczas zajęć lekcyjnych i po ich zakończeniu.
33. Pracownicy biblioteki pracują w oparciu o plan pracy biblioteki.
34. Zadania biblioteki w zakresie udostępnianie książek i innych źródeł informacji:
a) gromadzenie, opracowanie i udostępnianie materiałów i dokumentów takich jak:
b) księgozbiór podręczny udostępniany jest w czytelni i do pracowni na zajęcia,
c) szczegółowe zasady korzystania z biblioteki szkolnej określa Regulamin Biblioteki Szkolnej,
d) pomoc w poszukiwaniu źródeł i doborze lektury,
e) udzielanie porad bibliograficznych,
f) kierowanie czytelników do innych bibliotek.
35. Tworzenia warunków do poszukiwania, porządkowania i wykorzystania informacji z różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania się technologią informacyjną.
a) wzbogacenie zasobów biblioteki o najnowsze pozycje książkowe i źródła medialne,
b) spis stron internetowych potrzebnych uczniów do pogłębiania wiedzy na dany temat,
c) udzielanie pomocy w nabywaniu przez uczniów umiejętności poszukiwania, porządkowania i wykorzystania informacji z różnych źródeł,
d) prowadzenie zajęć z przysposobienia czytelniczego,
e) wspieranie pracy dydaktyczno-wychowawczej nauczycieli, dokształcania i doskonalenia,
f) systematyczne tworzenie i aktualizacja warsztatu informacyjnego biblioteki (katalogi, bibliografie),
g) wybór i gromadzenie wszelkich materiałów wspomagających pracę nauczyciela,
h) poszerzenie zbiorów bibliotecznych o nieksiążkowe nośniki informacji, zapewnianie możliwości wykorzystania ich w czytelni,
i) rozpoznawanie i zaspokajanie w ramach możliwości zgłaszanych potrzeb czytelniczych i informacyjnych,
j) podejmowanie różnych form indywidualnej pracy z uczniami z zakresu edukacji czytelniczej, nabywania sprawności w samodzielnym wzbogacaniu wiedzy, przezwyciężania trudności w nauce, rozbudzania wrażliwości na piękno języka polskiego, motywowanie do poznawania literatury i różnorodnych tekstów kultury,
k) udzielanie porad, informacji bibliotecznych, doradztwo w sprawach czytelnictwa, promocja księgozbioru i nowości wydawniczych.
36. Rozbudzanie i rozwijanie indywidualnych zainteresowań uczniów oraz wyrabianie i pogłębianie u uczniów nawyku czytania i uczenia się.
a) pomoc uczniom w doborze literatury, wyborach czytelniczych i rozwijaniu własnych zainteresowań,
b) prowadzenie indywidualnych rozmów na tematy czytelnicze,
c) organizowanie wystawek nowości wydawniczych,
d) wspólne oglądanie fragmentów zekranizowanych powieści,
e) porady bibliograficzne,
f) quizy, konkursy
g) wystawy tematyczne.
h) promocja ofert teatralnych i kinowych
i) wieczernice
37. Działania mające na celu rozwijanie wrażliwość kulturową i społeczną
a) informowanie o wydarzeniach kulturalnych w regionie,
b) prowadzenie różnorodnych form upowszechniania czytelnictwa przez organizowanie wystaw i pokazów,
c) organizowanie konkursów czytelniczych, recytatorskich, literackich i plastycznych,
d) aktywny udział w imprezach organizowanych przez placówki kulturowe miasta,
e) wyjazdy do różnych instytucji publicznych np. bibliotek uczelnianych, archiwum państwowego,
f) wycieczki edukacyjne,
g) interdyscyplinarne koła zainteresowań,
h) spotkania i imprezy edukacyjne.
38. Biblioteka szkolna współpracuje z uczniami poprzez:
a) konsultacje w sprawie zakupu książek,
b) tworzenie aktywu bibliotecznego, którego zadaniem jest pomoc, w pracach bibliotecznych.
39. Biblioteka szkolna współpracuje z nauczycielami w zakresie:
a) uzgadniania zakupów nowości wydawniczych adekwatnych o potrzeb uczniów i nauczycieli
b) współudziału w organizacji imprez szkolnych i konkursów,
c) poznawania uczniów i ich preferencji czytelniczych,
d) uczestnictwa nauczyciela bibliotekarza w pracach zespołu samokształceniowego,
e) gromadzenia scenariuszy imprez i uroczystości na potrzeby nauczycieli,
f) poradnictwa w wyszukiwaniu literatury metodycznej oraz przygotowanie, bibliografii na dany temat dla nauczycieli kształcących się,
40.W ramach współpracy z rodzicami biblioteka szkolna:
a) konsultuje zakup książek do biblioteki,
b) popularyzuje wiedzę pedagogiczną wśród rodziców,
c) organizuje imprezy środowiskowe,
d) udziela informacji dotyczących czytelnictwa ich dzieci.
41.Biblioteka szkolna prowadzi współpracę z innymi bibliotekami w zakresie organizowania imprez czytelniczych, konkursów, lekcji z edukacji czytelniczej i wypożyczeń międzybibliotecznych.
§ 12
a) znajomości zadań i zamierzeń dydaktyczno – wychowawczych w danej klasie i szkole,
b) znajomości szczegółowych zasad oceniania wewnątrzszkolnego, klasyfikowania i promowania,
c) rzetelnej informacji na temat osobowości swego dziecka, jego zachowania, postępów i przyczyn trudności w nauce,
d) uzyskiwania informacji i porad w sprawach wychowania i dalszego kształcenia swych dzieci,
e) wyróżniania i przekazywania organowi nadzorującemu szkołę opinii na temat pracy szkoły.
f) złożenia skargi w przypadku naruszenia praw ucznia ( Szczegółowy tryb składania skarg w przypadku naruszenia praw ucznia znajduje się w Programie Wychowawczo-Profilaktycznym).
a) spotkania klasowe,
b) konsultacje indywidualne,
c) pomoc w organizowaniu wycieczek, zajęć pozalekcyjnych, uroczystości i imprez klasowych i szkolnych.
§ 13
W szkole funkcjonuje wewnątrzszkolny system oceniania i klasyfikowania uczniów (WSO):
Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do:
a) wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego lub efektów kształcenia określonych w podstawie programowej kształcenia w zawodach oraz wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych w szkole programów nauczania,
b) wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych w szkole programów nauczania - w przypadku dodatkowych zajęć edukacyjnych.
a) poinformowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych, zachowaniu i postępach w tym zakresie,
b) pomoc uczniowi w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju,
c) motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu,
d) dostarczanie rodzicom (opiekunom prawnym) i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach i specjalnych uzdolnieniach ucznia oraz jego zachowaniu,
e) umożliwianie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno – wychowawczej.
f) udzielanie uczniowi pomocy w nauce poprzez przekazanie uczniowi informacji o tym, co zrobił dobrze i jak powinien się dalej uczyć. (dodaje się ppkt f)
a) formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do otrzymania przez ucznia poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych,
b) ustalanie kryteriów oceniania zachowania,
c) ustalanie ocen bieżących i śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, a także śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania,
d) przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych, sprawdzających i poprawkowych,
e) ustalanie rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania,
f) ustalanie warunków i trybu otrzymania wyższych niż przewidywane rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania,
g) ustalanie warunków i sposobu przekazywania rodzicom (prawnym opiekunom) informacji o postępach i trudnościach w nauce i zachowaniu ucznia oraz o szczególnych uzdolnieniach ucznia.
a) bieżące
b) klasyfikacyjne
b1) śródroczne i roczne
b2) końcowe
4.1 Przyjmuje się sześciostopniową skalę ocen z zajęć edukacyjnych:
a) 6 – celujący cel
b) 5 – bardzo dobry bdb
c) 4 – dobry db
d) 3 – dostateczny dst
e) 2 – dopuszczający dp
f) 1 – niedostateczny ndst
Pozytywnymi ocenami klasyfikacyjnymi są oceny ustalone w stopniach, o których mowa ppkt a-e. Negatywną oceną klasyfikacyjną jest ocena ustalona w stopniu, o którym mowa ppkt f
wzorowe
bardzo dobre
dobre
poprawne
nieodpowiednie
naganne
5.1 Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania uwzględnia:
a) wywiązywanie się z obowiązków ucznia,
b) postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej,
c) dbałość o honor i tradycje szkoły,
d) dbałość o piękno mowy ojczystej,
e) dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób,
f) godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią,
g) okazywanie szacunku innym osobą
7.1 Ocenianie bieżące z zajęc edukacyjnych ma na celu monitorowanie pracy ucznia oraz przekazywanie uczniowi informacji o jego osiągnięciach edukacyjnych pomagających w uczeniu się, poprzez wskazanie, pouczeń robi dobrze, co i jak wymaga poprawy oraz jak powinien się dalej uczyć.
I. WYMAGANIA KONIECZNE: (K) na stopień dopuszczający obejmują elementy treści nauczania z przedmiotów ogólnokształcących (30 – 49 %) i z przedmiotów zawodowych (50 – 62 %):
- niezbędne w uczeniu się nowego przedmiotu,
- potrzebne w życiu,
- wskazujące na braki w opanowaniu wiadomości i umiejętności określonych w podstawach programowych, a także na opanowanie w znacznym stopniu wiadomości i umiejętności podstawowych.
II.WYMAGANIA PODSTAWOWE: (P) na stopień dostateczny obejmują elementy treści nauczania z przedmiotów ogólnokształcących (50 – 69 %) i z przedmiotów zawodowych
(63 – 75 %):
- najważniejsze w nauczeniu się danego przedmiotu,
- łatwe dla ucznia nawet mało zdolnego,
- często powtarzające się w programie nauczania,
- dające się wykorzystać w sytuacjach szkolnych i pozaszkolnych,
- określone programem nauczania na poziomie nieprzekraczającym wymagań zawartych w podstawach programowych,
- głównie proste, uniwersalne umiejętności, w mniejszym zakresie wiadomości,
- opanowanie umiejętności określonych programem nauczania w danej klasie na poziomie nieprzekraczającym wymagań zawartych w podstawach programowych.
III.WYMAGANIA ROZSZERZAJĄCE: (R) na stopień dobry obejmują elementy treści nauczania z przedmiotów ogólnokształcących (70 – 89%) i z przedmiotów zawodowych
(76 – 89 %):
- istotne w strukturze przedmiotu,
- bardziej złożone, mniej przystępne niż elementy treści zaliczane do wymagań podstawowych,
- przydatne, ale nie niezbędne w opanowaniu treści z danego przedmiotu,
- użyteczne w szkolnej i pozaszkolnej działalności,
- zakresie przekraczającym wymagania zawarte w podstawach programowych, wymagające umiejętności stosowania wiadomości w sytuacjach typowych wg wzorów przykładowych znanych z lekcji lub podręcznika.
IV.WYMAGANIA DOPEŁNIAJĄCE:(D) na stopień bardzo dobry obejmują pełny zakres treści określonych programem nauczania z przedmiotów ogólnokształcących (90 – 100%) i z przedmiotów zawodowych (90 – 100 %):
Są to więc treści:
- złożone, trudne, ważne do opanowania,
- wymagające korzystania z różnych źródeł,
- umożliwiające rozwiązywanie problemów,
- średnio użyteczne w życiu pozaszkolnym,
- uczeń sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami, rozwiązuje
samodzielnie problemy teoretyczne i praktyczne ujęte programem nauczania,
- potrafi zastosować posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań i problemów w nowych w sytuacjach.
V.WYMAGANIA WYKRACZAJĄCE:
(W) na stopień celujący obejmują treści takie same jak na stopień bardzo dobry oraz zadania dodatkowe:
- wiedza i umiejętności znacznie wykraczają poza program nauczania, uczeń samodzielnie i twórczo rozwija własne uzdolnienia,
- biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych, jak i praktycznych, rozwiązuje także zadania wykraczające poza program nauczania danej klasy,
- osiąga sukcesy w konkursach i olimpiadach przedmiotowych, zawodach sportowych kwalifikując się do finałów na szczeblu wojewódzkim, regionalnym lub krajowym.
a) wychowawca może w szczególnym przypadku podwyższyć o jeden stopień ocenę zachowania ucznia, jeżeli uczeń:
- wywiązuje się z obowiązków szkolnych,
- dba o honor i tradycję szkoły,
- godnie i kulturalnie zachowuje się w szkole i poza szkołą,
- bierze udział w konkursach i olimpiadach z wymiernymi efektami,
- jest zaangażowany w akcje charytatywne lub angażuje się w pomoc koleżeńską.
b) niezależnie od frekwencji ucznia wychowawca ma prawo obniżyć ocenę zachowania, jeżeli uczeń:
- sprawia kłopoty wychowawcze,
- nie wywiązuje się z podpisanego kontraktu,
- ma niewłaściwy stosunek do obowiązków szkolnych (częste spóźnienia, brak obuwia zmiennego i identyfikatora), (Szczegółowe procedury postępowania z uczniem znajdują się w Programie Wychowawczo-Profilaktycznym),
- arogancko zachowuje się w stosunku do nauczycieli oraz pracowników niepedagogicznych szkoły,
- ma szkodliwy wpływ na środowisko szkoły (palenie papierosów, stosowanie innych używek), (Szczegółowe procedury postępowania z uczniem znajdują się w Programie Wychowawczo-Profilaktycznym),
- celowo niszczy mienie szkoły,
- wszedł w konflikt z prawem,
- niewłaściwie zachowuje się na terenie szkoły i poza szkołą.
11. Ocena zachowania:
a) ocena zachowania jest ustalana przez wychowawcę po zasięgnięciu przez niego opinii nauczycieli, uczniów danego oddziału oraz ocenianego ucznia,
b) ocena zachowania nie może mieć wpływu na oceny z zajęć edukacyjnych oraz promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły.
c) Skreślony
d) przy ustaleniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia lub odchylenia rozwojowe, należy uwzględnić wpływ stwierdzonych zaburzeń lub odchyleń na jego zachowanie na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania lub opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej,
e) decydujący wpływ na ustalenie oceny zachowania ma frekwencja zgodnie ze szczegółowymi kryteriami oceny zachowania znajdującymi się w Programie Wychowawczym.
§ 14
1. Ogólne zasady oceniania i klasyfikowania:
a) nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz rodziców (prawnych opiekunów) o wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do otrzymania przez ucznia poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania oraz sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów, warunkach i trybie otrzymania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych,
b) wychowawca oddziału na początku każdego roku informuje uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania, warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania,
c) nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne oraz wychowawca oddziału są zobowiązani poinformować ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów) o przewidywanych dla niego rocznych ocenach klasyfikacji z zajęć edukacyjnych i przewidywanej rocznej ocenie klasyfikacyjnej zachowania przed rocznym zebraniem rady pedagogicznej. Informacja dla rodziców (prawnych opiekunów) powinna być przekazana na zebraniach oddziałowych w pierwszej dekadzie grudnia w przypadku oceny śródrocznej i w trzeciej dekadzie maja w przypadku oceny rocznej, a w marcu w przypadku oceny końcowej,
d) oceny są jawne zarówno dla ucznia, jak i dla jego rodziców (prawnych opiekunów),
e) termin prac pisemnych i klasowych z większej partii materiału powinien być podany uczniom i wpisany do dziennika ołówkiem tydzień wcześniej, nieobecność ucznia na zapowiedzianym sprawdzianie skutkuje oceną niedostateczną. Usprawiedliwienie powyższej nieobecności może nastąpić wyłącznie w wyniku długotrwałej choroby (trwającej powyżej 3 dni) poświadczonej zwolnieniem lekarskim,
f) prace klasowe powinny być poprzedzone lekcją powtórzeniową z przypomnieniem kryteriów oceniania i wymogów,
g) wszelkie prace pisemne klasowe sprawdzone i ocenione oddaje się w terminie do dwóch tygodni; uczeń otrzymuje je do wglądu na zajęciach lekcyjnych przed zapisywaniem ocen do dziennika na czerwono, poprawa oceny niedostatecznej z zapowiedzianego sprawdzianu powinna nastąpić w ciągu 2 tygodni od terminu jego przeprowadzenia,
h) rodzice (prawni opiekunowie) na własną prośbę otrzymują pracę do wglądu w obecności nauczyciela danego przedmiotu,
i) w dniu, w którym przewidziana jest praca pisemna zaznaczona w dzienniku nie przeprowadza się innych sprawdzianów, z wyjątkiem kartkówek z trzech ostatnich lekcji,
j) z pracy pisemnej uczeń może otrzymać tylko jedną ocenę,
k) nauczyciel przechowuje prace pisemne do końca roku szkolnego,
l) nauczyciel słownie uzasadnia ustalona oceną,
m) nauczyciel jest zobowiązany na podstawie pisemnej opinii poradni psychologiczno – pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej dostosować wymagania edukacyjne w stosunku do ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się lub deficyty rozwojowe (§ 19 pkt 1)
n) nauczyciele uczący ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych na liście utworzonej przez wychowawcę klasy potwierdzają własnym podpisem przyjęcie tego faktu do wiadomości,
p) przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, zajęć technicznych, plastyki, muzyki i zajęć artystycznych należy w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć, a w przypadku wychowania fizycznego – także systematyczność udziału w zajęciach oraz aktywność ucznia w działaniach podejmowanych przez szkołę na rzecz kultury fizycznej,
q) dyrektor szkoły zwalnia ucznia z wykonywania określonych ćwiczeń fizycznych na zajęciach wychowania fizycznego, na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach wykonywania przez ucznia tych ćwiczeń wydanych przez lekarza, na czas określony w tej opinii. Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z realizacji zajęć wychowania fizycznego, zajęć komputerowych lub informatyki na podstawie opinii o braku możliwości uczestniczenia ucznia w tych zajęciach, wydanej przez lekarza, na czas określony w tej opinii,
r) jeżeli okres zwolnienia ucznia z realizacji zajęć wychowania fizycznego, zajęć komputerowych, informatyki uniemożliwia ustalenie śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej, w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuję się „zwolniony”, „zwolniona”,
s) uczeń „zwolniony” z zajęć wychowania fizycznego, zajęć komputerowych, informatyki, które odbywają się na jego pierwszych lub ostatnich godzinach jest zwolniony z przebywania w tym czasie w szkole, a godziny realizowane w trakcie dnia jest zobowiązany spędzić w miejscu prowadzenia zajęć,
t) dyrektor szkoły, na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) oraz na podstawie opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, zwalnia do końca danego etapu edukacyjnego ucznia z wadą słuchu, z głęboką dysleksją rozwojową, z afazją, z niepełnosprawnościami sprzężonymi lub z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, z nauki drugiego języka obcego,
u) w przypadku ucznia, o którym mowa w pkt t, posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania, zwolnienie z nauki drugiego języka obcego może nastąpić na podstawie tego orzeczenia,
v) w przypadku zwolnienia ucznia z nauki drugiego języka obcego w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony”, „zwolniona”,
w) uczeń może być zwolniony z zajęć drugiego języka obcego w wyniku wady słuchu lub głębokiej dysleksji rozwojowej przez dyrektora szkoły na podstawie pisemnego wniosku rodziców oraz zaświadczenia specjalistycznej placówki służby zdrowia lub poradni psychologiczno – pedagogicznej,
x) uczeń z przyczyn obiektywnych i usprawiedliwionych nieobecny tydzień i więcej na zajęciach ma prawo do odrobienia zaległości w okresie jednego tygodnia,
y) do klasyfikacji ucznia z danego przedmiotu bierze się pod uwagę zajęcia faktycznie przeprowadzone,
z) nieobecności ucznia spowodowane oddelegowaniem przez szkołę (dyżur, olimpiada. konkurs, zawody, kurs, wolontariat) jest traktowana jako obecność z danego przedmiotu,
ż) nauczyciel wystawia ocenę śródroczną i roczną na podstawie liczby ocen cząstkowych zgodnie z poniższymi wytycznymi:
1 godzina tygodniowo – 3 oceny
2 godziny tygodniowo – 4 oceny
3 godziny tygodniowo – 5 ocen
4 i więcej godzin tygodniowo – 6 ocen i więcej
W uzasadnionych, nieprzewidywalnych przypadkach losowych za zgodą dyrektora można odstąpić od powyższych wytycznych.
1.1 Uczeń podlega klasyfikacji:
a) śródrocznej i rocznej
b) końcowej
2. Klasyfikację śródroczną uczniów przeprowadza się, co najmniej raz w ciągu roku szkolnego. Termin zakończenia semestru I przypada w drugim tygodniu stycznia.
3. Klasyfikowanie śródroczne polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych i zachowania ucznia oraz ustaleniu śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z tych zajęć i śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
3.1 Jeżeli w wyniku klasyfikacji śródrocznej stwierdzono, że poziom osiągnięć edukacyjnych ucznia uniemożliwi lub utrudni mu kontynuowanie nauki w klasie programowo wyższej, szkoła umożliwia uczniowi uzupełnienie braków.
4. Nieklasyfikowanie i otrzymanie oceny niedostatecznej śródrocznej przez ucznia wymaga poprawy. O formie i terminie poprawy tej oceny decyduje nauczyciel danego przedmiotu. W wyniku konsultacji nauczyciela przedmiotu z uczniem nauczyciel ustala zakres materiału niezbędny do uzyskania umiejętności i wiadomości koniecznych do dalszego kształcenia. Termin ustala się pisemnym powiadomieniem dyrektora szkoły.
5. Klasyfikacja roczna polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych i zachowania ucznia w danym roku szkolnym oraz ustaleniu rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
5.1 Na klasyfikację końcową składają się:
a) roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych, ustalone odpowiednio w klasie programowo najwyższej
b) roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych, których realizacja zakończyła się odpowiednio w klasach programowo niższych,
c) roczna ocena klasyfikacyjna zachowania ustalona w klasie programowo najwyższej.
5.2 Klasyfikacji końcowej dokonuje się w klasie programowo najwyższej szkoły danego typu.
6. Uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej jeżeli ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania uzyskał roczne oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej, z zastrzeżeniem § 18 ppkt i, § 13 pkt 11, ppkt c
7. Uczeń ma prawo zgłoszenia nauczycielowi przedmiotu chęć poprawienia oceny, informując pisemnie dyrektora szkoły o tym zamiarze z podaniem na jaką ocenę chce się poprawiać. Nauczyciel przed konferencją klasyfikacyjną przeprowadza sprawdzian pisemny zgodnie z przyjętymi kryteriami oceniania. Z technologii informacyjnej, informatyki i wychowania fizycznego egzamin powinien być w formie ćwiczeń praktycznych (egzamin z tych przedmiotów przeprowadza nauczyciel tego przedmiotu wraz z nauczycielem wskazanym przez dyrektora). O wynikach tego sprawdzianu nauczyciel informuje ucznia i dyrektora szkoły, który zatwierdza wynik sprawdzianu, konsultując go w miarę potrzeby z nauczycielem tego samego lub pokrewnego przedmiotu.
8. W szkole obowiązuje „zeszyt zwolnień” ucznia, w którym rodzice zapisują zwolnienia i usprawiedliwianie godzin swojego dziecka, podając przyczynę nieobecności. Rodzic może zwolnić też ucznia z lekcji osobiście lub telefonicznie. W zeszycie zwolnień rodzic składa wzór podpisu, który będzie uwzględniony przez wychowawcę na kolejnych usprawiedliwieniach oraz numer telefonu.
9. Nieobecność ucznia w szkole powinna być usprawiedliwiona w terminie 7 dni od ostatniego dnia nieobecności.
10. W przypadku przedłużającej się nieobecności ucznia w szkole z powodu choroby powyżej 7 dni rodzice lub opiekunowie zobowiązani są powiadomić wychowawcę o przyczynie nieobecności. W przypadku dłuższej nieusprawiedliwionej przez ucznia nieobecności w szkole (powyżej 7 dni) wychowawca klasy zobowiązany jest do nawiązania kontaktu z rodzicami lub opiekunami w celu wyjaśnienia nieobecności. W przypadku trudności w nawiązaniu kontaktu z rodzicami lub opiekunami sprawę należy przekazać pedagogowi szkolnemu, który wspólnie z wychowawcą wyjaśni przyczynę nieobecności.
11. Pomiędzy nauczycielem, rodzicem a uczniem może być zawarty kontrakt, czyli umowa pisemna, która ma zobowiązywać ucznia borykającego się z różnymi problemami dostrzeżonymi przez nauczycieli lub innych pracowników szkoły do zmiany na lepsze
§ 15
Warunki i tryb uzyskiwania wyższych niż przewidywanych rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania (dotyczy ocen pozytywnych)
1. Warunki uzyskiwania wyższych niż przewidywanych rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania:
a) potwierdzona nieobecność spowodowana stanem zdrowia udokumentowanym przez lekarza specjalistę nieprzekraczająca 50 % nieobecności,
b) jeżeli oceny z semestru I i semestru II różnią się o dwie oceny w skali oceniania.
2. Tryb uzyskiwania wyższych niż przewidywanych rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
Potwierdzenie spełniania warunków uzyskiwania wyższych niż przewidywanych rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania (dokumentacja u wychowawcy klasy).
W wyniku konsultacji nauczyciela przedmiotu z uczniem nauczyciel ustala zakres materiału niezbędny do uzyskania wyższej niż przewidywana roczna ocena klasyfikacyjna
z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz roczna ocena klasyfikacyjna zachowania.
O formie poprawy oceny decyduje nauczyciel przedmiotu. Ostateczne ustalenie oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania musi nastąpić przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej.
§ 16
Egzamin klasyfikacyjny
1. Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na tych zajęciach przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia odpowiednio w okresie, za który przeprowadzana jest klasyfikacja. Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny. Uczeń nieklasyfikowany z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny za zgodą rady pedagogicznej.
2. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły, w której skład wchodzą: nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjny-przewodniczący komisji oraz nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej.
3. Egzamin klasyfikacyjny z plastyki, muzyki, zajęć artystycznych, zajęć technicznych, informatyki, zajęć komputerowych i wychowani fizycznego ma przede wszystkim formę zajęć praktycznych. W szkole prowadzącej kształcenie zawodowe egzamin klasyfikacyjny z zajęć praktycznych, zajęć laboratoryjnych i innych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, których programy nauczania przewidują prowadzenie ćwiczeń lub doświadczeń, ma formę zadań praktycznych.
4. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się nie później niż w dniu poprzedzającym dzień zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych. Termin egzaminu uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami). Z przeprowadzonego egzaminu sporządza się protokół zawierający: skład komisji, datę egzaminu, pytania egzaminacyjne, ocenę z egzaminu. Do protokołu załącza się pisemne prace ucznia, zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia i zwięzłą informację o wykonaniu przez ucznia zadania praktycznego. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia. W przypadku uzyskania oceny niedostatecznej z egzaminu klasyfikacyjnego na koniec roku szkolnego stosuje się procedurę egzaminu poprawkowego. Podczas egzaminu klasyfikacyjnego mogą być obecni w charakterze obserwatorów – rodzice ucznia.
6. W przypadku nieklasyfikowania ucznia z obowiązkowych lub dodatkowych zajęć edukacyjnych w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „nieklasyfikowany” albo „nieklasyfikowana”.
§ 17
Zmiana oceny klasyfikacyjnej
1. Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą złożyć zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami dotyczącymi trybu ustalenia tych ocen. Zastrzeżenia mogą być zgłoszone od dnia ustalenia rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych lub rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, nie później jednak niż 2 dni roboczych od dnia zakończeniach rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych. W przypadku stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocen klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalenia tej oceny, dyrektor szkoły powołuje komisję, która:
a) w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych – przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia, w formie pisemnej i ustnej oraz ustala roczną ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych. Sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia przeprowadza się w formie ustnej. Sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia z plastyki, muzyki, zajęć artystycznych, zajęć technicznych, informatyki, zajęć komputerowych i wychowania fizycznego ma przede wszystkim formę zadań praktycznych
b) w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania – ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania w drodze głosowania zwykłą większością głosów; w przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji,
c) termin sprawdzianu, o którym mowa powyżej przeprowadza się nie później niż w terminie 5 dni od dnia zgłoszenia zastrzeżeń. Termin sprawdzianu ustala się z rodzicami (prawnymi opiekunami).
2. W skład komisji wchodzą:
a) w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych:
- dyrektor szkoły albo nauczyciel wyznaczony przez dyrektora szkoły, jako przewodniczący komisji,
- nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne,
- nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne,
b) w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania:
- dyrektor szkoły albo nauczyciel wyznaczony przez dyrektora szkoły, jako przewodniczący komisji,
- wychowawca oddziału,
- nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w danym oddziale,
- pedagog szkolny,
- przedstawiciel samorządu uczniowskiego,
- przedstawiciel rady rodziców.
3. Nauczyciel może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych uzasadnionych przypadkach; dyrektor szkoły powołuje wówczas innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym, że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.
4. Ustalona przez komisję roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych oraz roczna ocena klasyfikacyjna zachowania nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna, z wyjątkiem niedostatecznej rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, która może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego.
5. Z prac komisji sporządza się protokół zawierający:
a) w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych: skład komisji, termin sprawdzianu, zadania, wyniki sprawdzianu oraz ustaloną ocenę,
b) w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania: skład komisji, termin posiedzenia, wynik głosowania, ustaloną ocenę zachowania wraz z uzasadnieniem,
c) protokół stanowi załącznik do arkusz ocen ucznia; dołącza się do niego pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach oraz zwięzłą informację o wykonaniu przez ucznia zadania praktycznego.
6. Na świadectwie wpisuje się osiągnięcia indywidualne ucznia oraz zajęte miejsca w olimpiadach, konkursach na szczeblach okręgowych, wojewódzkich i krajowym.
7. Laureaci konkursów przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim i ponadwojewódzkim oraz laureaci i finaliści olimpiad przedmiotowych otrzymują z danych zajęć edukacyjnych najwyższą pozytywną roczną ocenę klasyfikacyjną. Uczeń, który tytuł laureata konkursu przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim i ponadwojewódzkim bądź laureata lub finalisty olimpiady przedmiotowej uzyskał po ustaleniu rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych otrzymuje z tych zajęć edukacyjnych najwyższą pozytywną końcową ocenę klasyfikacyjną.
8. Uczeń kończy szkołę jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej, na którą składają się roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych uzyskane w klasie programowo najwyższej i roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, których realizacja zakończyła się w klasach programowo niższych uzyskał oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych wyższe od oceny niedostatecznej z zastrzeżeniem § 13 pkt 11 ppkt c.
9. Uczeń kończy szkołę z wyróżnieniem jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej, o której mowa w pkt 8 uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania.
10. Uczeń który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią rocznych ocen klasyfikacyjnych co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą roczną ocenę klasyfikacyjna zachowania, otrzymuje promocje do klasy programowo wyższej z wyróżnieniem.
§ 18
Egzamin poprawkowy
1. Uczeń, który w wyniku rocznej klasyfikacji uzyska ocenę niedostateczną z jednych albo dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych może zdawać egzamin poprawkowy z tych zajęć:
a) egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej oraz ustnej z wyjątkiem plastyki, muzyki, zajęć artystycznych, zajęć technicznych, informatyki, zajęć komputerowych i wychowania fizycznego ma przede wszystkim formę zadań praktycznych. W szkole prowadzącej kształcenie zawodowe egzamin klasyfikacyjny z zajęć praktycznych, zajęć laboratoryjnych i innych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, których programy nauczania przewidują prowadzenie ćwiczeń lub doświadczeń, ma formę zadań praktycznych.
b) termin egzaminu poprawkowego wyznacza dyrektor szkoły do dnia zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych. Egzamin poprawkowy przeprowadza się w ostatnim tygodniu ferii letnich,
c) egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły,
d) w skład komisji wchodzą:
- dyrektor szkoły albo nauczyciel wyznaczony przez dyrektora szkoły, jako przewodniczący komisji,
- nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne,
- nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia.
e) nauczyciel może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje jako osobę egzaminującą innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły,
f) uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie może przystąpić do niego w dodatkowym terminie określonym przez dyrektora szkoły, nie później niż do końca września,
g) z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego sporządza się protokół zawierający skład komisji, datę egzaminu, pytania egzaminacyjne, wynik egzaminu oraz ocenę ustaloną przez komisję; do protokołu załącza się pisemne prace ucznia oraz zwięzłą informację o jego ustnych odpowiedziach i zwięzłą informację o wykonaniu przez ucznia zadania praktycznego; protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia,
h) ocena ustalona w wyniku egzaminu poprawkowego jest ostateczną; uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego nie otrzymuje promocji do klasy następnej,
i) uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia rada pedagogiczna może jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować do klasy programowo wyższej ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, pod warunkiem, że te obowiązkowe zajęcia edukacyjne są zgodnie ze szkolnym planem nauczania realizowane w klasie programowo wyższej.
§ 19
Zasady udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej w Zespole Szkół im. Tadeusza Kościuszki w Żarkach
Zasady udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w Zespole Szkół im. Tadeusza Kościuszki w Żarkach znajdują się w osobnym dokumencie i są dostępne do publicznej wiadomości na stronie internetowej szkoły.
§ 20
Uroczystości szkolne
1. Dniami uroczystymi i świątecznymi służącymi kształtowaniu patriotycznych postaw młodzieży są:
a) Dzień rozpoczęcia roku szkolnego,
b) Dzień Edukacji Narodowej,
c) Rocznica Odzyskania Niepodległości,
d) Dzień patrona szkoły,
e) Rocznica Konstytucji 3 – go maja,
f) Zakończenie roku szkolnego.
2. Stałymi elementami obrzędowości szkolnej są:
a) odświętny ubiór i wygląd ucznia w czasie uroczystości państwowych, religijnych i szkolnych,
b) składanie kwiatów pod tablicą pamiątkową patrona szkoły i zmarłych dyrektorów,
c) uczestnictwo szkolnego pocztu sztandarowego w świętach państwowych.
3. Osoba odpowiedzialna zobowiązana jest do przedłożenia dyrekcji zasad organizacyjnych przedsięwzięcia i uzyskania akceptacji.
4. Imienną opiekę merytoryczną i odpowiedzialność za przebieg uroczystości sprawują wskazani w planie pracy rady pedagogicznej na dany rok szkolny nauczyciele i wychowawcy oraz pedagog szkolny.
§ 21
Zasady rekrutacji obowiązujące w Technikum w Żarkach
Zasady rekrutacji obowiązujące w Technikum w Żarkach są opracowywane na podstawie aktualnego postanowienia Śląskiego Kuratora Oświaty na dany rok szkolny i stanowią osobny dokument oraz są dostępne do publicznej wiadomości na stronie internetowej szkoły.
§ 21a
Regulamin wyboru przedmiotów nauczania w zakresie rozszerzonym w Zespole Szkół im. Tadeusza Kościuszki w Żarkach
Regulamin wyboru przedmiotów nauczania w zakresie rozszerzonym w Zespole Szkół im. Tadeusza Kościuszki w Żarkach oraz zasady zmian dokonanego wyboru znajdują się w osobnym dokumencie i są dostępne do publicznej wiadomości na stronie internetowej szkoły
§ 21b
Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego w Zespole Szkół im. Tadeusza Kościuszki w Żarkach
Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego w Zespole Szkół im. Tadeusza Kościuszki w Żarkach znajduje się w osobnym dokumencie i jest dostępny do publicznej wiadomości na stronie internetowej szkoły.
§ 22
Organizacja pracy
a) wyboru metod i środków prowadzenia zajęć zgodnych z zasadami nauczania i wychowania,
b) realizowania zatwierdzonych przez MEN własnych opracowań programów autorskich,
c) indywidualnej oceny ucznia zgodnie z zasadami określonymi w WSO,
d) prowadzenia eksperymentów pedagogicznych i rozwiązań innowacyjnych w ramach obowiązujących programów po zaopiniowaniu przez radę pedagogiczną szkoły,
e) nauczyciel korzysta z ochrony przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych. Organ prowadzący szkołę i dyrektor szkoły są obowiązani z urzędu występować w obronie nauczyciela gdy ustalone dla nauczyciela uprawnienia zostaną naruszone.
a) odpowiedzialność za życie, zdrowie i bezpieczeństwo uczniów w czasie zajęć w szkole i organizowanych przez szkołę,
b) realizowanie podstaw programowych kształcenia,
c) zapoznawanie uczniów z obowiązującymi programami, przedmiotowymi kryteriami oceniania,
d) współpraca z wychowawcą uczniów oraz rodzicami uczniów,
e) odpowiedzialność za pomoce dydaktyczne i sprzęt szkolny powierzony jego opiece,
f) organizowanie prawidłowego procesu dydaktyczno – wychowawczego,
g) wspieranie rozwoju psychofizycznego uczniów, ich zdolności i zainteresowań,
h) bezstronne, jawne i obiektywne ocenianie oraz sprawiedliwe traktowanie wszystkich uczniów,
i) doskonalenie swoich umiejętności dydaktycznych i podnoszenie wiedzy merytorycznej przez udział w dostępnych formach doskonalenia zawodowego,
j) współpraca z pedagogiem szkolnym,
k) nauczyciel wybiera program nauczania oraz podręcznik a następnie przedstawia swoje propozycje radzie pedagogicznej.
l) nauczyciel jest obowiązany indywidualizować pracę z uczniem na obowiązkowych i dodatkowych zajęciach edukacyjnych odpowiednio do potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia.
§ 23
Cele i zadania zespołu przedmiotowego obejmują
§ 24
1. Wychowawca sprawuje stałą opiekę wychowawczą nad powierzonymi jego pieczy uczniami.
a) indywidualny i bezpośredni kontakt z uczniami i opiekę nad nimi, a także zdobycie jak najpełniejszych informacji o uczniu i jego środowisku celem doboru właściwych metod współpracy,
b) włączenie do wspólnego działania całej grupy,
c) planowanie i realizację różnych form życia zespołowego,
d) ścisłą współpracę z nauczycielami w celu wspólnego rozwiązywania zaistniałych problemów dydaktycznych i wychowawczych,
e) informowanie uczniów i rodziców o zasadach oceniania i wynikach w nauce,
f) na początku roku szkolnego wychowawca informuje uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania oraz o skutkach ustalenia uczniowi nagannej rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
a) wspierania ich w działaniach wychowawczych,
b) włączenia ich do realizacji zadań szkoły.
a) na zebraniach rodziców przynajmniej 4 razy w roku,
b) przez indywidualne rozmowy w szkole (zaproszenie nauczyciela, prośba rodzica),
c) listownie, telefonicznie,
d) w inny ustalony wspólnie z rodzicami sposób.
12. Pracę zespołu koordynuje wychowawca oddziału, do której uczęszcza uczeń.
§ 25
skreślony
§ 26
§ 27
1. W ramach pracy pedagogicznej nauczyciel – bibliotekarz obowiązany jest do
a) udostępnienia zbiorów w wypożyczalni i czytelni,
b) indywidualnego doradztwa w doborze lektury zgonie z oczekiwaniem,
c) udzielania informacji w zależności od potrzeb czytelników,
d) prowadzenia zajęć przysposobienia czytelniczego i informacyjnego przy współpracy z wychowawcami i nauczycielami poszczególnych przedmiotów,
e) udziału w realizacji programu edukacji czytelniczej i medialnej zgodnie z obowiązującymi w szkole programami i planami nauczania,
f) prowadzenia zespołu uczniów współpracujących z biblioteką i pomagających bibliotekarzowi w pracy,
g) informowania nauczycieli i wychowawców na podstawie obserwacji pedagogicznej i prowadzonej statystyki o poziomie czytelnictwa w poszczególnych klasach,
h) prowadzenia różnorodnych form upowszechniania czytelnictwa /konkursy, wystawy, imprezy czytelnicze itp.
2. W ramach prac organizacyjnych i technicznych nauczycieli – bibliotekarz obowiązany jest do:
a) gromadzenia zbiorów – zgodnie z profilem programowym i potrzebami szkoły,
b) ewidencji zbiorów – zgodnie z obowiązującymi przepisami,
c) opracowania zbiorów /klasyfikowania, katalogowania, opracowanie techniczne,
d) selekcji zbiorów /materiałów zbędnych i niszczonych,
e) organizacji warsztatu informacyjnego /wydzielenie księgozbioru podręcznego, prowadzenia katalogów, kartotek, teczek tematycznych, zestawień bibliotecznych itp.
f) sporządzanie projektów budżetu biblioteki.
3. Obowiązki nauczyciela – bibliotekarza:
a) odpowiada za stan powierzonych mu zbiorów,
b) odpowiada za powierzony sprzęt i mienie,
c) współpracuje z wychowawcami i nauczycielami poszczególnych przedmiotów,
d) opiekuje się zespołem uczniów współpracujących z biblioteką i pomagających bibliotekarzowi w pracy,
e) sporządza plan pracy, harmonogram zajęć z przysposobienia czytelniczego i informacyjnego oraz okresowe i roczne sprawozdania z pracy,
f) prowadzi dzienną, semestralną i roczną statystykę wypożyczeń, dziennik pracy biblioteki, księgi inwentarzowe, rejestry ubytki, rejestr czasopism, ewidencję wypożyczeń,
g) doskonali warsztat pracy.
h) bierze udział w szkoleniach, konferencjach
§ 28
§ 29
Uczniowie szkoły mają prawo do
§ 30
Uczniowie mają obowiązek
a) uczniowie wychodzą z klasy po dzwonku na przerwę,
b) uczniowie dbają o czystość miejsc, w których przebywają na przerwie,
c) w stołówce przebywają tylko uczniowie spożywający posiłki,
d) podczas rozmowy z osobą dorosłą uczniowie stoją,
e) uczniowie zachowują się kulturalnie (używają zwrotów i form grzecznościowych),
okazują szacunek wszystkim pracownikom szkoły i wykonują ich polecenia,
f) zabrania się używania wulgaryzmów, niestosownych komentarzy, naśmiewania się,
lekceważenia innych,
g) uczniowie nie poniżają ani nie dyskryminują innych osób,
h) zabrania się przynoszenia ze sobą kart do gry i innych niestosownych przedmiotów,
i) o wszelkich przejawach agresji i rażących zachowaniach na przerwie uczniowie informują dyżurujących nauczycieli lub innych pracowników szkoły.
14. Właściwego zachowania się w trakcie wyjazdów szkolnych:
a) pisemne oświadczenia o zgodzie rodziców na wyjazdy itp. uczeń przynosi na 7 dni
przed wyjazdem,
b) wszelkich indywidualnych ustaleń dotyczących wyjazdu lub powrotu z wyjazdu
rodzice dokonują osobiście,
c) przed wyjazdem uczniowie zostają zapoznani z regulaminem wycieczki.
15. Noszenia w szkole stosownego stroju:
a) uczniowie przychodzą do szkoły stosownie, schludnie ubrani (w jednolitym stroju
obowiązującym, jeśli został wprowadzony decyzją dyrektora szkoły),
b) nauczyciel ma prawo zwrócić uwagę uczniowi/uczennicy na niewłaściwy strój,
fryzurę, makijaż,
c) w dni uroczystości szkolnych obowiązuje strój galowy: koszula, krawat, marynarka
lub sweter, biała bluzka, ciemna spódnica lub garsonka, kostium w ciemnych kolorach,
d) w czasie pobytu w szkole uczniów obowiązuje obuwie zmienne i identyfikator przypięty w okolicy klatki piersiowej,
e) przy wejściu do sali gimnastycznej obowiązuje obuwie sportowe o jasnej podeszwie
i określony strój gimnastyczny.
16. Przestrzegania zakazu filmowania, nagrywania, fotografowania w trakcie zajęć bez zgody nauczyciela.
17. Posiadania pisemnego potwierdzenia potrzeby opuszczenia szkoły, wcześniej niż to wynika z planu lekcji.
Uczeń może być wyróżniony:
a) pochwałą wychowawcy klasy,
b) pochwałą dyrektora szkoły,
c) pochwałą dyrektora szkoły wobec uczniów szkoły,
d) dyplomem uznania,
e) listem gratulacyjnym wychowawcy klasy lub dyrektora szkoły do rodziców,
f) listem pochwalnym wychowawcy klasy i dyrektora szkoły do rodziców,
g) nagrodą rzeczową w miarę możliwości finansowych szkoły,
h) stypendium premiera.
Uczeń może być wyróżniony za:
a) wyniki w nauce,
b) wzorowe zachowanie,
c) wzorową frekwencję,
d) osiągnięcia w olimpiadach, konkursach, turniejach wiedzy, zawodach sportowych i innych,
e) pracę w samorządzie uczniowskim i organizacjach działających na terenie szkoły.
Uczeń może być ukarany:
a) upomnieniem lub naganą wychowawcy,
b) upomnieniem lub naganą dyrektora,
c) zawieszeniem w pełnieniu funkcji społecznych,
d) pracami porządkowymi na rzecz szkoły po zajęciach pod opieką wyznaczonego nauczyciela,
e) przeniesieniem do innej klasy lub szkoły w przypadku niepełnoletnich,
f) skreśleniem z listy uczniów, którzy ukończyli 18 lat.
Uczeń może być skreślony z listy uczniów w przypadku:
a) skazania ucznia prawomocnym wyrokiem sądowym,
b) dokonania rozboju lub kradzieży,
c) wandalizmu w szkole i poza szkołą,
d) użycia siły wobec kolegi, pracownika szkoły, nauczyciela,
e) wnoszenia i spożywania na terenie szkoły alkoholu, narkotyków oraz innych środków i przedmiotów chemicznych zagrażających zdrowiu lub życiu,
f) stwarzania sytuacji zagrożenia poprzez rozpowszechnianie fałszywych informacji oraz gróźb słownych,
g) rażącego naruszenia zasad współżycia społecznego i szkodliwego wpływu na społeczność uczniowską,
h) otrzymania ponad 50% ocen niedostatecznych lub nieklasyfikowania z przyczyn nieusprawiedliwionych z ponad połowy przedmiotów,
i) niszczenia i fałszowania dokumentacji szkolnej,
j) nagannej frekwencji (Szczegółowe procedury postępowania z uczniem znajdują się w Programie Wychowawczo-Profilaktycznym),
k) systematycznego i świadomego naruszania obowiązków ucznia określonych w statucie.
Postępowanie w przypadku skreślenia ucznia z listy uczniów
Podstawa prawna: Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2016 r., poz. 1943); Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2016 r. poz. 23); Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 21 maja 2001 r. w sprawie ramowego statutu publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. nr 61, poz. 624 ze zm.)
Art. 39, ust. o systemie oświaty mówi o tym, że dyrektor szkoły może skreślić ucznia z listy uczniów w drodze decyzji w przypadkach określonych w statucie szkoły. Skreślenie następuje na podstawie uchwały rady pedagogicznej i po zasięgnięciu opinii samorządu uczniowskiego.
Procedura postępowania: na podstawie art. 41 ustawy o systemie oświaty jedną z kompetencji rady pedagogicznej jest podejmowanie uchwał w sprawie skreślenia ucznia z listy uczniów. Najpierw należy zgłosić taki wniosek i wniosek ten musi zostać przyjęty. Następnie należy sprawdzić czy rada może głosować tzn. czy jest quorum: co najmniej połowa jej członków. Uchwała o skreśleniu jest podejmowana zwykłą większością głosów (art. 43 ww. ustawy). Posiedzenie RP musi zostać zaprotokołowane: zgłaszający wniosek, dyskusja, wynik głosowania, tekst uchwały. Następnie do pracy przystępuje dyrektor szkoły, od tego momentu zaczyna się postępowanie administracyjne kończące się podjęciem decyzji w rozumieniu administracyjnym. Oznacza to, że teraz należy szczegółowo przestrzegać zapisów kodeksu postępowania administracyjnego (Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2016 r. poz. 23) oprócz kodeksu należy mieć na uwadze także inne uregulowania, jak ustawę o systemie oświaty oraz statut szkoły. Dyrektor może na mocy ustawy wstrzymać wykonanie uchwały dotyczącej skreślenia ucznia, jeżeli uzna, że jest ona sprzeczna z prawem (art. 41, pkt 3 ww. ustawy). Może tak się stać w przypadku, kiedy rada podjęła uchwałę o skreśleniu z listy uczniów na podstawie analizy przypadku, który nie był określony w statucie szkoły, np. w punkcie kary. Dlatego w przypadku podjęcia uchwały przy braku odpowiedniej adnotacji w statucie, dyrektor ma prawo jej nie wykonać i postępować dalej zgodnie z ustawą o systemie oświaty, czyli powiadomić organ sprawujący nadzór pedagogiczny oraz organ prowadzący szkołę.
W przypadku gdy dyrektor ma zamiar zrealizować uchwałę RP zobligowany jest prosić o opinię w tej sprawie samorząd uczniowski, obowiązkiem samorządu jest przedstawić taką opinię na piśmie w formie postanowienia, na które służy zażalenie (art. 106 Kpa §5). W opinii samorząd powinien odwołać się do konkretnej sytuacji w jakiej znalazł się dany uczeń, a nie ograniczyć się tylko do akceptacji uchwały rady pedagogicznej. Po otrzymaniu takiej opinii dyrektor podejmuje decyzję - teraz to już kwestia postępowania administracyjnego, które określa prawa i obowiązki obu stron. Jedna ze stron to dyrektor szkoły, druga: pełnoletni uczeń lub jego rodzice w przypadku uczniów młodszych. Jeśli dyrektor podejmuje decyzję o skreśleniu musi najpierw sprawdzić czy istnieją formalne dowody na pracę szkoły z uczniem, który sprawiał kłopoty. Dokumentacja pedagoga szkolnego przewiduje założenie teczek osobowych, w których odnotowywane są działania wychowawcze podejmowane przez szkołę. Decyzja o skreśleniu ucznia jest decyzją dyrektora szkoły, a nie rady pedagogicznej. O podjętej decyzji należy powiadomić stronę: pełnoletniego ucznia lub rodziców uczniów młodszych. Powiadomić należy pisemnie, w formie przewidzianej w Kodeksie postępowania administracyjnego w art. 107.
Decyzja powinna zawierać: oznaczenie organu administracji państwowej, datę wydania, oznaczenie stron lub strony, powołanie podstawy prawnej, rozstrzygnięcie, uzasadnienie faktyczne i prawne, pouczenie o możliwości odwołania, i wskazanie organu odwoławczego, podpis z podaniem imienia i nazwiska oraz stanowiska służbowego osoby upoważnionej do wydania decyzji. Jeżeli decyzja nie zawiera niektórych wymienionych powyżej elementów, może to być podstawą aby złożyć od tej decyzji odwołanie. Zgodnie z przepisami administracyjnymi na wniesienie odwołania strona posiada 14 dni czasu od momentu jej otrzymania. Decyzja przez te 14 dni nie ulega wykonaniu, co oznacza, że uczeń ma nadal prawo chodzić do szkoły. Przez 14 dni uczeń lub jego rodzice mają prawo wnoszenia odwołania od decyzji do kuratora oświaty. Skreślenie ucznia z dziennika zajęć i księgi uczniów następuje po upływie okresu odwołania, lub z chwilą podjęcia decyzji gdy decyzja ta ma rygor natychmiastowej wykonalności.
Rygor natychmiastowej wykonalności - oznacza, że decyzja jest natychmiast wykonalna. Taka sytuacja może mieć miejsce w przypadkach wyjątkowych, przewidzianych w Kodeksie postępowania administracyjnego, które są wymienione w art. 108.
Uczeń lub jego rodzice mogą zwrócić się do organu odwoławczego o wstrzymanie rygoru natychmiastowej wykonalności decyzji - powołując się na art. 135 kpa. Forma odwołania od decyzji powinna zawierać konkretne argumenty, które posłużą do ewentualnego uchylenia decyzji dyrektora. Podczas postępowania odwoławczego prowadzonego przez kuratorium uczniowi przysługuje prawo chodzenia do szkoły. Gdy okaże się, że decyzję o skreśleniu ucznia wydała np. rada pedagogiczna, a nie dyrektor szkoły oznacza to, że decyzja wydana została z naruszeniem przepisów o właściwości - co określa art. 156 kpa i na tej podstawie przysługuje stronie prawo roszczenia odszkodowania za poniesioną szkodę na podstawie art. 160 kpa.
Częste są przypadki gdy dochodzi do porozumienia z dyrektorem szkoły i na pisemny wniosek ucznia lub jego rodziców, uczeń zabiera dokumenty; w takiej sytuacji uczniowi nie przysługuje prawo do wnoszenia odwołania.
§ 31
Autor: | Jolanta Zamora |
Odpowiada: | Jolanta Zamora |
Wytworzył: | Jolanta Zamora |
Data ostatniej zmiany: | 2018-03-28 08:51:57 |
Odwiedzin na stronie: | 5175 |