Archwium - Statut Szkoły Policealnej
STATUT
SZKOŁY POLICEALNEJ W ŻARKACH
w Zespole Szkół im. Tadeusza Kościuszki w Żarkach
uchwała nr 37/2018/2019 Rady Pedagogicznej Zespołu Szkól w Żarkach
z dnia 13 czerwca 2019 r.
Zatwierdzono do realizacji na posiedzeniu Rady Pedagogicznej w dniu 13 czerwca 2019 r.
Rozdział I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
- Szkoła nosi nazwę: Szkoła Policealna w Żarkach i wchodzi w skład Zespołu Szkół Szkół im. Tadeusza Kościuszki w Żarkach zwanego dalej Zespołem.
- Szkoła Policealna w Żarkach w Zespole Szkół Szkół im. Tadeusza Kosciuszki zwana jest w dalszej części statutu szkołą.
3. 0rganem prowadzącym Szkołę jest Powiat Myszkowski.
4. Nadzór pedagogiczny nad Szkołą sprawuje Śląski Kurator Oświaty- Delegatura w Częstochowie.
- Szkoła kształci w formie zaocznej osoby posiadające wykształcenie średnie lub wykształcenie średnie branżowe. Szkoła kształci w zawodach: opiekun osoby starszej i technik usług kosmetycznych. Czas nauki i plany nauczania dla zawodów określają stosowne przepisy prawa oświatowego.
- Szkoła umożliwia uzyskanie dyplomu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie po zdaniu egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w danych zawodach.
§ 2
Szkoła jest szkołą publiczną dla dorosłych prowadzącą kształcenie w formie zaocznej na podbudowie szkoły średniej, która:
1. zapewnia bezpłatne nauczanie w zakresie ramowych planów nauczania,
2. przeprowadza rekrutację w oparciu o zasadę powszechnej dostępności,
3. zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje określone w odrębnych przepisach,
4. przestrzega ustalonych przez ministra właściwego do spraw oświaty, zasad oceniania, klasyfikowania i promowania słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów.
Rozdział II
CELE 1 ZADANIA SZKOŁY
§ 3
- Szkoła realizuje następujące cele i zadania:
- umożliwia słuchaczom zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły policealnej oraz dyplomu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie,
- przygotowuje słuchaczy do życia w społeczeństwie informacyjnym,
- rozwija wśród słuchaczy zdolność samokształcenia i samodoskonalenia,
- przygotowuje słuchaczy do wypełniania obowiązków obywatelskich,
- umożliwia kształcenie umiejętności praktycznych, niezbędnych w przyszłej pracy zawodowej.
- umożliwia działania z zakresu wolontariatu.
- Szkoła realizuje swoje zadania w szczególności przez:
a. zapewnienie w pełni wykwalifikowanej kadry nauczycielskiej w celu prawidłowej realizacji zadań dydaktycznych i wychowawczych;
- dostosowanie treści, metod i organizacji nauczania do możliwości psychofizycznych słuchaczy i ich potrzeb;
- organizację bazy dydaktycznej do realizacji programów nauczania przedmiotów i zajęć ujętych w planie nauczania;
- stałe podnoszenie poziomu pracy.
§ 4
Opiekę nad słuchaczami przebywającymi w Szkole Policealnej sprawują nauczyciele ponosząc odpowiedzialność za ich bezpieczeństwo, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
Rozdział III
ORGANY SZKOŁY
§ 5
- Organami szkoły są:
- Dyrektor Szkoły
- Rada Pedagogiczna
§ 6
- Dyrektorem szkoły w rozumieniu przepisów prawa oświatowego jest Dyrektor Zespołu Szkół im. T. Kosciuszki w Żarkach.
- Zakres kompetencji, prawa i obowiązki dyrektora szkoły określa Statut Szkoły Policealnej w Żarkach
§ 7
- Rada Pedagogiczna szkoły działa w ramach Rady Pedagogicznej Zespołu Szkół im. T. Kosciuszki w Żarkach
- Zakres uprawnień i kompetencji Rady Pedagogicznej określa Statut Zespołu Szkół w Żarkach.
§ 8
ZASADY WSPÓŁDZIAŁANIA ORGANÓW SZKOŁY
- Każdy organ szkoły planuje swoją działalność na rok szkolny.
- Każdy organ szkoły po analizie planów działania pozostałych organów może włączyć się do rozwiązywania konkretnych problemów szkoły, nie naruszając kompetencji organu uprawnionego.
- Każdy z organów szkoły może swobodnie działać i podejmować decyzje w ramach swoich kompetencji.
- Wszelkie spory zaistniałe między: Radą Pedagogiczną a słuchaczmi rozstrzyga Dyrektor Szkoły.
- Spory zaistniałe między Dyrektorem Szkoły a innymi organami szkoły rozstrzyga Organ prowadzący szkołę.
Rozdział IV
ZASADY REKRUTACJI SŁUCHACZY
DO SZKOŁY POLICEALNEJ W ŻARKACH
§ 9
- Rekrutacja słuchaczy do szkoły odbywa się według przepisów na podstawie art.154 ustawy z dnia 14 grudnia 2016r. Prawo Oświatowe (Dz.U. 2018 r. poz. 996 ze zm.)
- Słuchacz zobowiązany jest złożyć: podanie kandydata, dwa zdjęcia i świadectwo ukończenia szkoły programowo niższej lub semestru (w przypadku przyjęcia na semestr programowo wyższy) oraz zaświadczenie lekarskie zawierające orzeczenie o braku przeciwwskazań zdrowotnych do podjęcia praktycznej nauki zawodu, wydane zgodnie z przepisami w sprawie badań lekarskich kandydatów do szkół.
- W celu przeprowadzenia przyjęć kandydatów Dyrektor Zespołu Szkół powołuje komisję rekrutacyjną w składzie:
- Dyrektor Szkoły -przewodniczący;
- zastępca Dyrektora lub inna osoba z grona pedagogicznego —zastępca przewodniczącego;
- nauczyciele wytypowani przez Dyrektora —członkowie.
4. Do zadań komisji rekrutacyjnej należy
- rozpatrywanie zgłoszonych podań i analizowanie dokumentów kandydatów;
- kwalifikowanie kandydatów.
5. Kandydaci mogą ubiegać się o przyjęcie do szkoły w terminie określonym w zarządzeniu Śląskiego Kuratora Oświaty.
6. Komisja ustala listę kandydatów przyjętych i nie przyjętych. Odwołania od decyzji Komisji mogą być zgłaszane Dyrektorowi szkoły w terminie 7 dni od daty podania listy kandydatów.
Rozdział V
ORGANIZACJA SZKOŁY POLICEALNEJ
§ 10
- Szkoła kształci słuchaczy w formie zaocznej w zawodach: technik usług kosmetycznych i opiekun osby starszej.
- Szkoła kieruje samodzielną nauką słuchaczy ułatwiając im osiąganie jak najlepszych wyników poprzez:
- zapoznanie słuchaczy z programem nauczania,
- udzielanie porad w zakresie nauki,
- organizowanie konsultacji zbiorowych i indywidualnych,
- ocenianie prac kontrolnych.
- Podstawową formą pracy są zajęcia edukacyjne organizowane według ustalonego rozkładu zajęć opracowanego na podstawie planu nauczania:
- Zajęcia edukacyjne odbywają się ze wszystkich przedmiotów obowiązujących w danym semestrze;
- liczba godzin zajęć edukacyjnych z danego przedmiotu wynika z realizacji obowiązujących planów nauczania;
- czas zegarowy jednej godziny zajęć edukacyjnych wynosi 45 minut.
- Szkoła pracuje zgodnie z podziałem na semestry.
- Podział na grupy jest obowiązkowy wg przepisów ministra właściwego ds. oświaty i wychowania.
- Słuchaczom nie wystawia się ocen z zachowania.
- Szczegółowe zasady oceniania, klasyfikowania i promowania słuchaczy określa rozdział VII.
§ 11
- Praktyczna nauka zawodu w Szkole Policealnej jest organizowana w formie praktyk zawodowych.
- Praktyczna nauka zawodu odbywa się indywidualnie lub w grupach w porozumieniu z podmiotem przyjmującym słuchaczy.
- Dyrektor zwalnia słuchacza z obowiązku odbycia praktyki zawodowej jeżeli przedłoży on zaświadczenie wydane przez pracodawcę, potwierdzające przepracowanie w zawodzie w którym się kształci, okresu co najmniej równego okresowi kształcenia przewidzianemu dla danego zawodu.
- Praktyki zawodowe są realizowane w wymiarze określonym w podstawie programowej kształcenia w zawodach.
§ 12
Terminy rozpoczynania i kończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego.
§ 13
- Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji szkoły opracowany przez Dyrektora oraz zaopiniowany przez Radę Pedagogiczną i zakładowe organizacje związkowe w terminie określonym w obowiązujących przepisach oświatowych, na podstawie ramowych planów nauczania i programów nauczania dla realizowanych w szkole zawodów określających obowiązujący wymiar godzin zajęć edukacyjnych oraz planu finansowego szkoły.
- Arkusz organizacji szkoły zatwierdza organ prowadzący szkołę po uzyskaniu opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny.
- W arkuszu organizacji szkoły zamieszcza się liczbę pracowników szkoły łącznie z liczbą stanowisk kierowniczych, liczbę godzin zajęć edukacyjnych finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący szkołę oraz liczbę godzin zajęć prowadzonych przez poszczególnych nauczycieli.
§ 14
Podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział złożony ze słuchaczy, którzy w trakcie nauki uczą się wszystkich przedmiotów obowiązkowych, określanych planem nauczania i programem wybranym z zestawu szkolnych programów dla danych zawodów, dopuszczonych do użytku szkolnego.
§ 15
Organizację zajęć edukacyjnych określa rozkład zajęć ustalany przez Dyrektora szkoły na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacyjnego z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy. Zajęcia są realizowane w następujące dni tygodnia: czwartek, piątek i sobota.
§ 16
- Biblioteka jest interdyscyplinarną pracownią szkoły służącą realizacji potrzeb i zainteresowań uczniów, słuchaczy, zadań dydaktyczno-wychowawczych szkoły, doskonaleniu warsztatu pracy nauczyciela, popularyzowaniu wiedzy pedagogicznej wśród rodziców oraz w miarę możliwości wiedzy o regionie.
- Bezpośredni nadzór nad biblioteką sprawuje Dyrektor szkoły.
- Lokal biblioteki składa się z pomieszczenia przeznaczonego na księgozbiór i spełniającego również rolę czytelni. Pomieszczenia biblioteki umożliwiają:
- gromadzenie i opracowanie zbioru,
- korzystanie z księgozbioru podręcznego,
- wypożyczanie zbiorów na zewnątrz biblioteki,
- prowadzenie przysposobienia czytelniczo - informacyjnego uczniów w grupach.
- W bibliotece zatrudniony jest nauczyciel, któremu Dyrektor powierza odpowiedzialność materialną. Normy zatrudnienia nauczyciela bibliotekarza regulują odrębne przepisy.
- Słuchacze Szkoły Policealnej dla Dorosłych mogą korzystać z zasobów biblioteki w godzinach jej pracy
- W ramach prac organizacyjno-technicznych nauczyciel bibliotekarz:
- gromadzi i opracowuje zbiory,
- zabezpiecza zbiory przed zniszczeniem,
- tworzy plan pracy, harmonogram zajęć z przysposobienia czytelniczego i informacyjnego oraz okresowe i roczne sprawozdania,
- prowadzi statystykę wypożyczeń,
- prowadzi warsztat informacyjny bibliotek.
Rozdział VI
PRAWA I OBOWIĄZKI SŁUCHACZY
§ 17
- Słuchaczowi przysługuje w szczególności prawo do:
- poszanowania swej godności i przekonań w tym światopoglądowych i religijnych,
- swobody wyrażania myśli, w szczególności dotyczących życia szkoły,
- rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów,
- właściwie zorganizowanego procesu kształcenia,
- obiektywnej i jawnej oceny postępów w nauce,
- wpływania na życie szkoły,
- opieki wychowawczej i warunków pobytu w szkole zapewniających bezpieczeństwo, ochronę przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej i poszanowanie jego godności,
- tryb postępowania w przypadku naruszenia praw słuchacza:
- w sytuacjach naruszenia prawa słuchacz może zwrócić się do Dyrektora szkoły z prośbą o udzielenie informacji o sposobie postępowania;
- Dyrektor szkoły ma obowiązek poinformować słuchacza, do jakich uprawnionych organów i instytucji może składać skargę.
- Słuchacz ma obowiązek:
- przestrzegać zasad kultury współżycia w odniesieniu do kolegów, nauczycieli i innych pracowników szkoły,
- szanować i ochraniać przekonania i własność innych osób,
- przeciwstawiać się przejawom brutalności,
- dbać o bezpieczeństwo i zdrowie własne i swoich kolegów,
- dbać o dobro, ład i porządek w szkole,
- brać aktywny udział w zajęciach oraz uzupełniać braki wynikające z absencji,
- przestrzegać regulaminów pomieszczeń szkolnych wynikających ze specyfiki ich przeznaczenia.
§ 18
NAGRODY I WYRÓŻNIENIA
- Słuchacz może być wyróżniony lub nagrodzony za:
- uzyskanie najlepszych wyników w nauce;
- aktywną działalność społeczną na rzecz szkoły i środowiska.
- Wyróżnienia i nagrody:
- pochwała lub wyróżnienie Dyrekcji szkoły;
- dyplom uznania za aktywną działalność społeczną na rzecz szkoły i środowiska.
- Wymienione wyróżnienia i nagrody przyznaje Dyrektor szkoły na wniosek Rady Pedagogicznej.
§ 19
KARY
- Słuchacz może być ukarany za nieprzestrzeganie postanowień zawartych w statucie, a w szczególności uchybianie obowiązkom.
- Rodzaje kar:
- upomnienie przez nauczyciela;
- upomnienie lub nagana Dyrektora szkoły;
- skreślenie z listy słuchaczy.
- Decyzję o zastosowaniu kary skreślenia z listy słuchaczy podejmuje Dyrektor szkoły na podstawie uchwały Rady Pedagogicznej.
§ 20
SKREŚLENIA Z LISTY SŁUCHACZY
l . Słuchacz może zostać skreślony z listy jeżeli:
- nie przestrzegał statutu szkoły i obowiązujących regulaminów,
- przebywał na terenie szkoły w stanie wskazującym na spożycie alkoholu lub spożywał go na terenie placówki,
- opuścił ponad 50 % konsultacji w danym semestrze,
- rozprowadzał narkotyki na terenie placówki lub namawiał do ich używania,
- nie został dopuszczony do egzaminów semestralnych z jednego lub więcej zajęć edukacyjnych,
- nie ponowił zapisu, w przypadku gdy nie otrzymał promocji na
Rozdział VII
OCENIANIE WEWNĄTRZSZKOLNE
§ 21
- Ocenianie wewnątrzszkolne określają zasady oceniania, klasyfikowania i promowania słuchaczy.
- Ocenianiu podlegają osiągnięcia edukacyjne słuchacza.
§ 22
1 .Celem wewnątrzszkolnego oceniania jest:
- informowanie słuchacza o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych postępach w tym zakresie,
- udzielanie słuchaczowi pomocy w nauce poprzez przekazanie słuchaczowi informacji o tym, co zrobił dobrze i jak powinien się dalej uczyć,
- pomoc słuchaczowi w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju,
- motywowanie słuchacza do dalszej pracy, wdrażanie do systematyczności,
- rozwijanie poczucia odpowiedzialności słuchacza za osobiste postępy w dziedzinie edukacji szkolnej, wyrabianie umiejętności efektywnej samooceny,
- dostarczanie nauczycielom informacji o postępach, trudnościach w uczeniu się oraz o specjalnych uzdolnieniach i osiągnięciach słuchacza,
- umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej
2. 0cenianie osiągnięć edukacyjnych słuchacza polega na:
- systematycznym rozpoznawaniu przez nauczyciela poziomu i postępów w opanowaniu przez słuchacza wiadomości i umiejętności w stosunku wymagań edukacyjnych, określonych w podstawie programowej kształcenia w zawodach efektów kształcenia i realizowanych w szkole programów nauczania;
- formułowaniu i dokumentowaniu oceny, z uwzględnieniem indywidualnych możliwości percepcyjnych słuchaczy
§ 23
- Słuchacz w trakcie nauki w szkole otrzymuje oceny bieżące i semestralne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych oraz dodatkowych zajęć edukacyjnych.
- 0cenianie bieżące z zajęć edukacyjnych ma na celu monitorowanie pracy słuchacza oraz przekazywanie słuchaczowi informacji o jego osiągnięciach edukacyjnych pomagających w uczeniu się poprzez wskazanie, co słuchacz robi dobrze, co i jak wymaga poprawy oraz jak powinien się dalej uczyć.
- W Szkole Policealnej oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych wystawiane są w wyniku egzaminów semestralnych po każdym semestrze. Oceny klasyfikacyjne uzyskane w wyniku egzaminów semestralnych z obowiązkowych zajęć edukacyjnych stanowią podstawę do promowania słuchacza na semestr programowo wyższy lub ukończenia szkoły.
§ 24
- Oceny bieżące i semestralne i końcowe wyrażane są według skali:
- celujący (6);
- bardzo dobry (5);
- dobry (4)
- dostateczny (3);
- dopuszczający (2);
- niedostateczny (1).
- Każda ocena powinna uwzględniać: stopień osiągnięcia przez słuchacza wymagań edukacyjnych, systematyczność pracy słuchacza, możliwości psychofizyczne.
§ 25
- Podstawą klasyfikowania słuchacza w Szkole Policealnej są egzaminy semestralne przeprowadzane z poszczególnych obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania.
- Do egzaminu semestralnego w Szkole Policealnej dopuszcza się słuchacza, który uczęszczał na poszczególne obowiązkowe zajęcia edukacyjne, przewidziane w szkolnym planie nauczania, w wymiarze co najmniej połowy czasu przeznaczonego na każde z tych zajęć oraz uzyskał z tych zajęć oceny uznane za pozytywne w ramach wewnątrzszkolnego oceniania.
- W przypadku, gdy słuchacz otrzymał ocenę negatywną z obowiązkowych zajęć edukacyjnych jest obowiązany wykonać w terminie określonym przez nauczyciela prowadzącego dane zajęcia edukacyjne, pracę kontrolną. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu semestralnego jest uzyskanie z pracy kontrolnej oceny uznanej za pozytywną w ramach wewnątrzszkolnego oceniania.
- Formę pracy kontrolnej pisemnej, ustnej lub zadania praktycznego ustala nauczyciel danych zajęć edukacyjnych.
- Prace kontrolne przechowywane są w szkole przez okres jednego roku.
- Do egzaminu semestralnego w Szkole Policealnej prowadzonej w formie zaocznej dopuszcza się słuchacza, który uczęszczał na obowiązkowe zajęcia, przewidziane w szkolnym planie nauczania, w wymiarze co najmniej 50% czasu przeznaczonego na te zajęcia, oraz uzyskał z wymaganych ćwiczeń i prac kontrolnych oceny uznane za pozytywne w ramach wewnątrzszkolnego oceniania.
- W przypadku, gdy słuchacz otrzymał ocenę negatywną z pracy kontrolnej jest obowiązany wykonać w terminie określonym przez nauczyciela prowadzącego drugą pracę kontrolną. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu semestralnego jest uzyskanie z pracy kontrolnej oceny uznanej za pozytywną w ramach wewnątrzszkolnego oceniania.
- Słuchacz, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu semestralnego w wyznaczonym terminie, zdaje ten egzamin w terminie dodatkowym, wyznaczonym przez Dyrektora szkoły.
- Termin dodatkowy, o którym mowa w ust. 8, wyznacza się po zakończeniu semestru jesiennego nie później niž do końca lutego lub po zakończeniu semestru wiosennego nie później niż do dnia 31 sierpnia.
- W Szkole Policealnej słuchacz zdaje w każdym semestrze egzaminy semestralne w formie ustnej i praktycznej z przedmiotów zawodowych podstawowych dla zawodu, w którym się kształci. Z pozostałych zajęć edukacyjnych egzaminy semestralne słuchacz zdaje w formie ustnej.
- Egzamin semestralny z zajęć praktycznych ma formę zadania praktycznego.
- Wyboru przedmiotów zawodowych, o których mowa w ust. 10 dokonuje Rada Pedagogiczna na początku każdego roku szkolnego i podaje do wiadomości słuchaczom na pierwszych zajęciach w każdym semestrze.
- Słuchacz może zdawać w ciągu jednego dnia nie więcej niż trzy egzaminy semestralne (w tym jeden praktyczny i dwa ustne lub tylko trzy ustne).
- Egzamin semestralny w formie ustnej przeprowadza się na podstawie zagadnień przygotowanych przez nauczyciela prowadzącego dane zajęcia edukacyjne. Słuchacz losuje 3 zagadnienia stanowiące zestaw.
- Egzamin semestralny w formie zadania praktycznego przeprowadza się na podstawie zagadnień przygotowanych przez nauczyciela prowadzącego dane zajęcia edukacyjne. Słuchacz losuje jedno zadanie do wykonania.
- Egzaminy semestralne przeprowadzają nauczyciele prowadzący zajęcia edukacyjne w danym semestrze.
- Z przeprowadzonego egzaminu semestralnego nauczyciel egzaminujący sporządza protokół zawierający: nazwę zajęć edukacyjnych, z których był przeprowadzony egzamin, imię i nazwisko nauczyciela egzaminującego, termin egzaminu, imiona i nazwiska słuchaczy którzy przystąpili do egzaminu, oceny uzyskane przez poszczególnych słuchaczy. Do protokołu dołącza się również zagadnienia do danego egzaminu. Protokół jest przechowywany zgodnie z instrukcją kancelaryjną.
- Słuchacz, który nie spełnił warunków określonych odpowiednio w ust. 2-6, nie otrzymuje promocji na semestr programowo wyższy i zostaje skreślony z listy słuchaczy.
- Słuchacz, który z przyczyn losowych lub zdrowotnych nie przystąpił do egzaminu semestralnego w terminie, zdaje ten egzamin w terminie dodatkowym, wyznaczonym przez Dyrektora szkoły.
§ 26
- Nauczyciele na początku każdego semestru informują słuchaczy o wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania oraz o sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych słuchaczy.
- Nauczyciele prowadzący poszczególne obowiązkowe zajęcia edukacyjne na początku każdego semestru informują słuchaczy o terminach egzaminów semestralnych.
- 0ceny są jawne, na prośbę słuchacza nauczyciel ustalający ocenę powinien ją uzasadnić.
- 0 przewidywanych ocenach niedostatecznych należy poinformować słuchacza na miesiąc przed wyznaczoną sesją egzaminacyjną.
§ 27
- Słuchacz może zdawać egzamin poprawkowy w przypadku uzyskania niedostatecznej oceny z dwóch egzaminów semestralnych.
- Egzaminy poprawkowe są przeprowadzane po każdym semestrze.
- Egzamin poprawkowy przeprowadza nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne po zakończeniu semestru jesiennego nie później niż do końca lutego i po zakończeniu semestru wiosennego -nie później niż do dnia 31 sierpnia.
- Egzamin poprawkowy z zajęć edukacyjnych, z których przewidziany jest egzamin semestralny praktyczny przeprowadza się z wykonaniem zadania praktycznego.
- Egzamin poprawkowy z pozostałych zajęć edukacyjnych przeprowadzony jest w formie ustnej.
- Egzamin poprawkowy nie dotyczy zajęć edukacyjnych, z których słuchaczowi wyznaczono dodatkowy termin egzaminu semestralnego.
- Z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego sporządza się protokół zawierający:
nazwę zajęć edukacyjnych z których był przeprowadzony egzamin, imię i nazwisko nauczyciela egzaminującego, termin egzaminu, imię i nazwisko słuchacza, który przystąpił do egzaminu, oceny z uzasadnieniem. Do protokołu dołącza się również zagadnienia do egzaminu. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen słuchacza.
- Słuchacza, który nie otrzymał promocji na semestr programowo wyższy, Dyrektor szkoły skreśla w drodze decyzji z listy słuchaczy.
- W przypadkach losowych lub zdrowotnych, Dyrektor szkoły, na pisemny wniosek słuchacza może wyrazić zgodę na powtarzanie semestru.
- Słuchacz może powtarzać semestr jeden raz w okresie kształcenia w danej szkole.
- Wniosek, o którym mowa w ust. 9, słuchacz składa do Dyrektora szkoły, nie później niż w terminie 7 dni od dnia podjęcia przez Radę Pedagogiczną uchwały w sprawie klasyfikacji i promocji słuchaczy.
- Słuchacz, który z przyczyn usprawiedliwionych (choroba potwierdzona zaświadczeniem lekarskim lub inne zdarzenie losowe) nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, nie później niż do końca sierpnia lub odpowiednio - do końca lutego.
§ 28
- Słuchacz może zgłosić zastrzeżenia do Dyrektora szkoły, jeśli uzna, że semestralna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny. Zastrzeżenia mogą być zgłoszone w terminie 2 dni roboczych od dnia zakończenia semestralnych zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
- W przypadku stwierdzenia, że semestralna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, Dyrektor szkoły powołuje komisję, która przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności słuchacza w formie praktycznej lub ustnej oraz ustala semestralną ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych.
- Sprawdzian wiadomości i umiejętności słuchacza z zajęć praktycznych ma formę zadania praktycznego z wykonaniem.
- Sprawdzian wiadomości i umiejętności słuchacza przeprowadza się nie później niż w terminie 5 dni od dnia zgłoszenia zastrzeżeń. Termin sprawdzianu uzgadnia się ze słuchaczem.
- Egzamin sprawdzający jest komisyjny. W skład komisji wchodzą: Dyrektor lub nauczyciel zajmujący stanowisko kierownicze w szkole jako przewodniczący komisji, nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne, nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne.
- Nauczyciel uczący może być zwolniony z udziału w pracach komisji na własną prośbę.
- Komisja sporządza protokół z egzaminu zawierający:
nazwę zajęć edukacyjnych z których był przeprowadzony sprawdzian, skład komisji, termin sprawdzianu, zadania sprawdzające, wynik oraz ustaloną ocenę klasyfikacyjną. Do protokołu, stanowiącego załącznik do arkusza ocen słuchacza, dołącza się pisemne prace słuchacza, zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach słuchacza i zwięzłą informację o wykonaniu przez ucznia zadania praktycznego.
- Na podstawie protokołu opiekun semestru dokonuje wpisu w arkuszu ocen.
- Słuchacz, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do sprawdzianu, o którym mowa w ust.2, w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie wyznaczonym przez Dyrektora szkoły w uzgodnieniu ze słuchaczem.
§ 29
- Egzamin klasyfikacyjny może zdawać słuchacz przyjmowany do szkoły na semestr programowo wyższy, zgodnie z przepisami w sprawie warunków i trybu przyjmowania uczniów do szkół publicznych oraz przechodzenia z jednych typów szkół do innych.
- Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się w formie praktycznej lub ustnej.
- Egzamin klasyfikacyjny z zajęć praktycznych ma formę zadania praktycznego z wykonaniem.
- Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza nauczyciel danych zajęć edukacyjnych—jako przewodniczący komisji w obecności wskazanego przez Dyrektora nauczyciela takich samych lub pokrewnych zajęć edukacyjnych.
- Z przeprowadzonego egzaminu klasyfikacyjnego sporządza się protokół zawierający w szczególności:
nazwę zajęć edukacyjnych z których był przeprowadzony egzamin, imiona i nazwiska nauczycieli, o których mowa w ust. 4; skład komisji, zadania egzaminacyjne, wyniki egzaminu klasyfikacyjnego oraz uzyskane oceny. Do protokołu dołącza się zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach słuchacza i zwięzłą informację o wykonaniu przez słuchacza zadania praktycznego.
- Słuchacz, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu klasyfikacyjnego w wyznaczonym teminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie wyznaczonym przez Dyrektora szkoły.
- Dokumentacja dotycząca egzaminu klasyfikacyjnego, egzaminu semestralnego, egzaminu poprawkowego oraz inna dokumentacja dotycząca oceniania słuchacza jest udostępniana słuchaczowi do wglądu na jego wniosek.
- Dokumentacja o której mowa w ust. 7 udostępniana jest słuchaczowi do wglądu na terenie szkoły w obecności Dyrektora szkoły lub nauczyciela.
§ 30
- W Szkole Policealnej oceny klasyfikacyjne ustala się w wyniku egzaminów semestralnych po każdym semestrze i stanowią one podstawę do promowania słuchacza na semestr programowo wyższy lub ukończenia przez niego szkoły.
- Słuchaczowi powtarzającemu semestr przed upływem trzech lat od daty przerwania nauki (lub zdania egzaminu eksternistycznego określonego programu) zalicza się zajęcia edukacyjne, z których poprzednio uzyskał ocenę klasyfikacyjną wyższą od niedostatecznej i zwalnia z obowiązku uczęszczania na nie.
- W przypadku, o którym mowa powyżej, w dokumentacji przebiegu nauczania wpisuje się „zwolniony z obowiązku uczęszczania na zajęcia" lub „zwolniona z obowiązku uczęszczania na zajęcia” oraz podstawę prawną zwolnienia. Zwolnienie jest równoznaczne z otrzymaniem oceny klasyfikacyjnej z danego przedmiotu zgodnej z wynikiem uzyskanym przez słuchacza uprzednio.
- 0dpowiedzialnymi za prawidłową realizację ustaleń zawartych w wewnątrzszkolnym ocenianiu w Szkole Policealnej są:
-
- Dyrekcja szkoły;
- Rada Pedagogiczna;
-
- Słuchacz kończy Szkołę Policealną, jeśli w wyniku klasyfikacji końcowej, na którą składają się semestralne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych uzyskane w wyniku egzaminów semestralnych w semestrze programowo najwyższym oraz semestralne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, których realizacja zakończyła się w semestrach programowo niższych w szkole danego typu, uzyskał oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej.
- Słuchacz, który jest słuchaczem lub ukończył Szkołę Policealną może przystąpić do egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie.
- Po zakończeniu kształcenia w danej kwalifikacji przeprowadzany jest egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie, który jest formą oceny poziomu opanowania przez zdającego wiedzy i umiejętności z zakresu danej kwalifikacji wyodrębnionej w zawodzie, ustalonych w podstawie programowej kształcenia w zawodach.
- Egzamin zawodowy jest przeprowadzany dla:
-
- słuchaczy szkół policealnych;
- absolwentów szkół policealnych
- 9. Słuchacz lub absolwent, który zamierza przystąpić do egzaminu zawodowego składa pisemną deklarację dotyczącą przystąpienia do egzaminu zawodowego w danym zawodzie.
- 10. Szczegółowe zasady przeprowadzania egzaminu zawodowego określają odrębne przepisy.
- 11. Zdający, który zdał egzamin zawodowy, otrzymuje świadectwo potwierdzające kwalifikację w danym zawodzie wydane przez Okręgową Komisję Egzaminacyjną.
ROZDZIAŁ VIII
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 31
Wydane przez szkołę świadectwa szkolne i inne dokumenty opatruje się nazwą szkoły i umieszcza się na nich pieczęć urzędową z nazwą Szkoła Policealna w Żarkach.
§ 32
- Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- Szkoła prowadzi gospodarkę finansową której zasady określają odrębne przepisy.
§ 33
Zmian w statucie dokonuje się uchwałą Rady Pedagogicznej.
§ 34
W sprawach nieuregulowanych w niniejszym Statucie zastosowanie mają odpowiednie postanowienia Statutu Zespołu Szkół im. Tadeusza Kościuszki w Żarkach.
§ 35
Uchwałą nr 37/2018/2019 Rady Pedagogicznej Zespołu Szkół im. T. Kościuszki w Żarkach z dnia 13 czerwca 2019r. zatwierdzono zmiany w statucie Szkoły Policealnej w Żarkach, który wchodzi w życie z dniem zatwierdzenia.
Osoby odpowiedzialne
Autor: | Jolanta Zamora |
Odpowiada: | Jolanta Zamora |
Wytworzył: | Jolanta Zamora |
Data ostatniej zmiany: | 2019-06-19 00:08:54 |
Statystyki
Odwiedzin na stronie: | 4884 |