STATUT
TECHNIKUM
W ŻARKACH
Tekst jednolity na podstawie:
Uchwały nr 12/2019/2020 Rady Pedagogicznej
Zespołu Szkół im. Tadeusza Kościuszki w Żarkach
z dnia 29 listopada 2019 r.
ROZDZIAŁ 1
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1.
Nazwa szkoły
Zespół Szkół im. T. Kościuszki
Technikum Żarkach
REGON: 152072160
NIP:577-13-85-673
Ustalona nazwa szkoły używana jest w pełnym brzmieniu.
Na pieczęciach może być używany czytelny skrót nazwy.
Siedziba szkoły: 42-310 Żarki, ul. Myszkowska 50.
§ 2.
Typ szkoły: pięcioletnie Technikum na podbudowie szkoły podstawowej kształcące w zawodach:
technik hotelarstwa (symbol cyfrowy zawodu: 422402),
technik informatyk (symbol cyfrowy zawodu: 351203),
technik żywienia i usług gastronomicznych (symbol cyfrowy zawodu: 343404),
technik reklamy (symbol cyfrowy zawodu: 333907).
Klasy czteroletniego technikum na podbudowie szkoły gimnazjalnej kształcące w zawodach:
technik hotelarstwa (symbol cyfrowy zawodu: 422402),
technik informatyk ( symbol cyfrowy zawodu: 351203),
technik żywienia i usług gastronomicznych (symbol cyfrowy zawodu: 343404),
technik organizacji reklamy( symbol cyfrowy zawodu: 333906).
§ 3.
Organ prowadzący szkołę:
Powiat Myszkowski z siedzibą w Myszkowie przy ul. Pułaskiego 6.
Organ sprawujący nadzór pedagogiczny:
Śląski Kurator Oświaty w Katowicach.
§ 4.
§ 5.
CELE I ZADANIA SZKOŁY
§ 6.
10.Szkoła kształcąc w zawodach szkolnictwa branżowego przygotowuje uczących się do wykonywania pracy zawodowej i aktywnego funkcjonowania na zmieniającym się rynku pracy.
1) dążenie do pełnego i wszechstronnego rozwoju intelektualnej, psychicznej, społecznej, estetycznej, moralnej i duchowej osobowości ucznia, przygotowanie go do dojrzałego życia i pełnienia określonej roli w społeczeństwie;
2) umożliwianie uczniom podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej, z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa oraz zasad promocji i ochrony zdrowia;
3) doskonalenie umiejętności myślowo-językowych takich jak: czytanie ze zrozumieniem, pisanie twórcze, formułowanie pytań i problemów, posługiwanie się kryteriami, uzasadnianie, wyjaśnianie, klasyfikowanie, wnioskowanie, definiowanie, posługiwanie się przykładami;
4) rozwijanie osobistych zainteresowań ucznia i integrowanie wiedzy przedmiotowej z różnych dyscyplin;
5) zdobywanie umiejętności formułowania samodzielnych i przemyślanych sądów, uzasadniania własnych i cudzych sądów w procesie dialogu we wspólnocie dociekającej;
6) łączenie zdolności krytycznego i logicznego myślenia z umiejętnościami wyobrażeniowo-twórczymi;
7) rozwijanie wrażliwości społecznej, moralnej i estetycznej;
8) rozwijanie narzędzi myślowych umożliwiających uczniom obcowanie z kulturą i jej rozumienie;
9) rozwijanie u uczniów szacunku dla wiedzy, wyrabianie pasji poznawania świata i zachęcanie do praktycznego zastosowania zdobytych wiadomości;
10) nabywanie umiejętność komunikowania się w języku ojczystym i w językach obcych, zarówno w mowie, jak i w piśmie, jako podstawowa umiejętność społeczna, której podstawą jest znajomość norm językowych oraz tworzenie podstaw porozumienia się w różnych sytuacjach komunikacyjnych;
11) uczenie kreatywnego rozwiązywania problemów z różnych dziedzin ze świadomym wykorzystaniem metod i narzędzi wywodzących się z informatyki, w tym programowanie;
12) wypracowanie umiejętność sprawnego posługiwania się nowoczesnymi technologiami informacyjno-komunikacyjnymi, w tym dbałość o poszanowanie praw autorskich i bezpieczne poruszanie się w cyberprzestrzeni;
13) nabycie umiejętność samodzielnego docierania do informacji, dokonywania ich selekcji, syntezy oraz wartościowania, rzetelnego korzystania ze źródeł;
14) nabywanie nawyków systematycznego uczenia się, porządkowania zdobytej wiedzy i jej pogłębiania;
15) rozwijanie umiejętności współpracy w grupie i podejmowania działań indywidualnych;
§ 7.
1.Działalność edukacyjna szkoły określona jest przez:
1)szkolny zestaw programów nauczania;
2) program wychowawczo-profilaktyczny szkoły
Szkolny zestaw programów nauczania oraz program wychowawczo-profilaktyczny szkoły tworzą spójną całość i uwzględniają wszystkie wymagania opisane w podstawie programowej. Ich przygotowanie i realizacja są zadaniem zarówno całej szkoły, jak i każdego nauczyciela.
§ 8.
Obok zadań wychowawczych i profilaktycznych zadaniami szkoły są również działania opiekuńcze, odpowiednio do istniejących potrzeb.
Organami szkoły są:
1) radą pedagogiczną w ramach jej kompetencji stanowiących;
2) organizacjami związkowymi działającymi w szkole w sprawach określonych w ustawie o związkach zawodowych, ustawie o systemie oświaty i ustawie „Karta Nauczyciela”.
1) corocznie podaje do publicznej wiadomości zestaw podręczników lub materiałów edukacyjnych oraz materiały ćwiczeniowe obowiązujące w danym roku szkolnym;
2) po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej dopuszcza do użytku w danej szkole przedstawiony przez nauczyciela lub zespół nauczycieli program nauczania.
§ 11.
1) Dyrektor szkoły;
2) wszyscy nauczyciele zatrudnieni w szkołach.
4. Przewodniczący prowadzi i przygotowuje zebrania rady pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania zgodnie z regulaminem redy.
1) zatwierdzanie planów pracy szkoły;
2) podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów;
3) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji eksperymentów pedagogicznych;
4) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli;
5) podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy uczniów;
6) ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad szkołą przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy szkoły;
7) rada pedagogiczna przygotowuje projekt statutu szkoły albo jego zmian oraz podejmuje uchwałę dotyczącą statutu;
8) Rada Pedagogiczna Zespołu Szkół im. Tadeusza Kościuszki w Żarkach zatwierdza kandydaturę ucznia Liceum Ogólnokształcącego oraz kandydaturę ucznia Technikum do wniosku o przyznanie uczniowi stypendium Prezesa Rady Ministrów;
9) Rada Pedagogiczna Zespołu Szkół im. Tadeusza Kościuszki w Żarkach wybiera dwóch przedstawicieli do powołanej przez organ prowadzący szkołę komisji konkursowej, wyłaniającej kandydata na stanowisko Dyrektora szkoły;
10) Rada Pedagogiczna Zespołu Szkół im. Tadeusza Kościuszki w Żarkach ustala regulamin swojej działalności;
11) zatwierdzenie programów działania i planów pracy szkoły;
12) przedstawienie propozycji podręczników i programów nauczania radzie rodziców.
1) organizacje pracy szkoły, w tym tygodniowy rozkład zajęć edukacyjnych
2) projekt planu finansowego szkoły;
3) wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień;
4) propozycje dyrektora szkoły w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych;
5) wnioski dyrektora dotyczące organizacji pracy szkoły;
6) szkolny zestaw programów nauczania i szkolny zestaw podręczników;
7) Program wychowawczo – profilaktyczny szkoły;
8) propozycje dyrektora szkoły w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych;
9) listę przedmiotów, które będą realizowane w zakresie rozszerzonym w czteroletnim liceum ogólnokształcącym i pięcioletnim technikum.
1) odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora szkoły;
2) odwołanie nauczyciela z funkcji kierowniczej w szkole;
3) przyznanie uczniowi stypendium Ministra Edukacji Narodowej.
§ 12.
1) przewodniczącego;
2) zastępcę przewodniczącego;
3) sekretarza;
4) skarbnika;
5) rzecznika praw ucznia.
1) prawo do zapoznania się z programem nauczania, jego treścią, celami i stawianymi wymaganiami;
2) prawo do organizacji życia szkolnego umożliwiającego zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań;
3) prawo redagowania i wydawania gazetki szkolnej;
4) prawo do organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi w porozumieniu z dyrektorem;
5) prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu.
§ 13.
§ 14.
1) każdy z organów szkoły działa samodzielnie i zgodnie ze swoimi kompetencjami oraz współdziała z pozostałymi dla pełnej realizacji statutowych zadań szkoły;
2) sprawy między organami szkoły rozstrzyga się w drodze negocjacji, porozumienia i wzajemnego poszanowania;
3) trudne do rozstrzygnięcia konflikty między nauczycielem a uczniem, zainteresowane strony zgłaszają Dyrektorowi szkoły, który podejmuje decyzje zmierzające do usunięcia przyczyn konfliktu;
4) wszyscy członkowie społeczności szkolnej mogą składać do Dyrektora Szkoły skargi i wnioski w formie pisemnej (w sekretariacie szkoły, pocztą zwykłą lub elektroniczną) lub w formie ustnej (osobiście lub telefonicznie). Dyrektor szkoły w ciągu 14 dni informuje wnioskodawcę o sposobie rozpatrzenia wniosku lub skargi;
5) spory między nauczycielem a uczniem może także, na wniosek stron, rozstrzygać Rada Pedagogiczna w porozumieniu z Radą Rodziców i Samorządem uczniowskim;
6) dla zapewnienia bieżącej wymiany informacji pomiędzy organami szkoły o podejmowanych i planowanych działaniach lub decyzjach, realizuje się spotkania przedstawicieli w/w organów;
7) konflikt między uczniem a nauczycielem rozstrzyga wychowawca klasy, a w szczególnych przypadkach Dyrektor Szkoły lub Pedagog Szkolny po zasięgnięciu opinii wychowawcy.
8) konflikt między rodzicem a nauczycielem rozstrzyga Dyrektor Szkoły;
9) w przypadku konfliktu między Dyrektorem Szkoły a Radą Pedagogiczną organem rozstrzygającym jest organ sprawujący nadzór pedagogiczny;
10) w przypadku, gdy strony nie zgadzają się z wynikiem postępowania rozstrzygającego, mają prawo odwołać się, w zależności od rodzaju sprawy, do organu prowadzącego, organu sprawującego nadzór pedagogiczny, Rzecznika Praw Obywatelskich, Rzecznika Praw Dziecka lub właściwego sądu.
§ 16.
1) dyrektor szkoły w porozumieniu z radą pedagogiczną i organem prowadzącym wyznacza na początku etapu edukacyjnego wybrane dla danego oddziału 1-2 przedmioty ujęte w podstawie programowej w zakresie rozszerzonym;
2) programy nauczania przedmiotów, o których mowa w pkt. l ustala się dla oddziału lub grupy uczniów z różnych oddziałów, uwzględniając zainteresowania uczniów oraz możliwości organizacyjne, kadrowe i finansowe szkoły.
1) szkolne plany nauczania opracowane na podstawie planu ramowego;
2) arkusz organizacyjny szkoły zatwierdzony przez organ prowadzący, po zasięgnięciu opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny oraz zaopiniowaniu przez związki zawodowe działające na terenie szkoły;
3) tygodniowy rozkład zajęć.
§ 17.
1) z niepełnosprawności;
2) z niedostosowania społecznego;
3) z zagrożenia niedostosowaniem społecznym;
4) z zaburzeń zachowania lub emocji;
5) ze szczególnych uzdolnień;
6) ze specyficznych trudności w uczeniu się;
7) z deficytów kompetencji i zaburzeń sprawności językowych;
8) z choroby przewlekłej;
9) z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych;
10) z niepowodzeń edukacyjnych;
11) z zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową ucznia i jego rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego i kontaktami środowiskowymi;
12) z trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą.
3.Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana w szkole rodzicom uczniów i nauczycielom polega na wspieraniu rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych w celu zwiększania efektywności pomocy udzielanej uczniom.
1) rodzicami uczniów;
2) poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi, zwanymi dalej „poradniami”;
3) placówkami doskonalenia nauczycieli;
4) innymi szkołami;
5) organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami i podmiotami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.
1) ucznia;
2) rodziców ucznia;
3) dyrektora szkoły lub;
4) nauczyciela, wychowawcy grupy wychowawczej lub specjalisty, prowadzących zajęcia z uczniem;
5) pielęgniarki środowiska nauczania i wychowania lub higienistki szkolnej;
6) poradni;
7) pomocy nauczyciela;
9) pracownika socjalnego;
10) asystenta rodziny;
11) kuratora sądowego;
12) organizacji pozarządowej, innej instytucji lub podmiotu działających na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.
1) zajęć rozwijających uzdolnienia;
2) zajęć dydaktyczno-wyrównawczych;
3) zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne;
4) zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu;
5) porad i konsultacji.
1) realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego;
2) zapewnieniu odpowiednich warunków do nauki oraz zapewnieniu sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych;
3) realizacji programu nauczania i programu wychowawczo-profilaktycznego, dostosowanych do indywidualnych potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych, z wykorzystaniem odpowiednich form i metod pracy dydaktycznej i wychowawczej;
4) realizacji wskazanych przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną zajęć; integracji ze środowiskiem rówieśniczym.
1) opieka pedagoga szkolnego;
2) spotkania z interwentem kryzysowym;
3) zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno – społeczne;
4) zajęcia korekcyjno – kompensacyjne;
5) zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze;
6) zajęcia logopedyczne.
§ 18.
1) wejście i wyjście z budynku szkolnego odbywa się w sposób kontrolowany;
2)wejście i wyjście osób postronnych reguluje rejestr znajdujący się na portierni;
3) wejście i wyjście uczniów reguluje plan lekcji.
§ 19.
§ 20.
Szkoła może przyjmować studentów na praktyki pedagogiczne, na podstawie pisemnego porozumienia zawartego pomiędzy Dyrektorem szkoły, lub za jego zgodą - z poszczególnymi nauczycielami a szkołą wyższą.
§ 21.
1)gromadzenie i opracowywanie zbiorów;
2)korzystanie ze zbiorów w czytelni;
3)prowadzenie przysposobienia czytelniczo - informacyjnego uczniów.
1) gromadzenie, opracowanie i udostępnianie materiałów i dokumentów takich jak:
lektury z zakresu podstawowego i rozszerzonego z języka polskiego, literaturę popularnonaukową, beletrystykę, wydawnictwa informacyjne, albumowe, podręczniki i publikacje zgodnie z kierunkami kształcenia, wydawnictwa z zakresu dydaktyki, psychologii, pedagogiki i inne wynikające z potrzeb realizacji przedmiotów nauczania (teksty źródłowe), prasa ogólna i branżowa, materiały audiowizualne;
2) tworzenia warunków do poszukiwania, porządkowania i wykorzystania informacji z różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania się technologią informacyjną;
3) prowadzenie zajęć z przysposobienia czytelniczego;
4) systematyczne tworzenie i aktualizacja warsztatu informacyjnego biblioteki (katalogi, bibliografie);
5) poszerzenie zbiorów bibliotecznych o nieksiążkowe nośniki informacji, zapewnianie możliwości wykorzystania ich w czytelni;
6) rozbudzanie i rozwijanie indywidualnych zainteresowań uczniów oraz wyrabianie i pogłębianie u uczniów nawyku czytania i uczenia się.
1) konsultacje w sprawie zakupu książek;
2) tworzenie aktywu bibliotecznego, którego zadaniem jest pomoc, w pracach bibliotecznych.
1) uzgadniania zakupów nowości wydawniczych adekwatnych o potrzeb uczniów i nauczycieli;
2) współudziału w organizacji imprez szkolnych i konkursów;
3) poznawania uczniów i ich preferencji czytelniczych;
4) uczestnictwa nauczyciela bibliotekarza w pracach zespołu samokształceniowego;
5) gromadzenia scenariuszy imprez i uroczystości na potrzeby nauczycieli;
6) poradnictwa w wyszukiwaniu literatury metodycznej oraz przygotowanie, bibliografii na dany temat dla nauczycieli kształcących się.
11.W ramach współpracy z rodzicami biblioteka szkolna:
1) konsultuje zakup książek do biblioteki;
2) popularyzuje wiedzę pedagogiczną wśród rodziców;
3) organizuje imprezy środowiskowe;
4) udziela informacji dotyczących czytelnictwa ich dzieci.
12.Biblioteka szkolna prowadzi współpracę z innymi bibliotekami w zakresie organizowania imprez czytelniczych, konkursów, lekcji z edukacji czytelniczej i wypożyczeń międzybibliotecznych.
§ 22.
1) znajomości zadań i zamierzeń dydaktyczno – wychowawczych w danej klasie i szkole;
2) znajomości szczegółowych zasad oceniania wewnątrzszkolnego, klasyfikowania i promowania;
3) rzetelnej informacji na temat osobowości swego dziecka, jego zachowania, postępów i przyczyn trudności w nauce;
4) uzyskiwania informacji i porad w sprawach wychowania i dalszego kształcenia swych dzieci;
5) wyróżniania i przekazywania organowi nadzorującemu szkołę opinii na temat pracy szkoły;
6) złożenia skargi w przypadku naruszenia praw ucznia.
1) spotkania klasowe;
2) konsultacje indywidualne;
3) pomoc w organizowaniu wycieczek, zajęć pozalekcyjnych, uroczystości i imprez klasowych i szkolnych.
§ 23.
Organizacja i realizacja działań w zakresie wolontariatu
1) diagnozowanie potrzeb społecznych w środowisku szkolnym czy w otoczeniu szkoły;
2) opiniowanie propozycji działań zgłoszonych do realizacji;
3) rekrutacja swoich członków;
4) rozpoznawanie konkretnych potrzeb występujących w środowisku szkolnym;
5) mobilizowanie uczniów oraz społeczności lokalnej do twórczego działania na rzecz wolontariatu;
6) organizowanie i udzielanie różnych form wsparcia dla osób potrzebujących, instytucji czy środowiska;
7) promocja wolontariatu w szkole i poza nią;
8) omawianie doświadczeń dotyczących działalności w wolontariacie (np. na stronie internetowej lub na forum szkolnym);
9) integracja środowiska szkolnego;
10) kształtowanie obywatelskiej postawy odpowiedzialności za szkołę, społeczność lokalną i ojczyznę.
§ 24.
Organizacja wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego
1.Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego to ogół działań podejmowanych przez szkołę w celu odpowiedniego przygotowania uczniów do wyboru dalszego kierunku kształcenia i zawodu.
1) zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do rozwoju własnych predyspozycji zawodowych;
2) poznanie oferty edukacyjnej;
3) poznanie rynku pracy i zasad nim rządzących;
4) zaplanowanie własnej kariery edukacyjnej i zawodowej;
5) kształtowanie odpowiednich postaw, wiedzy i umiejętności, pomocnych w przygotowaniu do kreatywnego i efektywnego funkcjonowania na rynku pracy.
1) Dyrektor szkoły;
2) wychowawcy oddziałów;
3) nauczyciele wszystkich przedmiotów;
4) nauczyciel bibliotekarz;
5) pedagog szkolny;
6) współpracujące ze szkołą podmioty.
1) przygotowanie ucznia do dalszego kształcenia; wyboru kierunku edukacji;
2) przygotowanie do roli pracownika, pracodawcy na aktualnym rynku pracy;
3) pomoc w dokonywaniu wyborów zawodowych i podejmowaniu prowadzących do nich ścieżek edukacyjnych.
1) wprowadzanie elementów orientacji edukacyjnej i zawodowej do zajęć edukacyjnych;
2) powiązanie treści przedmiotowych z możliwymi kierunkami kształcenia i zawodu;
3) wskazywanie korelacji treści przedmiotowych z praktyką zawodową;
4) promowanie swoich przedmiotów, dyscyplin w kontekście wyborów edukacyjno-zawodowych;
5) wskazywanie zawodów, dla których umiejętności przedmiotowe są kluczowe;
6) informowanie o ścieżkach kształcenia prowadzących do zawodów;
7) wskazywanie przedmiotów pokrewnych dla prowadzonego przedmiotu;
8) uświadamianie uczniom znaczenia danego przedmiotu szkolnego w karierach edukacyjno-zawodowych realizowanych w innych dyscyplinach.
1) indywidualne porady, wskazanie miejsc pomocy, źródeł informacji;
2) ankiety, testy, kwestionariusze;
3) gromadzenie i udostępnianie informacji edukacyjno-zawodowej (o zawodach, o rynku pracy, o możliwościach kształcenia i zatrudnienia, o zasadach rekrutacji na wyższe uczelnie) w postaci prasy, informatorów, broszur, plakatów itp.;
4) spotkania z przedstawicielami pracodawców (określenie oczekiwań pracodawców);
5) powiązanie treści programowych przedmiotu ze światem zawodów;
6) współpraca z instytucjami zewnętrznymi;
7) korzystanie z pomocy instytucji wspierających doradztwo edukacyjno-zawodowe
(PPP, Wyższe Uczelnie, OHP, Biura Karier, PUP, WUP),
8) udział w targach pracy, targach branżowych itp.
1) obowiązkowych zajęciach edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego lub kształcenia w zawodzie;
2) zajęciach z zakresu doradztwa zawodowego;
3) zajęciach związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu prowadzonych w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
4) zajęciach z wychowawcą.
§ 25.
Współpraca z instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży
1) Publiczna Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna – diagnoza uczniów wykazujących dysfunkcje, terapia uczniów z zaburzeniami emocjonalnymi, interwencje w sytuacjach kryzysowych i traumatycznych, pomoc nauczycielom w dostosowaniu wymagań edukacyjnych do indywidualnych możliwości psychofizycznych dzieci, doradztwa zawodowego;
2) Miejskie i Gminne Ośrodki Pomocy Społecznej – rozpoznanie sytuacji rodzinnej, interwencje w przypadku uczniów znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej;
3) Sąd Rodzinny III Wydział Rodzinny i Nieletnich – rozpatrywanie spraw związanych z demoralizacją uczniów niepełnoletnich, a także z trudną sytuacja rodzinna dzieci;
4) Komenda Powiatowa Policji – działania profilaktyczne, warsztaty, prelekcje, interwencje w sytuacjach naruszenia przez uczniów przepisów prawa;
5) Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie – opieka nad uczniami przebywającymi w rodzinach zastępczych i adopcyjnych oraz nad dziećmi posiadającymi orzeczenia o stopniu niepełnosprawności.
§ 26.
Uroczystości szkolne
1) Dzień rozpoczęcia roku szkolnego;
2) Dzień Edukacji Narodowej;
3) Pasowanie na ucznia – przekazanie sztandaru szkoły;
4) Rocznica Odzyskania Niepodległości;
5) Dzień patrona szkoły;
6) Rocznica Konstytucji 3 – go Maja;
7) Zakończenie roku szkolnego.
1) przekazanie sztandaru szkoły, które odbywa się podczas uroczystości pasowania uczniów klas pierwszych;
2) odświętny ubiór i wygląd ucznia w czasie uroczystości państwowych, religijnych i szkolnych;
3) składanie kwiatów pod tablicą pamiątkową patrona szkoły i zmarłych dyrektorów;
4) uczestnictwo szkolnego pocztu sztandarowego w świętach państwowych.
§ 27.
ROZDZIAŁ 5
NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY SZKOŁY
§ 28.
§ 29.
§ 30.
1)rzetelnie realizować zadania związane z powierzonym mu stanowiskiem oraz podstawowymi funkcjami szkoły: dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą, w tym zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę;
2)wspierać każdego ucznia w jego rozwoju;
3)dążyć do pełni własnego rozwoju osobowego;
4)doskonalić się zawodowo, zgodnie z potrzebami szkoły;
5)kształcić i wychowywać młodzież w umiłowaniu Ojczyzny, w poszanowaniu Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, w atmosferze wolności sumienia i szacunku dla każdego człowieka;
6)dbać o kształtowanie u uczniów postaw moralnych i obywatelskich zgodnie z ideą demokracji, pokoju i przyjaźni między ludźmi różnych narodów, ras i światopoglądów.
1) rozpoznawanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów;
2) określanie mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów;
3) rozpoznawanie przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie uczniów i ich uczestnictwo w życiu szkoły;
4) podejmowanie działań sprzyjających rozwojowi kompetencji oraz potencjału uczniów w celu podnoszenia efektywności uczenia się i poprawy ich funkcjonowania;
5) współpraca z poradnią w procesie diagnostycznym i postdiagnostycznym, w szczególności w zakresie oceny funkcjonowania uczniów, barier i ograniczeń w środowisku utrudniających funkcjonowanie uczniów i ich uczestnictwo w życiu szkoły oraz efektów działań podejmowanych w celu poprawy funkcjonowania ucznia oraz planowania dalszych działań;
6) wspomaganie uczniów w wyborze kierunku kształcenia i zawodu w trakcie bieżącej pracy z uczniami;
7) ocenianie efektywności udzielonej uczniom pomocy i formułowanie wniosków dotyczących dalszych działań, mających na celu poprawę funkcjonowania ucznia;
8) indywidualizowanie pracy z uczniem na zajęciach edukacyjnych odpowiednio do potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia;
9)dostosowanie wymagań edukacyjnych, do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia, w przypadkach określonych w przepisach wydanych na podstawie.
1) w przypadku zagrożenia zdrowia ucznia;
2) jeżeli uczeń, a w przypadku ucznia niepełnoletniego jego rodzic, wyrazi zgodę na ujawnienie określonych informacji;
3) w przypadku gdy przewidują to przepisy szczególne.
1) wyboru metod i środków prowadzenia zajęć zgodnych z zasadami nauczania i wychowania;
2) realizowania zatwierdzonych przez dyrektora własnych opracowań programów nauczania;
3) indywidualnej oceny ucznia zgodnie z zasadami określonymi w WZO;
4) prowadzenia eksperymentów pedagogicznych i rozwiązań innowacyjnych w ramach obowiązujących programów po zaopiniowaniu przez radę pedagogiczną szkoły;
5)nauczyciel korzysta z ochrony przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych. Organ prowadzący szkołę i dyrektor szkoły są obowiązani z urzędu występować w obronie nauczyciela, gdy ustalone dla nauczyciela uprawnienia zostaną naruszone.
§ 31.
1) indywidualny i bezpośredni kontakt z uczniami i opiekę nad nimi, a także zdobycie jak najpełniejszych informacji o uczniu i jego środowisku, celem doboru właściwych metod współpracy;
2) włączenie do wspólnego działania całej grupy;
3) planowanie i realizację różnych form życia zespołowego;
4) ścisłą współpracę z nauczycielami w celu wspólnego rozwiązywania zaistniałych problemów dydaktycznych i wychowawczych;
5) informowanie uczniów i rodziców uczniów niepełnoletnich o zasadach oceniania i wynikach w nauce;
6) na początku roku szkolnego wychowawca informuje uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania oraz o skutkach ustalenia uczniowi nagannej rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
1) wspierania ich w działaniach wychowawczych;
2) włączenia ich do realizacji zadań szkoły.
1) na zebraniach rodziców przynajmniej 4 razy w roku;
2) przez indywidualne rozmowy w szkole (zaproszenie nauczyciela, prośba rodzica);
3) listownie, telefonicznie;
4) w inny ustalony wspólnie z rodzicami sposób.
11.Wychowawca oddziału planując udzielanie uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej współpracuje z rodzicami ucznia lub pełnoletnim uczniem oraz – w zależności od potrzeb – z innymi nauczycielami i specjalistami prowadzącymi zajęcia z uczniem, poradnią lub innymi osobami.
14.Pracę zespołu koordynuje wychowawca oddziału, do której uczęszcza uczeń.
§ 32.
Zadania pedagoga
1) prowadzenie badań i działań diagnostycznych uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu szkoły;
2) diagnozowanie sytuacji wychowawczych w szkole w celu rozwiązywania problemów wychowawczych stanowiących barierę i ograniczających aktywne i pełne uczestnictwo ucznia w życiu szkoły;
3) udzielanie uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb;
4) podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży;
5) minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku szkolnym i pozaszkolnym uczniów;
6) inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych;
7) pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów;
8) wspieranie nauczycieli, wychowawców i innych specjalistów w:
§ 33.
Zadania logopedy
1) diagnozowanie logopedyczne, w tym prowadzenie badań przesiewowych w celu ustalenia stanu mowy oraz poziomu rozwoju językowego uczniów;
2) prowadzenie zajęć logopedycznych dla uczniów oraz porad i konsultacji dla rodziców i nauczycieli w zakresie stymulacji rozwoju mowy uczniów i eliminowania jej zaburzeń;
3) podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej we współpracy z rodzicami uczniów;
4) wspieranie nauczycieli, wychowawców i innych specjalistów w:
§ 34.
Zadania doradcy zawodowego
1) prowadzenie zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu z uwzględnieniem rozpoznanych mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów;
2) współpraca z innymi nauczycielami w tworzeniu i zapewnieniu ciągłości działań w zakresie zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu;
3) wspieranie nauczycieli, wychowawców i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
§ 35.
1) udostępnianie książek i innych źródeł informacji;
2) gromadzenie, oprawa i selekcja zbiorów, prowadzenie katalogów książek;
3) rozbudzanie i rozwijanie indywidualnych zainteresowań uczniów;
4) wyrabianie i pogłębianie u uczniów nawyku czytania i uczenia się;
5) współpraca z nauczycielami poszczególnych zajęć edukacyjnych;
6) organizowanie i propagowanie różnych imprez czytelniczych rozwijających wrażliwość kulturową i społeczną (np. konkursów czytelniczych, spotkań literackich);
7) przedstawianie Radzie Pedagogicznej informacji o stanie czytelnictwa poszczególnych oddziałów;
8) tworzenie warunków do poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania się technologią informacyjną;
9) współuczestnictwo w realizacji zajęć dydaktycznych szkoły.
1) rodzicami uczniów poprzez udzielanie porad na temat wychowania czytelniczego w rodzinie, informowanie o czytelnictwie uczniów, popularyzację i udostępnianie literatury pedagogicznej;
2) z innymi bibliotekami celem szerszego propagowania różnych imprez czytelniczych;
3) innymi instytucjami kulturalnymi.
§ 36.
Pracownicy administracyjni i obsługi wykonują zadania określone przez dyrektora szkoły w zakresie obowiązków zgodnie z obowiązującymi przepisami.
ROZDZIAŁ 6
SZCZEGÓŁOWE WARUNKI I SPOSÓB OCENIANIA WEWNĄTRZSZKOLNEGO UCZNIÓW
§ 37.
Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do:
. 1) wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego w podstawie programowej kształcenia w zawodzie szkolnictwa branżowego oraz wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych w szkole programów nauczania;
2) wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych w szkole programów nauczania – w przypadku dodatkowych zajęć edukacyjnych.
1) polega ono na rozpoznawaniu przez wychowawcę oddziału, nauczycieli oraz uczniów danego oddziału stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych oraz obowiązków określonych w statucie szkoły.
1) poinformowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych, zachowaniu i postępach w tym zakresie;
2) pomoc uczniowi w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju;
3) motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu;
4) dostarczanie rodzicom (opiekunom prawnym) i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach i specjalnych uzdolnieniach ucznia oraz jego zachowaniu;
5) umożliwianie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno – wychowawczej;
6)udzielanie uczniowi pomocy w nauce poprzez przekazanie uczniowi informacji o tym, co zrobił dobrze i jak powinien się dalej uczyć.
4.Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:
1) formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do otrzymania przez ucznia poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych;
2) ustalanie kryteriów oceniania zachowania;
3) ustalanie ocen bieżących i śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, a także śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;
4) przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych, sprawdzających i poprawkowych;
5) ustalanie rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;
6) ustalanie warunków i trybu otrzymania wyższych niż przewidywane rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;
7) ustalanie warunków i sposobu przekazywania rodzicom (prawnym opiekunom) informacji o postępach i trudnościach w nauce i zachowaniu ucznia oraz o szczególnych uzdolnieniach ucznia.
1) bieżące;
2)klasyfikacyjne;
1) 6 – celujący cel;
2) 5 – bardzo dobry bdb;
3) 4 – dobry db;
4) 3 – dostateczny dst;
5) 2 – dopuszczający dp;
6) 1 – niedostateczny nast.
Pozytywnymi ocenami klasyfikacyjnymi są oceny ustalone w stopniach, o których mowa pkt. 1-5. Negatywną oceną klasyfikacyjną jest ocena ustalona w stopniu, o którym mowa pkt. 6
1) wzorowe;
2) bardzo dobre;
3) dobre;
4) poprawne;
5) nieodpowiednie;
6) naganne.
1) wywiązywanie się z obowiązków ucznia;
2) postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej;
3) dbałość o honor i tradycje szkoły;
4) dbałość o piękno mowy ojczystej;
5) dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób;
6) godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią;
7) właściwe zachowanie wobec nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz pozostałych uczniów;
8) właściwe zachowanie podczas zajęć edukacyjnych.
13.Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia lub inne dysfunkcje rozwojowe, należy uwzględnić wpływ tych zaburzeń lub dysfunkcji na jego zachowanie, na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego lub orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania lub opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej.
14.Istnieje możliwość adnotacji w dzienniku lekcyjnym procentowych (%) wyników diagnozy wstępnej.
1) WYMAGANIA KONIECZNE:
(K) na stopień dopuszczający obejmują elementy treści nauczania z przedmiotów ogólnokształcących (30 – 49 %):
2) WYMAGANIA PODSTAWOWE:
(P) na stopień dostateczny obejmują elementy treści nauczania z przedmiotów ogólnokształcących (50 – 69 %):
3) WYMAGANIA ROZSZERZAJĄCE:
(R) na stopień dobry obejmują elementy treści nauczania z przedmiotów ogólnokształcących (70 – 89%):
4) WYMAGANIA DOPEŁNIAJĄCE:
(D) na stopień bardzo dobry obejmują pełny zakres treści określonych programem nauczania z przedmiotów ogólnokształcących (90 – 100%):
Są to więc treści:
a)złożone, ważne do opanowania,
5) WYMAGANIA WYKRACZAJĄCE:
(W) na stopień celujący obejmują treści takie same jak na stopień bardzo dobry oraz zadania dodatkowe:
19.Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania uwzględnia:
1) wychowawca może w szczególnym przypadku podwyższyć o jeden stopień ocenę zachowania ucznia, jeżeli uczeń:
2) niezależnie od frekwencji ucznia wychowawca ma prawo obniżyć ocenę zachowania, jeżeli uczeń:
3) . Ocena zachowania:
§ 38.
1.Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz rodziców (prawnych opiekunów) o wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do otrzymania przez ucznia poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych, wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania oraz sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów, warunkach i trybie otrzymania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych.
3.Nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne oraz wychowawca oddziału są zobowiązani poinformować ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów) o przewidywanych dla niego rocznych ocenach klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i przewidywanej rocznej ocenie klasyfikacyjnej zachowania przed rocznym zebraniem rady pedagogicznej. Informacja dla rodziców (prawnych opiekunów) powinna być przekazana na zebraniach oddziałowych w pierwszej dekadzie grudnia w przypadku oceny śródrocznej i w trzeciej dekadzie maja w przypadku oceny rocznej, a w marcu w przypadku oceny końcowej.
5.Termin prac pisemnych i klasowych z większej partii materiału powinien być podany uczniom i wpisany do dziennika ołówkiem tydzień wcześniej.
6.Prace klasowe powinny być poprzedzone lekcją powtórzeniową z przypomnieniem kryteriów oceniania i wymogów.
7.Wszelkie prace pisemne klasowe sprawdzone i ocenione oddaje się w terminie do trzech tygodni; uczeń otrzymuje je do wglądu na zajęciach lekcyjnych, przed zapisywaniem ocen do dziennika na czerwono, poprawa oceny niedostatecznej z zapowiedzianego sprawdzianu powinna nastąpić w ciągu 2 tygodni od terminu jego przeprowadzenia.
8.Rodzice (prawni opiekunowie) na własną prośbę otrzymują pracę do wglądu w obecności nauczyciela danego przedmiotu.
9.W dniu, w którym przewidziana jest praca pisemna zaznaczona w dzienniku nie przeprowadza się innych sprawdzianów, z wyjątkiem kartkówek z trzech ostatnich lekcji.
13.Nauczyciele uczący ucznia o specyficznych potrzebach edukacyjnych na liście utworzonej przez wychowawcę klasy potwierdzają własnym podpisem przyjęcie tego faktu do wiadomości. Lista przechowywana jest w dokumentacji wychowawczej danej klasy.
14.Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, zajęć technicznych, plastyki, muzyki i zajęć artystycznych należy w szczególności brać pod uwagę wysiłek, wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków, wynikających ze specyfiki tych zajęć, a w przypadku wychowania fizycznego – także systematyczność udziału w zajęciach oraz aktywność ucznia w działaniach podejmowanych przez szkołę na rzecz kultury fizycznej.
15.Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z wykonywania określonych ćwiczeń fizycznych na zajęciach wychowania fizycznego, na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach wykonywania przez ucznia tych ćwiczeń, wydanych przez lekarza, na czas określony w tej opinii. Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z realizacji zajęć wychowania fizycznego, zajęć komputerowych lub informatyki na podstawie opinii o braku możliwości uczestniczenia ucznia w tych zajęciach, wydanej przez lekarza, na czas określony w tej opinii.
16.Jeżeli okres zwolnienia ucznia z realizacji zajęć wychowania fizycznego, zajęć komputerowych, informatyki uniemożliwia ustalenie śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej, w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuję się „zwolniony”, „zwolniona”.
17.Uczeń „zwolniony” z zajęć wychowania fizycznego, zajęć komputerowych, informatyki, które odbywają się na jego pierwszych lub ostatnich godzinach jest zwolniony z przebywania w tym czasie w szkole, a godziny realizowane w trakcie dnia jest zobowiązany spędzić w miejscu prowadzenia zajęć.
19.W przypadku ucznia, o którym mowa w ust. 18, posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania, zwolnienie z nauki drugiego języka obcego może nastąpić na podstawie tego orzeczenia.
20.W przypadku zwolnienia ucznia z nauki drugiego języka obcego, w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony”, „zwolniona”.
22.Uczeń z przyczyn obiektywnych i usprawiedliwionych nieobecny tydzień i więcej na zajęciach ma prawo do odrobienia zaległości w okresie jednego tygodnia.
23.Do klasyfikacji ucznia z danego przedmiotu bierze się pod uwagę zajęcia faktycznie przeprowadzone.
25.Nauczyciel wystawia ocenę śródroczną i roczną na podstawie liczby ocen cząstkowych nie mniejszej niż trzy oceny.
26.W uzasadnionych, nieprzewidywalnych przypadkach losowych za zgodą dyrektora, można odstąpić od powyższych wytycznych.
27.Uczeń podlega klasyfikacji:
1) śródrocznej i rocznej;
2) końcowej.
29.Klasyfikowanie śródroczne polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych i zachowania ucznia oraz ustaleniu śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z tych zajęć i śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
33.Na klasyfikację końcową składają się:
1) roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych, ustalone odpowiednio w klasie programowo najwyższej;
2) roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych, których realizacja zakończyła się odpowiednio w klasach programowo niższych;
3) roczna ocena klasyfikacyjna zachowania ustalona w klasie programowo najwyższej.
35.Uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej jeżeli ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania uzyskał roczne oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej.
48.Uczeń, przystępuje do egzaminu zawodowego w możliwie najbliższym terminie głównym przeprowadzania tego egzaminu.
1) 50 % punktów możliwych do zdobycia z części pisemnej;
2) 75 % punktów możliwych do uzyskania z części praktycznej.
53.Absolwent przystępuje do egzaminu maturalnego z przedmiotów obowiązkowych oraz do części pisemnej egzaminu maturalnego z jednego przedmiotu dodatkowego.
1) dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe w zawodzie nauczanym na poziomie technika albo;
2) dyplom zawodowy w zawodzie nauczanym na poziomie technika, albo;
3) świadectwa potwierdzające kwalifikacje w zawodzie ze wszystkich kwalifikacji wyodrębnionych w danym zawodzie nauczanym na poziomie technika, albo;
4) certyfikaty kwalifikacji zawodowych ze wszystkich kwalifikacji wyodrębnionych w danym zawodzie nauczanym na poziomie technika, albo;
5) świadectwa potwierdzające kwalifikacje w zawodzie i certyfikaty kwalifikacji zawodowych, ze wszystkich kwalifikacji wyodrębnionych w danym zawodzie nauczanym na poziomie technika.
§ 39.
1) nieobecność spowodowana stanem zdrowia, udokumentowanym przez lekarza specjalistę nieprzekraczająca 50 % nieobecności;
2) jeżeli oceny z semestru I i semestru II różnią się o dwie oceny w skali oceniania.
1) potwierdzenie spełniania warunków uzyskiwania wyższych niż przewidywanych rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania (dokumentacja u wychowawcy klasy);
2) w wyniku konsultacji nauczyciela przedmiotu z uczniem, nauczyciel ustala zakres materiału niezbędny do uzyskania wyższej niż przewidywana roczna ocena klasyfikacyjna z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz roczna ocena klasyfikacyjna zachowania;
3) o formie poprawy oceny decyduje nauczyciel przedmiotu;
4) ostateczne ustalenie oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania musi nastąpić przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej.
§ 40.
§ 41.
Zmiana oceny klasyfikacyjnej
1) w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych – przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia, w formie pisemnej i ustnej oraz ustala roczną ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych. Sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia przeprowadza się w formie ustnej. Sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia z plastyki, muzyki, zajęć artystycznych, zajęć technicznych, informatyki, zajęć komputerowych i wychowania fizycznego ma przede wszystkim formę zadań praktycznych;
2) w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania – ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania w drodze głosowania zwykłą większością głosów; w przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji;
3) termin sprawdzianu, o którym mowa powyżej przeprowadza się nie później niż w terminie 5 dni od dnia zgłoszenia zastrzeżeń. Termin sprawdzianu ustala się z rodzicami (prawnymi opiekunami) lub pełnoletnim uczniem;
4) W skład komisji wchodzą:
-Dyrektor szkoły albo nauczyciel wyznaczony przez dyrektora szkoły, jako przewodniczący komisji,
-nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne,
-nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne,
-Dyrektor szkoły albo nauczyciel wyznaczony przez dyrektora szkoły, jako przewodniczący komisji,
-wychowawca oddziału,
-nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w danym oddziale,
-pedagog szkolny,
-przedstawiciel samorządu uczniowskiego,
-przedstawiciel rady rodziców.
5) nauczyciel może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych uzasadnionych przypadkach. Dyrektor szkoły powołuje wówczas innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym, że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły;
6) ustalona przez komisję roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych oraz roczna ocena klasyfikacyjna zachowania nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna, z wyjątkiem niedostatecznej rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, która może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego;
7) z prac komisji sporządza się protokół zawierający:
§ 42.
§ 43.
Egzamin poprawkowy
1) egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej oraz ustnej z wyjątkiem plastyki, muzyki, zajęć artystycznych, zajęć technicznych, informatyki, zajęć komputerowych i wychowania fizycznego ma przede wszystkim formę zadań praktycznych;
2) termin egzaminu poprawkowego wyznacza dyrektor szkoły do dnia zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych. Egzamin poprawkowy przeprowadza się w ostatnim tygodniu ferii letnich;
3) egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły;
4) w skład komisji wchodzą:
5) nauczyciel może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje, jako osobę egzaminującą innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym, że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły;
6) uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie może przystąpić do niego w dodatkowym terminie określonym przez dyrektora szkoły, nie później niż do końca września;
7) z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego sporządza się protokół zawierający skład komisji, datę egzaminu, pytania egzaminacyjne, wynik egzaminu oraz ocenę ustaloną przez komisję; do protokołu załącza się pisemne prace ucznia oraz zwięzłą informację o jego ustnych odpowiedziach i zwięzłą informację o wykonaniu przez ucznia zadania praktycznego; protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia;
8) ocena ustalona w wyniku egzaminu poprawkowego jest ostateczną; uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego nie otrzymuje promocji do klasy następnej.
§ 44.
Zasady rekrutacji obowiązujące w Technikum w Żarkach są opracowywane na podstawie aktualnego postanowienia Śląskiego Kuratora Oświaty na dany rok szkolny i stanowią osobny dokument oraz są dostępne do publicznej wiadomości na stronie internetowej szkoły.
§ 45.
Regulamin wyboru przedmiotów nauczania w zakresie rozszerzonym w Technikum w Żarkach oraz zasady zmian dokonanego wyboru znajdują się w osobnym dokumencie i są dostępne do publicznej wiadomości na stronie internetowej szkoły
§ 46.
Uczniowie szkoły mają prawo do
1) skargę i wniosek ma prawo wnieść uczeń, rodzic, opiekun prawny, wychowawca w ciągu 7 dni od daty zajścia;
2) skargi i wnioski adresowane są do dyrektora szkoły i powinny zawierać: imię i nazwisko, klasę zgłaszającego oraz zwięzły opis zaistniałej sytuacji;
3) skargi i wnioski winne być składane w formie pisemnej przez zainteresowane osoby w sekretariacie szkoły;
4) rozpatrywanie skargi następuje do 14 dni od jej zgłoszenia. W uzasadnionych przypadkach (złożoność sprawy) termin ten może być przedłużony o 30 dni po uprzednim poinformowaniu osób zainteresowanych;
5) Dyrektor rozpatruje skargę wraz z powołanym zespołem, w skład którego wchodzą:
6) w przypadku niemożności ustalenia przedmiotu sprawy zobowiązuje się wnoszącego skargę do złożenia dodatkowych wyjaśnień w nieprzekraczalnym terminie 7 dni, z jednoczesnym pouczeniem, że nie usunięcie braków pozostawia skargę bez rozpatrzenia;
7) Dyrektor informuje w formie pisemnej zainteresowane strony o wyniku rozpatrzenia skargi, podjętych działaniach oraz o trybie odwołania się od wydanej decyzji w terminie 14 dni;
8) skarżącemu przysługuje odwołanie się od decyzji Dyrektora do organu wyższej instancji za pośrednictwem Dyrektora szkoły.
§ 47.
Uczniowie mają obowiązek
1) uczniowie wychodzą z klasy po dzwonku na przerwę;
2) uczniowie dbają o czystość miejsc, w których przebywają na przerwie;
3) podczas rozmowy z osobą dorosłą uczniowie stoją;
4) uczniowie zachowują się kulturalnie (używają zwrotów i form grzecznościowych);
5) okazują szacunek wszystkim pracownikom szkoły i wykonują ich polecenia;
6) zabrania się używania wulgaryzmów, niestosownych komentarzy, naśmiewania się, lekceważenia innych;
7) uczniowie nie poniżają ani nie dyskryminują innych osób,
8) zabrania się przynoszenia ze sobą kart do gry i innych niestosownych lub niebezpiecznych przedmiotów;
9) o wszelkich przejawach agresji i rażących zachowaniach na przerwie uczniowie informują dyżurujących nauczycieli lub innych pracowników szkoły.
1) pisemne oświadczenia o zgodzie rodziców na wyjazdy itp. uczeń przynosi na 7 dni przed wyjazdem;
2) wszelkich indywidualnych ustaleń dotyczących wyjazdu lub powrotu z wyjazdu rodzice dokonują osobiście;
3) przed wyjazdem uczniowie zostają zapoznani z regulaminem wycieczki.
1) uczniowie przychodzą do szkoły stosownie, schludnie ubrani (w jednolitym stroju obowiązującym, jeśli został wprowadzony decyzją dyrektora szkoły);
2) nauczyciel ma prawo zwrócić uwagę uczniowi/uczennicy na niewłaściwy strój, fryzurę, makijaż;
3) w dni uroczystości szkolnych obowiązuje strój galowy: koszula, krawat, marynarka
lub sweter, biała bluzka, ciemna spódnica lub garsonka, kostium w ciemnych kolorach,
4) w czasie pobytu w szkole uczniów obowiązuje obuwie zmienne;
5) podczas zajęć wychowania fizycznego w sali gimnastycznej obowiązuje obuwie sportowe o jasnej podeszwie i określony strój gimnastyczny;
1) w ciągu siedmiu dni od powrotu do szkoły;
2) w formie pisemnej.
§ 48.
1) pochwałą wychowawcy;
2) pochwałą dyrektora szkoły;
3) pochwałą dyrektora szkoły wobec uczniów szkoły;
4) dyplomem uznania;
5) listem gratulacyjnym wychowawcy lub dyrektora szkoły do rodziców;
6) listem pochwalnym wychowawcy i dyrektora szkoły do rodziców;
7) nagrodą rzeczową w miarę możliwości finansowych szkoły;
8) stypendium Starosty Powiatu Myszkowskiego;
9) stypendium Ministra Edukacji Narodowej;
10) stypendium Prezesa Rady Ministrów.
1) wyniki w nauce;
2) wzorowe zachowanie;
3) wzorową frekwencję;
4) osiągnięcia w olimpiadach, konkursach, turniejach wiedzy, zawodach sportowych i innych;
5) pracę w samorządzie uczniowskim i organizacjach działających na terenie szkoły.
1) pisemnie do Dyrektora szkoły w terminie 3 dni od jej przyznania;
2) Dyrektor po ustaleniach z wychowawcą lub organem, na którego wniosek została przyznana nagroda, rozpatruje zastrzeżenia;
3) O podjętych ustaleniach Dyrektora szkoły informuje na piśmie ucznia i jego rodziców nie później niż do 5 dni od otrzymania zastrzeżeń;
4) Ustalenia dyrektora szkoły w sprawie wniesionego zastrzeżenia są ostateczne.
§ 49.
1) upomnieniem lub naganą wychowawcy;
2) upomnieniem lub naganą dyrektora;
3) zawieszeniem w pełnieniu funkcji społecznych;
5) przeniesieniem do innej klasy lub szkoły w przypadku uczniów niepełnoletnich;
6) skreśleniem z listy uczniów, którzy ukończyli 18 lat.
1) jeżeli kara była udzielona przez wychowawcę, odwołanie składa się do Dyrektora szkoły;
2) odwołanie musi zostać wniesione na piśmie w ciągu 7 dni od uzyskania informacji o karze;
3) Dyrektor rozpatruje odwołanie najpóźniej w ciągu 7 dni od jego otrzymania, po zasięgnięciu opinii Samorządu Uczniowskiego;
4) rozstrzygnięcie Dyrektora jest ostateczne;
5) od kar nakładanych przez Dyrektora szkoły przysługuje możliwość ponownego rozpatrzenia sprawy, po ówczesnym złożeniu pisemnego wniosku;
6) wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy musi zostać złożony w ciągu 7 dni od uzyskania informacji o karze;
7) przed podjęciem rozstrzygnięcia Dyrektor szkoły zasięga opinii Rady Pedagogicznej;
8) decyzja Dyrektora szkoły jest ostateczna.
§ 50.
1) skazania ucznia prawomocnym wyrokiem sądowym;
2) dokonania rozboju lub kradzieży;
3) wandalizmu w szkole i poza szkołą;
4) użycia siły wobec kolegi, pracownika szkoły, nauczyciela;
5) wnoszenia i spożywania na terenie szkoły alkoholu, narkotyków oraz innych środków i przedmiotów chemicznych zagrażających zdrowiu lub życiu;
6) stwarzania sytuacji zagrożenia poprzez rozpowszechnianie fałszywych informacji oraz gróźb słownych;
7) rażącego naruszenia zasad współżycia społecznego i demoralizującego wpływu na społeczność uczniowską;
8) otrzymania ponad 50% ocen niedostatecznych lub nieklasyfikowania z przyczyn nieusprawiedliwionych z ponad połowy przedmiotów;
9) niszczenia i fałszowania dokumentacji szkolnej;
10) nagannej frekwencji;
11) systematycznego i świadomego naruszania obowiązków ucznia określonych w statucie.
1)Dyrektor szkoły może skreślić ucznia z listy uczniów w drodze decyzji administracyjnej w przypadkach określonych w statucie szkoły. Skreślenie następuje na podstawie uchwały rady pedagogicznej i po zasięgnięciu opinii samorządu uczniowskiego;
2) procedurę skreślenia z listy uczniów rozpoczyna się w momencie złożenia wniosku o skreślenie;
3) rada pedagogiczna podejmuje uchwałę w sprawie skreślenia zwykłą większością głosów;
4) Dyrektor może na mocy ustawy wstrzymać wykonanie uchwały dotyczącej skreślenia ucznia, jeżeli uzna, że jest ona sprzeczna z prawem;
5) zgodnie z przepisami administracyjnymi na wniesienie odwołania strona ma14 dni, od momentu jej otrzymania;
6) uczeń lub jego rodzice mają prawo wnoszenia odwołania od decyzji do kuratora oświaty;
7) przez te 14 dni decyzja nie ulega wykonaniu, co oznacza, że uczeń ma nadal prawo chodzić do szkoły;
8) skreślenie ucznia z dziennika zajęć i księgi uczniów następuje po upływie okresu odwołania, lub z chwilą podjęcia decyzji, gdy decyzja ta ma rygor natychmiastowej wykonalności:
9) Uczeń lub jego rodzice mogą zwrócić się do organu odwoławczego o wstrzymanie rygoru natychmiastowej wykonalności decyzji - powołując się na art. 135 kpa;
10) Forma odwołania od decyzji powinna zawierać konkretne argumenty, które posłużą do ewentualnego uchylenia decyzji dyrektora;
11) Podczas postępowania odwoławczego prowadzonego przez kuratorium uczniowi przysługuje prawo chodzenia do szkoły.
ROZDZIAŁ 8
KSZTAŁCENIE ZAWODOWE
§ 51.
1) pracownia hotelarska;
2) pracownia gastronomiczna;
3) pracownia reklamy;
4) pracownia informatyczna.
§ 52.
1) nazwę i adres podmiotu przyjmującego uczniów na praktyki zawodowe oraz miejsce ich odbywania;
2) nazwę i adres szkoły;
3) zawód, w którym będzie prowadzona praktyka zawodowa;
4) listę zawierającą imiona i nazwiska uczniów odbywających praktykę zawodową;
5) zakres praktyk zawodowych;
6) terminy rozpoczęcia i zakończenia praktyki;
7) prawa i obowiązki stron umowy, ze szczególnym uwzględnieniem praw i obowiązków;
8) dodatkowe ustalenia stron umowy związane z odbywaniem praktyki zawodowej, w tym sposób zgłaszania i uwzględniania wniosków.
9) do umowy dołącza się program nauczania danego zawodu.
1) miejsce odbywania praktycznej nauki zawodu;
2) określenie podmiotu, z którym została zawarta umowa;
3) liczbę uczniów odbywających praktyczną naukę zawodu na podstawie tej umowy;
4) terminy, w jakich jest odbywana praktyczna nauka zawodu na podstawie tej umowy.
§ 53.
Autor: | Jolanta Zamora |
Odpowiada: | Jolanta Zamora |
Wytworzył: | Jolanta Zamora |
Data ostatniej zmiany: | 2019-12-13 11:32:13 |
Odwiedzin na stronie: | 5175 |