STATUT
SZKOŁY POLICEALNEJ
W ŻARKACH
Tekst jednolity na podstawie:
Uchwały nr 4/2020/2021 Rady Pedagogicznej
Zespołu Szkół im. Tadeusza Kościuszki w Żarkach
z dnia 19 października 2020 r.
ROZDZIAŁ 1
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
Nazwa szkoły
Zespół Szkół im. T. Kościuszki
Szkoła Policealna w Żarkach
REGON: 152072160
NIP:577-13-85-673
Ustalona nazwa szkoły używana jest w pełnym brzmieniu.
Na pieczęciach może być używany czytelny skrót nazwy: Szkoła Policealna w Żarkach.
Siedziba szkoły: 42-310 Żarki, ul. Myszkowska 50.
§ 2
Typ szkoły: Szkoła Policealna dla osób posiadających wykształcenie średnie lub wykształcenie średnie branżowe. Szkoła kształci w zawodach: opiekun osoby starszej (symbol cyfrowy zawodu 341202), technik usług kosmetycznych (symbol cyfrowy zawodu 514207), opiekunka dziecięca (symbol cyfrowy zawodu 325905) Czas trwania nauki wynosi 2 lata.
Szkoła kształci w trybie zaocznym.
§ 3
Organ prowadzący szkołę: Powiat Myszkowski z siedzibą w Myszkowie przy ul. Pułaskiego 6.
Organ sprawujący nadzór pedagogiczny: Śląski Kurator Oświaty w Katowicach.
§ 4
Statut zawiera postanowienia dotyczące klas dotychczasowej Szkoły Policealnej dla Dorosłych.
§ 5
1. Dyrektor szkoły zapewnia możliwość zapoznania się ze statutem wszystkim członkom społeczności szkolnej, udostępniając go każdemu pracownikowi szkoły, rodzicom/prawnym opiekunom oraz słuchaczom za pośrednictwem biblioteki szkolnej, strony internetowej szkoły.
ROZDZIAŁ 2
CELE I ZADANIA SZKOŁY
§ 6
1. Szkoła realizuje cele i zadania wynikające z ustawy Prawo oświatowe, ustawy o systemie oświaty oraz aktów wykonawczych wydanych na ich podstawie
2. Zadaniem szkoły jest kształtowanie u słuchaczy postaw sprzyjających ich dalszemu rozwojowi indywidualnemu i społecznemu, takich jak: uczciwość, wiarygodność, odpowiedzialność, wytrwałość, poczucie własnej wartości, szacunek dla innych ludzi, ciekawość poznawcza, kreatywność, przedsiębiorczość, kultura osobista, gotowość do uczestnictwa w kulturze, podejmowania inicjatyw oraz do pracy zespołowej. W rozwoju społecznym bardzo ważne jest kształtowanie postawy obywatelskiej, postawy poszanowania tradycji i kultury własnego narodu, a także postawy poszanowania dla innych kultur i tradycji.
3. Kształcenie i wychowanie musi sprzyjać rozwijaniu postaw obywatelskich, patriotycznych i społecznych słuchaczy.
4. Zadaniem szkoły jest wzmacnianie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i regionalnej, przywiązania do historii i tradycji narodowych, przygotowanie i zachęcanie do podejmowania działań na rzecz środowiska szkolnego i lokalnego, w tym do angażowania się w wolontariat.
5. Szkoła dba o wychowanie słuchaczy w duchu akceptacji i szacunku dla drugiego człowieka, kształtuje postawę szacunku dla środowiska przyrodniczego, motywuje do działań na rzecz ochrony środowiska oraz rozwija zainteresowanie ekologią.
6. Szkoła stwarza słuchaczom warunki do nabywania wiedzy i umiejętności potrzebnych do rozwiązywania problemów z wykorzystaniem metod i technik wywodzących się z technologii informatycznej.
7. Szkoła przygotowuje słuchaczy do dokonywania świadomych i odpowiedzialnych wyborów w trakcie korzystania z zasobów dostępnych w Internecie, krytycznej analizy informacji, bezpiecznego poruszania się w przestrzeni cyfrowej, w tym nawiązywania i utrzymywania opartych na wzajemnym szacunku relacji z innymi użytkownikami sieci.
8. Szkoła zapewnia optymalne warunki pracy słuchaczom z niepełnosprawnościami. Wybór form indywidualizacji nauczania powinien wynikać z rozpoznania potencjału każdego ucznia. Nauczyciel tak dobiera zadania, aby z jednej strony nie przerastały one możliwości ucznia (uniemożliwiały osiągnięcie sukcesu), a z drugiej nie powodowały obniżenia motywacji do radzenia sobie z wyzwaniami.
9. Zadaniem szkoły jest ukierunkowanie procesu wychowawczego na wartości, które wyznaczają cele wychowania i kryteria jego oceny. W realizowanym procesie dydaktyczno-wychowawczym szkoła podejmuje działania związane z miejscami ważnymi dla pamięci narodowej, formami upamiętniania postaci i wydarzeń z przeszłości, najważniejszymi świętami narodowymi i symbolami państwowymi.
10. Szkoła kształcąc w zawodach szkolnictwa branżowego przygotowuje uczących się do wykonywania pracy zawodowej i aktywnego funkcjonowania na zmieniającym się rynku pracy.
11. W procesie kształcenia zawodowego szkoła integruje i koreluje kształcenie ogólne i zawodowe, w tym doskonalenie kompetencji kluczowych nabytych w procesie kształcenia ogólnego, z uwzględnieniem niższych etapów edukacyjnych. Odpowiedni poziom wiedzy ogólnej powiązanej z wiedzą zawodową przyczyni się do podniesienia poziomu umiejętności zawodowych słuchaczy, a tym samym zapewni im możliwość sprostania wyzwaniom zmieniającego się rynku pracy.
12. Szkoła prowadząc kształcenie zawodowe może zaoferować słuchaczom nabycie dodatkowych uprawnień zawodowych w zakresie wybranych zawodów, dodatkowych umiejętności zawodowych lub kwalifikacji rynkowych funkcjonujących w Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji.
13. Szkoła realizuje kształcenie zawodowe w oparciu o współpracę z pracodawcami, a praktyczna nauka zawodu odbywać się w jak największym wymiarze w rzeczywistych warunkach pracy: u pracodawców, a także w pracowniach szkolnych.
14. Celem nauczania i wychowania jest:
1) dążenie do pełnego i wszechstronnego rozwoju intelektualnej, psychicznej, społecznej, estetycznej, moralnej i duchowej osobowości słuchacza, przygotowanie go do dojrzałego życia i pełnienia określonej roli w społeczeństwie;
2) umożliwianie słuchaczom podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej, z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa oraz zasad promocji i ochrony zdrowia;
3) doskonalenie umiejętności myślowo-językowych takich jak: czytanie ze zrozumieniem, pisanie twórcze, formułowanie pytań i problemów, posługiwanie się kryteriami, uzasadnianie, wyjaśnianie, klasyfikowanie, wnioskowanie, definiowanie, posługiwanie się przykładami;
4) rozwijanie osobistych zainteresowań słuchacza i integrowanie wiedzy przedmiotowej z różnych dyscyplin;
5) zdobywanie umiejętności formułowania samodzielnych i przemyślanych sądów, uzasadniania własnych i cudzych sądów w procesie dialogu we wspólnocie dociekającej;
6) łączenie zdolności krytycznego i logicznego myślenia z umiejętnościami wyobrażeniowo-twórczymi;
7) rozwijanie wrażliwości społecznej, moralnej i estetycznej;
8) rozwijanie narzędzi myślowych umożliwiających słuchaczom obcowanie z kulturą i jej rozumienie;
9) rozwijanie u słuchaczy szacunku dla wiedzy, wyrabianie pasji poznawania świata i zachęcanie do praktycznego zastosowania zdobytych wiadomości;
10) nabywanie umiejętności komunikowania się w języku ojczystym i w językach obcych, zarówno w mowie, jak i w piśmie, jako podstawowa umiejętność społeczna, której podstawą jest znajomość norm językowych oraz tworzenie podstaw porozumienia się w różnych sytuacjach komunikacyjnych;
11) uczenie kreatywnego rozwiązywania problemów z różnych dziedzin ze świadomym wykorzystaniem metod i narzędzi wywodzących się z informatyki;
12) wypracowanie umiejętności sprawnego posługiwania się nowoczesnymi technologiami informacyjno-komunikacyjnymi, w tym dbałość o poszanowanie praw autorskich i bezpieczne poruszanie się w cyberprzestrzeni;
13) nabycie umiejętności samodzielnego docierania do informacji, dokonywania ich selekcji, syntezy oraz wartościowania, rzetelnego korzystania ze źródeł;
14) nabywanie nawyków systematycznego uczenia się, porządkowania zdobytej wiedzy i jej pogłębiania;
15) rozwijanie umiejętności współpracy w grupie i podejmowania działań indywidualnych.
§ 7
1. Szkoła realizuje w formach szkolnych programy zgodne z podstawą programową oraz z obowiązującymi ramowymi planami nauczania w szkołach publicznych.
2. Absolwenci i słuchacze szkoły muszą przystąpić do egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe zgodnie z odrębnymi przepisami.
§ 8
Szkoła współdziała z Publicznymi Poradniami Psychologiczno – Pedagogicznymi (PPP-P) oraz innymi instytucjami świadczącymi poradnictwo i specjalistyczną pomoc, z uwzględnieniem potrzeb słuchaczy. Współdziała również z pracodawcami w zakresie praktycznej nauki zawodu, oraz Wojewódzkim i Powiatowymi Urzędami Pracy. Współpracuje z placówkami oświatowymi i firmami na rzecz podnoszenia jakości kształcenia zawodowego.
ROZDZIAŁ 3
ORGANY SZKOŁY
§ 9
1. Organami szkoły są:
1) Dyrektor ,
2) Rada Pedagogiczna,
3) Samorząd Słuchaczy,
§ 10
1. Dyrektor szkoły zapewnia bieżącą wymianę informacji pomiędzy organami szkoły w planowanych lub podejmowanych działaniach i decyzjach.
1) radą pedagogiczną w ramach jej kompetencji stanowiących,
2) organizacjami związkowymi działającymi w szkole w sprawach określonych w ustawie o związkach zawodowych, ustawie o systemie oświaty i ustawie „Karta Nauczyciela”.
1) corocznie podaje do publicznej wiadomości zestaw podręczników lub materiałów edukacyjnych oraz materiały ćwiczeniowe obowiązujące w danym roku szkolnym;
2) po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej dopuszcza do użytku w danej szkole przedstawiony przez nauczyciela lub zespół nauczycieli program nauczania.
§ 11
1. W Szkole Policealnej w Żarkach działa Rada Pedagogiczna, która jest kolegialnym organem szkoły w zakresie realizacji jej statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki, wchodząca w skład Rady Pedagogicznej Zespołu Szkół.
W skład rady pedagogicznej wchodzą:
1) dyrektor szkoły;
2) wszyscy nauczyciele zatrudnieni w szkołach.
2. W zebraniach rady pedagogicznej mogą brać również udział, z głosem doradczym, osoby zapraszane przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek rady pedagogicznej, w tym przedstawiciele stowarzyszeń i innych organizacji, w szczególności organizacji harcerskich, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkoły.
3. Zebrania plenarne rady pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego, po każdym semestrze w związku z klasyfikowaniem
i promowaniem słuchaczy na semestr programowo wyższy, po zakończeniu rocznych zajęć dydaktyczno – wychowawczych oraz w miarę bieżących potrzeb.
4. W przypadkach nieprzewidzianych, związanych z koniecznością podjęcia uchwały lub pilnego wydania opinii, przewodniczący rady pedagogicznej ma prawo zwołać nadzwyczajne posiedzenie rady pedagogicznej.
5. Zebrania rady pedagogicznej mogą być organizowane na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny, z inicjatywy dyrektora szkoły, organu prowadzącego szkołę albo co najmniej 1/3 członków rady pedagogicznej.
6. Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy:
1) zatwierdzanie planów pracy szkoły,
2) podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji słuchaczy,
3) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji eksperymentów pedagogicznych,
4) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli,
5) podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy słuchaczy,
6) ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad szkołą przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny,
w celu doskonalenia pracy szkoły,
7) Rada Pedagogiczna przygotowuje projekt statutu szkoły albo jego zmian oraz podejmuje uchwałę dotyczącą statutu,
8) Rada Pedagogiczna wybiera dwóch przedstawicieli do powołanej przez organ prowadzący szkołę komisji konkursowej, wyłaniającej kandydata na stanowisko Dyrektora szkoły,
9) Rada Pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności,
10) zatwierdzenie programów działania i planów pracy szkoły.
7. Rada pedagogiczna opiniuje:
1) organizacje pracy szkoły, w tym tygodniowy rozkład zajęć edukacyjnych,
2) projekt planu finansowego szkoły,
3) wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,
4) propozycje dyrektora szkoły w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,
5) wnioski dyrektora dotyczące organizacji pracy szkoły,
6) szkolny zestaw programów nauczania i szkolny zestaw podręczników,
7) propozycje dyrektora szkoły w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
8. Rada pedagogiczna wnioskuje o:
1) odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora szkoły,
2) odwołanie nauczyciela z funkcji kierowniczej w szkole.
9. Rada Pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności.
10. Wszystkie osoby, które brały udział w zebraniu rady pedagogicznej są zobowiązane do nie ujawniania spraw poruszanych na posiedzeniu rady pedagogicznej, które mogą naruszać dobro osobiste słuchaczy, a także nauczycieli i innych pracowników szkoły.
11. Wszystkie posiedzenia rady pedagogicznej są protokołowane.
§ 12
Samorząd Słuchaczy
1. Samorząd Słuchaczy tworzą wszyscy słuchacze szkoły.
2. Słuchacze Szkoły Policealnej na swym ogólnym zebraniu wybierają 3 osobową Radę Semestralną Samorządu Słuchaczy, a w tym:
1) przewodniczącego,
2) zastępcę przewodniczącego,
3) skarbnika.
Zasady wybierania i działania organów Samorządu określa regulamin uchwalany przez ogół słuchaczy szkoły.
3. Kadencja Rady Semestralnej Samorządu Słuchaczy trwa I semestr.
4. Regulamin samorządu nie może być sprzeczny z niniejszym statutem.
5. Samorząd Słuchaczy może przedstawiać radzie pedagogicznej oraz dyrektorowi wnioski i opinie we wszystkich sprawach szkoły, a w szczególności dotyczących realizacji podstawowych praw, takich jak:
1) prawo do zapoznania się z programem nauczania, jego treścią, celami i stawianymi wymaganiami,
2) prawo do organizacji życia szkolnego umożliwiającego zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań,
4) prawo do organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi w porozumieniu z dyrektorem.
8. Przewodniczący samorządu może być zapraszany na posiedzenia rady pedagogicznej celem przedstawienia opinii i wniosków słuchaczy dotyczących organizacji i pracy szkoły.
9. Samorząd wykazuje stałą troskę o godne zachowanie się słuchaczy, dobre wyniki w nauce, właściwą frekwencję na zajęciach oraz kulturalne stosunki koleżeńskie.
10. Samorząd Słuchaczy może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek i innych źródeł, w celu wspierania działalności statutowej szkoły. Zasady wydatkowania tych funduszy określa regulamin, o którym mowa w ust. 2.
11. Samorząd w porozumieniu z dyrektorem szkoły może podejmować działania z zakresu wolontariatu. Działalność słuchaczy z zakresu wolontariatu jest dobrowolna.
12. Słuchacze działający na rzecz wolontariatu realizują te zadania w czasie wolnym od zajęć edukacyjnych.
§ 13
1. Zasady współdziałania organów szkoły oraz sposób rozwiązywania sporów między nimi.
1) każdy z organów szkoły działa samodzielnie i zgodnie ze swoimi kompetencjami oraz współdziała z pozostałymi dla pełnej realizacji statutowych zadań szkoły,
2) sprawy między organami szkoły rozstrzyga się w drodze negocjacji, porozumienia i wzajemnego poszanowania,
3) trudne do rozstrzygnięcia konflikty między nauczycielem a słuchaczem, zainteresowane strony zgłaszają Dyrektorowi szkoły, który podejmuje decyzje zmierzające do usunięcia przyczyn konfliktu,
4) wszyscy członkowie społeczności szkolnej mogą składać do Dyrektora Szkoły skargi i wnioski w formie pisemnej (w sekretariacie szkoły, pocztą zwykłą lub elektroniczną) lub w formie ustnej (osobiście lub telefonicznie). Dyrektor szkoły w ciągu 14 dni informuje wnioskodawcę o sposobie rozpatrzenia wniosku lub skargi,
5) spory między nauczycielem a słuchaczem może także, na wniosek stron, rozstrzygać Rada Pedagogiczna w porozumieniu z Samorządem Słuchaczy,
6) dla zapewnienia bieżącej wymiany informacji pomiędzy organami szkoły o podejmowanych i planowanych działaniach lub decyzjach, realizuje się spotkania przedstawicieli w/w organów,
7) konflikt między słuchaczem a nauczycielem rozstrzyga wychowawca szkoły policealnej, a w szczególnych przypadkach Dyrektor Szkoły lub Pedagog Szkolny po zasięgnięciu opinii wychowawcy,
9) w przypadku konfliktu między Dyrektorem Szkoły a Radą Pedagogiczną organem rozstrzygającym jest organ sprawujący nadzór pedagogiczny,
10) w przypadku, gdy strony nie zgadzają się z wynikiem postępowania rozstrzygającego, mają prawo odwołać się, w zależności od rodzaju sprawy, do organu prowadzącego, organu sprawującego nadzór pedagogiczny, Rzecznika Praw Obywatelskich lub właściwego sądu.
ROZDZIAŁ 4
ORGANIZACJA SZKOŁY
§ 14
1) szkolne plany nauczania opracowane na podstawie planu ramowego,
2) arkusz organizacyjny szkoły zatwierdzony przez organ prowadzący, po zasięgnięciu opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny oraz zaopiniowaniu przez związki zawodowe działające na terenie szkoły,
3) semestralne plany zajęć edukacyjnych.
§ 15
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej
1) diagnozowaniu środowiska słuchacza,
2) rozpoznawaniu potencjalnych możliwości oraz indywidualnych potrzeb słuchacza i umożliwianiu ich zaspokojenia,
3) wspieraniu słuchacza z wybitnymi uzdolnieniami,
4) organizowaniu różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
6) prowadzeniu edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia wśród słuchaczy,
7) wspieraniu słuchaczy metodami aktywnymi, w dokonywaniu wyboru kierunku dalszego kształcenia, zawodu i planowaniu kariery zawodowej oraz udzielaniu informacji w tym zakresie,
8) podejmowaniu działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych.
1) nauczyciele,
2) wychowawcy oddziałów,
3) specjaliści wykonujący w szkole zadania z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w szczególności - doradcy zawodowi.
1) poradniami psychologiczno-pedagogicznymi,
2) placówkami doskonalenia zawodowego,
3) organizacjami pozarządowymi, i innymi instytucjami lub podmiotami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.
1) słuchacz zostaje objęty opieką pedagogiczną i wychowawczą przez nauczycieli, wychowawcy grupy, pedagoga szkolnego, Dyrektora szkoły i inne osoby zatrudnione w szkole,
2) pedagog szkolny inicjuje i prowadzi działania mediacyjne i interwencyjne w sytuacjach kryzysowych,
5) pedagog szkolny podejmuje działania z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów słuchaczy,
6) pedagog szkolny udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej zgodnie z potrzebami słuchaczy.
§ 16
1) wejście i wyjście z budynku szkolnego odbywa się w sposób kontrolowany,
2) wejście i wyjście osób postronnych reguluje rejestr znajdujący się na portierni,
3) wejście i wyjście słuchaczy reguluje semestralny plan zajęć edukacyjnych.
§ 17
Szkoła może przyjmować studentów na praktyki pedagogiczne, na podstawie pisemnego porozumienia zawartego pomiędzy Dyrektorem szkoły, lub za jego zgodą - z poszczególnymi nauczycielami a szkołą wyższą.
§ 18
1) gromadzenie i opracowywanie zbiorów,
2) korzystanie ze zbiorów w czytelni.
1) gromadzenie, opracowanie i udostępnianie materiałów i dokumentów takich jak:
lektury z zakresu podstawowego i rozszerzonego z języka polskiego, literaturę popularnonaukową, beletrystykę, wydawnictwa informacyjne, albumowe, podręczniki i publikacje zgodnie z kierunkami kształcenia, wydawnictwa z zakresu dydaktyki, psychologii, pedagogiki i inne wynikające z potrzeb realizacji przedmiotów nauczania (teksty źródłowe), prasa ogólna i branżowa, materiały audiowizualne,
2) tworzenia warunków do poszukiwania, porządkowania i wykorzystania informacji z różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania się technologią informacyjną,
3) prowadzenie zajęć z przysposobienia czytelniczego,
4) systematyczne tworzenie i aktualizacja warsztatu informacyjnego biblioteki (katalogi, bibliografie),
5) poszerzenie zbiorów bibliotecznych o nieksiążkowe nośniki informacji, zapewnianie możliwości wykorzystania ich w czytelni,
6) rozbudzanie i rozwijanie indywidualnych zainteresowań uczniów oraz wyrabianie i pogłębianie u uczniów nawyku czytania i uczenia się.
1) konsultacje w sprawie zakupu książek,
2) tworzenie aktywu bibliotecznego, którego zadaniem jest pomoc, w pracach bibliotecznych.
1) uzgadniania zakupów nowości wydawniczych adekwatnych o potrzeb uczniów i nauczycieli,
2) współudziału w organizacji imprez szkolnych i konkursów,
3) poznawania uczniów i ich preferencji czytelniczych,
4) uczestnictwa nauczyciela bibliotekarza w pracach zespołu samokształceniowego,
5) gromadzenia scenariuszy imprez i uroczystości na potrzeby nauczycieli,
6) poradnictwa w wyszukiwaniu literatury metodycznej oraz przygotowanie, bibliografii na dany temat dla nauczycieli kształcących się.
§ 19
Organizacja i realizacja działań w zakresie wolontariatu
§ 20
Organizacja wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego
1) zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do rozwoju własnych predyspozycji zawodowych,
2) poznanie oferty edukacyjnej,
3) poznanie rynku pracy i zasad nim rządzących,
4) zaplanowanie własnej kariery edukacyjnej i zawodowej,
5) kształtowanie odpowiednich postaw, wiedzy i umiejętności, pomocnych w przygotowaniu do kreatywnego i efektywnego funkcjonowania na rynku pracy.
1) Dyrektor szkoły,
2) opiekunowie oddziałów,
3) nauczyciele wszystkich przedmiotów,
4) nauczyciel bibliotekarz,
5) pedagog szkolny,
6) współpracujące ze szkołą podmioty.
1) przygotowanie słuchacza do dalszego kształcenia; wyboru kierunku edukacji,
2) przygotowanie do roli pracownika, pracodawcy na aktualnym rynku pracy,
3) pomoc w dokonywaniu wyborów zawodowych i podejmowaniu prowadzących do nich ścieżek edukacyjnych.
1) wprowadzanie elementów orientacji edukacyjnej i zawodowej do zajęć edukacyjnych,
2) powiązanie treści przedmiotowych z możliwymi kierunkami kształcenia i zawodu,
3) wskazywanie korelacji treści przedmiotowych z praktyką zawodową,
4) promowanie swoich przedmiotów, dyscyplin w kontekście wyborów edukacyjno-zawodowych,
5) wskazywanie zawodów, dla których umiejętności przedmiotowe są kluczowe,
6) informowanie o ścieżkach kształcenia prowadzących do zawodów,
7) wskazywanie przedmiotów pokrewnych dla prowadzonego przedmiotu,
8) uświadamianie słuchaczom znaczenia danego przedmiotu szkolnego w karierach edukacyjno-zawodowych realizowanych w innych dyscyplinach.
1) indywidualne porady, wskazanie miejsc pomocy, źródeł informacji,
2) ankiety, testy, kwestionariusze,
3) gromadzenie i udostępnianie informacji edukacyjno-zawodowej (o zawodach, o rynku pracy, o możliwościach kształcenia i zatrudnienia, o zasadach rekrutacji na wyższe uczelnie) w postaci prasy, informatorów, broszur, plakatów itp.,
4) spotkania z przedstawicielami pracodawców (określenie oczekiwań pracodawców),
5) powiązanie treści programowych przedmiotu ze światem zawodów,
6) współpraca z instytucjami zewnętrznymi,
7) korzystanie z pomocy instytucji wspierających doradztwo edukacyjno-zawodowe
(PPP, Wyższe Uczelnie, OHP, Biura Karier, PUP, WUP),
8) udział w targach pracy, targach branżowych itp.
§ 21
Współpraca z instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży
1) Publiczna Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna – diagnoza słuchaczy wykazujących dysfunkcje, terapia słuchaczy z zaburzeniami emocjonalnymi, interwencje w sytuacjach kryzysowych i traumatycznych, pomoc nauczycielom w dostosowaniu wymagań edukacyjnych do indywidualnych możliwości psychofizycznych, doradztwa zawodowego.
2) Miejskie i Gminne Ośrodki Pomocy Społecznej – rozpoznanie sytuacji rodzinnej, interwencje w przypadku słuchaczy znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej.
3) Komenda Powiatowa Policji – działania profilaktyczne, warsztaty, prelekcje, interwencje w sytuacjach naruszenia przez słuchaczy przepisów prawa.
4) Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie – opieka nad słuchaczami przebywającymi w rodzinach zastępczych i adopcyjnych oraz nad słuchaczami posiadającymi orzeczenia o stopniu niepełnosprawności.
5) Zakład Ubezpieczeń Społecznych – możliwość korzystania ze świadczeń rodzinnych.
§ 22
Uroczystości szkolne
1) Dzień rozpoczęcia roku szkolnego.
2) Dzień Edukacji Narodowej.
3) Rocznica Odzyskania Niepodległości.
4) Dzień patrona szkoły.
5) Rocznica Konstytucji 3 – go Maja.
6) Zakończenie roku szkolnego.
1) Odświętny ubiór i wygląd słuchacza w czasie uroczystości państwowych, religijnych i szkolnych.
2) Składanie kwiatów pod tablicą pamiątkową patrona szkoły i zmarłych dyrektorów.
3) Uczestnictwo szkolnego pocztu sztandarowego w świętach państwowych.
ROZDZIAŁ 5
NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY SZKOŁY
§ 23
§ 24
§ 25
1)rzetelnie realizować zadania związane z powierzonym mu stanowiskiem oraz podstawowymi funkcjami szkoły: dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą, w tym zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa słuchaczom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę,
2)wspierać każdego słuchacza w jego rozwoju,
3)dążyć do pełni własnego rozwoju osobowego,
4)doskonalić się zawodowo, zgodnie z potrzebami szkoły,
5)kształcić i wychowywać słuchaczy w umiłowaniu Ojczyzny, w poszanowaniu Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, w atmosferze wolności sumienia i szacunku dla każdego człowieka,
6)dbać o kształtowanie u słuchaczy postaw moralnych i obywatelskich zgodnie z ideą demokracji, pokoju i przyjaźni między ludźmi różnych narodów, ras i światopoglądów.
1) rozpoznawanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych słuchaczy,
2) określanie mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień słuchaczy,
3) rozpoznawanie przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu słuchaczy, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie słuchaczy i ich uczestnictwo w życiu szkoły,
4) podejmowanie działań sprzyjających rozwojowi kompetencji oraz potencjału słuchaczy w celu podnoszenia efektywności uczenia się i poprawy ich funkcjonowania,
5) wspomaganie słuchaczy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu w trakcie bieżącej pracy ze słuchaczami.
1) w przypadku zagrożenia zdrowia słuchaczy,
2) jeżeli słuchacz wyrazi zgodę na ujawnienie określonych informacji,
3) w przypadku gdy przewidują to przepisy szczególne.
1) wyboru metod i środków prowadzenia zajęć zgodnych z zasadami nauczania i wychowania,
2) realizowania zatwierdzonych przez dyrektora własnych opracowań programów autorskich,
3) indywidualnej oceny słuchacza zgodnie z zasadami określonymi w WZO,
4) prowadzenia eksperymentów pedagogicznych i rozwiązań innowacyjnych w ramach obowiązujących programów po zaopiniowaniu przez radę pedagogiczną szkoły,
5) nauczyciel korzysta z ochrony przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych. Organ prowadzący szkołę i dyrektor szkoły są obowiązani z urzędu występować w obronie nauczyciela, gdy ustalone dla nauczyciela uprawnienia zostaną naruszone.
§ 26
§ 27
3) prowadzenie zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu z uwzględnieniem rozpoznanych mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień słuchaczy;
5) współpraca z innymi nauczycielami w tworzeniu i zapewnieniu ciągłości działań w zakresie zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu;
§ 28
Zadania nauczyciela bibliotekarza
1) udostępnianie książek i innych źródeł informacji,
2) gromadzenie, oprawa i selekcja zbiorów, prowadzenie katalogów książek,
3) rozbudzanie i rozwijanie indywidualnych zainteresowań słuchaczy,
4) wyrabianie i pogłębianie u słuchaczy nawyku czytania i uczenia się,
5) współpraca z nauczycielami poszczególnych zajęć edukacyjnych,
6) organizowanie i propagowanie różnych imprez czytelniczych rozwijających wrażliwość kulturową i społeczną (np. konkursów czytelniczych, spotkań literackich),
7) tworzenie warunków do poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania się technologią informacyjną.
§ 29
Pracownicy administracyjni i obsługi wykonują zadania określone przez dyrektora szkoły w zakresie obowiązków zgodnie z obowiązującymi przepisami.
§ 30
Bezpieczeństwo słuchaczy
1) dyżury nauczycieli na korytarzach i przy wejściu na teren szkoły w czasie wszystkich przerw między zajęciami,
2) szkolenie pracowników pod względem BHP i organizacji wycieczek szkolnych zgodnie z obowiązującymi przepisami,
3) ustalenie i zapoznanie całej społeczności szkoły z procedurami postępowania w sytuacjach zagrożenia oraz w nagłych wypadkach,
4) umieszczenie w salach lekcyjnych regulaminów korzystania z pracowni;
5) oznakowanie ciągów komunikacyjnych,
6) dostosowanie pomieszczeń do warunków bezpieczeństwa,
7) zakup atestowanego sprzętu,
8) zabezpieczenia przeciwpożarowe.
ROZDZIAŁ 6
SZCZEGÓŁOWE WARUNKI I SPOSÓB OCENIANIA WEWNĄTRZSZKOLNEGO SŁUCHACZY
§ 31
1) informowanie słuchacza o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych oraz o postępach w tym
Zakresie,
2) udzielanie słuchaczowi pomocy w nauce poprzez przekazywanie informacji o tym, co zrobił dobrze i jak powinien się dalej uczyć,
3) udzielanie słuchaczowi wskazówek do samodzielnego planowania własnego rozwoju,
4) motywowanie słuchacza do dalszych postępów w nauce,
5) dostarczanie nauczycielom informacji o postępach, trudnościach w nauce, zachowaniu oraz
szczególnych uzdolnieniach słuchacza,
6) umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno –
wychowawczej.
§ 32
1) formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych semestralnych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych,
2) ocenianie bieżące, ustalenie semestralnych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych zajęć edukacyjnych według skali i w formach przyjętych w szkole,
3) przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych,
4) ustalanie semestralnych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych zajęć edukacyjnych,
5) ustalanie warunków i trybu uzyskania wyższych niż przewidywane semestralnych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych zajęć edukacyjnych,
6) przeprowadzanie egzaminów poprawkowych,
7) w przypadku niepełnoletnich słuchaczy - ustalanie warunków i sposobu przekazywania rodzicom informacji o postępach i trudnościach w nauce oraz o szczególnych uzdolnieniach słuchacza.
§ 33
1) bieżące,
2) klasyfikacyjne:
§ 34
1) celujący (6), skrót – cel,
2) bardzo dobry (5), skrót bdb,
3) dobry (4), skrót db,
4) dostateczny (3), skrót dst,
5) dopuszczający (2), skrót dop,
6) niedostateczny (1), skrót ndst.
1) bieżące, określające ogólny poziom wiadomości lub umiejętności słuchacza ze zrealizowanej części programu nauczania obejmującej prace kontrolne, zadania praktyczne oraz egzamin pisemny i ustny; skala ocen bieżących może być poszerzona przez wprowadzanie znaku „+” przy poszczególnych stopniach, z wyjątkiem oceny niedostatecznej, bardzo dobrej i celującej,
2) oceny klasyfikacyjne, określające ogólny poziom wiedzy i umiejętności słuchacza przewidziane w programie nauczania na dany semestr, które wyrażone są pełnym stopniem bez znaku „+”.
§ 35
§ 36
1) semestralnej,
2) końcowej.
§ 37
1) semestralne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, ustalone w semestrze programowo najwyższym;
2) semestralne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, których realizacja
zakończyła się w semestrach programowo niższych.
§ 38
1) Wymagania konieczne (K) na stopień dopuszczający obejmują elementy treści nauczania: .
2) Wymagania podstawowe (P) na stopień dostateczny obejmują elementy treści:
3) Wymagania rozszerzające (R) na stopień dobry obejmują elementy treści:
4) Wymagania dopełniające (D) na stopień bardzo dobry obejmują pełny zakres treści określonych programem nauczania. Są to więc treści:
5) Wymagania wykraczające (W) na stopień celujący obejmują treści:
§ 39
1) wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania semestralnych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania,
2) sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych słuchaczy,
3) warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana semestralnej oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych.
1) zwalnia słuchacza z obowiązku odbycia praktycznej nauki zawodu w całości, jeżeli przedłoży on:
a) uzyskane przed rozpoczęciem nauki w szkole: świadectwo lub dyplom uzyskania tytułu zawodowego wydane po zdaniu egzaminu kwalifikacyjnego lub świadectwo równorzędne, świadectwo czeladnicze lub dyplom mistrzowski – w zawodzie, w którym się kształci, lub dokument równorzędny wydany w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej, państwie członkowskim Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – stronie umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub Konfederacji Szwajcarskiej,
b) zaświadczenie wydane przez pracodawcę, potwierdzające przepracowanie w zawodzie, w którym się kształci, okresu co najmniej równego okresowi kształcenia przewidzianego dla danego zawodu.
2) Może zwolnić słuchacza z obowiązku odbycia praktycznej nauki zawodu w części, jeżeli przedłoży on:
a) uzyskane przed rozpoczęciem nauki w szkole: świadectwo lub dyplom uzyskania tytułu zawodowego wydane po zdaniu egzaminu kwalifikacyjnego lub świadectwo równorzędne, świadectwo czeladnicze, dyplom mistrzowski, świadectwo potwierdzające kwalifikację w zawodzie lub dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe – w zawodzie wchodzącym w zakres zawodu, w którym się kształci, lub dokument równorzędny wydany w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej, państwie członkowskim Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – stronie umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub Konfederacji Szwajcarskiej lub
b) zaświadczenie wydane przez pracodawcę, potwierdzające przepracowanie w zawodzie, w którym się kształci, okresu co najmniej równego okresowi kształcenia przewidzianego dla zawodu wchodzącego w zakres zawodu, w którym się kształci, lub
c ) zaświadczenie wydane przez pracodawcę, potwierdzające zatrudnienie w zawodzie, w którym się kształci, lub w zawodzie wchodzącym w zakres zawodu, w którym się kształci;
3) Zaświadczenie, o którym mowa w pkt 2 lit. c, przedkłada się dyrektorowi szkoły policealnej w każdym semestrze, w którym słuchacza obowiązuje odbycie praktycznej nauki zawodu.
1) „zwolniony w całości z praktycznej nauki zawodu” albo „zwolniona w całości z praktycznej nauki zawodu”,
2) „zwolniony w części z praktycznej nauki zawodu” albo „zwolniona w części z praktycznej nauki zawodu” – oraz podstawę prawną zwolnienia.
§ 40
§ 41
§ 42
§ 43
§ 44
1) ocena niedostateczna do 29% poprawnych odpowiedzi,
2) ocena dopuszczająca od 30% do 49% poprawnych odpowiedzi,
3) ocena dostateczna od 50% do 69% poprawnych odpowiedzi,
4) ocena dobra od 70% do 84% poprawnych odpowiedzi,
5) ocena bardzo dobra od 85% do 99 % poprawnych odpowiedzi,
6) ocena celująca od 100% poprawnych odpowiedzi plus zagadnienia wykraczające poza program nauczania.
§ 45
§ 46
§ 47
1) w semestrze jesiennym – do końca stycznia,
2) w semestrze wiosennym – do kończ czerwca.
§ 48
1) nazwę zajęć edukacyjnych, z których był przeprowadzony egzamin,
2) imię i nazwisko nauczyciela prowadzącego egzamin,
3) termin egzaminu,
4) imiona i nazwiska słuchaczy, którzy przystąpili do egzaminu,
5) oceny klasyfikacyjne uzyskane przez poszczególnych słuchaczy.
1) prace egzaminacyjne słuchaczy – w przypadku egzaminu w formie pisemnej;
2) wylosowane przez poszczególnych słuchaczy zadania wraz ze zwięzłą informacją o wykonaniu praktycznych – w przypadku egzaminu w formie zadania praktycznego.
§ 49
1) Dyrektor szkoły lub wicedyrektor – jako przewodniczący komisji;
2) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne;
3) nauczyciel szkoły lub innej szkoły prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne.
1) nazwę zajęć edukacyjnych, z których był przeprowadzony sprawdzian;
2) imiona i nazwiska osób wchodzących w skład komisji;
3) termin sprawdzianu wiadomości i umiejętności;
4) imię i nazwisko słuchacza;
5) zadania (pytania, ćwiczenia) sprawdzające;
6) ustaloną ocenę semestralną.
§ 50
§ 51
§ 52
§ 53
§ 54
1) Do egzaminu z różnic programowych przystępuje:
1) Dyrektor szkoły lub nauczyciel wyznaczony przez Dyrektora szkoły – jako przewodniczący;
2) nauczyciel lub nauczyciele obowiązkowych zajęć edukacyjnych, z których jest przeprowadzany egzamin.
1) nazwę zajęć edukacyjnych, z których był przeprowadzony egzamin klasyfikacyjny;
2) imiona i nazwiska osób wchodzących w skład komisji;
3) termin egzaminu klasyfikacyjnego;
4) imię i nazwisko słuchacza;
5) zadania egzaminacyjne;
6) ustaloną ocenę klasyfikacyjną.
§ 55
1)Wykonywanie zabiegów kosmetycznych (FRK.04),
2) Świadczenie usług opiekuńczo-wspierających osobie starszej (SPO.02),
3) Świadczenie usług opiekuńczych i wspierających rozwój dziecka ( SPO.04).
§ 56
Zasady rekrutacji obowiązujące w Szkole Policealnej w Żarkach są opracowywane na podstawie aktualnego postanowienia Śląskiego Kuratora Oświaty na dany rok szkolny i stanowią osobny dokument oraz są dostępne do publicznej wiadomości na stronie internetowej szkoły.
§ 57
1) wniosek o przyjęcie do szkoły wg wzoru określonego przez szkołę;
2) świadectwo ukończenia szkoły potwierdzające posiadanie wykształcenia średniego lub semestru niższego – w przypadku przyjęcia na semestr programowo wyższy;
3) zaświadczenie lekarskie zawierające orzeczenie o braku przeciwwskazań zdrowotnych do podjęcia praktycznej nauki zawodu, wydane zgodnie z przepisami w sprawie badań lekarskich kandydatów do szkół.
§ 58
§ 59
1) przewodniczący – nauczyciel wskazany przez Dyrektora szkoły,
2) członkowie – nauczyciel wskazany przez Dyrektora szkoły oraz sekretarz szkoły
1) rozpatrywanie założonych wniosków oraz analiza formalna dokumentów kandydatów,
2) kwalifikowanie kandydatów,
składane do Dyrektora szkoły w ciągu 7 dni od daty powiadomienia kandydata.
ROZDZIAŁ 7
PRAWA I OBOWIĄZKI SŁUCHACZY
§ 60
1) bezpłatnego i właściwie zorganizowanego procesu dydaktycznego, zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej;
2) uzyskania informacji na początku roku szkolnego na temat programu nauczania i wymagań edukacyjnych z poszczególnych przedmiotów;
3) nieodpłatnego korzystania w czasie obowiązkowych zajęć ze sprzętu szkolnego, środków dydaktycznych i biblioteki;
4) zwracania się o pomoc do nauczycieli w opanowaniu obowiązującego materiału nauczania;
5) obiektywnej i jawnej oceny swych wiadomości i umiejętności;
6) wyboru do Samorządu Słuchaczy reprezentującego go wobec Rady Pedagogicznej i Dyrektora szkoły;
7) czynnego uczestnictwa w działaniach szkolnego wolontariatu;
8) brania udziału w organizowanych wycieczkach przedmiotowych, warsztatach, zajęciach dodatkowych;
9) uczestniczenia w ceremoniale szkolnym podczas uroczystości szkolnych, państwowych, z okazji świąt narodowych, ważnych rocznic i wydarzeń w życiu szkoły;
10) swobody wyrażania myśli, opinii i przekonań światopoglądowych, o ile nie naruszają dobra osobistego innych osób;
11) noszenia symbolu Szkoły z chwilą jego ustanowienia;
12) egzaminu poprawkowego, klasyfikacyjnego i sprawdzającego.
1) uczestniczenia w zajęciach edukacyjnych;
2) bezzwłocznie usprawiedliwiać nieobecności u opiekuna w formie ustnej lub pisemnej;
3) systematycznego przygotowywania się do wszystkich zajęć edukacyjnych;
4) przestrzegania prawa szkolnego i zarządzeń Dyrektora szkoły;
5) przeciwstawiania się przejawom przemocy;
6) przestrzegania zakazu picia alkoholu, używania i rozprowadzania narkotyków i innych środków odurzających;
7) szanowania dobra społecznego i indywidualnego, a w szczególności dbania o mienie szkoły, które służy społeczności uczących się;
8) naprawienia wyrządzonej szkody lub zwrócenia kosztów naprawy;
9) przestrzegania zasad kultury współżycia społecznego w odniesieniu do koleżanek i kolegów, nauczycieli i innych pracowników szkoły;
10) dbania o własne życie i zdrowie, a także szanowania zdrowia i życia innych;
11) dbania o schludny wygląd ubioru;
12) przestrzegania zakazu używania telefonu komórkowego w czasie zajęć dydaktycznych.
§ 61
1) pochwała Dyrektora na forum oddziału;
2) pochwała Dyrektora na forum szkoły;
3) list gratulacyjny Dyrektora do firmy zatrudniającej słuchacza;
4) nagroda książkowa lub rzeczowa.
1) pisemnie do Dyrektora szkoły w terminie 3 dni od jej przyznania;
2) Dyrektor po ustaleniach z wychowawcą lub organem, na którego wniosek została przyznana nagroda, rozpatruje zastrzeżenia;
3) O podjętych ustaleniach Dyrektora szkoły informuje na piśmie ucznia i jego rodziców nie później niż do 5 dni od otrzymania zastrzeżeń;
4) Ustalenia dyrektora szkoły w sprawie wniesionego zastrzeżenia są ostateczne.
1) upomnienie opiekuna;
2) upomnienie Dyrektora;
3) skreślenie z listy słuchaczy.
1) od kary, o której mowa w ust. 5 pkt 1 do Dyrektora;
2) od kary, o której mowa w ust. 5 pkt 2 do Dyrektora, który przy rozpatrywaniu ma obowiązek zasięgnąć opinii rady pedagogicznej i Samorządu Słuchaczy;
3) od kary, o której mowa w ust. 5 pkt 3 do Śląskiego Kuratora Oświaty.
1) na prośbę słuchacza;
2) stwierdzenia obecności słuchacza na terenie szkoły pod wpływem alkoholu lub innych środków odurzających;
3) popełnienia przestępstwa umyślnego oraz innego rażącego naruszenia porządku prawnego;
4) stwierdzenia frekwencji niższej niż 50% na obowiązkowych zajęciach edukacyjnych.
w obowiązujących przepisach prawa określających zasady klasyfikowania i promowania,
a w szczególności jeżeli:
1) uzyskał frekwencję niższą niż 50% na obowiązkowych zajęciach edukacyjnych przewidzianych w szkolnym planie nauczania lub nie uzyskał z tych zajęć ocen uznanych za pozytywne w ramach wewnątrzszkolnego systemu oceniania;
2) nie zdał egzaminu poprawkowego z jednego lub dwóch egzaminów semestralnych;
3) nie zdał egzaminu klasyfikacyjnego z wyznaczonych przedmiotów w terminie dodatkowym.
wyrazić zgodę na powtórzenie semestru po raz drugi w okresie kształcenia w szkole.
ROZDZIAŁ 8
KSZTAŁCENIE ZAWODOWE
§ 62
Organizacja pracowni szkolnych
1) Specjalistyczne pracownie szkolne: pracownia kosmetyczna i pracownia opiekuna osób starszych, pracownia opiekunki dziecięcej,
2) Sale lekcyjne, bibliotekę z czytelnią,
3) Gabinet pedagoga szkolnego,
4) Gabinet medycyny szkolnej,
5) Archiwum,
6) Salę gimnastyczną, siłownię, boiska sportowe,
7) Szatnie.
4.Opiekę nad salami lekcyjnymi, specjalistycznymi pracowniami szkolnymi i innymi pomieszczeniami dydaktycznymi powierza się poszczególnym nauczycielom.
1) zapewnić bezpieczne i higieniczne warunki dla słuchaczy;
2) utrzymywać w nich należyty porządek;
3) dbać o estetykę i wystrój dostosowany do funkcji pomieszczenia.
1) pracować na stanowisku ćwiczeniowym umożliwiającym indywidualne wykonywanie ćwiczenia, chyba że prowadzący wprowadził inną organizację zajęć;
2) mieć dostęp do literatury i opracowań tematycznych na realizowany temat;
3) dysponować dostępem do stanowiska internetowego oraz innych źródeł informacji.
§ 63
Praktyczna nauka zawodu
§ 64
§ 65
3.Dyrektor zwalnia słuchacza z obowiązku odbycia praktyki zawodowej jeżeli przedłoży on zaświadczenie wydane przez pracodawcę, potwierdzające przepracowanie w zawodzie w którym się kształci, okresu co najmniej równego okresowi kształcenia przewidzianemu dla danego zawodu.
§ 66
Obowiązki słuchacza odbywającego praktykę zawodową u pracodawcy.
1.Słuchacz ma obowiązek:
1) zapoznać się z regulaminem praktyk zawodowych;
4) zapoznać się z programem praktyki zawodowej oraz kryteriami oceniania;
5) odbyć w wyznaczonym terminie szkolenia BHP i P.POŻ. w miejscu praktyk zawodowych;
6) posiadać określoną przepisami bhp odzieży ochronną lub roboczą;
7) posiadać aktualne orzeczenia o braku przeciwwskazań do wykonywania pracy oraz badania dla celów sanitarno-epidemiologicznych – jeśli takie są wymagane
8) posiadać aktualne ubezpieczenie od następstw nieszczęśliwych wypadków.
1) prezentowanie właściwej postawy i kultury osobistej;
2) dostosowanie ubioru do wymogów zakładu pracy;
3) przestrzeganie obowiązujących w zakładzie pracy regulaminów, przepisów BHP i P.POŻ;
4) punktualne rozpoczynanie i kończenie zajęć;
5) dostosowanie się do ustalonego w zakładzie harmonogramu dnia;
6) rzetelne wykonywanie zadań powierzonych przez opiekuna praktyk;
7) zachowanie tajemnicy służbowej obowiązującej w danym zakładzie.
1) stopień opanowania programowych umiejętności;
2) jakość pracy;
3) umiejętność łączenia teorii z praktyką;
4) zaangażowanie i inicjatywa słuchacza w wykonywaną pracę;
5) samodzielność podczas wykonywania pracy;
6) organizowanie stanowiska pracy i wykonywanych czynności;
7) umiejętność pracy w zespole;
8) poszanowanie sprzętu;
9) przestrzeganie dyscypliny pracy;
10) kultura osobista.
1) niestawienia się słuchacza w ustalonym czasie i miejscu w celu odbycia praktyki;
3) samowolnej zamiany miejsca odbywania praktyki;
4) rozwiązania z winy słuchacza umowy o praktykę zawodową ze strony pracodawcy;
5) złamania dyscypliny;
6) nie podporządkowania się przepisom organizacyjno – porządkowym zakładu pracy;
7) uzyskania negatywnej oceny;
8) niezastosowania się do postanowień statutu.
§ 67
Wyposażenie pracowni zawodowych
1. Rekomendowane wyposażenie pracowni i warsztatów szkolnych uwzględnia wymagania, jakie powinny spełniać między innymi budynki szkół i placówek, jak i pracownie kształcenia zawodowego.
2. Wykaz maszyn, urządzeń, aparatów, narzędzi i innego sprzętu właściwego dla kwalifikacji AU.62
1)fotel kosmetyczny, stołek obrotowy, stolik zabiegowy, zestaw aparatury kosmetycznej: do ultradźwięków (peeling kawitacyjny, głowice do sonoforezy), do darsonwalizacji, do galwanizacji (maska do jonoforezy), do nawilżania (vapozon i spray), do podgrzewania wosku (woskownica na puszki, woskownica na aplikatory), lampa sollux (filtr czerwony i niebieski), brushing, maska termiczna, mikrodermabrazja, vacum do twarzy, głowica ciepło – zimno, pistolet do przekłuwania uszu, mezoterapia bezigłowa, urządzenie RF, aparat do podgrzewania parafiny na twarz, łyżeczka Unny, pędzle: wachlarzowy, płaski, do henny, szpatułki: plastikowe oraz do henny, lusterko przenośne, kieliszek do henny, pęsety,zestaw bielizny zabiegowej (tunika, opaska czepek, klapki), zestaw pędzli do makijażu, zalotka, temperówka, stolik kosmetyczny do manicure, podpórki pod dłonie, dwa krzesła obrotowe, frezarka do manicure, komplet frezów diamentowych i kamiennych do manic ure, podgrzewacz parafiny do dłoni, obcinacz do paznokci, nożyczki do paznokci, cążki do skórek, pilniki do paznokci, polerki do paznokci, kopytka do odpychania skórek,miseczki do zmywania i moczenia dłoni, miseczki do manicure na ciepło,rękawiczki frotowe do zabiegów parafinowych, zestaw bielizny zabiegowej, fotel do pedicure, podnóżek, taboret obrotowy, brodzik do kąpieli stóp, frezarka do pedicure, komplet frezów do pedicure,cęgi do paznokci czołowe, cążki do paznokci kątowe oraz do skórek, kopytko do odsuwania skórek, tarka do stóp, przyrząd omega, miski do zmywania i moczenia stóp,okulary ochronne, kosz na brudną bieliznę, kosz na odpady.
2.Wykaz maszyn, urządzeń, aparatów, narzędzi i innego sprzętu właściwego dla kwalifikacji MS.07 oraz SPO.02.
1) łóżko szpitalne z pełnym wyposażeniem dla osoby dorosłej z materacem przeciwodleżynowym i udogodnieniami, urządzenia ułatwiające pielęgnację osoby całkowicie unieruchomionej (zamontowane na ścianie ramię podnośnika osób niepełnosprawnych ruchowo), szafka i stolik przyłóżkowy, balkonik, ortezy, wózek inwalidzki. wykaz sprzętu/urządzeń pomiarowych, diagnostycznych: glukometr, aparat do pomiaru ciśnienia (naramienny, półautomatyczny), geriatryczny fantom pielęgnacyjny, symulator starości, fantom osoby dorosłej do prowadzenia resuscytacji krążeniowo – oddechowej, defibrylator automatyczny AED, kołnierze ortopedyczne, szyny do unieruchamiania złamań, komplet bielizny pościelowej – 2 szt., koce – 2 szt., poduszka – 2 szt., jasiek – 1 szt., prześcieradło – 2 szt., poszewki – 2 szt., poszwy – 2 szt., piżama lub koszula nocna – 2 szt. parawan, drabinka przyłóżkowa, ręczniki, materace lub maty do ćwiczeń na podłodze. środki ochrony osobistej, środki czystości, kosz na odpady komunalne i medyczne, sprzęt ppoż. (gaśnica), fantom osoby dorosłej do prowadzenia resuscytacji krążeniowo – oddechowej, fantom dziecka do prowadzenia resuscytacji krążeniowo – oddechowej, aparat do defibrylacji zewnętrznej – AED, materace lub maty do ćwiczeń, opatrunki osobiste, opaski dziane różnej wielkości, opaska elastyczna różnej wielkości, kompresy z gazy jałowej, chusty trójkątne, plastry różnych rozmiarów, środki opatrunkowe, chusta trójkątna, koc termoizolacyjny, maseczki do sztucznej wentylacji jednorazowego użytku, rękawiczki ochronne jednorazowego użytku.
3. Wykaz maszyn, urządzeń, aparatów, narzędzi i innego sprzętu właściwego dla kwalifikacji SPO. 04.
1) zabawki, pomoce dydaktyczne do stymulacji wszechstronnego rozwoju niemowlęcia oraz dziecka w drugim, trzecim i czwartym roku życia, kąciki tematyczne, stół i krzesełka dostosowane do małego dziecka, miniwieża z CD i wejściem USB, płyty CD z piosenkami i bajkami dla dzieci, flanelograf z elementami graficznymi, plansze i tablice dotyczące fonetyki, sprzęt i pomoce do przedstawień, teatrzyków dla dzieci, biblioteczkę tematyczną wyposażoną w literaturę przedmiotową, czasopisma, albumy, filmy dydaktyczne dotyczące wychowania dziecka, psychologii, pedagogiki, defektologii, sprzęt audiowizualny, taki jak: telewizor, odtwarzacz DVD, rzutnik pisma, ekran biały, komputer z pakietem programów biurowych, skaner, projektor multimedialny, łóżeczka dla niemowląt, stoły do przewijania, fantomy niemowlęcia i dziecka starszego, stolik zabiegowy, wagę lekarską, kącik do kąpieli, kącik do karmienia niemowlęcia, kącik higieniczny, instalację bieżącej wody, bieliznę pościelową, odzież i bieliznę dziecięcą, środki do pielęgnacji, środki antyseptyczne, sprzęt i przybory do: toalety i kąpieli niemowląt, pojenia i karmienia niemowląt, mierzenia temperatury, toalety jamy ustnej, likwidacji zmian skórnych, pomoce dydaktyczne do promowania zdrowia, biblioteczkę tematyczną wyposażoną w literaturę przedmiotową, czasopisma, albumy i filmy dotyczące anatomii i fizjologii dziecka oraz pielęgnowania dziecka i schorzeń wieku dziecięcego, płytotekę z utworami dla dzieci, muzyką poważną i ludową, śpiewniki dziecięce, instrumenty muzyczne, keyboard, instrumenty perkusyjne, miniwieżę z CD i wejściem USB, biblioteczkę tematyczną wyposażoną w literaturę przedmiotową i czasopisma dotyczące edukacji muzycznej, materiały, narzędzia i przybory do prac technicznych i plastycznych, maszynę do szycia, żelazko i deskę do prasowania, zgrzewarkę do folii, instalację ciepłej wody, szafy, tablice korkowe, stoły do pracy, biblioteczkę tematyczną wyposażoną w literaturę przedmiotową i czasopisma dotyczące edukacji plastycznej, stanowisko komputerowe dla nauczyciela podłączony do sieci lokalnej z dostępem do internetu, drukarkę, skaner, wyroby medyczne do bandażowania, zakładania opatrunków, okładów, tamowania krwawień, unieruchamiania kończyn, środki do dezynfekcji ran, przyrządy do pomiaru temperatury i aparat do pomiaru ciśnienia u dzieci, apteczkę pierwszej pomocy, filmy dydaktyczne dotyczące pierwszej pomocy, stanowiska komputerowe dla uczniów (jedno stanowisko dla jednego ucznia), stanowisko komputerowe dla nauczyciela podłączone do sieci lokalnej z dostępem do internetu, urządzenie wielofunkcyjne, pakiety programów biurowych i graficznych, projektor multimedialny, tablicę interaktywną.
ROZDZIAŁ 9
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 68
Autor: | Jolanta Zamora |
Odpowiada: | Jolanta Zamora |
Wytworzył: | Jolanta Zamora |
Data ostatniej zmiany: | 2021-04-19 22:33:01 |
Odwiedzin na stronie: | 4883 |