Biuletyn Informacji Publicznej
Zespół Szkół Centrum Kształcenia Ustawicznego w Wojsławicach
drukuj

Przedmiot działalności

Załącznik do uchwały nr 23 / 2009
Rady Pedagogicznej
z dnia 15 stycznia 2009 r.


STATUT
Zespołu Szkół Rolnicze Centrum Kształcenia Ustawicznego w Wojsławicach


PRZEPISY DEFINIUJĄCE
§ 1
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliŜszego określenia to:
1. Szkole - naleŜy przez to rozumieć „Zespól Szkół Rolnicze Centrum Kształcenia Ustawicznego”
w skład, którego wchodzą szkoły wymienione w § 5 ust.1.
2. Ustawie - naleŜy prze to rozumieć ustawę z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty
(t.j.Dz.U.Nr 256, poz.2572 z 2004 roku z póź.zm).
3. Statucie - naleŜy przez to rozumieć Statut Szkoły.
4. Dyrektorze, Radzie Pedagogicznej, Samorządzie Uczniowskim i Radzie Rodziców - naleŜy przez to
rozumieć organy działające w szkole.
5. Uczniach - naleŜy przez to rozumieć uczniów oraz słuchaczy szkoły.
6. Rodzicach - naleŜy przez to rozumieć rodziców uczniów szkoły lub ich prawnych opiekunów.
7. Wychowawcy - naleŜy przez to rozumieć nauczyciela, któremu szczególnej opiece wychowawczej
powierzono jeden z oddziałów w szkole a takŜe opiekuna semestru.
8. Organie prowadzącym szkołę - naleŜy przez to rozumieć Powiat Zduńskowolski.
9. Organie sprawującym nadzór pedagogiczny nad szkołą lub kuratorze - naleŜy przez to rozumieć
działającego w imieniu Wojewody Łódzkiego Kuratora Oświaty.
10. Poradni psychologiczno-pedagogicznej - naleŜy przez to rozumieć takŜe inną poradnię specjalistyczną
lub inną instytucję świadczącą poradnictwo i specjalistyczną pomoc.
11. Gospodarstwie - naleŜy przez to rozumieć Gospodarstwo Pomocnicze przy Zespole Szkół Rolnicze
Centrum Kształcenia Ustawicznego.
NAZWA SZKOŁY I INNE INFORMACJE O SZKOLE
§ 2
1. Zespół Szkół Rolnicze Centrum Kształcenia Ustawicznego w Wojsławicach jest zespołem szkół publicznych.
2. Siedziba szkoły znajduje się w miejscowości Wojsławice k/Zduńskiej Woli.
3. Szkoła jest jednostką budŜetową.
4. Organem prowadzącym szkołę jest Powiat Zduńskowolski.
5. Organem nadzorującym szkolę jest Kuratorium Oświaty w Łodzi - Delegatura w Sieradzu.
§ 3
Ustalona nazwa: Zespół Szkół Rolnicze Centrum Kształcenia Ustawicznego w Wojsławicach uŜywana jest przez
szkołę zasadniczo w pełnym brzmieniu. MoŜe być uŜywany skrót nazwy o brzmieniu „ZSRCKU”.
§ 4
Szkoła ma własny sztandar, godło i ceremoniał. Na sztandarze widniej nazwa szkoły „Zespół Szkół Rolnicze
Centrum Kształcenia Ustawicznego w Wojsławicach” 1645-1995, zgodna z nazwą szkoły w dniu nadania
sztandaru.
§ 5
1. W skład Zespołu Szkół Rolnicze Centrum Kształcenia Ustawicznego w Wojsławicach wchodzą:
1. Publiczne Gimnazjum - 3-letnie,
2. Liceum Profilowane - 3-letnie kształcące w profilu
a) usługowo-gospodarczym
b) rolniczo-spoŜywczym
3. Liceum Ogólnokształcące - 3-letnie
4. Technikum - 4-letnie w zawodach:
a) technik rolnik
b) technik technologii Ŝywności
c) kucharz
d) kelner
5. Zasadnicza Szkoła Zawodowa w zawodach:
a) mechanik-operator maszyn i pojazdów rolniczych
b) rolnik
6. Rolnicze Centrum Kształcenia Ustawicznego, w ramach którego funkcjonują szkoły dla dorosłych:
a) 3-letnie Technikum Uzupełniające dla dorosłych kształcących w zawodzie:
- technik rolnik
b) 2-letnia Szkoła Policealna kształcąca w zawodach:
- technik architektury krajobrazu
- technik agrobiznesu
- technik Ŝywienia i gospodarstwa domowego
- technik rolnik
- kucharz
- kelner
c) 2-letnie Uzupełniające Liceum Ogólnokształcące dla dorosłych w formie zaocznej na
podbudowie Zasadniczej Szkoły Zawodowej (którego zajęcia odbywają się w budynku Niepublicznej
Szkoły Podstawowej w Sikucinie, prowadzonym przez Społeczne Stowarzyszenie Oświatowe w Sikucinie oraz
w placówce macierzystej)
d) 3-letnie Liceum Ogólnokształcące dla dorosłych na podbudowie gimnazjum oraz organizowane są
kursy i szkolenia dla róŜnych grup odbiorców.
2. Przy szkole działalność prowadzi Stowarzyszenie Edukacji i Rozwoju Rolnictwa Ekologicznego realizując
zadania z zakresu edukacji.
3. W szkole funkcjonuje internat zgodnie w własnym regulaminem.
4. W szkole działalność produkcyjną i dydaktyczną prowadzi Gospodarstwo zgodnie w własnym regulaminem.
CELE I ZADANIA SZKOŁY
§ 6
Szkoła realizuje cele i zadania określone w ustawie oraz przepisach wydanych na jej podstawie, koncentrując się
na prowadzeniu działalności dydaktycznej, wychowawczej oraz opiekuńczej. Kształcenie i wychowanie
w szkole słuŜy rozwijaniu u młodzieŜy poczucia odpowiedzialności, miłości do Ojczyzny, poszanowania dla
środowiska naturalnego i dziedzictwa kulturowego oraz ciągłego doskonalenia kompetencji zawodowych
i kształtowania odpowiedniej postawy etycznej. Zachowując naszą toŜsamość narodową, jesteśmy jednocześnie
otwarci na wartości kultur Europy i Świata.
§ 7
Szkoła kształci głównie w zawodach związanych z rolnictwem i gospodarką Ŝywnościową, których celem jest
wyposaŜenie uczniów w szereg kompetencji zawodowych i etycznych, dzięki którym posiadając teoretyczne
i praktyczne umiejętności, podejmą twórczą pracę zawodową.
CELE OGÓLNE
ZESPOŁU SZKÓŁ ROLNICZE CENTRUM KSZTAŁCENIA USTAWICZNEGO
§ 8
Szkoła jest wspólnotą i wszyscy jej członkowie są jednakowo waŜni. Zasada partnerstwa stanowi podstawę
wszystkich naszych działań. Organizacja szkoły i planowanie dydaktyczno-wychowawcze ma być
podporządkowane zapewnieniu optymalnych warunków dla pełnego rozwoju potencjalnych uzdolnień ucznia
I rozwijania jego indywidualnych zainteresowań. Wszystkie te działania powinny być organizowane
we współpracy i harmonii ze środowiskiem zewnętrznym. Stworzenie optymalnych moŜliwości uczenia się
i aktywnego osiągania standardów zawodowych oraz wartości uniwersalnych umoŜliwiających znalezienie się
w róŜnych środowiskach.
Poczucie dumy ze szkoły winno być rozwijane i oczekuje się od wszystkich członków szkolnej wspólnoty
zaangaŜowania w kształtowaniu pozytywnego wizerunku szkoły.
§ 9
1. Cele i zadania ZSRCKU wynikają z przepisów prawa oraz uwzględniają program wychowawczy szkoły
dostosowany do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb środowiska. Nauczyciele powinni dąŜyć
do wszechstronnego rozwoju ucznia jako nadrzędnego celu pracy edukacyjnej. Edukacja szkolna polega
na harmonijnej realizacji przez nauczycieli zadań w zakresie nauczania, kształcenia umiejętności
i wychowania. Zadania te tworzą wzajemnie uzupełniające się i równowaŜne działania kaŜdego nauczyciela.
2. W zakresie nauczania szkoła zapewnia uczniom w szczególności:
1) naukę poprawnego i swobodnego wypowiadania się w mowie i w piśmie z wykorzystaniem róŜnorodnych
środków wyrazu,
2) poznawanie wymaganych pojęć i zdobywanie rzetelnej wiedzy w zakresach umoŜliwiających podjęcie
studiów wyŜszych bądź ułatwiających zdobycie zawodu,
3) dochodzenie do rozumienia, a nie tylko pamięciowego opanowania przekazywanych treści,
4) rozwijanie zdolności dostrzegania róŜnego rodzaju związków i zaleŜności (przyczynowo-skutkowych,
funkcjonalnych, czasowych i przestrzennych itp.),
5) rozwijanie zdolności myślenia analitycznego i syntetycznego,
6) traktowanie wiadomości przedmiotowych, stanowiących wartość poznawczą samą w sobie, w sposób
integralny, prowadzący do lepszego rozumienia świata, ludzi i siebie,
7) poznawanie zasad rozwoju osobowego i Ŝycia społecznego,
8) poznawanie dziedzictwa kultury Narodowej postrzeganej w perspektywie kultury europejskiej.
3. W szkole uczniowie powinni kształcić swoje umiejętności wykorzystywania zdobywanej wiedzy, aby w ten
sposób lepiej przygotować się do pracy w warunkach współczesnego świata.
4. Nauczyciele stwarzają uczniom warunki do nabywania wymienionych niŜej umiejętności:
1) planowanie, organizowanie i ocenianie własnej nauki, przyjmowanie za nią odpowiedzialności,
2) skuteczne porozumiewania się w róŜnych sytuacjach, prezentacja własnego punktu widzenia
i uwzględnianie poglądów innych ludzi, poprawne posługiwanie się językiem ojczystym, przygotowanie
do publicznych wystąpień,
3) efektywne współdziałanie w zespole, budowanie więzi międzyludzkich, podejmowanie indywidualnych
i grupowych decyzji, skuteczne działania na gruncie zachowania obowiązujących norm,
4) rozwiązywanie problemów w sposób twórczy,
5) poszukiwanie, porządkowanie i wykorzystywanie informacji z róŜnych źródeł, efektywne posługiwanie
się komputerami i metodami informatyki,
6) odnoszenie do praktyki zdobytej wiedzy oraz tworzenie potrzebnych doświadczeń i nawyków,
7) rozwijanie sprawności umysłowych oraz osobistych zainteresowań,
8) przyswajanie sobie metod i technik negocjacyjnego rozwiązywania konfliktów i problemów społecznych.
5. W swojej pracy wychowawczej nauczyciele powinni wspierać zadania wychowawcze rodziców tak,
by umoŜliwić uczniom przejmowanie odpowiedzialności za własne Ŝycie i rozwój osobowy.
Nauczyciele oferują uczniom pomoc w realizacji specyficznych dla wieku niŜej wymienionych zadań:
1) tworzenie w szkole środowiska sprzyjającego wszechstronnemu rozwojowi osobowemu w wymiarze
fizycznym (w tym zdrowotnym), psychicznym, intelektualnym, moralnym i duchowym, a takŜe rozwojowi
społecznemu uczniów,
2) rozwijanie w sobie dociekliwości poznawczej, ukierunkowanej na poszukiwania prawdy, dobra
i piękna w świecie,
3) uzyskanie świadomości Ŝyciowej uŜyteczności zarówno poszczególnych przedmiotów szkolnych,
jak i całej edukacji na danym etapie,
4) dąŜenie do dobra w jego wymiarze indywidualnym i społecznym, umiejętne godzenie dobra własnego
z dobrem innych, odpowiedzialności za siebie z odpowiedzialnością za innych, wolności własnej
z wolnością innych,
5) poszukiwanie, odkrywanie i dąŜenie na drodze rzetelnej pracy do osiągnięcia wielkich celów Ŝyciowych
i wartości waŜnych dla odnalezienia własnego miejsca w świecie,
6) przygotowanie się do Ŝycia w rodzinie, w społeczności lokalnej i w państwie, w duchu przekazu
dziedzictwa kulturowego,
7) przygotowywanie się do rozpoznawania wartości moralnych, dokonywania wyborów i hierarchizacji
wartości,
8) kształtowanie w sobie postawy dialogu, umiejętności, słuchania innych i rozumienia ich poglądów.
6. Działalność edukacyjna szkoły jest określona przez:
1) szkolny zestaw programów nauczania, który uwzględniając wymiar wychowawczy, obejmuje całą
działalność szkoły z punktu widzenia dydaktycznego,
2) program wychowawczy szkoły, który opisuje w sposób całościowy wszystkie treści i działania
o charakterze wychowawczym i jest realizowany przez wszystkich nauczycieli.
Szkolny zestaw programów nauczania oraz program wychowawczy szkoły powinny tworzyć spójną całość.
Ich przygotowanie i realizacja są zadaniem zarówno całej szkoły jak i kaŜdego nauczyciela.
7. Działania profilaktyczne i wychowawcze prowadzone są w oparciu o:
- program wychowawczy szkoły,
- program profilaktyki,
- program rozwoju szkoły.
Zadania profilaktyczne i wychowawcze są realizowane we współpracy z:
- rodzicami,
- nauczycielami i innymi pracownikami szkoły,
- poradniami psychologiczno-pedagogicznymi i innymi poradniami specjalistycznymi,
- innymi szkołami i placówkami,
- podmiotami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieŜy
przy zastosowaniu wypracowanej przez szkołę strategii działań wychowawczych, zapobiegawczych
i interwencyjnych opracowanej w postaci proceduralnej.
8. Pomoc materialna jest udzielana na podstawie odrębnych przepisów.
9. Do zadań Rolniczego Centrum Kształcenia Ustawicznego naleŜy w szczególności:
1) kształcenie, dokształcanie i doskonalenie osób dorosłych w formach szkolnych i pozaszkolnych,
2) realizowanie zadań związanych z przyznawaniem tytułów kwalifikacyjnych zgodnie z odrębnymi
przepisami,
3) organizowanie egzaminów eksternistycznych z zakresu nauczania szkół rolniczych i gospodarki
Ŝywnościowej oraz kursów,
4) opracowanie i wydawanie skryptów, poradników metodycznych dla nauczycieli, wykładowców i słuchaczy,
5) przygotowanie nowoczesnych środków dydaktycznych, w tym programów komputerowych, programów
audiowizualnych dla potrzeb nauczycieli, wykładowców i słuchaczy,
6) opracowanie i upowszechnianie nowatorskich rozwiązań programowo-metodycznych oraz organizacyjnych
w zakresie oświaty dorosłych,
7) udzielanie szkołom i placówkom kształcenia, dokształcania i doskonalenia dorosłych pomocy
organizacyjne, metodycznej i dydaktycznej,
8) współpraca ze szkołami i placówkami kształcenia, dokształcania i doskonalenia dorosłych w kraju
i za granicą,
9) współpraca z urzędami pracy, pracodawcami, izbami rolniczymi, organizacjami pozarządowymi w zakresie
rekwalifikacji kadr
10) organizacja kursów i szkoleń.
§ 10
1. Sposób wykonywania zadań szkoły z uwzględnieniem wspomagania ucznia w jego wszechstronnym rozwoju
i tworzenia pozytywnie działającego środowiska wychowawczego określa Program Wychowawczy Szkoły.
2. Szczegółowe zasady wewnątrzszkolnego oceniania uczniów i słuchaczy określa Wewnątrzszkolny System
Oceniania - zał. Nr 1
ORGANY SZKOLY
§ 11
Organami szkoły są:
1. Dyrektor
2. Rada Pedagogiczna
3.Rada Rodziców
4.Samorząd Uczniowski
5. Samorząd Słuchaczy
DYREKTOR SZKOŁY
§ 12
1. Stanowisko dyrektora powierza i odwołuje organ prowadzący szkołę.
2. Postępowanie w sprawach, o których mowa w ust.1 określają odrębne przepisy.
§ 13
1. Do zadań dyrektora szkoły naleŜy planowanie, organizowanie, kierowanie i nadzorowanie pracy szkoły.
2. Dyrektor w szczególności zabiega o stworzenie optymalnych warunków do realizacji zadań dydaktycznych,
wychowawczych i opiekuńczych szkoły.
§ 14
Do kompetencji i obowiązków dyrektora naleŜy:
1. W zakresie spraw bezpośrednio związanych z działalnością podstawową szkoły:
1) przedkładanie Radzie Pedagogicznej wyników klasyfikacji i promocji uczniów celem zatwierdzenia,
2) przyjmowanie uczniów do klasy pierwszej na podstawie decyzji komisji rekrutacyjno-kwalifikacyjnej,
3) decydowanie o przyjęciu uczniów do klas programowo wyŜszych,
4) skreślanie uczniów z listy uczniów
5) sprawowanie nadzoru pedagogicznego na zasadach określonych w odrębnych przepisach,
6) realizowanie zadań związanych z oceną pracy nauczycieli oraz opieką nad nauczycielami zaczynającymi
pracę w zawodzie określonych w odrębnych przepisach,
7) organizowanie warunków dla prawidłowej realizacji Konwencji Praw Dziecka,
8) realizuje uchwałę Rady Pedagogicznej
9) moŜe zmieniać lub wprowadzać nowe zawody lub profile kształcenia zawodowego
2. W zakresie spraw organizacyjnych:
1) przygotowywanie projektów planów pracy szkoły,
2) opracowanie arkusza organizacji szkoły,
3) ustalenie tygodniowego rozkładu zajęć edukacyjnych.
3. W zakresie spraw finansowych:
1) opracowywanie planu finansowego szkoły,
2) przedstawienie projektu planu finansowego do zaopiniowania Radzie Pedagogicznej,
3) realizowanie planu finansowego w szczególności poprzez dysponowanie określonymi w nim
środkami, stosowanie do przepisów określających zasady gospodarki finansowej jednostek
samorządowych,
4) złoŜenie do organu prowadzącego do dnia 30 listopada wniosku o dofinansowanie w danym roku
budŜetowym
5) ) złoŜenie do organu prowadzącego do dnia 31 marca sprawozdania ze sposobu wykorzystania środków
przyznanych na dofinansowanie doskonalenia zawodowego nauczycieli w poprzednim roku budŜetowym.
4. W zakresie spraw administracyjno-gospodarczych oraz biurowych:
1) sprawowanie nadzoru nad działalnością administracyjno-gospodarczą szkoły,
2) organizowanie wyposaŜenia szkoły w sprzęt i środku edukacyjne,
3) organizowanie i nadzorowanie kancelarii szkoły,
4) nadzorowanie prawidłowego prowadzenia dokumentacji przez nauczycieli oraz prawidłowego
wykorzystania druków ścisłego zarachowania,
5) organizowanie przeglądów technicznych wszystkich budynków w obiekcie szkolnym oraz prac
konserwacyjno-remontowych,
6) organizowanie inwentaryzacji majątku szkolnego,
7) organizuje administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę szkoły
5. W zakresie spraw porządkowych, bhp i podobnych:
1) zapewnienie odpowiedniego stanu bezpieczeństwa i higieny pracy,
2) egzekwowanie przez uczniów i wszystkich pracowników ustalonego w szkole porządku oraz dbałości
o czystość i estetykę szkoły,
3) wykonywanie zadań dotyczących planowania obronnego, obrony cywilnej i powszechnej samoobrony.
§ 15
1. Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w szkole nauczycieli i pracowników
niebędących nauczycielami.
2. W zakresie , o którym mowa w ust.1 dyrektor w szczególności:
1) decyduje o zatrudnianiu i zwalnianiu wszystkich pracowników,
2) decyduje o przyznaniu nagród oraz wymierzeniu kar porządkowych pracownikom szkoły,
3) decyduje, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej, w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróŜnień
dla pracowników szkoły,
4) określa zakres odpowiedzialności materialnej wszystkich pracowników szkoły zgodnie z przepisami
Kodeksu Pracy, po zapewnieniu ku temu niezbędnych warunków,
5) opracowanie wieloletniego planu doskonalenia nauczycieli zgodnie z rozporządzeniem MENiS,
6) współdziała z zakładowymi organizacjami związkowymi, w zakresie ustalonym odrębnymi przepisami,
a w szczególności zasięga opinii w sprawach:
- organizacji pracy szkoły
- ustalenia zasad i kryteriów oceny wyników pracy nauczycieli,
- regulaminów: pracy, premiowania i nagradzania, ZFŚS.
7) ustala plan urlopów pracowników niebędących nauczycielami
8) administruje ZFŚS zgodnie z ustalonym regulaminem.
§ 16
Dyrektor kieruje działalnością szkoły i reprezentuje ją na zewnątrz oraz - w sprawach wynikających z
ustawy - jest organem prowadzącym postępowanie administracyjne w rozumieniu Kodeksu Postępowania
Administracyjnego oraz wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych.
§ 17
Dyrektor jest przewodniczącym Rady Pedagogicznej, a zadania związane z pełnieniem tej funkcji oraz
tryb ich realizacji określają postanowienia regulaminu działalności Rady Pedagogicznej.
§ 18
1. W wykonywaniu swoich zadań dyrektor współpracuje z Radą Pedagogiczną, podmiotami realizującymi
praktyczną naukę zawodu, rodzicami i Samorządem Uczniowskim, Samorządem Słuchaczy)
2. Dyrektor (poza przypadkami współdziałania w podejmowaniu czynności prawnych z podmiotami, o których
mowa w ust.1) w szczególności:
1) przedstawia Radzie Pedagogicznej, nie rzadziej niŜ dwa razy w roku szkolnym ogólne wnioski wynikające
ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności szkoły,
2) składa Radzie Pedagogicznej okresowe sprawozdania z realizacji planów pracy szkoły,
3) udziela Radzie Rodziców informacji o działalności edukacyjnej szkoły,
4) w ramach współpracy i współdziałania pomiędzy organami szkoły przewodniczący zaprasza na zebrania
organów z wyjątkiem tych posiedzeń Rady Pedagogicznej, które objęte są tajemnicą zgodnie z ustawą
o systemie oświaty.
3. Do rozwiązywania sporów i konfliktów powołuje się komisje w składzie:
1) przewodniczący organów szkoły,
2) po dwóch przedstawicieli organów (ewentualnie mediator, negocjator),
3) w przypadku nie rozstrzygnięcia sporu w drodze uzgodnienia stanowiska w trakcie trzech kolejnych
posiedzeń, sprawę przekazuje do organu prowadzącego (ewentualnie sprawującego nadzór pedagogiczny),
czas pracy komisji nie moŜe przekroczyć dwóch tygodni,
4) posiedzenie komisji jest waŜne o ile uczestniczy w nim co najmniej 2/3 powołanych osób,
5) z posiedzeń komisji sporządzany jest protokół, pod którym podpisują się wszyscy obecni.
6) członkowie komisji wybierają spośród siebie przewodniczącego komisji i protokolanta, funkcji tych
nie mogą pełnić przewodniczący organów szkoły.
§ 19
1. W szkole tworzy się stanowisko wicedyrektora (przy co najmniej 12 oddziałach), który działa w zakresie
prac powierzonych przez dyrektora i ponosi przed nim odpowiedzialność.
2. W szkole tworzy się inne stanowiska kierownicze tj.:
1) kierownika szkolenia praktycznego, który odpowiada za kształcenie praktyczne we wszystkich typach
szkół,
2) kierownika internatu, który odpowiada za całokształt prac związanych z jego funkcjonowaniem,
3) kierownika gospodarczego, który odpowiada za całokształt prac związanych z funkcjonowaniem szkoły
i gospodarstwa w zakresie administracyjno-gospodarczym,
4) głównego księgowego szkoły, który jest odpowiedzialny za budŜet szkoły.
3. Szczegółowy zakres kompetencji osób zajmujących stanowiska kierownicze określa dyrektor.
4. Powierzenia i odwołania dokonuje dyrektor po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego szkołę oraz Rady
Pedagogicznej.
§ 20
Do zakresu kompetencji i obowiązków wicedyrektora naleŜy:
1. reprezentowanie szkoły na zewnątrz,
2. nadzorowanie funkcjonowaniem internatu,
3. współpraca ze Stowarzyszeniem Edukacji i Rozwoju Rolnictwa Ekologicznego,
4. nadzorowanie zespołu wychowawczego,
5. organizacja nauczania w szkołach dla młodzieŜy,
6. sprawowanie nadzoru pedagogicznego zgodnie z planem hospitacji (przedmioty ogólnokształcące),
7. współorganizowanie i nadzorowanie działalności pozalekcyjnej,
8. czuwanie nad prawidłowym funkcjonowaniem systemu informatycznego w szkole,
9. kierowanie i nadzorowanie działalnością w zakresie kształcenia dorosłych,
10. współpraca z Samorządem Szkolnym,
11. przestrzeganie obowiązujących przepisów prawa pracy, bhp i p-poŜ,
12. znajomość i przestrzeganie obowiązujących przepisów wynikających z zajmowanego stanowiska,
13. upowaŜniona do podpisywania i odbierania faktur VAT,
14. współpraca z organizacjami i instytucjami działającymi na rzecz szkoły,
15. wykonywanie innych czynności i prac zleconych przez dyrektora.
§ 21
W sytuacji, gdy dyrektor nie moŜe pełnić obowiązków słuŜbowych, zakres zastępstwa wicedyrektora rozciąga
się na wszystkie zadania i kompetencje dyrektora, wówczas wicedyrektor uŜywa pieczęci tzw. „wz”.
§ 22
Do zakresu kompetencji i obowiązków kierownika szkolenia praktycznego naleŜy:
1. organizowanie kształcenia praktycznego we wszystkich formach (zajęcia praktyczne, praktyki zawodowe,
dyŜury, nauka jazdy, nauka pracy pojazdami i maszynami)
2. zapewnienie prawidłowego przebiegu kształcenia praktycznego we wszystkich formach realizowanego
w gospodarstwie i poza nim,
3. współpraca z inspektorem szkolnym bhp w zakresie odbywania zajęć praktycznych grupowych
i indywidualnych, nauki jazdy, nauki pracy z maszynami zgodnie z obowiązującymi regulaminami
i przepisami bhp,
4. sprawowanie nadzoru pedagogicznego zgodnie z planem hospitacji i zgodnie z potrzebami nauczycieli
przedmiotów związanych z kształceniem praktycznym,
5. czuwanie nad sprawnością sprzętu i środków dydaktycznych niezbędnych do realizacji kształcenia
praktycznego,
6. współpraca ze wszystkimi pracownikami gospodarstwa w zakresie organizowania kształcenia praktycznego
z uwzględnieniem realizacji programów nauczania i potrzeb produkcyjnych gospodarstwa,
7. zabezpieczenie pełnej realizacji obowiązków szkoły wynikających z zawartych umów z podmiotami
gospodarczymi w zakresie kształcenia praktycznego,
8. nadzór nad Gospodarstwem Pomocniczym przy ZSRCKU w Wojsławicach,
9. kierowanie działalnością RCKU - kształcenie dorosłych - kursy, szkolenia,
10. nadzór nad dokonywanym zakupem materiałów niezbędnych do funkcjonowania szkoły,
11. sporządzanie zapotrzebowań na zakup materiałów eksploatacyjnych dla szkoły,
12. przestrzeganie obowiązujących przepisów prawa pracy, bhp i p-poŜ,
13. znajomość i przestrzeganie obowiązujących przepisów wynikających z zajmowanego stanowiska,
14. upowaŜniona do podpisywania i odbierania faktur VAT,
15. współpraca z organizacjami i instytucjami działającymi na rzecz szkoły,
16. wykonywanie innych czynności i prac zleconych przez dyrektora.
§ 23
Do zakresu kompetencji i obowiązków kierownika internatu naleŜy:
1. organizowanie pracy wychowawczej i opiekuńczej wykonywanej przez wychowawców,
2. sprawowanie nadzoru pedagogicznego nad pracą wychowawców internatu zgodnie z planem hospitacji,
3. bezpośrednie kierowanie pracownikami administracyjnymi i obsługi zgodnie z przepisami wynikającymi
z organizacji pracy,
4. zapewnienie wychowankom bezpiecznych warunków pobytu w internacie,
5. organizowanie i nadzorowanie funkcjonowania stołówki zgodnie z przepisami wynikającymi
z organizacji pracy,
6. nadzorowanie przestrzegania przepisów bhp i p-poŜ podległych pracowników i wychowanków,
7. nadzorowanie realizacji planu pracy wychowawczej i opiekuńczej w internacie,
8. przestrzeganie obowiązujących przepisów prawa pracy, bhp i p-poŜ,
9. znajomość i przestrzeganie obowiązujących przepisów wynikających z zajmowanego stanowiska,
10. upowaŜniony do podpisywania i odbierania faktur VAT,
11. współpraca z organizacjami i instytucjami działającymi na rzecz internatu,
12. wykonywanie innych czynności i prac zleconych przez dyrektora.
§ 24
Do zakresu kompetencji i obowiązków kierownika gospodarczego naleŜy:
1. kierowanie gospodarstwem pomocniczym i reprezentowanie go na zewnątrz,
2. kierowanie sprawami administracyjno-gospodarczymi w skład którego wchodzą:
- nadzoruje pracę administracji i obsługi,
- odpowiada za wydawanie dyspozycji dla w/w pracowników,
- ustala plan urlopów,
- dokonuje wyboru oferentów na wykonywanie prac w szkole oraz zakupu materiałów dla szkoły,
3. ponoszenie odpowiedzialności za majątek zgromadzony w gospodarstwie i na terenie szkoły,
4. organizowanie i realizowanie w gospodarstwie działalności produkcyjnej i usługowej,
5.pełne realizowanie zaplanowanego funduszu płac, wpłat do budŜetu i dotacji z budŜetu oraz prowadzenie
prawidłowej i racjonalnej gospodarki finansowej z uwzględnieniem zaplanowanego funduszu wynagrodzeń
osobowych,
6.pełna odpowiedzialność za prowadzenie działalności gospodarczej oraz właściwej organizacji pracy
w gospodarstwie,
7.wnioskowanie o zatrudnianie, zwalnianie, ustalenie wynagrodzeń i zakresów czynności dla pracowników
gospodarstwa,
8. prowadzenie bieŜących remontów z uwzględnieniem moŜliwości finansowych gospodarstwa,
9. prowadzenie na bieŜąco ewidencji przychodu i rozchodu powierzonego majątku oraz protokołów kasacji
w oparciu o nadane przez księgowość GP przy ZSRCKU w Wojsławicach numery inwentarzowe (cechy),
10. organizowanie i nadzorowanie wszystkich prac gospodarczych i porządkowych na terenie szkoły,
odpowiadanie za utrzymanie bieŜącej czystości,
11. wnioskowanie do dyrektora w zakresie nagród, premii, kar porządkowych w stosunku do pracowników
gospodarstwa pomocniczego,
12. organizowanie z udziałem kierownika szkolenia praktycznego praktycznej nauki zawodu,
13. konsultowanie z dyrektorem wszystkich decyzji organizacyjno-produkcyjnych,
14. prowadzenie ciągłego monitoringu zuŜycia czynników energetycznych t.j.: energii cieplnej i elektrycznej,
zuŜycia wody, opału
15. ponoszenie odpowiedzialności za sprzęt rolniczy znajdujący się na terenie gospodarstwa oraz kontrola kart
drogowych,
16. znajomość i przestrzeganie obowiązujących przepisów wynikających z zajmowanego stanowiska,
17. przestrzeganie obowiązujących przepisów prawa pracy, bhp i p-poŜ,
18. upowaŜniony do podpisywania i odbierania faktur VAT,
19. wykonywanie innych czynności i prac zleconych przez dyrektora.
20. nadzór nad majątkiem ZSRCKU (środki trwałe)
21. nadzór nad majątkiem GP (środki trwałe)
22. współpraca z organizacjami i instytucjami zajmującymi się rolnictwem ekologicznym i edukacją ekologiczną
RADA PEDAGOGICZNA
§ 25
1. W skład Rady Pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w szkole oraz pracownicy innych
zakładów pracy pełniący funkcję instruktorów praktycznej nauki zawodu.
2. W posiedzeniach Rady Pedagogicznej mogą z głosem doradczym brać udział takŜe inne osoby zaproszone
przez Przewodniczącego za zgodą lub na wniosek Rady Pedagogicznej.
3. Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest dyrektor.
4. Zasady funkcjonowania Rady Pedagogicznej określa regulamin uchwalony przez Radę, normujący
w szczególności następujące zagadnienia:
1) sposób przygotowywania, zwoływania, prowadzenia i dokumentowania posiedzeń Rady Pedagogicznej,
2) wewnętrzną organizację Rady Pedagogicznej,
3) kompetencje Przewodniczącego Rady Pedagogicznej,
4) zasady dopuszczania do udziału w pracach Rady Pedagogicznej osób niebedących członkami tego organu
Szkoły.
§ 26
1. Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej naleŜy:
1) zatwierdzanie planów pracy szkoły.
2) zatwierdzanie wyników klasyfikacji i promocji uczniów,
3) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w szkole,
4) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli szkoły,
5) podejmowanie uchwała w sprawach skreślenia ucznia z listy uczniów,
6) uchwalenie i nowelizowanie Regulaminu swojej działalności.
2. Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności:
1) przedłuŜenie powierzenia stanowiska dotychczasowemu dyrektorowi,
2) powierzenia innych stanowisk kierowniczych w Szkole oraz odwoływania z tych stanowisk,
3) organizację pracy Szkoły, zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych,
4) projekt planu finansowego Szkoły,
5) wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróŜnień,
6) propozycje dyrektora w sprawie przydziału nauczycielom prac i zajęć w ramach wynagrodzenia
zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,
7) podjęcie w Szkole działalności przez stowarzyszenia i organizacje.
3. Dyrektor szkoły moŜe wystąpić do Rady Pedagogicznej z prośba o wydanie opinii w innej sprawie.
4. Rada Pedagogiczna ponadto:
1) moŜe wnioskować o odwołanie osób zajmujących stanowiska kierownicze w szkole,
2) deleguje swoich przedstawicieli do prac w innych organach,
3) przygotowuje projekt statutu.
5. Rada Pedagogiczna po zasięgnięciu opinii Rady Rodziców oraz Samorządu Szkolnego:
1) nowelizuje statut i uchwala jego zmiany,
2) występuje z odwołaniem od decyzji Kuratora Oświaty w sprawie uchylenia statutu albo niektórych jego
postanowień.
SAMORZĄD UCZNIOWSKI
§ 27
Wszyscy uczniowie szkoły, z mocy prawa tworzą Samorząd Uczniowski.
1. Organy Samorządu Uczniowskiego są jedynymi reprezentantami ogółu uczniów szkoły.
2. Organami Samorządu Uczniowskiego są:
- Przewodniczący Samorządu Uczniowskiego
- Prezydium Samorządu Szkolnego,
- Samorządy klas.
3. Przewodniczący reprezentuje organy Samorządu Uczniowskiego, w szczególności wobec organów szkoły.
§ 28
1. Zasady wybierania i działania organów Samorządu Uczniowskiego określa regulamin Samorządu
Uczniowskiego, uchwalony przez ogół uczniów w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym.
2. Warunki organizacyjne uchwalania regulaminu Samorządu Uczniowskiego oraz wprowadzania w nim zmian
zapewnia w porozumieniu z dyrektorem opiekun Samorządu Uczniowskiego.
3. Regulamin Samorządu Uczniowskiego nie moŜe być sprzeczny ze Statutem.
§ 29
Dyrektor zapewnia organom Samorządu Uczniowskiego organizacyjne, w tym lokalowe warunki działania oraz
stale współpracuje z tymi organami poprzez opiekuna Samorządu Uczniowskiego.
§ 30
1. Samorząd Uczniowski moŜe przedstawić Radzie Rodziców, Radzie Pedagogicznej i dyrektorowi wnioski
i opinie we wszystkich sprawach szkoły. A w szczególności dotyczących podstawowych praw uczniów jak:
1) prawo do zapoznania się z programem nauczania, z jego treścią, celem i stawianymi wymaganiami,
2) prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu,
3) prawo do organizacji Ŝycia szkolnego, umoŜliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem
szkolnym a moŜliwością rozwijania i zaspakajania własnych zainteresowań,
4) prawo do redagowania i wydawania gazety szkolnej,
5) prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie
z własnymi potrzebami i moŜliwościami organizacyjnymi, w porozumieniu z dyrektorem,
6) prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna Samorządu Uczniowskiego.
2. Samorząd Uczniowski ponadto:
1) moŜe występować z wnioskiem w sprawie utworzenia Rady Szkoły,
2) wydaje opinię w sprawie skreślenia ucznia z listy ucznia,
3) wyraŜa opinię w sprawie oceny pracy nauczyciela.
SAMORZĄD SŁUCHACZY
§31
Postanowienia ogólne.
1. Samorząd Słuchaczy w Zespole Szkól Rolnicze Centrum Kształcenia Ustawicznego zwany dalej
„Samorządem Słuchaczy” jest organizacją słuchaczy wszystkich szkól dla dorosłych podlegających ZSRCKU
w Wojsławicach.
2. Siedzibą Samorządu Słuchaczy jest budynek szkoły, a terenem działalności ZSRCKU w Wojsławicach.
3. Samorząd Słuchaczy pracuje i rozwija działalność w interesie wszystkich słuchaczy i dla dobra ZSRCKU
w Wojsławicach.
4. KaŜdy oddział wybiera trójkę klasową.
5. Prezydium Samorządu Słuchaczy wybierane jest spośród przedstawicieli oddziałów (trójek klasowych).
6. Wybory odbywają się raz do roku podczas zebrania trójek klasowych (w październiku).
7. Okres kadencji prezydium wynosi 1 rok kalendarzowy licząc od dnia wyborów.
8. Opiekun Samorządu Słuchaczy:
- dyrektor ZSRCKU w Wojsławicach powołuje z Rady Pedagogicznej opiekuna po zasięgnięciu opinii
prezydium Samorządu Słuchaczy,
- dyrektor odwołuje opiekuna na pisemną prośbę prezydium Samorządu Słuchaczy.
9. Zebrania Samorządu Słuchaczy odbywają się raz w miesiącu i w razie potrzeby mogą odbywać się częściej.
10. Prezydium Samorządu Słuchaczy pełni funkcję łącznika między słuchaczami, Radą Pedagogiczną, Radą
Rodziców i Dyrekcją szkoły.
Cel i przedmiot działalności.
Celem Samorządu Słuchaczy jest współdziałanie z ZSRCKU w Wojsławicach w realizacji jego zadań
dydaktyczno-wychowawczych, a w szczególności:
1. kształtowanie u słuchaczy aktywnych postaw społecznych,
2. niesienie słuchaczom pomocy w zakresie samokształcenia,
3. organizowanie Ŝycia kulturalno-oświatowego wśród słuchaczy,
4. rozwijanie zainteresowań zawodowych, kulturalnych, sportowych i turystycznych,
5. wdraŜanie słuchaczy do pracy społecznej na rzecz szkoły i środowiska.
6. składanie wniosków do dyrekcji szkoły.
Samorząd Słuchaczy ma prawo:
1. współdziałania w organizowaniu imprez szkolnych,
2. wnioskowania o przyznaniu wyróŜnień i nagród słuchaczom na nie zasługującym,
3. udzielenia poręczenia za słuchaczy, wobec których ma być zastosowana kara,
4. reprezentowania szkoły na zewnątrz,
5. wnioskowania, w konsultacji z Radą Pedagogiczną zmiany na stanowisku wychowawcy zespołu (oddziału),
jeśli ten nie realizuje zadań wynikających z ustawy i statutu szkoły,
6. zapoznania się z programem nauczania, jego treścią i stawianymi wymaganiami,
7. jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce,
8. wyraŜania opinii dotyczącej Ŝycia szkolnego,
9. organizowania Ŝycia szkolnego, umoŜliwiającego zachowanie odpowiednich proporcji między wysiłkiem
szkolnym, a moŜliwością rozwijania i zaspakajania własnych zainteresowań,
10. wybór nauczyciela pełniącego role opiekuna samorządu.
Organy Samorządu Słuchaczy.
Organami Samorządu Słuchaczy są:
1. Zgromadzenie delegatów Zespołów (oddziałów)
2. Komisja Rewizyjna
3. Rada Samorządu Słuchaczy.
Członkami Samorządu Słuchaczy jest kaŜdy słuchacz szkoły dla dorosłych w ZSRCKU w Wojsławicach.
RADA RODZICÓW
§ 32
1. W szkole działa Rada Rodziców, stanowiąca reprezentację rodziców uczniów.
2. Zasady tworzenia Rady Rodziców uchwala ogół rodziców szkoły.
3. Szczegółowe zasady organizacji i funkcjonowania Rady Rodziców, w tym szczegółowe zasady wyznaczania
przedstawicieli rodziców do pracy w innych organach, określa regulamin działalności Rady Rodziców.
4. Regulamin, o którym mowa w ust.3 uchwalany przez Radę Rodziców, nie moŜe być sprzeczny ze statutem.
5. Dyrektor zapewnia Radzie Rodziców organizacyjne warunki działania oraz stale współpracuje z Radą
Rodziców - osobiście lub przez wyznaczonego nauczyciela.
§ 33
Rada Rodziców moŜe występować do innych organów szkoły z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich
spraw szkoły.
§ 34
1. Rada Rodziców moŜe gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców i innych źródeł
z przeznaczeniem na wspieranie statutowej działalności szkoły (Fundusz Rady Rodziców).
2. Zasady wydatkowania Funduszu określa regulamin działalności Rady Rodziców.
3. W miarę moŜliwości dyrektor udziela pomocy w obsłudze finansowej Funduszu.
ORGANIZACJA SZKOŁY
§ 35
Podstawową jednostką organizacyjną kaŜdego typu szkół wchodzącego w skład Szkoły jest oddział.
§ 36
1. Zajęcia edukacyjne w ramach kształcenia ogólnego, stanowiące realizację podstawy programowej kształcenia
ogólnego ustalonej dla kaŜdego z typów szkół, są organizowane w oddziałach z moŜliwością podziału na
grupy zgodnie z obowiązującymi przepisami.
2. W Liceum Ogólnokształcącym dyrektor w porozumieniu z Radą Pedagogiczną, Radą Rodziców
i Samorządem Uczniowskim, z uwzględnieniem zainteresowań uczniów oraz moŜliwości organizacyjnych,
kadrowych i finansowych liceum, wyznacza na początku etapu edukacyjnego dla danego oddziału lub zespołu
od dwóch do czterech przedmiotów ujętych w podstawie programowej w zakresie rozszerzonym.
3. Zajęcia edukacyjne z przedmiotów, o których mowa w ust.2, mogą być organizowane w oddziałach
lub zespołach międzyoddziałowych albo międzyszkolnych. Liczba uczniów w zespole wynosi co najmniej 20.
Za zgodą organu prowadzącego w liceum mogą być tworzone zespoły liczące mniej niŜ 20 uczniów.
4. Nauczanie języków obcych moŜe być organizowane w zespołach międzyoddziałowych z uwzględnieniem
poziomu umiejętności językowych uczniów.
5. Zajęcia edukacyjne w ramach kształcenia zawodowego, stanowiące realizacje podstaw programowych
kształcenia w poszczególnych szkołach wchodzących w skład szkoły są organizowane w oddziałach.
6. Kształcenie zawodowe realizowane jest w klasopracowniach przedmiotowych, pracowniach ćwiczeń
praktycznych, gospodarstwie i zakładach przetwórczych zgodnie z programami kształcenia dla zawodu,
przepisami bhp w sprawie organizowania praktycznej nauki zawodu.
7. W uzasadnionych przypadkach poszczególne zajęcia edukacyjne w ramach kształcenia zawodowego mogą
być prowadzone na terenie innych jednostek organizacyjnych, w szczególności szkół wyŜszych , centrów
kształcenia ustawicznego, centrów kształcenia praktycznego, ośrodków dokształcania i doskonalenia
zawodowego, u pracodawców, w indywidualnych gospodarstwach rolnych oraz przez pracowników tych
jednostek, na podstawie umowy zawartej pomiędzy technikum a dana jednostką.
8. Kształcenie w Technikum Uzupełniającym dla dorosłych moŜe być prowadzone w formie zaocznej.
9. W Technikum Uzupełniającym dla dorosłych kształcącym w formie zaocznej:
1) odbywają się konsultacje zbiorowe dla słuchaczy we wszystkich semestrach, w kaŜdym tygodniu w ciągu
jednego dnia,
2) dopuszcza się moŜliwość organizowania konsultacji indywidualnych w wymiarze 20 % ogólnej liczby
godzin zajęć w semestrze,
3) organizuje się dwie konferencje instruktaŜowe w czasie jednego semestru; pierwszą - wprowadzającą
do pracy, drugą - przedegzaminacyjną.
10. Osoby przygotowujące się do egzaminu eksternistycznego mogą uczęszczać na zajęcia edukacyjne
w Technikum Uzupełniającym dla dorosłych po uprzednim uzgodnieniu z dyrektorem.
11. Dyrektor podejmuje decyzje, o których mowa w pkt 10 w zaleŜności od moŜliwości związanych
z bazą dydaktyczną, kadrą i liczebnością grupy słuchaczy.
§ 37
1. Godzina lekcyjna trwa 45 minut.
2. Godzina zajęć praktycznych trwa 60 minut.
§ 38
1. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji
opracowany przez dyrektora z uwzględnieniem szkolnego planu nauczania, o którym mowa w przepisach
w sprawie ramowych planów nauczania - do 30 kwietnia kaŜdego roku. Arkusz organizacji szkoły zatwierdza
organ prowadzący szkołę do 30 maja danego roku, po uzyskaniu opinii nadzoru pedagogicznego.
2. W arkuszu organizacji szkoły umieszcza się w szczególności: liczbę pracowników szkoły, w ty pracowników
zajmujących stanowiska kierownicze, liczbę godzin zajęć edukacyjnych finansowanych ze środków
przydzielonych przez organ prowadzący szkołę oraz liczbę godzin zajęć prowadzonych przez poszczególnych
nauczycieli.
3. Na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji szkoły, dyrektor z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia
i higieny pracy, ustala tygodniowy rozkład godzin, określający organizację zajęć edukacyjnych.
BIBLIOTEKA
§ 39
1. Szkoła posiada bibliotekę szkolną.
2. Biblioteka szkolna jest pracownia szkolną, słuŜącą realizacji potrzeb i zainteresowań uczniów, zadań
dydaktycznych i wychowawczych, doskonaleniu warsztatu pracy nauczyciela, popularyzowaniu wiedzy
o regionie.
3. W skład biblioteki wchodzą:
a) wypoŜyczalnia
b) czytelnia.
4. Z biblioteki mogą korzystać uczniowie, nauczyciele i inni pracownicy szkoły na zasadach określonych
w regulaminie biblioteki.
5. Pomieszczenia biblioteki szkolnej umoŜliwiają:
a) gromadzenie i opracowywanie zbiorów,
b) korzystanie ze zbiorów czytelni i wypoŜyczanie ich poza bibliotekę,
c) prowadzenie przysposobienia czytelniczo-informacyjnego (lekcje biblioteczne).
6. Godziny pracy biblioteki ustala dyrektor w uzgodnieniu z nauczycielem-bibliotekarzem, tak aby umoŜliwić
dostęp do jej zbiorów podczas zajęć lekcyjnych i po ich zakończeniu.
7. Szczegółową organizację biblioteki szkolnej określa regulamin organizacyjny biblioteki.
8. Zadania (obowiązki) nauczyciela-bibliotekarza w zakresie prac pedagogicznych:
a) udostępnianie zbiorów w wypoŜyczalni i czytelni
b) prowadzenie działalności informacyjnej
c) promowanie biblioteki i czytelnictwa
d) poznawanie czytelników i ich pozyskiwanie
e) udzielanie porad w doborze lektury
f) prowadzenie rozmów z uczniami na temat przeczytanych ksiąŜek
g) indywidualny instruktaŜ w zakresie przysposobienia czytelniczego
h) udział w realizacji ścieŜki „edukacja czytelnicza i medialna”
i) współpraca z wychowawcami klas
j) współpraca z nauczycielami przedmiotów, rodzicami, bibliotekarzami pozaszkolnymi
k) rozwijanie kultury czytelniczej uczniów i pomoc w przygotowaniu ich do samokształcenia
9. Zadania (obowiązki) nauczyciela-bibliotekarza w zakresie prac techniczno-organizayjnych
a) troska o właściwą organizację pracy biblioteki szkolnej
b) dbałość o wyposaŜenie i estetykę biblioteki
c) gromadzenie zbiorów zgodnie z profilem programowym szkoły i jej potrzebami
d) prowadzenie ewidencji zbiorów i ich selekcjonowanie
e) opracowanie zbiorów (klasyfikacja, katalogowanie, opracowanie techniczne, konserwacja)
f) organizowanie warsztatów działalności informacyjnej
g) prowadzenie dokumentacji pracy biblioteki, statystyki dziennej i rocznej
h) składanie rocznych sprawozdań z pracy biblioteki i oceny stanu czytelnictwa w szkole
i) doskonalenia warsztatu pracy.
INTERNAT
§ 40
1. Dla uczniów uczących się poza miejscem zamieszkania szkoła posiada internat.
2. Internat prowadzi działalność w okresach trwania zajęć edukacyjnych.
3. Zakwaterowanie i wyŜywienie w internacie moŜe być całkowicie lub częściowo odpłatne, w zaleŜności
od posiadanych przez szkołę środków finansowych.
4. W internacie tworzy się grupy wychowawcze, składające się z 30-35 wychowanków internatu.
5. Tygodniowy wymiar zajęć opiekuńczych i wychowawczych w internacie wynosi 49 godzin zegarowych.
6. Działalnością internatu kieruje i odpowiada za nią kierownik internatu.
7. W uzasadnionych przypadkach, za zgodą organu prowadzącego szkołę, w internacie jest zatrudniony
dozorca - opiekun nocny.
8. W czasie pełnienia opieki nocnej dozorca-opiekun nocny jest zobowiązany:
1. Nadzorować przestrzegania przez uczniów przepisów bhp i p-poŜ.
2. Udzielać porady i pomocy wychowankom chorym; w razie potrzeby powiadomić słuŜby medyczne i
rodziców.
3. Sprawować opiekę nad młodzieŜą.
4. Czuwać nad przestrzeganiem ciszy nocnej przez wychowanków.
5. Czuwać nad bezpieczeństwem młodzieŜy w czasie nocy kontrolując na przemian kondygnacje
dziewcząt i chłopców.
6. Czuwać nad utrzymaniem w czasie ciszy oświetlenia nocnego.
7. Nadzorować i wygaszać niepotrzebne oświetlenie w pomieszczeniach wszystkich kondygnacji.
8. Sprawdzać w czasie nocy, czy nie wystąpiły awarie instalacji wody, centralnego ogrzewania, energii
elektrycznej.
9. Zwracać uwagę na prawidłowy przebieg ciszy nocnej w części hotelowej na IV kondygnacji.
10. Zabezpieczać budynek i kondygnacje przed wejściem osób obcych oraz oddziaływaniem warunków
atmosferycznych np., wiatr, ulewa.
11. W razie wystąpienia zagroŜeń poŜarowych, energetycznych, Ŝywiołowych i innych powiadomić
dyrekcję szkoły i odpowiednie słuŜby zgodnie z instrukcjami postępowania w tych sytuacjach.
12. Przekazać dyŜur wychowawcy internatu i meldować o wszystkich przypadkach niszczenia mienia,
zakłócania porządku i spokoju przez mieszkańców internatu i hotelu.
13. Powiadomić dyrekcję szkoły lub kierownika internatu o zaistniałych nieprawidłowościach i
wydarzeniach, które wystąpiły w czasie pełnienia nocnego dyŜuru.
14. Wykonywać inne dodatkowe czynności zlecone przez dyrektora lub kierownika internatu.
9. Prawa i obowiązki wychowanka oraz szczegółowe zasady działalności internatu określone są w regulaminie
internatu.
STOŁÓWKA
§ 41
1. Ze stołówki szkolnej mogą korzystać uczniowie, nauczyciele i pozostali pracownicy szkoły.
W miarę moŜliwości, za zgodą dyrektora ze stołówki mogą takŜe korzystać inne osoby.
2. Odpłatność za korzystanie z posiłków w stołówce szkolnej ustala dyrektor.
KOORDYNATOR DO SPRAWA BEZPIECZEŃSTWA
§ 42
Na podstawie uchwały Rady Ministrów nr 28/2007 został powołany koordynator ds. spraw bezpieczeństwa
w Szkole, który ma następujące zadania:
1. Integrowanie działań nauczycieli, uczniów i rodziców w zakresie bezpieczeństwa.
2. Koordynowanie działań w zakresie bezpieczeństwa wynikających z realizacji szkolnego programu
wychowawczego oraz programu profilaktycznego szkoły.
3. Udzielanie pomocy nauczycielom, wychowawcom w rozwiązywaniu problemów bezpieczeństwa młodzieŜy.
4. Współpraca i współdziałanie ze środowiskiem lokalnym w zakresie bezpieczeństwa.
5. Pomoc nauczycielom, wychowawcom przy nawiązywaniu współpracy z odpowiednimi słuŜbami działającymi
na rzecz rozwiązywania problemów młodzieŜy (głównie: policja, straŜ poŜarna, straŜ miejska, kuratorzy
sądowi, prokuratorzy).
6. Współpraca z rodzicami.
7. Współpraca z samorządem powiatu i gminy Zduńska Wola w zakresie bezpieczeństwa.
8. Doskonalenie własne.
9. Dzielenie się wiedzą z Radą pedagogiczną.
10. Realizowanie zadań związanych z wychowaniem komunikacyjnym i edukacją dla bezpieczeństwa
11. Promowanie problematyki i bezpieczeństwa w róŜnych formach (organizowanie kursów, pogadanek,
spotkań itp.)
12. Dokumentowanie działań w ramach działalności Zespołu Wychowawczego.
NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY SZKOŁY
§ 43
Statut Szkoły określa zakres zadań nauczycieli i innych pracowników, w tym zadań związanych z zapewnieniem
bezpieczeństwa uczniom w zakresie zajęć organizowanych przez szkołę.
1. Dyrektor moŜe tworzyć zespoły wychowawcze, zespoły przedmiotowe lub inne zespoły problemowo -
zadaniowe. Pracą zespołu kieruje przewodniczący powołany przez dyrektora na wniosek zespołu.
2. Oddziałem opiekuje się nauczyciel-wychowawca.
3. Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej wskazane jest, aby nauczyciel wychowawca
opiekował się danym oddziałem w ciągu całego etapu edukacyjnego.
4. Formy spełniania zadań przez nauczyciela wychowawcę są dostosowane do wieku uczniów, ich potrzeb oraz
warunków środowiskowych szkoły.
5. Nauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziale tworzą zespół, którego zadaniem jest w szczególności
ustalenie dla danego oddziału zestawu programów nauczania z zakresu kształcenia ogólnego i programu
nauczania w danym zawodzie, z uwzględnieniem korelacji kształcenia ogólnego i zawodowego.
§ 44
1. W szkole zatrudnia się nauczycieli i pracowników administracyjnych i pracowników obsługi.
2. Zasady zatrudniania nauczycieli i innych pracowników szkoły określają odrębne przepisy.
3. Zakresy czynności pracowników administracji i obsługi określa Regulamin Organizacyjny- załącznik nr 3
§ 45
Kwalifikacje nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz zasady ich wynagradzania określają odrębne
przepisy.
§ 46
1. Nauczyciel w swoich działaniach dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych ma obowiązek kierowania
się dobrem uczniów, troską o ich zdrowie, a takŜe o szanowanie godności osobistej uczniów.
2. Obowiązkiem kaŜdego nauczyciela jest bezstronne i obiektywne ocenianie oraz sprawiedliwe traktowanie
wszystkich uczniów.
§ 47
1. Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą, jest odpowiedzialny za jakość i wyniki
tej pracy oraz bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczniów.
2. W ramach realizacji zadań pedagogicznych nauczyciel przede wszystkim:
1. sprawuje opiekę nad powierzonymi mu uczniami oraz odpowiada na zasadach określonych w przepisach
odrębnych, za ich Ŝycie, zdrowie i bezpieczeństwo
2. zapewnia prawidłowy przebieg procesu edukacyjnego, w szczególności przez:
a) realizację obowiązujących programów nauczania
b) stosowanie właściwych metod nauczania
c) systematycznie przygotowuje się do zajęć
d) pełne wykorzystywanie czasu przeznaczonego na prowadzenie zajęć
e) właściwe prowadzenie pozostającej w jego gestii dokumentacji działalności pedagogicznej
3. dba o pomoce edukacyjne i sprzęt szkolny
4. wspiera rozwój psychofizyczny uczniów, ich zdolności oraz zainteresowania
5. udziela uczniom pomocy w przezwycięŜaniu niepowodzeń szkolnych, w oparciu o rozpoznane potrzeby
uczniów.
§ 48
1. Nauczyciele uczestniczą w pracach Rady Pedagogicznej.
2. Nauczyciele zobowiązani są do zachowania tajemnicy posiedzeń Rady pedagogicznej, na zasadach
określonych w art.43 ust.3 ustawy o systemie oświaty.
§ 49
1. Do podstawowych zadań kaŜdego nauczyciela zaleŜy takŜe permanentne doskonalenie umiejętności
dydaktycznych oraz podnoszenie poziomu wiedzy merytorycznej, w szczególności poprzez:
1. pracę własną
2. udział w pracach komisji szkolnych i zespołów problemowo-zadaniowych
3. korzystanie z pozaszkolnych form wspierania działalności pedagogicznej.
§ 50
Zasady i tryb sprawowania nadzoru pedagogicznego oraz oceniania pracy nauczycieli określają odrębne
przepisy.
§ 51
1. Nauczyciele tworzą Zespoły Przedmiotowe takie jak:
- zespół przedmiotowy - przedmioty ogólnokształcące
- zespół przedmiotowy - przedmioty zawodowe
2. Pracą poszczególnych zespołów, o których mowa w ust.1 kieruje powołany przez dyrektora przewodniczący
zespołu.
3. Zespoły pracują wg planu sporządzonego na dany rok szkolny, zgodnie z ustaleniami plany pracy szkoły.
4. Cele i zadania zespołów przedmiotowych obejmują w szczególności:
1. zorganizowanie współpracy dla nauczycieli dla ujednolicenia zestawów programów nauczania, uzgadniania
sposobów realizacji tych programów oraz korelowania treści nauczania,
2. wspólne opracowanie szczegółowych kryteriów oceniania uczniów oraz sposobów badania wyników
nauczania,
3. organizowanie wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego oraz doradztwa metodycznego
dla początkujących nauczycieli,
4. współdziałanie w organizowaniu pracowni i laboratoriów przedmiotowych,
5. wspólne opiniowanie przygotowywanych w szkole lub proponowanych do realizacji w szkole
innowacyjnych i eksperymentalnych programów nauczania.
ZAKRES ZADAŃ WYCHOWAWCY
§ 52
1. Zadaniem wychowawcy jest sprawowanie opieki wychowawczej nad uczniami, a w szczególności:
1. tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia, proces jego Edukacji oraz przygotowania do Ŝycia
w rodzinie i społeczeństwie,
2. inspirowanie i wspomaganie działań zespołowych uczniów,
3. podejmowanie działań umoŜliwiających rozwiązywanie konfliktów w zespole uczniów oraz pomiędzy
uczniami a innymi członkami społeczności szkolnej.
2. Wychowawca, w celu realizacji zadań, o których mowa w ust.1:
1. otacza indywidualną opieką kaŜdego ucznia,
2. wspólnie z uczniami i rodzicami:
- ustala treści i formy zajęć tematycznych na godzinach do dyspozycji wychowawcy,
- planuje i organizuje róŜne formy Ŝycia zespołowego rozwijające jednostki i integrujące zespół
uczniowski.
3. zapoznaje rodziców i uczniów z obowiązującymi w szkole zasadami oceniania, klasyfikowania
i promowania uczniów.
4. współdziała z nauczycielami uczącymi w jego klasie, uwzględniając z nimi i koordynując ich działania
wychowawcze wobec ogółu uczniów, a takŜe wobec tych uczniów, którym z racji poszczególnych
uzdolnień albo z powodu napotykanych trudności i niepowodzeń szkolnych potrzebne jest zapewnienie
indywidualnej opieki,
5. utrzymuje kontakt z rodzicami w celu:
a) poznania i ustalenia potrzeb opiekuńczo-wychowawczych ich dzieci,
b) współdziałania z rodzicami, zwłaszcza okazywania im pomocy w ich działaniach wychowawczych
wobec dzieci oraz otrzymywania od rodziców pomocy w swoich działaniach,
c) włączania ich w sprawy Ŝycia klasy i szkoły,
6. współpracuje ze specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc w rozpoznawaniu potrzeb i trudności,
takŜe zdrowotnych oraz zainteresowań i szczególnych uzdolnień uczniów.
3. Organizację i formy udzielania na terenie szkoły pomocy, o której mowa w ust.2, pkt 6 określają przepisy
w sprawie zasad udzielania uczniom pomocy psychologicznej i pedagogicznej.
§ 53
1. Realizując zadania wymienione w § 52 ust.2, pkt 5, wychowawca w szczególności organizuje spotkania
z rodzicami uczniów, nie rzadziej niŜ raz w semestrze.
2. O terminie spotkań, o którym mowa w ust.1 decyduje dyrektor na wniosek wychowawcy.
3. Informację o spotkaniu przekazuje zainteresowanym wychowawca, co najmniej na 7 dni przed planowanym
terminem spotkania.
4. W spotkaniach z rodzicami mogą teŜ uczestniczyć nauczyciele niebędący wychowawcami.
§ 54
1. Rada Pedagogiczna powołuje Zespól Wychowawczy na plenarnym posiedzeniu.
2. Pracą Zespołu Wychowawczego kieruje przewodniczący zespołu powołany przez dyrektora.
3. cele i zadania Zespołu Wychowawczego ustalane są na podstawie szkolnego programu wychowawczego
i obejmują:
1. zorganizowanie współpracy wychowawców w celu ujednolicenia działań wychowawczych na wszystkich
szczeblach organizacyjnych szkoły,
2. wspólne opracowywanie szczegółowych kryteriów dotyczących oceniania zachowania,
3. organizowanie wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego oraz doradztwa metodycznego dla
wychowawców,
4. wspólne rozwiązywanie bieŜących problemów wychowawczych,
5. współpraca ze specjalistycznymi instytucjami świadczącymi fachową pomoc psychologiczno -
pedagogiczną i zdrowotną,
6. wnioskowanie do Rady Pedagogicznej o podjęcie decyzji w sprawach wychowawczych.
4. Zespół Wychowawczy działa zgodnie z własnym regulaminem, który nie moŜe być sprzeczny ze statutem.
PRAWA I OBOWIĄZKI UCZNIA
§ 55
1. Uczeń ma prawo w szczególności do:
1. właściwie zorganizowanego procesu Edukacji, zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej,
2. opieki wychowawczej i warunków pobytu w szkole zapewniających bezpieczeństwo, ochronę przed
wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej, uzaleŜnieniami, demoralizację oraz innymi
przejawami patologii społecznej,
3. ochrony i poszanowania jego godności
4. korzystania z pomocy stypendialnej bądź doraźnej, zgodnie z odrębnymi przepisami,
5. Ŝyczliwego, przedmiotowego traktowania w procesie edukacyjnym,
6. swobody wyraŜania myśli i przekonań, w szczególności dotyczących Ŝycia szkoły a takŜe
światopoglądowych i religijnych - jeśli nie narusza tym dobra innych osób,
7. rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów,
8. sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny oraz ustalonych sposobów kontroli postępów w nauce,
9. pomocy w przypadku trudności w nauce,
10. korzystania z poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego,
11. korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków dydaktycznych i edukacyjnych, księgozbioru
biblioteki podczas zajęć pozalekcyjnych,
12. wpływania na Ŝycie szkoły poprzez działalność samorządową oraz zrzeszania się w organizacjach
działających w szkole.
2. W trakcie uroczystości szkolnych, obchodów świąt narodowych i innych, uczniów szkoły obowiązuje strój
elegancki/galowy - stosowny do uroczystości. Uczniowie uczestnicząc w zajęciach (zarówno lekcyjnych jak
i poza szkołą) powinni być ubrani w stonowany kolorystycznie i estetyczny strój bez Ŝadnych
ekstrawaganckich i mogących stwarzać zagroŜenie dla innych dodatków. Nie wolno im eksponować
dekoltów, brzucha, odkrytych pleców, etc., stosować róŜnego rodzaju kolczykowania (piercingu)
i okaleczenia ciała, tatuaŜy, wyzywającego manicure i makijaŜu. Zakazuje się takŜe noszenia i eksponowania
prowokujących emblematów i elementów ubioru, farbowania włosów (na krzykliwe kolory lub ich
kombinacje) oraz układania fryzur wskazujących na przynaleŜność do subkultur młodzieŜowych.
Za niedostosowanie się, notoryczne uchylanie się i lekcewaŜenie w/w wskazanych zaleceń uczeń moŜe zostać
ukarany z § 59 ust.2 statutu.
§ 56
1. Uczeń ma obowiązek w szczególności do:
1. przestrzegania obowiązujących w szkole przepisów,
2. podporządkowania się zaleceniom dyrektora, wychowawcy i innych nauczycieli,
3. systematycznego i aktywnego uczestniczenia w zajęciach edukacyjnych i w Ŝyciu szkoły, przygotowywania
się do nich oraz właściwego zachowania się w ich trakcie,
4. przestrzegania zasad kultury współŜycia w odniesieniu do kolegów, nauczycieli i innych pracowników
szkoły,
5. dbania o własne Ŝycie, zdrowie, higienę oraz rozwój,
6. dbania o wspólne dobro, ład i porządek w szkole,
7. usprawiedliwianie w określonym terminie i formie nieobecności na zajęciach edukacyjnych, termin i forma
usprawiedliwiania ustalana jest przez wychowawcę klasy w porozumienia z trójką klasową rodziców
i samorządem klasowym,
8. dbania o schludny wygląd oraz noszenia odpowiedniego stroju,
9. posiadania i noszenia identyfikatora (wg zasad i wzoru ustalonego przez Radę Pedagogiczną),
10. przestrzegania zakazu korzystania z telefonu komórkowego i innych urządzeń elektronicznych na zajęciach
edukacyjnych.
2. Ucznia obowiązuje ponadto zakaz picia alkoholu, uŜywania narkotyków i innych środków odurzających oraz
palenia tytoniu.
NAGRODY I KARY DLA UCZNIÓW
§ 57
1. Ucznia moŜna nagrodzić za:
1. wybitne osiągnięcia w nauce,
2. reprezentowanie szkoły w olimpiadach i konkursach,
3. 100 % frekwencję na zajęciach szkolnych,
4. pracę społeczną na rzecz klasy i szkoły.
2. Nagrodami, o których mowa w ust.1 są;
- pochwała wychowawcy wobec całej klasy,
- pochwała dyrektora lub wychowawcy wobec uczniów,
- list pochwalny dyrektora lub wychowawcy do rodziców,
- dyplom uznania od dyrektora,
- nagroda rzeczowa od dyrektora lub wychowawcy.
3. Dyrektor lub wychowawca po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej, moŜe postanowić o przyznaniu
nagrody w innej formie.
4. Z tego samego tytułu moŜna przyznać więcej niŜ jedną nagrodę.
5. Z wnioskiem o przyznanie nagrody moŜe wystąpić kaŜdy członek społeczności szkolnej z tym, Ŝe wniosek
taki nie ma charakteru wiąŜącego.
§ 58
1. Za nieprzestrzeganie postanowień statutu a w szczególności uchybianie obowiązkom, o których mowa
w § 56 uczeń moŜe zostać ukarany:
1. upomnieniem wychowawcy klasy,
2. pozbawieniem przez wychowawcę pełnionych w klasie funkcji,
3. upomnieniem lub naganą dyrektora,
4. pozbawieniem pełnienia w szkole funkcji,
5. obniŜeniem oceny z zachowania - do najniŜszej włącznie (nie dotyczy słuchaczy)
6. zlecenie prac dodatkowych o walorach wychowawczych,
7. skreśleniem z listy uczniów, na zasadach bliŜej określonych w § 59.
2. Zastosowana kara winna być adekwatna do popełnionego uchybienia. Kary nie noga być stosowane
w sposób naruszający nietykalność i godność osobistą ucznia.
3. Kary, z wyjątkiem wymienionych w ust.1 pkt 1 i 2 nakłada Zespół Wychowawczy lub dyrektor.
4. O nałoŜonej karze informuje się rodziców (nie dotyczy słuchaczy).
5. Od kary nałoŜonej przez wychowawcę przysługuje odwołanie do dyrektora. Odwołanie moŜe wnieść rodzic
w ciągu 7 dni od uzyskania informacji, o której mowa w ust.4. Pełnoletni uczeń moŜe wnieść odwołanie
samodzielnie.
6. Dyrektor rozpatruje odwołanie najpóźniej w ciągu 7 dni od jego otrzymania. Rozstrzygnięcie dyrektora
jest ostateczne.
7. Od kar nakładanych przez dyrektora przysługuje wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy. Przepisy ust.5
i ust.6 stosuje się odpowiednio z tym, Ŝe przed podjęciem rozstrzygnięcia dyrektor zasięga opinii Rady
Pedagogicznej.
§ 59
1. Skreślenie ucznia z listy uczniów, w formie decyzji administracyjnej dokonuje dyrektor. Skreślenie następuje
na podstawie uchwały Rady Pedagogicznej, po zasięgnięciu opinii Samorządu Uczniowskiego.
2. Kara, o której mowa w ust.1 stosowana jest za szczególnie raŜące naruszenie przez ucznia szkolnych
obowiązków:
- otrzymanie drugiej oceny najniŜszej z zachowania (nie dotyczy słuchaczy),
- udowodnione przez uprawniony organ popełnienie przestępstwa,
- uczestniczenie w stanie nietrzeźwym albo pod wpływem narkotyków lub innych środków odurzających
w zajęciach organizowanych przez szkołę co określają procedury strategii działań wychowawczych,
zapobiegawczych oraz interwencyjnych. Przepis nie dotyczy ucznia objętego obowiązkom szkolnym.
W uzasadnionych przypadkach uczeń ten, na wniosek dyrektora szkoły moŜe zostać przeniesiony przez
kuratora oświaty do innej szkoły.
ZASADY REKRUTACJI
§ 60
Szczegółowe zasady rekrutacji uczniów określa załącznik nr 2 do statutu.
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 61
1. Szkoła uŜywa pieczęci urzędowych zgodnie z odrębnymi przepisami.
2. Tablice i pieczęcie szkół wchodzących w skład zespołu zawierają nazwę zespołu i nazwę szkoły
z zastrzeŜeniem ust.3
3. Pieczęcie urzędowe poszczególnych szkół wchodzących w skład zespołu nie zawierają nazwy zespołu.
§ 62
Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
§ 63
Zasady gospodarki finansowej Szkoły określają odrębne przepisy.
Załączniki do Statutu
1, Wewnątrzszkolny system oceniania.
2. Zasady rekrutacji uczniów do szkoły.
3. Regulamin organizacyjny szkoły.
Statut został przyjęty uchwałą Rady Pedagogicznej
Nr 23/ 2009 w dniu 15 stycznia 2009 roku.

Osoby odpowiedzialne

Autor:Michał Kurzawa
Odpowiada:Stasiak Ireneusz
Wytworzył:Michał Kurzawa
Data ostatniej zmiany:2020-09-21 10:56:12

Archiwum

Data Autor
2012-03-11 21:31 Potr Bendkowski zobacz
2012-03-11 21:20 Potr Bendkowski zobacz
2012-03-09 12:29 zobacz

Statystyki

Odwiedzin na stronie: 1286