Statut ILO

STATUT

I LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCEGO

im. Jana Śniadeckiego

w Siemianowicach Śląskich

 

(Tekst jednolity. Stan na 04.09.2023r.)

......................................................................................................................

 

Spis treści:

Rozdział 1 Informacje ogólne o szkole

Rozdział 2 Cele i zadania szkoły

Rozdział 3 Organy szkoły

Rozdział 4 Organizacja pracy szkoły

Rozdział 5 Nauczyciele i pracownicy szkoły

Rozdział 6 Warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego

Rozdział 7 Uczniowie

Rozdział 8 Współdziałanie z rodzicami i środowiskiem lokalnym

Rozdział 9 Ceremoniał szkolny

Rozdział 10 Postanowienia końcowe

 

.....................................................................................................................

Rozdział 1

Informacje ogólne o szkole

§1

  1. I Liceum Ogólnokształcące im. Jana Śniadeckiego w Siemianowicach Śląskich, zwane dalej „szkołą” jest publiczną szkołą, w której cykl kształcenia trwa
    4 lata.
  2. Siedzibą szkoły jest budynek znajdujący się w Siemianowicach Śląskich przy ul. Stanisława Wyspiańskiego 5.

§2

  1. Organem prowadzącym szkołę jest Miasto Siemianowice Śląskie.
  2. Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Śląski Kuratorium Oświaty.

§3

  1. Szkoła jest jednostką budżetową, która pokrywa swoje wydatki bezpośrednio z budżetu Miasta Siemianowice Śląskie, a uzyskane wpływy odprowadza na rachunek bankowy Miasta Siemianowice Śląskie.
  2. Szkoła prowadzi rachunek dochodów własnych na podstawie odrębnych przepisów.

§4

  1. Szkoła używa pełnej pieczęci nagłówkowej o treści:

I LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE im. Jana Śniadeckiego

ul. Wyspiańskiego 5, 41-100 Siemianowice Śl. tel. 32/ 228 21 47

NIP: 643-17-67-318 REGON: 272041962

  1. Szkoła używa małej i dużej pieczęci urzędowej o treści:

I LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE

IM. JANA ŚNIADECKIEGO W SIEMIANOWICACH ŚL.

  1. Dopuszcza się używania w korespondencji następującego skrótu nazwy:

I LO w Siemianowicach Śląskich.

  1. Szkoła prowadzi dokumentację w formie papierowej oraz elektronicznej i przechowuje ją zgodnie z odrębnymi przepisami.

§5

  1. Nauka w szkole jest bezpłatna.
  2. Zasady przyjmowania do szkoły oraz zasady przechodzenia ze szkoły
    do szkoły określają odrębne przepisy.
  3. Szkoła kształci w zakresie ogólnokształcącym.

Rozdział 2

Cele i zadania szkoły

§6

  1. Całokształt pracy szkoły opiera się na dążeniu do wszechstronnego rozwoju młodego człowieka, przygotowania go do pełnienia różnorodnych funkcji
    w społeczeństwie oraz wyposażenia go w kompetencje, które umożliwią mu dobry start w życiu dorosłym. W wyniku tych działań:
  1. Szkoła realizuje zadania wynikające z podstawy programowej kształcenia ogólnego dla czteroletniego liceum ogólnokształcącego, zgodnie ze swoim charakterem opisanym w statucie.
  2. Cele szkoły realizowane są poprzez działania edukacyjne w tym:
  1. Zadaniem szkoły jest w szczególności:
  1. Szkoła dążąc do jak najlepszych wyników nauczania może wprowadzać innowacyjne rozwiązania dydaktyczne, wychowawcze lub organizacyjne oraz uczestniczyć w eksperymencie pedagogicznym realizowanym zgodnie
    z odrębnymi przepisami.
  2. Cele i zadania szkoły realizowane są przez wszystkich pracowników szkoły we współpracy z rodzicami w atmosferze wzajemnego zaufania.
  3. Dążenie do wysokiej jakości wykonania zadań z uwzględnieniem dążenia do jak najwyższego poziomu osiągania zakładanych celów, uwzględnione jest
    w doskonaleniu zawodowym pracowników szkoły.
  4. Szkoła prowadzi działalność dydaktyczno-wychowawczą w dziedzinie obronności państwa.
  5. Rozwiązywanie sporów i problemów w szkole przeprowadza się w sposób twórczy, w tym z zastosowaniem metody mediacji.

§7

  1. Wychowanie i profilaktyka w szkole polega na współpracy nauczycieli
    i rodziców w dążeniu do:
  1. Celami działań wychowawczo-profilaktycznych szkoły są:
  1. Zadaniem szkoły w aspekcie wychowawczo-profilaktycznym jest:
  1. Nauczyciele, wychowawcy i specjaliści w porozumieniu z radą rodziców opracowują na każdy rok szkolny, diagnozę potrzeb i problemów społeczności szkolnej.
  2. Na podstawie wniosków z diagnozy, o której mowa w ust. 4, opracowuje się na każdy rok szkolny aktualizację programu wychowawczo-profilaktycznego, obejmującego treści i działania o charakterze wychowawczym skierowane do uczniów, a także treści i działania o charakterze profilaktycznym skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców.
  3. Zasady przyjmowania programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły oraz jego aktualizacji na dany rok szkolny określają odrębne przepisy.

§8

  1. W celu wspierania potencjału rozwojowego uczniów i stwarzania im warunków do aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu szkoły i środowisku lokalnym, szkoła organizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną.
  2. Pomoc psychologiczno-pedagogiczną w szkole organizuje dyrektor. Pomoc udzielana jest uczniom, rodzicom i nauczycielom.
  3. W celu podniesienia skuteczności działań z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej szkoła zatrudnia pedagoga, psychologa i specjalistów.
  4. Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole jest dobrowolne i nieodpłatne.
  5. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniom w szkole, polega na rozpoznawaniu i zaspakajaniu ich indywidualnych potrzeb rozwojowych
    i edukacyjnych, a także na rozpoznawaniu ich indywidualnych możliwości psychofizycznych i czynników środowiskowych wpływających na funkcjonowanie w szkole.
  6. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest organizowana i udzielana we współpracy z:
  1. Dyrektor szkoły uzgadnia z podmiotami wskazanymi w pkt 6 warunki współpracy.
  2. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w szkole jest udzielana z inicjatywy:
  1. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana jest w toku bieżącej pracy
    z uczniem oraz przez zintegrowane działania nauczycieli, wychowawców
    i specjalistów, którzy rozpoznają indywidualne potrzeby rozwojowe uczniów oraz inicjują działania diagnozujące i wspierające.
  2. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana jest w formie:
  1. Do zadań nauczycieli, wychowawców i specjalistów w szkole należy
    w szczególności:
  1. W przypadku stwierdzenia, że uczeń ze względu na potrzeby rozwojowe lub edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne wymaga objęcia pomocą psychologiczno-pedagogiczną, nauczyciel, wychowawca lub specjalista niezwłocznie udzielają uczniowi tej pomocy w trakcie bieżącej pracy
    z uczniem i informują o tym wychowawcę klasy.
  2. Wychowawca klasy informuje innych nauczycieli i specjalistów o potrzebie objęcia ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną w trakcie ich bieżącej pracy z uczniem, jeżeli stwierdzi taką potrzebę, oraz we współpracy
    z nauczycielami i specjalistami planuje i koordynuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną w ramach zintegrowanych działań oraz bieżącej pracy
    z uczniem.
  3. W przypadku stwierdzenia przez wychowawcę, że konieczne jest objęcie ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną w formach, o których mowa
    w pkt 10, dyrektor szkoły ustala formy udzielania tej pomocy, okres ich udzielania oraz wymiar godzin, w którym poszczególne formy będą realizowane. Przy ustalaniu wymiaru poszczególnych form udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej uwzględnia się wymiar godzin ustalony dla poszczególnych form udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
  4. O potrzebie objęcia ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną informuje się rodziców ucznia albo pełnoletniego ucznia.
  5. O ustalonych dla ucznia formach pomocy, okresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz wymiarze godzin, w których poszczególne formy pomocy będą realizowane, dyrektor szkoły niezwłocznie informuje pisemnie rodziców ucznia albo pełnoletniego ucznia.
  6. Nauczyciele, wychowawcy klas i specjaliści udzielający pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniowi w formach, o których mowa w pkt 10, oceniają efektywność udzielonej pomocy i formułują wnioski dotyczące dalszych działań mających na celu poprawę funkcjonowania ucznia.
  7. W przypadku, gdy z wniosków, o których mowa w pkt.17 wynika, że mimo udzielanej uczniowi pomocy psychologiczno- pedagogicznej w szkole nie następuje poprawa funkcjonowania ucznia, dyrektor szkoły, za zgodą rodziców ucznia albo pełnoletniego ucznia, występuje do publicznej poradni
    z wnioskiem o przeprowadzenie diagnozy i wskazanie sposobu rozwiązania problemu ucznia.
  8. Wniosek o przeprowadzenie diagnozy i wskazanie sposobu rozwiązania problemu ucznia, o którym mowa w pkt.18, zawiera informacje o:
  1. Dyrektor z uwzględnieniem opinii i orzeczeń poradni psychologiczno-pedagogicznej oraz diagnozy sporządzonej na terenie szkoły, w uzgodnieniu
    z rodzicami, organizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną na terenie szkoły.
  2. Szczegółowe zasady organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkołach określają odrębne przepisy.
  3. Szkoła organizuje i udziela rodzicom uczniów i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej polegającej na wspieraniu ich w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych w formie porad, konsultacji, warsztatów i szkoleń.
  4. Szkoła organizuje naukę i opiekę dla uczniów z niepełnosprawnością, niedostosowaniem społecznym i zagrożeniem niedostosowaniem społecznym w formie kształcenia specjalnego w integracji ze środowiskiem szkolnym.
  5. Uczniom objętym kształceniem specjalnym szkoła zapewnia:

   25. Dostosowanie wymagań edukacyjnych do możliwości ucznia objętego                     kształceniem specjalnym dotyczy:

  1. Kryteria oceniania zachowania uczniów objętych kształceniem specjalnym uwzględniają indywidualne możliwości tych uczniów.
  2. Szczegółowe warunki organizowania nauki i opieki uczniów
    z niepełnosprawnością, niedostosowaniem społecznym i zagrożeniem niedostosowaniem społecznym, określają odrębne przepisy.

§9

  1. Uczniowie niebędący obywatelami polskimi oraz obywatele polscy, którzy pobierali naukę w szkołach funkcjonujących w systemach oświatowych innych państw, korzystają z nauki i opieki na warunkach określonych w odrębnych przepisach.
  2. Szkoła zapewnia integrację uczniów niebędących obywatelami polskimi ze środowiskiem szkolnym i wspomaga ich w pokonaniu trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z kształceniem za granicą.
  3. Uczniowie należący do mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym, korzystają z zajęć umożliwiających podtrzymywanie i rozwijanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej
    i językowej, na warunkach określonych w odrębnych przepisach.

§10

  1. Szkoła organizuje zajęcia religii i etyki.
  2. Podstawą udziału ucznia w zajęciach z religii oraz etyki jest życzenie wyrażone przez rodzica lub pełnoletniego ucznia w formie pisemnego oświadczenia.
  3. Życzenie udziału w zajęciach z religii oraz etyki raz wyrażone nie musi być ponawiane w kolejnym roku szkolnym, ale może być odwołane w każdym czasie.
  4. Szkoła organizuje zajęcia opiekuńcze dla uczniów nie korzystających z zajęć religii oraz etyki w miejscu wskazanym przez dyrektora szkoły.
  5. Zasady organizacji religii i etyki w szkole określają odrębne przepisy.

§11

  1. Dla uczniów szkoła organizuje zajęcia wychowania do życia w rodzinie.
  2. Udział w zajęciach wychowania do życia w rodzinie nie jest obowiązkowy.
  3. Uczeń nie uczestniczy w zajęciach, jeżeli rodzic lub pełnoletni uczeń zgłosi pisemnie dyrektorowi rezygnację z tych zajęć.
  4. Szkoła organizuje zajęcia opiekuńcze dla uczniów niekorzystających z zajęć wychowania do życia w rodzinie w miejscu wskazanym przez dyrektora szkoły.
  5. Zasady organizacji zajęć wychowania do życia w rodzinie określają odrębne przepisy.

§12

  1. Szkoła wspiera uczniów w odkrywaniu i rozwijaniu zainteresowań oraz uzdolnień poprzez:
  1. Uczniowie mają możliwość:
  1. Diagnozę potrzeb uczniów w zakresie organizacji zajęć pozalekcyjnych przeprowadza się w formie ankiety skierowanej do uczniów.
  2. Ankietę przeprowadzają wychowawcy w terminie wskazanym przez dyrektora, a jej wyniki podaje się do wiadomości rodziców, uczniów i nauczycieli.

§13

  1. Szkoła zapewnia uczniom bezpieczne i higieniczne warunki nauki i opieki,
    w szczególności;
  1. Szkoła dba o bezpieczeństwo uczniów i ochrania ich zdrowie od chwili wejścia do szkoły do momentu jej opuszczenia.
  2. Dyrektor decyduje o miejscu przebywania uczniów w czasie pobytu w szkole, a także o tym jaka jest organizacja zajęć szkolnych.
  3. O bezpieczeństwo i ochronę zdrowia uczniów zobowiązani są dbać wszyscy pracownicy szkoły, zgodnie z zakresem obowiązków na poszczególnych stanowiskach pracy oraz indywidualnym zakresem zadań odpowiedzialności
    i uprawnień.
  4. Dyrektor we współpracy z radą pedagogiczną i radą rodziców, w drodze zarządzenia, określi warunki zapewnienia uczniom bezpieczeństwa w czasie pobytu w szkole z uwzględnieniem:
  1. Zasady opieki nad uczniami w czasie wyjść, wycieczek, imprez pozaszkolnych, imprez turystycznych określa zarządzenie dyrektora opracowane wg odrębnych przepisów.
  2. Szkoła zapewnia zorganizowaną opiekę w czasie poza zajęciami dydaktyczno-wychowawczymi, w tym przerw świątecznych, przewidzianymi w organizacji roku szkolnego, w zależności od potrzeb uczniów oraz w formie ustalonej
    z uczniami.
  3. Elementem wspomagającym działania szkoły w zapewnieniu uczniom
    i pracownikom szkoły bezpieczeństwa może być system monitoringu wizyjnego.
  4. Zasady organizacji monitoringu wizyjnego, w tym zasady udostępniania jego nagrań, określają odrębne przepisy.
  5. Komisja ds. bezpieczeństwa i higieny pracy szkoły, monitoruje stan bezpieczeństwa i higieny pracy szkoły, w tym przestrzegania zasad ochrony
    i promocji zdrowia w środowisku szkolnym, a także integruje działania wszystkich podmiotów szkolnych i środowiska lokalnego w tym zakresie.
  6. Szkoła nie ponosi odpowiedzialności materialnej za przyniesiony przez ucznia sprzęt elektroniczny, telefony komórkowe i inne wartościowe rzeczy.

§14

  1. W szkole funkcjonuje gabinet profilaktyki zdrowotnej i pomocy przedlekarskiej.
  2. Wymagania stawiane szkolnym gabinetom profilaktyki zdrowotnej i pomocy przedlekarskiej, w tym standard wyposażenia oraz warunki realizacji świadczeń gwarantowanych pielęgniarki szkolnej, określają odrębne przepisy.
  3. Uczniowi uskarżającemu się na dolegliwości zdrowotne pomocy udziela pielęgniarka, a pod jej nieobecność pracownicy szkoły.
  4. Pracownicy szkoły są przeszkoleni w zakresie udzielania pierwszej pomocy.
  5. O każdym przypadku wymagającym interwencji przedlekarskiej i lekarskiej niezwłocznie informuje się rodziców.
  6. Dyrektor w porozumieniu z radą rodziców, w drodze zarządzenia, określa tryb postępowania w sytuacjach wymagających udzielenia uczniom interwencji przedlekarskiej i lekarskiej w szkole, a także tryb postępowania w sytuacjach kryzysowych.

Rozdział 3

Organy szkoły

§15

  1. Organami szkoły są:

§16

  1. Dyrektor jest jednoosobowym organem wykonawczym szkoły i reprezentuje ją na zewnątrz.
  2. Dyrektor wykonuje obowiązki, a także posiada uprawnienia określone
    w odrębnych przepisach dla:
  1. Szczegółowe kompetencje dyrektora określa ustawa oraz odrębne przepisy dotyczące obowiązków i uprawnień wymienionych w ust. 2.
  2. Dyrektor dąży do zapewnienia wysokiej jakości pracy szkoły i realizacji przypisanych jej zadań.
  3. Dyrektor przyjmuje skargi i wnioski dotyczące organizacji pracy szkoły przekazane na piśmie, drogą elektroniczną lub złożone ustnie do protokołu.
  4. Dyrektor jako administrator danych osobowych uczniów, rodziców, pracowników szkoły i współpracowników dba o celowe przetwarzanie tych danych, zgodnie z odrębnymi przepisami, a w szczególności zatwierdza
    i wdraża odpowiednie środki techniczne i organizacyjne, aby przetwarzanie odbywało się zgodnie z prawem.

§17

  1. Podczas nieobecności w pracy dyrektora jego uprawnienia i obowiązki przejmuje wicedyrektor.
  2. Zastępujący wicedyrektor podpisuje dokumenty w zastępstwie dyrektora, używając własnej pieczątki o treści wz. dyrektora.

§18

  1. Rada pedagogiczna jest kolegialnym organem szkoły w zakresie realizacji statutowych zadań szkoły dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.
    Rada pedagogiczna podejmuje swoje decyzje w drodze uchwał.
  2. Kompetencje stanowiące i opiniujące rady pedagogicznej określa ustawa.
  3. Rada pedagogiczna działa na podstawie „Regulaminu Rady Pedagogicznej
    I Liceum Ogólnokształcącego im. Jana Śniadeckiego w Siemianowicach Śląskich”, który określa:
  1. Rada pedagogiczna realizuje kompetencje rady szkoły określone w ustawie.

§19

  1. Rada rodziców jest kolegialnym organem szkoły, reprezentującym ogół rodziców w danym roku szkolnym.
  2. Reprezentantami rodziców poszczególnych oddziałów są rady oddziałowe rodziców.
  3. Wewnętrzną strukturę rady rodziców, tryb jej pracy oraz szczegółowy sposób przeprowadzania wyborów określa „Regulamin Rady Rodziców I Liceum Ogólnokształcącego im. Jana Śniadeckiego w Siemianowicach Śląskich”.
  4. Rada rodziców tworzy warunki współdziałania rodziców z nauczycielami
    we wszystkich działaniach szkoły.
  5. Kompetencje stanowiące i opiniujące rady rodziców określa ustawa.
  6. Rada rodziców w porozumieniu z radą pedagogiczną dokonuje diagnozy potrzeb i problemów występujących w danej społeczności szkolnej, uchwala program wychowawczo-profilaktyczny szkoły i występuje z wnioskiem do dyrektora o jego aktualizację.
  7. Szkoła zapewnia radzie rodziców wyposażenie niezbędne do dokumentowania jej działania.
  8. Dokumentacja działania rady rodziców jest przechowywana w szkole.

§20

  1. Samorząd uczniów jest kolegialnym organem szkoły reprezentującym ogół uczniów.
  2. Reprezentantami ogółu są wybierane na dany rok szkolny:
  1. Zasady wybierania i działania samorządu uczniowskiego określa „Regulamin Samorządu Uczniowskiego I Liceum Ogólnokształcącego im. J. Śniadeckiego” uchwalony przez ogół uczniów w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym.
  2. Samorząd uczniowski stoi na straży przestrzegania praw uczniów w szkole, inicjuje działania służące wsparciu uczniów i rozwiązywaniu ich problemów oraz tworzy warunki ich współdziałania z nauczycielami i rodzicami.
  3. Szczegółowe uprawnienia samorządu uczniowskiego określa ustawa.
  4. Samorząd uczniowski działa pod opieką „nauczyciela opiekuna samorządu uczniowskiego”.
  5. Dyrektor zarządzeniem określi termin wyboru opiekuna samorządu uczniowskiego oraz zakres jego obowiązków, uprawnień i kompetencji.
  6. W ramach samorządu uczniowskiego powoływana jest komisja, która ma prawo co najmniej raz w roku szkolnym zorganizować konsultacjie uczniowskie w najważniejszych dla uczniów sprawach i przedstawić ich wynik wraz z wnioskami radzie pedagogicznej. 
  7. Sposób powołania, długość kadencji oraz kompetencje komisji o której mowa w ust. 8 reguluje "Regulamin Samorządu Uczniowskiego I Liceum Ogólnokształcącego im. J. Śniadeckiego". 

§21

  1. Organy szkoły działają samodzielnie na podstawie i w granicach prawa.
  2. Działalność organów szkoły jest jawna, o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej.
  3. Organy tworzą warunki do współpracy opartej na wzajemnym szacunku
    i zaufaniu.
  4. Dyrektor w drodze zarządzenia określa zasady przekazywania informacji pomiędzy organami szkoły, z uwzględnieniem sposobu wewnętrznego publikowania uchwał organów kolegialnych szkoły, o ile ich treść jest jawna.

§22

  1. W przypadku sporów, które mają miejsce wewnątrz poszczególnych organów
    i pomiędzy nimi, jako podstawową zasadę przyjmuje się, że spory te rozpatrywane są wewnątrz szkoły. 
  2.  Sprawy sporne, sytuacje konfliktowe między organami szkoły lub jego członkami (dyrektorem,nauczycielami, rodzicami, uczniami) rozstrzygane są głownie na drodze mediacji:

   3. Dyrektor z własnej inicjatywy lub na wniosek jednej ze stron jest zobowiązany        do zorganizowania mediacji między stronami sporu. Dyrektor szkoły w każdym        przypadku może skorzystać z opinii nauczyciela mediatora. 

   4. Klasyfikowanie spraw do mediacji oraz podejmowanie rozstrzygnięć po                    zawarciu ugody należy do komptencji dyrektora szkoły. 

   5. Jedynie certyfikowany mediator może prowadzić mediacje ze                                skonfliktowanymi  stronami. Nie dotyczy to mediacji rówieśniczych, które                mogą być prowadzone przez mediatorów rówieśniczych. 

   6. O istocie, zasadach i przebiegu mediacji stanowi Regulamin Mediacji. 

   7. W razie braku możliwości rozwiązania konfliktu na poziomie szkoły
       w pierwszej kolejności skorzystać z mediatora zewnętrznego. Strony mogą             korzystać z mediatorów rekomendowanych przez Śląskiego Kuratora Oświaty.

Rozdział 4

Organizacja pracy szkoły

§23

  1. Szkoła jest jednostką feryjną. Terminy zajęć dydaktyczno-wychowawczych, przerw świątecznych, rozpoczynianie i kpończenie zajęć dydaktycznych oraz ferii zimowych i letnich określają odrębne przepisy. 
  2. Dyrektor w terminie do 30 września publikuje na stronie internetowej szkoły kalendarz roku szkolnego w tym wykaz dodatkowych dni wolnych od zajęć dydaktycznych.
  3. Podstawową formą pracy szkoły są zajęcia dydaktyczno-wychowawcze realizowane w systemie klasowo-lekcyjnym prowadzone pięć dni w tygodniu od poniedziałku do piątku.
  4. Zajęcia dydaktyczno-wychowawcze rozpoczynają się o godz. 7:30.
  5. Godzina lekcyjna trwa 45 minut.
  6. Podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział.
  7. Zajęcia dydaktyczne prowadzone są w oddziałach, grupach oddziałowych
    i międzyoddziałowych, zespołach oraz indywidualnie.
  8. W uzgodnieniu z rodzicami, zajęcia dydaktyczno-wychowawcze mogą odbywać się w formie wycieczek lub w formie wyjazdowej. Do organizacji wycieczek zastosowanie mają odrębne przepisy.
  9. Oddziałem opiekuje się nauczyciel wychowawca.

§24

  1. W strukturze szkoły mogą funkcjonować oddziały dwujęzyczne.
  2. W strukturze szkoły może funkcjonować klasa wstępna.
  3.  W strukturze szkoły mogą funkcjonować oddziały przygotowawcze dla uczniów cudoziemskich nieznających języka polskiego lub znający język polski w stopniu niewystarczającym do korzystania z nauki.
  4. Dyrektor, w drodze zarządzenia, określa zasady organizacji pracy oddziałów,
    o których mowa w ust. 1 i klas, o których mowa w ust. 2 i 3, według obowiązujących przepisów.
  5. W zależności od nachylenia oddziału w szkole realizuje się na poziomie rozszerzonym następujące przedmioty:

§25

  1. Dyrektor na dany rok szkolny opracowuje organizację pracy szkoły
    z uwzględnieniem danych zatwierdzonych w arkuszu organizacyjnym zgodnie z odrębnymi przepisami.
  2. Organizacja pracy szkoły na dany rok szkolny zawiera w szczególności:
  1. Podstawą organizacji pracy szkoły jest tygodniowy rozkład zajęć edukacyjnych, uwzględniając wszystkie rodzaje zajęć.
  2. W porozumieniu z rodzicami i samorządem uczniowskim, dyrektor szkoły ustala długość przerw międzylekcyjnych.

§25a

  1. Na podstawie odrębnych przepisów w szkolemogą zostać wprowadzone zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odłegłość.
  2. Platformą na której odbywają się lekcje jest Microsoft Teams.
  3. Lekcje odbywają się według ustalonego planu lekcji z uwzględnieniem
    co najmniej 5-minutowych przerw między kolejnymi zajęciami. 
  4. Nauczyciele mogą dodatkowo korzystać z innych dostępnych technologii informacyjno-komunikacyjncyh, takich jak aplikacje, gry edukacyjne, materiały multimedialne, zasoby Zintegrowanej Paltformy Edukacyjnej. 
  5. Uczniowie otrzymują materiały edukacyjne za pośrednictwem platformy Microsoft Teams albo dzienika elektronicznego. 
  6. W czasie zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odłegłość lekcja trwa 45 minut, w tym czas pracy ucznia przed ekranem komputera nie może przekraczać 30 minut lekcji. 
  7.  Na każdej lekcji zdlanej nauczyciel sprawdza obecność. Stosuje się następujące oznaczenia: obecność ucznia - symbol "ZN", nieobecność ucznia - symbol "NB".
  8. Na polecenie nauczyciela uczeń zobowiązany jest właczyć mikrofon i kamerkę.
  9.  Każdy nauczyciel dostoswuje przedmiotowe zasady oceniania do warunków zajęć z wykorzytsaniem metod i technik kształcenia na odległość. 

§25b

  1. Komunikacja nauczycieli z uczniami odbywa się wyłącznie za pośrednictwem kanałów szkolnych.
  2.  W celu suprawnienia komunikacji dopuszcza się zakładanie grup na innych platformach komunikacyjnych jeżeli sa to grupy klasowe lub przedmiotowe. 

§26

  1. Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego to ogół działań podejmowanych przez radę pedagogiczną, mający na celu wsparcie uczniów w świadomym wyborze dalszego kształcenia oraz rozwoju zawodowego.
  2. Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego organizowany jest:
  1. Na każdy rok szkolny w szkole opracowuje się program realizacji wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego.

§27

  1. Szkoła organizuje i realizuje działania w zakresie wolontariatu w celu zapoznania uczniów z ideą wolontariatu jaką jest dobrowolna
    i bezinteresowna pomoc innym.
  2. Wolontariusz to osoba, która ochotniczo i bez wynagrodzenia podejmuje działania w obszarze pomocy koleżeńskiej, społecznej, życia kulturalnego
    i środowiska naturalnego.
  3. Zadaniem organizacji i realizacji działań w zakresie wolontariatu jest rozwijanie u uczniów postaw życzliwości i otwartości na potrzeby innych.
  4. Wolontariat szkolny sprzyja aktywnemu uczestnictwu uczniów w życiu społecznym. Cele i zadania z zakresu wolontariatu szkoła realizuje poprzez:
  1. Nawiązanie współpracy szkoły z organizacją pozarządową lub instytucją,
    w której uczniowie będą wolontariuszami, odbywa się w porozumieniu z radą rodziców.
  2. Działania uczniów z zakresu wolontariatu koordynuje nauczyciel (lub zespół nauczycieli) powołany przez dyrektora szkoły.
  3. Udział uczniów niepełnoletnich w działaniach z zakresu wolontariatu, organizowanych przez szkołę, wymaga zgody ich rodziców i odbywa się pod nadzorem nauczyciela.
  4. Samorząd uczniowski w porozumieniu z dyrektorem może zorganizować klub wolontariusza.
  5. Wolontariusze mogą podejmować działania w zakresie wolontariatu
    w wymiarze, który nie utrudni im nauki i wywiązywania się z innych obowiązków.

§28

  1. Biblioteka szkolna, zwana dalej „biblioteką”, jest pracownią pełniącą rolę szkolnego centrum informacji oraz multimediów.
  2. Czas pracy biblioteki ustala dyrektor w organizacji pracy szkoły na dany rok szkolny z uwzględnieniem potrzeb uczniów i nauczycieli.
  3. Z biblioteki mogą korzystać uczniowie, ich rodzice oraz pracownicy szkoły na zasadach określonych w regulaminie działania biblioteki szkolnej, wprowadzonym zarządzeniem dyrektora.
  4. Zbiorami biblioteki są dokumenty piśmiennicze (książki, czasopisma)
    i dokumenty niepiśmiennicze (materiały audiowizualne, programy komputerowe).
  5. Biblioteka szkolna współpracuje z:
  1. Biblioteka współpracuje z pracownikami szkoły, rodzicami, innymi bibliotekami oraz instytucjami kulturalno-oświatowymi w zakresie organizacji lekcji bibliotecznych, wymiany książek, materiałów edukacyjnych i zbiorów multimedialnych.
  2. W ramach biblioteki funkcjonuje centrum multimedialne (czytelnia), wyposażone w stanowiska z dostępem do sieci internetowej oraz multimedialnych programów edukacyjnych.
  3. Biblioteka nie rzadziej niż co 5 lat przeprowadza inwentaryzację zbiorów bibliotecznych z uwzględnieniem przepisów o bibliotekach.

Rozdział 5

Nauczyciele i pracownicy szkoły

§29

  1. W szkole zatrudnieni są nauczyciele oraz pracownicy niepedagogiczni.
  2. Nauczycieli zatrudnia się w szczególności na następujących stanowiskach prac:
  1. W szkole tworzy się funkcję nauczyciela-wychowawcy oddziału.
  2. Pracowników niepedagogicznych zatrudnia się na stanowiskach:
  1. W szkole tworzy się stanowisko wicedyrektora.
  2. Zakres obowiązków, odpowiedzialności i uprawnień wicedyrektora określa dyrektor.

§30

  1. Nauczyciel realizuje dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze zadania szkoły, zgodnie z jej charakterem określonym w statucie i odpowiada za jakość jej pracy, w tym wyniki pracy dydaktyczno-wychowawczej i sposób sprawowania opieki nad uczniami w zakresie powierzonych mu zadań, odpowiedzialności
    i uprawnień.
  2. Podstawową zasadą pracy nauczyciela jest kierowanie się dobrem uczniów, troską o ich zdrowie, z poszanowaniem godności, a także uważne towarzyszenie im w osiąganiu dojrzałości.
  3. Do zakresu zadań nauczyciela należy w szczególności:
  1. Nauczyciel zobowiązany jest do wzbogacania własnego warsztatu pracy oraz stałego podnoszenia i aktualizowania wiedzy i umiejętności pedagogicznych poprzez aktywne uczestniczenie w doskonaleniu zawodowym organizowanym w szkole i przez instytucje wspomagające szkołę.

§31

  1. Dyrektor powierza każdy oddział szczególne opiece wychowawczej jednemu nauczycielowi uczącemu w tym oddziale, zwanemu dalej „wychowawcą”.
  2. Wychowawca opiekuje się uczniami w powierzonym mu oddziale i jest ich rzecznikiem w środowisku szkolnym.
  3. Do zakresu zadań nauczyciela wychowawcy należy w szczególności:
  1. Wychowawca otacza indywidualną opieką wychowawczą każdego ze swoich wychowanków, a także planuje i organizuje wspólnie z uczniami i ich rodzicami różne formy życia zespołowego integrujące oddział klasowy.

§32

  1. Szkoła zatrudnia pedagoga,psychologa i pedagogda specjalnego
  2. Do zadań pedagoga i psychologa należy w szczególności:

   3. Do zadań pedagoga specjalnego należy w szczególności: 

   4. W ramach swojej pracy pedagog i psycholog szkolny współpracują z:

   5. Pedagog, psycholog i pedagog specjalny  wyniki swojej pracy przedstawiają            dwa razy w roku na posiedzeniu rady pedagogicznej.

   6. Pedagog, psycholog i pedagog specjalny za powierzone im obowiązki                     odpowiadają przed dyrektorem.

   7. Szkoła zatrudnia w zależności od potrzeb uczniów nauczycieli specjalistów. 

§33

  1. Nauczyciel bibliotekarz organizuje pracę biblioteki jako interdyscyplinarnej pracowni wspierającej działalność dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą szkoły.
  2. Do zadań nauczyciela bibliotekarza należy:
  1. Do zadań nauczyciela bibliotekarza związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę należy:

§34

  1. W przypadkach przewidzianych właściwymi przepisami szkoła zatrudnia nauczycieli specjalistów.
  2. Zakres obowiązków nauczyciela specjalisty ustala dyrektor.

§35

  1. Zadaniem pracowników administracji i obsługi jest zapewnienie sprawnego działania szkoły, utrzymanie obiektu i jego otoczenia w sposób zapewniający bezpieczeństwo uczniów, dbanie o ład i czystość.
  2. Do obowiązków pracowników administracji i obsługi w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa uczniom należy:
  1. Szczegółowy zakres obowiązków, odpowiedzialności i uprawnień pracowników, o których mowa w ust. 1, ustala dyrektor.

§36

  1. Szczegółowy zakres obowiązków, odpowiedzialności i uprawnień dla poszczególnych nauczycieli i pracowników szkoły określają odrębne dokumenty tworzone na podstawie prawa pracy.

Rozdział 6

Warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego

§37

  1. Ocenianiu w szkole podlegają osiągnięcia edukacyjne i zachowanie ucznia.
  2. Celem oceniania wewnątrzszkolnego, zwanego dalej „ocenianiem” jest:
  1. Ocena jest informacją, w jakim stopniu uczeń spełnił wymagania programowe, postawione przez nauczyciela oraz przyjęte kryteria zachowania.
  2. Warunki uzyskania poszczególnych ocen klasyfikacyjnych ustala nauczyciel przedmiotu w przedmiotowych zasadach oceniania.

§38

  1. Podstawą ustalania w szkole śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych
    z obowiązkowych i dodatkowych zajęć są wymagania edukacyjne, określone przez nauczyciela i podane do wiadomości uczniów, rodziców i dyrektora.
  2. Wymagania edukacyjne to oczekiwane przez nauczyciela osiągnięcia ucznia, niezbędne do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych, odnoszące się do realizowanego programu nauczania.
  3. Nauczyciel, formułując wymagania, określa poziom koniecznych wiadomości
    i umiejętności na poszczególne oceny oraz sposób i formy ich sprawdzania.
  4. Nauczyciele, w  terminie  do  15  września  każdego  roku  szkolnego,  informują  uczniów  o wymaganiach edukacyjnych na poszczególnych zajęciach w formie pisemnej, o czym wychowawca zawiadamia rodziców na pierwszym zebraniu.
  5. Nauczyciel ma  obowiązek  dostosować  wymagania  edukacyjne,  o  których  mowa  w  ust.  1, do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia:
  1. Dostosowanie wymagań edukacyjnych do możliwości ucznia, o którym mowa w ust. 5, dotyczy:

§39

  1. Ocenianie bieżące z zajęć edukacyjnych ma na celu monitorowanie pracy ucznia oraz przekazywanie mu informacji o jego osiągnięciach edukacyjnych, pomagających w uczeniu się, poprzez wskazanie, co uczeń robi dobrze, co
    i jak wymaga poprawy oraz jak powinien dalej się uczyć.
  2. Ocena bieżąca poziomu wiadomości i umiejętności ucznia, dokonywana jest systematycznie w odniesieniu do wymagań edukacyjnych, o których mowa
    w § 38.
  3. Wiadomości i umiejętności ucznia, sprawdzane są w formie:
  1. W uzasadnionych przypadkach nauczyciel ocenia inne formy pracy, wymienione w ust.3 pkt 3, jeżeli wynika to ze specyfiki prowadzonego przedmiotu. Przykładem są konkursy szkolne i pozaszkolne - ocenę oraz wagę każdorazowo ustala zespół przedmiotowy. 
  2. Prace pisemne powinny być sprawdzone i ocenione przez nauczyciela
    w terminie do trzech tygodni od dnia ich przeprowadzenia i przechowywane
    w szkole do końca bieżącego roku szkolnego.
  3. Uczeń ma prawo do poprawy ocen bieżących na warunkach, ustalonych przez nauczyciela, który wystawił ocenę. Ocena z poprawy jest wpisywana do dziennika z tą samą wagą obok wpisanej wcześniej oceny; do oceny śródrocznej lub rocznej wliczana jest średnia z obu ocen. 
  4. Uczeń, który nie uczestniczył w określonej formie sprawdzania osiągnięć
    z powodu nieobecności, może zostać zobowiązany do zaprezentowania wiadomości i umiejętności we wskazanej formie i terminie, ustalonym przez nauczyciela. W przypadku uchylania się ucznia od w/w obowiązku, nauczyciel ma prawo sprawdzić jego wiedzę i umiejętności w dowolnej formie na pierwszych (następujących po wskazanym terminie) zajęciach, na których uczeń jest obecny, z zastrzeżeniem, iż mogą to być dowlone zajęcia lekcyjne.
  5.  Nauczyciel odnotowuje w dzienniku elektronicznym fakt nieprzystąpienia przez ucznia do pisemnego sprawdzianu wiadomości, kartkówki z powodu nieobecności w szkole, zapisując symbol "nb". Po przystąpieniu przez ucznia do analogicznego sprawdzianu, kartkówki z tej samej partii materiału lub zaliczeniu jej w inny sposób, nauczyciel usuwa symbol"nb", zapisując ustaloną ocenę.

§40

  1. W trakcie nauki w szkole uczniowie otrzymują oceny:
  1. Oceny bieżące ustala się w następującej skali:
  1. Oceny klasyfikacyjne śródroczne, roczne oraz końcowe ustala się
    w następującej skali:
  1. Pozytywnymi ocenami klasyfikacyjnymi są oceny ustalane w stopniach,
    o których mowa w ust. 3 pkt 1-5.
  2. Negatywną oceną klasyfikacyjną jest ocena ustalona w stopniu, o którym mowa w ust. 3 pkt 6.
  3. Jeżeli uczeń podczas oceniania bieżącego nie zaliczy partii materiału w określonym przez nauczyciela czasie, w miejscu przewidzianym na ocenę nauczyciel wpisuje oznaczenie nb. Dalszą procedurę określają przedmiotowe zasady oceniania.
  4. Przy ustalaniu ocen bieżących dopuszcza się stosowanie znaków plus (+)
    i minus (-), z zastrzeżeniem, iż:
  1. W ocenianiu bieżącym stosuje się wagi ocen w zależności od stopnia trudności uzyskania oceny:
  1. Dokładny rozkład wag ustala nauczyciel przedmiotu.
  2. Ustalone oceny klasyfikacyjne roczne wpisuje się do dokumentacji szkoły
    w pełnym brzmieniu.
  3. Uczeń w każdym semestrze powinien otrzymać co najmniej trzy oceny cząstkowe z różnych form sprawdzenia wiadomości, w tym z prac pisemnych.

§41

  1. Za sprawdzian pisemny uznaje się każdą kontrolną pracę ucznia, obejmującą większy zakres treści, przeprowadzony z całą klasą. Za karkówkę uznaje się każdą kontrolną pracę pisemną ucznia, obejmującą zakres treści z ostatnich
    3 tematów. Wyniki sprawdzianów diagnozujących oraz egzaminów próbnych są odnotowywane w dzienniku elektronicznym w skali procentowej.
  2. Przy ocenianiu sprawdzianów stosuje się następujące progi procentowe:
  1. Kryteria oceniania kartkówek ustala nauczyciel przedmiotu w przedmiotowych zasadach oceniania.
  2. Nauczyciel ma prawo przerwać sprawdzian uczniowi lub całemu oddziałowi, jeżeli stwierdzi, że zachowanie uczniów nie gwarantuje samodzielności pracy. Stwierdzenie faktu odpisywania podczas sprawdzianu może być podstawą ustalenia oceny niedostatecznej.
  3. Każdy stopień, uzyskany z poprawy sprawdzianu wpisuje się do dziennika obok pierwszej oceny.
  4. Nauczyciel podczas każdego sprawdzianu podaje uczniom punktację za poszczególne zadania.
  5. Nauczyciel zobowiązany jest oceny ze sprawdzianów pisemnych wpisywać do dziennika kolorem czerwonym.
  6. Uczeń ma prawo w ciągu semestru zgłosić nieprzygotowanie do lekcji, które obejmuje nieprzygotowanie do odpowiedzi ustnej, niezapowiedzianą kartkówkę lub brak stroju na lekcję wychowania fizycznego, bez ponoszenia konsekwencji: 

    9. Zgłoszenie nieprzygotowania nie dotyczy zapowiedzianych form sprawdzania          wiedzy i umiejętności, a także nie zwalnia ucznia z pracy na bieżącej lekcji.

   10. Nauczyciel odnotowuje fakt nieprzygotowania ucznia do lekcji w dzienniku              elektornicznym, zapisując symbol "np".

   11. Dopuszcza się stosowanie przez nauczycieli w ocenianiu bieżącym                          stosowanie skrótów: np - nieprzygotowany, nb - nieobecny, akt - aktywny.

§42

  1. Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych i dodatkowych zajęć ustalają nauczyciele, prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne -
    z zastrzeżeniem zajęć, prowadzonych przez dwóch nauczycieli; głos decydujący ma nauczyciel, realizujący przedmiot w zakresie podstawowym.
  2. Oceny klasyfikacyjne śródroczne oraz roczne są średnią ważoną ocen bieżących i wystawiane są według poniższej skali:
  1. W przypadku nieobecności nauczyciela danych zajęć, śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zajęć edukacyjnych, ustala nauczyciel realizujący,
    w zastępstwie, zajęcia za nieobecnego nauczyciela lub dyrektor szkoły.
  2. Informacja o śródrocznych i rocznych ocenach z poszczególnych zajęć edukacyjnych, przekazywana jest rodzicom za pośrednictwem dziennika elektronicznego.
  3. Najpóźniej, na dwa tygodnie przed rocznym klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej, nauczyciel przedmiotu jest zobowiązany poinformować ucznia i jego rodziców o przewidywanych dla niego rocznych ocenach klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych,
    a wychowawca o ustalonej dla niego rocznej klasyfikacyjnej ocenie zachowania.
  4. Roczne przewidywane oceny klasyfikacyjne z poszczególnych zajęć edukacyjnych i zajęć dodatkowych oraz przewidywana roczna ocena zachowania, mogą być podwyższone na zasadach, określonych w §46.
  5. Zastrzeżenia, dotyczące trybu ustalania rocznych ocen klasyfikacyjnych
    z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznych klasyfikacyjnych ocen zachowania, rozstrzyga dyrektor na podstawie odrębnych przepisów.
  6. Szczegółowy harmonogram działań nauczycieli, wychowawców i rady pedagogicznej w przeprowadzeniu klasyfikacji śródrocznej i klasyfikacji rocznej na dany rok szkolny - ustala dyrektor i publikuje go na stronie internetowej szkoły w kalendarzu roku szkolnego.

§43

  1. Ocenianie zachowania ucznia, ukierunkowane jest na proces samokontroli
    i zachęcania uczniów do wzmożonej pracy nad sobą.
  2. Ocena zachowania powinna utrwalać i nagradzać postawy pozytywne,
    a eliminować te, które w społeczności szkolnej zostały uznane za niewłaściwe.
  3. Kryteriami oceniania zachowania są:
  1. Skala ocen z zachowania:

    5. Uczeń nie może uzyskać oceny wzorowej, jeśli posiada na koncie (poza                  dodatnimi punktami) jakiekolwiek punkty ujemne. Uczeń nie może uzyskać            oceny bardzo dobrej, jeśli posiada na koncie (poza dodatnimi punktami) -
        20 i więcej punktów ujemnych. 

  1.  
  2. Uczeń, który wszedł w konflikt z prawem (na terenie szkoły i podczas wyjść/wycieczek szkolnych) skutkujący wszczęciem postępowania w sądzie lub na policji, nie może otrzymać na koniec danego semestru (w którym wystąpił konflikt) oceny wyższej niż poprawna. 
  3. Na początku roku szkolnego każdy uczeń otrzymuje pulę 100 punktów,
    co jest równowartością oceny dobrej z zachowania. W ciągu danego semestru swoim zachowaniem, ogólnie pojętą kulturą osobistą i zaangażowaniem
    w życie szkoły i klasy itp. przyczynia się do zwiększenia liczby punktów, a tym samym wyższej oceny z zachowania.
  4. Z początkiem każdego semestru uczen otrzymuje 100 punktów, które pod koniec semestru są sumowane. 
  5. Śródroczną i roczną ocenę klasyfikacjną z zachowania ustala wychowawca oddziału biorąc pod uwagę ocenę członków rady pedagogicznej i szczegółowe kryteria oceny zachowania w punktach. Szczegółowe kryteria oceny zachowania w punktach  to 50% oceny końcowej, ocena innych nauczycieli -50%. W przypadku wątpliwości wychowawca może zasięgnąć opinii uczniów danej klasy oraz poprosić o samoocenę danego ucznia. 
  6. Punkty dodatnie można otrzymać za:

a)

Poziomu szkolnego

20 pkt (każdorazowo);

b)

Poziomu międzyszkolnego i rejonowego

30 pkt (każdorazowo);

c)

Poziomu wojewódzkiego / krajowego

40 pkt (każdorazowo);

a)

Międzyszkolnych i rejonowych

10 pkt (każdorazowo);

b)

Wojewódzkich

15 pkt (każdorazowo);

c)

Krajowych

20pkt (każdorazowo);

a)

Przewodniczący

10 pkt (przyznawane raz w ciągu semestru);

b)

Zastępca

5 pkt (przyznawane raz w ciągu semestru);

c)

Skarbnik

5 pkt (przyznawane raz w ciągu semestru);

11. Punktami ujemnymi uczeń może zostać ukarany za:

  1. 1 – 29h - 10 pkt
  2. 30– 59h - 20 pkt
  3. 60– 89h - 30 pkt
  4. 90– 119h - 40 pkt
  5. 120 – 149h - 50 pkt
  6. powyżej 150 - 60 pkt

    12. Bieżące ocenianie zachowania uczniów odnotowywane są w dzienniku                     elektronicznym.

    13. Wychowawca i nauczyciele na bieżąco wpisują do dziennika elektronicznego           uwagi i spostrzeżenia, dotyczące wywiązywania się ucznia z jego                           obowiązków, respektowania norm zachowania w szkole, a także informacje
         o zastosowanych środkach wychowawczych, udzielonych nagrodach i karach           oraz skutkach, zastosowanych wobec ucznia środków wychowawczych.

    14. Wychowawca, zobowiązany jest prowadzić pełną ewidencję działań                          wychowawczych, prowadzonych w szkole, wobec zespołu klasowego
          i każdego ucznia oddzielnie.

§44

  1. Śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania ustala wychowawca klasy na podstawie punktów z zachowania, po zasięgnięciu opinii nauczycieli, uczniów danej klasy oraz ocenianego ucznia.
  2. Przy ustalaniu śródrocznej i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia, u którego w orzeczeniu lub opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej stwierdzono dysfunkcje rozwojowe wywołujące zaburzenia zachowania, wychowawca powinien uwzględnić wpływ stwierdzonych zaburzeń i dysfunkcji rozwojowych w ocenie jego zachowania.
  3. W przypadku nieobecności wychowawcy klasy, ocenę zachowania wystawia opiekun, wyznaczony przez dyrektora lub dyrektor szkoły.

§45

  1. Uczeń lub jego rodzice mogą wystąpić do dyrektora z wnioskiem
    o podwyższenie, przewidywanej rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny zachowania, w terminie 3 dni od uzyskania informacji o przewidywanej ocenie.
  2. Uczniowi przysługuje prawo ubiegania się o wyższą niż przewidywana ocenę roczną obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, jeżeli w drugim półroczu roku szkolnego uczeń przystąpił do wszystkich prac klasowych lub wykorzystał możliwość ich dodatkowego uzupełnienia, a także wykorzystał możliwości ich poprawy.
  3. Ustalenie oceny wyższej niż przewidywana może nastąpić w formie sprawdzianu.
  4. Sprawdzian obejmuje wiadomości i umiejętności, uwzględnione
    w wymaganiach na daną ocenę, o którą ubiega się uczeń, określonych
    w wymaganiach edukacyjnych, opracowanych przez nauczyciela tego przedmiotu i podanych uczniom w trybie określonym w § 39.
  5. Sprawdzian przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej, a w przypadku sprawdzianu z informatyki, wychowania fizycznego lub zajęć praktycznych, laboratoryjnych i innych obowiązkowych zajęciach edukacyjnych, których program nauczania przewiduje prowadzenie ćwiczeń lub doświadczeń
    w formie zadań praktycznych.
  6. Sprawdzian przeprowadza trzyosobowa komisja, powołana przez dyrektora,
    w skład której wchodzi wicedyrektor lub wyznaczony nauczyciel jako przewodniczący, nauczyciel przedmiotu lub przedmiotu pokrewnego, z którego uczeń ubiega się o zmianę oceny oraz wychowawca lub pedagog szkolny.
  7. W komisji, na życzenie rodzica lub ucznia, może brać udział w charakterze obserwatora przedstawiciel samorządu uczniowskiego lub przedstawiciel rady rodziców.
  8. Z pracy komisji sporządza się protokół zawierający:
  1. Do protokołu załącza się pisemne prace ucznia.
  2. Ustalona przez komisję ocena nie może być niższa od przewidywanej rocznej oceny klasyfikacyjnej i jest ostateczna.
  3. Ocena zachowania może być zmieniona w przypadku, gdy uczeń na piśmie złoży przekonujące dowody spełnienia wymagań na ocenę wyższą niż proponowana, w terminie do 3 dni po uzyskaniu informacji o przewidywanej ocenie, zgodnie z kryteriami i wymaganiami, o których mowa w §44 ust.3.
  4. Wniosek o uzyskanie wyższej oceny zachowania rozpatruje komisja, w skład której wchodzą:
  1. Decyzja komisji w sprawie wniosku o podwyższenie oceny zachowania jest ostateczna.

§46

  1. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się dla ucznia:
  1. Uczeń ubiegający się o egzamin klasyfikacyjny musi złożyć podanie do dyrektora szkoły nie poźniej niż na 1 dzień przed rocznym klasyfikacyjnym zebraniem plenarnym rady pedagogicznej.
  2. Ocena, ustalona w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego jest ostateczna,
    z zastrzeżeniem dotyczącym oceny niedostatecznej, która może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego, o którym mowa w odrębnych przepisach.
  3. Tryb i sposób przeprowadzania egzaminu klasyfikacyjnego i poprawkowego określają odrębne przepisy.
  4. W przypadku zdania przez ucznia egzaminu poprawkowego otrzymuje on ocenę roczną, zgodną z oceną uzyskaną podczas egzaminu. 

§47

  1. Nauczyciel zobowiązany jest przekazywać rodzicom informacje o postępach
    i trudnościach w nauce i zachowaniu ucznia oraz o jego szczególnych uzdolnieniach.
  2. Przekazanie informacji odbywa się w formie indywidualnego kontaktu, po wcześniejszym uzgodnieniu terminu spotkania. Spotkanie oraz treść, przekazanych informacji, jest odnotowana w dzienniku elektronicznym.
  3. Na życzenie rodzica, nauczyciel uzasadnia ustaloną ocenę, odnosząc się do wymagań edukacyjnych lub kryteriów oceny zachowania.
  4. Sprawdzone i ocenione pisemne prace ucznia są przechowywane do końca roku szkolnego i są udostępniane rodzicom do wglądu podczas konsultacji
    i zebrań w szkole.
  5. Uczeń lub jego rodzice, mogą wnioskować o wgląd do dokumentacji, dotyczącej:

Rozdział 7

Uczniowie

§48

  1. Do liceum przyjmowani są uczniowie po ukończeniu szkoły podstawowej. Zasady rekrutacji uczniów do liceum określa „Regulamin rekrutacji uczniów do I LO im. J. Śniadeckiego w Siemianowicach Śląskich”.
  2.  Przyjmowanie do liceum uczniów przybywających z zagranicy, którzy pobierali naukę w systemach oświaty innych państw odbywa się na zasadach określonych w odrębnych, obowiązujących przepisach. 

§49

  1. Uczeń ma prawo do:
  1. Uczeń szczególnie uzdolniony może realizować indywidualny tok nauki
    w zakresie jednego, kilku lub wszystkich obowiązujących zajęć edukacyjnych przewidzianych w szkolnym planie nauczania dla danej klasy, według programu dostosowanego do jego uzdolnień, zainteresowań i możliwości edukacyjnych.
  2. Uczeń może, za zgodą dyrektora zmienić klasę najpóźniej do końca września roku szkolnego w klasie pierwszej. Nie podlega zmianie wybrany język obcy na rozszerzeniu. 
  3. Warunki i tryb udzielania zezwoleń na indywidualny program lub tok nauki regulują specjalne przepisy.
  4. W przypadku naruszenia praw ucznia, uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą złożyć pisemną skargę do dyrektora szkoły bezpośrednio lub za pośrednictwem wychowawcy.
  5. Uczeń ma obowiązek:

    7. Zasady usprawiedliwiania nieobecności uczniów reguluje osobne zarządzenie          dyrektora szkoły.

    8. Za szkody wyrządzone w mieniu szkolnym odpowiadają rodzice ucznia                    niepełnoletniego.

    9. Podczas zajęć lekcyjnych nie wolno używać telefonów komórkowych i innych            urządzeń elektronicznych bez zgody nauczyciela.

   10. Zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych nie wolno filmować, nagrywać ani                      fotografować bez zgody nauczyciela.

§50

  1. Wobec uczniów stosowane są nagrody i kary wynikające z ustaleń wewnętrznych przyjętych przez wszystkie organy szkoły.
  2. Za wybitne osiągnięcia edukacyjne, sportowe oraz działalność społeczną zostają ustalone następujące nagrody:
  1. Za łamanie statutowych postanowień zostają ustalone następujące kary:
  1. Kary i nagrody nie muszą być stosowane według wyżej wymienionego porządku.
  2. Uczniowi przysługuje prawo pisemnego odwołania się od kary i nagrody do organu nadrzędnego wobec organu wymierzającego karę w terminie 14 dni.
  3. Dyrektor liceum może, w drodze decyzji, skreślić dyscyplinarnie z listy uczniów w przypadku:
  1. Skreślenie następuje na podstawie uchwały rady pedagogicznej, po zasięgnięciu opinii samorządu uczniowskiego.
  2. Rzecznikami obrony są pedagog szkolny i wychowawca lub inny nauczyciel wskazany przez ucznia;
  3. Decyzje o skreśleniu uczeń otrzymuje na piśmie; jeśli nie jest pełnoletni decyzję otrzymują rodzice;
  4. Uczniowi przysługuje prawo pisemnego odwołania do organu wskazanego
    w decyzji w ciągu 14 dni od jej otrzymania;
  5. W czasie toczącego się postępowania uczeń ma prawo chodzić do szkoły, jeśli decyzji nie nadano rygoru natychmiastowej wykonalności;
  6. Uczeń lub jego rodzice mogą zwrócić się do dyrektora szkoły z prośbą
    o warunkowe zawieszenie wykonania uchwały, po uzyskaniu poręczenia samorządu szkolnego lub innego organu szkoły;
  7. Wykonanie uchwały może zostać zawieszone decyzją dyrektora, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej.
  1. Szkoła ma obowiązek informowania rodziców ucznia niepełnoletniego
    o przyznanej uczniowi nagrodzie lub zastosowaniu wobec niego kary.
  2. Uczeń, który nie otrzymał promocji do klasy programowo wyższej, może powtarzać klasę tylko raz.

§51

  1. Pomoc materialna jest udzielana uczniom w celu zmniejszenia różnic
    w dostępie do edukacji, umożliwienia pokonywania barier dostępu do edukacji wynikających z trudnej sytuacji materialnej ucznia, a także wspierania edukacji uczniów zdolnych.
  2. Uczniom szkoły przysługuje prawo do pomocy materialnej:
  1. Szkoła może przyznać uczniowi pomoc materialną o charakterze socjalnym
    i o charakterze motywacyjnym, przy czym:
  1. Stypendium szkolne i  zasiłek szkolny  może  otrzymać  uczeń  znajdujący się  w  trudnej  sytuacji materialnej, wynikającej z niskich dochodów na osobę
    w rodzinie, w szczególności gdy w rodzinie tej występuje bezrobocie, niepełnosprawność, ciężka lub długotrwała choroba, wielodzietność, brak umiejętności wypełniania funkcji opiekuńczo-wychowawczych, alkoholizm lub narkomania, a także gdy rodzina jest niepełna lub wystąpiło zdarzenie losowe.
  1. Zasiłek losowy może być przyznany w formie pieniężnej lub rzeczowej, jednorazowo lub kilkakrotnie w czasie roku szkolnego, na wniosek rodzica lub pełnoletniego ucznia.
  2. Szczegółowe zasady przyznawania stypendium szkolnego i zasiłku szkolnego określa Miasto Siemianowice Śląskie w regulaminie.

Rozdział 8

Współdziałanie z rodzicami i środowiskiem lokalnym

§52

  1. Szkoła współpracuje z rodzicami poprzez:
  1. Rodzice mają prawo do:
  1. Z wymaganiami edukacyjnymi obowiązującymi na danym etapie edukacji ich dziecka, zasadami wewnątrzszkolnego oceniania, statutem szkoły i innymi dokumentami mającymi wpływ na funkcjonowanie jego dziecka w szkole;

§53

  1. Szkoła współpracuje z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży w celu wsparcia uczniów i ich rodziców oraz podniesienia jakości pracy szkoły i jej rozwoju organizacyjnego.
  2. W działaniach dydaktyczny, wychowawczych i opiekuńczych szkoła wspomagana jest przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną
    w Siemianowicach Śląskich, zwaną dalej „poradnią”.
  3. Dyrektor ustala z poradnią warunki oraz zakres współpracy w zakresie:
  1. W szkole mogą działać stowarzyszenia i inne organizacje, a w szczególności organizacje harcerskie, których celem statutowym jest działalność wychowawcza wzbogacająca działalność dydaktyczną, wychowawczą
    i opiekuńczą szkoły, z wyjątkiem partii i organizacji politycznych.
  2. Dyrektor, w uzgodnieniu z radą rodziców, zezwala na działalność organizacji, o których mowa w ust. 4, pod warunkiem przedstawienia, odpowiednio programu pracy dydaktycznej, wychowawczej, profilaktycznej lub opiekuńczej.
  3. W szkole mogą być prowadzone innowacje dydaktyczne, organizacyjne
    i wychowawcze proponowane przez nauczycieli oraz organizowane przy współpracy ze stowarzyszeniami lub innymi organizacjami działającymi na rzecz edukacji.
  4. Wprowadzenie w szkole innowacji poprzedzone jest wydaniem opinii przez radę pedagogiczną szkoły.
  5. Dyrektor, w drodze zarządzenia, określi zasady wprowadzania i wdrożenia innowacji w szkole.

Rozdział 9

Ceremoniał szkolny

§54

  1. Do najważniejszych uroczystości tworzących ceremoniał szkolny
    w I Liceum Ogólnokształcącym im. Jana Śniadeckiego w Siemianowicach Śląskich zaliczamy:
  1. Do najważniejszych symboli szkoły zaliczamy:
  1. Logo szkoły jest znakiem rozpoznawczym szkoły. Należy je eksponować podczas uroczystości szkolnych, na dyplomach, oficjalnych pismach szkoły, znaczkach. Sztandar szkoły składa się z kwadratowego płatu tkaniny obszytego srebnymi frędzlami. Prawa strona jest w barwach narodowych pośrodku znajduje się godło narodowe – orzeł w koronie wyszywany srebrną nicią na czerwonym tle. Na lewej stronie płata na granatowym polu portert Jana Śniadeckiego. Na obrzeżu portretu napis: I Liceum Ogólnokształcące im. Jana Śniadeckiego Siemianowice Śląskich Litery napisu srebne. Pod portretem biała szarfa z datą 1923. 

§55

Sztandarem opiekuje się poczet sztandarowy. Stanowi go trzyosobowy zespół uczniów. Strój pocztu sztandarowego jest galowym strojem szkolnym uzupełnionym o szarfę i białe rękawiczki. Sztandar uczestniczy w uroczystościach szkolnych na terenie szkoły, poza szkołą na zaproszenie innych szkół i instytucji oraz w uroczystościach państwowych , regionalnych i miejskich. Z ramienia rady pedagogicznej opiekę nad sztandarem i pocztem sztandarowym pełni wskazany przez dyrektora nauczyciel. W przypadku gdy poczet sztandarowy uczestniczy
w uroczystościach pogrzebowych lub gdy ogłoszono żałobę narodową, sztandar powinien być ozdobiony czarnym kirem.

§56

Udekorowanie flagi kirem:

Wstążka czarnej materii zaczyna się w lewym górnym rogu, a kończy w połowie szerokości dolnej, czerwonej materii flagi. Nie jest określona szerokość kiru. Na sztandarze wstążkę kiru przewiesza się w miejscu jego zamocowania na drzewcu od lewej górnej strony do prawej. Podczas dłuższych przemarszów dopuszcza się możliwość trzymania sztandaru na ramieniu, jednak przy wchodzeniu na salę lub podczas uroczystości należy pochylić go do przodu.

§57

  1. W trakcie przebiegu uroczystości z udziałem sztandaru ustala się następujące chwyty sztandaru:

Postawy

Opis chwytu sztandaru

postawa zasadnicza


 

 

Sztandar położony na trzewiku drzewca przy prawej nodze   na   wysokości   czubka   buta. Drzewce przytrzymywane  prawą  ręką  powyżej  pasa,  łokieć prawej ręki lekko przyciśnięty do ciała. Lewa ręka jak w postawie „zasadniczej”.

postawa „spocznij”

 

Sztandar trzymany przy prawej nodze jak w postawie „zasadniczej”.   Chorąży   i  asysta  w  postawie "spocznij"

postawa „na ramię”

 

Chorąży kładzie drzewce prawą ręką ( pomaga lewą) i trzyma je pod  kątem sztandaru musi być oddalony od barku przynajmniej na szerokość dłoni.

 

 

postawa „prezentuj”

Z  postawy  „  zasadniczej”  chorąży  podnosi  prawą ręką sztandar do po- łożenia przy prawym ramieniu ( dłoń  prawej  ręki  na  wysokości  barku),  następnie lewą ręką chwyta drzewca sztandaru tuż pod prawą, po  czym  opuszcza  prawą  drzewce sztandaru do położenia pionowego przy prawym ramieniu. Lewa dłoń chwyta drzewce poniżej prawego barku.

salutowanie sztandarem w miejscu

 

Wykonuje się z postawy „ prezentuj”; chorąży robi zwrot w prawo skos z równoczesnym wysunięciem lewej  nogi  wprzód  na  odległość pochyla  sztandar  w  przód  o  45°.  Po  czasie przenosi sztandar do postawy "prezentuj".

salutowanie sztandarem w marszu

 

Z położenia „na ramię” w taki sam sposób jak przy salutowaniu w miejscu. Komendy: „na prawo patrz” – pochyla sztandar; „ baczność”- bierze sztandar na ramię.

 

 2. Komendy i opis sytuacyjny zachowania się uczestników po komendzie: 

Rozdział 10

Postanowienia końcowe

§58

Sprawy nieuregulowane w statucie są rozstrzygane w oparciu o obowiązujące
i dotyczące tych spraw odrębne przepisy.

§59

  1. Zmian w statucie dokonuje rada pedagogiczna bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy członków, z własnej inicjatywy lub na wniosek organów szkoły, organu prowadzącego lub organu nadzoru pedagogicznego.
  2. Projekt uchwały o zmianie statutu szkoły jest przedstawiany do wiadomości rady rodziców i samorządu uczniowskiego.
  3. Rada rodziców i samorząd uczniowski mają prawo wnieść uwagi do planowanych zmian w statucie w terminie 21 dni od dnia doręczenia projektu uchwały.
  4. Dyrektor powiadamia organy szkoły o każdej zmianie w statucie.

§61

 Tekst statutu jest publikowany na stronie internetowej szkoły.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

47

Osoby odpowiedzialne

Autor:N
Odpowiada:Iwona Szkaradek
Wytworzył:Iwona Szkaradek
Data ostatniej zmiany:2024-01-05 12:44:22

Statystyki

Odwiedzin na stronie: 1320