STATUT
TECHNIKUM
W ŻARKACH
Tekst jednolity na podstawie:
Uchwały nr 12/2023/2024 Rady Pedagogicznej
Zespołu Szkół im. Tadeusza Kościuszki w Żarkach
z dnia 18 grudnia 2023 r.
ROZDZIAŁ 1
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1.
Nazwa szkoły
Zespół Szkół im. T. Kościuszki
Technikum Żarkach
REGON: 152072160
NIP:577-13-85-673
Ustalona nazwa szkoły używana jest w pełnym brzmieniu.
Na pieczęciach może być używany czytelny skrót nazwy.
Siedziba szkoły: 42-310 Żarki, ul. Myszkowska 50.
§ 2.
Typ szkoły: pięcioletnie Technikum na podbudowie szkoły podstawowej kształcące w zawodach:
technik hotelarstwa (symbol cyfrowy zawodu: 422402),
technik informatyk (symbol cyfrowy zawodu: 351203),
technik żywienia i usług gastronomicznych (symbol cyfrowy zawodu: 343404),
technik reklamy (symbol cyfrowy zawodu: 333907).
§ 3.
Organ prowadzący szkołę:
Powiat Myszkowski z siedzibą w Myszkowie przy ul. Pułaskiego 6.
Organ sprawujący nadzór pedagogiczny:
Śląski Kurator Oświaty w Katowicach.
§ 4.
Uchylono.
§ 5.
ROZDZIAŁ 2
CELE I ZADANIA SZKOŁY
§ 6.
10.Szkoła kształcąc w zawodach szkolnictwa branżowego przygotowuje uczących się do wykonywania pracy zawodowej i aktywnego funkcjonowania na zmieniającym się rynku pracy.
1) dążenie do pełnego i wszechstronnego rozwoju intelektualnej, psychicznej, społecznej, estetycznej, moralnej i duchowej osobowości ucznia, przygotowanie go do dojrzałego życia i pełnienia określonej roli w społeczeństwie;
2) umożliwianie uczniom podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej, z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa oraz zasad promocji i ochrony zdrowia;
3) doskonalenie umiejętności myślowo-językowych takich jak: czytanie ze zrozumieniem, pisanie twórcze, formułowanie pytań i problemów, posługiwanie się kryteriami, uzasadnianie, wyjaśnianie, klasyfikowanie, wnioskowanie, definiowanie, posługiwanie się przykładami;
4) rozwijanie osobistych zainteresowań ucznia i integrowanie wiedzy przedmiotowej z różnych dyscyplin;
5) zdobywanie umiejętności formułowania samodzielnych i przemyślanych sądów, uzasadniania własnych i cudzych sądów w procesie dialogu we wspólnocie dociekającej;
6) łączenie zdolności krytycznego i logicznego myślenia z umiejętnościami wyobrażeniowo-twórczymi;
7) rozwijanie wrażliwości społecznej, moralnej i estetycznej;
8) rozwijanie narzędzi myślowych umożliwiających uczniom obcowanie z kulturą i jej rozumienie;
9) rozwijanie u uczniów szacunku dla wiedzy, wyrabianie pasji poznawania świata i zachęcanie do praktycznego zastosowania zdobytych wiadomości;
10) nabywanie umiejętność komunikowania się w języku ojczystym i w językach obcych, zarówno w mowie, jak i w piśmie, jako podstawowa umiejętność społeczna, której podstawą jest znajomość norm językowych oraz tworzenie podstaw porozumienia się w różnych sytuacjach komunikacyjnych;
11) uczenie kreatywnego rozwiązywania problemów z różnych dziedzin ze świadomym wykorzystaniem metod i narzędzi wywodzących się z informatyki, w tym programowanie;
12) wypracowanie umiejętność sprawnego posługiwania się nowoczesnymi technologiami informacyjno-komunikacyjnymi, w tym dbałość o poszanowanie praw autorskich i bezpieczne poruszanie się w cyberprzestrzeni;
13) nabycie umiejętność samodzielnego docierania do informacji, dokonywania ich selekcji, syntezy oraz wartościowania, rzetelnego korzystania ze źródeł;
14) nabywanie nawyków systematycznego uczenia się, porządkowania zdobytej wiedzy i jej pogłębiania;
15) rozwijanie umiejętności współpracy w grupie i podejmowania działań indywidualnych;
§ 7.
1.Działalność edukacyjna szkoły określona jest przez:
1)szkolny zestaw programów nauczania;
2) program wychowawczo-profilaktyczny szkoły
Szkolny zestaw programów nauczania oraz program wychowawczo-profilaktyczny szkoły tworzą spójną całość i uwzględniają wszystkie wymagania opisane w podstawie programowej. Ich przygotowanie i realizacja są zadaniem zarówno całej szkoły, jak i każdego nauczyciela.
§ 8.
Obok zadań wychowawczych i profilaktycznych zadaniami szkoły są również działania opiekuńcze, odpowiednio do istniejących potrzeb.
ROZDZIAŁ 3
ORGANY SZKOŁY
§ 9.
Organami szkoły są:
§ 10.
1) radą pedagogiczną w ramach jej kompetencji stanowiących;
2) organizacjami związkowymi działającymi w szkole w sprawach określonych w ustawie o związkach zawodowych, ustawie o systemie oświaty i ustawie „Karta Nauczyciela”.
1) corocznie podaje do publicznej wiadomości zestaw podręczników lub materiałów edukacyjnych oraz materiały ćwiczeniowe obowiązujące w danym roku szkolnym;
2) po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej dopuszcza do użytku w danej szkole przedstawiony przez nauczyciela lub zespół nauczycieli program nauczania.
§ 11.
1) Dyrektor szkoły;
2) wszyscy nauczyciele zatrudnieni w szkołach.
4. Przewodniczący prowadzi i przygotowuje zebrania rady pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania zgodnie z regulaminem redy.
1) zatwierdzanie planów pracy szkoły;
2) podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów;
3) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji eksperymentów pedagogicznych;
4) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli;
5) podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy uczniów;
6) ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad szkołą przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy szkoły;
7) rada pedagogiczna przygotowuje projekt statutu szkoły albo jego zmian oraz podejmuje uchwałę dotyczącą statutu;
8) Rada Pedagogiczna Zespołu Szkół im. Tadeusza Kościuszki w Żarkach zatwierdza kandydaturę ucznia Liceum Ogólnokształcącego oraz kandydaturę ucznia Technikum do wniosku o przyznanie uczniowi stypendium Prezesa Rady Ministrów;
9) Rada Pedagogiczna Zespołu Szkół im. Tadeusza Kościuszki w Żarkach wybiera dwóch przedstawicieli do powołanej przez organ prowadzący szkołę komisji konkursowej, wyłaniającej kandydata na stanowisko Dyrektora szkoły;
10) Rada Pedagogiczna Zespołu Szkół im. Tadeusza Kościuszki w Żarkach ustala regulamin swojej działalności;
11) zatwierdzenie programów działania i planów pracy szkoły;
12) przedstawienie propozycji podręczników i programów nauczania radzie rodziców.
1) organizacje pracy szkoły, w tym tygodniowy rozkład zajęć edukacyjnych
2) projekt planu finansowego szkoły;
3) wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień;
4) propozycje dyrektora szkoły w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych;
5) wnioski dyrektora dotyczące organizacji pracy szkoły;
6) szkolny zestaw programów nauczania i szkolny zestaw podręczników;
7) Program wychowawczo – profilaktyczny szkoły;
8) propozycje dyrektora szkoły w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych;
9) listę przedmiotów, które będą realizowane w zakresie rozszerzonym w czteroletnim liceum ogólnokształcącym i pięcioletnim technikum.
1) odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora szkoły;
2) odwołanie nauczyciela z funkcji kierowniczej w szkole;
3) przyznanie uczniowi stypendium Ministra Edukacji Narodowej.
§ 12.
1) przewodniczącego;
2) zastępcę przewodniczącego;
3) sekretarza;
4) skarbnika;
5) rzecznika praw ucznia.
1) prawo do zapoznania się z programem nauczania, jego treścią, celami i stawianymi wymaganiami;
2) prawo do organizacji życia szkolnego umożliwiającego zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań;
3) prawo redagowania i wydawania gazetki szkolnej;
4) prawo do organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi w porozumieniu z dyrektorem;
5) prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu.
§ 13.
§ 14.
1) każdy z organów szkoły działa samodzielnie i zgodnie ze swoimi kompetencjami oraz współdziała z pozostałymi dla pełnej realizacji statutowych zadań szkoły;
2) sprawy między organami szkoły rozstrzyga się w drodze negocjacji, porozumienia i wzajemnego poszanowania;
3) trudne do rozstrzygnięcia konflikty między nauczycielem a uczniem, zainteresowane strony zgłaszają Dyrektorowi szkoły, który podejmuje decyzje zmierzające do usunięcia przyczyn konfliktu;
4) wszyscy członkowie społeczności szkolnej mogą składać do Dyrektora Szkoły skargi i wnioski w formie pisemnej (w sekretariacie szkoły, pocztą zwykłą lub elektroniczną) lub w formie ustnej (osobiście lub telefonicznie). Dyrektor szkoły w ciągu 14 dni informuje wnioskodawcę o sposobie rozpatrzenia wniosku lub skargi;
5) spory między nauczycielem a uczniem może także, na wniosek stron, rozstrzygać Rada Pedagogiczna w porozumieniu z Radą Rodziców i Samorządem uczniowskim;
6) dla zapewnienia bieżącej wymiany informacji pomiędzy organami szkoły o podejmowanych i planowanych działaniach lub decyzjach, realizuje się spotkania przedstawicieli w/w organów;
7) konflikt między uczniem a nauczycielem rozstrzyga wychowawca klasy, a w szczególnych przypadkach Dyrektor Szkoły lub Pedagog Szkolny po zasięgnięciu opinii wychowawcy.
8) konflikt między rodzicem a nauczycielem rozstrzyga Dyrektor Szkoły;
9) w przypadku konfliktu między Dyrektorem Szkoły a Radą Pedagogiczną organem rozstrzygającym jest organ sprawujący nadzór pedagogiczny;
10) w przypadku, gdy strony nie zgadzają się z wynikiem postępowania rozstrzygającego, mają prawo odwołać się, w zależności od rodzaju sprawy, do organu prowadzącego, organu sprawującego nadzór pedagogiczny, Rzecznika Praw Obywatelskich, Rzecznika Praw Dziecka lub właściwego sądu.
§15
Uchylony
ROZDZIAŁ 4
ORGANIZACJA SZKOŁY
§ 16.
1) dyrektor szkoły w porozumieniu z radą pedagogiczną i organem prowadzącym wyznacza na początku etapu edukacyjnego wybrane dla danego oddziału 1-2 przedmioty ujęte w podstawie programowej w zakresie rozszerzonym;
2) programy nauczania przedmiotów, o których mowa w pkt. l ustala się dla oddziału lub grupy uczniów z różnych oddziałów, uwzględniając zainteresowania uczniów oraz możliwości organizacyjne, kadrowe i finansowe szkoły.
1) szkolne plany nauczania opracowane na podstawie planu ramowego;
2) arkusz organizacyjny szkoły zatwierdzony przez organ prowadzący, po zasięgnięciu opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny oraz zaopiniowaniu przez związki zawodowe działające na terenie szkoły;
3) tygodniowy rozkład zajęć.
11. Dokumentowanie przebiegu nauczania prowadzone jest w dzienniku elektronicznym.
1) Szczegółowe procedury działania dziennika elektronicznego zawarte są w odrębnym regulaminie.
§ 17.
1) z niepełnosprawności;
2) z niedostosowania społecznego;
3) z zagrożenia niedostosowaniem społecznym;
4) z zaburzeń zachowania lub emocji;
5) ze szczególnych uzdolnień;
6) ze specyficznych trudności w uczeniu się;
7) z deficytów kompetencji i zaburzeń sprawności językowych;
8) z choroby przewlekłej;
9) z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych;
10) z niepowodzeń edukacyjnych;
11) z zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową ucznia i jego rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego i kontaktami środowiskowymi;
12) z trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą.
3.Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana w szkole rodzicom uczniów i nauczycielom polega na wspieraniu rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych w celu zwiększania efektywności pomocy udzielanej uczniom.
1) rodzicami uczniów;
2)poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi, zwanymi dalej „poradniami”;
3) placówkami doskonalenia nauczycieli;
4) innymi szkołami;
5)organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami i podmiotami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.
1) ucznia;
2) rodziców ucznia;
3) dyrektora szkoły lub;
4) nauczyciela, wychowawcy grupy wychowawczej lub specjalisty, prowadzących zajęcia z uczniem;
5) pielęgniarki środowiska nauczania i wychowania lub higienistki szkolnej;
6) poradni;
7) pomocy nauczyciela;
9) pracownika socjalnego;
10) asystenta rodziny;
11) kuratora sądowego;
12) organizacji pozarządowej, innej instytucji lub podmiotu działających na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.
1) zajęć rozwijających uzdolnienia;
2) zajęć dydaktyczno-wyrównawczych;
3) zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne;
4) zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu;
5) porad i konsultacji.
1) realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego;
2) zapewnieniu odpowiednich warunków do nauki oraz zapewnieniu sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych;
3) realizacji programu nauczania i programu wychowawczo-profilaktycznego, dostosowanych do indywidualnych potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych, z wykorzystaniem odpowiednich form i metod pracy dydaktycznej i wychowawczej;
4) realizacji wskazanych przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną zajęć; integracji ze środowiskiem rówieśniczym.
1) opieka pedagoga szkolnego;
2) spotkania z interwentem kryzysowym;
3) zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno – społeczne;
4) zajęcia korekcyjno – kompensacyjne;
5) zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze;
6) zajęcia logopedyczne.
7) opieka psychologa.
§ 18.
1) wejście i wyjście z budynku szkolnego odbywa się w sposób kontrolowany;
2)wejście i wyjście osób postronnych reguluje rejestr znajdujący się na portierni;
3) wejście i wyjście uczniów reguluje plan lekcji.
§ 19.
§ 20.
Szkoła może przyjmować studentów na praktyki pedagogiczne, na podstawie pisemnego porozumienia zawartego pomiędzy Dyrektorem szkoły, lub za jego zgodą - z poszczególnymi nauczycielami a szkołą wyższą.
§ 21.
1)gromadzenie i opracowywanie zbiorów;
2)korzystanie ze zbiorów w czytelni;
3)prowadzenie przysposobienia czytelniczo - informacyjnego uczniów.
1) gromadzenie, opracowanie i udostępnianie materiałów i dokumentów takich jak:
lektury z zakresu podstawowego i rozszerzonego z języka polskiego, literaturę popularnonaukową, beletrystykę, wydawnictwa informacyjne, albumowe, podręczniki i publikacje zgodnie z kierunkami kształcenia, wydawnictwa z zakresu dydaktyki, psychologii, pedagogiki i inne wynikające z potrzeb realizacji przedmiotów nauczania (teksty źródłowe), prasa ogólna i branżowa, materiały audiowizualne;
2) tworzenia warunków do poszukiwania, porządkowania i wykorzystania informacji z różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania się technologią informacyjną;
3) prowadzenie zajęć z przysposobienia czytelniczego;
4) systematyczne tworzenie i aktualizacja warsztatu informacyjnego biblioteki (katalogi, bibliografie);
5) poszerzenie zbiorów bibliotecznych o nieksiążkowe nośniki informacji, zapewnianie możliwości wykorzystania ich w czytelni;
6) rozbudzanie i rozwijanie indywidualnych zainteresowań uczniów oraz wyrabianie i pogłębianie u uczniów nawyku czytania i uczenia się.
1) konsultacje w sprawie zakupu książek;
2) tworzenie aktywu bibliotecznego, którego zadaniem jest pomoc, w pracach bibliotecznych.
1) uzgadniania zakupów nowości wydawniczych adekwatnych o potrzeb uczniów i nauczycieli;
2) współudziału w organizacji imprez szkolnych i konkursów;
3) poznawania uczniów i ich preferencji czytelniczych;
4) uczestnictwa nauczyciela bibliotekarza w pracach zespołu samokształceniowego;
5) gromadzenia scenariuszy imprez i uroczystości na potrzeby nauczycieli;
6) poradnictwa w wyszukiwaniu literatury metodycznej oraz przygotowanie, bibliografii na dany temat dla nauczycieli kształcących się.
11.W ramach współpracy z rodzicami biblioteka szkolna:
1) konsultuje zakup książek do biblioteki;
2) popularyzuje wiedzę pedagogiczną wśród rodziców;
3) organizuje imprezy środowiskowe;
4) udziela informacji dotyczących czytelnictwa ich dzieci.
12.Biblioteka szkolna prowadzi współpracę z innymi bibliotekami w zakresie organizowania imprez czytelniczych, konkursów, lekcji z edukacji czytelniczej i wypożyczeń międzybibliotecznych.
§ 22.
1) znajomości zadań i zamierzeń dydaktyczno – wychowawczych w danej klasie i szkole;
2) znajomości szczegółowych zasad oceniania wewnątrzszkolnego, klasyfikowania i promowania;
3) rzetelnej informacji na temat osobowości swego dziecka, jego zachowania, postępów i przyczyn trudności w nauce;
4) uzyskiwania informacji i porad w sprawach wychowania i dalszego kształcenia swych dzieci;
5) wyróżniania i przekazywania organowi nadzorującemu szkołę opinii na temat pracy szkoły;
6) złożenia skargi w przypadku naruszenia praw ucznia.
1) spotkania klasowe;
2) konsultacje indywidualne;
3) pomoc w organizowaniu wycieczek, zajęć pozalekcyjnych, uroczystości i imprez klasowych i szkolnych.
§ 23.
Organizacja i realizacja działań w zakresie wolontariatu
1) diagnozowanie potrzeb społecznych w środowisku szkolnym czy w otoczeniu szkoły;
2) opiniowanie propozycji działań zgłoszonych do realizacji;
3) rekrutacja swoich członków;
4) rozpoznawanie konkretnych potrzeb występujących w środowisku szkolnym;
5) mobilizowanie uczniów oraz społeczności lokalnej do twórczego działania na rzecz wolontariatu;
6) organizowanie i udzielanie różnych form wsparcia dla osób potrzebujących, instytucji czy środowiska;
7) promocja wolontariatu w szkole i poza nią;
8) omawianie doświadczeń dotyczących działalności w wolontariacie (np. na stronie internetowej lub na forum szkolnym);
9) integracja środowiska szkolnego;
10) kształtowanie obywatelskiej postawy odpowiedzialności za szkołę, społeczność lokalną i ojczyznę.
§ 24.
Organizacja wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego
1.Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego to ogół działań podejmowanych przez szkołę w celu odpowiedniego przygotowania uczniów do wyboru dalszego kierunku kształcenia i zawodu.
1) zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do rozwoju własnych predyspozycji zawodowych;
2) poznanie oferty edukacyjnej;
3) poznanie rynku pracy i zasad nim rządzących;
4) zaplanowanie własnej kariery edukacyjnej i zawodowej;
5) kształtowanie odpowiednich postaw, wiedzy i umiejętności, pomocnych w przygotowaniu do kreatywnego i efektywnego funkcjonowania na rynku pracy.
1) Dyrektor szkoły;
2) wychowawcy oddziałów;
3) nauczyciele wszystkich przedmiotów;
4) nauczyciel bibliotekarz;
5) pedagog szkolny;
6) współpracujące ze szkołą podmioty.
1) przygotowanie ucznia do dalszego kształcenia; wyboru kierunku edukacji;
2) przygotowanie do roli pracownika, pracodawcy na aktualnym rynku pracy;
3) pomoc w dokonywaniu wyborów zawodowych i podejmowaniu prowadzących do nich ścieżek edukacyjnych.
1) wprowadzanie elementów orientacji edukacyjnej i zawodowej do zajęć edukacyjnych;
2) powiązanie treści przedmiotowych z możliwymi kierunkami kształcenia i zawodu;
3) wskazywanie korelacji treści przedmiotowych z praktyką zawodową;
4) promowanie swoich przedmiotów, dyscyplin w kontekście wyborów edukacyjno-zawodowych;
5) wskazywanie zawodów, dla których umiejętności przedmiotowe są kluczowe;
6) informowanie o ścieżkach kształcenia prowadzących do zawodów;
7) wskazywanie przedmiotów pokrewnych dla prowadzonego przedmiotu;
8) uświadamianie uczniom znaczenia danego przedmiotu szkolnego w karierach edukacyjno-zawodowych realizowanych w innych dyscyplinach.
1) indywidualne porady, wskazanie miejsc pomocy, źródeł informacji;
2) ankiety, testy, kwestionariusze;
3) gromadzenie i udostępnianie informacji edukacyjno-zawodowej (o zawodach, o rynku pracy, o możliwościach kształcenia i zatrudnienia, o zasadach rekrutacji na wyższe uczelnie) w postaci prasy, informatorów, broszur, plakatów itp.;
4) spotkania z przedstawicielami pracodawców (określenie oczekiwań pracodawców);
5) powiązanie treści programowych przedmiotu ze światem zawodów;
6) współpraca z instytucjami zewnętrznymi;
7) korzystanie z pomocy instytucji wspierających doradztwo edukacyjno-zawodowe
(PPP, Wyższe Uczelnie, OHP, Biura Karier, PUP, WUP),
8) udział w targach pracy, targach branżowych itp.
1) obowiązkowych zajęciach edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego lub kształcenia w zawodzie;
2) zajęciach z zakresu doradztwa zawodowego;
3) zajęciach związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu prowadzonych w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
4) zajęciach z wychowawcą.
§ 25.
Współpraca z instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży
1) Publiczna Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna – diagnoza uczniów wykazujących dysfunkcje, terapia uczniów z zaburzeniami emocjonalnymi, interwencje w sytuacjach kryzysowych i traumatycznych, pomoc nauczycielom w dostosowaniu wymagań edukacyjnych do indywidualnych możliwości psychofizycznych dzieci, doradztwa zawodowego;
2) Miejskie i Gminne Ośrodki Pomocy Społecznej – rozpoznanie sytuacji rodzinnej, interwencje w przypadku uczniów znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej;
3) Sąd Rodzinny III Wydział Rodzinny i Nieletnich – rozpatrywanie spraw związanych z demoralizacją uczniów niepełnoletnich, a także z trudną sytuacja rodzinna dzieci;
4) Komenda Powiatowa Policji – działania profilaktyczne, warsztaty, prelekcje, interwencje w sytuacjach naruszenia przez uczniów przepisów prawa;
5) Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie – opieka nad uczniami przebywającymi w rodzinach zastępczych i adopcyjnych oraz nad dziećmi posiadającymi orzeczenia o stopniu niepełnosprawności.
§ 26.
Uroczystości szkolne
1) Dzień rozpoczęcia roku szkolnego;
2) Dzień Edukacji Narodowej;
3) Pasowanie na ucznia – przekazanie sztandaru szkoły;
4) Rocznica Odzyskania Niepodległości;
5) Dzień patrona szkoły;
6) Rocznica Konstytucji 3 – go Maja;
7) Zakończenie roku szkolnego.
1) przekazanie sztandaru szkoły, które odbywa się podczas uroczystości pasowania uczniów klas pierwszych;
2) odświętny ubiór i wygląd ucznia w czasie uroczystości państwowych, religijnych i szkolnych;
3) składanie kwiatów pod tablicą pamiątkową patrona szkoły i zmarłych dyrektorów;
4) uczestnictwo szkolnego pocztu sztandarowego w świętach państwowych.
§ 27.
ROZDZIAŁ 5
NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY SZKOŁY
§ 28.
§ 29.
§ 30.
1)rzetelnie realizować zadania związane z powierzonym mu stanowiskiem oraz podstawowymi funkcjami szkoły: dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą, w tym zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę;
2)wspierać każdego ucznia w jego rozwoju;
3)dążyć do pełni własnego rozwoju osobowego;
4)doskonalić się zawodowo, zgodnie z potrzebami szkoły;
5)kształcić i wychowywać młodzież w umiłowaniu Ojczyzny, w poszanowaniu Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, w atmosferze wolności sumienia i szacunku dla każdego człowieka;
6)dbać o kształtowanie u uczniów postaw moralnych i obywatelskich zgodnie z ideą demokracji, pokoju i przyjaźni między ludźmi różnych narodów, ras i światopoglądów.
1) rozpoznawanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów;
2) określanie mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów;
3) rozpoznawanie przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie uczniów i ich uczestnictwo w życiu szkoły;
4) podejmowanie działań sprzyjających rozwojowi kompetencji oraz potencjału uczniów w celu podnoszenia efektywności uczenia się i poprawy ich funkcjonowania;
5) współpraca z poradnią w procesie diagnostycznym i postdiagnostycznym, w szczególności w zakresie oceny funkcjonowania uczniów, barier i ograniczeń w środowisku utrudniających funkcjonowanie uczniów i ich uczestnictwo w życiu szkoły oraz efektów działań podejmowanych w celu poprawy funkcjonowania ucznia oraz planowania dalszych działań;
6) wspomaganie uczniów w wyborze kierunku kształcenia i zawodu w trakcie bieżącej pracy z uczniami;
7) ocenianie efektywności udzielonej uczniom pomocy i formułowanie wniosków dotyczących dalszych działań, mających na celu poprawę funkcjonowania ucznia;
8) indywidualizowanie pracy z uczniem na zajęciach edukacyjnych odpowiednio do potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia;
9)dostosowanie wymagań edukacyjnych, do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia, w przypadkach określonych w przepisach wydanych na podstawie.
10) nauczyciel jest obowiązany do dostępności w szkole w wymiarze 1 godziny tygodniowo, a w przypadku nauczyciela zatrudnionego w wymiarze niższym niż 1/2 obowiązkowego wymiaru zajęć - w wymiarze 1 godziny w ciągu 2 tygodni, w trakcie której, odpowiednio do potrzeb, prowadzi konsultacje dla uczniów, wychowanków lub ich rodziców.
1) w przypadku zagrożenia zdrowia ucznia;
2) jeżeli uczeń, a w przypadku ucznia niepełnoletniego jego rodzic, wyrazi zgodę na ujawnienie określonych informacji;
3) w przypadku gdy przewidują to przepisy szczególne.
1) wyboru metod i środków prowadzenia zajęć zgodnych z zasadami nauczania i wychowania;
2) realizowania zatwierdzonych przez dyrektora własnych opracowań programów nauczania;
3) indywidualnej oceny ucznia zgodnie z zasadami określonymi w WZO;
4) prowadzenia eksperymentów pedagogicznych i rozwiązań innowacyjnych w ramach obowiązujących programów po zaopiniowaniu przez radę pedagogiczną szkoły;
5)nauczyciel korzysta z ochrony przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych. Organ prowadzący szkołę i dyrektor szkoły są obowiązani z urzędu występować w obronie nauczyciela, gdy ustalone dla nauczyciela uprawnienia zostaną naruszone.
§ 31.
1) indywidualny i bezpośredni kontakt z uczniami i opiekę nad nimi, a także zdobycie jak najpełniejszych informacji o uczniu i jego środowisku, celem doboru właściwych metod współpracy;
2) włączenie do wspólnego działania całej grupy;
3) planowanie i realizację różnych form życia zespołowego;
4) ścisłą współpracę z nauczycielami w celu wspólnego rozwiązywania zaistniałych problemów dydaktycznych i wychowawczych;
5) informowanie uczniów i rodziców uczniów niepełnoletnich o zasadach oceniania i wynikach w nauce;
6) na początku roku szkolnego wychowawca informuje uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania oraz o skutkach ustalenia uczniowi nagannej rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
1) wspierania ich w działaniach wychowawczych;
2) włączenia ich do realizacji zadań szkoły.
1) na zebraniach rodziców przynajmniej 4 razy w roku;
2) przez indywidualne rozmowy w szkole (zaproszenie nauczyciela, prośba rodzica);
3) listownie, telefonicznie;
4) w inny ustalony wspólnie z rodzicami sposób.
11.Wychowawca oddziału planując udzielanie uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej współpracuje z rodzicami ucznia lub pełnoletnim uczniem oraz – w zależności od potrzeb – z innymi nauczycielami i specjalistami prowadzącymi zajęcia z uczniem, poradnią lub innymi osobami.
14.Pracę zespołu koordynuje wychowawca oddziału, do której uczęszcza uczeń.
§ 32.
Zadania pedagoga
1) prowadzenie badań i działań diagnostycznych uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu szkoły;
2) diagnozowanie sytuacji wychowawczych w szkole w celu rozwiązywania problemów wychowawczych stanowiących barierę i ograniczających aktywne i pełne uczestnictwo ucznia w życiu szkoły;
3) udzielanie uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb;
4) podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży;
5) minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku szkolnym i pozaszkolnym uczniów;
6) inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych;
7) pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów;
8) wspieranie nauczycieli, wychowawców i innych specjalistów w:
a) rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu szkoły,
b) udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
§ 33.
Zadania logopedy
1) diagnozowanie logopedyczne, w tym prowadzenie badań przesiewowych w celu ustalenia stanu mowy oraz poziomu rozwoju językowego uczniów;
2) prowadzenie zajęć logopedycznych dla uczniów oraz porad i konsultacji dla rodziców i nauczycieli w zakresie stymulacji rozwoju mowy uczniów i eliminowania jej zaburzeń;
3) podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej we współpracy z rodzicami uczniów;
4) wspieranie nauczycieli, wychowawców i innych specjalistów w:
a) rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu szkoły,
b) udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
§ 34.
Zadania doradcy zawodowego
1) prowadzenie zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu z uwzględnieniem rozpoznanych mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów;
2) współpraca z innymi nauczycielami w tworzeniu i zapewnieniu ciągłości działań w zakresie zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu;
3) wspieranie nauczycieli, wychowawców i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
§ 35.
1) udostępnianie książek i innych źródeł informacji;
2) gromadzenie, oprawa i selekcja zbiorów, prowadzenie katalogów książek;
3) rozbudzanie i rozwijanie indywidualnych zainteresowań uczniów;
4) wyrabianie i pogłębianie u uczniów nawyku czytania i uczenia się;
5) współpraca z nauczycielami poszczególnych zajęć edukacyjnych;
6) organizowanie i propagowanie różnych imprez czytelniczych rozwijających wrażliwość kulturową i społeczną (np. konkursów czytelniczych, spotkań literackich);
7) przedstawianie Radzie Pedagogicznej informacji o stanie czytelnictwa poszczególnych oddziałów;
8) tworzenie warunków do poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania się technologią informacyjną;
9) współuczestnictwo w realizacji zajęć dydaktycznych szkoły.
1) rodzicami uczniów poprzez udzielanie porad na temat wychowania czytelniczego w rodzinie, informowanie o czytelnictwie uczniów, popularyzację i udostępnianie literatury pedagogicznej;
2) z innymi bibliotekami celem szerszego propagowania różnych imprez czytelniczych;
3) innymi instytucjami kulturalnymi.
§ 35 a.
1) współpraca z nauczycielami, wychowawcami grup wychowawczych lub innymi specjalistami, rodzicami oraz uczniami w:
a) rekomendowaniu dyrektorowi szkoły lub placówki do realizacji działań w zakresie zapewnienia aktywnego i pełnego uczestnictwa uczniów w życiu szkoły i placówki oraz dostępności, o której mowa w ustawie z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami
b) prowadzeniu badań i działań diagnostycznych związanych z rozpoznawaniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu szkoły i placówki,
c) rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych uczniów,
d) określaniu niezbędnych do nauki warunków, sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych, w tym wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne, odpowiednich ze względu na indywidualne
potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne ucznia;
2) współpraca z zespołem, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 71b ust. 7 pkt 2 ustawy,
w zakresie opracowania i realizacji indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego ucznia posiadającego
orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, w tym zapewnienia mu pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
3) wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w:
a) rozpoznawaniu przyczyn niepowodzeń edukacyjnych uczniów lub trudności w ich funkcjonowaniu, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu szkoły lub placówki,
b) udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej w bezpośredniej pracy z uczniem,
c) dostosowaniu sposobów i metod pracy do indywidualnych potrzeb rozwojowych edukacyjnych ucznia oraz jego możliwości psychofizycznych,
d) doborze metod, form kształcenia i środków dydaktycznych do potrzeb uczniów;
4) udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom, rodzicom uczniów i nauczycielom;
5) współpraca, w zależności od potrzeb, z innymi podmiotami, o których mowa w § 5 ust.3 oraz w § 6;
6) przedstawianie radzie pedagogicznej propozycji w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli szkoły lub placówki w zakresie zadań określonych w pkt 1–5.”.
§ 35 b
1) prowadzenie badań diagnostycznych uczniów z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi lub specyficznymi trudnościami w uczeniu się w celu rozpoznawania trudności oraz monitorowania efektów oddziaływań terapeutycznych;
2) rozpoznawanie przyczyn utrudniających uczniom aktywne i pełne uczestnictwo w życiu przedszkola, szkoły i placówki;
3) prowadzenie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym;
4) podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających niepowodzeniom edukacyjnym uczniów, we współpracy z rodzicami uczniów;
5) wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w:
§ 36.
Pracownicy administracyjni i obsługi wykonują zadania określone przez dyrektora szkoły w zakresie obowiązków zgodnie z obowiązującymi przepisami.
ROZDZIAŁ 6
SZCZEGÓŁOWE WARUNKI I SPOSÓB OCENIANIA WEWNĄTRZSZKOLNEGO UCZNIÓW
§ 37.
Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do:
1) wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego w podstawie programowej kształcenia w zawodzie szkolnictwa branżowego oraz wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych w szkole programów nauczania;
2) wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych w szkole programów nauczania – w przypadku dodatkowych zajęć edukacyjnych.
1) polega ono na rozpoznawaniu przez wychowawcę oddziału, nauczycieli oraz uczniów danego oddziału stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych oraz obowiązków określonych w statucie szkoły.
1) poinformowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych, zachowaniu i postępach w tym zakresie;
2) pomoc uczniowi w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju;
3) motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu;
4) dostarczanie rodzicom (opiekunom prawnym) i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach i specjalnych uzdolnieniach ucznia oraz jego zachowaniu;
5) umożliwianie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno – wychowawczej;
6)udzielanie uczniowi pomocy w nauce poprzez przekazanie uczniowi informacji o tym, co zrobił dobrze i jak powinien się dalej uczyć.
4. Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:
1) formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do otrzymania przez ucznia poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych;
2) ustalanie kryteriów oceniania zachowania;
3) ustalanie ocen bieżących i śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, a także śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;
4) przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych, sprawdzających i poprawkowych;
5) ustalanie rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;
6) ustalanie warunków i trybu otrzymania wyższych niż przewidywane rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;
7) ustalanie warunków i sposobu przekazywania rodzicom (prawnym opiekunom) informacji o postępach i trudnościach w nauce i zachowaniu ucznia oraz o szczególnych uzdolnieniach ucznia.
1) bieżące;
2)klasyfikacyjne;
a) śródroczne i roczne,
b) końcowe.
6. W ocenianiu wewnątrzszkolnym stosuje się następującą skalę:
1) 6 – celujący cel;
2) 5 – bardzo dobry bdb;
3) 4 – dobry db;
4) 3 – dostateczny dst;
5) 2 – dopuszczający dp;
6) 1 – niedostateczny nast.
Pozytywnymi ocenami klasyfikacyjnymi są oceny ustalone w stopniach, o których mowa pkt. 1-5. Negatywną oceną klasyfikacyjną jest ocena ustalona w stopniu, o którym mowa pkt. 6
1) wzorowe;
2) bardzo dobre;
3) dobre;
4) poprawne;
5) nieodpowiednie;
6) naganne.
1) wywiązywanie się z obowiązków ucznia;
2) postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej;
3) dbałość o honor i tradycje szkoły;
4) dbałość o piękno mowy ojczystej;
5) dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób;
6) godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią;
7) właściwe zachowanie wobec nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz pozostałych uczniów;
8) właściwe zachowanie podczas zajęć edukacyjnych.
13. Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia lub inne dysfunkcje rozwojowe, należy uwzględnić wpływ tych zaburzeń lub dysfunkcji na jego zachowanie, na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego lub orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania lub opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej.
14.Istnieje możliwość adnotacji w dzienniku lekcyjnym procentowych (%) wyników diagnozy wstępnej.
1) Na stopień dopuszczający obejmują elementy treści nauczania z przedmiotów ogólnokształcących (30 – 49 %) i i z przedmiotów zawodowych (50 – 62 %):
a) niezbędne w uczeniu się nowego przedmiotu,
b) potrzebne w życiu,
c) wskazujące na braki w opanowaniu wiadomości i umiejętności określonych w podstawach programowych, a także na opanowanie w znacznym stopniu wiadomości i umiejętności podstawowych.
2) Na stopień dostateczny obejmują elementy treści nauczania z przedmiotów ogólnokształcących (50 – 69 %) i z przedmiotów zawodowych (63 – 75 %):
a) najważniejsze w nauczeniu się danego przedmiotu,
b) łatwe dla ucznia nawet mało zdolnego,
c) często powtarzające się w programie nauczania,
d) dające się wykorzystać w sytuacjach szkolnych i pozaszkolnych,
e) określone programem nauczania na poziomie nieprzekraczającym wymagań zawartych w podstawach programowych,
f) głównie proste, uniwersalne umiejętności, w mniejszym zakresie wiadomości,
g) opanowanie umiejętności określonych programem nauczania w danej klasie na poziomie nieprzekraczającym wymagań zawartych w podstawach programowych.
3) Na stopień dobry obejmują elementy treści nauczania z przedmiotów ogólnokształcących (70 – 89%) i z przedmiotów zawodowych (76 – 89 %):
a) istotne w strukturze przedmiotu,
b) bardziej złożone, mniej przystępne niż elementy treści zaliczane do wymagań podstawowych,
c) przydatne, ale nie niezbędne w opanowaniu treści z danego przedmiotu,
d) użyteczne w szkolnej i pozaszkolnej działalności,
e) zakresie przekraczającym wymagania zawarte w podstawach programowych, wymagające umiejętności stosowania wiadomości w sytuacjach typowych wg wzorów przykładowych znanych z lekcji lub podręcznika.
4) Na stopień bardzo dobry obejmują pełny zakres treści określonych programem nauczania z przedmiotów ogólnokształcących (90 – 99%) i z przedmiotów zawodowych (90 – 99 %):
Są to więc treści:
a)złożone, ważne do opanowania,
b) wymagające korzystania z różnych źródeł,
c) umożliwiające rozwiązywanie problemów,
d) średnio użyteczne w życiu pozaszkolnym,
e) uczeń sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami, rozwiązuje samodzielnie problemy teoretyczne i praktyczne ujęte programem nauczania,
f) potrafi zastosować posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań i problemów w nowych sytuacjach.
5) Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który w wysokim stopniu opanował wiedzę i umiejętności z danego przedmiotu ogólnokształcącego i zawodowego określone programem nauczania, 100%;
a) uczeń samodzielnie i twórczo rozwija własne uzdolnienia,
b) biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych, jak i praktycznych.”;
19. Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania uwzględnia:
1) wychowawca może w szczególnym przypadku podwyższyć o jeden stopień ocenę zachowania ucznia, jeżeli uczeń:
a) wywiązuje się z obowiązków szkolnych,
b) dba o honor i tradycję szkoły,
c) godnie i kulturalnie zachowuje się w szkole i poza szkołą,
d) bierze udział w konkursach i olimpiadach z wymiernymi efektami,
e) jest zaangażowany w akcje charytatywne działalność wolontaryjną lub angażuje się w pomoc koleżeńską.
2) niezależnie od frekwencji ucznia wychowawca ma prawo obniżyć ocenę zachowania, jeżeli uczeń:
a) sprawia kłopoty wychowawcze,
b) nie wywiązuje się z podpisanego kontraktu,
c) ma niewłaściwy stosunek do obowiązków szkolnych (częste spóźnienia, brak obuwia zmiennego),
d) arogancko zachowuje się w stosunku do nauczycieli oraz pracowników niepedagogicznych szkoły,
e) ma szkodliwy wpływ na środowisko szkoły (palenie papierosów, e- papierosów stosowanie innych używek),
f) celowo niszczy mienie szkoły,
g) wszedł w konflikt z prawem,
h) niewłaściwie zachowuje się na terenie szkoły i poza nią.
3) Ocena zachowania:
a) ocena zachowania jest ustalana przez wychowawcę po zasięgnięciu przez niego opinii nauczycieli, uczniów danego oddziału oraz ocenianego ucznia,
b) ocena zachowania nie może mieć wpływu na oceny z zajęć edukacyjnych oraz promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły,
c) przy ustaleniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia lub odchylenia rozwojowe, należy uwzględnić wpływ stwierdzonych zaburzeń lub odchyleń na jego zachowanie na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania lub opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej,
d) decydujący wpływ na ustalenie oceny zachowania ma frekwencja zgodnie ze szczegółowymi kryteriami oceny zachowania znajdującymi się w Programie Wychowawczo-Profilaktycznym.
20. Ocenianie bieżące prowadzone jest w dzienniku elektronicznym z zachowaniem następujących wag ocen:
1) Przedmioty ogólnokształcące i zawodowe:
a) osiągnięcia w konkursie, olimpiadzie przedmiotowej: waga 6
b) sprawdzian/test: waga 5
c) kartkówka i udział w konkursach: waga 4
d) odpowiedź ustna: waga 3
e) praca na lekcji/praca w grupie/ aktywność na lekcji: waga 2
f) zadanie domowe: waga 1
2) Wychowanie fizyczne:
a) wybitne osiągnięcia sportowe w ramach reprezentacji ZS ŻARKI: waga 6
b) aktywne uczestnictwo na zajęciach z wychowania fizycznego: waga 5
c) sprawdzian umiejętności i sprawności: waga 4
d) udział w zawodach i imprezach sportowych : waga 3
e) aktywność: waga 2
f) przygotowanie do lekcji (strój), higiena osobiste: 1
3) Dopuszczalne jest wprowadzanie własnych kategorii ocen przez nauczyciela, uzależnionych od specyfiki przedmiotu. Ocenom tym przypisuje się wagi adekwatne do powyższej skali.
4) Technikum
a) obsługa uroczystości szkolnych: waga 6
b) egzaminy zawodowe: waga 5
c) zajęcia praktyczne: 4
d) prezentacja : 2
e) BHP : 3
f) przygotowanie do zajęć, strój: 1
5) Oceny śródroczne i roczne ustala się na podstawie średniej ważonej:
a) poniżej 1,74 niedostateczny
b) 1,75 – 2,74 dopuszczający
c) 2,75 – 3,74 dostateczny
d) 3,75 – 4,74 dobry
e) 4,75– 5,59 bardzo dobry
f) 5,60 – 6,0 celujący
6) Ocena śródroczna z zajęć edukacyjnych wynika z ocen bieżących i jest średnią, wynikającą z wagi tych ocen.
§ 38.
1. Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz rodziców (prawnych opiekunów) o wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do otrzymania przez ucznia poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych, wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania oraz sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów, warunkach i trybie otrzymania wyższej niż proponowana rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych.
2. Wychowawca oddziału na początku każdego roku informuje uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania, warunkach i trybie uzyskania wyższej niż proponowana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
3.Nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne oraz wychowawca oddziału są zobowiązani poinformować ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów) o proponowanych dla niego rocznych ocenach klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i przewidywanej rocznej ocenie klasyfikacyjnej zachowania przed rocznym zebraniem rady pedagogicznej. Informacja dla rodziców (prawnych opiekunów) powinna być przekazana na zebraniach oddziałowych w pierwszej dekadzie grudnia w przypadku oceny śródrocznej i w trzeciej dekadzie maja w przypadku oceny rocznej, a w marcu w przypadku oceny końcowej.
4. Oceny są jawne zarówno dla ucznia, jak i dla jego rodziców (prawnych opiekunów).
5. Termin prac pisemnych i klasowych z większej partii materiału powinien być podany uczniom i wpisany do dziennika elektronicznego tydzień wcześniej.
6. Prace klasowe powinny być poprzedzone lekcją powtórzeniową z przypomnieniem kryteriów oceniania i wymogów.
7. Wszelkie prace pisemne klasowe sprawdzone i ocenione oddaje się w terminie do trzech tygodni; uczeń otrzymuje je do wglądu na zajęciach lekcyjnych, przed wpisaniem ocen do dziennika na czerwono, poprawa oceny niedostatecznej z zapowiedzianego sprawdzianu powinna nastąpić w ciągu 2 tygodni od terminu jego oddania.
8. Rodzice (prawni opiekunowie) na własną prośbę otrzymują pracę do wglądu w obecności nauczyciela danego przedmiotu.
9. W dniu, w którym przewidziana jest praca pisemna zaznaczona w dzienniku nie przeprowadza się innych sprawdzianów, z wyjątkiem kartkówek z trzech ostatnich lekcji.
10. Nauczyciel przechowuje prace pisemne do końca roku szkolnego;
11. Nauczyciel słownie uzasadnia ustalona oceną.
12. Nauczyciel jest zobowiązany na podstawie pisemnej opinii poradni psychologiczno – pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej dostosować wymagania edukacyjne w stosunku do ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się lub inne dysfunkcje rozwojowe.
13. Nauczyciele uczący ucznia o specyficznych potrzebach edukacyjnych na liście utworzonej przez wychowawcę klasy potwierdzają własnym podpisem przyjęcie tego faktu do wiadomości. Lista przechowywana jest w dokumentacji wychowawczej danej klasy.
14. Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, zajęć technicznych, plastyki, muzyki i zajęć artystycznych należy w szczególności brać pod uwagę wysiłek, wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków, wynikających ze specyfiki tych zajęć, a w przypadku wychowania fizycznego – także systematyczność udziału w zajęciach oraz aktywność ucznia w działaniach podejmowanych przez szkołę na rzecz kultury fizycznej.
15. Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z wykonywania określonych ćwiczeń fizycznych na zajęciach wychowania fizycznego, na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach wykonywania przez ucznia tych ćwiczeń, wydanych przez lekarza, na czas określony w tej opinii. Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z realizacji zajęć wychowania fizycznego, zajęć komputerowych lub informatyki na podstawie opinii o braku możliwości uczestniczenia ucznia w tych zajęciach, wydanej przez lekarza, na czas określony w tej opinii.
16. Jeżeli okres zwolnienia ucznia z realizacji zajęć wychowania fizycznego, zajęć komputerowych, informatyki uniemożliwia ustalenie śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej, w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuję się „zwolniony”, „zwolniona”.
17. Uczeń „zwolniony” z zajęć wychowania fizycznego, zajęć komputerowych, informatyki, które odbywają się na jego pierwszych lub ostatnich godzinach jest zwolniony z przebywania w tym czasie w szkole, a godziny realizowane w trakcie dnia jest zobowiązany spędzić w miejscu prowadzenia zajęć.
18. Dyrektor szkoły, na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) lub pełnoletniego ucznia oraz na podstawie opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, zwalnia do końca danego etapu edukacyjnego ucznia z wadą słuchu, z głęboką dysleksją rozwojową, z afazją, z niepełnosprawnościami sprzężonymi lub z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, z nauki drugiego języka obcego.
19. W przypadku ucznia, o którym mowa w ust. 18, posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania, zwolnienie z nauki drugiego języka obcego może nastąpić na podstawie tego orzeczenia.
20. W przypadku zwolnienia ucznia z nauki drugiego języka obcego, w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony”, „zwolniona”.
21. Uczniowi zwolnionemu z nauki drugiego języka szkoła zapewnia opiekę, uczeń może przebywać w bibliotece.
22. Uczeń z przyczyn obiektywnych i usprawiedliwionych nieobecny tydzień i więcej na zajęciach ma prawo do odrobienia zaległości w okresie jednego tygodnia.
23. Do klasyfikacji ucznia z danego przedmiotu bierze się pod uwagę zajęcia faktycznie przeprowadzone.
14. Nieobecności ucznia spowodowane oddelegowaniem przez szkołę (dyżur, olimpiada, konkurs, zawody, kurs, wolontariat) jest traktowana, jako obecność z danego przedmiotu.
25. Nauczyciel wystawia ocenę śródroczną i roczną na podstawie liczby ocen cząstkowych nie mniejszej niż trzy oceny.
26. W uzasadnionych, nieprzewidywalnych przypadkach losowych za zgodą dyrektora, można odstąpić od powyższych wytycznych.
27. Uczeń podlega klasyfikacji:
1) śródrocznej i rocznej;
2) końcowej.
28. Klasyfikację śródroczną uczniów przeprowadza się, co najmniej raz w ciągu roku szkolnego. Termin zakończenia semestru I przypada w drugim tygodniu stycznia.
29. Klasyfikowanie śródroczne polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych i zachowania ucznia oraz ustaleniu śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z tych zajęć i śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
30. Jeżeli w wyniku klasyfikacji śródrocznej stwierdzono, że poziom osiągnięć edukacyjnych ucznia uniemożliwi lub utrudni mu kontynuowanie nauki w klasie programowo wyższej, szkoła umożliwia uczniowi uzupełnienie braków.
31. Nieklasyfikowanie i otrzymanie oceny niedostatecznej śródrocznej przez ucznia wymaga uzupełnienia braków. O formie i terminie uzupełnienia braków decyduje nauczyciel danego przedmiotu. W wyniku konsultacji nauczyciela przedmiotu z uczniem, nauczyciel ustala zakres materiału niezbędny do uzyskania umiejętności i wiadomości koniecznych do dalszego kształcenia. Termin ustala się pisemnym powiadomieniem dyrektora szkoły.
32. Klasyfikacja roczna polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych i zachowania ucznia w danym roku szkolnym oraz ustaleniu rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
33. Na klasyfikację końcową składają się:
1) roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych, ustalone odpowiednio w klasie programowo najwyższej;
2) roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych, których realizacja zakończyła się odpowiednio w klasach programowo niższych;
3) roczna ocena klasyfikacyjna zachowania ustalona w klasie programowo najwyższej.
34. Klasyfikacji końcowej dokonuje się w klasie programowo najwyższej szkoły danego typu.
35. Uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej jeżeli ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania uzyskał roczne oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej.
36. Uczeń ma prawo zgłoszenia nauczycielowi przedmiotu chęć poprawienia oceny, informując pisemnie dyrektora szkoły o tym zamiarze z podaniem, na jaką ocenę chce się poprawiać. Nauczyciel przed konferencją klasyfikacyjną przeprowadza sprawdzian pisemny zgodnie z przyjętymi kryteriami oceniania. Z technologii informacyjnej, informatyki i wychowania fizycznego egzamin powinien być w formie ćwiczeń praktycznych (egzamin z tych przedmiotów przeprowadza nauczyciel tego przedmiotu wraz z nauczycielem wskazanym przez dyrektora). O wynikach tego sprawdzianu nauczyciel informuje ucznia i dyrektora szkoły, który zatwierdza wynik sprawdzianu, konsultując go w miarę potrzeby z nauczycielem tego samego lub pokrewnego przedmiotu.
37. W szkole obowiązuje „zeszyt zwolnień” ucznia, w którym rodzice uczniów niepełnoletnich zapisują zwolnienia i usprawiedliwianie godzin swojego dziecka, podając przyczynę nieobecności. Rodzic może zwolnić też ucznia z lekcji osobiście lub telefonicznie. W zeszycie zwolnień rodzic składa wzór podpisu, który będzie uwzględniony przez wychowawcę na kolejnych usprawiedliwieniach oraz swój numer telefonu.
38. Zwolnienie musi być potwierdzone podpisem wychowawcy lub dyrektora szkoły i okazane na portierni.
39. Uczniowie pełnoletni wklejają do zeszytu zwolnień, potwierdzone przez siebie usprawiedliwienia, a także wnioski o wcześniejsze opuszczenie szkoły, podpisane przez wychowawcę lub dyrektora szkoły i okazują je na portierni.
40. Nieobecność ucznia w szkole powinna być usprawiedliwiona w terminie 7 dni od ostatniego dnia nieobecności.
41. W przypadku przedłużającej się nieobecności ucznia w szkole z powodu choroby powyżej 7 dni rodzice, opiekunowie prawni lub pełnoletni uczeń, zobowiązani są powiadomić wychowawcę o przyczynie nieobecności. W przypadku dłuższej nieusprawiedliwionej przez ucznia nieobecności w szkole (powyżej 7 dni) wychowawca klasy zobowiązany jest do nawiązania kontaktu z rodzicami lub opiekunami lub z pełnoletnim uczniem w celu wyjaśnienia nieobecności. W przypadku trudności w nawiązaniu kontaktu sprawę należy przekazać pedagogowi szkolnemu, który wspólnie z wychowawcą wyjaśni przyczynę nieobecności.
42. Pomiędzy nauczycielem, rodzicem i uczniem lub pełnoletnim uczniem, może być zawarty kontrakt, czyli umowa pisemna, która ma zobowiązywać ucznia borykającego się z różnymi problemami dostrzeżonymi przez nauczycieli lub innych pracowników szkoły do poprawy swojego zachowania.
43. Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia rada pedagogiczna może jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować do klasy programowo wyższej ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, pod warunkiem, że te obowiązkowe zajęcia edukacyjne są zgodnie ze szkolnym planem nauczania realizowane w klasie programowo wyższej.
44. Przystąpienie do egzaminu zawodowego przez uczniów pięcioletniego technikum, jest obligatoryjne i jest warunkiem ukończenia szkoły.
45. Uczeń otrzyma certyfikat kwalifikacji zawodowej, na którym umieszczony będzie jeden wynik łączny z części pisemnej i części praktycznej w danej kwalifikacji.
46.Dla zdających, którzy zdali egzaminy zawodowe ze wszystkich kwalifikacji wyodrębnionych w danym zawodzie, dyrektor OKE ustala końcowy wynik egzaminów zawodowych.
47. Po zdaniu wszystkich kwalifikacji uczeń otrzymuje dyplom zawodowy, na którym będzie średnia z wszystkich kwalifikacji w danym zawodzie
48. Uczeń, przystępuje do egzaminu zawodowego w możliwie najbliższym terminie głównym przeprowadzania tego egzaminu.
49. Obowiązują następujące progi procentowe niezbędne do zdania egzaminu zawodowego:
1) 50 % punktów możliwych do zdobycia z części pisemnej;
2) 75 % punktów możliwych do uzyskania z części praktycznej.
50. Rada pedagogiczna, uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia technikum, może jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować do klasy programowo wyższej ucznia, który ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych otrzymał roczne pozytywne oceny klasyfikacyjne, ale z przyczyn losowych lub zdrowotnych nie przystąpił do egzaminu zawodowegow terminie głównym i w terminie dodatkowym. Decyzja rady pedagogicznej jest ostateczna.
51. Uczeń, który nie otrzymał promocji do klasy programowo wyższej, powtarza klasę.
1) Dyrektor technikum zwalnia ucznia klasy programowo najwyższej, który
nie ukończył szkoły i w kolejnym roku szkolnym powtarza klasę, z obowiązku odbycia praktycznej nauki zawodu, jeżeli uczeń ten w wyniku klasyfikacji końcowej otrzymał pozytywne oceny klasyfikacyjne ze wszystkich obowiąz-
kowych zajęć edukacyjnych z zakresu praktycznej nauki zawodu oraz
zdał egzaminy zawodowe w zakresie wszystkich kwalifikacji wyodrębnionych w zawodzie, w którym kształci się;
2) Dyrektor technikum zwalnia ucznia klasy programowo najwyższej, który nie
ukończył szkoły i w kolejnym roku szkolnym powtarza klasę, z obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia zawodowego teoretycznego, jeżeli uczeń ten w wyniku klasyfikacji końcowej otrzymał pozytywne oceny klasyfikacyjne ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia zawodowego teoretycznego oraz zdał egzaminy zawodowe w zakresie wszystkich kwalifikacji wyodrębnionych w zawodzie, w którym kształci się.
52. W szkole śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną z zajęć edukacyjnych dla ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ustala nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne, a w przypadku gdy w szkole jest dodatkowo zatrudniony nauczyciel w celu współorganizowania kształcenia uczniów niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem, po zasięgnięciu opinii tego nauczyciela.
53.Absolwent przystępuje do egzaminu maturalnego z przedmiotów obowiązkowych oraz do części pisemnej egzaminu maturalnego z jednego przedmiotu dodatkowego.
54. Obowiązek przystąpienia do części pisemnej egzaminu maturalnegoz jednego przedmiotu dodatkowego nie dotyczy absolwenta pięcioletniego technikum posiadającego:
1) dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe w zawodzie nauczanym na poziomie technika albo;
2) dyplom zawodowy w zawodzie nauczanym na poziomie technika, albo;
3) świadectwa potwierdzające kwalifikacje w zawodzie ze wszystkich kwalifikacji wyodrębnionych w danym zawodzie nauczanym na poziomie technika, albo;
4) certyfikaty kwalifikacji zawodowych ze wszystkich kwalifikacji wyodrębnionych w danym zawodzie nauczanym na poziomie technika, albo;
5) świadectwa potwierdzające kwalifikacje w zawodzie i certyfikaty kwalifikacji zawodowych, ze wszystkich kwalifikacji wyodrębnionych wdanym zawodzie nauczanym na poziomie technika.
§ 39.
Uchylony
§ 40.
§ 41.
Zmiana oceny klasyfikacyjnej
1) w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych – przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia, w formie pisemnej i ustnej oraz ustala roczną ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych. Sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia przeprowadza się w formie ustnej. Sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia z plastyki, muzyki, zajęć artystycznych, zajęć technicznych, informatyki, zajęć komputerowych i wychowania fizycznego ma przede wszystkim formę zadań praktycznych;
2) w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania – ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania w drodze głosowania zwykłą większością głosów; w przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji;
3) termin sprawdzianu, o którym mowa powyżej przeprowadza się nie później niż w terminie 5 dni od dnia zgłoszenia zastrzeżeń. Termin sprawdzianu ustala się z rodzicami (prawnymi opiekunami) lub pełnoletnim uczniem;
4) W skład komisji wchodzą:
a) w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych:
-Dyrektor szkoły albo nauczyciel wyznaczony przez dyrektora szkoły, jako przewodniczący komisji,
-nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne,
-nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne,
b) w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania:
-Dyrektor szkoły albo nauczyciel wyznaczony przez dyrektora szkoły, jako przewodniczący komisji,
-wychowawca oddziału,
-nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w danym oddziale,
-pedagog szkolny,
-przedstawiciel samorządu uczniowskiego,
-przedstawiciel rady rodziców.
5) nauczyciel może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych uzasadnionych przypadkach. Dyrektor szkoły powołuje wówczas innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym, że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły;
6) ustalona przez komisję roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych oraz roczna ocena klasyfikacyjna zachowania nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna, z wyjątkiem niedostatecznej rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, która może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego;
7) z prac komisji sporządza się protokół zawierający:
a) w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych: skład komisji, termin sprawdzianu, zadania, wyniki sprawdzianu oraz ustaloną ocenę,
b) w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania: skład komisji, termin posiedzenia, wynik głosowania, ustaloną ocenę zachowania wraz z uzasadnieniem,
c) protokół stanowi załącznik do arkusz ocen ucznia; dołącza się do niego pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach oraz zwięzłą informację o wykonaniu przez ucznia zadania praktycznego.
§ 42.
§ 43.
Egzamin poprawkowy
1) egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej oraz ustnej z wyjątkiem plastyki, muzyki, zajęć artystycznych, zajęć technicznych, informatyki, zajęć komputerowych i wychowania fizycznego ma przede wszystkim formę zadań praktycznych;
2) termin egzaminu poprawkowego wyznacza dyrektor szkoły do dnia zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych. Egzamin poprawkowy przeprowadza się w ostatnim tygodniu ferii letnich;
3) egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły;
4) w skład komisji wchodzą:
a) dyrektor szkoły albo nauczyciel wyznaczony przez dyrektora szkoły, jako przewodniczący komisji,
b) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne,
c) nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia.
5) nauczyciel może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje, jako osobę egzaminującą innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym, że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły;
6) uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie może przystąpić do niego w dodatkowym terminie określonym przez dyrektora szkoły, nie później niż do końca września;
7) z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego sporządza się protokół zawierający skład komisji, datę egzaminu, pytania egzaminacyjne, wynik egzaminu oraz ocenę ustaloną przez komisję; do protokołu załącza się pisemne prace ucznia oraz zwięzłą informację o jego ustnych odpowiedziach i zwięzłą informację o wykonaniu przez ucznia zadania praktycznego; protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia;
8) ocena ustalona w wyniku egzaminu poprawkowego jest ostateczną; uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego nie otrzymuje promocji do klasy następnej.
§ 44.
Zasady rekrutacji obowiązujące w Technikum w Żarkach są opracowywane na podstawie aktualnego postanowienia Śląskiego Kuratora Oświaty na dany rok szkolny i stanowią osobny dokument oraz są dostępne do publicznej wiadomości na stronie internetowej szkoły.
§ 45.
Regulamin wyboru przedmiotów nauczania w zakresie rozszerzonym w Technikum w Żarkach oraz zasady zmian dokonanego wyboru znajdują się w osobnym dokumencie i są dostępne do publicznej wiadomości na stronie internetowej szkoły
ROZDZIAŁ 6a
OCENIANIE W TRYBIE ZDALNYM
§ 45 a.
Szczegółowe warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego uczniów w warunkach czasowego ograniczenia i funkcjonowania szkoły
1. W warunkach ograniczenia funkcjonowania szkoły stosowane są zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów Ustawy i rozporządzenia przytoczone w § 18 oraz Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 marca 2020 w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku
z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19. (Dz.U. z 20 marca 2020 r. poz. 493 ze zm.), Rozporządzenie MEN z dnia 12 sierpnia 2020 w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu Oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz.U z 2020 poz. 1389 ), Rozporządzenie MENiS z dnia 31 grudnia 2002 w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz. U z 2020 r. poz. 1666 ze zm.).
2. Praca zdalna w Zespole Szkół im. Tadeusza Kościuszki w Żarkach odbywa się z wykorzystaniem e-dziennika, platformy edukacyjnej Workplace, TEAMS, innych rozwiązań zgodnych z obowiązującymi przepisami RODO.
3. Zasady oceniania osiągnięć ucznia uzyskiwanych w procesie kształcenia na odległość lub innego sposobu realizacji kształcenia np.; mieszanego - hybrydowego.
1) kierowanie procesem kształcenia w celu osiągnięcia zaplanowanych efektów w przewidzianym czasie;
2) dostarczanie informacji zwrotnej o postępach ucznia w nauce, poziomie uzyskiwanej przez niego wiedzy i umiejętności;
3) systematyczność i terminowość wywiązywania się z obowiązku przekazywania informacji na temat realizacji materiału;
3) mobilizowanie ucznia do samokształcenia;
4) wspieranie samokształcenia ucznia;
5) wskazywanie metod, źródeł i materiałów wspierających to kształcenie;
4. Ocenianiu podlega:
1) aktywność uczniów podczas zajęć (zdalnych oraz tych przeprowadzanych na terenie szkoły);
2) zaangażowanie ucznia w poszukiwaniu wiedzy i metod rozwiązywania problemów;
3) praca na zajęciach;
4) wiedza i umiejętności ucznia.
5. Sposoby i formy oceniania osiągnięć ucznia:
1) w przypadku realizacji przedmiotowych podstaw programowych, ocenianie przebiega wg skali opisanej w § 37 statutu szkoły z uwzględnieniem zapisów ustaw i rozporządzeń wskazanych w preambule niniejszego rozdziału;
2) w przypadku realizacji zajęć dodatkowych, ocenianie może przyjmować formę oceny opisowej zawierającej informacje o tym, co uczeń zrobił dobrze, oraz co i w jaki sposób należy jeszcze poprawić.
6. Wiedza i umiejętności ucznia sprawdzane mogą być w oparciu o:
1) pracę i zaangażowanie ucznia na zajęciach;
2) odpowiedzi pisemne na zadane tematy;
3) testy i sprawdziany;
4) odpowiedzi ustne w trakcie prowadzonych zajęć.
7. Ocenianie zachowania w procesie kształcenia zdalnego.
1) zachowanie ucznia podczas procesu kształcenia na odległość będzie miało wpływ na roczną i końcową ocenę zachowania, która jest ustalana na zasadach i wg skali określonej w statucie, za wyjątkiem kryteriów frekwencji, jako decydującego kryterium;
2) bieżące ocenianie zachowania w procesie kształcenia na odległość ma na celu kształtowanie u uczniów umiejętności, odpowiedniego zachowania w procesie kształcenia na odległość, w tym przede wszystkim godnego, kulturalnego zachowania podczas wypełniania przez ucznia obowiązków szkolnych oraz gotowości do korzystania z nowych form zdobywania i rozwijania wiedzy i umiejętności;
3) podstawowe zasady zachowania podczas kształcenia na odległość to:
a) uczestnictwa w procesie dydaktycznym zgodnie z obowiązującym planem zajęć,
b) szacunek wobec innych uczestników procesu,
c) kultura i poprawność języka ( gramatyka, ortografia, zwroty grzecznościowe, brak wulgaryzmów),
d) nie stosowanie hejtu,
e) wystrzeganie się spamowania, trollowania, nadużywania emotikon,
f) wizytówką reprezentującą uczestnika w świecie wirtualnym (awatar), mogą być tylko i wyłącznie inicjały, jako pierwsze litery imienia i nazwiska lub rzeczywiste zdjęcie uczestnika procesu,
g) zakaz podszywania się pod inny uczestników zdalnego nauczania.
4) na bieżąco podczas kształcenia na odległość nauczyciel przekazuje uczniom informację zwrotną za pośrednictwem dostępnych form komunikowania na temat zachowania podczas tego procesu.
5) nieobecności odnotowane na zajęciach prowadzonych w formie zdalnej, nie mają wpływu na ocenę zachowania ucznia.
8. Klasyfikacja śródroczna, roczna i końcowa, odbywa się według zasad opisanych
w statucie szkoły, w oparciu o oceny uzyskane w procesie kształcenia bezpośredniego w szkole oraz kształcenia zdalnego/innego sposobu realizacji kształcenia.
9. Organizacja kształcenia zawodowego w okresie ograniczenia funkcjonowania szkół.
1) w przypadku, gdy funkcjonowanie placówki zostało zawieszone w całości lub
w części, zawieszone zajęcia realizowane są z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, zgodnie z obowiązującym planem zajęć. Powyższa zasada dotyczy zajęć teoretycznych z zakresu przedmiotów zawodowych;
2) zajęcia praktyczne realizowane są z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość wyłącznie w zakresie, w jakim z programu nauczania danego zawodu wynika taka możliwość realizacji wybranych efektów kształcenia. Dla klas przygotowujących się do egzaminów, dopuszcza się zajęcia praktyczne na terenie szkoły;
3) praktyka zawodowa realizowana jest zgodnie z przyjętym planem.
10. Zasady poprawiania ocen rocznych.
1) Na wniosek pisemny ucznia lub jego rodziców/prawnych opiekunów złożony drogą elektroniczną lub za pośrednictwem poczty tradycyjnej oraz w oparciu o pozytywną opinię nauczyciela danego przedmiotu lub wychowawcy oddziału, za pisemną zgodą dyrektora szkoły, przeprowadza się odpowiednio: egzamin klasyfikacyjny, poprawkowy, sprawdzian wiadomości i umiejętności lub procedurę związaną z ustaleniem oceny zachowania. Powyższe działania przeprowadzane są w oparciu o zapisy statutu
11. Zasady poprawiania przewidywanej rocznej oceny klasyfikacyjnej.
1) Ucznia i jego rodziców/prawnych opiekunów informuje się za pośrednictwem
e-dziennika lub pocztą tradycyjną o przewidywanych ocenach klasyfikacyjnych
i ocenie zachowania na miesiąc przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej.
2) Uczeń ma prawo do podwyższenia przewidywanej rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych i zachowania.
3) Na wniosek pisemny ucznia lub jego rodziców złożony drogą elektroniczną lub za pośrednictwem poczty tradycyjnej oraz w oparciu o pozytywną opinię nauczyciela danego przedmiotu lub wychowawcy, za pisemną zgodą dyrektora szkoły, przeprowadza się procedurę poprawy oceny klasyfikacyjnej opisaną w statucie, za pomocą elektronicznych środków łączności lub w trybie obiegowym.
12. Egzaminy.
1) Egzaminy klasyfikacyjne, sprawdziany wiadomości i umiejętności , egzaminy poprawkowe przeprowadza i oceny wystawia nauczyciel danego przedmiotu.
2) Egzaminy przeprowadza się:
a) w formie pisemnej i ustnej z wykorzystaniem platformy TEAMS lub
b) w formie pisemnej i ustnej w czasie rzeczywistym, na terenie szkoły.
c) przy danym egzaminie obecny jest odpowiednio dyrektor szkoły, drugi nauczyciel, prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne, rodzic/prawny opiekun. Egzamin trwa nie dłużej niż 30 min. Ocenę wystawia nauczyciel przedmiotu prowadzący egzamin.
13. Dokumentowanie egzaminów.
1) z egzaminów nauczyciel sporządza protokół, dołącza do niego wydruki prac egzaminacyjnych. W przypadku braku możliwości wykonania wydruku, nauczyciel sporządza i podpisuje informacje z komentarzem do poszczególnych prac egzaminacyjnych uczniów;
2) nauczyciel prowadzący egzamin, sporządza i podpisuje informację o przebiegu egzaminu, zawierające datę egzaminu, pytania egzaminacyjne, informacje o odpowiedziach ucznia
i uzyskaną ocenę. Informacje podpisuje także drugi nauczyciel obecny przy egzaminie oraz Dyrektor szkoły;
3) w przypadku oceny zachowania nauczyciel pełniący funkcję wychowawcy danego ucznia, przygotowuje i podpisuje informację o trybie i dacie ustalenia tej oceny zachowania ucznia.
14. Podejmowanie uchwał w sprawie oceniania i klasyfikowania uczniów.
1) uchwały w sprawie oceniania i klasyfikowania mogą być podejmowane zdalnie, za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Treść podjętej w ten sposób czynności powinna być utrwalona w formie odpowiednio protokołu.
15. Informowanie o sposobie oceniania i klasyfikowania.
1) uczniów, ich rodziców/ prawnych opiekunów, członków rady pedagogicznej informuje się niezwłocznie o wprowadzeniu powyższych zasad za pomocą dostępnych środków komunikacji, w tym e-dziennika.
ROZDZIAŁ 7
PRAWA I OBOWIĄZKI UCZNIÓW
§ 46.
Uczniowie szkoły mają prawo do
1) skargę i wniosek ma prawo wnieść uczeń, rodzic, opiekun prawny, wychowawca w ciągu 7 dni od daty zajścia;
2) skargi i wnioski adresowane są do dyrektora szkoły i powinny zawierać: imię i nazwisko, klasę zgłaszającego oraz zwięzły opis zaistniałej sytuacji;
3) skargi i wnioski winne być składane w formie pisemnej przez zainteresowane osoby w sekretariacie szkoły;
4) rozpatrywanie skargi następuje do 14 dni od jej zgłoszenia. W uzasadnionych przypadkach (złożoność sprawy) termin ten może być przedłużony o 30 dni po uprzednim poinformowaniu osób zainteresowanych;
5) Dyrektor rozpatruje skargę wraz z powołanym zespołem, w skład którego wchodzą:
a) Dyrektor szkoły (wicedyrektor),
b) Wychowawca,
c) Pedagog,
d) Opiekun samorządu uczniowskiego.
6) w przypadku niemożności ustalenia przedmiotu sprawy zobowiązuje się wnoszącego skargę do złożenia dodatkowych wyjaśnień w nieprzekraczalnym terminie 7 dni, z jednoczesnym pouczeniem, że nie usunięcie braków pozostawia skargę bez rozpatrzenia;
7) Dyrektor informuje w formie pisemnej zainteresowane strony o wyniku rozpatrzenia skargi, podjętych działaniach oraz o trybie odwołania się od wydanej decyzji w terminie 14 dni;
8) skarżącemu przysługuje odwołanie się od decyzji Dyrektora do organu wyższej instancji za pośrednictwem Dyrektora szkoły.
§ 47.
Uczniowie mają obowiązek
1) uczniowie wychodzą z klasy po dzwonku na przerwę;
2) uczniowie dbają o czystość miejsc, w których przebywają na przerwie;
3) podczas rozmowy z osobą dorosłą uczniowie stoją;
4) uczniowie zachowują się kulturalnie (używają zwrotów i form grzecznościowych);
5) okazują szacunek wszystkim pracownikom szkoły i wykonują ich polecenia;
6) zabrania się używania wulgaryzmów, niestosownych komentarzy, naśmiewania się, lekceważenia innych;
7) uczniowie nie poniżają ani nie dyskryminują innych osób,
8) zabrania się przynoszenia ze sobą kart do gry i innych niestosownych lub niebezpiecznych przedmiotów;
9) o wszelkich przejawach agresji i rażących zachowaniach na przerwie uczniowie informują dyżurujących nauczycieli lub innych pracowników szkoły.
1) pisemne oświadczenia o zgodzie rodziców na wyjazdy itp. uczeń przynosi na 7 dni przed wyjazdem;
2) wszelkich indywidualnych ustaleń dotyczących wyjazdu lub powrotu z wyjazdu rodzice dokonują osobiście;
3) przed wyjazdem uczniowie zostają zapoznani z regulaminem wycieczki.
1) uczniowie przychodzą do szkoły stosownie, schludnie ubrani (w jednolitym stroju obowiązującym, jeśli został wprowadzony decyzją dyrektora szkoły);
2) nauczyciel ma prawo zwrócić uwagę uczniowi/uczennicy na niewłaściwy strój, fryzurę, makijaż;
3) w dni uroczystości szkolnych obowiązuje strój galowy: koszula, krawat, marynarka
lub sweter, biała bluzka, ciemna spódnica lub garsonka, kostium w ciemnych kolorach,
4) w czasie pobytu w szkole uczniów obowiązuje obuwie zmienne;
5) podczas zajęć wychowania fizycznego w sali gimnastycznej obowiązuje obuwie sportowe o jasnej podeszwie i określony strój gimnastyczny;
1) w ciągu siedmiu dni od powrotu do szkoły;
2) w formie pisemnej.
§ 48.
1) pochwałą wychowawcy;
2) pochwałą dyrektora szkoły;
3) pochwałą dyrektora szkoły wobec uczniów szkoły;
4) dyplomem uznania;
5) listem gratulacyjnym wychowawcy lub dyrektora szkoły do rodziców;
6) listem pochwalnym wychowawcy i dyrektora szkoły do rodziców;
7) nagrodą rzeczową w miarę możliwości finansowych szkoły;
8) stypendium Starosty Powiatu Myszkowskiego;
9) stypendium Ministra Edukacji Narodowej;
10) stypendium Prezesa Rady Ministrów.
1) wyniki w nauce;
2) wzorowe zachowanie;
3) wzorową frekwencję;
4) osiągnięcia w olimpiadach, konkursach, turniejach wiedzy, zawodach sportowych i innych;
5) pracę w samorządzie uczniowskim i organizacjach działających na terenie szkoły.
1) pisemnie do Dyrektora szkoły w terminie 3 dni od jej przyznania;
2) Dyrektor po ustaleniach z wychowawcą lub organem, na którego wniosek została przyznana nagroda, rozpatruje zastrzeżenia;
3) O podjętych ustaleniach Dyrektora szkoły informuje na piśmie ucznia i jego rodziców nie później niż do 5 dni od otrzymania zastrzeżeń;
4) Ustalenia dyrektora szkoły w sprawie wniesionego zastrzeżenia są ostateczne.
§ 49.
1) upomnieniem lub naganą wychowawcy;
2) upomnieniem lub naganą dyrektora;
3) zawieszeniem w pełnieniu funkcji społecznych;
5) przeniesieniem do innej klasy lub szkoły w przypadku uczniów niepełnoletnich;
6) skreśleniem z listy uczniów, którzy ukończyli 18 lat.
1) jeżeli kara była udzielona przez wychowawcę, odwołanie składa się do Dyrektora szkoły;
2) odwołanie musi zostać wniesione na piśmie w ciągu 7 dni od uzyskania informacji o karze;
3) Dyrektor rozpatruje odwołanie najpóźniej w ciągu 7 dni od jego otrzymania, po zasięgnięciu opinii Samorządu Uczniowskiego;
4) rozstrzygnięcie Dyrektora jest ostateczne;
5) od kar nakładanych przez Dyrektora szkoły przysługuje możliwość ponownego rozpatrzenia sprawy, po ówczesnym złożeniu pisemnego wniosku;
6) wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy musi zostać złożony w ciągu 7 dni od uzyskania informacji o karze;
7) przed podjęciem rozstrzygnięcia Dyrektor szkoły zasięga opinii Rady Pedagogicznej;
8) decyzja Dyrektora szkoły jest ostateczna.
§ 50.
1) skazania ucznia prawomocnym wyrokiem sądowym;
2) dokonania rozboju lub kradzieży;
3) wandalizmu w szkole i poza szkołą;
4) użycia siły wobec kolegi, pracownika szkoły, nauczyciela;
5) wnoszenia i spożywania na terenie szkoły alkoholu, narkotyków oraz innych środków i przedmiotów chemicznych zagrażających zdrowiu lub życiu;
6) stwarzania sytuacji zagrożenia poprzez rozpowszechnianie fałszywych informacji oraz gróźb słownych;
7) rażącego naruszenia zasad współżycia społecznego i demoralizującego wpływu na społeczność uczniowską;
8) otrzymania ponad 50% ocen niedostatecznych lub nieklasyfikowania z przyczyn nieusprawiedliwionych z ponad połowy przedmiotów;
9) niszczenia i fałszowania dokumentacji szkolnej;
10) nagannej frekwencji;
11) systematycznego i świadomego naruszania obowiązków ucznia określonych w statucie.
1)Dyrektor szkoły może skreślić ucznia z listy uczniów w drodze decyzji administracyjnej w przypadkach określonych w statucie szkoły. Skreślenie następuje na podstawie uchwały rady pedagogicznej i po zasięgnięciu opinii samorządu uczniowskiego;
2) procedurę skreślenia z listy uczniów rozpoczyna się w momencie złożenia wniosku o skreślenie;
3) rada pedagogiczna podejmuje uchwałę w sprawie skreślenia zwykłą większością głosów;
4) Dyrektor może na mocy ustawy wstrzymać wykonanie uchwały dotyczącej skreślenia ucznia, jeżeli uzna, że jest ona sprzeczna z prawem;
5) zgodnie z przepisami administracyjnymi na wniesienie odwołania strona ma14 dni, od momentu jej otrzymania;
6) uczeń lub jego rodzice mają prawo wnoszenia odwołania od decyzji do kuratora oświaty;
7) przez te 14 dni decyzja nie ulega wykonaniu, co oznacza, że uczeń ma nadal prawo chodzić do szkoły;
8) skreślenie ucznia z dziennika zajęć i księgi uczniów następuje po upływie okresu odwołania, lub z chwilą podjęcia decyzji, gdy decyzja ta ma rygor natychmiastowej wykonalności:
a) gdy jest to niezbędne ze względu na ochronę życia lub zdrowia ludzkiego,
b) dla zabezpieczenia gospodarstwa narodowego przed ciężkimi stratami,
c) ze względu na inny ważny interes społeczny,
d) ze względu na wyjątkowo ważny interes strony.
9) Uczeń lub jego rodzice mogą zwrócić się do organu odwoławczego o wstrzymanie rygoru natychmiastowej wykonalności decyzji - powołując się na art. 135 kpa;
10) Forma odwołania od decyzji powinna zawierać konkretne argumenty, które posłużą do ewentualnego uchylenia decyzji dyrektora;
11) Podczas postępowania odwoławczego prowadzonego przez kuratorium uczniowi przysługuje prawo chodzenia do szkoły.
ROZDZIAŁ 8
KSZTAŁCENIE ZAWODOWE
§ 51.
1) pracownia hotelarska;
2) pracownia gastronomiczna;
3) pracownia reklamy;
4) pracownia informatyczna.
§ 52.
1) nazwę i adres podmiotu przyjmującego uczniów na praktyki zawodowe oraz miejsce ich odbywania;
2) nazwę i adres szkoły;
3) zawód, w którym będzie prowadzona praktyka zawodowa;
4) listę zawierającą imiona i nazwiska uczniów odbywających praktykę zawodową;
5) zakres praktyk zawodowych;
6) terminy rozpoczęcia i zakończenia praktyki;
7) prawa i obowiązki stron umowy, ze szczególnym uwzględnieniem praw i obowiązków;
8) dodatkowe ustalenia stron umowy związane z odbywaniem praktyki zawodowej, w tym sposób zgłaszania i uwzględniania wniosków.
9) do umowy dołącza się program nauczania danego zawodu.
1) miejsce odbywania praktycznej nauki zawodu;
2) określenie podmiotu, z którym została zawarta umowa;
3) liczbę uczniów odbywających praktyczną naukę zawodu na podstawie tej umowy;
4) terminy, w jakich jest odbywana praktyczna nauka zawodu na podstawie tej umowy.
ROZDZIAŁ 9
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 53.
Autor: | Jolanta Zamora |
Odpowiada: | Jolanta Zamora |
Wytworzył: | Jolanta Zamora |
Data ostatniej zmiany: | 2024-01-23 13:18:04 |
Odwiedzin na stronie: | 5126 |