Załącznik Nr 2
Do uchwały Nr XXVI/330/08
Rady Miejskiej w Kartuzach
Z dnia 17 grudnia 2008 r.
STATUT
GMINNEGO PRZEDSZKOLA
Z ODDZIAŁAMI INTEGRACYJNYMI
,,AKADEMIA PRZEDSZKOLAKA”
W KARTUZACH
PODSTAWA PRAWNA:
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tj. Dz. U. z 2004 r. nr 256 poz. 2572 z późn. zm.) oraz rozporządzenia wykonawcze do tej ustawy.
- Ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2001 r. Nr 142 poz. 1591 z późn. zm.)
- Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (tj. Dz. U. Nr 61 poz. 624 z późn. zm.).
§1
POSTANOWIENIA OGÓLNE
- Gminne Przedszkole z Oddziałami Integracyjnymi ,,Akademia Przedszkolaka”, zwane dalej ,,Przedszkolem” jest oświata placówką publiczną.
- Siedziba przedszkola znajduje się w Kartuzach na os. Wybickiego 33.
- Organem prowadzącym jest Gmina Kartuzy.
- Nadzór pedagogiczny nad przedszkolem sprawuje Pomorskie Kurator Oświaty w Gdańsku.
- Przedszkole używać będzie nazwy:
Przedszkole z Oddziałami Integracyjnymi
,,Akademia Przedszkolaka”
Os. Wybickiego 33
83-300 Kartuzy
- Ustalona nazwa używana jest przez przedszkole w pełnym brzmieniu. W pieczęciach i stemplach można w zależności od ich wymiaru używać czytelnych skrótów.
- Działalność Przedszkola, w okresie od 02.01.2009 do 29.12.2010 r., finansowana będzie ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet IX: Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach; Działanie 9.1 Wyrównywanie szans edukacyjnych i zapewnienie wysokiej jakości usług edukacyjnych świadczonych w systemie oświaty; Poddziałanie 9.1.1. Zmniejszanie nierówności w stopniu upowszechnia edukacji przedszkolnej.
- Ilekroć w statucie jest mowa o rodzicach rozumie się przez to także opiekunów prawnych dziecka.
§ 2
ORGANIZACJA PRZEDSZKOLA
- Do realizacji celów statutowych przedszkole posiada 95 miejsc dla dzieci.
- Do przedszkola mogą uczęszczać dzieci niepełnosprawne. Winny one posiadać orzeczenie Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, określające ich poziom rozwoju psychofizycznego i stan zdrowia.
- Liczbę personelu pracującego w placówce określa arkusz organizacyjny zatwierdzany przez organ nadzoru prowadzącego placówkę i organ nadzoru pedagogicznego.
- Przedszkole w miarę możliwości zapewnia odpowiednie wyposażenie sal i terenu ogrodu w sprzęt i pomoce.
- Przedszkole może organizować dla wychowanków różnorodne formy krajoznawstwa i turystyki. Organizację i program wycieczek oraz imprez dostosowuje się do wieku, zainteresowań i potrzeb dzieci, ich stanu zdrowia oraz sprawności fizycznej.
§ 3
- Podstawową jednostką organizacyjna przedszkola jest oddział złożony z dzieci zgrupowanych według zbliżonego wieku rozwojowego, z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań, uzdolnień, stopnia i rodzaju niepełnosprawności.
- Dopuszcza się łączenie dzieci w grupach 3 – 4 latki, 4 – 5 latki, 5 – 6 latki.
- Liczba dzieci w oddziale nie może przekraczać 25, z zastrzeżeniem ust. 4.
- Liczba dzieci w oddziale integracyjnym powinna wynosić od 15 do 20, w tym od 3 do 5 niepełnosprawnych z różnego typu problemami rozwojowymi i o różnym stopniu uszkodzenia m.in.:
1) Dzieci z zaburzeniami narządu ruchu, w tym dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym,
2) Dzieci z zaburzeniami emocjonalnymi,
3) Dzieci upośledzone umysłowo w stopniu lekkim, umiarkowanym i znacznym,
4) Dzieci o rozwoju nieharmonijnym – zaburzenia funkcji percepcyjno-motorycznych oraz tempa rozwoju, które mogą objawiać się specyficznymi trudnościami w przypadku nauki szkolnej,
5) Dzieci z chorobami somatycznymi lub metabolicznymi
- Do przedszkola nie są przyjmowane:
1)Dzieci upośledzone w stopniu głębokim,
2) Dzieci niepełnosprawne, których charakter i stopień zaburzeń wymaga takiej pomocy specjalistycznej, która w warunkach kadrowych placówki nie jest możliwa do zaoferowania.
§ 4
- Przedszkole prowadzi pracę wychowawczo – dydaktyczną i opiekuńczą na podstawie programu wychowania przedszkolnego oraz innych zatwierdzonych i wpisanych do przedszkolnego zestawu programów albo programu autorskiego opracowanego przez nauczycieli przedszkola.
- Praca pedagogiczna prowadzona jest z wykorzystaniem metod aktywnych, a także wybranych koncepcji:
- Freneta, M. Montessori, M. Bogdanowicz, E. Gruszczyk-Kolczyńskiej, M. Kielar-Turskiej, P. Dennisona, B. Kai, Pedagogiki zabawy, R. Labana, A. M. Kniessów, K. Orffa, W. Sherborne, Majchrzak, K. Dalcroze, M. Ch. Knillów.
- Oddziały integracyjne prowadzą pracę wychowawczo- dydaktyczną z dziećmi w oparciu o obowiązujący program wychowania w przedszkolu, odpowiednio zmodyfikowany i dostosowany do potrzeb i do możliwości dzieci zdrowych i niepełnosprawnych.
- Godzina zajęć w przedszkolu trwa 60 minut.
Czas trwania obowiązkowych zajęć wychowawczo – dydaktycznych oraz zajęć prowadzonych dodatkowo, w szczególności zajęć umuzykalniających, nauki języka obcego, nauki religii, jest dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci i wynosi:
1) Z dziećmi w wieku 3 – 4 lat około 15 minut,
2) Z dziećmi w wieku 5 – 6 lat około 30 minut.
- W przedszkolu mogą być organizowane zajęcia rewalidacyjno – wychowawcze i rehabilitacyjne dla dzieci ze specyficznymi potrzebami edukacyjnymi.
- Sposób dokumentowania zajęć prowadzonych w przedszkolu określają odrębne przepisy.
- Na terenie przedszkola mogą być organizowane dodatkowe zajęcia odpłatne. Ich rodzaj ustala dyrektor w uzgodnieniu z Radą Rodziców po określeniu potrzeb dzieci i oczekiwań rodziców.
§ 5
- Przedszkole organizuje oddziały integracyjne w zależności od potrzeb środowiska. Szczegółową organizację wychowania, nauczania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacyjny przedszkola opracowany przez dyrektora przedszkola do 30 kwietnia każdego roku. Arkusz organizacji zatwierdza organ prowadzący i nadzorujący od strony pedagogicznej.
- W arkuszu organizacji przedszkola określa się w szczególności:
1) Liczbę dzieci przyjętych na dany rok szkolny;
2) Czas pracy poszczególnych oddziałów;
3) Liczbę pracowników łącznie z liczbą stanowisk kierowniczych
4) Ogólna liczbę godzin pracy finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący przedszkole;
5) Czas realizacji podstawy programowej w danym roku.
§ 6
- Organizację pracy przedszkola określa ramowy rozkład dnia ustalony przez dyrektora przedszkola na wniosek Rady Pedagogicznej, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy, zasady określone w § 3 ust. 4 oraz oczekiwań rodziców.
- Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciel (nauczyciele), któremu powierzono opiekę nad danym oddziałem, ustala dla danego oddziału szczegółowy rozkład dnia, z uwzględnieniem potrzeb, zainteresowań i propozycji dzieci, nie później niż do 20 września rozpoczynającego się roku szkolnego.
- Rozkład dnia zawiera:
1) Wyszczególnione godziny pracy przedszkola ze wskazaniem pracy oddziału;
2) Godziny posiłków
3) Harmonogram zajęć dodatkowych;
4) Harmonogram zajęć prowadzonych przez specjalistów z dziećmi niepełnosprawnymi i dziećmi sprawnymi.
§ 7
- Przedszkole funkcjonuje przez cały rok szkolny, tj. od 1 września do 31 sierpnia, z wyjątkiem przerw ustalonych przez organ prowadzący i na wniosek dyrektora placówki.
- Dzienny czas pracy przedszkola ustala się na 14 godzin dziennie od 6.00 – 20.00.
- Podstawa programowa jest realizowana w czasie nie krótszym niż 5 godzin dziennie.
- Odbieranie dzieci z przedszkola trwa do godziny 20.00.
- Ze względów organizacyjnych oraz konieczności przygotowania odpowiedniej liczby posiłków wskazane jest, aby późniejsze przyprowadzenie dziecka do przedszkola było zgłoszone wcześniej osobiście lub telefonicznie do godziny 8.00.
- Przedszkole jest nieczynne:
1) W soboty i niedziele, z wyjątkiem dni, w których organizowane są imprezy środowiskowe i integracyjne;
2) We wszystkie święta państwowe ustawowo wolne od pracy;
3) Podczas letniej przerwy wakacyjnej z wyjątkiem pełnienia dyżuru, zgodnie z ustaleniami organu prowadzącego.
- O zamknięciu przedszkola w jakikolwiek inny dzień uzgodniony z organem prowadzącym rodzice zostaną powiadomieni odpowiednio wcześniej.
- Wysokość dziennej stawki żywieniowej ustala dyrektor przedszkola, w porozumieniu z organem prowadzącym, zachowując właściwe normy żywieniowe.
- W przypadku rezygnacji z przedszkola rodzice zobowiązywani są zawiadomić o tym w formie pisemnej z miesięcznym wypowiedzeniem.
§ 8
- W przedszkolu ogólnodostępnym z oddziałami integracyjnymi zatrudnia się w porozumieniu i za zgodą organu prowadzącego dodatkowo nauczycieli posiadających specjalne przygotowanie pedagogiczne oraz specjalistów prowadzących zajęcia rewalidacyjne i rehabilitacyjne.
§ 9
- W przedszkolu zatrudnia się nauczycieli i pracowników niepedagogicznych.
- Zasady zatrudniania i wynagradzania nauczycieli oraz innych pracowników określają odrębne przepisy.
§ 10
- Przedszkolem kieruje dyrektor.
- Dyrektor przedszkola, za zgodą organu prowadzącego może utworzyć stanowisko wicedyrektora, w przypadku gdy:
1) Przedszkole liczy co najmniej 6 oddziałów,
2) Posiada oddziały zlokalizowane w różnych miejscach albo
3) Co najmniej 2 oddziały pracują dłużej niż 10 godzin dziennie.
§ 11
- W miarę możliwości organizacyjnych oraz zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności wskazane jest, aby nauczyciele prowadzili swój oddział przez cały czas uczęszczania dziecka do przedszkola.
- Rada rodziców w porozumieniu z dyrektorem przedszkola ma możliwość wyrażenia opinii na temat pracy nauczyciela w oddziale przedszkolnym.
§12
CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLE
- Przedszkole realizuje cele i zadania określone w Ustawie o systemie oświaty oraz przepisach wydanych na jej podstawie.
Przedszkole prowadzi bezpłatne nauczanie i wychowanie w zakresie co najmniej podstaw programowych.
Celem wychowania przedszkolnego jest wspomaganie i ukierunkowanie indywidualnego rozwoju dziecka zgodnie z jego wrodzonym potencjałem i możliwościami rozwojowymi w relacjach ze środowiskiem społeczno – kulturalnym i przyrodniczym.
- W zakresie nauczania i wychowania przedszkole zapewnia:
1) Integrację dzieci zdrowych z niepełnosprawnymi rozumianą jako włączenie dzieci z zaburzeniami rozwoju w życie grupy dziecięcej na zasadzie równości.
2) Rozwijanie samodzielności i poczucia odpowiedzialności,
3) Zapewnianie dzieciom jak najkorzystniejszych warunków rozwojowych, poczucia stabilizacji i bezpieczeństwa,
4) Wspieranie i ukierunkowanie rozwoju dziecka zgodnie z jego potencjałem rozwojem,
5) Pomoc rodzicom w opiece nad dziećmi w czasie pracy,
6) Przygotowanie dziecka do podjęcia nauki w szkole.
- Udzielanie pomocy psychologiczno – pedagogicznej:
1) Celem pomocy psychologicznej i pedagogicznej udzielanej dziecku jest wspomaganie rozwoju psychicznego i emocjonalno-społecznego, w szczególności przez korygowanie odchyleń od normy, eliminowanie przyczyn i przejawów zaburzeń, w tym zaburzeń, w tym zaburzeń zachowań;
2) Pomoc psychologiczno – pedagogiczna udzielana jest na wniosek rodzica lub nauczyciela;
3) Na terenie przedszkola prowadzi się działania psychologiczne (diagnoza) niezbędne do określania zakresu i form pomocy dziecku;
4) Pomoc psychologiczną i pedagogiczną w przedszkolu organizuje się w formie: zajęć stymulujących rozwój, korekcyjno – kompensacyjnych i rewalidacyjnych, logopedycznych, innych zajęć o charakterze terapeutycznym;
5) Zajęcia korekcyjno – kompensacyjne, rewalidacyjne i stymulujące rozwój organizuje się dla dzieci, u których stwierdza się nieprawidłowości rozwojowe – opóźnienia rozwoju umysłowego lub dysharmonię rozwoju;
6) Zajęcia logopedyczne organizuje się dla dzieci w przypadku zaburzeń mowy, powodujących zakłócenia komunikacji językowej oraz utrudniających funkcjonowanie dziecka;
7) Zajęcia o charakterze terapeutycznym organizuje się dla dzieci, którym zaburzenia zachowania utrudniają kontakty społeczne;
8) Nauczyciele i zatrudnieni specjaliści na bazie współpracy z rodzicami współdziałają z placówkami specjalistycznymi, których opieką objęte są dzieci adekwatnie do rozpoznawanego problemu i potrzeb;
9) Formy pomocy psychologiczno – pedagogicznej udzielanie rodzicom wynikają z charakteru problemów i potrzeb dziecka i obejmują:
a )Działania na rzecz zrozumienia potrzeb dziecka jego możliwości rozwojowych, zaburzeń i dysharmonii rozwojowych i uwarunkowań;
b) Pracę terapeutyczną prowadzoną z rodzicami w sytuacjach problemów funkcjonowania dziecka uwarunkowanych zaburzeniami funkcjonowania rodziny;
c) Inne formy pomocy wynikające z potrzeb zgłaszanych przez rodziców.
4. Organizowanie opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi:
1) Przedszkole zapewnia opiekę dzieciom niepełnosprawnym tworząc oddziały integracyjne w zależności od potrzeb środowiska;
2) Oddziały integracyjne przeznaczone są dla dzieci zdrowych i niepełnosprawnych;
3) Opiekę nad dziećmi niepełnosprawnymi w czasie pobytu dzieci w przedszkolu pełnią nauczyciele zatrudnieni specjaliści: psycholog, logopeda, rehabilitant ruchowy.
- Podtrzymywanie tożsamości narodowej i religijnej:
1) Przedszkole kształci i wychowuje dzieci w duchu miłośi ojczyzny, poszanowania dziedzictwa kulturowego, językowego, a także podtrzymywania kultury i tradycji regionalnej etnicznej;
2) Przedszkole uznaje prawo rodziców do religijnego wychowania dzieci – organizuje naukę religii na życzenie rodziców.
8. Na życzenie rodziców/ co najmniej 7 dzieci/ przedszkole organizuje dla dzieci lekcje religii katolickiej. W tym czasie dzieci nie uczęszczające na religię mają zapewnioną opiekę nauczyciela – wychowawcy grupowego.
7.Na terenie przedszkola na życzenie rodziców mogą być organizowane dodatkowe zajęcia zgodne z zainteresowaniami dzieci. Zajęcia dodatkowe akceptuje Rada Rodziców, są to zajęcia dodatkowo płatne.
§13
SPOSÓB REALIZACJI ZADAŃ PRZEDSZKOLA
- Nauczyciel danej grupy ma prawo wyboru określonej koncepcji pedagogicznej i wdrożenia jej w procesie wychowania po uprzednim przedstawieniu jej Radzie Pedagogicznej i uzyskaniu akceptacji tejże Rady oraz organu prowadzącego jeżeli wdrożenie koncepcji wiąże się z dodatkowymi nakładami finansowymi.
- Poszczególne oddziały uwzględniają w swej pracy wybrane przez siebie elementy koncepcji zgodnie z potrzebami i możliwościami dzieci zdrowych i niepełnosprawnych.
- W przedszkolu są prowadzone formy pracy otwarte umożliwiające dzieciom wybór miejsca i rodzaju aktywności.
- W oddziałach przedszkolnych będą dzieci w zbliżonym wieku rozwojowym.
- Przedszkole wspiera rodziców w wychowaniu dziecka poprzez pedagogizację, z wykorzystaniem elementów psychologicznej terapii rodzin.
- Przedszkole realizuje Podstawę Programową Wychowania Przedszkolnego dla przedszkoli i oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych – zatwierdzoną przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.