Biuletyn Informacji Publicznej
Centrum Placówek Opiekuńczo-Wychowawczych w Olsztynie
drukuj

Archwium - Regulamin organizacyjny

1
R E G U L A M I N O R G A N I Z A C Y J N Y
CENTRUM PLACÓWEK OPIEKUŃCZO – WYCHOWAWCZYCH
W OLSZTYNIE, UL. KORCZKA 6
§ 1. Podstawa prawna
1) ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. z 2013r., poz.
135 z późn. zm.),
2) ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256 poz. 2572 z późn. zm.),
3) ustawa z dnia 26 stycznia 1982 Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2006 r. Nr 97 poz. 674 z późn. zm.),
4) ustawa z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2013, poz. 595),
5) ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (jt. Dz. U. z 2013r., poz. 885),
6) ustawa z dnia 29 września 1994r. o rachunkowości (jt. Dz. U. z 2013r., poz. 330),
7) rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 22 grudnia 2011 r. w sprawie instytucjonalnej
pieczy zastępczej (Dz. U. Nr 292, poz. 1720),
8) Uchwała Nr XXXIX/680/13 z dnia 26 czerwca 2013 r. Rady Miasta Olsztyna w sprawie przekształcenia
placówki opiekuńczo – wychowawczej w Olsztynie przy ul. Korczaka 6 i powołania Centrum Placówek
Opiekuńczo – Wychowawczych w Olsztynie przy ul. Korczaka 6 oraz przyjęcia statutu Centrum,
9) powszechnie obowiązujące przepisy prawa.
I Rozdział
Postanowienia ogólne
§ 2. 1. Ilekroć w Regulaminie Organizacyjnym jest mowa o:
1) Centrum Placówek Opiekuńczo – Wychowawczych – należy przez to rozumieć jednostkę organizacyjną
Miasta Olsztyna prowadzącą wspólną obsługę ekonomiczno – administracyjną i organizacyjną placówek
opiekuńczo – wychowawczych wymienionych w § 6 ust. 2, zwaną dalej „Centrum Placówek”,
2) Dyrektorze – należy przez to rozumieć Dyrektora Centrum Placówek,
3) Pracowniku pedagogicznym – należy przez to rozumieć wychowawcę kierującego procesem
wychowawczym dziecka,
4) Dziale – należy przez to rozumieć komórkę organizacyjną Centrum Placówek o określonym
w niniejszym Regulaminie zakresie zadań i obowiązków lub samodzielne stanowisko,
5) Kontroli zarządczej – należy przez to rozumieć ogół działań podejmowanych dla zapewnienia realizacji
celów i zadań w sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy.
§3. 1. Centrum Placówek jest jednostką organizacyjną Miasta Olsztyna, działająca w formie jednostki budżetowej.
2.Podstawą gospodarki finansowej Centrum Placówek jest plan dochodów i wydatków, zwany dalej planem
finansowym.
3.Centrum Placówek pełni funkcję pomocniczą, zapewniając wspólną obsługę ekonomiczno – administracyjną
i organizacyjną placówek opiekuńczo-wychowawczych, o których mowa w § 6 ust. 2.
§ 4. 1. Centrum Placówek działa na podstawie obowiązujących przepisów prawa, Uchwały Rady Miasta Olsztyna,
Zarządzeń Prezydenta Olsztyna, Regulaminów Organizacyjnych oraz Zarządzeń Dyrektora.
2. W celu oceny celowości, efektywności, racjonalności i legalności działań związanych z gromadzeniem
i wydatkowaniem środków publicznych oraz gospodarowaniem mieniem w Centrum Placówek funkcjonuje system
kontroli zarządczej.
II Rozdział
Organizacja i zasady funkcjonowania Centrum Placówek
§ 5. Centrum Placówek zapewnia prawidłowe warunki do działalności opiekuńczo- wychowawczej
obsługiwanych placówek, w tym przestrzegania standardów opieki i wychowania określonych w ustawie
o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej i aktach wykonawczych.
2
§ 6. 1. Centrum Placówek ma siedzibę w Olsztynie przy ul. Korczaka 6.
2. Centrum obsługuje wyodrębnione organizacyjnie placówki opiekuńczo – wychowawcze:
1)Placówka Opiekuńczo – Wychowawcza Nr 1, typu socjalizacyjnego w Olsztynie przy ul. Korczaka 6,
2)Placówka Opiekuńczo - Wychowawcza Nr 2, typu socjalizacyjnego w Olsztynie przy ul. Kościuszki 32/6,
3) Placówka Opiekuńczo – Wychowawcza Nr 3, typu socjalizacyjnego w Olsztynie przy ul. Żiżki 8/1.
3. W strukturze organizacyjnej Centrum Placówek funkcjonują działy:
1) Administracyjno – Gospodarczy,
2) Samodzielne stanowiska specjalistów.
4. Centrum Placówek oraz obsługiwane placówki opiekuńczo – wychowawcze posługują się pieczęcią
o nastęujacej treści:
Centrum Placówek
Opiekuńczo-Wychowawczych
w Olsztynie
10-086 Olsztyn, ul. Korczaka 6
tel. 89 527 55 91
Regon 281510855, NIP 7393863924
§ 7. 1. Pracą Centrum Placówek kieruje Dyrektor.
2. Dyrektor ponosi odpowiedzialność za wyniki pracy Centrum przed organami nadzoru.
3. Dyrektora zatrudnia i zwalnia Prezydent Olsztyna.
4. Dyrektor jest bezpośrednim przełożonym wszystkich pracowników Centrum Placówek.
5. W przypadku nieobecności Dyrektora zastępuje go zastępca.
§ 8. Do kompetencji Dyrektora należy:
1) wydawanie zarządzeń wewnętrznych,
2) przedstawianie organowi prowadzącemu projektu budżetu i sprawozdań z wykonania budżetu Centrum
Placówek,
3) nadzorowanie pracy koordynatorów placówek,
4) sprawowanie nadzoru nad pracownikami pedagogicznymi zatrudnionymi w Centrum,
5) podejmowanie decyzji dotyczących stosunku pracy z pracownikami,
6) sprawowanie bieżącej kontroli nad sposobem funkcjonowania Centrum i poszczególnych placówek
opiekuńczo - wychowawczych oraz przebiegiem procesu opiekuńczo- wychowawczego w placówkach,
7) nadzorowanie pracy stałego Zespołu ds. okresowej oceny sytuacji dziecka,
8) dysponowanie środkami finansowymi określonymi w planie finansowym Centrum i ponoszenie
odpowiedzialności za ich prawidłowe wykorzystanie,
9) załatwianie skarg i wniosków,
10) sprawowanie nadzoru nad efektywną, skuteczną kontrolą zarządczą.
§ 9. Do kompetencji zastępcy Dyrektora należy:
1) zastępowanie Dyrektora podczas jego nieobecności we wszystkich sprawach dotyczących funkcjonowania
Centrum Placówek,
2) zapewnienie prawidłowej i terminowej realizacji zadań powierzonych przez Dyrektora,
3) bezpośredni nadzór nad organizacją pracy opiekuńczo – wychowawczej oraz realizacji standardów opieki i
wychowania,
4) zgłaszanie Dyrektorowi uwag w zakresie organizacji i jakości pracy placówek opiekuńczo –
wychowawczych,
5) wykonywanie innych zleconych przez Dyrektora czynności i zadań.
§ 10. Centrum Placówek tworzą następujące formy organizacyjne:
1. Dział Administracyjno – Obsługowy,
1) w części realizującej zadania administracyjne przypisane są następujące stanowiska:
a) specjalista ds. kadr,
b) referent ds. administracyjnych – sekretariat,
c) intendent/ magazynier,
3
d) pomoc techniczno-biurowa,
2) w części realizującej zadania obsługi przypisane są następujące stanowiska:
- konserwator, sprzątaczka, praczka, kierowca,
2. Dział finansowo księgowy,
1) w skład działu finansowo – księgowego wchodzą następujące stanowiska:
a) specjalista ds. ekonomicznych,
b) główny księgowy,
3. Dział Opiekuńczo – Wychowawczy, w skład działu wchodzą następujące stanowiska:
a) psycholog,
b) pedagog,
c) pracownik socjalny,
d) pielęgniarka.
§ 11. Dyrektor ustala pisemnie zakresy czynności dla pracowników Centrum i placówek opiekuńczo -
wychowawczych.
§ 12. Zadania Działu Administracyjno – Obsługowego realizowane są przez:
1. specjalistę ds. kadr, do którego w szczególności należy:
1) prowadzenie dokumentacji pracowniczej, akt osobowych pracowników zgodnie z właściwymi
2) przepisami prawa,
3) prowadzenie spraw dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy,
4) ewidencjonowanie czasu pracy.
2. referenta ds. administracyjnych , do którego w szczególności należy:
1) obsługa sekretariatu,
2) prowadzenie ewidencji i akt wychowanków placówek,
3) prowadzeniem spraw meldunkowych,
4) realizowanie zadań z zakresu zakładowego funduszu świadczeń socjalnych,
5) prowadzenie składnicy akt,
6) prowadzenie spraw dotyczących szkolenia i doskonalenia pracowników,
7) przygotowywanie wymaganych sprawozdań, programów oraz planów realizowanych przez Centrum
Placówek.
3. intendenta / magazyniera, do którego w szczególności należy:
1) prowadzenie spraw związanych z zaopatrzeniem w żywność (dotyczy tylko Placówki Nr 1),
2) zaopatrzenie w środki piśmienne, biurowe, sanitarno- higieniczne oraz gospodarcze,
3) zaopatrzenie w odzież roboczą,
4) rozliczanie kart drogowych,
5) kontrola przestrzegania przepisów HACCP w pionie żywieniowym,
6) obsługa programów magazynowych.
4. pomoc techniczno-biurowa, do której w szczególności należy:
1)nadzór nad sprawami związanymi z bezpieczeństwem p/poż, konserwacją i remontami instalacji
elektrycznej, wodno- kanalizacyjnej, centralnego ogrzewania, maszyn i urządzeń oraz remontów
pomieszczeń w Centrum Placówek i wszystkich placówkach opiekuńczo- wychowawczych,
2)organizowanie pracy konserwatora,
3) zaopatrzenie placówek w sprzęt gospodarstwa domowego i sprzęt biurowy i inny niezbędny sprzęt do
funkcjonowania placówek.
5. wymienione poniżej stanowiska, do których w szczególności należy:
1) sprzątaczka, praczka, realizuje swój zakres obowiązków w Centrum Placówek i Placówce Opiekuńczo –
Wychowawczej Nr 1,
2) kierowca i konserwator jest do dyspozycji Centrum i wszystkich placówek opiekuńczo wychowawczych,
3) obsługa kuchni, realizuje swoje zdania w Placówce Opiekuńczo-Wychowawczej Nr 1.
§ 13. Do zadań działu Finansowo – Księgowego w szczególności należy:
1) opracowanie planu finansowego Centrum Placówek,
2) kontrolowanie wydatkowania środków finansowych,
4
3) rozliczanie i ewidencjonowanie operacji finansowych oraz prowadzenie niezbędnej dokumentacji w tym
zakresie,
4) obsługa kasowa placówek,
5) sporządzanie okresowych sprawozdań z wykonania zadań finansowych,
6) opracowanie wewnętrznych przepisów dotyczących gospodarki finansowej i majątkowej,
7) prowadzenie prawidłowego obiegu dokumentacji finansowej zgodnie z procedurami kontroli finansowej,
8) analizowanie wykorzystania środków,
9) nadzór księgowy nad gospodarką magazynową, środkami trwałymi, pojazdami, remontami,
10) prowadzenie ewidencji środków trwałych i wyposażenia pomieszczeń Centrum Placówek oraz placówek
opiekuńczo – wychowawczych,
11) kontrolowanie prawidłowej gospodarki materiałami biurowymi, artykułami spożywczymi, środkami
sanitarno - higienicznymi,
12) prowadzenie pełnej dokumentacji w zakresie spraw socjalnych,
13) sporządzanie miesięcznych zestawień zbiorczych do wypłat w zakresie wynagrodzeń pracowniczych,
14) prowadzenie ewidencji rachunków dotyczących opłat związanych z funkcjonowaniem Placówek.
§ 14. Zadania Działu Opiekuńczo – Wychowawczego realizowane są przez:
1. psychologa, do którego w szczególności należy:
1) opracowywanie indywidualnej diagnozy dziecka,
2) poradnictwo psychologiczne dla rodziców dzieci przebywających w placówkach,
3) prowadzenie zajęć terapeutycznych, rekompensujących deficyty wychowania w środowisku rodzinnym
i przygotowanie do życia społecznego,
4) współudział w opracowaniu planu pomocy dziecku,
5) prowadzenie całościowych badań psychologicznych służących poznaniu każdego dziecka,
6) prowadzenie karty udziału dziecka w zajęciach specjalistycznych z opisem ich przebiegu,
7) prowadzenie arkuszy badań i obserwacji psychologicznych,
8) wykrywanie źródeł niepowodzeń szkolnych, zaburzeń rozwojowych i trudności wychowawczych oraz
ustalenie właściwych metod oddziaływania na dziecko,
9) sprawowanie indywidualnej opieki psychologicznej nad dziećmi sprawiającymi szczególne trudności
wychowawcze,
10) prowadzenie z dziećmi zajęć grupowych i indywidualnych o charakterze psychoterapeutycznym oraz
korekcyjnym,
11) współpraca z rodzicami, szkołami, sądami, policją, służbą zdrowia i poradniami wychowawczozawodowymi,
12) udział w pracach Zespołu,
13) wykonywanie innych poleceń Dyrektora.
2. pedagoga, do którego w szczególności należy:
1) poradnictwo pedagogiczne dla rodziców dzieci przebywających w placówkach,
2) współudział w opracowywaniu planu pomocy dziecku,
3) przeprowadzanie wszechstronnych badań pedagogicznych,
4) prowadzenie karty udziału w zajęciach specjalistycznych z opisem ich przebiegu,
5) prowadzenie arkuszy badań i obserwacji pedagogicznych,
6) współdziałanie w sprawach wychowanków z sądami, ośrodkami pomocy społecznej i szkołami,
7) prowadzenie zajęć dydaktyczno- wyrównawczych, korekcyjnych, zespołowych i indywidualnych,
poradnictwo,
8) zapisywanie nowych wychowanków do szkół oraz pomoc w zaadoptowaniu się w nowym środowisku,
9) współdziałanie z wychowawcami w rozwiązywaniu problemów szkolnych i wychowawczych dzieci,
10) udział w pracach Zespołu,
11) wykonywanie innych poleceń służbowych Dyrektora.
3. pracownika socjalnego do którego w szczególności należy:
1) praca z rodziną wychowanka,
2) zgłaszanie do ośrodka adopcyjnego wychowanków z uregulowaną sytuacją prawną,
5
3) rozpoznawanie sytuacji rodzinnej dziecka,
4) utrzymywanie kontaktów z instytucjami wspierającymi rodzinę dziecka oraz podejmowanie działań
niezbędnych do unormowania sytuacji rodziny dziecka,
5) podejmowanie działań mających na celu uregulowanie sytuacji prawnej i majątkowej dziecka,
6) inicjowanie działań umożliwiających powrót dziecka do rodzinny lub znalezienia zastępczych form opieki
rodzinnej,
7) współpraca z kuratorami sądowymi, opiekunami prawnymi, pedagogiem, psychologiem i wychowawcami
w celu pełnego zabezpieczenia potrzeb wychowanków,
8) uczestniczenie w pracach Zespołu,
9) wykonywanie innych poleceń służbowych Dyrektora.
4. pielęgniarki, do której w szczególności należy dbanie o sprawy związane ze zdrowiem wychowanków.
§ 15. 1. Do wspólnych działań wszystkich działów należy:
1) dbałość o dobrą opinię Centrum Placówek i obsługiwanych placówek opiekuńczo – wychowawczych,
2) zapewnienie sprawnej, właściwej i terminowej realizacji zadań wynikających z obowiązujących
zewnętrznych i wewnętrznych aktów normatywnych,
3) zapewnienie kulturalnej i właściwej obsługi podopiecznych i ich rodzin, innych osób i instytucji
zwracających się o pomoc lub współpracujących z Centrum Placówek,
4) przygotowywanie sprawozdań i analiz dla potrzeb Dyrektora, w zakresie merytorycznej działalności
Centrum Placówek,
5) zgłaszanie Dyrektorowi inicjatyw w zakresie współdziałania z organami samorządowymi, rządowymi
i pozarządowymi,
6) zgłaszanie Dyrektorowi skarg w tym ustnych w zakresie zadań realizowanych przez poszczególne działy,
7) prowadzenie w zakresie ustalonym przez Dyrektora, kontroli i instruktażu w komórkach organizacyjnych
Centrum Placówek,
8) współuczestniczenie w opracowywaniu programów i przedsięwzięć przyczyniających się do rozwoju
Centrum Placówek oraz obsługiwanych placówek,
9) usprawnianie organizacji, metod i form pracy komórek organizacyjnych oraz podejmowanie działań na
rzecz udoskonalenia pracy.
2. Spory kompetencyjne między działami rozstrzyga Dyrektor.
§ 16. Organizację i porządek pracy oraz związane z tym prawa i obowiązki pracowników określa Dyrektor
w drodze oddzielnych regulaminów, w tym regulaminu pracy.
§17.Organizację i tryb przeprowadzania kontroli wewnętrznej określa Dyrektor w drodze zarządzeń wewnętrznych
na podstawie Regulaminu Kontroli Zarządczej.
III Rozdział
Postanowienia końcowe
§ 18. 1. Pracownicy są zobowiązani do przestrzegania niniejszego Regulaminu.
2. W sprawach nieuregulowanych w niniejszym Regulaminie stosuje się właściwe przepisy obowiązującego prawa.
3. Regulamin wchodzi w życie z dniem przyjęcia przez Prezydenta Olsztyna.
4. Z dniem wejścia w życie niniejszego Regulaminu traci moc Regulamin Organizacyjny Domu Dziecka
w Olsztynie wprowadzony Zarządzeniem Nr 1/2013 z dnia 8 lutego 2013 roku.
5. Zmiany do Regulaminu wprowadza się w trybie właściwym dla jego przyjęcia.
Regulamin zatwierdzony przez Prezydenta Miasta Olsztyna dnia 11.02.2014r.

Osoby odpowiedzialne

Autor:BG
Odpowiada:Dyrektor
Wytworzył:Dyrektor
Data ostatniej zmiany:2023-06-22 08:27:20
Powrót

Statystyki

Odwiedzin na stronie: 254