Biuletyn Informacji Publicznej
Centrum Placówek Opiekuńczo-Wychowawczych w Olsztynie
drukuj

Regulamin organizacyjny

R E G U L A M I N    O R G A N I Z A C Y J N Y

CENTRUM PLACÓWEK  OPIEKUŃCZO – WYCHOWAWCZYCH

W OLSZTYNIE, UL. KORCZKA 6

§ 1. Podstawa prawna

1) ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy      zastępczej (Dz. U. z 2013r., poz. 135 z późn. zm.),

2)      ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256 poz. 2572 z późn. zm.),

3)      ustawa z dnia 26 stycznia 1982 Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2006 r. Nr 97 poz. 674 z późn. zm.),

4)      ustawa z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2013, poz. 595),

5)      ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (jt. Dz. U. z 2013r., poz. 885),

6)      ustawa z dnia 29 września 1994r. o rachunkowości (jt. Dz. U. z 2013r., poz. 330),

7)      rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 22 grudnia 2011 r. w sprawie instytucjonalnej pieczy zastępczej (Dz. U. Nr 292, poz. 1720),

8)      Uchwała Nr XXXIX/680/13 z dnia 26 czerwca 2013 r. Rady Miasta Olsztyna w sprawie przekształcenia placówki opiekuńczo – wychowawczej w Olsztynie przy ul. Korczaka 6 i powołania Centrum Placówek Opiekuńczo – Wychowawczych w Olsztynie przy ul. Korczaka 6 oraz przyjęcia statutu Centrum,

9)      powszechnie obowiązujące przepisy prawa.

 

I Rozdział

Postanowienia ogólne

§ 2. 1. Ilekroć w Regulaminie Organizacyjnym jest mowa o:

1)      Centrum Placówek Opiekuńczo – Wychowawczych – należy przez to rozumieć jednostkę organizacyjną Miasta Olsztyna prowadzącą wspólną obsługę ekonomiczno – administracyjną i organizacyjną placówek opiekuńczo – wychowawczych wymienionych w § 6 ust. 2, zwaną dalej „Centrum Placówek”,

2)      Dyrektorze – należy przez to rozumieć Dyrektora Centrum Placówek,

3)      Pracowniku pedagogicznym – należy przez to rozumieć wychowawcę kierującego procesem wychowawczym dziecka,

4)      Dziale – należy przez to rozumieć komórkę organizacyjną Centrum Placówek o określonym
w niniejszym Regulaminie zakresie zadań i obowiązków lub samodzielne stanowisko,

5)      Kontroli zarządczej – należy przez to rozumieć ogół działań podejmowanych dla zapewnienia realizacji celów i zadań w sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy.

§3. 1. Centrum Placówek jest jednostką organizacyjną Miasta Olsztyna, działająca w formie jednostki budżetowej.

2.Podstawą gospodarki finansowej Centrum Placówek jest plan dochodów i wydatków, zwany dalej planem finansowym.

3.Centrum Placówek pełni funkcję pomocniczą, zapewniając wspólną obsługę ekonomiczno – administracyjną
i organizacyjną placówek opiekuńczo-wychowawczych, o których mowa w § 6 ust. 2.

§ 4. 1. Centrum Placówek działa na podstawie obowiązujących przepisów prawa, Uchwały Rady Miasta Olsztyna, Zarządzeń Prezydenta Olsztyna, Regulaminów Organizacyjnych oraz Zarządzeń Dyrektora.

2. W celu oceny celowości, efektywności, racjonalności i legalności działań związanych z gromadzeniem
i wydatkowaniem środków publicznych oraz gospodarowaniem mieniem w Centrum Placówek funkcjonuje system kontroli zarządczej.

 

     II Rozdział

Organizacja i zasady funkcjonowania Centrum Placówek

§ 5. Centrum Placówek zapewnia prawidłowe warunki do działalności opiekuńczo- wychowawczej obsługiwanych placówek, w tym przestrzegania standardów opieki i wychowania określonych w ustawie
o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej i aktach wykonawczych.

§ 6. 1. Centrum Placówek ma siedzibę w Olsztynie przy ul. Korczaka 6.

2. Centrum obsługuje wyodrębnione organizacyjnie placówki opiekuńczo – wychowawcze:

1)Placówka Opiekuńczo – Wychowawcza Nr 1, typu socjalizacyjnego w Olsztynie przy ul. Korczaka 6,

2)Placówka Opiekuńczo - Wychowawcza  Nr 2, typu socjalizacyjnego w Olsztynie przy ul. Kościuszki 32/6,

3) Placówka Opiekuńczo – Wychowawcza Nr 3, typu socjalizacyjnego w Olsztynie przy ul. Żiżki 8/1.

3. W strukturze organizacyjnej Centrum Placówek funkcjonują działy:

1) Administracyjno – Gospodarczy,

2) Samodzielne stanowiska specjalistów.

4.   Centrum Placówek oraz obsługiwane placówki opiekuńczo – wychowawcze posługują się pieczęcią
o nastęujacej treści:

Centrum Placówek

Opiekuńczo-Wychowawczych

w Olsztynie

10-086 Olsztyn, ul. Korczaka 6

tel. 89 527 55 91

Regon 281510855, NIP 7393863924

 

§ 7. 1. Pracą Centrum Placówek kieruje Dyrektor.

2. Dyrektor ponosi odpowiedzialność za wyniki pracy Centrum przed organami  nadzoru.

3. Dyrektora zatrudnia i zwalnia Prezydent Olsztyna.

4. Dyrektor jest bezpośrednim przełożonym wszystkich pracowników Centrum Placówek.

5. W przypadku nieobecności Dyrektora zastępuje go zastępca.

 

§ 8. Do kompetencji Dyrektora należy:

1)        wydawanie zarządzeń wewnętrznych,

2)        przedstawianie organowi prowadzącemu projektu budżetu i sprawozdań z wykonania budżetu Centrum Placówek,

3)        nadzorowanie pracy koordynatorów placówek,

4)        sprawowanie nadzoru nad pracownikami pedagogicznymi zatrudnionymi w Centrum,

5)        podejmowanie decyzji dotyczących stosunku pracy z pracownikami,

6)        sprawowanie bieżącej kontroli nad sposobem funkcjonowania Centrum i poszczególnych placówek opiekuńczo - wychowawczych oraz przebiegiem procesu opiekuńczo- wychowawczego  w placówkach,

7)        nadzorowanie pracy stałego Zespołu ds. okresowej oceny sytuacji dziecka,

8)        dysponowanie środkami finansowymi określonymi w planie finansowym Centrum i ponoszenie odpowiedzialności za ich prawidłowe wykorzystanie,

9)        załatwianie skarg i wniosków,

10)    sprawowanie nadzoru nad efektywną, skuteczną kontrolą zarządczą.

 

§ 9. Do kompetencji zastępcy Dyrektora należy:

1)  zastępowanie Dyrektora podczas jego nieobecności we wszystkich sprawach dotyczących funkcjonowania Centrum Placówek,

2)  zapewnienie prawidłowej i terminowej realizacji zadań powierzonych przez Dyrektora,

3)  bezpośredni nadzór nad organizacją pracy opiekuńczo – wychowawczej oraz realizacji standardów opieki i wychowania,

4)  zgłaszanie Dyrektorowi uwag w zakresie organizacji i jakości pracy placówek opiekuńczo – wychowawczych,

5)  wykonywanie innych zleconych przez Dyrektora czynności i zadań.

 

§ 10. Centrum Placówek tworzą następujące formy organizacyjne:

1. Dział Administracyjno – Obsługowy,

 1) w części realizującej zadania administracyjne przypisane są następujące stanowiska:

a) specjalista ds. kadr,

b) referent ds. administracyjnych – sekretariat,

c) intendent/ magazynier,

d) pomoc techniczno-biurowa,

2) w części realizującej zadania obsługi przypisane są następujące stanowiska:

- konserwator, sprzątaczka, praczka, kierowca,

2. Dział finansowo księgowy,

1) w skład działu finansowo – księgowego wchodzą następujące stanowiska:

a) specjalista ds. ekonomicznych,

b) główny księgowy,

3. Dział Opiekuńczo – Wychowawczy, w skład działu wchodzą następujące stanowiska:

a) psycholog,

b) pedagog,

c) pracownik socjalny,

d) pielęgniarka.

 

§ 11. Dyrektor ustala pisemnie zakresy czynności dla pracowników Centrum i placówek opiekuńczo - wychowawczych.

 

§ 12. Zadania Działu Administracyjno – Obsługowego realizowane są przez:

1. specjalistę ds. kadr, do którego w szczególności należy:

1) prowadzenie dokumentacji pracowniczej, akt osobowych pracowników zgodnie z właściwymi

2) przepisami prawa,

3) prowadzenie spraw dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy,

4) ewidencjonowanie czasu pracy.

2.  referenta ds. administracyjnych , do którego w szczególności należy:

1)   obsługa sekretariatu,

2)   prowadzenie ewidencji  i akt wychowanków placówek,

3)   prowadzeniem spraw meldunkowych,

4)   realizowanie zadań z zakresu zakładowego funduszu świadczeń socjalnych,

5)   prowadzenie składnicy akt,

6)   prowadzenie spraw dotyczących szkolenia i doskonalenia pracowników,

7)   przygotowywanie wymaganych sprawozdań, programów oraz planów realizowanych przez Centrum Placówek.

3. intendenta / magazyniera, do którego w szczególności należy:

1)      prowadzenie spraw związanych z zaopatrzeniem w żywność (dotyczy tylko Placówki Nr 1),

2)      zaopatrzenie w środki piśmienne, biurowe, sanitarno- higieniczne oraz gospodarcze,

3)      zaopatrzenie w odzież roboczą,

4)      rozliczanie kart drogowych,

5)      kontrola przestrzegania przepisów HACCP w pionie żywieniowym,

6)      obsługa programów magazynowych.

4. pomoc techniczno-biurowa, do której w szczególności należy:

1) nadzór nad sprawami związanymi z bezpieczeństwem p/poż, konserwacją i remontami instalacji elektrycznej, wodno- kanalizacyjnej, centralnego ogrzewania, maszyn i urządzeń oraz remontów pomieszczeń w Centrum Placówek i wszystkich placówkach opiekuńczo- wychowawczych,

2) organizowanie pracy konserwatora,

3) zaopatrzenie placówek w sprzęt gospodarstwa domowego i sprzęt biurowy i inny niezbędny sprzęt do funkcjonowania placówek.

5. wymienione poniżej stanowiska, do których w szczególności należy:

1)  sprzątaczka, praczka, realizuje swój zakres obowiązków w Centrum Placówek i Placówce Opiekuńczo – Wychowawczej Nr 1,

2)  kierowca i konserwator jest do dyspozycji Centrum i wszystkich placówek opiekuńczo wychowawczych,

3)  obsługa kuchni, realizuje swoje zdania w Placówce Opiekuńczo-Wychowawczej Nr 1.

 

§ 13. Do zadań działu Finansowo – Księgowego w szczególności należy:

1)      opracowanie planu finansowego Centrum Placówek,

2)      kontrolowanie wydatkowania środków finansowych,

3)      rozliczanie i ewidencjonowanie operacji finansowych oraz prowadzenie niezbędnej dokumentacji w tym zakresie,

4)      obsługa kasowa placówek,

5)      sporządzanie okresowych sprawozdań z wykonania zadań finansowych,

6)      opracowanie wewnętrznych przepisów dotyczących gospodarki finansowej i majątkowej,

7)      prowadzenie prawidłowego obiegu dokumentacji finansowej zgodnie z procedurami kontroli finansowej,

8)      analizowanie wykorzystania środków,

9)      nadzór księgowy nad gospodarką magazynową, środkami trwałymi, pojazdami, remontami,

10)  prowadzenie ewidencji środków trwałych i wyposażenia pomieszczeń Centrum Placówek oraz placówek opiekuńczo – wychowawczych,

11)  kontrolowanie prawidłowej gospodarki materiałami biurowymi, artykułami spożywczymi, środkami sanitarno - higienicznymi,

12)  prowadzenie pełnej dokumentacji w zakresie spraw socjalnych,

13)  sporządzanie miesięcznych zestawień zbiorczych do wypłat w zakresie wynagrodzeń   pracowniczych,

14)  prowadzenie ewidencji rachunków dotyczących opłat związanych z funkcjonowaniem Placówek.

 

§ 14. Zadania Działu Opiekuńczo – Wychowawczego realizowane są przez:

1. psychologa, do którego w szczególności należy:

1)      opracowywanie indywidualnej diagnozy dziecka,

2)      poradnictwo psychologiczne dla rodziców dzieci przebywających w placówkach,

3)      prowadzenie zajęć terapeutycznych, rekompensujących deficyty wychowania w środowisku rodzinnym
i przygotowanie do życia społecznego,

4)      współudział w opracowaniu planu pomocy dziecku,

5)      prowadzenie całościowych badań psychologicznych służących poznaniu każdego dziecka,

6)      prowadzenie karty udziału dziecka w zajęciach specjalistycznych z opisem ich przebiegu,

7)      prowadzenie arkuszy badań i obserwacji psychologicznych,

8)      wykrywanie źródeł niepowodzeń szkolnych, zaburzeń rozwojowych i trudności  wychowawczych oraz ustalenie właściwych metod oddziaływania na dziecko,

9)      sprawowanie indywidualnej opieki psychologicznej nad dziećmi sprawiającymi szczególne  trudności wychowawcze,

10)  prowadzenie z dziećmi zajęć grupowych i indywidualnych o charakterze psychoterapeutycznym oraz korekcyjnym,

11)  współpraca z rodzicami, szkołami, sądami, policją, służbą zdrowia i poradniami  wychowawczo- zawodowymi,

12)  udział w pracach Zespołu,

13)  wykonywanie innych poleceń Dyrektora.

 

2. pedagoga, do którego w szczególności należy:

1)       poradnictwo pedagogiczne dla rodziców dzieci przebywających w placówkach,

2)       współudział w opracowywaniu planu pomocy dziecku,

3)       przeprowadzanie wszechstronnych badań pedagogicznych,

4)       prowadzenie karty udziału w zajęciach specjalistycznych z opisem ich przebiegu,

5)       prowadzenie arkuszy badań i obserwacji pedagogicznych,

6)       współdziałanie w sprawach wychowanków z sądami, ośrodkami pomocy społecznej i szkołami,

7)       prowadzenie zajęć dydaktyczno- wyrównawczych, korekcyjnych, zespołowych i indywidualnych, poradnictwo,

8)       zapisywanie nowych wychowanków do szkół oraz pomoc w zaadoptowaniu się w nowym  środowisku,

9)       współdziałanie z wychowawcami w rozwiązywaniu problemów szkolnych i wychowawczych    dzieci,

10)   udział w pracach Zespołu,

11)   wykonywanie innych poleceń służbowych Dyrektora.

 

3. pracownika socjalnego do którego w szczególności należy:

1)      praca z rodziną wychowanka,

2)      zgłaszanie do ośrodka adopcyjnego wychowanków z uregulowaną sytuacją prawną,

3)      rozpoznawanie sytuacji rodzinnej dziecka,

4)      utrzymywanie kontaktów z instytucjami wspierającymi rodzinę dziecka oraz podejmowanie  działań niezbędnych do unormowania sytuacji rodziny dziecka,

5)      podejmowanie działań mających na celu uregulowanie sytuacji prawnej i majątkowej dziecka,

6)      inicjowanie działań umożliwiających powrót dziecka do rodzinny lub znalezienia zastępczych form opieki rodzinnej,

7)      współpraca z kuratorami sądowymi, opiekunami prawnymi, pedagogiem, psychologiem i wychowawcami w celu pełnego zabezpieczenia potrzeb wychowanków,

8)      uczestniczenie w pracach Zespołu,

9)      wykonywanie innych poleceń służbowych Dyrektora.

 

4.  pielęgniarki, do której w szczególności należy dbanie o sprawy  związane ze zdrowiem wychowanków.

 

§ 15.  1. Do wspólnych działań wszystkich działów należy:

1)      dbałość o dobrą opinię Centrum Placówek i obsługiwanych placówek opiekuńczo – wychowawczych,

2)      zapewnienie sprawnej, właściwej i terminowej realizacji zadań wynikających z obowiązujących zewnętrznych i wewnętrznych aktów normatywnych,

3)      zapewnienie kulturalnej i właściwej obsługi podopiecznych i ich rodzin, innych osób i instytucji zwracających się o pomoc lub współpracujących z Centrum Placówek,

4)      przygotowywanie sprawozdań i analiz dla potrzeb Dyrektora, w zakresie merytorycznej działalności Centrum Placówek,

5)      zgłaszanie Dyrektorowi inicjatyw w zakresie współdziałania z organami samorządowymi, rządowymi
i pozarządowymi,

6)      zgłaszanie Dyrektorowi skarg w tym ustnych w zakresie zadań realizowanych przez poszczególne działy,

7)      prowadzenie w zakresie ustalonym przez Dyrektora, kontroli i instruktażu w komórkach organizacyjnych Centrum Placówek,

8)      współuczestniczenie w opracowywaniu programów i przedsięwzięć przyczyniających się do rozwoju Centrum Placówek oraz obsługiwanych placówek,

9)      usprawnianie organizacji, metod i form pracy komórek organizacyjnych oraz podejmowanie działań na rzecz udoskonalenia pracy.

2. Spory kompetencyjne między działami rozstrzyga Dyrektor.

 

§ 16. Organizację i porządek pracy oraz związane z tym prawa i obowiązki pracowników określa Dyrektor
w drodze oddzielnych regulaminów, w tym regulaminu pracy.

 

 §17.Organizację i tryb przeprowadzania kontroli wewnętrznej określa Dyrektor w drodze zarządzeń wewnętrznych na podstawie Regulaminu Kontroli Zarządczej.

 

III Rozdział

     Postanowienia końcowe

 

§ 18. 1. Pracownicy  są zobowiązani do przestrzegania niniejszego Regulaminu.

2. W sprawach nieuregulowanych w niniejszym Regulaminie stosuje się właściwe przepisy obowiązującego prawa.

3. Regulamin wchodzi w życie z dniem przyjęcia przez Prezydenta Olsztyna.

4. Z dniem wejścia w życie niniejszego Regulaminu traci moc Regulamin Organizacyjny Domu  Dziecka
w Olsztynie wprowadzony Zarządzeniem Nr 1/2013 z dnia 8 lutego 2013 roku.

5. Zmiany do Regulaminu wprowadza się w trybie właściwym dla jego przyjęcia.

 

 

Regulamin zatwierdzony przez Prezydenta Miasta Olsztyna dnia 11.02.2014r.

Osoby odpowiedzialne

Autor:Dyrektor
Odpowiada:Dyrektor
Wytworzył:Dyrektor
Data ostatniej zmiany:2023-06-22 08:54:20

Archiwum

Data Autor
2023-06-22 08:32 Dyrektor zobacz
2023-06-22 08:31 BG zobacz
2023-06-22 08:28 BG zobacz
2023-06-22 08:27 BG zobacz
2020-10-30 08:50 zobacz

Statystyki

Odwiedzin na stronie: 247