Archwium - Statut Zespołu Szkół
STATUT
ZESPOŁU SZKÓŁ
im. Tadeusza Kościuszki
w Żarkach
Tekst jednolity na podstawie:
Uchwały nr 7/2022/2023 Rady Pedagogicznej
Zespołu Szkół im. Tadeusza Kościuszki w Żarkach
z dnia 7 listopada 2022r.
ROZDZIAŁ 1
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
Nazwa szkoły
Zespół Szkół im. Tadeusza Kościuszki w Żarkach
Ustalona nazwa używana jest w pełnym brzmieniu.
Na pieczęciach może być używany czytelny skrót nazwy.
Siedziba zespołu: 42-310 Żarki, ul. Myszkowska 50.
§ 2
W skład Zespłu Szkół im. Tadeusza Kościuszki w Żarkach wchodzą następujące typy szkół:
- Technikum
- Liceum Ogólnokształcące
- Szkoła Policealna
§ 3
Technikum – publiczna szkoła ponadpodstawowa, kształcąca w zawodach:
Technik hotelarstwa
Technik informatyk
Technik żywienia i usług gastronomicznych
Technik reklamy
Terapeuta zajęciowy
Czas trwania nauki w technikum wynosi 5 lat
§ 4
Liceum Ogólnokształcące – publiczna szkoła ponadpodstawowa, w której czas trwania nauki wynosi 4 lata.
§ 5
Szkoła policealna – szkoła publiczna kształcąca w zawodach:
Technik usług kosmetycznych
Opiekun Osób Starszych
Opiekunka dziecięca
Czas trwania nauki – 4 semestry.
§ 6
Organ prowadzący Zespół Szkół:
Powiat Myszkowski z siedzibą w Myszkowie przy ul. Kazimierza Pułaskiego 6
Organ sprawujący nadzór pedagogiczny:
Śląski Kurator Oświaty w Katowicach.
§ 7
Statut zawiera postanowienia dotyczące dotychczasowych klas trzyletniego Liceum Ogólnokształcącego oraz czteroletniego Technikum.
§ 8
- Dyrektor szkoły zapewnia możliwość zapoznania się ze statutem wszystkim członkom społeczności szkolnej, udostępniając go każdemu pracownikowi szkoły, rodzicom/prawnym opiekunom oraz uczniom za pośrednictwem biblioteki szkolnej, strony internetowej szkoły.
- Wychowawcy klas zobowiązani są do zapoznania ze statutem szkoły rodziców
w czasie zebrań, a uczniów na godzinie do dyspozycji wychowawcy. Fakt zapoznania rodziców/prawnych opiekunów oraz uczniów należy odnotować w dzienniku lekcyjnym lub innej dokumentacji szkolnej.
ROZDZIAŁ 2
CELE I ZADANIA ZESPOŁU
§ 9
- Zespól realizuje cele i zadania dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze ustanowione w przepisach prawa oraz wynikające ze szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego.
- Zadaniem zespołu jest kształtowanie u uczniów postaw sprzyjających ich dalszemu rozwojowi indywidualnemu i społecznemu, takich jak: uczciwość, wiarygodność, odpowiedzialność, wytrwałość, poczucie własnej wartości, szacunek dla innych ludzi, ciekawość poznawcza, kreatywność, przedsiębiorczość, kultura osobista, gotowość do uczestnictwa w kulturze, podejmowania inicjatyw oraz do pracy zespołowej. W rozwoju społecznym bardzo ważne jest kształtowanie postawy obywatelskiej, postawy poszanowania tradycji i kultury własnego narodu, a także postawy poszanowania dla innych kultur i tradycji.
- Kształcenie i wychowanie musi sprzyjać rozwijaniu postaw obywatelskich, patriotycznych i społecznych uczniów.
- Zadaniem zespołu jest wzmacnianie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i regionalnej, przywiązania do historii i tradycji narodowych, przygotowanie i zachęcanie do podejmowania działań na rzecz środowiska szkolnego i lokalnego, w tym do angażowania się w wolontariat.
- Zespół dba o wychowanie młodzieży w duchu akceptacji i szacunku dla drugiego człowieka, kształtują postawę szacunku dla środowiska przyrodniczego, motywują do działań na rzecz ochrony środowiska oraz rozwijają zainteresowanie ekologią.
- Zespół stwarza uczniom warunki do nabywania wiedzy i umiejętności potrzebnych do rozwiązywania problemów z wykorzystaniem metod i technik wywodzących się z informatyki, w tym logicznego i algorytmicznego myślenia, programowania, posługiwania się aplikacjami komputerowymi, wyszukiwania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł, posługiwania się komputerem i podstawowymi urządzeniami cyfrowymi oraz stosowania tych umiejętności na zajęciach z różnych przedmiotów, m.in. do pracy nad tekstem, wykonywania obliczeń, przetwarzania informacji i jej prezentacji w różnych postaciach.
- Zespół przygotowuje uczniów do dokonywania świadomych i odpowiedzialnych wyborów w trakcie korzystania z zasobów dostępnych w Internecie, krytycznej analizy informacji, bezpiecznego poruszania się w przestrzeni cyfrowej, w tym nawiązywania i utrzymywania opartych na wzajemnym szacunku relacji z innymi użytkownikami sieci.
- Zespół zapewnia optymalne warunki pracy uczniom z niepełnosprawnościami. Wybór form indywidualizacji nauczania powinien wynikać z rozpoznania potencjału każdego ucznia. Nauczyciel tak dobiera zadania, aby z jednej strony nie przerastały one możliwości ucznia (uniemożliwiały osiągnięcie sukcesu), a z drugiej nie powodowały obniżenia motywacji do radzenia sobie z wyzwaniami.
- Zadaniem zespołu jest ukierunkowanie procesu wychowawczego na wartości, które wyznaczają cele wychowania i kryteria jego oceny. Wychowanie ukierunkowane na wartości zakłada przede wszystkim podmiotowe traktowanie ucznia, a wartości skłaniają człowieka do podejmowania odpowiednich wyborów czy decyzji. W realizowanym procesie dydaktyczno-wychowawczym szkoła podejmuje działania związane z miejscami ważnymi dla pamięci narodowej, formami upamiętniania postaci i wydarzeń z przeszłości, najważniejszymi świętami narodowymi i symbolami państwowymi.
- Celem nauczania i wychowania jest:
1) dążenie do pełnego i wszechstronnego rozwoju intelektualnej, psychicznej, społecznej, estetycznej, moralnej i duchowej osobowości ucznia, przygotowanie go do dojrzałego życia i pełnienia określonej roli w społeczeństwie;
2) umożliwianie uczniom podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej, z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa oraz zasad promocji i ochrony zdrowia;
3) doskonalenie umiejętności myślowo-językowych takich jak: czytanie ze zrozumieniem, pisanie twórcze, formułowanie pytań i problemów, posługiwanie się kryteriami, uzasadnianie, wyjaśnianie, klasyfikowanie, wnioskowanie, definiowanie, posługiwanie się przykładami;
4) rozwijanie osobistych zainteresowań ucznia i integrowanie wiedzy przedmiotowej z różnych dyscyplin;
5) zdobywanie umiejętności formułowania samodzielnych i przemyślanych sądów, uzasadniania własnych i cudzych sądów w procesie dialogu we wspólnocie dociekającej;
6) łączenie zdolności krytycznego i logicznego myślenia z umiejętnościami wyobrażeniowo-twórczymi;
7) rozwijanie wrażliwości społecznej, moralnej i estetycznej;
8) rozwijanie narzędzi myślowych umożliwiających uczniom obcowanie z kulturą i jej rozumienie;
9) rozwijanie u uczniów szacunku dla wiedzy, wyrabianie pasji poznawania świata i zachęcanie do praktycznego zastosowania zdobytych wiadomości;
10) nabywanie umiejętność komunikowania się w języku ojczystym i w językach obcych, zarówno w mowie, jak i w piśmie, jako podstawowa umiejętność społeczna, której podstawą jest znajomość norm językowych oraz tworzenie podstaw porozumienia się w różnych sytuacjach komunikacyjnych;
11) uczenie kreatywnego rozwiązywania problemów z różnych dziedzin ze świadomym wykorzystaniem metod i narzędzi wywodzących się z informatyki, w tym programowanie;
12) wypracowanie umiejętność sprawnego posługiwania się nowoczesnymi technologiami informacyjno-komunikacyjnymi, w tym dbałość o poszanowanie praw autorskich i bezpieczne poruszanie się w cyberprzestrzeni;
13) nabycie umiejętność samodzielnego docierania do informacji, dokonywania ich selekcji, syntezy oraz wartościowania, rzetelnego korzystania ze źródeł;
14) nabywanie nawyków systematycznego uczenia się, porządkowania zdobytej wiedzy i jej pogłębiania;
15) rozwijanie umiejętności współpracy w grupie i podejmowania działań indywidualnych;
§ 10
Działalność edukacyjna szkół wchodzących w skład zespołu, określona jest przez:
- Szkolny zestaw programów nauczania;
- Program wychowawczo-profilaktyczny szkół.
Szkolne zestawy programów nauczania oraz program wychowawczo-profilaktyczny szkół tworzą spójną całość i uwzględniają wszystkie wymagania opisane w podstawie programowej. Ich przygotowanie i realizacja są zadaniem wszystkich nauczycieli, a w przypadku programu wychowawczo – profilaktycznego również rodziców.
§ 11
Obok zadań wychowawczych i profilaktycznych zadaniami zespołu są również działania opiekuńcze, odpowiednio do istniejących potrzeb.
ROZDZIAŁ 3
ORGANY ZESPOŁU
§ 12
1. Organami zespołu są:
1) Dyrektor zespołu zarządzający wszystkimi szkołami wchodzącymi w skład Zespołu Szkół;
2) Rada Pedagogiczna wspólna dla wszystkich szkół;
3) Samorząd Uczniowski wspólny dla Liceum Ogólnokształcącego oraz Technikum;
4) Rada Rodziców wspólna dla Liceum Ogólnokształcącego i Technikum.
5) Samorząd słuchaczy Szkoły Policealnej
2.Każdy z organów szkół działa samodzielnie i zgodnie ze swoimi kompetencjami, współdziała z pozostałymi organami dla pełnej realizacji statutowych zadań szkół.
3.Każdy z organów posiada możliwość rozwiązywania sytuacji spornych wewnątrz szkoły.
4.Spory między organami szkoły, z wyjątkiem sytuacji, w której stroną sporu jest Dyrektor, rozstrzyga Dyrektor Szkoły
5.W Zespole Szkół im. Tadeusza Kościuszki w Żarkach utworzone są stanowiska dwóch wicedyrektorów. Dyrektor za zgodą organu prowadzącego może tworzyć dodatkowe stanowiska wicedyrektorów lub inne stanowiska kierownicze.
§ 13
Kompetencje Dyrektora szkoły
1. Zapewnia bieżącą wymianę informacji pomiędzy organami szkoły w planowanych lub podejmowanych działaniach i decyzjach.
- Kieruje działalnością zespołu i reprezentuje go na zewnątrz.
- Jest przełożonym służbowym wszystkich pracowników zespołu.
- Jest przewodniczącym rady pedagogicznej.
- Sprawuje nadzór pedagogiczny.
- Sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki do ich harmonijnego rozwoju psychofizycznego.
- Realizuje uchwały rady pedagogicznej podjęte w ramach jej kompetencji stanowiących.
- Zawiesza wykonanie uchwał rady pedagogicznej, jeżeli są one niezgodne z przepisami prawa,o czym niezwłocznie zawiadamia organ prowadzący zespół oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny.
- Dysponuje środkami finansowymi zespołu i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie.
- Zatrudnia i zwalnia nauczycieli i pozostałych pracowników zespołu.
- Powierza stanowiska kierownicze w zespole po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego zespół i rady pedagogicznej.
- Utrzymuje kontakt z władzami oświatowymi w sprawach zespołu.
- Przyznaje nagrody oraz wymierza kary porządkowe nauczycielom i innym pracownikom zespołu.
- Występuje z wnioskami po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli.
- Wnioskuje do organu prowadzącego i organu nadzoru pedagogicznego w sprawach bieżącej działalności zespołu oraz perspektyw jego rozwoju.
- Podpisuje dokumenty finansowe.
- Organizuje administracyjną i gospodarczą obsługę zespołu.
- Skreśla uczniów z listy uczniów w przypadkach określonych w statutach Liceum Ogólnokształcącego i Technikum, skreślenie następuje na podstawie uchwały rady pedagogicznej.
- Wyraża zgodę na podjęcie w zespole działalności przez stowarzyszenia i organizacje po uzyskaniu pozytywnej opinii rady pedagogicznej.
- Dokonuje oceny pracy nauczycieli.
- Udziela uczniom zezwoleń na indywidualny tok lub program nauki.
- Tworzy warunki do rozwijania samorządnej działalności uczniów.
- Zapewnia nauczycielom pomoc w realizacji ich zadań.
- Udziela nauczycielom urlopów dla poratowania zdrowia.
- Wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczegółowych.
- Dyrektor zespołu podejmuje decyzje w porozumieniu z:
1) radą pedagogiczną w ramach jej kompetencji stanowiących;
2) organizacjami związkowymi działającymi w szkole w sprawach określonych wustawie o związkach zawodowych, ustawie o systemie oświaty i ustawie „Karta Nauczyciela”.
- Dyrektor zespołu:
1) corocznie podaje do publicznej wiadomości zestaw podręczników lub materiałów edukacyjnych oraz materiały ćwiczeniowe obowiązujące w danym roku szkolnym;
2) po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej dopuszcza do użytku w danej szkole przedstawiony przez nauczyciela lub zespół nauczycieli program nauczania.
- Dyrektor zespołu podejmuje działania organizacyjne umożliwiające obrót używanymi podręcznikami.
§ 14
Kompetencje Rady Pedagogicznej
- W Zespole Szkół im. Tadeusza Kościuszki w Żarkach działa Rada Pedagogiczna, która jest kolegialnym organem szkoły w zakresie realizacji jej statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.
- W skład rady pedagogicznej wchodzą:
1) dyrektor szkoły;
2)wszyscy nauczyciele zatrudnieni w szkołach.
- W zebraniach rady pedagogicznej mogą brać również udział, z głosem doradczym, osobyzapraszane przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek rady pedagogicznej, w tym przedstawiciele stowarzyszeń i innych organizacji, w szczególności organizacji harcerskich, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkół.
- Zebrania plenarne rady pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego, w każdym okresie (semestrze) w związku z klasyfikowaniem i promowaniem uczniów, po zakończeniu rocznych zajęć dydaktyczno – wychowawczych oraz w miarę bieżących potrzeb.
- W przypadkach nieprzewidzianych, związanych z koniecznością podjęcia uchwały lub pilnego wydania opinii, przewodniczący rady pedagogicznej ma prawo zwołać nadzwyczajne posiedzenie rady pedagogicznej.
- Zebrania rady pedagogicznej mogą być organizowane na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny, z inicjatywy dyrektora szkoły, organu prowadzącego szkołę albo co najmniej 1/3 członków rady pedagogicznej.
- Na wniosek dyrektora szkoły pielęgniarka środowiska nauczania i wychowania albo higienistka szkolna przedstawia na posiedzeniach rady pedagogicznej zagadnienia z zakresu edukacji zdrowotnej i promocji zdrowia uczniów, z zachowaniem w tajemnicy informacji o stanie zdrowia uczniów.
- Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy:
1) zatwierdzanie planów pracy szkół;
2) podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów;
3) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji eksperymentów pedagogicznych;
4) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli;
5) podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy uczniów;
6) ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad szkołą przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy szkół;
7) rada pedagogiczna przygotowuje projekty statutu szkół oraz zespołu albo ich zmianoraz podejmuje uchwały dotyczące statutów;
8) Rada Pedagogiczna Zespołu Szkół im. Tadeusza Kościuszki w Żarkach zatwierdza kandydaturę ucznia Liceum Ogólnokształcącego oraz kandydaturę ucznia Technikum do wniosku o przyznanie uczniowi stypendium Starosty Myszkowskiego, Prezesa Rady Ministrów;
9) Rada Pedagogiczna Zespołu Szkół im. Tadeusza Kościuszki w Żarkach wybiera dwóch przedstawicieli do powołanej przez organ prowadzący szkołę komisji konkursowej, wyłaniającej kandydata na stanowisko Dyrektora szkoły;
10) Rada Pedagogiczna Zespołu Szkół im. Tadeusza Kościuszki w Żarkach ustala regulamin swojej działalności;
11) zatwierdzenie programów działania i planów pracy szkoły;
12) przedstawienie propozycji podręczników i programów nauczania radzie rodziców.
- Rada pedagogiczna opiniuje:
1) organizacje pracy zespołu, w tym tygodniowy rozkład zajęć edukacyjnych;
2) projekt planu finansowego zespołu;
3) wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień;
4) propozycje dyrektora zespołu w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych;
5) wnioski dyrektora dotyczące organizacji pracy zespołu;
6) szkolny zestaw programów nauczania i szkolny zestaw podręczników;
7) Program wychowawczo – profilaktyczny szkół;
8) propozycje dyrektora zespołu w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych;
9) listę przedmiotów, które będą realizowane w zakresie rozszerzonym w czteroletnim liceum ogólnokształcącym i pięcioletnim technikum.
10.Rada pedagogiczna wnioskuje o:
1) odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora szkoły;
2) odwołanie nauczyciela z funkcji kierowniczej w szkole;
3)przyznanie uczniowi stypendium Starosty Myszkowskiego, Ministra Edukacji Narodowej, Prezesa Rady Ministrów.
11.Rada Pedagogiczna Zespołu Szkół im. Tadeusza Kościuszki w Żarkach ustala regulamin swojej działalności.
12.Wszystkie osoby, które brały udział w zebraniu rady pedagogicznej są zobowiązane do nie ujawniania spraw poruszanych na posiedzeniu rady pedagogicznej, które mogą naruszać dobro osobiste uczniów, a także nauczycieli i innych pracowników szkoły.
13.Wszystkie posiedzenia rady pedagogicznej są protokołowane.
ROZDZIAŁ 3
ORGANIZACJA SZKOŁY
§ 15
Bezpośrednio Dyrektorowi Zespołu Szkół im. Tadeusza Kościuszki w Żarkach podlegają:
- Wicedyrektorzy;
- Sekretarz szkoły.
ROZDZIAŁ 4
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 16
- Zespół Szkół im. Tadeusza Kościuszki w Żarkach używa pieczęci urzędowej zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Zespół Szkół im. Tadeusza Kościuszki w Żarkachposiada sztandar Liceum Ogólnokształcącego i ceremoniał.
- Zespół Szkół im. Tadeusza Kościuszki w Żarkachprowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- Zmian w statucie dokonuje się uchwałą rady pedagogicznej.
- Dyrektor szkoły zobowiązany jest sporządzić w terminie 7 dni jednolity tekst statutu.
- Dyrektor szkoły przesyła jednolity tekst statutu do Starostwa Powiatowego w Myszkowie oraz Kuratorium Oświaty – Delegatura w Częstochowie.
Osoby odpowiedzialne
Autor: | Jolanta Zamora |
Odpowiada: | Jolanta Zamora |
Wytworzył: | Jolanta Zamora |
Data ostatniej zmiany: | 2022-11-08 23:00:44 |
Statystyki
Odwiedzin na stronie: | 1394 |