Podstawa prawna
W związku z wejściem w życie Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 z dnia 23 października 2019 r. w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii masz możliwość poinformowania nas o wszelkich nieprawidłowościach, które stanowią naruszenia prawa w Centrum Leczenia Oparzeń
im. dr. Stanisława Sakiela w Siemianowicach Śląskich (zwanym dalej CLO).
Cel Dyrektywy
Celem Dyrektywy jest udostępnienie bezpiecznych kanałów wewnętrznych, do zgłoszeń nieprawidłowości w instytucji zapewniających wysoki poziom ochrony osób zawiadamiających o naruszeniach prawa Unii, co przełożyć się ma na poprawę egzekwowania polityk i prawa Unii w określonych dziedzinach.
Sygnalista to osoba zgłaszająca nieprawidłowości i/lub naruszenia prawa Unii
w zakładzie pracy i tym samym odgrywa kluczową rolę w ich ujawnianiu i zapobieganiu im oraz w ochronie dobra publicznego.
Zgłaszający, posiadając wiedzę na temat naruszenia prawa w CLO, mogą w poufny sposób wyeliminować nieprawidłowości.
Regulamin zgłoszeń obowiązujący w CLO
W CLO został przyjęty „Regulamin zgłaszania naruszeń prawa”.
Regulamin zawiera procedury zgłaszania, rozpatrywania zgłoszeń o nieprawidłowościach w miejscu pracy, zapewnienia poufności i ochrony osobom Zgłaszającym przed działaniami odwetowymi.
Dodatkowym celem regulaminu jest propagowanie postawy obywatelskiej odpowiedzialności wśród pracowników CLO oraz ochrona miejsca pracy poprzez wczesne wykrycie i usunięcie zgłoszonych przypadków nieprawidłowości.
Jak zgłosić naruszenie prawa Unii w CLO
W przypadku domniemania naruszenia prawa osoba zgłaszająca ma prawo skorzystać
z wewnętrznego kanału zgłoszeń udostępnionego przez pracodawcę. Zgłoszenie odbywa się:
Zgłoszenia mają charakter nieanonimowy.
Zgłoszenie dokonuje się na przeznaczonym do tego formularzu.
Ścieżka rozpatrywania zgłoszenia
Po przyjęciu zgłoszenia, zespół przyjmujący zgłoszenia potwierdza Zgłaszającemu przyjęcie zgłoszenia w ciągu 7 dni od jego wpływu.
Zadaniem zespołu jest przeprowadzenie postępowania wyjaśniającego, na które składa się analiza zdarzeń, ocena zasadności zgłoszenia oraz przygotowanie dla pracodawcy wniosków i rekomendacji dalszych działań następczych, korygujących i eliminujących naruszenia prawa, o ile zostały potwierdzone.
Zespół prowadzi postępowanie wyjaśniające i rozpatruje zgłoszenie niezwłocznie,
w terminie nie dłuższym niż 3 miesiące od dnia jego przyjęcia.
Ochrona Zgłaszającego
Zgłaszający podlega ochronie pod warunkiem, że:
Zgłaszający dokonujący zgłoszenia w złej wierze lub dokonujący zgłoszenia niepoważnego lub zgłoszenia stanowiącego nadużycie prawa nie podlegają ochronie przewidzianej w Regulaminie. Ochronie nie podlegają również Zgłaszający, którzy przy dokonywaniu zgłoszeń podają celowo i świadomie błędne lub wprowadzające w błąd informacje.
Zakaz działań odwetowych
Wobec Zgłaszającego nie mogą być podejmowane działania odwetowe, groźby działań odwetowych i próby podejmowania działań odwetowych.
Żaden Zgłaszający, osoba mu pomagająca lub powiązana z nim, która korzysta z instrumentów przewidzianych w Regulaminie oraz w przepisach prawa nie może spotkać się z odwetem lub negatywną oceną swojego zachowania ze strony przełożonych oraz innych pracowników. Dotyczy to także osób, które występują we wszelkich postępowaniach w charakterze świadka lub sygnalizują pracodawcy bądź innym, przewidzianym prawem organom, dostrzeżone nieprawidłowości lub udzielają wsparcia w tym zakresie innym pracownikom.
Zakaz działań odwetowych obejmuje zarówno ochronę osób dokonujących zgłoszenia, jak i osób pomagającym im w dokonaniu zgłoszenia.
Zakaz działań odwetowych obowiązuje także, jeżeli w toku rozpoznania okaże się, że zgłoszenie było bezzasadne.
Autor: | Joanna Przewoźniak |
Odpowiada: | Joanna Przewoźniak |
Wytworzył: | Mariusz Nowak |
Data ostatniej zmiany: | 2022-07-05 13:20:22 |
Odwiedzin na stronie: | 479 |