Biuletyn Informacji Publicznej
Powiatowy Zespół Szkół im. W. Reymonta
drukuj

Organy Szkoły

Dyrektor szkoły
1. Dyrektor szkoły kieruje jej działalnością oraz reprezentuje szkołę na zewnątrz.

2. Dyrektor szkoły jest kierownikiem zakładu pracy dla wszystkich zatrudnionych w szkole nauczycieli, pracowników administracji i obsługi oraz decyduje o sprawach dotyczących bieżącej działalności szkoły.

3. Dyrektora powołuje i odwołuje organ prowadzący szkołę wg odrębnych przepisów.

4. Do zadań dyrektora należy w szczególności:

a) zatrudnianie i zwalnianie nauczycieli i innych pracowników szkoły w trybie przewidzianym Kodeksem Pracy i Kartą Nauczyciela oraz wystawianie świadectwa pracy;

b) ustalanie pracownikom szkoły zakresu czynności i egzekwowanie ich wykonywania osobiście lub przez wicedyrektora oraz wymierzanie kar porządkowych;

c) przyznawanie nagrody dyrektora oraz występowanie z wnioskami w sprawach odznaczeń, nagród oraz innych wyróżnień dla nauczycieli i pozostałych pracowników, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej;

d) gromadzenie niezbędnych informacji o nauczycielach celem dokonywania oceny pracy i oceny dorobku zawodowego za okres stażu wg. zasad określonych odrębnymi przepisami;

e) kierowanie bieżącą działalnością dydaktyczno - wychowawczą szkoły oraz sprawowanie nadzoru pedagogicznego wg zasad określonych odrębnymi przepisami;

f) opracowywanie arkusza organizacji pracy szkoły i, po jego zatwierdzeniu, z uwzględnieniem zasad ochrony
zdrowia i higieny pracy tygodniowego rozkładu zajęć edukacyjnych;

g) wyznaczanie, w porozumieniu z radą pedagogiczną, radą rodziców i samorządem uczniowskim, z
uwzględnieniem zainteresowań uczniów oraz możliwości organizacyjnych, kadrowych i finansowych szkoły, na
początku etapu edukacyjnego danej klasy od 2 do 4 przedmiotów ujętych w podstawie programowej w zakresie
rozszerzonym, jednego przedmiotu uzupełniającego oraz od 1 do 2 języków obcych nowożytnych;

h) sprawowanie opieki nad uczniami i stwarzanie im warunków harmonijnego rozwoju psychofizycznego
poprzez właściwą organizację zajęć, współpracę z pedagogiem szkolnym i placówkami medycyny szkolnej;

i) dysponowanie środkami budżetowymi szkoły, pozyskiwanie środków specjalnych, ustalanie planu
wydatków wspólnie z radą rodziców; odpowiedzialność za prawidłowe wykorzystanie środków finansowych;

j) współpraca z radą rodziców, radą pedagogiczną, rodzicami (opiekunami prawnymi) uczniów, zespołami
przedmiotowymi i wychowawczymi oraz z samorządem uczniowskim i rzecznikiem praw ucznia;

k) dbanie o stałe rozszerzanie bazy dydaktycznej i podnoszenie poziomu szkoły w zakresie modernizacji
procesu dydaktycznego;

l) zapewnienie warunków pełnej realizacji pozytywnych inicjatyw uczniów, nauczycieli i rodziców (opiekunów
prawnych);

m) dbanie o właściwą atmosferę w szkole i łagodzenie konfliktów;

n) powoływanie i odwoływanie wicedyrektora szkoły i innych stanowisk kierowniczych po zasięgnięciu opinii
organu prowadzącego i rady pedagogicznej;

o) kierowanie pracą rady pedagogicznej oraz realizowanie uchwał tej rady, podjętych w ramach jej kompetencji
stanowiących, zawiadamianie członków rady o terminie i tematyce zebrania;

p) kierowanie doskonaleniem zawodowym nauczycieli, opieka nad pracownikami rozpoczynającymi pracę w
szkole;

q) współpraca ze szkołami wyższymi w organizacji praktyk pedagogicznych dla studentów oraz z
odpowiednimi jednostkami w organizacji zajęć praktycznych dla uczniów szkoły;

r) dbałość o bezpieczeństwo i higienę pracy uczniów i pracowników szkoły;

s) kierowanie pracą szkolnej komisji rekrutacyjno – kwalifikacyjnej;

t) informowanie wójta gminy (burmistrza, prezydenta miasta) o przyjęciu do szkoły niepełnoletniego
absolwenta gimnazjum i zmianach w realizacji obowiązku szkolnego w terminie 14 dni od przyjęcia do szkoły
lub od powstania zmian;

u) podawanie do publicznej wiadomości zestawu programów nauczania i zestawu podręczników,
obowiązujących od następnego roku szkolnego;

v) odpowiedzialność za właściwą organizację egzaminów zewnętrznych przeprowadzanych w szkole, tj.
egzaminu maturalnego, egzaminu gimnazjalnego, egzaminu zawodowego oraz egzaminu potwierdzającego
kwalifikacje w zawodzie;

w) systematyczne monitorowanie jakości pracy szkoły we wszystkich obszarach jej działalności;

x) realizowanie innych zadań przewidzianych w ustawie.

5. Dyrektor stoi na straży prawa w szkole w odniesieniu do wszystkich jej pracowników i uczniów.

6. Dyrektor może, w drodze decyzji, skreślić ucznia z listy uczniów szkoły w przypadkach określonych w statucie
szkoły. Skreślenie następuje na podstawie uchwały rady pedagogicznej, po zasięgnięciu opinii samorządu
uczniowskiego.

7. Dyrektor ma prawo do wstrzymania uchwał rady pedagogicznej niezgodnych z przepisami prawa. O wstrzymaniu
wykonania uchwały powiadamia organ prowadzący i organ sprawujący nadzór pedagogiczny.

Rada Pedagogiczna
1. Rada pedagogiczna jest kolegialnym organem kierowania działalnością szkoły w zakresie realizacji jego
statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.

2. W skład rady wchodzą wszyscy pracownicy pedagogiczni (nauczyciele, bibliotekarz, pedagog szkolny)
zatrudnieni w szkole. W zebraniach rady mogą brać udział z głosem doradczym osoby zapraszane przez jej
przewodniczącego za zgodą lub na wniosek rady pedagogicznej.

3. Przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor szkoły.

4. Rada pedagogiczna ustala regulamin swej działalności. Zebrania rady są protokołowane. Regulamin wchodzi w
życie zarządzeniem dyrektora. Regulamin zawiera m.in.:

a) kompetencje stanowiące, opiniujące i zadania rady pedagogicznej;

b) zasady zwoływania posiedzeń, strukturę rady, rolę i zadania jej członków;

c) rolę przewodniczącego rady, zasady zapraszania gości, porządek obrad, zasady udzielania głosu, zwalniania
z udziału w pracach rady, kary za nieusprawiedliwioną nieobecność, tryb wydawania opinii;

d) zasady głosowania tajnego i jawnego, pracę komisji skrutacyjnej, wyjaśnienie terminu zwykła większość;

e) zasady numerowania i ogłaszania uchwał, zasady pisania protokołu i zapoznawania z nim członków rady,
zasady przyjmowania protokołu i dokonywania poprawek oraz jego przechowywania.

5. Szczegółowy regulamin rady pedagogicznej zamieszczony jest w statucie szkoły.

6. Rada pedagogiczna przygotowuje projekt statutu szkoły lub jego nowelizacji oraz go uchwala.

7. Zebrania mogą być organizowane z inicjatywy przewodniczącego rady pedagogicznej, organu prowadzącego,
szkołę, organu sprawującego nadzór pedagogiczny lub co najmniej 1/3 członków rady.

8. Członków rady pedagogicznej obowiązuje tajemnica służbowa. Członkowie rady są zobowiązani do
nieujawniania spraw poruszanych na posiedzeniu rady, gdyż mogą naruszać

dobro osobiste uczniów lub ich rodziców (opiekunów prawnych), nauczycieli i innych pracowników szkoły.

9. W szkole działają dwie niezależne rady pedagogiczne:

a) rada pedagogiczna Technikum;

b) rada pedagogiczna Liceum Ogólnokształcącego.

11. Zebrania mogą odbywać się wspólnie.

12.Uchwały, opinie, decyzje podejmowane w drodze głosowania w czasie wspólnych posiedzeń rady pedagogicznej
a dotyczące jedynie ucznia/uczniów jednej ze szkół, podejmowane są głosami jedynie członków odpowiedniej rady
pedagogicznej.

Rada Rodziców
1. Rada rodziców reprezentuje ogół rodziców (opiekunów prawnych) uczniów przed innymi organami szkoły.

2. Ilekroć w statucie szkoły mowa o rodzicach uczniów, ma się na myśli także opiekunów prawnych.

3. Postanowienia ogólne:

a) w skład rady rodziców wchodzi po jednym przedstawicielu rad oddziałowych (klasowych);

b) rada rodziców uczestniczy w życiu szkoły oraz w rozwiązywaniu jej spraw wewnętrznych;

c) rada rodziców może występować do organu prowadzącego szkołę, organu sprawującego nadzór
pedagogiczny, dyrektora i rady pedagogicznej z wnioskami i opiniami dotyczącymi spraw szkoły;

d) rada rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł.

4. Rada rodziców uchwala regulamin swojej działalności, w którym określa szczegółowo:

a) wewnętrzną strukturę i tryb pracy rady;

b) szczegółowy tryb przeprowadzania wyborów do oddziałowych rad rodziców, wyborów reprezentantów do
rady rodziców;

c) zasady wydatkowania funduszy rady rodziców.

5. Szczegółowy regulamin rady rodziców znajduje się w sekretariacie szkoły.

6. W szkole działają dwie niezależne rady rodziców:

a) rada rodziców Technikum i Branżowej Szkoły I stopnia;

b) rada rodziców Liceum Ogólnokształcącego.

7. Działania rady rodziców nie mogą być sprzeczne z obowiązującym prawem.

Osoby odpowiedzialne

Autor:Mateusz Błażków
Odpowiada:Mateusz Błażków
Wytworzył:redaktor
Data ostatniej zmiany:2023-01-27 21:16:32

Archiwum

Data Autor
2023-01-27 21:12 Mateusz Błażków zobacz
2023-01-27 21:11 Mateusz Błażków zobacz
2023-01-27 21:10 Mateusz Błażków zobacz
2023-01-27 21:08 Mateusz Błażków zobacz
2023-01-27 20:55 Mateusz Błażków zobacz

Statystyki

Odwiedzin na stronie: 58