Biuletyn Informacji Publicznej
Szkoła Podstawowa w Sławianowie
drukuj

Statut

OGÓLNE WIADOMOŚCI O SZKOLE

 

  • 1. 1. Typ szkoły: Szkoła Podstawowa w Sławianowie z Oddziałem Przedszkolnym.
  1. Siedzibą szkoły jest: Sławianowo 1, 77-400 Złotów.
  2. Szkołę prowadzi: Gmina Złotów, ul. Leśna 7, 77-400 Złotów.
  3. Organem sprawującym nadzór nad szkołą jest: Kuratorium Oświaty w Poznaniu.
  4. Czas trwania nauki w szkole wynosi 8 lat.

             Szkoła umożliwia uzyskanie świadectwa państwowego. Świadectwo szkoły uprawnia   

             do kontynuowania nauki w szkole ponadpodstawowej.

  1. Szkoła prowadzi Oddział Przedszkolnych dla dzieci 6-letnich i młodszych.
  2. Szkoła zapewnia również nauczanie indywidualne w domu dzieciom z orzeczeniami

             lekarskimi i Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Złotowie.

  1. Szkoła obejmuje swym działaniem wsie: Sławianowo, Buntowo, Bługowo, Kaczochy,   

             Sławianówko.

                                                                   

                                                                  

CELE I ZADANIA SZKOŁY

 

  • 2. Szkoła realizuje cele i zadania wynikające z przepisów prawa oraz programu wychowawczego szkoły, o którym mowa w odrębnych przepisach, z uwzględnieniem optymalnych warunków rozwoju ucznia, zasad bezpieczeństwa oraz zasad promocji i ochrony zdrowia, a w szczególności:
  1. Realizację prawa każdego obywatela Rzeczypospolitej Polskiej do kształcenia się oraz prawa dzieci do wychowania i opieki, odpowiednich do wieku i osiągniętego rozwoju.
  2. Zapewnia uczniom pomoc psychologiczną i pedagogiczną, korzystając z badań przeprowadzonych przez Powiatową Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną w Złotowie.
  3. Szkoła umożliwia uczniom podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa oraz zasad promocji i ochrony zdrowia.
  4. Upowszechnia wśród uczniów wiedzę o bezpieczeństwie oraz kształtuje właściwe postawy wobec zagrożeń i sytuacji nadzwyczajnych.
  5. Promuje zdrowy tryb życia.

Nadrzędnym celem wychowania jest zapewnienie dziecku harmonijnego rozwoju osobowości w sferach: intelektualnej, psychicznej i moralnej. Dążąc do tego należy przedsięwziąć takie działania wobec ucznia, które:

  • wdrażają do uczestnictwa w życiu rodzinnym, klasowym, szkolnym i innych grupach społecznych środowiska lokalnego,
  • zachęcają do troski o zdrowie własne i innych, o higienę i bezpieczeństwo,
  • uczą działania i właściwych zachowań w różnych sytuacjach szkolnych i poza szkolnych,
  • rozwijają ciekawość poznawczą
  • rozbudzają potrzebę kontaktu z przyrodą.

 Wszystkie te działania są przeprowadzane na obszarze dobrze znanym uczniom,                                   tj. rodzinnym, lokalnej społeczności oraz otaczającego ich środowiska przyrodniczego.

Główne cele programu profilaktycznego to:

Profilaktyka uzależnień oraz zapobieganie agresji i przemocy w szkole:

  • doskonalenie reakcji koleżeńskich, poprawa atmosfery w szkole tak, aby wszyscy czuli się w niej dobrze,
  • eliminowanie agresywnych reakcji uczniów wobec otoczenia oraz nauka funkcjonowania w formach akceptowanych,
  • ukazywanie zgubnych skutków spożywania alkoholu, palenia papierosów i zażywania narkotyków,
  • kształcenie umiejętności dokonywania świadomego wyboru,
  • nauka kulturalnego odmawiania,
  • organizowanie form pożytecznego spędzania czasu,
  • udostępnianie odpowiednich źródeł informacji, dostarczanie broszur, książek, polecanie filmów o powyższej tematyce.

 

Profilaktyka zdrowego odżywiania:

  • poznawanie i przestrzeganie zasad zdrowego odżywiania się,
  • doskonalenie umiejętności przygotowania zdrowych posiłków zgodnie z zasadami higieny,
  • kształcenie umiejętności kulturalnego spożywania posiłków,
  • poznawanie i stosowanie sposobów zapobiegania chorobom przenoszonych drogą pokarmową,
  • utrwalanie nawyków higieny osobistej,
  • gromadzenie literatury, broszur, artykułów dotyczących zdrowego odżywiania się.

 

Bezpieczna szkoła:

  • umiejętność przechodzenia przez jezdnię,
  • poznawanie zasad bezpiecznego korzystania z obiektów szkolnych (boisko, plac zabaw, korytarze szkolne, toalety, klasy, stołówka) i sprzętu sportowego,
  • nauka bezpiecznego poruszania się pieszo i rowerem w drodze do szkoły oraz ze szkoły,
  • zachowanie szczególnego bezpieczeństwa przy wsiadaniu, wysiadaniu i w czasie jazdy dzieci dojeżdżających autobusem,
  • zapoznanie ze sposobami zachowania się w razie nieszczęśliwego wypadku,
  • poznanie numerów alarmowych i przypadków kiedy należy dzwonić po pomoc,
  • przypominanie o bezpieczeństwie w czasie ferii zimowych, wakacji letnich,
  • nabycie umiejętności udzielania pierwszej pomocy w niektórych wypadkach (skaleczenie, krwotok z nosa, oparzenia, omdlenia),
  • poznawanie znaków drogowych, zasad ruchu drogowego na okolicznych drogach oraz zdobycie karty rowerowej,
  • bezpieczeństwo na wycieczkach szkolnych

 

  1. Szkoła organizuje opiekę nad uczniami niepełnosprawnymi uczęszczającymi do szkoły. W przypadku uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego planowanie i koordynowanie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole, w tym ustalenie dla ucznia form udzielania tej pomocy.
  2. Szkoła organizuje opiekę i pomoc uczniom, którym z przyczyn rozwojowych, rodzinnych lub losowych jest potrzebna pomoc i wsparcie, w tym również materialne.
  3. W szkole zagwarantowane jest bezpłatne nauczanie w zakresie ramowych planów nauczania.
  4. W szkole przeprowadzana jest rekrutacja uczniów w oparciu o zasadę powszechnej dostępności.
  5. Szkoła zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje określone w odrębnych przepisach.
  6. Szkoła realizuje ustalone dla tego typu szkoły:
  7. minimum programowe przedmiotów obowiązkowych,
  8. ramowy plan nauczania,
  9. realizację ustalonych przez Ministra Edukacji Narodowej zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów.

 

  • 3. 1. Za zdrowie i bezpieczeństwo uczniów przebywających w szkole podczas zajęć obowiązkowych, nadobowiązkowych i pozalekcyjnych odpowiada nauczyciel prowadzący  te zajęcia. Nauczyciele są zobowiązani do:
  1. zapewnienie uczniom bezpieczeństwa, do reagowania na wszystkie dostrzeżone sytuacje stanowiące zagrożenia bezpieczeństwa uczniów,
  2. zwracanie uwagi na osoby postronne przebywające na terenie szkoły, a w razie potrzeby do zawiadamiania pracownika obsługi szkoły o fakcie przebywania osób postronnych ,
  3. zawiadamianie dyrektora szkoły o wszelkich dostrzeżonych na terenie szkoły zdarzeniach noszących znamiona przestępstwa lub stanowiących zagrożenie dla zdrowia i życia uczniów.
  4. Za zdrowie i bezpieczeństwo uczniów podczas zajęć poza terenem szkoły i w trakcie wycieczek organizowanych przez szkołę opowiadają opiekunowie grup. Kierownik odpowiada za sprawną i bezpieczną organizację wycieczki.
  5. Porządek, czas i miejsce pełnienia dyżurów nauczycielskich w szkole określa dyrektor. Nauczyciel dyżurny jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo uczniów podczas przerw międzylekcyjnych. Zakres obowiązków nauczyciela dyżurnego określa dyrektor szkoły.

 

  • 4. 1. Dyrektor szkoły powierza każdy oddział szczegółowej opiece wychowawczej jednemu z nauczycieli uczących w tym oddziale, zwanemu dalej wychowawcą.
  1. Dla zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności pożądane jest, by wychowawca prowadził swój oddział przez cały tok nauczania, szczególnie                      w klasach I – III.
  2. Dyrektor może zmienić wychowawcę danego oddziału w trakcie roku szkolnego w przypadku:
  3. nie wywiązywania się z powierzonych obowiązków,
  4. złożenia wniosku przez rodziców.

 

  • 5. 1. Szkoła współpracuje z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi oraz z innymi instytucjami świadczącymi poradnictwo i specjalistyczną pomoc dzieciom i rodzicom.
  1. Szkoła współpracuje z ośrodkami pomocy społecznej w niesieniu opieki nad uczniami i rodzinami będącymi w trudnej sytuacji materialnej lub życiowej.
  2. Szkoła zapewnia uczniom możliwość i higieniczne warunki spożycia w szkole jednego ciepłego posiłku lub napoju w stołówce szkolnej.
  3. Uczniowie korzystający z ciepłego posiłku lub napoju wnoszą opłaty w wysokości pokrywającej koszty surowca oraz utrzymania stołówki lub udostępniania gorących napojów. Inne szczegółowe zasady odpłatności może określić dyrektor w ramach posiadanych środków finansowych.

 

ODDZIAŁ PRZEDSZKOLNY

 

  • 6.       Informacje o oddziale przedszkolnym

 

  1. Szkole organizacyjnie podporządkowany jest Oddział Przedszkolny w Sławianowie, którego nazwa jest ustalona w brzmieniu: Szkoła Podstawowa                     w Sławianowie z Oddziałem Przedszkolnym.
  2. Oddział Przedszkolny prowadzi bezpłatne nauczanie i wychowanie w zakresie co najmniej podstaw programowych wychowania przedszkolnego dla dzieci 3-6 letnich, określonych zarządzeniem Ministra Edukacji Narodowej, a funkcjonuje w oparciu o zasadę powszechnej dostępności dla dzieci sześcioletnich.
  3. Wysokość opłaty stałej za pobyt dziecka w oddziale przedszkolnym ustala Rada Gminy w Złotowie. Z opłaty zwolnione są dzieci przebywające w oddziale przedszkolnym do 5 godz.

 

Cele i zadania Oddziału Przedszkolnego

 

  1. Oddział Przedszkolny realizuje cele i zadania określone w ustawie z dnia 14 grudnia 2016 roku o systemie oświaty i ustawie o samorządzie terytorialnym oraz w przepisach wykonawczych wydanych na ich podstawie, a w szczególności:
  2. wspomaga indywidualny rozwój dziecka,
  3. sprawuje opiekę nad dziećmi odpowiednio do ich potrzeb oraz możliwości oddziału przedszkolnego,
  4. współdziała z rodziną pomagając jej w wychowaniu dzieci i przygotowaniu ich do nauki szkolnej,
  5. umożliwia dzieciom podtrzymanie tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej,
  6. udziela pomocy psychologicznej i pedagogicznej,
  7. organizuje opiekę nad dziećmi niepełnosprawnymi w ramach integracyjnych form pracy oddziału przedszkolnego określonych odrębnymi przepisami.
  8. Oddział przedszkolny jest zobowiązany realizować zadania wychowawczo – dydaktyczne w zakresie podstawy programowej wychowania przedszkolnego określonego rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 luty 2017 roku w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz.U. z 2017r., poz. 356).
  9. Oddział przedszkolny realizuje cele i zadania w ścisłym współdziałaniu z rodzicami lub opiekunami wychowanków.
  10. W oddziale przedszkolnym dzieci mają zapewnioną stała opiekę ze strony pracowników pedagogicznych.
  11. Dziecko powinno być przyprowadzane i odbierane z oddziału przedszkolnego przez rodziców (opiekunów) lub upoważnioną przez nich osobę zapewniającą pełne bezpieczeństwo.

ORGANIZACJA ODDZIAŁU PRZEDSZKOLNEGO

 

  1. Wszystkie oddziały przedszkolne funkcjonują przez cały rok szkolny od 1 września do 31 sierpnia z wyjątkiem przerw ustalonych przez organ prowadzący w porozumieniu z rodzicami dzieci uczęszczających do poszczególnych oddziałów za pośrednictwem dyrektora szkoły.
  2. Przerwy wakacyjne winny być planowane w miesiącu lipcu i sierpniu oraz zakłada się możliwość zmniejszenia czasu pracy w ciągu dnia w okresie szkolnych ferii i innych ustawowo wolnych dniach od nauki w szkole ustanowionych przez MEN w porozumieniu z rodzicami i stosownie do ich potrzeb.
  3. Przerwa wakacyjna i inne przerwy w działalności każdego oddziału określane są corocznie określane w arkuszu organizacji oddziału przedszkolnego.
  4. Jeśli przerwy w działalności oddziału przedszkolnego będą dłuższe niż przysługujący pracownikowi urlop wypoczynkowy, pracownik pozostaje w dyspozycji dyrektora. Dyrektor dokonuje odpowiedniego na ten czas przydziału czynności wynikających z określonych potrzeb oddziału przedszkolnego w uzgodnieniu z każdym pracownikiem i stosownie do przepisów Karty Nauczyciela i Kodeksu Pracy.
  5. Czas pracy oddziału przedszkolnego określa się na nie mniej niż 5 godzin.
  6. Czas pracy i liczba oddziałów uzależniona jest od bieżących potrzeb rodziców i zgody organu prowadzącego.
  7. Szczegółową organizację wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa zbiorowy arkusz organizacji pracy szkoły opracowany przez dyrektora najpóźniej do 30 kwietnia każdego roku.
  8. Arkusz zatwierdza organ prowadzący w porozumieniu z organem sprawującym nadzór pedagogiczny.
  9. w arkuszu organizacji szkoły zamieszcza się:
  • liczbę miejsc,
  • liczbę i wiek dzieci,
  • czas pracy oddziału,
  • liczbę pracowników pedagogicznych,
  • liczbę pracowników obsługi.
  1. Podstawową jednostka organizacyjną jest oddział.
  2. W przypadkach uzasadnionych stopniem organizacyjnym oddziału przedszkolnego  w tym samym oddziale mogą przebywać w ciągu całego dnia lub w jego części dzieci w różnym wieku przedszkolnym.
  3. Proces wychowawczo – dydaktyczny w oddziale wielowiekowym realizowany przez nauczycielki ma charakter zindywidualizowany stosownie do potrzeb dzieci w danym wieku.
  4. Organizację pracy oddziału w ciągu dnia określa ramowy indywidualny rozkład dnia ustalony przez dyrektora z uwzględnieniem wymogów zdrowotnych i higienicznych w odniesieniu do dzieci i pracowników oraz oczekiwań rodziców.
  5. Ramowe rozkłady dnia zatwierdza Rada Pedagogiczna i Rada Rodziców oddziału przedszkolnego.
  6. Dyrektor powierza każdy oddział przedszkola jednej nauczycielce.
  7. Dla zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności obowiązuje zasad, że ten sam nauczyciel prowadzi swoją grupę, tj. realizuje zadania wychowawczo-dydaktyczne z tymi samymi dziećmi przez cały okres ich pobytu w oddziale przedszkolnym.
  8. Liczbę miejsc w poszczególnych oddziałach określa się według normy 2,4 m² powierzchni sali zajęć na jedno dziecko.
  9. Każdy oddział winien liczyć nie więcej niż 25 dzieci.
  10. W oddziałach, do których przyjęto dzieci niepełnosprawne liczba wychowanków powinna wynosić od 15 do 20, w tym 3-5 dzieci niepełnosprawnych.
  11. Oddział przedszkolny działa w oparciu o zasadę powszechnej dostępności.
  12. Rekrutacja dzieci do oddziałów przedszkolnych odbywa się według Zarządzenia Dyrektora na podstawie rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 20 lutego 2004r. w sprawie warunków i trybu przyjmowania uczniów do szkół publicznych oraz przechodzenia z jednych typów szkół do innych (Dz. U. nr 26, poz. 232).
  13. Oddział przedszkolny przyjmuje dzieci w wieku od 3 do 6 lat w normie rozwojowej, a w przypadkach uzasadnionych dopuszcza się przyjęcie dzieci niepełnosprawnych na zasadach określonych odrębnymi przepisami.
  14. W przypadku przyjęcia dzieci niepełnosprawnych dopuszcza się zorganizowanie integracyjnego oddziału na warunkach określonych odrębnymi przepisami za zgodą organu prowadzącego oddział przedszkolny i w porozumieniu z organem sprawującym nadzór pedagogiczny.
  15. W oddziale przedszkolnym dzieci mają zapewnioną stałą opiekę ze strony pracowników pedagogicznych, posiadających właściwe dla nauczania przedszkolnego kwalifikacje zawodowe.
  16. Czas trwania zajęć prowadzonych dodatkowo w szczególności zajęć umuzykalniających, nauki religii i zajęć rewalidacyjnych, powinien być dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci i wynosić:
  17. z dziećmi w wieku 3-4 lat – około 15 minut,
  18. z dziećmi w wieku 5-6 lat – około 30 minut.

 

NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY ODDZIAŁU PRZEDSZKOLNEGO

 

  1. W oddziałach przedszkolnych zatrudnieni są pracownicy pedagogiczni w liczbie wynikającej z ilości oddziałów, ich czasu działania w ciągu dnia i innych potrzeb, np. realizacja integracyjnego wychowania itp.
  2. Nauczyciel otacza indywidualną opieką każdego ze swych wychowanków i utrzymuje kontakt z ich rodzicami celem:
  3. poznania i ustalenia potrzeb dzieci,
  4. ustalenia form współdziałania w działaniach wychowawczych wobec dzieci,
  5. włączanie rodziców w działalność oddziału przedszkolnego. W tym celu prowadzi indywidualne rozmowy z rodzicami, organizuje zebrania grupowe z nimi nie rzadziej niż raz na kwartał, organizuje zajęcia otwarte dla rodziców, organizuje zajęcia dla dzieci z udziałem rodziców.

 

Do obowiązków nauczyciela należy:

  1. organizowanie i prowadzenie pracy wychowawczo – dydaktycznej w powierzonym oddziale, opartej na pełnej znajomości dziecka, jego rodziny, najbliższego środowiska i zgodnie z wymogami określonymi                           w programie wychowania przedszkolnego oraz odpowiada za jej poprawność metodyczną i wyniki,
  2. przeprowadzanie diagnozy przedszkolnej w roku poprzedzającym naukę w klasie pierwszej,
  3. zapewnieniu ciągłości procesu wychowawczo-dydaktycznego przez stałą współpracę z domem rodzinnym dziecka, w tym rzetelne informowanie rodziców /opiekunów o rozwoju dziecka,
  4. jest zobowiązany współpracować ze specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc psychologiczno-pedagogiczną, zdrowotną i inną,
  5. prowadzenie obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie  i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci oraz udokumentowanie tych obserwacji,
  6. prowadzenie dokumentacji pedagogicznej oddziału, w którym pracuje, określoną przepisami i zarządzeniem dyrektora szkoły,
  7. doskonalenie kwalifikacji zawodowych w ramach wszystkich dostępnych form kształcenia zorganizowanego przez właściwe instytucje i w drodze samokształcenia.
  8. Nauczyciel realizuje zadania wychowawczo-dydaktyczne w oparciu o wybrany program wychowania przedszkolnego z zestawu programów zatwierdzonych przez dyrektora szkoły w szkolnym zestawie programów. Decyzja wyboru programu przez nauczycieli pracujących w tym samym oddziale przedszkolnym, tej samej grupie wiekowej dzieci, powinna być uzgodniona między nauczycielami i zaopiniowana przez radę pedagogiczną.

 

WYCHOWANKOWIE ODDZIAŁU PRZEDSZKOLNEGO

 

  1. Do oddziału przedszkolnego przyjmowane są dzieci od ukończenia 3 roku życia do rozpoczęcia nauki w szkole podstawowej, na podstawie decyzji dyrektora szkoły.
  2. Termin zgłaszania dziecka do oddziału przedszkolnego określa dyrektor szkoły w sposób przyjęty na terenie działania danej placówki.
  3. Rekrutację do oddziału przedszkolnego zamyka się z dniem 30 kwietnia.
  4. Dzieci niepełnosprawne zgłaszane do oddziału przedszkolnego powinny posiadać orzeczenie Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej i lekarza pediatry.
  5. Dzieci, którym odroczono realizację obowiązku szkolnego mogą uczęszczać do oddziału przedszkolnego do końca roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym kończy 8 lat.
  6. Wychowankowie korzystają z posiłków przygotowanych w stołówce szkolnej odpłatnie lub spożywają posiłki przygotowane przez rodziców w domu.
  7. Częstotliwość spożywania posiłku w ciągu całego pobytu w oddziale przedszkolnym powinna wynosić 3,5 – 4 godzin.
  8. W przypadku choroby zakaźnej wychowanka jego rodzice lub opiekunowie zobowiązani są do niezwłocznego poinformowania o tym fakcie dyrektora szkoły lub w uzasadnionych przypadkach nauczyciela oddziału, do którego dziecko uczęszcza.
  9. Dyrektor szkoły przekazuje informacje pielęgniarce opiekującej się oddziałem przedszkolnym.
  10. Jeżeli służba sanitarno–epidemiologiczna uzna placówkę za zagrożoną epidemiologicznie, dyrektor szkoły powinien niezwłocznie powiadomić rodziców dzieci uczęszczających do przedszkola i szczegółowo pouczyć ich o obowiązujących w tym zakresie przepisach sanitarnych.
  11. Dziecko uczęszczające do oddziału przedszkolnego ma prawo do:
  12. indywidualnego, życzliwego traktowania w procesie wychowawczo-dydaktycznym, stosownie do potrzeb i możliwości określonych jego stanem zdrowotnym i rozwojem psycho - ruchowym,
  13. korzystania z właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczo –wychowawczo - dydaktycznego, poprawnego metodycznie, organizacyjnie oraz zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej,
  14. korzystania z poradnictwa pedagogicznego i psychologicznego za pośrednictwem nauczyciela i za zgodą rodziców lub opiekunów.
  15. W oddziale przedszkolnym nie mogą być stosowane kary naruszające nietykalność i godność osobistą dziecka.
  16. W przypadku stwierdzenia oznak stosowania przemocy poza placówką szkolną wobec dziecka uczęszczającego do oddziału przedszkolnego nauczyciel jest zobowiązany powiadomić o tym fakcie dyrektora szkoły, który ma obowiązek podjąć następujące działania:
  17. nawiązać kontakt z lekarzem, w celu orzeczenia śladów bądź uszczerbku zdrowia spowodowanego określonym wariantem przemocy,
  18. przeprowadzić rozmowę z rodzicami, opiekunami lub powiadomić odpowiedni organ.
  19. Zajęcia z religii odbywają się w oparciu o odrębne przepisy.

 

ORGANY SZKOŁY

  • 7. Organami szkoły są:
  • Dyrektor szkoły,
  • Rada Pedagogiczna,
  • Samorząd Uczniowski,
  • Rada Rodziców.
  1. Dyrektor szkoły:
  • kieruje bieżącą działalnością dydaktyczno – wychowawczą szkoły oraz reprezentuje placówkę na zewnątrz,
  • sprawuje nadzór pedagogiczny,
  • sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działanie prozdrowotne,
  • realizuje uchwały rady szkoły oraz rady pedagogicznej, podjęte w ramach ich kompetencji,
  • dysponuje środkami określonymi w planie finansowym szkoły i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie, a także może organizować administracyjną, finansową i gospodarczą szkoły,
  • wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom                                       i nauczycielom w czasie zajęć zorganizowanych przez szkołę,
  • przygotowuje arkusz organizacyjny pracy szkoły,
  • przekonuje uczniów do idei wolontariatu, w szczególności poprzez stwarzania warunków do działania w szkole wolontariuszy, przekazywanie przez wychowawców informacji dotyczących zasad i celów organizacji wolontariatu,
  • wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczegółowych,
  • dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w szkole nauczycieli  i pracowników nie będących nauczycielami
    1. Dyrektor w szczególności decyduje w sprawach:
  • zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników szkoły,
  • przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom                    i innym pracownikom szkoły,
  • zwalniania uczniów z autyzmem, z niepełnosprawnościami sprzężonymi                       z nauki drugiego obowiązkowego języka obcego,
  • wyrażanie zgody na realizację obowiązku szkolnego lub obowiązku przygotowania przedszkolnego poza szkołą,
  • występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników szkoły;
    1. Dyrektor szkoły w wykonaniu swoich zadań współpracuje z Radą Pedagogiczną, Radą rodziców i Samorządem Uczniowskim.

 

  1. Rada Pedagogiczna:
  • w skład Rady Pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni   w szkole,
  • przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest dyrektor szkoły,
  • przewodniczący prowadzi i przygotowuje zebrania Rady Pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie                     i porządku zebrania,
  • dyrektor szkoły przedstawia Radzie Pedagogicznej, nie rzadziej niż dwa razy                w roku szkolnym, ogólne wnioski ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności szkoły,
  • członkowie Rady Pedagogicznej są zobowiązani do nie ujawniania spraw, które mogłyby naruszyć dobro osobiste uczniów, ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników szkoły;
  1. Do kompetencji Rady Pedagogicznej należy:

                    -     zatwierdzanie planów pracy szkoły,

       -     zatwierdzanie wyników klasyfikacji i promocji uczniów,

       -     podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych

             w szkole,                       

       -    uchwalanie programu wychowawczego i programu profilaktyki po zasięgnięciu

            opinii Rady Rodziców i Samorządu Uczniowskiego,

        -   prawa nauczyciela do wyboru podręcznika spośród dopuszczonych do użytku

            Szkolnego,

       -    ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli.

  1. Dyrektor szkoły wstrzymuje wykonanie uchwał Rady Pedagogicznej, niezgodnych z przepisami prawa. O wstrzymaniu wykonania uchwały dyrektor niezwłocznie zawiadamia organ prowadzący szkołę, który uchyla uchwałę   w razie stwierdzenia jej niezgodności z przepisami prawa. Decyzja organu prowadzącego szkołę jest ostateczna.
  2. Dyrektor szkoły decyduje o dopuszczeniu zaproponowanego przez nauczyciela programu nauczania do użytku szkolnego, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej.
  3. Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności:
  • organizację pracy szkoły, zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych  i pozalekcyjnych,
  • projekt planu finansowego szkoły,
  • wnioski dyrektora szkoły w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac                       i zajęć  w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,
  • opiniowanie przedstawionych przez dyrektora propozycji realizacji dwóch obowiązkowych godzin zajęć wychowania fizycznego w klasach IV – VIII szkoły podstawowej,
  • opiniowanie programu z zakresu kształcenia ogólnego przed dopuszczeniem do użytku w szkole.
  1. Rada Pedagogiczna przygotowuje projekt zmian statutu szkoły i przedstawia

             do uchwalenia Radzie Rodziców;

  1. do uchwały w posiedzeniach Rady Pedagogicznej mogą być zaproszeni przez przewodniczącego, za zgodą lub na wniosek rady inne osoby z głosem doradczym;
  2. uchwały Rady Pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej 2/3 jej członków;
  3. Rada Pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności;
  4. zebrania Rady Pedagogicznej są protokołowane.

 

  1. Samorząd Uczniowski:

Samorząd tworzą wszyscy uczniowie szkoły, zasady wybierania i działania organów samorządu określa regulamin uchwalony przez ogół uczniów w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym, organy samorządu są jedynymi reprezentantami ogółu uczniów, regulamin samorządu nie może być sprzeczny ze statutem szkoły; samorząd może przedstawić Radzie Pedagogicznej oraz dyrektorowi wnioski i opinie we wszystkich sprawach szkoły, w szczególności dotyczących realizacji podstawowych praw uczniów takich jak:

  • prawo do zapoznania się z programem nauczania, z jego treścią, celem  i stawianymi wymogami,
  • prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu,
  • prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspakajania własnych zainteresowań,
  • prawo redagowania i wydawania gazety szkolnej,
  • prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi, w porozumieniu z dyrektorem,
  • prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna Samorządu Uczniowskiego.
  1. Samorząd w porozumieniu z dyrektorem szkoły może podejmować działania z zakresu wolontariatu, może w tym celu wyłonić ze swego składu Radę Wolontariatu.
  2. Do zadań Rady Wolontariatu należy:
  3. koordynowanie zadań z zakresu wolontariatu;
  4. diagnozowanie potrzeb społecznych w środowisku szkolnym lub lokalnym;
  5. decydowanie o konkretnych działaniach do realizacji.
  6. Wolontariat szkolny rozwija kompetencje społeczne i interdyscyplinarne uczniów, w tym szacunku do drugiego człowieka, uwrażliwia na potrzeby osób potrzebujących, rozwija empatię oraz aktywizuje współpracę z organizacjami pozarządowymi.
  7. Rada Wolontariatu działa na podstawie opracowanego regulaminu.

 

  1.  Rada Rodziców:
  2. w szkole działa Rada Rodziców, która reprezentuje ogół rodziców uczniów;
  3. w skład Rady Rodziców wchodzi po jednym przedstawicielu rad oddziałowych, wybranych w tajnych wyborach na zebraniu rodziców;
  4. rada Rodziców uchwala regulamin swojej działalności, który nie może być sprzeczny ze statutem szkoły;
  5. rada Rodziców może występować do Rady Pedagogicznej i dyrektora szkoły z wnioskami i opiniami wszystkich spraw szkoły;
  6. w celu wspierania działalności statutowej szkoły, Rada Rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł,                  a o zasadach wydatkowania funduszy decyduje Rada Rodziców.

 

Kompetencje Rady Rodziców.

Do kompetencji Rady Rodziców należy:

  1. uchwalanie w porozumieniu z Radą Pedagogiczną programu wychowawczego i profilaktycznego przygotowanego w oparciu o przeprowadzoną diagnozę potrzeb i problemów występujących w danej społeczności szkolnej;
  2. opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez dyrektora szkoły organom prowadzącym;
  3. organizowanie zajęć mających na celu gromadzenie środków pieniężnych na rzecz szkoły;

 

Zasady współpracy między organami szkoły oraz sposób rozwiązywania sporów między nimi.

  1. organy szkoły współpracują ze sobą w celu prawidłowego wykonywania udzielonych im kompetencji oraz stworzenia prawidłowych warunków do funkcjonowania szkoły oraz nauki uczniów, przepływu informacji i podejmowania decyzji;
  2. formami rozwiązywania ewentualnych sporów pomiędzy organami szkoły są:
  • rozmowy mediacyjne między przedstawicielami organów, które weszły w konflikt,
  • wniosek do dyrektora szkoły, przedstawiający przyczynę konfliktu wynikłą między organami,
  • powołanie przez dyrektora szkoły komisji rozstrzygającej spór, składający się z dwóch przedstawicieli każdego z organów pozostających w sporze
  1. sposób rozwiązywania sporów między organami:
  • komisja rozstrzygająca spory między organami rozpatruje przyczynę konfliktu w terminie 14 dni od dnia wpłynięcia wniosku do dyrektora,
  • każda ze stron konfliktu może odwołać się na piśmie za pośrednictwem dyrektora do organu sprawującego nadzór pedagogiczny lub do organu prowadzącego szkołę w terminie 14 dni od daty otrzymania decyzji komisji,
  • jeżeli jedną ze stron sporu jest dyrektor, wówczas konflikt rozstrzyga organ sprawujący nadzór pedagogiczny lub organ prowadzący,                        w zależności od przedmiotu konfliktu.

 

ORGANIZACJA PRACY SZKOŁY

 

  • 8. 1. Rok szkolny trwa od 1 września do 31 sierpnia i jest podzielony na semestry:

                   od 1 września do 31 stycznia oraz od 1 lutego do 31 sierpnia.

  1. Rekrutacja dzieci do szkoły podstawowej odbywa się według Zarządzenia Dyrektora na podstawie rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 20 lutego 2004r. w sprawie warunków i trybu przyjmowania uczniów do szkół publicznych oraz przechodzenia z jednych typów szkół do innych (Dz. U. nr 26, poz. 232).
  2. Terminy rozpoczęcia i kończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określa Rozporządzenie MEN w sprawie organizacji roku szkolnego.
  3. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacyjny szkoły opracowany przez dyrektora, zaopiniowany przez związki zawodowe, organ sprawujący nadzór pedagogiczny i zatwierdzony przez organ prowadzący szkołę.
  4. Organizację stałych, obowiązkowych zajęć dydaktycznych i wychowawczych określa tygodniowy rozkład zajęć ustalony przez dyrektora szkoły na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacyjnego, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy.
  5. Podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział. Liczba uczniów             w klasach I-III nie może być większa niż 25, w klasach IV-VIII – nie może przekroczyć 30 uczniów. W szczególnie trudnych warunkach demograficznych istnieje możliwość organizacji nauczania w klasach łączonych. Zajęcia                                 z wychowania fizycznego w klasach IV-VIII prowadzone są w grupach liczących od 12 do 26 uczniów.
  6. Klasę można dzielić na grupy na zajęciach z języków obcych i informatyki oraz na zajęciach, dla których z treści programu nauczania wynika konieczność prowadzenia ćwiczeń, w tym laboratoryjnych, za zgodą organu prowadzącego szkołę.
  7. Dopuszcza się organizację nauczania w klasach łączonych w szczególnie trudnych warunkach demograficznych.
  8. Godzina lekcyjna trwa 45 minut, przerwy międzylekcyjne trwają od 5 do 20 minut.
  9. w uzasadnionych przypadkach, inne zajęcia poza godzinami lekcyjnymi mogą być prowadzone w czasie od 30 do 60 minut, zachowując ogólny tygodniowy czas ich trwania, ustalony w tygodniowym rozkładzie zajęć szkoły;
  10. czas trwania zajęć edukacyjnych w klasach I–III ustala nauczyciel prowadzący, mając na uwadze tygodniowy czas trwania tych zajęć;
  11. godzina zajęć rewalidacyjnych dla uczniów niepełnosprawnych trwa 60 minut, w uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć w czasie krótszym niż 60 minut, zachowując ustalony dla ucznia łączny czas tych zajęć w okresie tygodniowym;
  12. do szkoły uczęszczają uczniowie od lat 7, ale nie wcześniej niż od 6-tego roku życia;
  13. do szkoły dyrektor przyjmuje wszystkich uczniów zamieszkujących ustalony obwód szkoły;
  14. dyrektor szkoły może przyjąć ucznia z innego obwodu, jeżeli warunki organizacyjne na to pozwalają;
  15. na wniosek rodziców ucznia oraz po zasięgnięciu opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej dyrektor może zezwolić na pozaszkolną formę realizacji obowiązku szkolnego;
  16. na wniosek rodziców wraz z załączoną opinią poradni psychologiczno-pedagogicznej o gotowości szkolnej obowiązkiem szkolnym może być objęte dziecko, które w danym roku kalendarzowym kończy 6 lat.
  17. W szkole mogą być prowadzone zajęcia pozalekcyjne, w tym: koła zainteresowań, dodatkowa nauka języków obcych, zespoły instrumentalne, zajęcia sportowe  i inne.
  18. W szkole organizuje się dla danego oddziału lub grupy międzyoddziałowej zajęcia wychowania do życia w rodzinie.
  19. Jeśli rodzice (prawni opiekunowie) zgłoszą pisemną rezygnację z uczęszczania dziecka na zajęcia wychowania do życia w rodzinie, wówczas uczeń niepełnoletni nie uczestniczy w wyżej wymienionych zajęciach, a dyrektor zapewnia opiekę świetlicową dla tego ucznia podczas odbywanych zajęć.
  20. Zajęcia z wychowania do życia w rodzinie nie podlegają ocenia i nie mają wpływu na promocję do klasy programowo wyższej ani ukończenie szkoły.
  21. Szkoła umożliwia organizację wyjazdów i wycieczek szkolnych na zasadach ustalonych w regulaminie wycieczek i wyjazdów.

 

Zasady sprawowania opieki nad dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

 

Dyrektor szkoły zapewnia opiekę i pomoc uczniom, którym z przyczyn rozwojowych, rodzinnych lub losowych potrzebna jest pomoc i wsparcie poprzez działania opiekuńcze i wychowawcze w szkole.

  1. Szczególną opieką obejmuje się uczniów:
  2. niesłyszących, słabosłyszących, niewidomych, słabowidzących, z niepełnosprawnością ruchową w tym z afazją, z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym lub znacznym,                                       z niepełnosprawnościami sprzężonymi, zwanych dalej „uczniami niepełnosprawnymi”;
  3. niedostosowanych społecznie;
  4. ze szczególnymi uzdolnieniami;
  5. ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się;
  6. z zaburzeniami komunikacji językowej;
  7. z przewlekłymi chorobami;
  8. z niepowodzeniami edukacyjnymi;
  9. z zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową jego rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego , kontaktami środowiskowymi.
  10. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest organizowana i udzielana we współpracy z:
  11. rodzicami/prawnymi opiekunami;
  12. poradnią psychologiczno-pedagogiczną, w tym poradnią specjalistyczną;
  13. innymi szkołami i placówkami.
  14. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana z inicjatywy:
  15. ucznia za zgodą jego rodziców/prawnych opiekunów – jednak w przypadku podejrzewania o przemoc wobec ucznia, należy podjąć działania zgodne z procedurą postepowania wobec przemocy w rodzinie;
  16. rodziców/prawnych opiekunów;
  17. wychowawcy lub nauczyciela prowadzącego zajęcia z uczniem;
  18. poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej;
  19. dyrektora szkoły;
  20. pracownika socjalnego;
  21. asystenta rodziny;
  22. kuratora sądowego.
  23. W ramach sprawowanej opieki nad dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych szkoła zapewnia:
  24. realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego;
  25. warunki do nauki odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dzieci lub uczniów;
  26. zajęcia specjalistyczne – logopedyczne i rewalidacyjne;
  27. integrację dzieci lub uczniów ze środowiskiem rówieśniczym, w tym z dziećmi lub uczniami pełnosprawnymi;
  28. przygotowanie uczniów do samodzielności w życiu dorosłym;
  29. indywidualizuje się pracę na lekcjach, dostosowując zadania do potrzeb  i możliwości.

 

                 BIBLIOTEKA SZKOLNA

 

  • 9. 1.   Biblioteka szkolna jest interdyscyplinarną pracownią szkolną, służącą realizacji

                  potrzeb dydaktyczno-wychowawczych szkoły, doskonaleniu warsztatu pracy

                    nauczycieli oraz popularyzowaniu wiedzy pedagogicznej wśród rodziców.

  1. Użytkownikami biblioteki szkolnej są uczniowie, nauczyciele, rodzice, administracja szkolna i inne środowiska, na których terenie szkoła działa.
  2. Godziny pracy biblioteki powinny umożliwiać dostęp do jej zbiorów podczas zajęć lekcyjnych i po ich ukończeniu.

 

 

                 ŚWIETLICA / STOŁÓWKA

 

  • 10. 1. Dla dzieci, które muszą przebywać w szkole ze względu na czas pracy ich rodziców

               lub organizację dojazdu do szkoły, jest zorganizowana świetlica.

  1. W świetlicy prowadzone są zajęcia w grupach wychowawczych, w których liczba uczniów nie powinna przekraczać 25.
  2. Korzystanie z usług świetlicy może być odpłatne, jeżeli szkoła nie posiada środków finansowych na prowadzenie.
  3. Nauczyciel – opiekun świetlicy wyznaczany jest przez dyrektora. Prowadzi on dziennik zajęć świetlicy, zapewnia bezpieczeństwo, prowadzi zajęcia tematyczne zgodnie z uzdolnieniami i zainteresowaniami dzieci.                                                                                   

 

Szkoła zapewnia uczniom możliwość korzystania ze stołówki.

  • Korzystanie z posiłków w stołówce jest odpłatne.
  • Warunki korzystania ze stołówki szkolnej, w tym wysokość opłat za posiłki ustala dyrektor szkoły w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę, co szczegółowo regulamin korzystania ze stołówki szkolnej.
  • Do dopłat za posiłki nie wnosi się kosztów wynagrodzeń pracowników oraz kosztów utrzymania stołówki.
  • W przypadku trudnej sytuacji materialnej rodziny lub w szczególnie uzasadnionych przypadkach taka rodzina składa wniosek z prośbą               o dofinansowanie posiłku do Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej.

 

                 NAUCZYCIELE I RODZICE

 

  • 11. Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczno – wychowawczą i opiekuńczą oraz jest

                 odpowiedzialny za jakość i wyniki tej pracy i bezpieczeństwo powierzonych jego

                 opiece uczniów.

  1. Zadania i obowiązki nauczyciela są w szczególności związane z:
  2. odpowiedzialność za życie, zdrowie i bezpieczeństwo uczniów;
  3. prawidłowym przebiegiem procesu dydaktycznego;
  4. dbaniem o pomoce dydaktyczne i sprzęt szkolny;
  5. wspieraniem rozwoju psychofizycznego uczniów, ich zdolności i zainteresowań;
  6. bezstronnością oraz obiektywizmem w ocenie oraz sprawiedliwym traktowaniem wszystkich uczniów;
  7. udzielaniem pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych w oparciu o rozpoznane potrzeby uczniów;
  8. doskonalenie umiejętności dydaktycznych i podnoszenie poziomu wiedzy merytorycznej poprzez uczestnictwo w szkoleniach rady pedagogicznej, warsztatach, szkoleniach, konferencjach metodycznych, konsultacjach z doradcami metodycznymi;
  9. dbaniem o bezpieczeństwo uczniów w czasie zajęć dydaktycznych, na przerwach śródlekcyjnych, a także na wycieczkach i uroczystościach szkolnych.

 

  1. Nauczyciel ma prawo do:
  2. szacunku ze strony wszystkich osób, zarówno dorosłych, jak i dzieci;
  3. wolności wypowiedzi nienaruszającej dóbr innych osób;
  4. jawnej i uzasadnionej oceny jego pracy;
  5. rozwoju i wsparcia w zakresie doskonalenia zawodowego;
  6. wynagrodzenia za swoją pracę;
  7. urlopu wypoczynkowego;
  8. dodatku za pracę w trudnych lub uciążliwych warunkach.
  9. Wychowawca w celu realizacji zadań:
  10. otacza indywidualną opieką wychowawczą każdego ze swoich wychowanków;
  11. planuje, organizuje wspólnie z uczniami i ich rodzicami różne formy życia zespołowego, rozwijające jednostki i integrujące klasę;
  12. ustal treści i formę zajęć tematycznych na godzinach do dyspozycji wychowawcy;
  13. współdziała z nauczycielami uczącymi w jego oddziale, uzgadniając z nimi i koordynując ich działania wychowawcze wobec uczniów;
  14. utrzymuje kontakt z rodzicami uczniów w celu:
  • poznania ich i ustalenia potrzeb opiekuńczo – wychowawczych dziecka,
  • współdziałania z rodzicami , tzn. okazywania im pomocy w ich działaniach wychowawczych wobec dzieci i otrzymywania od nich pomocy w swoich działaniach,
  • włączanie rodziców w sprawy życia klasy i szkoły;
  1. odpowiednio współpracuje z pedagogiem szkolnym i innymi specjalistami, świadczącymi kwalifikowaną pomoc w rozpoznawaniu potrzeb i trudności, także zdrowotnych oraz zainteresowań i szczególnych uzdolnień uczniów, organizującymi odpowiednie formy tej pomocy na terenie szkoły i w placówkach pozaszkolnych.
  2. wykonywanie czynności administracyjnych dotyczących klasy, zgodnie z odrębnymi przepisami.
  3. wychowawca ma prawo korzystać w swojej pracy merytorycznej i metodycznej ze strony dyrekcji oraz Rady Pedagogicznej, a także ze strony wyspecjalizowanych w tym zakresie placówek i instytucji oświatowych                        i naukowych.
  4. Nauczyciel logopeda w ramach pomocy psychologiczno–pedagogicznej ma w swoich obowiązkach:
  5. prowadzenie badań wstępnych w celu ustalenia stanu mowy uczniów, w tym mowy głośnej i pisma;
  6. diagnozowanie logopedyczne oraz odpowiednio do jego wyników, udzielanie pomocy logopedycznej poszczególnym uczniom z trudnościami w uczeniu się, we współpracy z nauczycielami prowadzącymi zajęcia z uczniem;
  7. prowadzenie terapii logopedycznej indywidualnej i grupowej dla uczniów, w zależności od rozpoznanych potrzeb;
  8. prowadzenie zajęć logopedycznych oraz porad i konsultacji dla uczniów i rodziców w zakresie stymulacji rozwoju mowy uczniów i eliminowaniu jej zaburzeń.
  9. W szkole utworzone jest stanowisko wicedyrektora społecznego, do którego zadań należy:
  10. zastępowanie dyrektora szkoły podczas jego nieobecności;
  11. organizowanie i koordynowanie prac dydaktyczno-wychowawczych;
  12. wykonywanie zadań zleconych przez dyrektora szkoły.
  13. Do prac administracyjnych i gospodarczych szkoła zatrudnia pracowników niepedagogicznych.
  14. Pracownicy niepedagogiczni zatrudniani są zgodnie z przepisami Kodeksu pracy.
  15. W szkole obowiązki koordynatora do spraw bezpieczeństwa może pełnić:
  16. nauczyciel;
  17. inny pracownik szkoły, który posiada wiedzę z zakresu bezpieczeństwa i   higieny pracy w szkole oraz chęć podnoszenia w tym zakresie swojej wiedzy.
  18. Do zadań koordynatora do spraw bezpieczeństwa należy:
  19. szerzenie wiedzy o zasadach bezpieczeństwa wśród uczniów, nauczycieli i rodziców;
  20. opracowanie procedur bezpieczeństwa w szkole w stanach zagrożenia i dbanie o ich przestrzeganie;
  21. prowadzenie dokumentacji pracy koordynatora.
  22. Rodzice współdziałają z nauczycielami w sprawach wychowania i kształcenia swych dzieci poprzez Radę Rodziców.
  23. Rodzice mają prawo do:
  24. znajomości zadań i zamierzeń dydaktyczno-wychowawczych w danej klasie i szkole;
  25. znajomości zasad oceniania, klasyfikowania i promowania,
  26. rzetelnej informacji na temat osobowości swego dziecka, jego zachowania, postępów i przyczyn trudności w nauce;
  27. uzyskiwanie informacji i porad w sprawach wychowania i dalszego kształcenia swych dzieci,
  28. wyrażania i przekazywania organowi nadzorującemu szkołę opinii na temat pracy szkoły.
  29. Szkoła organizuje spotkania z rodzicami ( co najmniej 2 razy w roku szkolnym), stwarzając możliwość wymiany informacji oraz dyskusji na tematy wychowawcze.

 

         SZKOLNY SYSTEM OCENIANIA

 

  1. Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:
  • 12. 1. informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu

                 oraz o postępach w tym zakresie,

  1. udzielanie uczniowi pomocy w nauce poprzez przekazanie uczniowi informacji  o tym, co zrobił dobrze i jak powinien się dalej uczyć,
  2. udzielanie wskazówek do samodzielnego planowania własnego rozwoju,
  3. motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu,
  4. dostarczanie rodzicom i nauczycielom informacji o postępach i trudnościach w nauce i zachowaniu ucznia oraz o szczególnych uzdolnieniach ucznia,
  5. umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno- wychowawczych.

 

  1. Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:
  2. formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do otrzymania przez ucznia poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych,
  3. ustalanie kryteriów oceniania zachowania,
  4. ustalanie ocen bieżących i śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych,
  5. przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych,
  6. ustalanie rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania,
  7. ustalanie warunków i trybu otrzymania wyższych niż przewidywane rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
  8. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań:
    1. określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego oraz wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych w szkole programów nauczania,
    2. edukacyjnych wynikających z realizowanych w szkole programów nauczania            w przypadku dodatkowych zajęć edukacyjnych.

 

  1. Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz ich rodziców o:
  2. wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do otrzymania przez ucznia poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych, wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania,
  3. sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów,
  4. warunkach i trybie otrzymania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych.
  5. Informacje, o których mowa w ust. 4, nauczyciele i wychowawcy przekazują:
  6. uczniom – na zajęciach edukacyjnych i godzinach wychowawczych w pierwszym tygodniu po rozpoczęciu roku szkolnego oraz dokumentują                     to zapisem w dzienniku lekcyjnym,
  7. rodzicom – na klasowych zebraniach rodziców zorganizowanych przez wychowawców najpóźniej do 30 września oraz dokumentują to zapisem w dzienniku lekcyjnym.
  8. Oceny są jawne zarówno dla ucznia, jak i jego rodziców. Sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne uczeń i jego rodzice otrzymują do wglądu według następujących zasad:
  9. uczeń – na zajęciach edukacyjnych,
  10. rodzic – na zebraniu klasowym lub indywidualnych spotkaniach     z nauczycielem.
  11. Dyrektor zwalnia ucznia z wykonywania określonych ćwiczeń fizycznych na zajęciach wychowania fizycznego na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach wykonywania przez ucznia tych ćwiczeń wydanej przez lekarza, na czas określony w tej opinii.
  12. Dyrektor zwalnia ucznia z realizacji zajęć wychowania fizycznego, zajęć komputerowych lub informatyki na podstawie opinii o braku możliwości uczestniczenia ucznia w tych zajęciach wydanej przez lekarza, na czas określony w tej opinii.
  13. Jeżeli okres zwolnienia ucznia z realizacji zajęć, o którym mowa w ust. 7 i 8, uniemożliwia ustalenie śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej, w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony” albo „zwolniona”.
  14. Nauczyciel jest obowiązany dostosować wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia:
  15. posiadającego orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego – na podstawie tego orzeczenia oraz ustaleń zawartych w indywidualnym programie edukacyjno- terapeutycznym opracowanym dla ucznia,
  16. posiadającego orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania – na podstawie tego orzeczenia oraz ustaleń zawartych w planie działań wspierających, opracowanym dla ucznia na podstawie przepisów w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach,
  17. posiadającego opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, o specyficznych trudnościach w uczeniu się lub inną opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej – na podstawie tej opinii oraz ustaleń zawartych w planie działań wspierających,
  18. nieposiadającego orzeczenia lub opinii, który objęty jest pomocą psychologiczno- pedagogiczną w szkole – na podstawie ustaleń zawartych  w planie działań wspierających opracowanym dla ucznia.
  19. W przypadku uczniów szczególnie uzdolnionych nauczyciel przedmiotu poszerza zakres treści nauczania o zagadnienia ponadprogramowe, dostosowując go indywidualnie do potrzeb, zainteresowań i zdolności uczniów.
  20. Oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców.
  21. Nauczyciel uzasadnia ustaloną ocenę poprzez:
  22. bieżący komentarz ustny,
  23. recenzję pod pracą,
  24. omówienie zasad oceniania prac pisemnych podczas analizy ich wyników,
  25. rozmowę indywidualną z rodzicami w czasie konsultacji, zebrań z rodzicami oraz indywidualnych rozmów w oparciu o wymagania edukacyjne.
  • Organizacja klasyfikacji śródrocznej i rocznej
  1. Rok szkolny dzieli się na dwa semestry.
  2. Klasyfikację roczną i śródroczną przeprowadza się na pięć dni przed rozpoczęciem ferii zimowych lub letnich, rozpoczęcie których określają odrębne przepisy.
  3. Nauczyciele poszczególnych obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz wychowawcy klas podsumowują na trzy dni przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej osiągnięcia edukacyjne uczniów, wystawiając oceny klasyfikacyjne śródroczne i roczne oraz oceny zachowania.
  4. O przewidywanych ocenach klasyfikacyjnych śródrocznych i rocznych nauczyciele poszczególnych przedmiotów, a wychowawcy o ocenie zachowania informują w następujący sposób:
  5. uczniów – na zajęciach edukacyjnych – ustnie na pięć dni przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej, a o ocenie niedostatecznej w terminie nie krótszym niż 20 dni przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej,
  6. rodziców – pisemnie w zeszytach przedmiotowych w terminach ustalonych           w ust. 4 pkt 1.
  7. Rodzice powinni zapoznać się z przewidywanymi ocenami klasyfikacyjnymi śródrocznymi i rocznymi oraz potwierdzić ten fakt swoim podpisem.
  8. Szczegółowe zasady oceniania zachowania.
  9. Wychowawca oddziału na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów oraz ich rodziców o:
  10. warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania,
  11. warunkach i trybie otrzymania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
  12. Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania uwzględnia następujące podstawowe obszary:
  13. wywiązywanie się z obowiązków ucznia,
  14. postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej,
  15. dbałość o honor i tradycje szkoły,
  16. dbałość o piękno mowy ojczystej,
  17. dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób,
  18. godne i kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią,
  19. okazywanie szacunku innym osobom.
  20. W klasach I–III śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania jest oceną opisową.
  21. Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, roczną i końcową ocenę klasyfikacyjną zachowania ustala się według następującej skali:
  22. wzorowe,
  23. bardzo dobre,
  24. dobre,
  25. poprawne,
  26. nieodpowiednie,
  27.  
  28. Ocena klasyfikacyjna zachowania nie ma wpływu na: oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych oraz promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły.
  29. Warunki i tryb uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny zachowania.
  30. Uczeń lub jego rodzic przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej może zwrócić się do dyrektora z wnioskiem o podwyższenie ustalonej rocznej oceny zachowania o jedną ocenę wyżej.
  31. Dyrektor na posiedzeniu rady pedagogicznej przedstawia wniosek ucznia lub rodzica o ponowne rozpatrzenie rocznej oceny zachowania.
  32. Rada pedagogiczna po wysłuchaniu opinii wychowawcy klasy ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania w drodze głosowania.
  33. Rada pedagogiczne może ocenę podwyższyć, zostawić taką samą, lecz nie może jej obniżyć.
  34. Zasady oceniania bieżącego
  35. Uczeń otrzymuje oceny za:
  36. prace klasowe sprawdzające wiadomości i umiejętności ucznia z większej partii materiału nauczania,
  37. sprawdziany,
  38. kartkówki,
  39. pracę na lekcji (indywidualną lub grupową),
  40. odpowiedzi ustne,
  41. przygotowanie do lekcji,
  42. prowadzenie zeszytu,
  43. posiadanie potrzebnych przyborów,
  44. prace domowe,
  45.  
  46. Terminy prac klasowych i sprawdzianów nauczyciel przedmiotu podaje uczniom do wiadomości z tygodniowym wyprzedzeniem.
  47. Kartkówki przeprowadza się bez uprzedniego poinformowania ucznia. Kartkówki nauczyciel sprawdza, ocenia i informuje o wynikach uczniów na najbliższych zajęciach.
  48. W ciągu tygodnia uczeń może mieć najwyżej dwie prace klasowe lub dwa sprawdziany.
  49. Terminy realizacji prac pisemnych ustala nauczyciel w porozumieniu z uczniami.
  50. Zmiana terminu, o którym mowa w ust. 5, może nastąpić na uzasadnione życzenie uczniów.
  51. Nauczyciel jest zobowiązany sprawdzić i ocenić prace klasowe i sprawdziany oraz poinformować o ich wynikach uczniów w ciągu dwóch tygodni.
  52. Przy pracach pisemnych stosuje się kryteria procentowe, przeliczone na oceny sprawdzianu, prac klasowych z całego działu według następującej skali:
  • niedostateczny 0-30 %
  • dopuszczający 31-45 %
  • dostateczny 46-70 %
  • dobry 71-90 %
  • bardzo dobry 91-99 %
  • celujący 100 %
  1. Jeżeli uczeń opuścił z przyczyn losowych pracę klasową, to powinien ją napisać w ciągu tygodnia od dnia przyjścia do szkoły.
  2. Uczeń ma prawo poprawić ocenę niedostateczną z pracy klasowej lub sprawdzianu w ciągu jednego tygodnia od dnia uzyskania informacji o ocenie, w formie uzgodnionej z nauczycielem.
  3. Ewentualne braki w wiadomościach i umiejętnościach koryguje nauczyciel przedmiotu w czasie doraźnych indywidualnych zajęć z uczniami.
  4. Prace klasowe, sprawdziany, kartkówki, prace pisemne są przechowywane przez nauczycieli przedmiotu przez okres jednego roku i udostępniane rodzicom lub prawnym opiekunom uczniów.
  5. Uczeń ma prawo do nieoceniania po dłuższej, usprawiedliwionej nieobecności (jeden tydzień i dłużej) w okresie do trzech dni po przyjściu do szkoły lub w terminie ustalonym indywidualnie z nauczycielem danych zajęć edukacyjnych.
  • Oceny bieżące w klasach I–III ustala się w następującej skali od 1 do 6:
  1. znakomicie – 6,
  2. bardzo dobrze – 5,
  3. dobrze – 4,
  4. dostatecznie – 3,
  5. z pomocą nauczyciela – 2,
  6. bardzo słabo, pracuj więcej - 1
  7. W klasach I–III ocena klasyfikacyjna jest oceną opisową.
  8. Ocena opisowa powinna spełniać następujące funkcje:
  9. diagnostyczną – dającą odpowiedź na pytanie, jak daleko w rozwoju jest uczeń względem wymagań stawianych przez nauczyciela,
  10. informacyjną – przekazującą informacje, co dziecko zdołało opanować, poznać, zrozumieć, udoskonalić,
  11. korekcyjną – odpowiadającą na pytania nad czym uczeń musi jeszcze popracować,
  12. motywacyjną – zachęcającą ucznia do samo rozwoju dalszego wysiłku, dodająca wiary we własne siły i nadzieję na osiągnięcie sukcesu.
  13. Oceny bieżące i oceny klasyfikacyjne śródroczne i roczne w klasach IV–VIII ustala się według obowiązującej skali ocen:
  14. stopień celujący – 6,
  15. stopień bardzo dobry – 5,
  16. stopień dobry – 4,
  17. stopień dostateczny – 3,
  18. stopień dopuszczający – 2,
  19. stopień niedostateczny – 1.
  20. W przypadku ocen bieżących dopuszcza się stawianie znaku „+”, co oznacza, że uczeń spełnił wymagania na daną ocenę oraz niektóre wymagania na ocenę wyższą.
  21. Pozytywnymi ocenami są oceny ustalone w stopniach, o których mowa w ust. 4 pkt 1–5.
  22. Negatywną oceną jest ocena ustalona w stopniu, o którym mowa w ust. 1 pkt 6.
  23. Ustala się następujące ogólne kryteria oceniania:
  • stopień celujący otrzymuje uczeń, który:
  1. posiadł wiedzę i umiejętności znacznie wykraczające poza program nauczania przedmiotu w danej klasie, samodzielnie i twórczo rozwija własne uzdolnienia,
  2. biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych lub praktycznych z programu nauczania danej klasy, proponuje rozwiązania nietypowe, rozwiązuje także zadania wykraczające poza program nauczania danej klasy,
  3. osiąga sukcesy w konkursach i olimpiadach przedmiotowych, zawodach sportowych i innych, kwalifikując się do finałów na szczeblu gminnym, regionalnym, wojewódzkim albo krajowym lub posiada inne porównywalne osiągnięcia;
  • stopień bardzo dobry otrzymuje uczeń, który:
  1. opanował pełen zakres wiedzy i umiejętności, określony programem nauczania przedmiotu w danej klasie,
  2. sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami, rozwiązuje samodzielnie problemy teoretyczne i praktyczne ujęte programem nauczania, potrafi zastosować posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań i  problemów w nowych sytuacjach;
  • stopień dobry otrzymuje uczeń, który:
  1. nie opanował w pełni wiadomości określonych programem nauczania    w danej klasie na poziomie przekraczającym wymagania zawarte                                      w podstawie programowej,
  2. poprawnie stosuje wiadomości, rozwiązuje (wykonuje) samodzielnie typowe zadania teoretyczne lub praktyczne;
  • stopień dostateczny otrzymuje uczeń, który:
  1. opanował wiadomości i umiejętności określone programem nauczania w danej klasie na poziomie nieprzekraczającym wymagań (podstawowych) zawartych w podstawie programowej,
  2. rozwiązuje (wykonuje) typowe zadania teoretyczne lub praktyczne o średnim stopniu trudności;
  • stopień dopuszczający otrzymuje uczeń, który:
  1. ma braki w opanowaniu podstaw programowych, ale braki te nie przekreślają możliwości uzyskania przez ucznia podstawowej wiedzy   z danego przedmiotu w ciągu dalszej nauki,
  2. rozwiązuje (wykonuje) zadania teoretyczne i praktyczne o niewielkim stopniu trudności;
  • stopień niedostateczny otrzymuje uczeń, który:
  1. nie opanował wiadomości i umiejętności określonych w podstawie programowej nauczania przedmiotu w danej klasie, a braki w wiadomościach i umiejętnościach uniemożliwiają dalsze zdobywanie wiedzy z tego przedmiotu,
  2. nie jest w stanie rozwiązać (wykonać) zadań o niewielkim (elementarnym) stopniu trudności.
  3. Uczeń klasy I–III szkoły podstawowej otrzymuje w każdym roku szkolnym promocję do klasy programowo wyższej.
  4. W wyjątkowych przypadkach, uzasadnionych poziomem rozwoju i osiągnięć ucznia w danym roku szkolnym lub stanem zdrowia ucznia, rada pedagogiczna może postanowić o powtarzaniu klasy przez ucznia klasy I–III szkoły podstawowej, na wniosek wychowawcy oddziału po zasięgnięciu opinii rodziców ucznia lub na wniosek rodziców ucznia po zasięgnięciu opinii wychowawcy oddziału.
  5. Na wniosek rodziców ucznia i po uzyskaniu zgody wychowawcy oddziału albo na wniosek wychowawcy oddziału i po uzyskaniu zgody rodziców ucznia rada pedagogiczna może postanowić o promowaniu ucznia klasy I i II szkoły podstawowej do klasy programowo wyższej również w ciągu roku szkolnego, jeżeli poziom rozwoju i osiągnięć ucznia rokuje opanowanie w jednym roku szkolnym treści nauczania przewidzianych w programie nauczania dwóch klas.
  6. Począwszy od klasy IV, uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania uzyskał roczne pozytywne oceny klasyfikacyjne.
  • Egzamin poprawkowy
  1. Począwszy od klasy IV, uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej otrzymał negatywną ocenę klasyfikacyjną z jednych albo dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych, może przystąpić do egzaminu poprawkowego z tych zajęć.
  2. Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły.
  3. Egzamin poprawkowy przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej.
  4. Egzamin poprawkowy z plastyki, muzyki, zajęć artystycznych, zajęć technicznych, informatyki, zajęć komputerowych i wychowania fizycznego ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.
  5. Egzamin poprawkowy przeprowadza się w ostatnim tygodniu ferii letnich. Termin egzaminu poprawkowego wyznacza dyrektor szkoły do dnia zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
  6. Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja, w której skład wchodzą:
  7. dyrektor albo nauczyciel wyznaczony przez dyrektora szkoły – jako przewodniczący komisji,
  8. nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne,
  9. nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne.
  10. Nauczyciel, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje w skład komisji innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.
  11. Z egzaminu poprawkowego sporządza się protokół, zawierający w szczególności:
  12. nazwę zajęć edukacyjnych, z których był przeprowadzony egzamin,
  13. imiona i nazwiska osób wchodzących w skład komisji,
  14. termin egzaminu poprawkowego,
  15. imię i nazwisko ucznia,
  16. zadania egzaminacyjne,
  17. ustaloną ocenę klasyfikacyjną.
  18. Do protokołu, o którym mowa w ust. 6, dołącza się, odpowiednio, pisemne prace ucznia, zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia i zwięzłą informację o wykonaniu przez ucznia zadania praktycznego. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
  19. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez dyrektora szkoły, nie później niż do końca września.
  20. Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej.
  21. Rada pedagogiczna, uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia, może jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować do klasy programowo wyższej ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, pod warunkiem, że te zajęcia są realizowane w klasie programowo wyższej.
  22. Egzamin klasyfikacyjny
  23. Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku albo wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na tych zajęciach przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia, odpowiednio, w okresie lub semestrze, za który przeprowadzana jest klasyfikacja.
  24. Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny.
  25. Uczeń nieklasyfikowany z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny za zgodą rady pedagogicznej.
  26. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły.
  27. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się nie później niż w dniu poprzedzającym dzień zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych. Termin przeprowadzenia egzaminu klasyfikacyjnego uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami.
  28. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu klasyfikacyjnego w terminie ustalonym zgodnie z ust. 5, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie wyznaczonym przez dyrektora.
  29. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza komisja, w której skład wchodzą:
  30. dyrektor albo nauczyciel wyznaczony przez dyrektora szkoły – jako przewodniczący komisji,
  31. nauczyciel albo nauczyciele obowiązkowych zajęć edukacyjnych, z których jest przeprowadzany ten egzamin.
  32. Podczas egzaminu klasyfikacyjnego mogą być obecni – w charakterze obserwatorów – rodzice ucznia.
  33. Z egzaminu klasyfikacyjnego sporządza się protokół, zawierający w szczególności:
  34. nazwę zajęć edukacyjnych, z których był przeprowadzony egzamin,
  35. imiona i nazwiska osób wchodzących w skład komisji, o której mowa w ust. 7,
  36. termin egzaminu klasyfikacyjnego,
  37. imię i nazwisko ucznia,
  38. zadania egzaminacyjne,
  39. ustaloną ocenę klasyfikacyjną.
  40. Do protokołu, o którym mowa w ust. 9, dołącza się pisemne prace ucznia oraz zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
  41. Warunki i tryb uzyskania wyższych niż przewidywane rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych
  42. Uczeń lub jego rodzice mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora, jeżeli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania zostały ustalone niezgodnie z przepisami dotyczącymi trybu ustalania tych ocen.
  43. Zastrzeżenia, o których mowa w ust. 1, zgłasza się nie później jednak niż w terminie dwóch dni roboczych od dnia zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
  44. W przypadku stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania zostały ustalone niezgodnie z przepisami dotyczącymi trybu ustalania tych ocen, dyrektor szkoły powołuje komisję, która w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej:
  45. z zajęć edukacyjnych – przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia oraz ustala roczną ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych,
  46. zachowania – ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania.
  47. Sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej.
  48. Sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia z plastyki, muzyki, zajęć artystycznych, zajęć technicznych, informatyki, zajęć komputerowych      i wychowania fizycznego ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.
  49. Sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia przeprowadza się nie później niż  w terminie pięciu dni od dnia zgłoszenia zastrzeżeń, o których mowa w ust. 1. Termin sprawdzianu uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami.
  50. Ustalona przez komisję, o której mowa w ust. 3, roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych oraz roczna ocena klasyfikacyjna zachowania nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny.
  51. W skład komisji, o której mowa w ust. 3 pkt 1 wchodzi:
  52. dyrektor szkoły albo nauczyciel wyznaczony przez dyrektora szkoły – jako przewodniczący komisji,
  53. nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne,
  54. nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne.
  55. W skład komisji, o której mowa w ust. 3 pkt 2, wchodzi:
  56. dyrektor szkoły albo nauczyciel wyznaczony przez dyrektora szkoły – jako przewodniczący komisji,
  57. wychowawca,
  58. nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w danym oddziale,
  59. pedagog, jeżeli jest zatrudniony w szkole,
  60. psycholog, jeżeli jest zatrudniony w szkole.
  61. Komisja, o której mowa w ust. 3 pkt 2 , ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania w terminie pięciu dni od dnia zgłoszenia zastrzeżeń, o których mowa w ust. 1. Ocena jest ustalana w drodze głosowania zwykłą większością głosów. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.
  62. Z posiedzenia komisji, o której mowa w ust. 3 pkt 2, sporządza się protokół, zawierający w szczególności:
  63. imiona i nazwiska osób wchodzących w skład komisji,
  64. imię i nazwisko ucznia,
  65. wynik głosowania,
  66. ustaloną ocenę klasyfikacyjną zachowania wraz z uzasadnieniem.
  67. Ze sprawdzianu wiadomości i umiejętności ucznia, o którym mowa w ust. 3 pkt 1, sporządza się protokół, zawierający w szczególności:
  68. nazwę zajęć edukacyjnych, z których był przeprowadzony sprawdzian,
  69. imiona i nazwiska osób wchodzących w skład komisji,
  70. termin sprawdzianu wiadomości i umiejętności,
  71. imię i nazwisko ucznia,
  72. zadania sprawdzające,
  73. ustaloną ocenę klasyfikacyjną.
  74. Nauczyciel, o którym mowa w ust. 8 pkt 2, może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje w skład komisji innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.
  75. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do sprawdzianu,                       o którym mowa w ust. 3, w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego                   w dodatkowym terminie wyznaczonym przez dyrektora w uzgodnieniu z uczniem         i jego rodzicami.
  76. Uczeń kończy szkołę podstawową z wyróżnieniem, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią końcowych ocen klasyfikacyjnych co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą końcową ocenę klasyfikacyjną zachowania.
  77. W ostatnim roku nauki przeprowadzony jest sprawdzian przewidziany w przepisach odrębnych.

Informacje ogólne o egzaminie ósmoklasisty

  • Egzamin jest przeprowadzany w formie pisemnej przez trzy kolejne dni.
  • Uczeń w klasie ósmej przystępuje do egzaminu z trzech przedmiotów:
  1. z języka polskiego (120 min.)
  2. z matematyki (100 min.)
  3. z języka obcego nowożytnego (90 min.)
  • Egzamin jest obowiązkowy dla uczniów klasy VIII szkoły podstawowej.
  • Egzamin nie ma progu zdawalności.
  • Ósmoklasista będzie zobowiązany do przystąpienia do egzaminu z czterech przedmiotów obowiązkowych:
  1. języka polskiego,
  2. matematyki,
  3. języka obcego nowożytnego,
  4. jednego przedmiotu do wyboru spośród przedmiotów: biologia, chemia, fizyka, geografia lub historia.
  5. Zasady oceniania wewnątrzszkolnego podlegają ewaluacji.

 

UCZNIOWIE SZKOŁY

Prawa i obowiązki ucznia

     

  • 13. 1. Uczeń ma prawo do:
  1. właściwie zorganizowanego procesu kształcenia, zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej;
  2. opieki wychowawczej i zapewnionych warunków bezpieczeństwa, ochrony przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej, do ochrony i poszanowania jego godności;
  3. życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno-wychowawczym;
  4. swobody wyrażania myśli i przekonań, w szczególności dotyczących życia szkoły oraz wyznawanej religii, jeśli nie narusza tym dobra innych osób;
  5. rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów;
  6. sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny oraz ustalonych sposobów kontroli postępów w nauce;
  7. pomocy w przypadku trudności w nauce;
  8. korzystania z poradnictwa psychologicznego i zawodowego;
  9. korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków dydaktycznych; księgozbioru biblioteki podczas zajęć szkolnych i pozaszkolnych;
  10. wpływania na życie szkoły przez działalność samorządową, zrzeszanie się w organizacjach działających w szkole.
  11. Uczeń ma obowiązek:
  12. zachować się w każdej sytuacji w sposób godny młodego Polaka;
  13. noszenia schludnego stroju: stonowane kolory odzieży wierzchniej (bez jaskrawych i wielobarwnych strojów), nie noszenia biżuterii zagrażającej życiu i zdrowiu ucznia i innych, nie używania makijażu, bez farbowanych włosów,  i pomalowanych paznokci, nie noszenia krótkich spódnic oraz spodni biodrówek, nie noszenia bluzek z dużymi dekoltami, ucznia obowiązuje strój galowy podczas uroczystości szkolnych i lokalnych: granatowe lub czarne spodnie lub spódnice, białe bluzki lub koszule;
  14. wykorzystania w pełni czasu przeznaczonego na naukę oraz rzetelnej pracy nad poszerzeniem swej wiedzy i umiejętności, uczęszczania na zajęcia wynikające z planu zajęć, uczeń jest zobowiązany do przybycia do sali, w której się one odbywają:
  15. właściwego zachowania się w trakcie zajęć edukacyjnych: ma obowiązek zachować podczas lekcji należytą uwagę, nie rozmawiać z innymi uczniami, zabierać głos tylko po upoważnieniu go do tego przez nauczyciela;
  16. systematycznego przygotowania się do zajęć szkolnych, odrabiania prac poleconych przez nauczyciela do wykonania w domu;
  17. uczestniczenia w wybranych przez siebie zajęciach pozalekcyjnych  i wyrównawczych;
  18. usprawiedliwiania w określonym terminie i formie nieobecności na zajęciach edukacyjnych – usprawiedliwienie uczeń zobowiązany jest przedłożyć w dniu stawienia się na zajęciach i powinno być sporządzone przez rodziców w formie pisemnego oświadczenia o przyczynach nieobecności dziecka;
  19. postępować zgodnie z dobrem szkolnej społeczności;
  20. dbania o honor i tradycję szkoły oraz współtworzenie jej autorytetu;
  21. godnie i kulturalnie zachowywać się w szkole i poza nią;
  22. dbać o piękno mowy ojczystej;
  23. okazywać szacunek nauczycielom i innym pracownikom szkoły;

         ł.     podporządkować się Zarządzeniom Dyrektora szkoły, Rady           

                Pedagogicznej, nauczycielom oraz ustaleniom samorządu klasowego lub

                      szkolnego;

  1. przestrzegania zasad współżycia społecznego:

          - uczeń okazuje szacunek dorosłym i kolegom,

          - przeciwstawia się przejawom wulgaryzmu i brutalności,

         - szanuje poglądy i przekonania innych.

  1.      Nagrody i kary:
  2. społeczność szkolna nagradza ucznia za:
  • rzetelna naukę i pracę społeczną,
  • wzorową postawę,
  • osiągnięcia w konkursach, olimpiadach, zawodach sportowych,
  • dzielność i odwagę;
  1. rodzaje nagród:
  • pochwała wychowawcy klasy,
  • pochwała opiekuna organizacji,
  • pochwała dyrektora szkoły przed całą społecznością szkolną,
  • list pochwalny do rodziców,
  • świadectwo z wyróżnieniem dla uczniów klasy IV – VIII,
  • dyplomy i nagrody książkowe lub rzeczowe,
  • stypendium naukowe lub sportowe;
  1. za nieprzestrzeganie postanowień statutu uczeń może być ukarany poprzez:
  • upomnieniem wychowawcy klasy,
  • upomnieniem lub naganą dyrektora szkoły,
  • pisemne powiadomienie rodziców o nagannym zachowaniu ucznia przez wychowawcę klasy i dyrektora szkoły,
  • zawieszeniem prawa do udziału w zajęciach pozalekcyjnych, do reprezentowania szkoły na zewnątrz,
  • obniżeniem oceny z zachowania;
  1. powiadomienie policji w przypadku:
  • kradzieży (w porozumieniu z rodzicami dziecka pokrzywdzonego i na ich wniosek),
  • bycia pod wpływem alkoholu na terenie szkoły,
  • zażywania narkotyków, środków odurzających lub ich rozprowadzania na terenie szkoły,
  • fizycznego i psychicznego znęcania się nad innymi uczniami,
  • brutalności,
  • dopuszczenie się innych wykroczeń, które naruszają ogólnie przyjęte zasady moralne i społeczne;
  1. niedopuszczalne jest stosowanie kar naruszających nietykalność  i godność osobistą uczniów;
  2. dyrektor szkoły jest zobowiązany poinformować na piśmie rodziców ucznia o zastosowaniu wobec niego kary;
  3. wykonanie kary może być zawieszone na czas próby (nie dłuższy niż pół roku) jeżeli uczeń uzyska poręczenie samorządu klasowego lub szkolnego, Rady Rodziców, Rady Pedagogicznej albo innej organizacji społecznej,
  • uczeń ma prawo odwołać się od nałożonej kary składając na piśmie uzasadnienie do dyrektora szkoły,
  • odwołanie można składać najpóźniej do 7 dnia od nałożenia kary,
  • dyrektor rozpatruje wniosek i w ciągu 7 dni powiadamia ucznia o swojej decyzji, która jest ostateczna.

 

                 Organizacja doradztwa zawodowego

 

  • 14 . 1. W szkole organizuje się działania z zakresu doradztwa edukacyjno-zawodowego.
  1. Doradztwo w szkole funkcjonuje na podstawie wewnątrzszkolnego systemu doradztwa.
  2. W ramach doradztwa edukacyjno-zawodowego w szkole ustala się zasady współpracy z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczna oraz innymi poradniami specjalistycznymi lub instytucjami świadczącymi poradnictwo i pomoc dla uczniów i rodziców w zakresie wyboru dalszej drogi edukacyjno-zawodowej.
  3. Organizacja doradztwa edukacyjno-zawodowego w szkole polega na:
  4. prowadzeniu zajęć z zakresu doradztwa, celem rozpoznania zainteresowań i predyspozycji zawodowych uczniów, prowadzących do dokonania prawidłowych wyborów, pomoc w wyborze dalszego kształcenia i kariery zawodowej;
  5. diagnozowaniu potrzeb uczniów, doradztwie w wyborze dalszej drogi edukacji;
  6. rozwijaniu umiejętności selekcjonowania informacji dotyczących edukacji i rynku pracy;
  7. doradztwie ścieżki edukacyjno-zawodowej dla uczniów niepełnosprawnych;
  8. diagnozowaniu potrzeb rynku, gromadzeniu i udostępnianiu uczniom informacji edukacyjnych i zawodowych właściwych dla danego poziomu kształcenia;
  9. nawiązywaniu współpracy z zakładami pracy, firmami, osobami odpowiedzialnymi za nabór, rekrutację w konkretnym zawodzie;
  10. organizowanie spotkań z potencjalnymi pracodawcami;
  11. współpraca z innymi nauczycielami i wychowawcami w zakresie działań doradztwa zawodowego w szkole.

 

                     DOKUMENTOWANIE  PRZEBIEGU NAUCZANIA I OSIĄGNIĘĆ

                     EDUKACYJNYCH UCZNIA

 

  • 15. 1Każdy wychowawca klasy prowadzi zeszyt obserwacji ucznia, w którym zapisuje

                 uwagi pozytywne i negatywne dotyczące pracy i zachowania ucznia.                                   

  1. Pod koniec semestru wychowawca wystawiając uczniowi ocenę z zachowania dokonuje bilansu uwag pozytywnych i negatywnych, stosując się do podanych kryteriów.
  2. Każdy nauczyciel zobowiązany jest prowadzić dokumentację postępów edukacyjnych ucznia, opracowanej przez siebie i uwzględnionej w przedmiotowym systemie oceniania.
  3. Nauczyciel przechowuje prace pisemne uczniów przez bieżący rok szkolny.
  4. Szkoła prowadzi dla każdego oddziału dziennik lekcyjny oraz arkusz ocen, w którym dokumentuje się przebieg nauczania w danym roku szkolnym.
  5. Każdy nauczyciel pracujący w szkole prowadzi dziennik zajęć pozalekcyjnych realizując 2 godziny wg art. 42, ust 2, pkt.2.

 

                 ŚWIADECTWA

 

  • 16. 1. Świadectwo wypełnia się bez poprawek pismem komputerowym. Imię (imiona),

  miesiąc wystawienia świadectwa lub dyplomu wpisuje się słowami w pełnym                   

               brzmieniu, bez stosowania skrótów. Jako datę wystawienia świadectwa przyjmuje 

               się datę zakończenia  rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych.                            

  1. Nazwę szkoły wpisuje się w pełnym brzmieniu, zgodnie z nazwą ustaloną w statucie szkoły. W wierszach, które nie są wypełnione, wstawia się poziomą kreskę,                            a w przypadku zwolnienia ucznia z zajęć edukacyjnych wpisuje się słowo                 „zwolniony (a)”.
  2. W świadectwach ukończeniach szkoły w części dotyczącej wyników klasyfikacji rocznej lub końcowej przeznaczonej na wpisanie zajęć edukacyjnych obowiązujących wpisuje się zajęcia edukacyjne i oceny rocznej lub końcowej uzyskane w klasie programowo najwyższej, oraz zajęcia edukacyjne oceny rocznej lub końcowej, z których nauka, zgodnie z ramowym planem nauczania, zakończyła się w klasie programowo niższej.
  3. Wynik egzaminu ósmoklasisty nie wpływa na ukończenie szkoły. Wynik egzaminu ósmoklasisty odnotowuje się na świadectwie ukończenia szkoły.

 

                 ARKUSZE OCEN

 

  • 17. 1. Szkoła prowadzi dla każdego ucznia przez okres jego nauki arkusz ocen.
  1. Arkusz ocen wypełnia się bez poprawek, pismem komputerowym. Imię (imiona), nazwisko i miesiąc urodzenia ucznia, klasę (semestr), oceny z zajęć edukacyjnych, ocenę z zachowania oraz miesiąc wystawienia świadectwa lub dyplomu wpisuje się słowami w pełnym brzmieniu, zgodnie z nazwą ustaloną w statucie szkoły. W wierszach, które nie są wypełnione, wstawia się poziomą kreskę, a w przypadku zwolnienia ucznia z zajęć edukacyjnych wpisuje się słowo „zwolniony (a)”.
  2. W arkuszach ocen uczniów w kolejnych rubrykach przeznaczonych na wpisanie ocen rocznych wpisuje się nazwy zajęć edukacyjnych realizowanych w danej klasie, zgodnie ze szkolnym planem nauczania, a w następnych rubrykach przeznaczonych na wpisanie ocen końcowych wpisuje się oceny roczne lub końcowe uzyskane przez uczniów w wyniku klasyfikacji rocznej lub końcowej w kolejnych latach szkolnych. W rubrykach przeznaczonych na wpisanie ocen za I semestr stawia się poziomą kreskę.
  3. W arkuszach ocen, w części dotyczącej informacji o egzaminach w danym roku szkolnym, wpisuje się informację o egzaminach klasyfikacyjnych i poprawkowych, przeprowadzonych w wyniku klasyfikacji rocznej lub końcowej. Nie wpisuje się informacji dotyczących egzaminu sprawdzającego.
  4. Wpisów do arkusza ocen dokonuje wychowawca klasy, na podstawie danych zawartych w księdze uczniów, dzienniku lekcyjnym, protokołach egzaminów  i protokołach Rady Pedagogicznej. Osoba wypełniająca arkusz ocen potwierdza podpisem zgodność wpisów z dokumentami, na podstawie których ich dokonano.
  5. Podstawą wpisu o klasyfikowaniu, promowaniu lub ukończeniu przez ucznia szkoły jest uchwała Rady Pedagogicznej, której datę wpisuje się do arkusza ocen.
  6. W przypadku dokonania błędnego wpisu w arkuszu ocen, osoba wypełniająca arkusz skreśla błędne informacje i wpisuje właściwe kolorem czerwonym i parafuje je.

 EWALUACJA WSO

 

  • 18. Ewaluacja WSO prowadzona będzie w zależności od zaistniałych potrzeb na podstawie informacji wynikających z diagnozowania pracy szkoły oraz rozporządzeń MEN.

POSTANOWIENIA KOŃCOWE.

 

  • 19.  1.  Szkoła może ubiegać się o nadanie jej imienia.
  1.   Imię szkoły nadaje organ prowadzący – Gmina Złotów.
  2.   Szkoła ma prawo do posiadania własnego ceremoniału szkolnego.
  3.   Szkoła używa pieczęci okrągłej i stempla według ustalonego wzoru.
  4.   Szkoła prowadzi dokumentację zgodną z obowiązującą instrukcją kancelaryjną

                  i ustaleniami Ministerstwa Edukacji Narodowej.

  1.   Szkoła przechowuje dokumentację, która jest podstawą wydawania świadectw

                   i ich duplikatów zgodnie z odrębnymi przepisami.

  1.     Zasady gospodarki finansowej i materiałowej szkoły określają odrębne przepisy.

 

  • 20. 1. W sytuacjach konfliktowych dąży się do tego, by spory rozstrzygane były

                 wewnątrz szkoły. Rolę mediatora powinni pełnić:

  • w odniesieniu do rodziców – przewodniczący Rady Rodziców,
  • w odniesieniu do Samorządu Uczniowskiego – nauczyciel opiekun samorządu.
  1.   Postępowanie wyjaśniające powinno być prowadzone wewnątrz danego organu    

Szkoły. W przypadku występowania przeciągających się sporów lub konfliktów    obowiązek ich oceny i eliminacji spoczywa na dyrektorze szkoły.

  1. W sytuacjach niemożności rozwiązania konfliktu wewnątrz szkoły, dyrektor szkoły bądź inny organ szkoły może zwrócić się z prośbą o pomoc do organu prowadzącego lub nadzorującemu szkołę zgodnie z kompetencjami w ustawie o systemie oświaty.
  2. Regulaminy wewnątrzszkolne określające działalność organów szkoły nie mogą być sprzeczne z zapisami Statutu Szkoły.
  3. Organem kompetentnym do uchwalenia zmian w Statucie Szkoły jest Rada Pedagogiczna.
  4. Dokonywanie zmian w Statucie Szkoły odbywa się zgodnie z obowiązującymi przepisami.

 

  • 21. Dyrektor zapewnia zapoznanie się ze Statutem wszystkim organom szkoły.

 

  • 22. Upoważnia się dyrektora szkoły, aby co najmniej w trzech nowelizacjach Statutu

                  Szkoły opublikował jego tekst jednolity.

 

  • 23. Z dniem wejścia w życie niniejszego Statutu, traci moc Statut Szkoły z dnia 23

                  stycznia 2011r.

 

  • 24. Statut Szkoły wchodzi w życie z dniem uchwalenia.

                  data 28.11.2017r.

                  podpis przewodniczącego Rady Pedagogicznej: …………………………………….

 

Rada Pedagogiczna przyjęła i uchwałą zatwierdziła tekst jednolity statutu w dniu 28.11.2017r.

                                   

   

 

 

 

 

 

 

Osoby odpowiedzialne

Autor:Emilia Hudowicz
Odpowiada:Anna Witecka
Wytworzył:Emilia Hudowicz
Data ostatniej zmiany:2019-05-31 14:34:08

Archiwum

Data Autor
2019-05-31 14:31 Emilia Hudowicz zobacz

Statystyki

Odwiedzin na stronie: 188