Archwium - Przedmiot działalności
KONCEPCJA PRACY
SPECJALNEGO OŚRODKA
SZKOLNO-WYCHOWAWCZEGO
W STOKU LACKIM NA LATA 2014-2015
Wstęp
„Nie można zmienić żadnego z dzieci na inne niż jest, można obudzić to , co drzemie w duszy dziecka.”
Erich Fromm
Fundamentalne zadanie szkoły to nauczanie i wychowanie. Centralne miejsce zajmuje w nim uczeń .
Wychowanek Specjalnego Ośrodka Szkolno Wychowawczego to uczeń ze specyficznymi potrzebami i możliwościami, dlatego też działania podejmowane w takim Ośrodku muszą przede wszystkim uwzględniać specjalne potrzeby edukacyjne dzieci i młodzieży, polegające na zapewnieniu odpowiedniego zaplecza technicznego, przygotowania kadry pedagogicznej, klimatu wychowawczego dającego dziecku poczucie bezpieczeństwa.
Specjalny Ośrodek Szkolno – Wychowawczy w Stoku Lackim to miejsce wyjątkowe. W pałacowych warunkach (pałac neorenesansowy z końca XIX w.), bajkowym otoczeniu, a przede wszystkim w ciepłej i przyjaznej atmosferze uczą się dzieci i młodzież o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Budynek szkoły jest bez barier architektonicznych, w pełni przystosowany do potrzeb niepełnosprawnych ruchowo (windy, podjazdy, barierki)
Ośrodek przeznaczony jest dla uczniów niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu umiarkowanym, znacznym i głębokim, z niepełnosprawnościami sprzężonymi, autyzmem, Zespołem Downa, porażeniem mózgowym i innymi poważnymi schorzeniami. Jest to miejsce radości i zadowolenia, entuzjazmu z własnej pracy, gdzie dziecko poznaje smak sukcesów zespołowych i indywidualnych, tu również uczy się mierzyć z porażkami, przygotowując się do aktywnego i twórczego życia.
W swojej pracy opieramy się na uczciwości i odpowiedzialności. Celem naszej pracy jest wszechstronne przygotowanie naszych uczniów do satysfakcjonującego wszystkich funkcjonowania w społeczeństwie. Przekazujemy naszym wychowankom te wartości, według których sami postępujemy. Pragniemy, aby byli oni szczęśliwi, bezpieczni i otoczeni miłością tak jak w domu rodzinnym.
Specjalny Ośrodek Szkolno Wychowawczy w Stoku Lackim:
1. Szanuje prawa dziecka do :
- wszechstronnego rozwoju we własnym tempie,
- do „ intymności” bycia sobą,
- do różnych dróg zdobywania wiedzy i umiejętności,
- do możliwości wyboru w działaniu,
- do zabawy, pracy i nauki w grupie rówieśniczej,
- do szacunku, akceptacji i kontrolowanego wyrażania własnych emocji
2. Rozwija u dziecka;
- zaangażowanie i chęć działania,
- poczucie obowiązku i sumiennej pracy,
- samodzielność i zaradność,
- poczucie współzależności i współodpowiedzialności za siebie i innych,
- poczucie własnej wartości,
- poczucie pozytywnego obrazu samego siebie,
- postawę pozytywnego, zrównoważonego reagowania w sytuacjach trudnych,
- właściwy sposób wyrażania ocen i sądów,
- twórcze myślenie,
- chęć dążenia do samorozwoju i samodoskonalenia
2. Integruje dziecko z:
- grupą rówieśniczą,
- społecznością szkolną,
- społecznością lokalną (miasta, powiatu, regionu).
Rozdział I
MISJA PLACÓWKI
„Przywrócenie dziecku wiary w siebie i ukazanie mu, że jest wartościowe
Wysoka jakość nauczania, wychowania i opieki
Wspomaganie wszechstronnego rozwoju uczniów/wychowanków
Przygotowanie uczniów/wychowanków do samodzielnego życia
Pomoc pedagogiczna, psychologiczna i rewalidacyjna dziecku
Pomoc rodzinie
Przestrzeganie zasad partnerstwa i dialogu
Atmosfera wzajemnego poszanowania”
Misją Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Stoku Lackim jest tworzenie uczniom niepełnosprawnym intelektualnie warunków do pełnego harmonijnego rozwoju intelektualnego, psychicznego i fizycznego, a w szczególności wyposażenie ich – stosownie do możliwości - w takie wiadomości i umiejętności, które pozwolą im na funkcjonowanie w społeczeństwie w miarę niezależnie i godnie. Naszym priorytetem jest służenie dzieciom. Pragniemy przygotować ich do mądrego i aktywnego udziału w życiu społecznym. We współpracy z rodzicami, kształtujemy ich na ludzi otwartych, wrażliwych na potrzeby innych i potrafiących cieszyć się pięknem życia. Otaczamy ich pomocą, akceptacją i życzliwością.
Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Stoku Lackim zapewnia swoim wychowankom zdobywanie wiedzy i umiejętności niezbędnych w samodzielnym funkcjonowaniu. Prowadzi działania zmierzające do wyrównywania i kompensowania deficytów rozwojowych uczniów i wychowanków. Wspiera podopiecznych we wszechstronnym rozwoju, wychowuje i zapewnia im bezpieczeństwo. Umożliwia absolwentom gimnazjum dokonanie świadomego wyboru dalszego kształcenia, zaś uczniom szkoły przysposabiającej do pracy kształcenie umożliwiające nabywanie umiejętności niezbędnych do, w miarę samodzielnego, godnego życia oraz wykonywania pracy.
Zadania Specjalnego Ośrodka Szkolno Wychowawczego w Stoku Lackim to:
- Realizacja zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego.
- Zapewnienie odpowiednich warunków do nauki, wyposażenie w sprzęt specjalistyczny i środki dydaktyczne.
- Realizacja programu nauczania, programu wychowawczego i programu profilaktyki, odpowiednich dla danego typu szkół, z wykorzystaniem odpowiednich form i metod pracy dydaktycznej i wychowawczej.
- Stworzenie wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia dokonywanej na danym etapie edukacyjnym, przez nauczycieli i specjalistów pracujących z uczniem, będącej podstawą opracowania i modyfikowania indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego określającego zakres zintegrowanych działań nauczycieli i specjalistów oraz rodzaju zajęć rewalidacyjnych prowadzonych z uczniem, zgodnie z jego indywidualnymi potrzebami edukacyjnymi i możliwościami psychofizycznymi.
- Udzielanie pomocy rodzicom (prawnym opiekunom) dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, w zakresie doskonalenia umiejętności niezbędnych we wspieraniu ich rozwoju.
- Podejmowanie działań w celu integracji ze środowiskiem rówieśniczym.
- Przygotowanie uczniów do samodzielności w życiu dorosłym.
- Ciągłe doskonalenie warsztatu pracy kadry ośrodka, zgodnie z jego potrzebami i potrzebami uczniów.
W toku swoich działań dydaktyczno – wychowawczych pragniemy dać dzieciom poczucie bezpieczeństwa. Dążymy do obudzenia w nich poczucia własnej wartości, godności osobistej oraz szacunku dla drugiego człowieka. Pragniemy obudzić w dzieciach radość sprawczą, chęć poznawania świata i podejmowania pozytywnych działań.
W ramach Specjalnego Ośrodka Szkolno Wychowawczego w Stoku Lackim funkcjonują:
- Publiczna Szkoła Podstawowa z klasami również o profilu autystycznym
dla dzieci z niepełnosprawnością intelektualna umiarkowanego lub znacznego stopnia
* zespoły klasowe 6-8 osobowe
* zespoły klasowe 2-4 osobowe uczniów z autyzmem
- Publiczne Gimnazjum z klasami również o profilu autystycznym
dla młodzieży z niepełnosprawnością intelektualna umiarkowanego lub znacznego stopnia
* zespoły klasowe 6-8 osobowe
* zespoły klasowe 2-4 osobowe uczniów z autyzmem
- Publiczna Szkoła Przysposabiająca do Pracy
dla młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną umiarkowanego lub znacznego stopnia, ze sprzężeniami w tym z autyzmem, kształcąca w zakresie:
* gospodarstwa domowego
* małej gastronomii
* ogrodnictwa
* małej poligrafii
- Grupy Rewalidacyjno – Wychowawcze
dla dzieci i młodzieży z głęboka niepełnosprawnością
* zespoły rewalidacyjne 2-4 osobowe
- Internat
dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością i intelektualną umiarkowanego i znacznego stopnia oraz z autyzmem
*grupy 6-8 osobowe dla dziewcząt i chłopców
* własne zaplecze kuchenne
* uczniowie mogą korzystać ze stołówki szkolnej
Praca z uczniami odbywa się w doskonale wyposażonych w sprzęt i pomoce dydaktyczne salach i pracowniach:
- sale lekcyjne,
- klasopracownie,
- Sala Doświadczania Świata,
- Sala Integracji Sensorycznej,
- Sala Montessori,
- pracownia komunikacji,
- pracownie gospodarstwa domowego,
- pracownia plastyczno –techniczna,
- pracownia poligraficzna,
- sala gimnastyczna,
- siłownia,
- nowoczesne, wielofunkcyjne boisko sportowe o nawierzchni sztucznej,
- plac zabaw.
Organizacja procesu kształcenia w naszej placówce służy całościowemu, zintegrowanemu, wielozmysłowemu i praktycznemu poznawaniu otaczającego świata oraz przygotowaniu tej grupy dzieci i młodzieży do samodzielnego (w miarę indywidualnych możliwości) funkcjonowania społecznego.
Zajęcia edukacyjne ukierunkowane są na:
- naukę samodzielności i samoobsługi,
- naukę komunikacji i usprawnianie mowy,
- naukę czytania i pisania,
- usprawnianie zaburzonych funkcji rozwojowych,
- kształtowanie elementarnych pojęć matematycznych,
- kształtowanie umiejętności radzenia sobie w różnych sytuacjach społecznych,
- rozwijanie zainteresowań indywidualnych,
Zapewniamy naszym uczniom:
- małe zespoły klasowe,
- funkcjonalna edukację w oparciu o podstawę programowa MEN oraz Indywidualne Programy Edukacyjno – Terapeutyczne,
- zajęcia grupowe i zindywidualizowane ( logopeda, rewalidatorzy, terapeuci SI, specjaliści zajęć ruchowych o charakterze korekcyjnym) rozwijające umiejętności poznawcze, społeczne, ruchowe, porozumiewanie się, samoobsługę,
- różnorodność metod pracy
- komunikację wspomagającą i alternatywną z wykorzystaniem technologii komputerowej oraz specjalistycznych sprzętów do porozumiewania się,
- stymulację wielozmysłową w Sali Doświadczania Świata,
- integrację sensoryczna w Sali ze specjalistycznym sprzętem do tego rodzaju zajęć,
- Metodę Knilla,
- Metodę Weroniki Sherborn,
- Metodę Marii Montessori,
- terapię taktylną,
- dogoterapię,
- terapię pedagogiczną,
- hortiterapię,
- urozmaicone zajęcia pozalekcyjne w:
- sekcji muzycznej,
- sekcji plastycznej,
- sekcji sportowej,
- sekcji sportowo- rekreacyjnej ( wyjazdy na pływalnię),
- sekcji teatralnej,
- sekcji technicznej,
- kole ceramicznym,
- nowocześnie wyposażone sale lekcyjne,
- pracownie zawodowe,
- wspaniale zagospodarowany teren wokół szkoły dostosowany do możliwości uczniów i ich potrzeb edukacyjnych:
- park,
- boisko sportowe z nowoczesna nawierzchnią,
- bezpieczny plac zabaw,
- działki szkolne,
- ogród do hortiterapii
- poczucie bezpieczeństwa uczniów (całodobowy monitoring , system sygnalizacji pożaru połączony bezpośrednio z Komendą Państwowej Straży Pożarnej.
Model absolwenta SOSW w Stoku Lackim:
- ma poczucie własnej godności i wartości,
- akceptuje siebie, mając świadomość swoich mocnych i słabych stron,
- wiedzę i umiejętności potrafi zastosować w praktyce,
- szanuje wielowiekowe dziedzictwo kulturowe,
- odróżnia dobro od zła w oparciu o uniwersalne wartości,
- jest tolerancyjny wobec światopoglądu, orientacji politycznych, religijnych i innych,
- rozumie innych i potrafi z nimi współpracować,
- jest otwarty na innych, szczery i życzliwy,
- umie przyjąć postawę asertywną,
- jest kulturalny,
- umie rzetelnie pracować,
- ma szacunek dla pracy,
- jest zaradny i odpowiedzialny,
- dba o swoje zdrowie fizyczne i psychiczne,
- jest wolny od uzależnień,
- jest wrażliwy na otaczającą przyrodę i potrafi przeciwdziałać zagrożeniu środowiska.
Nauczyciel w naszej placówce:
- troszczy się o harmonijny rozwój wychowanka,
- wprowadza go w świat wiedzy,
- bezwarunkowo akceptuje wychowanka jako osobę, natomiast warunkowo jego postępowanie,
- stawia realistyczne wymagania, konsekwentnie je realizuje,
- jest wrażliwy, otwarty i zawsze kieruje się zasadą życzliwej akceptacji,
- wystrzega się porównywania uczniów,
- nie ośmiesza i nie wyszydza,
- nie eksponuje niepowodzeń,
- dąży do tego, by być autorytetem, doradcą i przewodnikiem,
- jest kreatywny pozytywnie motywuje wychowanków do nauki i pracy nad sobą,
- stwarza sytuacje, w których wychowanek rozwija wszystkie sfery swojej osobowości,
- uczy rozwiązywania problemów w sposób twórczy,
- uczy przenoszenia zdobytej wiedzy na praktykę,
- jest krytyczny wobec siebie,
- koncentruje się na budowaniu właściwych relacji międzyludzkich,
- jest dobrym organizatorem,
- uczy poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł oraz efektywnego -posługiwania się technologią informacyjną.
Wypracowaliśmy i możemy się pochwalić
W zakresie kształcenia:
o szkolnym zestawem programów nauczania dostępnym dla nauczycieli, modyfikowanym każdego roku,
o różnorodnymi programami autorskimi,
o stale aktualizowanymi narzędziami służącymi diagnozowaniu dziecka,
o planami indywidualnej terapii dla każdego dziecka z głęboką niepełnosprawnością,
o dokumentacją dotycząca przebiegu rewalidacji indywidualnej i nauczania indywidualnego,
o szeroką ofertą zajęć integracyjnych dla dzieci nauczanych indywidualnie,
o wzrastająca liczba kół zainteresowań,
o dobrze zorganizowany i funkcjonujący system wspomagania uczniów,
W zakresie opieki i wychowania:
- dobrze funkcjonującym programem wychowawczym i profilaktycznym, który poddawany jest systematycznej ewaluacji,
- dobrym rozpoznaniem środowiska dzieci nowo przyjętych do placówki oraz sprawiających szczególne problemy wychowawcze,
- opieką całodobową nad wychowankami spoza Siedlec oraz skierowanymi do placówki w trybie postępowań sądowych,
- stałą opieką psychologa,
- wielopłaszczyznowym arkuszem diagnostycznym służącym poznaniu podopiecznych,
- funkcjonującym systemem nagród i kar,
- organizacją formami wypoczynku letniego,
- ścisłą współpracą ze Policją, kuratorami Sądów Rodzinnych, Poradniami Psychologiczno – Pedagogicznymi oraz pracownikami Gminnych Ośrodków Pomocy Społecznej,
- różnymi formami wsparcia dla dzieci najbiedniejszych,
W zakresie zarządzania i organizacji:
- wysoko wykwalifikowaną kadrą pedagogiczną, ciągle doskonalącą swoje umiejętności,
- wzrastającą liczbą nauczycieli osiągających kolejny wyższy stopień awansu zawodowego,
- prawidłowo prowadzoną dokumentacją związaną z awansem zawodowym,
- dobrze zorganizowanym i prowadzonym systemem wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego,
- dobrze opracowanym planem nadzoru pedagogicznego, znanym i akceptowanym przez nauczycieli,
- całościowym i samodzielnym prowadzeniem w ramach Ośrodka wszelkich działań o charakterze inwestycyjno – remontowym.
Dyrektor Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Stoku Lackim dba o zapewnienie wysokiej jakości działania placówki zgodnie z przepisami prawa oraz wewnętrznymi procedurami. W szczególności dba o zapewnienie skuteczności i efektywności działań w zakresie gospodarki finansowej i materiałowej Ośrodka. Dba o zapewnienie ochrony zasobów, skuteczności i efektywności przepływu informacji. Zarządza ryzykiem i dba o przestrzeganie zasad etycznego postępowania.
Rozdział II
WIZJA PLACÓWKI
„Szkoła bezpieczna i przyjazna dziecku
uwzględniająca jego potrzeby
i umożliwiająca jego harmonijny rozwój.”
„Nie zmuszajmy dzieci do aktywności, lecz wyzwalajmy aktywność. Nie każmy myśleć, lecz twórzmy warunki do myślenia. Nie żądajmy, lecz przekonujmy. Pozwólmy dziecku pytać i powoli rozwijajmy jego umysł tak, by samo chciało chcieć.”
Janusz Korczak
Wizja Specjalnego Ośrodka Szkolno Wychowawczego w Stoku Lackim:
1. Nasz Ośrodek jest cenioną i uznana placówka w środowisku. Panuje w nim życzliwa i bezpieczna atmosfera.
2. Wszyscy pracownicy przestrzegają dyscypliny pracy, są opanowani, sprawiedliwi, konsekwentni i cieszą się autorytetem wśród uczniów i rodziców, systematycznie podnoszą swoje kwalifikacje.
3. Zajęcia w naszym Ośrodku pozwolą wydobyć i rozwinąć talenty dzieci, nauczyć je samodzielnego rozwiązywania problemów, wiary we własne siły i asertywności
4. Nowoczesne wyposażenie placówki zachęca do ciągłego zdobywania wiedzy.
5. Sala gimnastyczna, siłownia i kompleks sportowy zapewniają warunki do prawidłowego rozwoju fizycznego dzieci.
6 Rodzice aktywnie uczestniczą w życiu szkolnym i rozwiązywaniu bieżących problemów.
7. Placówka zapewnia opiekę : psychologa, logopedy, pielęgniarki
SZKOŁA, DO KTÓREJ ZMIERZAMY TO SZKOŁA:
Autonomiczna - w doborze kadry, form i metod pracy, procedur określania i
osiągania celów.
Samodzielna finansowo - posiadająca dobrą, nowoczesną bazę i potrzebne wyposażenie.
Bezpieczna - wolna od patologii, przemocy, zagrożeń.
Zdrowa - ułatwiająca uczniowi rozwój, prowadząca wychowanie prozdrowotne i edukację ekologiczną, dbająca o higienę psychiczną dzieci, chroniąca nauczycieli przed nerwicą i wypalaniem zawodowym, dająca wsparcie rodzicom, rozwijająca integracyjne formy pracy z uczniami niepełnosprawnymi, niedostosowanymi społecznie, unikająca przeciążeń ucznia, niehigienicznego planu zajęć, zapewniająca uczniom wychowanie moralne, prorodzinne i seksualne, tworząca przyjazny klimat i dobre wspomnienia.
Przygotowująca do życia - dająca uczniom umiejętność dobrego komunikowania się ze światem, samodzielnego uczenia się, praktyczne i przydatne w życiu i przyszłej pracy umiejętności, ufność we własne siły, zaradność w trudnych sytuacjach, orientację w środowisku społecznym i przyrodniczym, umiejętność współżycia i współdziałania w grupie.
Otwarta - organizująca imprezy środowiskowe, udostępniająca dzieciom i ich rodzinom boisko, salę gimnastyczną, pracownie, prowadząca działalność pozalekcyjną i rekreacyjną dla wszystkich podopiecznych zgodnie z ich potrzebami.
Demokratyczna - sprawiedliwa, przestrzegająca praw dziecka i ucznia, samorządowa, wrażliwa na opinie uczniów, rodziców i pracowników placówki oraz osób i instytucji z zewnątrz, posiadająca aktywną i twórczą Radę Pedagogiczną podejmującą decyzje z dyrektorem, ucząca zasad budowania demokracji.
Humanistyczna - wprowadzająca w świat uniwersalnych ludzkich wartości, zachęcająca do uczestnictwa w kulturze i sztuce, pokazująca jak praktycznie można realizować wartości i ideały.
Twórcza - innowacyjna, kreatywna, ucząca się i rozwijająca, tworząca możliwości rozwijania talentów i zdolności uczniów.
W wizji SOSW w Stoku Lackim możemy wyodrębnić takie obszary jak:
1.Wychowanie
2. Dydaktyka
3. Organizacja pracy
4 Promocje
5. Współpraca z rodzicami
1. Wychowanie:
Tworzenie klimatu wychowawczego w szkole to przede wszystkim kształtowanie odpowiednich postaw moralnych i społecznych poprzez wszechstronne wspieranie rozwoju wychowanków i wpajanie wartości. W ramach realizacji powyższego w najbliższych latach Dyrektor Placówki planuje położyć nacisk na następujące działania:
- tworzenie klimatu wychowawczego sprzyjającego harmonijnemu rozwojowi uczniów,
- rozwijanie poczucia przynależności do społeczności lokalnej, regionalnej, narodowej,
- wzbogacanie działalności pozalekcyjnej placówki,
- właściwe zorganizowanie czasu wolnego uczniów jako formy zapobiegania sytuacjom trudnym – koła zainteresowań, zabawy, dyskoteki,
- organizowanie zajęć terapeutycznych zapobiegającym sytuacjom trudnym wychowawczo, kształtujących właściwe postawy i zachowania,
- organizowanie pomocy materialnej,
- podnoszenie kultury osobistej i dyscypliny,
- organizowanie pomocy materialnej,
- włączanie młodzieży w tworzenie ceremoniału i tradycji placówki.
2. Dydaktyka
Podczas planowania działań dydaktycznych należy zwrócić uwagę na:
- propagowanie nowoczesnych metod nauczania w tym metod aktywizujących,
- podnoszenie poziomu wiedzy i umiejętności uczniów poprzez indywidualizację procesu nauczania,
- osiąganie coraz wyższego poziomu pracy poprzez zachęcanie do innowacji pedagogicznych,
- stwarzanie coraz lepszych warunków nauki i pracy poprzez rozwój bazy dydaktycznej placówki,
- uzyskiwanie coraz lepszych efektów przez, w miarę możliwości, jak największy udział uczniów w konkursach wewnątrzszkolnych i międzyszkolnych,
- zachęcanie nauczycieli do ustawicznego kształcenia i podnoszenia kwalifikacji zawodowych pod kątem potrzeb szkoły,
- otaczanie opieka i doradztwem nauczycieli rozpoczynających pracę w zawodzie, zdobywających kolejne stopnie awansu zawodowego.
3. Organizacja pracy.
Aby szkoła sprawnie i efektywnie funkcjonowała musi być dobrze zarządzana. Przez dobre zarządzanie rozumiemy przekazanie przez Dyrektora pracownikom kompetencji i odpowiedzialności na każdym poziomie zarządzania - zarówno nauczyciele jak i inni pracownicy placówki winni mieć ściśle określone kompetencje i zakres odpowiedzialności. Dobre zarządzanie to również umiejętność słuchania pracowników.
Podstawowy obowiązek Dyrektora to dbałość o bezpieczeństwo i rozwój placówki a w tym
dążenie do :
- ciągłego wzbogacania Placówki w nowe, nowoczesne sprzęty, urządzenia, pomoce,
- funkcjonalnego wykorzystania pomieszczeń budynków szkolnych,
- utrzymania odpowiedniego wyposażenia bazy sportowej Ośrodka,
- stałej modernizacji obiektów i infrastruktury Ośrodka,
- dalszej informatyzacji placówki,
Dyrektor SOSW w Stoku Lackim pragnie, aby placówka była nowoczesna pod względem materialnym, aby uczeń miał zapewnione jak najlepsze warunki do nauki, do rozwijania swoich uzdolnień i umiejętności, pragnie On też, aby nauczyciel miał jak najlepsze warunki pracy i rozwoju zawodowego, a każdy pracownik administracji i obsługi był traktowany podmiotowo jako ważny partner w procesie wychowawczym.
4. Promocje
Placówka musi dbać o kształtowanie swojego pozytywnego wizerunku w środowisku, musi być rozpoznawalną, stosownie do oczekiwań poszerzać swoją ofertę edukacyjną. Aby efektywnie funkcjonować musi pozyskiwać nowych sojuszników i przyjaciół.
Promocja to wizerunek szkoły nie tylko podczas „dni otwartych”, ale w każdym dniu, w każdej godzinie jej działalności. Dbając o dobry wizerunek Placówki w środowisku Dyrektor podejmuje działania polegające na:
- prezentowaniu swoich osiągnięć i dokonań w środowisku lokalnym,
- pozyskiwaniu sojuszników i partnerów,
- prezentacji Ośrodka na stronach internetowych,
- udziale wychowanków Ośrodka w lokalnych imprezach i uroczystościach,
- współpracy z innymi placówkami oświatowymi.
5. Współpraca z rodzicami
Ośrodek kierowany przez Dyrektora kształtuje osobowość uczniów, a także wspomaga rodziców w ich funkcji wychowawczej poprzez:
- stworzenie płaszczyzny współpracy polegającej na dialogu i budowaniu wzajemnego zaufania w relacji uczeń – rodzic – nauczyciel,
- dbanie o drożność kanałów komunikacji społecznej,
- konsultowanie z rodzicami szkolnego programu wychowawczego,
- pomoc rodzicom niewydolnym wychowawczo,
Pomoc rodzinom biednym lub niewydolnym wychowawczo Ośrodek realizuje poprzez:
- pomoc materialną w formie zniżek w odpłatności,
- porad wychowawców i psychologa,
- ścisły kontakt z instytucjami wspomagającymi: sądem rodzinnym, kuratorami sądowymi, policją , GOPS -ami itp.,
Współpraca z Rodzicami to nie tylko wspomaganie wychowawcze. To także propozycja współdziałania w znacznie szerszym zakresie w ramach Rady Rodziców. Dobra, dobrze działająca Rada Rodziców wywiera bardzo korzystny wpływ na różnorodną działalność Ośrodka.
Podsumowanie
Pod względem dydaktyczno – opiekuńczo – wychowawczym powyższa koncepcja uwzględnia cele i zadania statutowe, których realizacja w przewidywanym okresie jest, z punktu widzenia rozwoju ośrodka najważniejsza, a mianowicie:
- Przygotowanie wychowanków na miarę ich możliwości do niezależnego, samodzielnego , aktywnego i twórczego życia oraz zaspakajanie ich specjalnych potrzeb edukacyjnych, rewalidacyjnych, opiekuńczych i wychowawczych.
- Organizację procesu edukacyjno – rewalidacyjnego w szkołach Ośrodka w sposób jak najbardziej nowoczesny, zapewniający wszechstronny rozwój wychowanków i zdobywanie przez nich wiedzy ogólnej na poziomie założonym w planach i programach nauczania dostosowanych do tempa rozwoju dziecka.
- Stałe udoskonalanie i uaktualnianie systemu diagnozy, planowania i oceniania w Ośrodku.
- Rozwijanie i doskonalenie form pomocy psychologiczno – pedagogicznej.
- Dostosowywanie organizacji, form i metod pracy Ośrodka do aktualnych potrzeb, tak aby zapewnić stały dopływ podopiecznych do placówki – placówka pracuje najefektywniej jeśli swoim działaniem obejmuje od 80 do 90 podopiecznych, w zależności od stopnia niepełnosprawności.
Pod względem administracyjno – gospodarczym prace w latach 2014 – 2015 będą się koncentrowały na :
1. Dostosowaniu organizacji ośrodka, w tym zatrudnienia do aktualnych potrzeb
2. Pełnym wdrożeniem opracowanych dokumentów: decyzji, zarządzeń, regulaminów i instrukcji.
3. Utrzymaniu bazy materialnej placówki na właściwym poziomie.
Zapisy i założenia koncepcji pracy Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Stoku Lackim zawarte są w szczególności w następujących dokumentach:
1. STATUCIE SPECJALNEGO OŚRODKA SZKOLNO-WYCHOWAWCZEGO W STOKU LACKIM.
2. PROCEDURACH, INSTRUKCJACH, REGULAMINACH STANOWIĄCYCH SYSTEM KONTROLI ZARZĄDCZEJ SPECJALNEGO OŚRODKA SZKOLNO-WYCHOWAWCZEGO W STOKU LACKIM.
3. PROGRAMIE WYCHOWAWCZYM SPECJALNEGO OŚRODKA SZKOLNO-WYCHOWAWCZEGO W STOKU LACKIM.
4. PROGRAMIE PROFILAKTYKI SPECJALNEGO OŚRODKA SZKOLNO-WYCHOWAWCZEGO W STOKU LACKIM.
5. PPROGRAMIE ROZWOJU OSRODKA NA LATA 2014 - 2015
Zatwierdzono na Radzie Pedagogicznej dnia 28.08.2014 roku
Osoby odpowiedzialne
Autor: | Jan Kubalski |
Odpowiada: | Jan Kubalski |
Wytworzył: | Jan Kubalski |
Data ostatniej zmiany: | 2015-05-19 12:31:37 |
Statystyki
Odwiedzin na stronie: | 2588 |