Archwium - Organizacja
UCHWAŁA NR LXXIII.126.2022
RADY POWIATU W OPATOWIE
z dnia 29 grudnia 2022 r.
w sprawie uchwalenia Statutu Zarządu Dróg Powiatowych w Opatowie
Na podstawie art. 12 pkt 11 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2022 r. poz. 1526) w związku z art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 1634, 1692, 1725, 1747, 1768, 1964 i 2414) uchwala się, co następuje:
§ 1. Uchwala się Statut Zarządu Dróg Powiatowych w Opatowie stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu w Opatowie
§ 3. Traci moc uchwała Nr XLV/211/06 z dnia 24 maja 2006 r. (Dz. Urz. Woj. Św. Nr 207, poz. 2326).
§ 4. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Świętokrzyskiego.
Przewodnicząca Rady
Powiatu w Opatowie
Bożena Kornacka
DZIENNIK URZEDOWY WOJEWÓDZTWA SWIETOKRZYSKIEGO
Kielce, dnia 3 stycznia 2023 r. Poz. 45
Podpisany przez:
Lukasz Wilkiewicz
Data: 03.01.2023 11:43:34
Załącznik do uchwały Nr LXXIII.126.2022
Rady Powiatu w Opatowie
z dnia 29 grudnia 2022 r.
Rozdział 1.
Postanowienia ogólne.
§ 1. 1. Zarząd Dróg Powiatowych w Opatowie zwany dalej "ZDP" jest jednostką organizacyjną Powiatu
Opatowskiego.
2. Siedzibą ZDP jest miasto Opatów.
3. Terenem działania ZDP jest Powiat Opatowski obejmujący teren Miasta i Gminy Opatów, Gminy
Baćkowice, Miasta i Gminy Iwaniska, Gminy Lipnik, Gminy Sadowie, Miasta i Gminy Ożarów, Gminy
Tarłów, Gminy Wojciechowice.
4. ZDP jest zarządcą dróg powiatowych, przy pomocy którego Zarząd Powiatu w Opatowie wykonuje
obowiązki zarządcy dróg powiatowych - zgodnie z art. 21 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach
publicznych, zwanej dalej „ustawą" oraz innych przepisów.
5. Nadzór nad działalnością ZDP sprawuje Zarząd Powiatu w Opatowie, zwany dalej Zarządem Powiatu.
Rozdział 2.
Przedmiot działalności.
§ 2. 1. Przedmiotem działalności ZDP jest:
1) wykonywanie, w imieniu Zarządu Powiatu obowiązków zarządcy dróg powiatowych w granicach administracyjnych Powiatu Opatowskiego w sprawach z zakresu planowania, budowy, przebudowy, remontu, utrzymania i ochrony dróg, wynikających w szczególności z ustawy, w tym z art. 20 ustawy, tj.:
a) opracowywanie projektów planów rozwoju sieci drogowej oraz bieżące informowanie o tych planach organów właściwych do sporządzania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,
b) opracowywanie projektów planów finansowania budowy, przebudowy, remontu, utrzymania i ochrony dróg oraz drogowych obiektów inżynierskich,
c) pełnienie funkcji inwestora,
d) utrzymanie części drogi, urządzeń drogi, budowli ziemnych, drogowych obiektów inżynierskich, znaków drogowych, sygnałów drogowych i urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego, z wyjątkiem części pasa drogowego, o których mowa w art. 20f pkt 2 ustawy,
e) realizacja zadań w zakresie inżynierii ruchu,
f) przygotowanie infrastruktury drogowej dla potrzeb obronnych oraz wykonywanie innych zadań na rzecz obronności kraju,
g) koordynacja robót w pasie drogowym,
h) wydawanie zezwoleń na zajęcie pasa drogowego i zjazdy z dróg oraz pobieranie opłat i kar pieniężnych,
i) prowadzenie ewidencji dróg, obiektów mostowych, tuneli, przepustów i promów oraz udostępnianie ich na żądanie uprawnionym organom,
j) sporządzanie informacji o drogach publicznych oraz przekazywanie ich Generalnemu Dyrektorowi Dróg Krajowych i Autostrad,
k) przeprowadzanie okresowych kontroli stanu dróg i drogowych obiektów inżynierskich oraz przepraw promowych, w tym weryfikacja cech i wskazanie usterek, które wymagają prac konserwacyjnych lub
naprawczych, ze szczególnym uwzględnieniem ich wpływu na stan bezpieczeństwa ruchu drogowego, w tym stan bezpieczeństwa szczególnie zagrożonych uczestników ruchu drogowego,
l) badanie wpływu robót drogowych na bezpieczeństwo ruchu drogowego,
m) wykonywanie robót interwencyjnych, robót utrzymaniowych i zabezpieczających,
n) przeciwdziałanie niszczeniu dróg przez ich użytkowników,
o) przeciwdziałanie niekorzystnym przeobrażeniom środowiska mogącym powstać lub powstającym w następstwie budowy lub utrzymania dróg,
p) wprowadzanie ograniczeń lub zamykanie dróg i drogowych obiektów inżynierskich dla ruchu oraz wyznaczanie objazdów drogami różnej kategorii, gdy występuje bezpośrednie zagrożenie bezpieczeństwa osób lub mienia,
q) dokonywanie okresowych pomiarów ruchu drogowego,
r) utrzymywanie zieleni przydrożnej, w tym sadzenie i usuwanie drzew oraz krzewów,
s) nabywanie nieruchomości pod pasy drogowe dróg publicznych i gospodarowanie nimi w ramach posiadanego prawa do tych nieruchomości,
t) nabywanie nieruchomości innych niż wymienione w lit. s na potrzeby zarządzania drogami i gospodarowanie nimi w ramach posiadanego do nich prawa,
u) zarządzanie i utrzymywanie kanałów technologicznych i pobieranie opłat, o których mowa w art. 39 ust. 7 ustawy,
v) zarządzanie bezpieczeństwem dróg, o których mowa w rozdziale 2b ustawy;
2) działanie w imieniu i na rzecz Zarządu Powiatu w sprawach administracyjnych, których przedmiotem jest nabycie przez Powiat Opatowski prawa własności nieruchomości w trybie art. 73 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 13 października 1998 r. - Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną;
3) wydawanie w imieniu Starosty Opatowskiego zezwoleń na wykorzystanie dróg w sposób szczególny w rozumieniu ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym;
4) wykonywanie kontroli ruchu drogowego w stosunku do pojazdów poruszających się drogą powiatową.
2. ZDP, zgodnie z art. 21 ust. 2 ustawy jest uprawniony do:
1) wstępu na grunty przyległe do pasa drogowego, jeżeli jest to niezbędne do wykonywania czynności związanych z utrzymaniem i ochroną dróg;
2) urządzania czasowego przejazdu przez grunty przyległe do pasa drogowego w razie przerwy w komunikacji na drodze;
3) ustawiania na gruntach przyległych do pasa drogowego zasłon przeciwśnieżnych.
3. W wykonywaniu zadań określonych w ust. 1, ZDP współdziała z:
1) organami administracji rządowej i samorządowej;
2) komórkami organizacyjnymi Starostwa Powiatowego w Opatowie oraz powiatowymi i gminnymi jednostkami organizacyjnymi;
3) innymi podmiotami.
Rozdział 3.
Organizacja
§ 3. 1. Dyrektora ZDP zatrudnia i zwalnia Zarząd Powiatu.
2. Dyrektor ZDP kieruje jednoosobowo i reprezentuje go na zewnątrz, działając na podstawie udzielonych mu upoważnień i pełnomocnictw.
3. Dyrektor ZDP odpowiada za działalność i realizację zadań statutowych, gospodarowanie mieniem i środkami finansowymi.
4. Szczegółową organizację ZDP, zakres zadań dla poszczególnych komórek organizacyjnych oraz zakres podstawowych obowiązków i uprawnień pracowników na poszczególnych stanowiskach, określa regulamin organizacyjny ZDP, zatwierdzony przez Zarząd Powiatu w Opatowie.
5. Dyrektor ZDP wykonuje czynności z zakresu prawa pracy w stosunku do pracowników ZDP.
6. Dyrektor wydaje wewnętrzne akty normatywne dotyczące działalności ZDP.
Rozdział 4.
Gospodarka finansowa
§ 4. 1. ZDP prowadzi gospodarkę finansową według zasad określonych dla jednostek budżetowych.
2. Podstawą gospodarki finansowej ZDP jest roczny plan finansowy jednostki.
3. ZDP prowadzi rachunkowość i sprawozdawczość zgodnie z obowiązującymi przepisami o rachunkowości, sprawozdawczości budżetowej i finansach publicznych.
Przewodnicząca Rady
Powiatu w Opatowie
Bożena Kornacka
--------------------------------------------------------------------------------------
UCHWAŁA NR 210.131.2022
ZARZĄDU POWIATU W OPATOWIE
z dnia 22 grudnia 2022 r.
w sprawie uchwalenia Regulaminu Organizacyjnego Zarządu Dróg Powiatowych w Opatowie
Na podstawie art. 36 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2022 r. poz. 1526), oraz § 66 ust. 1 i ust. 3 Statutu Powiatu Opatowskiego stanowiącego załącznik do uchwały Nr LXV.72.2022 Rady Powiatu w Opatowie z dnia 19 lipca 2022 r. w sprawie nadania Statutu Powiatu Opatowskiego (Dz. Urz. Woj. Św. poz. 2642 i 2925), uchwala się, co następuje:
§ 1 Wprowadza się Regulamin Organizacyjny Zarządu Dróg Powiatowych w Opatowie w brzmieniu stanowiącym załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2. Traci moc uchwała Zarządu Powiatu w Opatowie Nr 44.10.2021 z dnia 29 lutego 2012 r.
- Zarządzenia wydane na podstawie uchylonej uchwały, o której mowa w ust. 1 zachowują moc do czasu wydania nowych, o ile nie są sprzeczne z niniejszą uchwałą.
§ 3 Wykonanie uchwały powierza się Dyrektorowi Zarządu Dróg Powiatowych w Opatowie.
§ 4 Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Starosta Opatowski
Tomasz Staniek
Załącznik nr 1
do uchwały Nr 210.131.2022
Zarządu Powiatu w Opatowie
z dnia 22 grudnia 2022 r
REGULAMIN ORGANIZACYJNY ZARZĄDU DRÓG POWIATOWYCH W OPATOWIE
ROZDZIAŁ I.
POSTANOWIENIA OGÓLNE
- 1.1. Zarząd Dróg Powiatowych w Opatowie jest jednostką organizacyjną Powiatu Opatowskiego powołaną w celu wykonywania zadań zarządcy drogi dla dróg powiatowych Powiatu, o których mowa w ustawie z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych oraz innych zadań zleconych przez Zarząd Powiatu w Opatowie oraz Radę Powiatu w Opatowie albo zadań powierzonych na podstawie porozumień zawartych przez powiat.
- Celem strategicznym Zarządu Dróg Powiatowych w Opatowie jest:
1) utrzymanie i rozwój sieci dróg powiatowych;
2) poprawa dostępności komunikacyjnej na obszarze Powiatu Opatowskiego.
- Siedzibą Zarządu Dróg Powiatowych w Opatowie jest miasto Opatów.
- Regulamin Organizacyjny Zarządu Dróg Powiatowych w Opatowie określa organizację, zasady funkcjonowania, zadania, zakresy działań oraz organizację wewnętrzną jednostki organizacyjnej Powiatu Opatowskiego.
- 2. Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:
1) Zarządzie Dróg – należy przez to rozumieć Zarząd Dróg Powiatowych w Opatowie;
2) Dyrektorze – należy przez to rozumieć Dyrektora Zarządu Dróg Powiatowych w Opatowie;
3) Zastępcy Dyrektora – należy przez to rozumieć Zastępcę Dyrektora Zarządu Dróg Powiatowych w Opatowie
4) Kierownikach – należy przez to rozumieć głównego księgowego, kierowników działów i obwodów drogowych;
5) komórkach organizacyjnych należy przez to rozumieć działy, obwody, samodzielne stanowiska Zarządu Dróg Powiatowych w Opatowie;
6) Radzie – należy przez to rozumieć Radę Powiatu w Opatowie;
7) Zarządzie – należy przez to rozumieć Zarząd Powiatu w Opatowie;
8) RODO – należy przez to rozumieć wejście do stosowania od 25 maja 2018 r. przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych);
9) Powiecie – należ przez to rozumieć Powiat Opatowski;
- 3.Zasady gospodarki finansowej Zarządu Dróg oraz zasady wynagradzania pracowników ustalają odrębne przepisy.
ROZDZIAŁ II.
ZASADY KIEROWANIA I FUNKCJONOWANIA ZARZĄDU DRÓG
- 4. 1. Dyrektor organizuje działalność Zarządu Dróg, reprezentuje go na zewnątrz oraz odpowiada za całość działalności jednostki, a zwłaszcza jest odpowiedzialny za całość gospodarki finansowej.
- Do zakresu obowiązków Dyrektora należy w szczególności:
1) czuwanie nad przestrzeganiem ustalonej struktury organizacyjnej, podziału pracy i kompetencji w sposób zapewniający właściwe kierowanie pracą Zarządu Dróg;
2) czuwanie nad przestrzeganiem zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej;
3) systematyczna ocena stanu technicznego dróg i obiektów mostowych, bezpieczeństwa ruchu na drogach i mostach;
4) nadzór nad całokształtem spraw finansowo-księgowych i płacowych;
5) kierowanie zimowym utrzymaniem dróg, przeciwpowodziową i przeciwlodową ochroną obiektów mostowych;
6) współpraca z organami administracji samorządowej, rządowej oraz policją;
7) nadzór nad zabezpieczeniem mienia Zarządu Dróg i nadzór nad właściwym i racjonalnym wykorzystaniem sprzętu technicznego i materiałów;
8) przyjmowanie, awansowanie i zwalnianie pracowników oraz wykonywanie innych czynności wynikających ze stosunku pracy wobec zatrudnionych pracowników;
9) składanie oświadczeń woli w sprawach związanych z zakresem działania kierowanej jednostki w ramach upoważnienia udzielonego przez Zarząd;
10) zawieranie umów oraz innych dokumentów zobowiązań materialno-finansowych;
11) sprawowanie kontroli wewnętrznej;
12) zapewnienie przestrzegania prawa przez pracowników;
13) wykonywanie innych zadań zastrzeżonych dla dyrektora ustawami, uchwałami Rady i Zarządu oraz wynikających z postanowień Statutu, Regulaminu i innych upoważnień.
- W czasie nieobecności lub niemożności pełnienia obowiązków służbowych przez Dyrektora Zarządu Dróg, zakres jego obowiązków przejmuje Zastępca Dyrektora, a w uzasadnionych przypadkach inny upoważniony przez Dyrektora pracownik.
- 5.1. Do zakresu obowiązków Zastępcy Dyrektora należy:
1) sprawowanie bezpośredniego nadzoru nad prawidłową realizacją zadań przez Dział Techniczny i Obwody Drogowe;
2) organizowanie wykonywania zadań Działu Technicznego i Obwodów Drogowych wynikających z przepisów prawa, zarządzeń, uchwał Rady Powiatu i Zarządu Powiatu;
3) opracowywanie planów finansowych do projektów budżetu powiatu w części dotyczącej bieżącego i zimowego utrzymania dróg powiatowych, wspólnych porozumień z gminami oraz zadań inwestycyjnych prowadzonych na drogach powiatowych;
4) przygotowanie dla potrzeb organów Powiatu bieżących informacji o wykonywaniu zadań powierzonych Zarządowi Dróg;
5) zapewnienie opracowania sprawozdań statystycznych w części dotyczącej Działu Technicznego i Obwodów Drogowych;
6) realizacja zadań wynikających z uchwał Rady Powiatu i Zarządu Powiatu;
7) współpraca z Komisjami Rady Powiatu w zakresie kompetencji Zarządu Dróg.
- 6. 1. Główny Księgowy będący jednocześnie Kierownikiem Działu Pracowniczo – Finansowego, wykonuje swoje obowiązki przy pomocy Działu.
- Do zadań Głównego Księgowego należy w szczególności:
1) prawidłowe wykonywanie planu finansowego, gospodarowanie środkami finansowymi Zarządu Dróg oraz odpowiedzialność za jego realizację, zgodnie z zasadami ujętymi w ustawie o finansach publicznych, ustawie o rachunkowości oraz innych aktach prawnych;
2) opracowanie projektu planu finansowego Zarządu Dróg wraz z objaśnieniami, załącznikami w szczegółowości określonymi w przepisach oraz dokonywanie analizy;
3) prowadzenie ewidencji finansowo – księgowej;
4) prowadzenie analizy dla potrzeb przestrzegania dyscypliny finansów publicznych;
5) opracowanie zasad prowadzenia i rozliczania inwentaryzacji;
6) sporządzanie sprawozdań finansowych, statystycznych i resortowych;
7) współdziałanie z bankami, organami skarbowymi, ZUS oraz innymi instytucjami;
8) prowadzenie spraw osobowych z zakresu obsługi finansowej (uposażenia, ubezpieczenia, podatki, podróże służbowe);
9) opracowanie projektów przepisów wewnętrznych dot. prowadzenia rachunkowości, w szczególności Polityki rachunkowej jednostki;
10) wykonywanie innych spraw wynikających z obowiązujących przepisów prawa, merytorycznie związanych z zadaniami księgowego.
- 7. 1. Kierownicy podlegają dyrektorowi lub wicedyrektorowi, zgodnie ze schematem organizacyjnym, stanowiącym integralną część niniejszego regulaminu.
- Kierownicy podejmują działania i prowadzą sprawy związane z realizacją zadań Zarządu Dróg leżących w kompetencji, odpowiadają za całokształt ich prowadzenia, a w szczególności za:
1) terminowość, fachowość, kompletność oraz zgodność z obowiązującymi przepisami spraw przedstawionych do decyzji zwierzchnika,
2) zgodność z przepisami decyzji i opinii wydanych z zakresie własnej kompetencji.
- Zastępstwa Kierownika ustalone zostają z Dyrektorem.
ROZDZIAŁ III.
ORGANIZACJA WEWNĘTRZNA I ZASADY FUNKCJONOWANIA DZIAŁÓW
- 8. 1. W skład Zarządu Dróg wchodzą następujące samodzielne stanowiska oraz działy i obwody, którymi kierują kierownicy:
- Dyrektor – symbol D;
- Dział Techniczny - symbol DT;
- Dział Pracowniczo – Finansowy – symbol PF;
- Obwód Drogowy Nr 1 w Opatowie – symbol OD1;
- Obwód Drogowy Nr 1 w Smugach – symbol OD2;
- Inspektor ochrony danych osobowych – symbol IOD.
- Działy i obwody dzielą się na wieloosobowe i jednoosobowe stanowiska pracy.
- Pracę działów i obwodów organizują kierownicy.
- Zakresy czynności pracowników zatwierdza Dyrektor w stosunku do Kierowników oraz samodzielnych stanowisk, a kierownicy komórek organizacyjnych dla podległych pracowników.
- Pracownik potwierdza własnoręcznym podpisem przyjęcie zakresu czynności.
- Zakres czynności podlega włączeniu do akt osobowych pracownika.
- 9. 1. W skład Działu Technicznego wchodzą:
1) Kierownik Działu Technicznego;
2) stanowisko ds. planowania, budowy i zamówień publicznych oraz ewidencji dróg i mostów;
3) stanowisko ds. sprzętu, środków transportu i zaplecza technicznego.
- Do zadań Działu Technicznego należy w szczególności:
1) bieżąca kontrola stanu dróg i obiektów mostowych;
2) koordynacja utrzymania dróg i obiektów mostowych;
3) czuwanie nad prawidłową realizacją bieżących zadań technicznych obwodów drogowych;
4) przeciwdziałanie niszczeniu dróg i obiektów mostowych;
5)prowadzenie ewidencji i przeglądów dróg, obiektów mostowych oraz systemu referencyjnego;
6) opracowanie wielkości potrzeb na utrzymanie dróg i obiektów mostowych oraz rozliczanie nakładów;
7) opiniowanie projektów oznakowania dróg i oznakowania robót drogowych;
8) wprowadzanie ograniczeń lub zamykanie dróg i obiektów mostowych dla ruchu oraz wyznaczanie objazdów w sytuacjach bezpośredniego zagrożenia bezpieczeństwa osób lub mienia;
9) prowadzenie pomiarów ruchu drogowego i zbieranie danych o występujących na drogach zagrożeniach;
10) uzgadnianie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego;
11) prowadzenie spraw związanych z ochroną dróg i obiektów mostowych:
- a) wydawanie zezwoleń na zajęcie pasa drogowego oraz umieszczanie urządzeń obcych w pasie drogowym,
- b) wydawanie zezwoleń na montowanie urządzeń obcych na obiektach mostowych;
12) kontrola i odbiór robót prowadzonych w pasie drogowym w zakresie zgodności z wydanym zezwoleniem i dokumentacją;
13) prowadzenie całości zagadnień związanych z bezpieczeństwem ruchu drogowego;
14) prowadzenie spraw w zakresie utrzymania zadrzewień przydrożnych tj. nasadzeń, podcinki i prześwietlenia drzew oraz wycinki drzew zagrażających bezpieczeństwu ruchu drogowego (plan wyrębu, pielęgnacja zadrzewienia);
15) prowadzenie zimowego utrzymania dróg, a w szczególności:
- a) organizowanie i przygotowanie sprzętu,
- b) zakup materiałów,
- c) kierowanie akcją,
- d) opracowywanie planów zimowego utrzymania,
- e) kontrola prac związanych ze zwalczaniem śliskości zimowej i odśnieżaniem dróg,
- f) dyżur przy zimowym utrzymaniu dróg,
- g) rozliczanie zimowego utrzymania dróg,
16) kierowanie przeciwpowodziową i przeciwlodową ochroną obiektów mostowych;
17) przygotowanie projektów uchwał w sprawie zaliczenia, pozbawienia i zmiany kategorii dróg powiatowych;
18) sprawdzanie merytoryczne faktur, rachunków i innych dokumentów związanych z wykonaniem robót drogowo-mostowych;
19) współpraca z gminami oraz odpowiednimi instytucjami w sprawach związanych z gospodarką na drogach, a w szczególności poprawą ich stanu technicznego;
20) współpraca z odpowiednimi instytucjami w zakresie ratownictwa technicznego związanymi z ruchem drogowym i klęsk żywiołowych;
21) dyspozycje taborem własnym – wystawianie kart drogowych, ich weryfikacja, miesięczne rozliczenia pobranego i zużytego paliwa;
22) prowadzenie całokształtu zagadnień związanych z eksploatacją urządzeń, maszyn i środków transportowych,
23) prowadzenie zagadnień związanych z ewidencją ilościowo – wartościową środków trwałych, pozostałych środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych;
24) planowanie robót na drogach i obiektach mostowych, organizowanie przetargów na wykonanie robót drogowo-mostowych i innych, nadzór nad robotami drogowo-mostowymi oraz udział w końcowych i okresowych odbiorach robót, odbieranie robót zanikających;
25) prowadzenie całości spraw związanych z przygotowaniem dokumentacji projektowo-kosztorysowej na roboty utrzymaniowe dróg i obiektów mostowych wykonywane systemem własnym i zleconym, przygotowywanie dokumentacji technicznej, opracowywanie kosztorysów inwestorskich do przetargów, itp.;
26) zlecanie, realizowanie i analiza dokumentacji technicznej na wykonanie robót drogowo-mostowych;
27) przygotowywanie dokumentacji technicznej planowanych robót i przekazywanie wykonawcom (dokumentacje techniczne, dzienniki budów, księgi obmiaru);
28) udział w przedmiarach robót, ocenie wizualnej nawierzchni dróg i obiektów mostowych przewidywanych do remontu;
29) prowadzenie dokumentacji związanej ze zlecaniem robót drogowych i mostowych, dostaw, usług stosownie do przepisów ustawy - Prawo zamówień publicznych;
30) dokonywanie pomiarów kontrolnych robót budowlanych,
31) uzgadnianie prac budowlanych, ustalanie warunków, zgodnie z prawem budowlanymi ustawą o drogach publicznych,
32) współpraca z projektantami, inspektorami nadzoru oraz obsługa podmiotów uczestniczących w postępowaniu przetargowym w zakresie upoważnień wynikających z ustawy Prawo zamówień publicznych;
33) przygotowywanie projektów umów na roboty budowlane, usługi, dostawy;
34) egzekwowanie zawartych w umowach ustaleń oraz terminów realizacji;
35) sporządzanie sprawozdań GUS i innych opracowań statystycznych Działu Technicznego;
36) obsługa programów komputerowych związanych z obsługą Działu i powierzonym zakresem czynności;
37) wykonywanie innych spraw wynikających z obowiązujących przepisów prawa, merytorycznie związanych z zadaniami Działu albo zleconych przez Dyrektora.
- 10. 1. W skład Działu Pracowniczo – Finansowego wchodzą:
1) Główny Księgowy – Kierownik Działu;
2) stanowisko ds. księgowości i zatrudnienia;
3) stanowisko ds. obsługi sekretariatu i prowadzenia składnicy akt.
- Do zadań Działu Pracowniczo – Finansowego należy w szczególności:
1) prowadzenie spraw osobowych pracowników;
2) prowadzenie dokumentacji płacowej;
3) czuwanie nad dyscypliną pracy i kontrola dyscypliny pracy;
4) prowadzenie spraw z zakresu ubezpieczeń składników majątkowych będących na wyposażeniu Zarządu Dróg oraz ubezpieczeń od odpowiedzialności cywilnej z tytułu prowadzonej działalności przez Zarząd Dróg;
5) załatwianie spraw związanych z podnoszeniem kwalifikacji (kursy, szkolenia);
6) obsługa finansowo – księgowa;
7) prowadzenie spraw związanych z planowaniem, wykorzystywaniem i ewidencją środków finansowych;
8) rozliczenia z pracownikami z tytułu wynagrodzeń, ubezpieczeń, sporządzanie listy płac, zasiłków chorobowych oraz wszelkiej dokumentacji zarobkowej;
9) prowadzenie spraw socjalno – bytowych pracowników;
10) prowadzenie spraw emerytalno – rentowych pracowników;
11) prowadzenie rejestru rachunków i faktur oraz sprawdzanie ich pod względem formalnym i rachunkowym;
12) prowadzenie spraw związanych z ewidencją materiałów i przedmiotów;
13) bieżąca kontrola wydatków Zarządu Dróg;
14) opracowywanie planów i prowadzenie rozliczeń oraz dokumentacji dot. Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych (z podziału pożyczek mieszkaniowych, dopłat do kolonii, obozów, wczasów turystycznych, przydziału zapomóg, organizacji imprez okolicznościowych);
15) prowadzenie ewidencji i książek inwentarzowych środków trwałych;
16) rozliczanie inwentaryzacji;
17) kontrola prawidłowości przepływu dokumentów finansowych zgodnie z instrukcją obiegu dokumentów;
18) działania analityczno – sprawozdawcze oraz przygotowywanie informacji na potrzeby organów Powiatu i Skarbnika Powiatu;
19) współpraca ze Skarbnikiem Powiatu w zakresie planu i wykorzystania budżetu;
20) prowadzenie wymaganej sprawozdawczości finansowej i płacowej;
21) prowadzenie księgowości finansowej i materiałowej;
22) prowadzenie operacji bankowych;
23) wystawianie i prowadzenie ewidencji delegacji pracowników Zarządu Dróg;
24) przestrzeganie terminów realizacji płatności;
25) wystawianie zaświadczeń o zarobkach;
26) opracowywanie projektów przepisów wewnętrznych (regulaminy, zarządzenia, itp.);
27) prowadzenie ewidencji druków ścisłego zarachowania;
28) prowadzenie całokształtu spraw kancelaryjnych;
29) obsługa sekretariatu;
30) zabezpieczenie w materiały biurowe, zamawianie pieczęci służbowych oraz ich likwidacja, zamówienia i prenumeraty czasopism i wydawnictw;
31) obsługa programów komputerowych związanych z obsługą Działu i powierzonym zakresem czynności,
32) sporządzanie sprawozdań GUS i innych opracowań statystycznych Działu Finansowego;
33) obsługa interesantów w zakresie skarg i wniosków;
34) prowadzenie składnicy akt
35) wykonywanie innych spraw wynikających z obowiązujących przepisów prawa, merytorycznie związanych z zadaniami Działu albo zleconych przez Dyrektora.
- 11. 1. W skład Służby Drogowej wchodzą:
1) Obwód Drogowy Nr 1 w Opatowie z zakresem działania na terenie Miasta i Gminy Opatów, Gminy Baćkowice, Miasta i Gminy Iwaniska, Gminy Lipnik, Gminy Sadowie;
2) Obwód Drogowy Nr 2 w Smugach z zakresem działania na terenie Miasta i Gminy Ożarów, Gminy Tarłów, Gminy Wojciechowice.
- W skład Obwodu Drogowego Nr 1 w Opatowie wchodzą:
1) Kierownik Obwodu Drogowego;
2) wieloosobowe stanowisko robotnicze;
3) pomoc administracyjna.
- W skład Obwodu Drogowego Nr 2 w Smugach wchodzą:
1) Kierownik Obwodu Drogowego;
2) wieloosobowe stanowisko robotnicze.
- Do zakresu działania Obwodów Drogowych należy w szczególności:
1) utrzymanie przejezdności dróg;
2) systematyczne patrolowanie sieci drogowej;
3) wykonywanie prac interwencyjnych związanych z likwidacją zagrożenia bezpieczeństwa ruchu;
4) wykonywanie drobnych robót utrzymaniowych i konserwacyjnych zapewniających bezpieczeństwo ruchu, trwałość obiektów oraz estetykę pasa drogowego;
5) wykonywanie mostowych robót utrzymaniowych o charakterze awaryjnym;
6) wykonywanie robót zabezpieczających podczas awarii obiektów mostowych;
7) zabezpieczanie przeszkód oraz awarii dróg i obiektów mostowych których nie można usunąć natychmiast, poprzez odpowiednie ich oznakowanie;
8) współpraca z komórkami zarządzającymi w zakresie nadzoru nad robotami utrzymaniowymi prowadzonymi przez innych wykonawców oraz prawidłowości ich oznakowania;
9) kierowanie zimowym utrzymaniem dróg, w zakresie wyznaczonym przez Dyrektora;
10) prowadzenie robót przy zimowym utrzymaniu dróg;
11) prowadzenie prac ochraniających obiekty mostowe w okresie spływu lodów i wielkich wód;
12) współpraca z policją;
- Szczegółowy zakres zadań Obwodów Drogowych ustala Dyrektor Zarządu Dróg zarządzeniem.
- 12. 1. Do wspólnych zadań działów i obwodów należy:
1) prawidłowe i sprawne wykonywanie zadań;
2) zgodność aprobowanych i podpisywanych przez siebie rozstrzygnięć z prawem i uchwałami organów powiatu;
3) zabezpieczanie realizacji zadań określonych w ustawie o dostępie do informacji publicznej;
4) zapewnienie terminowego i zgodnego z prawem prowadzenia postępowania administracyjnego w sprawach z zakresu administracji publicznej należących do właściwości komórek organizacyjnych;
5) zapewnienie przestrzegania przez pracowników dyscypliny pracy, przepisów o tajemnicy służbowej i państwowej oraz o ochronie danych osobowych;
6) zapewnienie przestrzegania postanowień regulaminu oraz Regulaminu Pracy Zarządu Dróg, a w szczególności przepisów o warunkach bezpieczeństwa i higieny pracy oraz o ochronie przeciwpożarowej;
7) udział w szkoleniach, w tym w szkoleniach organizowanych przez organy nadrzędne, usprawnianie organizacji i form pracy działu i obwodu;
8) wykonywanie zadań w zakresie zapobiegania zagrożeniu życia, zdrowia lub mienia oraz zagrożeniom środowiska, bezpieczeństwa powszechnego i utrzymania porządku publicznego, zapobiegania klęskom żywiołowym i innym nadzwyczajnym zagrożeniom oraz zwalczania i usuwania ich skutków na zasadach określonych w ustawach, a także współpraca z odpowiednimi służbami w tym zakresie;
9) dbałość o wyposażenie będące w dyspozycji;
10) współdziałanie z innymi działami oraz obwodami, jednostkami organizacyjnymi powiatu, służbami, inspekcjami i strażami przy realizacji zadań powiatu;
11) aktualizacja informacji w Biuletynie Informacji Publicznej – zgodnie z zakresem działalności działu i obwodu;
12) inicjowanie i pozyskiwanie funduszy zewnętrznych dla potrzeb realizacji zadań powiatu w zakresie obejmującym działanie merytorycznych działu i obwodu oraz udział w ich realizacji i rozliczaniu;
13) realizowanie obowiązujących procedur wewnętrznych związanych z dokonywaniem zamówień publicznych;
14) przekazywanie materiałów celem opracowania planów i sprawozdań w zakresie udzielanych zamówień w Zarządzie Dróg;
15) przestrzeganie zapisów o dostępności cyfrowej treści prezentowanych w dokumentacji wytwarzanej, w tym we wzorach umów i dokumentów;
16) dążenie do stałego podnoszenia kwalifikacji zawodowych.
- Kierownicy działów i obwodów uprawnieni są do:
1) wydawanie poleceń służbowych i kontroli sposobu ich wykonania przez pracowników;
2) wnioskowanie o nawiązanie, zmianę i rozwiązanie stosunku pracy z pracownikiem;
3) dokonywanie oceny pracowników oraz występowanie z wnioskami w sprawie przeszeregowań, wyróżnień i nagród oraz kar porządkowych.
- 13. Każdy pracownik Zarządu Dróg jest odpowiedzialny za:
1) dokładną znajomość przepisów prawa obowiązujących w powierzonym im zakresie pracy;
2) właściwe stosowanie przepisów prawa formalnego i materialnego oraz instrukcji i regulaminów;
3) terminowe załatwianie spraw;
4) zapewnienie formy i trybu gwarantującego prawidłowe i szybkie załatwianie sprawy, prawidłowe ewidencjonowanie i przechowywanie akt sprawy, zbiorów rejestrów, spisów spraw zgodnie z Instrukcją Kancelaryjną Zarządu Dróg;
5) dbania o stan wyposażenia będącego w jego dyspozycji;
6) zapewnianie należytego przechowywania dokumentacji zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz jej archiwizacji.
- 14. 1. Inspektor ochrony danych podlega bezpośrednio Dyrektorowi, który realizuje następujące zadania:
1) informowanie administratora, podmiotu przetwarzającego oraz pracowników, którzy przetwarzają dane osobowe, o obowiązkach spoczywających na nich na mocy niniejszego rozporządzenia oraz innych przepisów Unii lub państw członkowskich o ochronie danych i doradzanie im w tej sprawie;
2) monitorowanie przestrzegania niniejszego rozporządzenia, innych przepisów Unii lub państw członkowskich o ochronie danych oraz polityk administratora lub podmiotu przetwarzającego w dziedzinie ochrony danych osobowych, w tym podział obowiązków, działania zwiększające świadomość, szkolenia personelu uczestniczącego w operacjach przetwarzania oraz powiązane z tym audyty;
3) udzielanie na żądanie zaleceń co do oceny skutków dla ochrony danych oraz monitorowanie jej wykonania zgodnie z art. 35 RODO;
4) współpraca z organem nadzorczym;
5) pełnienie funkcji punktu kontaktowego dla organu nadzorczego w kwestiach związanych z przetwarzaniem, w tym z uprzednimi konsultacjami, o których mowa w art. 36 RODO, oraz w stosownych przypadkach prowadzenie konsultacji we wszelkich innych sprawach.
- Inspektor ochrony danych wypełnia swoje zadania z należytym uwzględnieniem ryzyka związanego z operacjami przetwarzania, mając na uwadze charakter, zakres, kontekst i cele przetwarzania.
Rozdział IV.
OBIEG DOKUMENTÓW I PODPISYWANIE KORESPONDENCJI
- 15. W komórkach organizacyjnych Zarządu Dróg obowiązują zasady obiegu, rejestracji, przechowywania i archiwizowania określone w instrukcji kancelaryjnej.
- 16. 1. Do podpisu Dyrektora zastrzega się całą korespondencję wychodzącą z Zarządu Dróg, z wyjątkiem pism i dokumentów, do których podpisywania upoważnieni zostali Kierownicy, zgodnie z indywidualnymi zakresami czynności lub pełnomocnictwami.
- W przypadku nieobecności Dyrektora, korespondencję zastrzeżoną do jego podpisu podpisuje Zastępca Dyrektora lub inna upoważniona osoba.
- Zasady podpisywania dokumentów finansowo-księgowych określają odrębne instrukcje.
Rozdział V.
SKARGI I WNIOSKI
- 17. 1. Wszystkie skargi i wnioski wpływające do Zarządu Dróg oraz wnoszone ustnie do protokołu podlegają zarejestrowaniu w rejestrze skarg i wniosków, nad którym nadzór i kontrolę sprawuje Dział Pracowniczo – Finansowy.
- Kierownik Działu Pracowniczo – Finansowego:
1) sprawuje bezpośredni nadzór nad terminowością i sposobem załatwiania skarg i wniosków przez merytoryczne działy i obwody;
2) przygotowuje roczną analizę sposobu załatwiania skarg i wniosków;
3) wykonuje inne zadania powierzone przez Dyrektora w tym zakresie.
- Szczegółowe zasady organizacji przyjmowania, rozpatrywania oraz załatwiania skarg i wniosków określa zarządzenie Dyrektora.
Rozdział VI.
TRYB WYKONYWANIA KONTROLI
- 18. 1. Kontrola polega na badaniu działalności Zarządu Dróg i komórek organizacyjnych pod względem merytorycznym, formalnym, analizowaniu jej wyników oraz zapobieganiu powstawania nieprawidłowości.
- System kontroli obejmuje kontrole wewnętrzne.
- Celem kontroli wewnętrznej w jednostce jest badanie prawidłowości realizacji zadań, efektywności działania, w szczególności kontrola wewnętrzna obejmuje czynności polegające na:
1) ustaleniu stanu faktycznego;
2) badaniu zgodności postępowania pracowników z obowiązującymi przepisami;
3) ustaleniu przyczyn i skutków stwierdzonych nieprawidłowości, jak również osób za nie odpowiedzialnych;
4) wskazanie sposobu i środków umożliwiających likwidację nieprawidłowości;
5) omówienie wyniku kontroli z kierownikiem kontrolowanego działu albo odwodu i zainteresowanym pracownikiem.
- Wszystkie osoby zatrudnione na stanowiskach kierowniczych komórek organizacyjnych zobowiązane są w ramach powierzonych obowiązków do sprawowania nadzoru i kontroli w stosunku do podległych pracowników.
- Zakresy kontroli:
1) Dyrektor przeprowadza kontrolę w zakresie:
- a) prawidłowej realizacji zadań i czynności wszystkich pracowników,
- b) przestrzegania dyscypliny pracy,
- c) prawidłowości gospodarki finansowej zgodnie z zatwierdzonym planem finansowym,
- d) prowadzenie dokumentacji księgowej,
- e) prowadzenie spraw kadrowych, w tym akt osobowych,
- f) zgodności wypłat wynagrodzenia z dokumentacją źródłową,
- g) przestrzegania ustawy o ochronie danych osobowych,
- h) wykorzystywania urlopów pracowniczych,
- i) przeprowadzania w jednostce zamówień publicznych,
- j) przestrzegania instrukcji księgowych, obiegu dokumentów, instrukcji kancelaryjnej,
- k) rozchodowania druków ścisłego zarachowania, terminowości składania sprawozdań,
- l) zabezpieczenia nośników danych, archiwizacja danych i dokumentów;
2) Główny księgowy przeprowadza kontrolę w zakresie:
- a) rzetelności i terminowości wykonywania operacji księgowych,
- b) prawidłowego naliczania podatków i składek,
- c) prawidłowego prowadzenia dokumentacji księgowo – finansowej,
- d) poprawności ewidencji majątku,
- e) inwentaryzowania składników majątkowych,
- f) prawidłowej gospodarki magazynowej,
- g) poprawności wystawianych faktur,
- h) odprowadzania terminowego należnych podatków, składek ZUS i innych płatności,
- i) prawidłowej gospodarki środkami Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych.
Rozdział VII.
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
- 21. 1. Kierownicy komórek organizacyjnych Zarządu Dróg są odpowiedzialni za egzekwowanie przestrzegania przez pracowników postanowień Regulaminu.
- W sprawach nieuregulowanych w niniejszym Regulaminie mają zastosowanie przepisy powszechnie obowiązujące oraz wewnętrzne Zarządu Dróg, w tym Statut Zarządu Dróg i Regulamin Pracy.
Załącznik do Regulaminu Organizacyjnego Zarządu Dróg Powiatowych w Opatowie
SCHEMAT ORGANIZACYJNY ZARZĄDU DRÓG POWIATOWYCH W OPATOWIE
Razem: 27 etatów
Uzasadnienie
Zgodnie z art. 36 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2022 r. poz. 1526), organizację i zasady funkcjonowania jednostek organizacyjnych powiatu określają regulaminy organizacyjne uchwalone przez zarząd powiatu.
Zgodnie z wnioskami kierowników komórek organizacyjnych i pracowników dokonano zmian i aktualizacji dotychczas obowiązującego Regulaminu, celem ujednolicenia zapisów zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
Osoby odpowiedzialne
Autor: | Robert M Ostatek |
Odpowiada: | Robert M Ostatek |
Wytworzył: | Robert M Ostatek |
Data ostatniej zmiany: | 2023-02-08 08:31:26 |
Statystyki
Odwiedzin na stronie: | 532 |