Biuletyn Informacji Publicznej
Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Głogowie Małopolskim
drukuj

Regulamin MGOPS

ZARZĄDZENIE NR 11/2020

 Dyrektora Miejsko – Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Głogowie  Młp.

z dnia 21.10.2020 r.

 

w sprawie wprowadzanie Regulaminu Organizacyjnego Miejsko – Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Głogowie Małopolskim.

 

            Na podstawie §6 ust.1 statutu Miejsko – Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Głogowie Małopolskim, którego tekst jednolity stanowi załącznik do Uchwały Rady Miejskiej Nr XXVII/371/2020 z dnia 30.09.2020 roku.

 

Zarządzam co następuje:

 

 §1

Wprowadzam Regulamin Organizacyjny Miejsko – Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Głogowie Małopolskim, stanowiący załącznik nr 1 do niniejszego zarządzenia.

 

§2

Ustalam schemat organizacyjny Miejsko – Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Głogowie Małopolskim stanowiący załącznik nr 2 do niniejszego zarządzenia.  

     

§3

Traci moc Regulamin Organizacyjny Miejsko – Gminnego Ośrodka Pomocy  Społecznej w Głogowie Małopolskim z dnia 28.04.2017 r.

 

§4

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

 


Załącznik nr 1 do zarządzenia nr 11/2020 z dnia 21.10.2020 r. w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Głogowie Młp.

 

Regulamin Organizacyjny Miejsko – Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Głogowie Małopolskim

 

Rozdział I

Postanowienia ogólne

 

§1

Regulamin Organizacyjny Miejsko – Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Głogowie Młp. jest dokumentem określającym szczegółową organizację i zakres działania komórek organizacyjnych oraz zakres zadań, uprawnień i obowiązków pracowników w nich zatrudnionych.

 

Rozdział II

Kierownictwo Ośrodka

 

§2

1. Ośrodkiem kieruje Dyrektor zatrudniony na umowę o pracę przez Burmistrza Głogowa Młp.

2. Dyrektor kieruje Ośrodkiem przy pomocy Głównego Księgowego oraz kierowników działów.

3. Główny Księgowy prowadzi gospodarkę finansową MGOPS i jest za nią odpowiedzialny.

 

§3

1. Kierownicy działów koordynują pracę zespołu.

 

Rozdział III

Struktura organizacyjna Ośrodka

 

§4

W strukturze Ośrodka wyróżnia się stanowiska kierownicze, działy organizacyjne, samodzielne oraz wieloosobowe stanowiska pracy.

1. Stanowiskami kierowniczymi Ośrodka są stanowiska:

    1. Dyrektor Ośrodka,
    2. Główny Księgowy,
    3. Kierownicy

2. Komórkami organizacyjnymi w Ośrodku są:

2.1. Dział Pomocy Środowiskowej, Świadczeń i Usług Opiekuńczych, w skład którego wchodzą:

    1. Kierownik,
    2. Wieloosobowe stanowisko Pracownika Socjalnego,
    3. Wieloosobowe stanowisko usług i specjalistycznych usług opiekuńczych,
    4. Wieloosobowe stanowisko specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi.
    5. Wieloosobowe stanowisko Asystent Rodziny.
    6. Wieloosobowe stanowisko Referent.
    7. Stanowisko Pomoc administracyjna.

2.2. Dział Świadczeń w skład którego wchodzą:

    1. Kierownik,
    2. Wieloosobowe stanowisko Referent,
    3. Stanowisko Pomoc administracyjna.

2.3. Dział Aktywności Lokalnej w skład którego wchodzą:

    1. Kierownik,
    2. Wieloosobowe stanowisko wychowawcy w Świetlicy Socjoterapeutycznej,
    3. Stanowisko Referent,
    4. Stanowisko Terapeuta zajęciowy
    5. Stanowisko Psycholog
    6. Stanowisko Pomoc administracyjna
    7. Stanowisko Koordynator

2.4.Dział Organizacyjny w skład którego wchodzą:

    1. Kierownik,
    2. Stanowisko do obsługi sekretariatu,
    3. Stanowisko Gospodarcze,
    4. Stanowisko BHP,
    5. Stanowisko Referent
    6. Stanowisko Pomoc administracyjna

2.5. Radca Prawny.

3. Liczbę stanowisk pracy i plan obsad etatowych dla poszczególnych komórek organizacyjnych ustala Dyrektor MGOPS.

 

Rozdział IV

Zasady organizacji pracy Ośrodka

 

 §5

1. W Ośrodku obowiązuje zasada jednoosobowego kierownictwa, zgodnie z którą każdy pracownik podlega bezpośrednio jednemu przełożonemu, od którego otrzymuje polecenia służbowe i przed którym jest odpowiedzialny za wykonanie powierzonych mu zadań.

2. Działy organizacyjne MGOPS zobowiązane są do współpracy i współdziałania w celu realizacji zadań.

3. Do podpisu wyłącznie przez Dyrektora Ośrodka zastrzeżone są następujące dokumenty:

  • zarządzenia wewnętrzne,
  • decyzje w sprawach osobowych wszystkich pracowników,
  • sprawozdania finansowe MGOPS,
  • inne sprawozdania, na których wymagany jest podpis Dyrektora,
  • dokumenty o charakterze zasadniczym dla działalności Ośrodka,
  • korespondencja wychodząca, z wyjątkiem korespondencji do podpisywania której Dyrektor MGOPS upoważnił inne osoby,
  • inne dokumenty określone w przepisach prawa powszechnie obowiązującego.

4. W czasie nieobecności Dyrektora lub w innych uzasadnionych przypadkach dokumenty wymienione w ust. 3 podpisuje Kierownik Działu Pomocy Środowiskowej i Usług Opiekuńczych, Kierownik Działu Świadczeń – działający z upoważnienia Dyrektora.

5. Projekty zarządzeń wewnętrznych są opiniowane i podpisywane przez Dyrektora Ośrodka.

6. Rejestr zarządzeń Dyrektora prowadzi Dyrektor lub inna upoważniona osoba.

7. Organizację i porządek w procesie pracy oraz związane z tym prawa i obowiązki pracodawcy i pracownika określa Regulamin Pracy Ośrodka.

8. Warunki wynagrodzenia za pracę oraz przyznanie innych świadczeń związanych z pracą ustala Regulamin Wynagradzania Pracowników Ośrodka oraz Regulamin Premiowania.

9. Zakres świadczeń socjalnych określa Regulamin korzystania ze świadczeń z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych.

10. Szczegółowy zakres działań Świetlic Socjoterapeutycznych określa regulamin Świetlic Socjoterapeutycznych.

11. Szczegółowy zakres działań Klubu Integracji Społecznej określa regulamin Klubu Integracji Społecznej.

 

Rozdział V

 

Dyrektor Ośrodka

1. Na czele Ośrodka stoi Dyrektor, który kieruje jego działalnością na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez Burmistrza, reprezentuje Ośrodek na zewnątrz.

2. Dyrektor kieruje Ośrodkiem przy pomocy Głównego Księgowego i Kierowników.

3. Dyrektor jest zwierzchnikiem służbowym wszystkich pracowników Ośrodka.

4. Czynności z zakresu prawa pracy w stosunku do pracowników Ośrodka dokonuje Dyrektor.

5. Podczas nieobecności Dyrektora jego obowiązki pełni upoważniony Kierownik Działu.

6. Powierzenie obowiązków, następuje w drodze pisemnego pełnomocnictwa udzielonego przez Dyrektora.

7. Osoby wskazane w ust. 7 przy wykonywaniu swoich zadań działają wyłącznie w granicach określonych pełnomocnictwem udzielonym przez Dyrektora.

 

§6

1. Podstawowe zadania i uprawnienia Dyrektora ośrodka, do których należą w szczególności:

  • kierowanie i wykonywanie zadań Ośrodka oraz zapewnianie prawidłowej gospodarki przyznanymi środkami,
  • realizacja zadań statutowych,
  • uprawnienia i odpowiedzialność Dyrektora wynikają z przepisów prawa, a także z pełnomocnictw i upoważnień udzielonych przez Burmistrza,
  • zatwierdzanie projektów planów wydatkowania środków przeznaczonych na działalność merytoryczną Ośrodka,
  • zatwierdzanie projektów planów wydatkowania środków przeznaczonych na utrzymanie i rozwój zaplecza, w tym na wynagrodzenia pracowników, środków na inwestycje oraz utrzymanie obiektów i ich wyposażenie,
  • decydowanie o zgodnym z zatwierdzonymi planami i decyzjami wydatkowaniu środków finansowych,
  • wydawanie decyzji administracyjnych o przyznaniu, odmowie, wstrzymaniu lub wznowieniu świadczeń, a także decyzji o odstąpieniu od zwrotu wydatków na świadczenia zgodnie z udzielonym upoważnieniem Burmistrza,
  • podejmowanie innych czynności prawnych w granicach zwykłego zarządu związanych z prowadzeniem Ośrodka w zakresie zadań statutowych,
  • występowanie w imieniu Gminy przed sądami powszechnymi jak również w postępowaniu egzekucyjnym, w sprawach należących do działalności statutowej Ośrodka,
  • wydawanie wewnętrznych aktów prawnych,
  • ustalanie w formie zarządzeń wewnętrznych struktury organizacyjnej Ośrodka i zasad organizacji pracy, regulaminu wynagradzania, regulaminu pracy, instrukcji i innych,
  • określanie dodatkowych zadań dla Ośrodka w formie poleceń służbowych,
  • podejmowanie decyzji w sprawach zatrudniania pracowników i ich wynagrodzenia, przyznawania nagród i nakładania kar, na wniosek właściwego Kierownika lub z własnej inicjatywy,
  • ustalanie indywidualnych zakresów czynności, uprawnień i odpowiedzialności Kierowników Działów i Pracowników, bezpośrednio podległych Dyrektorowi,
  • przyjmowanie i rozpatrywanie skarg i wniosków oraz czuwanie nad ich prawidłowym załatwianiem,
  • składanie Radzie Miejskiej w Głogowie Małopolskim rocznego sprawozdania z działalności Ośrodka i przedstawianie potrzeb w zakresie pomocy społecznej,
  • reprezentowanie Ośrodka na zewnątrz,
  • promowanie Ośrodka i reprezentowanie jego interesów w środkach masowego przekazu,
  • wykonywanie zadań Ośrodka oraz prawidłowa gospodarka przyznanymi środkami działając przy pomocy Księgowego oraz Kierowników,
  • w ramach nadzoru Dyrektor sprawuje kontrolę i egzekwuje realizację wniosków pokontrolnych w zakresie określonym przepisami prawa,
  • czuwanie nad zabezpieczeniem i przestrzeganiem tajemnicy służbowej, danych osobowych i informacji niejawnych,
  • zapewnienie właściwego bezpieczeństwa Ppoż. i BHP,
  • nadzór nad merytorycznym przygotowaniem pracowników Ośrodka,
  • dyrektorowi Ośrodka podlegają stanowiska, działy, które przed nim ponoszą odpowiedzialność za realizację zadań,
  • realizowanie zadań wynikających z uchwały budżetowej, planu finansowego MGOPS oraz zadań zleconych na podstawie ustaleń przekazanych przez Wojewodę,
  • dokonywanie okresowych ocen pracowników,
  • sporządzanie i przekazywanie obowiązujących sprawozdań do Urzędu Wojewódzkiego,
  • prowadzenie strony internetowej w BIP.
  • powoływanie zespołu do spraw okresowej oceny dziecka i sporządzanie protokołów.

 

§7

1. Zadania Głównego Księgowego :

  • przygotowanie projektów planów finansowych,
  • prowadzenie gospodarki finansowej Ośrodka zgodnie z obowiązującymi zasadami, polegające zwłaszcza na:
  • wykonywaniu dyspozycji środkami pieniężnymi zgodnie z zasadami dyscypliny budżetowej i wewnętrznymi przepisami Ośrodka,
  • zapewnieniu pod względem finansowym prawidłowości umów zawieranych przez Ośrodek,
  • przestrzeganiu zasad rozliczeń pieniężnych i ochrony wartości pieniężnych,
  • zapewnieniu terminowego ściągania należności i dochodzenia roszczeń spornych oraz spłaty zobowiązań,
  • analizowanie wykorzystania środków przydzielonych z budżetu lub środków pozabudżetowych i innych będących w dyspozycji Ośrodka,
  • opracowywanie projektów przepisów wewnętrznych wydawanych przez Dyrektora Ośrodka, dotyczących prowadzenia rachunkowości, a w szczególności: polityki rachunkowości, zakładowego planu kont, zasad przeprowadzania i rozliczania inwentaryzacji, instrukcji kasowej,
  • bieżące i prawidłowe prowadzenie księgowości w sposób umożliwiający terminowe przekazywanie rzetelnych informacji ekonomicznych, ochronę mienia będącego w posiadaniu ośrodka oraz terminowe i prawidłowe rozliczanie osób majątkowo odpowiedzialnych za to mienie, prawidłowe i terminowe prowadzenie rozliczeń finansowych,
  • zorganizowanie sporządzania, przyjmowania, obiegu, archiwizowania i kontroli dokumentów finansowych Ośrodka w sposób zapewniający właściwy przebieg operacji gospodarczych, ochronę mienia będącego w posiadaniu ośrodka oraz wydatkowania środków finansowych zgodnie z planami finansowymi,
  • zgodność prowadzonej ewidencji księgowej z przepisami dotyczącymi rachunkowości w komórkach organizacyjnych,
  • zabezpieczenie działania Ośrodka w zakresie informatycznym dotyczącym systemów finansowo – księgowych i płacowych,
  • opracowywanie zbiorczych sprawozdań finansowych z wykonania budżetu i ich analiz,
  • dokonywanie w ramach kontroli wewnętrznej:
    • wstępnej, bieżącej i następnej kontroli funkcjonalnej w zakresie powierzonych mu obowiązków,
    • wstępnej kontroli legalności dokumentów dotyczących wykonywania planów finansowych Ośrodka oraz ich zmian,
    • następnej kontroli operacji gospodarczych Ośrodka stanowiących przedmiot księgowań.
  • wstępną kontrolę legalności dokumentów dotyczących wykonywania budżetu oraz jego zmian,
  • niedopuszczenia do dokonania wydatku powodującego przekroczenia kwoty wydatków ustalonej w rocznym planie finansowym,
  • wykazywania w sprawozdaniu budżetowym danych zgodnych z danymi wynikającymi z ewidencji księgowej,
  • opracowanie harmonogramu realizacji zadań w zakresie finansowym w ramach planu finansowego,
  • konstruowanie budżetu zadaniowego w ujęciu klasyfikacji budżetowej,
  • współudział w konstruowaniu budżetu projektu systemowego dofinansowanego z dotacji rozwojowej Europejskiego Funduszu Społecznego,
  • sprawuje nadzór nad finansową realizacją projektów unijnych,
  • konsolidacja budżetu projektu systemowego z budżetem MGOPS w części finansowej dotyczącej przyznawanych zasiłków,
  • przygotowywanie projektów zarządzeń wewnętrznych dotyczących zmian planu wydatków,
  • prowadzenie analiz dotyczących stopnia wydatkowania środków z planu finansowego w zakresie pomocy społecznej, świadczeń rodzinnych i wychowawczych, dodatków mieszkaniowych , stypendiów socjalnych i innych,
  • Główny Księgowy realizuje swoje zadania przy pomocy kierowników działów w zakresie spraw powierzonych mu do prowadzenia oraz pełni nadzór pod względem finansowym nad wszystkimi działami Ośrodka,
  • zadania, uprawnienia i odpowiedzialność Głównego Księgowego ustala Dyrektor,

 

§8

1. Zadania kierowników działów:

  • Działami kierują Kierownicy lub inne osoby wyznaczone przez Dyrektora. Osoby wymienione w ust. 1 organizują pracę w sposób zapewniający prawidłowe wykonywanie zadań wynikających z niniejszego Regulaminu.
  • Są bezpośrednimi przełożonymi i sprawują nadzór nad podległymi pracownikami.
  • Planują pracę, przydzielają zadania i stale doskonalą metody oraz formy pracy.
  • Udzielają pracownikom instruktażu o charakterze merytorycznym i formalnoprawnym w zakresie realizowanych zadań.
  • Sprawują nadzór nad przestrzeganiem przepisów prawa w kierowanym dziale.
  • Podejmują inicjatywy co do wykonywania zadań w danym dziale.
  • Badają efektywność pracy podległych pracowników.
  • Zapewniają merytoryczną i formalną prawidłowość, legalność i celowość przygotowywanych przez siebie oraz podległych pracowników dokumentów, wniosków, opinii.
  • Niezwłocznie informują podległych pracowników o wszelkich zmianach w przepisach prawa i aktach wewnętrznych dotyczących zadań działu i funkcjonowania Ośrodka.
  • Przedkładają Dyrektorowi z działalności działu: comiesięczne raporty.
  • Zarządzają ryzykiem w zakresie zadań działu oraz realizują kontrolę zarządczą i koordynują zadania związane z zarządzaniem ryzykiem.
  • Wykonują czynności kancelaryjno - biurowe zgodnie z Instrukcją Kancelaryjną oraz Jednolitym Rzeczowym Wykazem Akt.
  • Do kierowników działu należy podpisywanie: decyzji administracyjnych w rozumieniu przepisów Kodeksu Postępowania Administracyjnego - w ramach udzielonych upoważnień, pism dotyczących spraw organizacji działu.
  • Nadzorują terminowe i prawidłowe załatwienie spraw objętych zakresem działania działu.
  • Opracowują regulamin organizacyjny uwzględniający istnienie wewnętrznych stanowisk, zespołów itp. oraz uzgodnionych zasad współdziałania z innymi działami Ośrodka.
  • Opracowują zakresy czynności, uprawnień i odpowiedzialności dla pracowników.
  • Organizują szkolenia w celu podnoszenia kwalifikacji podległych pracowników.
  • Tworzą bank informacji z zakresu realizacji zadań swojej jednostki organizacyjnej.
  • Stosują zasady pisemności załatwiania spraw związanych z realizacją zadań Ośrodka, a w szczególności sporządzania notatek służbowych, protokołów, spisywania ustaleń.
  • Weryfikują przedkładane Dyrektorowi projekty zarządzeń, regulaminów, instrukcji.
  • Nadzorują przestrzeganie przez pracowników postanowień regulaminów obowiązujących w Ośrodku, a także przepisów dotyczących ochrony informacji niejawnych oraz ochrony danych osobowych.
  • Prowadzą, rozpatrują i nadzorują terminowe rozpatrywanie skarg, wniosków i interwencji obejmujących zakres zadań i obowiązków podległych pracowników.
  • Przygotowują projekty informacji dla środków komunikacji społecznej wraz z osobą odpowiedzialną za koordynację i przedkładanie ich Dyrektorowi oraz wykorzystywanie jej do doskonalenia pracy Ośrodka.
  • Występują o wyrażenie zgody na dokonanie zamówienia publicznego o wartości poniżej 30 000 EURO oraz zamówienia publicznego zgodnie z ustawą prawo zamówień publicznych w zakresie zlecania usług, dostaw robót budowlanych, i innych.
  • Wydatkują środki publiczne zgodnie z ustawą o finansach publicznych.
  • Współdziałają w przygotowywaniu propozycji do projektu budżetu Ośrodka w zakresie zadań realizowanych przez podległe działy organizacyjne.
  • Realizują zadania wynikające z przyjętego budżetu Ośrodka.
  • Opracowują plany finansowe w zakresie kierowania działem.
  • Bieżąco monitorują budżet i prowadzą działania zmierzające do przestrzegania dyscypliny finansów publicznych.
  • Ustalają kwoty dotacji podlegającej zwrotowi do budżetu.
  • Terminowo naliczają otrzymane dotacje.
  • Nie dopuszczają do dokonania wydatku powodującego przekroczenie kwoty wydatków ustalonej w rocznym planie finansowym jednostek w skutek zaniedbania lub niewypełnienia obowiązków w zakresie kontroli finansowej.
  • Nie wykonują zobowiązania, którego skutkiem jest zapłata odsetek, kar lub opłat.
  • Nie dopuszczają do wykonania zobowiązania, którego termin płatności upłynął, wskutek zaniedbania lub niewypełnienia obowiązków w zakresie kontroli finansowej.
  • Współpracują z organizacjami pozarządowymi i instytucjami działającymi w zakresie pomocy społecznej na rzecz osób starszych, niepełnosprawnych i bezdomnych oraz na rzecz dzieci i rodzin, a także prowadzącymi pracę socjalną i tym podobne.
  • organizowanie narad dla pracowników zatrudnionych w Ośrodku,
  • Szczegółowe zadania pracowników Działu zawarte są w indywidualnych zakresach obowiązków.

 

 

ROZDZIAŁ VI

Zakres działania komórek organizacyjnych i Działów Ośrodka

 

 §9

Dział Pomocy Środowiskowej, Świadczeń i Usług Opiekuńczych

 

1. Pracą Działu kieruje Kierownik.

2. Kierownik sprawuje bezpośredni nadzór nad działalnością wszystkich pracowników Działu.

3. Do zadań Działu Pomocy Środowiskowej, Świadczeń i Usług Opiekuńczych należy:

  • dokonywanie analizy i oceny zjawisk rodzących zapotrzebowanie na świadczenia pomocy społecznej oraz udzielanie pomocy w tym zakresie,
  • przygotowanie i opracowywanie projektów planów, rozeznanie potrzeb i organizowanie pomocy dla osób potrzebujących,
  • sporządzanie informacji, okresowych zestawień i sprawozdań planowanych i realizowanych świadczeń pomocy społecznej,
  • przyjmowanie wniosków, podań od osób i rodzin zgłaszających się o pomoc i udzielanie im pełnej informacji o przysługujących świadczeniach i dostępnych formach pomocy,
  • przeprowadzanie wywiadów środowiskowych, zawieranie kontraktów socjalnych z osobami ubiegającymi się o pomoc i opracowywanie planu pomocy przy współudziale klienta oraz wprowadzanie danych do systemu „POMOST”,
  • przeprowadzanie wywiadów środowiskowych dla potrzeb Działu świadczeń,
  • prowadzenie pracy socjalnej z indywidualnym klientem,
  • wspomaganie osób i rodzin wymagających pomocy w osiąganiu możliwie pełnej aktywizacji społecznej,
  • opracowanie i realizacja gminnego programu przeciwdziałania przemocy w rodzinie oraz ochrony ofiar przemocy w rodzinie,
  • tworzenie zespołów interdyscyplinarnych w zakresie przemocy w rodzinie,
  • prowadzenie poradnictwa i interwencji w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie w szczególności poprzez działania edukacyjne służące wzmocnieniu opiekuńczych i wychowawczych kompetencji rodziców w rodzinach zagrożonych przemocą w rodzinie,
  • zapewnienie osobom dotkniętym przemocą w rodzinie miejsc w ośrodkach wsparcia,
  • opracowanie i realizacja planu pomocy w indywidualnych przypadkach wystąpienia przemocy w rodzinie,
  • monitorowanie sytuacji rodzin, w których dochodzi do przemocy oraz rodzin zagrożonych wystąpieniem przemocy,
  • monitorowanie zadań w zakresie realizacji Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie,
  • współpraca z instytucjami i organizacjami odpowiedzialnymi za realizację Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie, i innymi,
  • bieżąca współpraca z Sądem, Policją, Strażą Miejską, kuratorami, placówkami leczniczymi w zakresie interwencyjnych działań na rzecz dziecka i rodziny,
  • opracowywanie planów pomocy społecznej oraz planów usług opiekuńczych,
  • inicjowanie i propagowanie nowych rozwiązań lokalnych dotyczących przeciwdziałaniu przemocy,
  • prowadzenie postępowań administracyjnych w zakresie kierowania i umieszczania osób w domach pomocy społecznej,
  • przygotowywanie dokumentacji dotyczącej umieszczenia osoby wymagającej całodobowej opieki do domu pomocy społecznej,
  • sporządzanie decyzji administracyjnych w sprawie kierowania do domów pomocy społecznej, domów dziennego pobytu, oraz ośrodków wsparcia,
  • współpraca z organizacjami społecznymi, charytatywnymi i instytucjami mającymi na celu doskonalenie już istniejących i poszukiwanie nowych rozwiązań w dziedzinie pomocy społecznej, przeciwdziałanie i ograniczenie patologii i skutków negatywnych zjawisk społecznych, łagodzenie skutków ubóstwa,
  • współdziałanie w inspirowaniu, opracowywaniu, wdrażaniu oraz rozwijaniu regionalnych i lokalnych programów pomocy społecznej ukierunkowanych na podnoszenie jakości życia,
  • pobudzanie społecznej aktywności i inspirowanie działań samopomocowych w zaspakajaniu niezbędnych potrzeb życiowych osób, rodzin, grup i środowisk społecznych,
  • informowanie klientów, osób zainteresowanych o dostępnych formach pomocy i zasadach ich przyznawania,
  • udzielanie pomocy zgodnie z zasadami etyki zawodowej,
  • prowadzenie wymaganej dokumentacji,
  • kompletowanie dokumentacji i wnioskowanie o umieszczenie w domu pomocy społecznej,
  • kompletowanie dokumentacji do organów odwoławczych,
  • przedkładanie Dyrektorowi zbiorczych informacji o rozmiarach potrzeb z zakresu pomocy społecznej,
  • zapobieganie procesowi marginalizacji osób i grup a także przeciwdziałanie negatywnym zjawiskom w środowisku lokalnym,
  • zawieranie kontraktów socjalnych,
  • rozpatrywanie wniosków o przyznanie pomocy społecznej osobom zakwalifikowanym do zasiłków stałych, okresowych, celowych i w naturze,
  • prowadzenie dokumentacji i sprawozdawczości dotyczącej odprowadzania składek zdrowotnych do ZUS od wypłacanych przez MGOPS świadczeń,
  • współpraca z ZUS w w/w zakresie,
  • prowadzenie rejestru osób korzystających z różnych form pomocy (pracownik Socjalny),
  • prowadzenie rejestru wykorzystania środków na zasiłki celowe i w naturze,
  • prowadzenie rejestru wykorzystania środków na świadczenia stałe i okresowe z wyszczególnieniem subwencji od Wojewody,
  • sporządzanie list wypłat zasiłków,
  • sporządzanie sprawozdań z realizacji środków na zasiłki stałe, celowe , okresowe oraz programu rządowego „Pomoc państwa w zakresie dożywiania”,
  • przyznawanie biletów kredytowych,
  • prowadzenie archiwizacji danych komputerowych,
  • kwalifikowanie oraz prowadzenie list osób korzystających z programu,
  • przygotowywanie projektów porozumień z placówkami oświatowymi,
  • wdrożenia działań zmierzających do rozwoju i wykorzystywania bazy żywieniowej w gminach lub zwiększenia jej dostępności, w tym tworzenia lub doposażenia punktów przygotowywania lub wydawania posiłków oraz dowozu posiłków,
  • prognozowanie i analizowanie potrzeb usługowych,
  • nadzorowanie i kontrolowanie wykonywanych usług na rzecz świadczeniobiorców pod względem ich jakości i zgodności z wydanymi decyzjami,
  • prowadzenie pełnej dokumentacji dotyczącej pomocy usługowej,
  • prowadzenie ewidencji osób korzystających z usług i rozliczanie odpłatności z Główną Księgową,
  • naliczanie odpłatności za usługi opiekuńcze,
  • egzekwowanie należnych płatności za usługi opiekuńcze,
  • nadzór nad realizacją świadczonych usług opiekuńczych przez opiekunki,
  • sporządzanie analiz i sprawozdań w zakresie realizowanych zadań,

4. Do zadań wieloosobowego stanowiska ds. usług opiekuńczych i specjalistycznych należy:

  • organizacja usług opiekuńczych w miejscu zamieszkania:
    1. usługi opiekuńcze,
    2. specjalistyczne usługi opiekuńcze,
    3. specjalistyczne usługi opiekuńcze dla osób z zaburzeniami psychicznym,.
  • zapewnienie pomocy usługowej osobom samotnym, które z powodu wieku, choroby lub innych przyczyn wymagają pomocy innych osób i są jej pozbawione,
  • zapewnienie pomocy usługowej osobom, które wymagają pomocy innych osób a rodzina nie może takiej pomocy zapewnić,
  • zapewnienie prawidłowego wykonywania usług zgodnie z potrzebami osób objętych pomocą w celu poprawy ich funkcjonowania w miejscu zamieszkania,
  • organizowanie pracy opiekunek w celu zapewnienia właściwej opieki osobom potrzebującym,
  • współpraca z rodziną i najbliższym środowiskiem osób objętych pomocą,
  • współpraca z pracownikami socjalnymi, lekarzem rodzinnym oraz innymi instytucjami i organizacjami społecznymi,
  • wykonywanie innych czynności zleconych przez Dyrektora i Kierownika Działu,

5. Do zadań wieloosobowego stanowiska Asystenta Rodziny należy:

  • rozpoznawanie i analizowanie potrzeb i sytuacji rodziny,
  • pozyskiwanie pełnej informacji o sytuacji życiowej i rodzinnej,
  • ustalanie przyczyn, w wyniku których rodzina znalazła się w sytuacji wymagającej pomocy,
  • udzielanie informacji, wskazówek i pomocy w zakresie rozwiązywania spraw życiowych osobom, które dzięki tej pomocy będą zdolne samodzielnie rozwiązywać problemy będące przyczyną sytuacji życiowej, skuteczne posługiwanie się przepisami prawa w realizacji tych zadań,
  • ustalanie planu pomocy,
  • prowadzenie obowiązującej dokumentacji,
  • współpraca i współdziałanie z innymi specjalistami,
  • zapobieganie procesowi marginalizacji osób i grup a także przeciwdziałanie negatywnym zjawiskom w środowisku lokalnym,
  • sprawdzanie złożonej dokumentacji, wg zgodności z przepisami prawa i wewnętrznymi ustaleniami,
  • koordynacja działań zgodnie z założeniami ustawy „Za Życiem”.
  • szczegółowe zadania pracowników Działu zawarte są w indywidualnych zakresach obowiązków.

 

§10

Dział Świadczeń

 

1. Pracą Działu kieruje Kierownik.

2. Kierownik koordynuje realizację zadań oraz instruuje podległych pracowników w zakresie związanym z wykonywaniem przydzielonych im zadań.

3. Do zadań Działu należy:

  • udzielanie interesantom niezbędnych informacji w sprawach świadczeń rodzinnych, świadczeń wychowawczych, dodatków mieszkaniowych, dodatków energetycznych, funduszu alimentacyjnego i innych,
  • wydawanie wniosków i przyjmowanie wniosków na świadczenia rodzinne, wychowawcze, i fundusz alimentacyjny,
  • wydawanie wniosków i przyjmowanie wniosków oraz obliczanie wysokości dodatków mieszkaniowych i energetycznych,
  • przygotowanie decyzji administracyjnych w zakresie dodatków mieszkaniowych i energetycznych,
  • sporządzanie list wypłat dodatków mieszkaniowych i energetycznych,
  • wydawanie wniosków i przyjmowanie wniosków o stypendia i zasiłki szkolne, ustalanie uprawnień do stypendiów i zasiłków szkolnych,
  • przyjmowanie wniosków o zasiłek dla opiekuna,
  • ustalanie uprawnień do zasiłku dla opiekuna,
  • prowadzenie postępowania w sprawach dotyczących zasiłku dla opiekuna,
  • przygotowanie decyzji administracyjnych w w/w zakresie,
  • przygotowywanie list wypłat zasiłku dla opiekuna,
  • prowadzenie sprawozdawczości z zakresu przyznawania zasiłku dla opiekuna,
  • przyjmowanie wniosków o jednorazowe świadczenie z tytułu urodzenia się dziecka wg. Ustawy „Za Życiem”,
  • ustalanie uprawnień o jednorazowe świadczenie z tytułu urodzenia się dziecka wg. Ustawy „Za Życiem”,
  • prowadzenie postępowania w sprawach dotyczących jednorazowego świadczenia z tytułu urodzenia się dziecka wg. Ustawy „Za Życiem”,
  • przygotowanie decyzji administracyjnych w w/w zakresie,
  • przygotowywanie list wypłat o jednorazowe świadczenie z tytułu urodzenia się dziecka wg. Ustawy „Za Życiem”,
  • prowadzenie sprawozdawczości w w/w zakresie,
  • analiza kompletności składanych przez klientów dokumentów,
  • weryfikacja uprawnień wynikających ze zmiany sytuacji materialnej, rodzinnej i zdrowotnej osób uprawnionych,
  • przygotowywanie decyzji administracyjnych realizowanych świadczeń na podstawie akceptowanych przez Dyrektora planów,
  • przygotowywanie korespondencji oraz dokumentów związanych z przyznawanymi świadczeniami,
  • prowadzenie całości dokumentacji związanej z realizacją świadczeń w tym akt osób objętych pomocą,
  • zawiadamianie dłużników alimentacyjnych, komorników i organ właściwy dłużnika o przyznanych świadczeniach z funduszu alimentacyjnego,
  • przeprowadzenie wywiadu alimentacyjnego i odebranie oświadczeń majątkowych od dłużnika alimentacyjnego,
  • prowadzenie dokumentów niejawnych z zakresu dłużników alimentacyjnych przez dopuszczonych do tych dokumentów pracowników,
  • rejestrowanie zadłużenia dłużników alimentacyjnych do Biur Informacji Gospodarczej oraz monitorowanie zmian zadłużenia,
  • bieżące rozliczanie dziennych wpłat komorniczych pomniejszających zadłużenie wobec Ośrodka,
  • występowanie do Powiatowego Urzędu Pracy o aktywizację dłużnika alimentacyjnego,
  • występowanie do Starosty z wnioskiem o zatrzymanie prawa jazdy dłużnika alimentacyjnego oraz jego zwrot z uwagi na ustanie przyczyn zatrzymania prawa jazdy,
  • składania do Prokuratury wniosku o ściganie dłużnika alimentacyjnego za przestępstwo określone w art. 209 § 1 KK,
  • współpraca z innymi podmiotami celem realizacji zadań ustawowych,
  • udzielanie informacji o wypłacanych świadczeniach pracownikom Ośrodka celem potwierdzenia osiąganego dochodu przez rodzinę,
  • prowadzenie komputerowej ewidencji klientów i świadczeń,
  • prowadzenie spraw związanych ze zwrotem wydatków na realizowane świadczenia,
  • wydawanie zaświadczeń do instytucji współdziałających oraz na wniosek świadczeniobiorców,
  • sporządzanie okresowych zestawień i sprawozdań planowanych i realizowanych świadczeń,
  • prowadzenie spraw związanych z ubezpieczeniem społecznym i zdrowotnym świadczeniobiorców,
  • prowadzenie spraw dochodzenia należności (m. in. prowadzenie korespondencji z komornikiem i sądem),
  • przygotowywanie informacji dla dłużników alimentacyjnych oraz organu właściwego dłużnika
  • ustalanie uprawnień oraz prawidłowe obliczenie i terminowe opłacanie składek na ubezpieczenie zdrowotne,
  • przygotowywanie list wypłat świadczeń pieniężnych,
  • koordynowanie spraw przekazywanych do organów odwoławczych,
  • współpraca z Głównym Księgowym w sprawie zwrotu świadczeń nienależnie pobranych,
  • uzgadnianie z Głównym Księgowym wysokości wydatków i zasobów środków finansowych na cele świadczeń rodzinnych i funduszu alimentacyjnego,
  • nadzór nad dochodzeniem zwrotu od innych gmin wydatków na świadczenia przyznawane i postępowaniem w sprawie zwrotu należności innym gminom za przyznane świadczenia na podstawie otrzymanych rachunków,
  • opracowywanie danych statystycznych, dotyczących liczby osób korzystających ze świadczeń rodzinnych, wychowawczych i funduszu alimentacyjnego,
  • sporządzanie sprawozdań finansowo – rzeczowych o zadaniach realizowanych ze środków budżetu państwa,
  • wykonywanie innych czynności zleconych przez Dyrektora MGOPS i Kierownika,
  • promowanie modelu rodziny wielodzietnej, (Karta Dużej Rodziny i Program Rodzina 3+),
  • promowanie pozytywnego wizerunku rodziny wielodzietnej, (Karta Dużej Rodziny i Program Rodzina 3+),
  • umacnianie oraz wspieranie rodziny wielodzietnej, (Karta Dużej Rodziny i Program Rodzina 3+),
  • pozyskiwanie Partnerów programów, (Karta Dużej Rodziny i Program Rodzina 3+),
  • przyjmowanie wniosków, (Karta Dużej Rodziny i Program Rodzina 3+),
  • rejestracja wniosków, (Karta Dużej Rodziny i Program Rodzina 3+),
  • wydawanie kart, (Karta Dużej Rodziny i Program Rodzina 3+),
  • prowadzenie sprawozdawczości. (Karta Dużej Rodziny i Program Rodzina 3+),
  • szczegółowe zadania pracowników Działu zawarte są w indywidualnych zakresach obowiązków.

 

 §11

Dział Aktywności Lokalnej

 

1. Pracą działu kieruje Kierownik.

2. Kierownik nadzoruje realizację zadań oraz instruuje podległych pracowników w zakresie związanym z wykonywaniem przydzielonych im zadań.

3. W skład Działu Aktywności Lokalnej wchodzą: Świetlice Socjoterapeutyczne oraz Klub Integracji Społecznej.

4. Do zadań Działu należy:

  • prowadzenie działań ukierunkowanych na rozwój lokalny całych środowisk rodzinnych, osiąganie trwałej zmiany, poprawiającej sytuację życiową mieszkańców,
  • prowadzenie specjalistycznych placówek wsparcia dziennego – świetlic socjoterapeutycznych,
  • prowadzenie Klubu Integracji Społecznej,
  • pozyskiwanie dodatkowych środków finansowych z różnych źródeł poprzez pisanie projektów, przygotowywanie wniosków konkursowych,
  • koordynacja i zarządzanie całością działań projektowych, 
  • prowadzenie postępowania przyjęcia środków dotacyjnych, przygotowanie dokumentów, koordynowanie działań pośredniczących między MRIPS, WUP, PUW, ROPS, Stowarzyszeniami a Dyrektorem MGOPS oraz Burmistrzem Głogowa Małopolskiego,
  • nadzór nad wykonywaniem zadań przez poszczególnych pracowników projektów, 
  • przygotowanie wzorów dokumentów,
  • pozyskiwanie specjalistów do zadań projektowych,
  • zarządzanie budżetem projektu,
  • przygotowywanie dokumentacji zapytań ofertowych i przetargów w oparciu o przepisy ustawy o zamówieniach publicznych,
  • organizowanie rekrutacji do placówek, projektów, programów,
  • współpraca z lokalnymi instytucjami, firmami, przedsiębiorcami oraz innymi podmiotami celem realizacji zadań ustawowych,
  • organizowanie kampanii promocyjnej realizowanych działań,
  • przygotowanie graficzne plakatów, ulotek, informacji na strony internetowe, do lokalnych gazet,
  • sporządzanie notatek służbowych, informacji, okresowych sprawozdań planowanych i realizowanych działań,
  • opracowywanie planów pracy, kalendariów, programów profilaktycznych,
  • wdrażanie nowych form wsparcia dla osób będących w potrzebie w celu osiągnięcia możliwie pełnej aktywności społecznej,
  • współpraca z instytucjami i organizacjami odpowiedzialnymi za realizację Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie, i innymi,
  • bieżąca współpraca z Policją, Strażą Miejską, kuratorami, pedagogami, pracownikami socjalnymi, asystentami rodziny w zakresie interwencyjnych działań na rzecz dziecka i rodziny,
  • inicjowanie i propagowanie nowych rozwiązań lokalnych dotyczących przeciwdziałaniu przemocy,
  • współpraca z organizacjami społecznymi, charytatywnymi i instytucjami mającymi na celu doskonalenie już istniejących i poszukiwanie nowych rozwiązań w dziedzinie pomocy społecznej, przeciwdziałanie i ograniczenie patologii i skutków negatywnych zjawisk społecznych, łagodzenie skutków wykluczenia społecznego,
  • współdziałanie w inspirowaniu, opracowywaniu, wdrażaniu oraz rozwijaniu regionalnych i lokalnych programów ukierunkowanych na podnoszenie jakości życia,
  • pobudzanie społecznej aktywności i inspirowanie działań samopomocowych zapobiegających wykluczeniu społecznemu,
  • informowanie klientów, osób zainteresowanych o dostępnych formach wsparcia, zasadach wzięcia udziału w proponowanych aktywizacjach,
  • prowadzenie wymaganej dokumentacji, świetlic, klubu integracji społecznej, projektów,
  • organizowanie i prowadzenie poradnictwa psychologicznego, prawnego dla mieszkańców gminy,
  • organizowanie działań o charakterze terapeutycznym i edukacyjnym,
  • wdrażanie rodzin do wspólnych działań, promowanie aktywnych form spędzania czasu wolnego,
  • organizowanie spotkań rodzinnych, wyjazdów, promujących wartości rodzinne,
  • zapobieganie procesowi marginalizacji osób i grup a także przeciwdziałanie negatywnym zjawiskom w środowisku lokalnym,
  • przygotowywanie projektów porozumień z placówkami oświatowymi, instytucjami lokalnymi,
  • sporządzanie analiz i sprawozdań w zakresie realizowanych zadań,
  • przygotowywanie korespondencji oraz dokumentów związanych z realizowanymi zadaniami,
  • uzgadnianie z Głównym Księgowym wysokości wydatków i zasobów środków finansowych na cele realizowanych działań w ramach KIS, świetlic, projektów,
  • pozyskiwanie wolontariuszy, prowadzenie dokumentacji, przygotowywanie opinii, zaświadczeń o odbytym wolontariacie,
  • pozyskiwanie sponsorów dofinansowujących akcje tj. dzień dziecka w świetlicach, mikołajki dla najbardziej potrzebujących dzieci z terenu gminy Głogów Młp.,
  • dbanie o lokale w których usytuowane są placówki, odpowiednie wyposażenie pomieszczeń, porządek, estetykę,
  • przygotowywanie wzorów podziękowań, zaświadczeń, gratulacji i innych,
  • dbanie o wizerunek MGOPS w Głogowie Młp., promowanie działań realizowanych przez ośrodek,
  • wykonywanie innych czynności zleconych przez Dyrektora MGOPS i Kierownika,
  • szczegółowe zadania pracowników Działu zawarte są w indywidualnych zakresach obowiązków.

5. Do zadań wychowawcy w Świetlicy Socjoterapeutycznej należy:

  • pomoc w kryzysach szkolnych, rodzinnych, rówieśniczych, osobistych,
  • zapewnienie dzieciom racjonalnego wypoczynku poprzez organizowanie zabaw rozwijających zainteresowania, zdolności, pasje,
  • pomoc w nauce i odrabianiu lekcji,
  • sporządzanie diagnozy indywidualnej dziecka i jego rodziny,
  • prowadzenie zajęć profilaktycznych z elementami socjoterapii zgodnie z corocznym programem planu pracy,
  • dbanie o fizyczny, psychiczny i poznawczy rozwój dziecka,
  • zapewnienie poczucia bezpieczeństwa,
  • uczenie nawiązywania więzi uczuciowych oraz związków interpersonalnych,
  • uczenie planowania i organizowania zajęć stosownie do wieku dziecka,
  • kształtowanie u dzieci nawyków i uczenie zachowań prozdrowotnych,
  • przygotowywanie dzieci do ponoszenia odpowiedzialności za własne postępowanie oraz uczenia samodzielności w życiu,
  • wyrównywania deficytów rozwojowych dzieci,
  • prowadzenie dokumentacji związaną z ewidencja uczestników świetlic,.
  • przedkładanie Dyrektorowi potrzeb związanych z działalnością świetlicy,
  • współpraca z Dyrektorami szkół, rodzicami, pedagogami, wychowawcami, policją, pracownikami socjalnymi, kuratorami sądowymi, GKRPA, poradnią psychologiczno-pedagogiczną,
  • pozyskiwanie sponsorów na potrzeby świetlic,
  • organizowanie wyjazdów, imprez okolicznościowych i integracyjnych oraz wycieczek dla wychowanków placówki,
  • wspomaganie funkcji rodziny poprzez pedagogizację rodziców,
  • opracowywanie rocznych planów pracy realizowanych w świetlicach,
  • sporządzanie rocznych sprawozdań z działalności świetlic,
  • współpraca ze stowarzyszeniami,
  • opracowywanie wniosków konkursowych i realizacja w świetlicach programów z otrzymanych dotacji,
  • bieżący monitoring działań,
  • dokonywanie zakupów na rzecz świetlicy zgodnie z ustawą prawo zamówieniach publicznych,
  • zapewnienie ochrony obiektu i przebywających w nim osób,
  • dbanie o czystość obiektu i terenu przyległego zgodnie z obowiązującymi przepisami,
  • rozliczanie się z otrzymywanych darowizn zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami,
  • wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora,

6. Głównym celem działalności Klubu Integracji Społecznej jest:

a) zapobieganie wykluczeniu społecznemu i marginalizacji osób niepełnosprawnych, głównie z zaburzeniami psychicznymi, pomoc w osiągnięciu aktywnej postawy na  rynku  pracy,  prawidłowe  pełnienie  ról  społecznych, zapewnienie pomocy w uzyskaniu bezpieczeństwa socjalnego i rozwój osobisty poprzez:

    • reintegrację społeczną i zawodową osób zagrożonych zjawiskiem wykluczenia społecznego,
    • minimalizowanie skutków długotrwałego bezrobocia,
    • prowadzenie poradnictwa psychologicznego, pedagogicznego, prawnego i zawodowego,
    • organizowanie działań o charakterze terapeutycznym i edukacyjnym,
    • kształtowanie umiejętności w zakresie kompetencji społecznych,
    • prowadzenie działalności samopomocowej w zakresie zwiększenia aktywności społecznej,
    • kształtowanie poczucia odpowiedzialności i obowiązkowości, poprzez regularny udział w zajęciach,
    • kształtowanie postawy samodzielności w poszukiwaniu zatrudnienia oraz poruszaniu się po rynku pracy,
    • przygotowanie i wdrażanie programów zatrudnienia tymczasowego bezrobotnych,
    • opracowanie i realizacja programów pomocowych,
    • rozpoznawanie możliwości zatrudnienia na lokalnym rynku pracy, udzielanie informacji osobom bezrobotnym i poszukującym pracy o możliwościach zatrudnienia, uzyskania lub uzupełnienia kwalifikacji, przekwalifikowania zawodowego,
    • przywracanie i podwyższanie kwalifikacji zawodowych uczestnikom zajęć,
    • propagowanie działań wolontarystycznych, społecznych oraz idei spółdzielni socjalnych,
    • udzielanie wsparcia samoorganizującym się grupom osób o podobnych problemach życiowych,
    • dostęp do Internetu w celu poszukiwania pracy,
    • dostęp do  aktualnych  ofert  szkoleń  i  kursów  podnoszących  lub  uzupełniających  kwalifikacje zawodowe,
    • współdziałanie z  innymi  podmiotami  w  zakresie  realizacji  zadań  wynikających  z procesu reintegracji zawodowej i społecznej uczestników Klubu.
    • szczegółowe zadania pracowników Działu zawarte są w indywidualnych zakresach obowiązków.

 

§12

Dział Organizacyjny

 

1. Pracą działu kieruje Kierownik.

2. Kierownik koordynuje realizację zadań oraz instruuje podległych pracowników w zakresie związanym z wykonywaniem przydzielonych im zadań.

3. Do zadań sekretariatu należy:

  • rejestracja oraz wysyłka korespondencji,
  • przekazywanie korespondencji odpowiednim działom Ośrodka,
  • odbieranie korespondencji z Urzędu Miejskiego w Głogowie Młp.,
  • obsługa centrali telefonicznej i telefaksu,
  • przyjmowanie podań,
  • wydawanie nie odebranej przesyłki listowej,
  • kierowanie petentów do pracowników,
  • przyjmowanie zewnętrznej korespondencji,
  • zestawienie potrzeb w zakresie sprzętu biurowego, art. biurowych, papierniczych, druków,
  • przygotowywanie dokumentacji do inwentaryzacji w Ośrodku,
  • wykonywanie zadań przekazanych do realizacji przez Dyrektora.

4. Do zadań referenta ds. kadr i płac należy:

  • prowadzenie ewidencji obowiązkowych  badań lekarskich, szkoleń  bhp i ppoż pracowników  oraz  kontrola  ich aktualności,
  • bieżąca znajomość wszystkich przepisów, instrukcji, zarządzeń dotyczących prowadzonego odcinka,
  • przekazywanie do ZUS zgłoszenia płatnika oraz składek ubezpieczonych pracowników,
  • obliczanie i przekazywanie składek ZUS nowych pracowników i wyrejestrowywanie pracowników, z którymi umowa została rozwiązana;
  • obliczanie zasiłków z tytułu choroby, macierzyństwa i innych (sporządzanie stosownej dokumentacji),
  • kompletowanie i przekazywanie do ZUS innych dokumentów niezbędnych do realizacji świadczeń,
  • obliczanie podatku dochodowego od osób fizycznych – pracowników,
  • terminowe odprowadzanie należnego podatku do Urzędu Skarbowego,
  • sporządzanie rocznych rozliczeń podatkowych /PIT-y/ dla wszystkich pracowników i terminowe przekazywanie pracownikom i Urzędom Skarbowym,
  • sporządzenie kart wynagrodzeń,
  • przygotowywanie umów dla pracowników Ośrodka w pełnym i niepełnym wymiarze godzin, świadectw pracy, dokumentacji związanej z rozwiązaniem stosunku pracy,
  • przygotowywanie umów zleceń i umów o dzieło,
  • wypisywanie zaświadczeń dla pracowników dotyczących zatrudnienia,
  • prowadzenie i ustalanie urlopów pracowników,
  • sporządzanie listy obecności pracowników, dopilnowanie wpisywania się pracowników w każdym dniu - dbanie  o dyscyplinę i punktualność przychodzenia i wychodzenia z pracy,
  • sporządzanie dokumentacji związanej z przejściem pracowników na renty i emerytury,
  • prowadzenie na bieżąco rejestru absencji chorobowej i urlopów,
  • sporządzanie sprawozdań o zatrudnieniu i wynagrodzeniu,
  • prowadzenie dokumentacji Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych,
  • pomoc głównemu księgowemu w realizacji budżetu oraz sprawozdawczości,
  • prowadzenie dokumentacji dotyczącej RODO i PPK,
  • prowadzenie spraw kadrowych pracowników Ośrodka, oraz archiwizacja dokumentacji,
  • sporządzanie list płac pracownikom zatrudnionym w Miejsko- Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej,
  • wprowadzanie danych do programu „Płatnik”,
  • prowadzenie dokumentacji czasu pracy zgodnie z obowiązującymi przepisami, w tym rocznych kart ewidencji czasu pracy pracowników,
  • terminowe przygotowywanie danych do GUS z zakresu zatrudnienia i czasu pracy,
  • terminowe sporządzanie i elektroniczne przekazywanie sprawozdań do GUS,
  • dokonywanie kontroli wewnętrznej,
  • dbałość o zachowanie tajemnicy służbowej i ochrony danych osobowych,
  • realizowanie polityki kadrowej Ośrodka,
  • wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora w zakresie swoich kompetencji.

5. Do zadań sprzątaczki należy:

  • utrzymanie czystości i porządku w pomieszczeniach Ośrodka,
  • zachowanie tajemnicy państwowej i służbowej,
  • wykonanie innych zadań i poleceń służbowych Dyrektora Ośrodka,
  • szczegółowe zadania pracowników Działu zawarte są w indywidualnych zakresach obowiązków.

6. Do zadań służby bhp oraz ochrony przeciw pożarowej należy w szczególności:

  • sporządzanie okresowych analiz stanu bezpieczeństwa i higieny stanowisk pracy oraz przedstawianie propozycji przedsięwzięć technicznych i organizacyjnych, mających na celu zapobieganie możliwym zagrożeniom życia i zdrowia pracowników oraz poprawę warunków pracy,
  • kontrolowanie warunków pracy oraz przestrzegania zasad i przepisów bhp w Ośrodku,
  • informowanie Dyrektora o stwierdzonych zagrożeniach w komórkach organizacyjnych wraz z wnioskami zmierzającymi do ich usuwania,
  • przeprowadzanie szkoleń wstępnych ogólnych, współpraca z właściwymi komórkami organizacyjnymi, w szczególności w zakresie organizowania szkoleń okresowych oraz zapewnienia odpowiedniego poziomu szkoleń w dziedzinie bhp,
  • udział w ustalaniu przyczyn i okoliczności wypadków przy pracy, prowadzenie dokumentacji wypadkowej oraz rejestru wypadków pracowników i osób nie będących pracownikami, a także prowadzenie dokumentacji związanej z chorobami zawodowymi,
  • prowadzenie dokumentacji związanej z wypadkami powstałymi w drodze do i z pracy,
  • współdziałanie z państwowymi organami sprawującymi nadzór nad przestrzeganiem przepisów i zasad bhp w zakresie przestrzegania przepisów zasad bhp w Ośrodku,
  • udział w opracowywaniu i aktualizacji wewnętrznych zarządzeń, regulaminów i instrukcji ogólnych dotyczących bhp oraz ustalania zadań osób kierujących pracownikowi w zakresie bhp,
  • współpraca z lekarzem sprawującym profilaktyczną opiekę zdrowotną nad pracownikami, a w szczególności przy organizowaniu okresowych badań lekarskich pracowników,
  • udział w dokonywaniu oceny ryzyka zawodowego, które wiąże się z wykonywaną pracą,
  • doradztwo w zakresie stosowania przepisów i zasad bhp,
  • prowadzenie kontroli oraz doradzanie w zakresie utrzymania obiektów Ośrodka zgodnie z przepisami techniczno - budowlanymi w zakresie dotyczącym warunków bhp,
  • wyposażenie budynków Ośrodka w urządzenia przeciwpożarowe i gaśnicze,
  • zapewnienie właściwej konserwacji oraz napraw urządzeń przeciwpożarowych w budynkach Ośrodka,
  • zorganizowanie prawidłowego funkcjonowania systemu działania w celu zapewnienia osobom przebywającym na terenie budynku Ośrodka bezpieczeństwa i możliwości ewakuacji,
  • podejmowanie działań zmierzających do przygotowania obiektów Ośrodka do prowadzenia akcji ratowniczej,
  • opracowywanie, wdrażanie i aktualizacja instrukcji bezpieczeństwa pożarowego Ośrodka,
  • kontrolowanie zabezpieczenia mienia Ośrodka przed pożarem oraz przestrzegania przez pracowników instrukcji przeciwpożarowych,
  • zaopatrzenie pracowników w odzież i obuwie robocze oraz w miarę potrzeby w środki ochrony indywidualnej zabezpieczające przed działaniem niebezpiecznych i szkodliwych dla zdrowia czynników występujących w środowisku pracy,
  • wykonywanie obowiązków wynikających z ustawy o ochronie przeciwpożarowej oraz innych aktów normatywnych,
  • wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora.
  • Zadania służby BHP mogą być realizowane przez zewnętrznych usługodawców.

 

 §13

Radca prawny

 

Radca prawny podlega Dyrektorowi Ośrodka i zapewnia obsługę prawną Ośrodka w zakresie i na zasadach określonych ustawą z dnia 06.07.1982 r. o radcach prawnych (Dz.U. z 2016r. poz. 233 z póź.zm.). Do obowiązków Radcy Prawnego należy:

  • obsługa prawna MGOPS,
  • udzielanie kierownikom i pracownikom Ośrodka opinii i porad prawnych oraz wyjaśnień w zakresie stosowania prawa,
  • opiniowanie: pozwów, wniosków i pism procesowych, pism do organów ścigania, decyzji administracyjnych, uchwał Rady Miejskiej, zarządzeń Dyrektora, umów i porozumień,
  • występowanie w charakterze pełnomocnika Ośrodka w postępowaniu sądowym, administracyjnym oraz przed innymi organami orzekającymi,
  • podejmowanie we właściwych terminach czynności niezbędnych do zabezpieczania interesów majątkowych oraz prawnej ochrony w celu zapewnienia należytego prowadzenia spraw przed sądami i innymi organami orzekającymi,
  • współdziałanie w zakresie obsługi prawnej z organami ścigania, wymiaru sprawiedliwości oraz orzecznictwa administracyjnego w sprawach prowadzonych przez te organy,
  • wykonywanie innych czynności zleconych przez Dyrektora MGOPS.

 

Rozdział VIII

Postanowienia Końcowe

 

 § 14

 

Sprawy nieuregulowane Regulaminem dotyczące funkcjonowania Ośrodka ustala Dyrektor zarządzeniami.

 

§15

 

Nowy Regulamin Organizacyjny obowiązuje z dniem podpisania.

Osoby odpowiedzialne

Autor:admin
Odpowiada:admin
Wytworzył:admin
Data ostatniej zmiany:2022-05-09 11:56:24

Archiwum

Data Autor
2022-05-09 11:55 admin zobacz
2022-05-09 11:54 admin zobacz
2022-05-09 11:51 admin zobacz
2022-05-09 11:47 admin zobacz
2022-05-09 11:44 admin zobacz
2022-05-09 11:39 admin zobacz
2022-05-09 11:36 admin zobacz
2022-05-09 11:29 admin zobacz
2022-05-09 11:28 admin zobacz
2022-05-09 11:13 admin zobacz
2022-05-09 11:06 admin zobacz
2017-06-01 11:29 admin zobacz
2017-06-01 11:25 admin zobacz
2013-02-07 14:59 zobacz

Statystyki

Odwiedzin na stronie: 1588