Regulamin MGOPS
ZARZĄDZENIE NR 11/2020
Dyrektora Miejsko – Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Głogowie Młp.
z dnia 21.10.2020 r.
w sprawie wprowadzanie Regulaminu Organizacyjnego Miejsko – Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Głogowie Małopolskim.
Na podstawie §6 ust.1 statutu Miejsko – Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Głogowie Małopolskim, którego tekst jednolity stanowi załącznik do Uchwały Rady Miejskiej Nr XXVII/371/2020 z dnia 30.09.2020 roku.
Zarządzam co następuje:
§1
Wprowadzam Regulamin Organizacyjny Miejsko – Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Głogowie Małopolskim, stanowiący załącznik nr 1 do niniejszego zarządzenia.
§2
Ustalam schemat organizacyjny Miejsko – Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Głogowie Małopolskim stanowiący załącznik nr 2 do niniejszego zarządzenia.
§3
Traci moc Regulamin Organizacyjny Miejsko – Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Głogowie Małopolskim z dnia 28.04.2017 r.
§4
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
Załącznik nr 1 do zarządzenia nr 11/2020 z dnia 21.10.2020 r. w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Głogowie Młp.
Regulamin Organizacyjny Miejsko – Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Głogowie Małopolskim
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§1
Regulamin Organizacyjny Miejsko – Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Głogowie Młp. jest dokumentem określającym szczegółową organizację i zakres działania komórek organizacyjnych oraz zakres zadań, uprawnień i obowiązków pracowników w nich zatrudnionych.
Rozdział II
Kierownictwo Ośrodka
§2
1. Ośrodkiem kieruje Dyrektor zatrudniony na umowę o pracę przez Burmistrza Głogowa Młp.
2. Dyrektor kieruje Ośrodkiem przy pomocy Głównego Księgowego oraz kierowników działów.
3. Główny Księgowy prowadzi gospodarkę finansową MGOPS i jest za nią odpowiedzialny.
§3
1. Kierownicy działów koordynują pracę zespołu.
Rozdział III
Struktura organizacyjna Ośrodka
§4
W strukturze Ośrodka wyróżnia się stanowiska kierownicze, działy organizacyjne, samodzielne oraz wieloosobowe stanowiska pracy.
1. Stanowiskami kierowniczymi Ośrodka są stanowiska:
-
- Dyrektor Ośrodka,
- Główny Księgowy,
- Kierownicy
2. Komórkami organizacyjnymi w Ośrodku są:
2.1. Dział Pomocy Środowiskowej, Świadczeń i Usług Opiekuńczych, w skład którego wchodzą:
-
- Kierownik,
- Wieloosobowe stanowisko Pracownika Socjalnego,
- Wieloosobowe stanowisko usług i specjalistycznych usług opiekuńczych,
- Wieloosobowe stanowisko specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi.
- Wieloosobowe stanowisko Asystent Rodziny.
- Wieloosobowe stanowisko Referent.
- Stanowisko Pomoc administracyjna.
2.2. Dział Świadczeń w skład którego wchodzą:
-
- Kierownik,
- Wieloosobowe stanowisko Referent,
- Stanowisko Pomoc administracyjna.
2.3. Dział Aktywności Lokalnej w skład którego wchodzą:
-
- Kierownik,
- Wieloosobowe stanowisko wychowawcy w Świetlicy Socjoterapeutycznej,
- Stanowisko Referent,
- Stanowisko Terapeuta zajęciowy
- Stanowisko Psycholog
- Stanowisko Pomoc administracyjna
- Stanowisko Koordynator
2.4.Dział Organizacyjny w skład którego wchodzą:
-
- Kierownik,
- Stanowisko do obsługi sekretariatu,
- Stanowisko Gospodarcze,
- Stanowisko BHP,
- Stanowisko Referent
- Stanowisko Pomoc administracyjna
2.5. Radca Prawny.
3. Liczbę stanowisk pracy i plan obsad etatowych dla poszczególnych komórek organizacyjnych ustala Dyrektor MGOPS.
Rozdział IV
Zasady organizacji pracy Ośrodka
§5
1. W Ośrodku obowiązuje zasada jednoosobowego kierownictwa, zgodnie z którą każdy pracownik podlega bezpośrednio jednemu przełożonemu, od którego otrzymuje polecenia służbowe i przed którym jest odpowiedzialny za wykonanie powierzonych mu zadań.
2. Działy organizacyjne MGOPS zobowiązane są do współpracy i współdziałania w celu realizacji zadań.
3. Do podpisu wyłącznie przez Dyrektora Ośrodka zastrzeżone są następujące dokumenty:
- zarządzenia wewnętrzne,
- decyzje w sprawach osobowych wszystkich pracowników,
- sprawozdania finansowe MGOPS,
- inne sprawozdania, na których wymagany jest podpis Dyrektora,
- dokumenty o charakterze zasadniczym dla działalności Ośrodka,
- korespondencja wychodząca, z wyjątkiem korespondencji do podpisywania której Dyrektor MGOPS upoważnił inne osoby,
- inne dokumenty określone w przepisach prawa powszechnie obowiązującego.
4. W czasie nieobecności Dyrektora lub w innych uzasadnionych przypadkach dokumenty wymienione w ust. 3 podpisuje Kierownik Działu Pomocy Środowiskowej i Usług Opiekuńczych, Kierownik Działu Świadczeń – działający z upoważnienia Dyrektora.
5. Projekty zarządzeń wewnętrznych są opiniowane i podpisywane przez Dyrektora Ośrodka.
6. Rejestr zarządzeń Dyrektora prowadzi Dyrektor lub inna upoważniona osoba.
7. Organizację i porządek w procesie pracy oraz związane z tym prawa i obowiązki pracodawcy i pracownika określa Regulamin Pracy Ośrodka.
8. Warunki wynagrodzenia za pracę oraz przyznanie innych świadczeń związanych z pracą ustala Regulamin Wynagradzania Pracowników Ośrodka oraz Regulamin Premiowania.
9. Zakres świadczeń socjalnych określa Regulamin korzystania ze świadczeń z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych.
10. Szczegółowy zakres działań Świetlic Socjoterapeutycznych określa regulamin Świetlic Socjoterapeutycznych.
11. Szczegółowy zakres działań Klubu Integracji Społecznej określa regulamin Klubu Integracji Społecznej.
Rozdział V
Dyrektor Ośrodka
1. Na czele Ośrodka stoi Dyrektor, który kieruje jego działalnością na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez Burmistrza, reprezentuje Ośrodek na zewnątrz.
2. Dyrektor kieruje Ośrodkiem przy pomocy Głównego Księgowego i Kierowników.
3. Dyrektor jest zwierzchnikiem służbowym wszystkich pracowników Ośrodka.
4. Czynności z zakresu prawa pracy w stosunku do pracowników Ośrodka dokonuje Dyrektor.
5. Podczas nieobecności Dyrektora jego obowiązki pełni upoważniony Kierownik Działu.
6. Powierzenie obowiązków, następuje w drodze pisemnego pełnomocnictwa udzielonego przez Dyrektora.
7. Osoby wskazane w ust. 7 przy wykonywaniu swoich zadań działają wyłącznie w granicach określonych pełnomocnictwem udzielonym przez Dyrektora.
§6
1. Podstawowe zadania i uprawnienia Dyrektora ośrodka, do których należą w szczególności:
- kierowanie i wykonywanie zadań Ośrodka oraz zapewnianie prawidłowej gospodarki przyznanymi środkami,
- realizacja zadań statutowych,
- uprawnienia i odpowiedzialność Dyrektora wynikają z przepisów prawa, a także z pełnomocnictw i upoważnień udzielonych przez Burmistrza,
- zatwierdzanie projektów planów wydatkowania środków przeznaczonych na działalność merytoryczną Ośrodka,
- zatwierdzanie projektów planów wydatkowania środków przeznaczonych na utrzymanie i rozwój zaplecza, w tym na wynagrodzenia pracowników, środków na inwestycje oraz utrzymanie obiektów i ich wyposażenie,
- decydowanie o zgodnym z zatwierdzonymi planami i decyzjami wydatkowaniu środków finansowych,
- wydawanie decyzji administracyjnych o przyznaniu, odmowie, wstrzymaniu lub wznowieniu świadczeń, a także decyzji o odstąpieniu od zwrotu wydatków na świadczenia zgodnie z udzielonym upoważnieniem Burmistrza,
- podejmowanie innych czynności prawnych w granicach zwykłego zarządu związanych z prowadzeniem Ośrodka w zakresie zadań statutowych,
- występowanie w imieniu Gminy przed sądami powszechnymi jak również w postępowaniu egzekucyjnym, w sprawach należących do działalności statutowej Ośrodka,
- wydawanie wewnętrznych aktów prawnych,
- ustalanie w formie zarządzeń wewnętrznych struktury organizacyjnej Ośrodka i zasad organizacji pracy, regulaminu wynagradzania, regulaminu pracy, instrukcji i innych,
- określanie dodatkowych zadań dla Ośrodka w formie poleceń służbowych,
- podejmowanie decyzji w sprawach zatrudniania pracowników i ich wynagrodzenia, przyznawania nagród i nakładania kar, na wniosek właściwego Kierownika lub z własnej inicjatywy,
- ustalanie indywidualnych zakresów czynności, uprawnień i odpowiedzialności Kierowników Działów i Pracowników, bezpośrednio podległych Dyrektorowi,
- przyjmowanie i rozpatrywanie skarg i wniosków oraz czuwanie nad ich prawidłowym załatwianiem,
- składanie Radzie Miejskiej w Głogowie Małopolskim rocznego sprawozdania z działalności Ośrodka i przedstawianie potrzeb w zakresie pomocy społecznej,
- reprezentowanie Ośrodka na zewnątrz,
- promowanie Ośrodka i reprezentowanie jego interesów w środkach masowego przekazu,
- wykonywanie zadań Ośrodka oraz prawidłowa gospodarka przyznanymi środkami działając przy pomocy Księgowego oraz Kierowników,
- w ramach nadzoru Dyrektor sprawuje kontrolę i egzekwuje realizację wniosków pokontrolnych w zakresie określonym przepisami prawa,
- czuwanie nad zabezpieczeniem i przestrzeganiem tajemnicy służbowej, danych osobowych i informacji niejawnych,
- zapewnienie właściwego bezpieczeństwa Ppoż. i BHP,
- nadzór nad merytorycznym przygotowaniem pracowników Ośrodka,
- dyrektorowi Ośrodka podlegają stanowiska, działy, które przed nim ponoszą odpowiedzialność za realizację zadań,
- realizowanie zadań wynikających z uchwały budżetowej, planu finansowego MGOPS oraz zadań zleconych na podstawie ustaleń przekazanych przez Wojewodę,
- dokonywanie okresowych ocen pracowników,
- sporządzanie i przekazywanie obowiązujących sprawozdań do Urzędu Wojewódzkiego,
- prowadzenie strony internetowej w BIP.
- powoływanie zespołu do spraw okresowej oceny dziecka i sporządzanie protokołów.
§7
1. Zadania Głównego Księgowego :
- przygotowanie projektów planów finansowych,
- prowadzenie gospodarki finansowej Ośrodka zgodnie z obowiązującymi zasadami, polegające zwłaszcza na:
- wykonywaniu dyspozycji środkami pieniężnymi zgodnie z zasadami dyscypliny budżetowej i wewnętrznymi przepisami Ośrodka,
- zapewnieniu pod względem finansowym prawidłowości umów zawieranych przez Ośrodek,
- przestrzeganiu zasad rozliczeń pieniężnych i ochrony wartości pieniężnych,
- zapewnieniu terminowego ściągania należności i dochodzenia roszczeń spornych oraz spłaty zobowiązań,
- analizowanie wykorzystania środków przydzielonych z budżetu lub środków pozabudżetowych i innych będących w dyspozycji Ośrodka,
- opracowywanie projektów przepisów wewnętrznych wydawanych przez Dyrektora Ośrodka, dotyczących prowadzenia rachunkowości, a w szczególności: polityki rachunkowości, zakładowego planu kont, zasad przeprowadzania i rozliczania inwentaryzacji, instrukcji kasowej,
- bieżące i prawidłowe prowadzenie księgowości w sposób umożliwiający terminowe przekazywanie rzetelnych informacji ekonomicznych, ochronę mienia będącego w posiadaniu ośrodka oraz terminowe i prawidłowe rozliczanie osób majątkowo odpowiedzialnych za to mienie, prawidłowe i terminowe prowadzenie rozliczeń finansowych,
- zorganizowanie sporządzania, przyjmowania, obiegu, archiwizowania i kontroli dokumentów finansowych Ośrodka w sposób zapewniający właściwy przebieg operacji gospodarczych, ochronę mienia będącego w posiadaniu ośrodka oraz wydatkowania środków finansowych zgodnie z planami finansowymi,
- zgodność prowadzonej ewidencji księgowej z przepisami dotyczącymi rachunkowości w komórkach organizacyjnych,
- zabezpieczenie działania Ośrodka w zakresie informatycznym dotyczącym systemów finansowo – księgowych i płacowych,
- opracowywanie zbiorczych sprawozdań finansowych z wykonania budżetu i ich analiz,
- dokonywanie w ramach kontroli wewnętrznej:
- wstępnej, bieżącej i następnej kontroli funkcjonalnej w zakresie powierzonych mu obowiązków,
- wstępnej kontroli legalności dokumentów dotyczących wykonywania planów finansowych Ośrodka oraz ich zmian,
- następnej kontroli operacji gospodarczych Ośrodka stanowiących przedmiot księgowań.
- wstępną kontrolę legalności dokumentów dotyczących wykonywania budżetu oraz jego zmian,
- niedopuszczenia do dokonania wydatku powodującego przekroczenia kwoty wydatków ustalonej w rocznym planie finansowym,
- wykazywania w sprawozdaniu budżetowym danych zgodnych z danymi wynikającymi z ewidencji księgowej,
- opracowanie harmonogramu realizacji zadań w zakresie finansowym w ramach planu finansowego,
- konstruowanie budżetu zadaniowego w ujęciu klasyfikacji budżetowej,
- współudział w konstruowaniu budżetu projektu systemowego dofinansowanego z dotacji rozwojowej Europejskiego Funduszu Społecznego,
- sprawuje nadzór nad finansową realizacją projektów unijnych,
- konsolidacja budżetu projektu systemowego z budżetem MGOPS w części finansowej dotyczącej przyznawanych zasiłków,
- przygotowywanie projektów zarządzeń wewnętrznych dotyczących zmian planu wydatków,
- prowadzenie analiz dotyczących stopnia wydatkowania środków z planu finansowego w zakresie pomocy społecznej, świadczeń rodzinnych i wychowawczych, dodatków mieszkaniowych , stypendiów socjalnych i innych,
- Główny Księgowy realizuje swoje zadania przy pomocy kierowników działów w zakresie spraw powierzonych mu do prowadzenia oraz pełni nadzór pod względem finansowym nad wszystkimi działami Ośrodka,
- zadania, uprawnienia i odpowiedzialność Głównego Księgowego ustala Dyrektor,
§8
1. Zadania kierowników działów:
- Działami kierują Kierownicy lub inne osoby wyznaczone przez Dyrektora. Osoby wymienione w ust. 1 organizują pracę w sposób zapewniający prawidłowe wykonywanie zadań wynikających z niniejszego Regulaminu.
- Są bezpośrednimi przełożonymi i sprawują nadzór nad podległymi pracownikami.
- Planują pracę, przydzielają zadania i stale doskonalą metody oraz formy pracy.
- Udzielają pracownikom instruktażu o charakterze merytorycznym i formalnoprawnym w zakresie realizowanych zadań.
- Sprawują nadzór nad przestrzeganiem przepisów prawa w kierowanym dziale.
- Podejmują inicjatywy co do wykonywania zadań w danym dziale.
- Badają efektywność pracy podległych pracowników.
- Zapewniają merytoryczną i formalną prawidłowość, legalność i celowość przygotowywanych przez siebie oraz podległych pracowników dokumentów, wniosków, opinii.
- Niezwłocznie informują podległych pracowników o wszelkich zmianach w przepisach prawa i aktach wewnętrznych dotyczących zadań działu i funkcjonowania Ośrodka.
- Przedkładają Dyrektorowi z działalności działu: comiesięczne raporty.
- Zarządzają ryzykiem w zakresie zadań działu oraz realizują kontrolę zarządczą i koordynują zadania związane z zarządzaniem ryzykiem.
- Wykonują czynności kancelaryjno - biurowe zgodnie z Instrukcją Kancelaryjną oraz Jednolitym Rzeczowym Wykazem Akt.
- Do kierowników działu należy podpisywanie: decyzji administracyjnych w rozumieniu przepisów Kodeksu Postępowania Administracyjnego - w ramach udzielonych upoważnień, pism dotyczących spraw organizacji działu.
- Nadzorują terminowe i prawidłowe załatwienie spraw objętych zakresem działania działu.
- Opracowują regulamin organizacyjny uwzględniający istnienie wewnętrznych stanowisk, zespołów itp. oraz uzgodnionych zasad współdziałania z innymi działami Ośrodka.
- Opracowują zakresy czynności, uprawnień i odpowiedzialności dla pracowników.
- Organizują szkolenia w celu podnoszenia kwalifikacji podległych pracowników.
- Tworzą bank informacji z zakresu realizacji zadań swojej jednostki organizacyjnej.
- Stosują zasady pisemności załatwiania spraw związanych z realizacją zadań Ośrodka, a w szczególności sporządzania notatek służbowych, protokołów, spisywania ustaleń.
- Weryfikują przedkładane Dyrektorowi projekty zarządzeń, regulaminów, instrukcji.
- Nadzorują przestrzeganie przez pracowników postanowień regulaminów obowiązujących w Ośrodku, a także przepisów dotyczących ochrony informacji niejawnych oraz ochrony danych osobowych.
- Prowadzą, rozpatrują i nadzorują terminowe rozpatrywanie skarg, wniosków i interwencji obejmujących zakres zadań i obowiązków podległych pracowników.
- Przygotowują projekty informacji dla środków komunikacji społecznej wraz z osobą odpowiedzialną za koordynację i przedkładanie ich Dyrektorowi oraz wykorzystywanie jej do doskonalenia pracy Ośrodka.
- Występują o wyrażenie zgody na dokonanie zamówienia publicznego o wartości poniżej 30 000 EURO oraz zamówienia publicznego zgodnie z ustawą prawo zamówień publicznych w zakresie zlecania usług, dostaw robót budowlanych, i innych.
- Wydatkują środki publiczne zgodnie z ustawą o finansach publicznych.
- Współdziałają w przygotowywaniu propozycji do projektu budżetu Ośrodka w zakresie zadań realizowanych przez podległe działy organizacyjne.
- Realizują zadania wynikające z przyjętego budżetu Ośrodka.
- Opracowują plany finansowe w zakresie kierowania działem.
- Bieżąco monitorują budżet i prowadzą działania zmierzające do przestrzegania dyscypliny finansów publicznych.
- Ustalają kwoty dotacji podlegającej zwrotowi do budżetu.
- Terminowo naliczają otrzymane dotacje.
- Nie dopuszczają do dokonania wydatku powodującego przekroczenie kwoty wydatków ustalonej w rocznym planie finansowym jednostek w skutek zaniedbania lub niewypełnienia obowiązków w zakresie kontroli finansowej.
- Nie wykonują zobowiązania, którego skutkiem jest zapłata odsetek, kar lub opłat.
- Nie dopuszczają do wykonania zobowiązania, którego termin płatności upłynął, wskutek zaniedbania lub niewypełnienia obowiązków w zakresie kontroli finansowej.
- Współpracują z organizacjami pozarządowymi i instytucjami działającymi w zakresie pomocy społecznej na rzecz osób starszych, niepełnosprawnych i bezdomnych oraz na rzecz dzieci i rodzin, a także prowadzącymi pracę socjalną i tym podobne.
- organizowanie narad dla pracowników zatrudnionych w Ośrodku,
- Szczegółowe zadania pracowników Działu zawarte są w indywidualnych zakresach obowiązków.
ROZDZIAŁ VI
Zakres działania komórek organizacyjnych i Działów Ośrodka
§9
Dział Pomocy Środowiskowej, Świadczeń i Usług Opiekuńczych
1. Pracą Działu kieruje Kierownik.
2. Kierownik sprawuje bezpośredni nadzór nad działalnością wszystkich pracowników Działu.
3. Do zadań Działu Pomocy Środowiskowej, Świadczeń i Usług Opiekuńczych należy:
- dokonywanie analizy i oceny zjawisk rodzących zapotrzebowanie na świadczenia pomocy społecznej oraz udzielanie pomocy w tym zakresie,
- przygotowanie i opracowywanie projektów planów, rozeznanie potrzeb i organizowanie pomocy dla osób potrzebujących,
- sporządzanie informacji, okresowych zestawień i sprawozdań planowanych i realizowanych świadczeń pomocy społecznej,
- przyjmowanie wniosków, podań od osób i rodzin zgłaszających się o pomoc i udzielanie im pełnej informacji o przysługujących świadczeniach i dostępnych formach pomocy,
- przeprowadzanie wywiadów środowiskowych, zawieranie kontraktów socjalnych z osobami ubiegającymi się o pomoc i opracowywanie planu pomocy przy współudziale klienta oraz wprowadzanie danych do systemu „POMOST”,
- przeprowadzanie wywiadów środowiskowych dla potrzeb Działu świadczeń,
- prowadzenie pracy socjalnej z indywidualnym klientem,
- wspomaganie osób i rodzin wymagających pomocy w osiąganiu możliwie pełnej aktywizacji społecznej,
- opracowanie i realizacja gminnego programu przeciwdziałania przemocy w rodzinie oraz ochrony ofiar przemocy w rodzinie,
- tworzenie zespołów interdyscyplinarnych w zakresie przemocy w rodzinie,
- prowadzenie poradnictwa i interwencji w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie w szczególności poprzez działania edukacyjne służące wzmocnieniu opiekuńczych i wychowawczych kompetencji rodziców w rodzinach zagrożonych przemocą w rodzinie,
- zapewnienie osobom dotkniętym przemocą w rodzinie miejsc w ośrodkach wsparcia,
- opracowanie i realizacja planu pomocy w indywidualnych przypadkach wystąpienia przemocy w rodzinie,
- monitorowanie sytuacji rodzin, w których dochodzi do przemocy oraz rodzin zagrożonych wystąpieniem przemocy,
- monitorowanie zadań w zakresie realizacji Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie,
- współpraca z instytucjami i organizacjami odpowiedzialnymi za realizację Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie, i innymi,
- bieżąca współpraca z Sądem, Policją, Strażą Miejską, kuratorami, placówkami leczniczymi w zakresie interwencyjnych działań na rzecz dziecka i rodziny,
- opracowywanie planów pomocy społecznej oraz planów usług opiekuńczych,
- inicjowanie i propagowanie nowych rozwiązań lokalnych dotyczących przeciwdziałaniu przemocy,
- prowadzenie postępowań administracyjnych w zakresie kierowania i umieszczania osób w domach pomocy społecznej,
- przygotowywanie dokumentacji dotyczącej umieszczenia osoby wymagającej całodobowej opieki do domu pomocy społecznej,
- sporządzanie decyzji administracyjnych w sprawie kierowania do domów pomocy społecznej, domów dziennego pobytu, oraz ośrodków wsparcia,
- współpraca z organizacjami społecznymi, charytatywnymi i instytucjami mającymi na celu doskonalenie już istniejących i poszukiwanie nowych rozwiązań w dziedzinie pomocy społecznej, przeciwdziałanie i ograniczenie patologii i skutków negatywnych zjawisk społecznych, łagodzenie skutków ubóstwa,
- współdziałanie w inspirowaniu, opracowywaniu, wdrażaniu oraz rozwijaniu regionalnych i lokalnych programów pomocy społecznej ukierunkowanych na podnoszenie jakości życia,
- pobudzanie społecznej aktywności i inspirowanie działań samopomocowych w zaspakajaniu niezbędnych potrzeb życiowych osób, rodzin, grup i środowisk społecznych,
- informowanie klientów, osób zainteresowanych o dostępnych formach pomocy i zasadach ich przyznawania,
- udzielanie pomocy zgodnie z zasadami etyki zawodowej,
- prowadzenie wymaganej dokumentacji,
- kompletowanie dokumentacji i wnioskowanie o umieszczenie w domu pomocy społecznej,
- kompletowanie dokumentacji do organów odwoławczych,
- przedkładanie Dyrektorowi zbiorczych informacji o rozmiarach potrzeb z zakresu pomocy społecznej,
- zapobieganie procesowi marginalizacji osób i grup a także przeciwdziałanie negatywnym zjawiskom w środowisku lokalnym,
- zawieranie kontraktów socjalnych,
- rozpatrywanie wniosków o przyznanie pomocy społecznej osobom zakwalifikowanym do zasiłków stałych, okresowych, celowych i w naturze,
- prowadzenie dokumentacji i sprawozdawczości dotyczącej odprowadzania składek zdrowotnych do ZUS od wypłacanych przez MGOPS świadczeń,
- współpraca z ZUS w w/w zakresie,
- prowadzenie rejestru osób korzystających z różnych form pomocy (pracownik Socjalny),
- prowadzenie rejestru wykorzystania środków na zasiłki celowe i w naturze,
- prowadzenie rejestru wykorzystania środków na świadczenia stałe i okresowe z wyszczególnieniem subwencji od Wojewody,
- sporządzanie list wypłat zasiłków,
- sporządzanie sprawozdań z realizacji środków na zasiłki stałe, celowe , okresowe oraz programu rządowego „Pomoc państwa w zakresie dożywiania”,
- przyznawanie biletów kredytowych,
- prowadzenie archiwizacji danych komputerowych,
- kwalifikowanie oraz prowadzenie list osób korzystających z programu,
- przygotowywanie projektów porozumień z placówkami oświatowymi,
- wdrożenia działań zmierzających do rozwoju i wykorzystywania bazy żywieniowej w gminach lub zwiększenia jej dostępności, w tym tworzenia lub doposażenia punktów przygotowywania lub wydawania posiłków oraz dowozu posiłków,
- prognozowanie i analizowanie potrzeb usługowych,
- nadzorowanie i kontrolowanie wykonywanych usług na rzecz świadczeniobiorców pod względem ich jakości i zgodności z wydanymi decyzjami,
- prowadzenie pełnej dokumentacji dotyczącej pomocy usługowej,
- prowadzenie ewidencji osób korzystających z usług i rozliczanie odpłatności z Główną Księgową,
- naliczanie odpłatności za usługi opiekuńcze,
- egzekwowanie należnych płatności za usługi opiekuńcze,
- nadzór nad realizacją świadczonych usług opiekuńczych przez opiekunki,
- sporządzanie analiz i sprawozdań w zakresie realizowanych zadań,
4. Do zadań wieloosobowego stanowiska ds. usług opiekuńczych i specjalistycznych należy:
- organizacja usług opiekuńczych w miejscu zamieszkania:
-
- usługi opiekuńcze,
- specjalistyczne usługi opiekuńcze,
- specjalistyczne usługi opiekuńcze dla osób z zaburzeniami psychicznym,.
- zapewnienie pomocy usługowej osobom samotnym, które z powodu wieku, choroby lub innych przyczyn wymagają pomocy innych osób i są jej pozbawione,
- zapewnienie pomocy usługowej osobom, które wymagają pomocy innych osób a rodzina nie może takiej pomocy zapewnić,
- zapewnienie prawidłowego wykonywania usług zgodnie z potrzebami osób objętych pomocą w celu poprawy ich funkcjonowania w miejscu zamieszkania,
- organizowanie pracy opiekunek w celu zapewnienia właściwej opieki osobom potrzebującym,
- współpraca z rodziną i najbliższym środowiskiem osób objętych pomocą,
- współpraca z pracownikami socjalnymi, lekarzem rodzinnym oraz innymi instytucjami i organizacjami społecznymi,
- wykonywanie innych czynności zleconych przez Dyrektora i Kierownika Działu,
5. Do zadań wieloosobowego stanowiska Asystenta Rodziny należy:
- rozpoznawanie i analizowanie potrzeb i sytuacji rodziny,
- pozyskiwanie pełnej informacji o sytuacji życiowej i rodzinnej,
- ustalanie przyczyn, w wyniku których rodzina znalazła się w sytuacji wymagającej pomocy,
- udzielanie informacji, wskazówek i pomocy w zakresie rozwiązywania spraw życiowych osobom, które dzięki tej pomocy będą zdolne samodzielnie rozwiązywać problemy będące przyczyną sytuacji życiowej, skuteczne posługiwanie się przepisami prawa w realizacji tych zadań,
- ustalanie planu pomocy,
- prowadzenie obowiązującej dokumentacji,
- współpraca i współdziałanie z innymi specjalistami,
- zapobieganie procesowi marginalizacji osób i grup a także przeciwdziałanie negatywnym zjawiskom w środowisku lokalnym,
- sprawdzanie złożonej dokumentacji, wg zgodności z przepisami prawa i wewnętrznymi ustaleniami,
- koordynacja działań zgodnie z założeniami ustawy „Za Życiem”.
- szczegółowe zadania pracowników Działu zawarte są w indywidualnych zakresach obowiązków.
§10
Dział Świadczeń
1. Pracą Działu kieruje Kierownik.
2. Kierownik koordynuje realizację zadań oraz instruuje podległych pracowników w zakresie związanym z wykonywaniem przydzielonych im zadań.
3. Do zadań Działu należy:
- udzielanie interesantom niezbędnych informacji w sprawach świadczeń rodzinnych, świadczeń wychowawczych, dodatków mieszkaniowych, dodatków energetycznych, funduszu alimentacyjnego i innych,
- wydawanie wniosków i przyjmowanie wniosków na świadczenia rodzinne, wychowawcze, i fundusz alimentacyjny,
- wydawanie wniosków i przyjmowanie wniosków oraz obliczanie wysokości dodatków mieszkaniowych i energetycznych,
- przygotowanie decyzji administracyjnych w zakresie dodatków mieszkaniowych i energetycznych,
- sporządzanie list wypłat dodatków mieszkaniowych i energetycznych,
- wydawanie wniosków i przyjmowanie wniosków o stypendia i zasiłki szkolne, ustalanie uprawnień do stypendiów i zasiłków szkolnych,
- przyjmowanie wniosków o zasiłek dla opiekuna,
- ustalanie uprawnień do zasiłku dla opiekuna,
- prowadzenie postępowania w sprawach dotyczących zasiłku dla opiekuna,
- przygotowanie decyzji administracyjnych w w/w zakresie,
- przygotowywanie list wypłat zasiłku dla opiekuna,
- prowadzenie sprawozdawczości z zakresu przyznawania zasiłku dla opiekuna,
- przyjmowanie wniosków o jednorazowe świadczenie z tytułu urodzenia się dziecka wg. Ustawy „Za Życiem”,
- ustalanie uprawnień o jednorazowe świadczenie z tytułu urodzenia się dziecka wg. Ustawy „Za Życiem”,
- prowadzenie postępowania w sprawach dotyczących jednorazowego świadczenia z tytułu urodzenia się dziecka wg. Ustawy „Za Życiem”,
- przygotowanie decyzji administracyjnych w w/w zakresie,
- przygotowywanie list wypłat o jednorazowe świadczenie z tytułu urodzenia się dziecka wg. Ustawy „Za Życiem”,
- prowadzenie sprawozdawczości w w/w zakresie,
- analiza kompletności składanych przez klientów dokumentów,
- weryfikacja uprawnień wynikających ze zmiany sytuacji materialnej, rodzinnej i zdrowotnej osób uprawnionych,
- przygotowywanie decyzji administracyjnych realizowanych świadczeń na podstawie akceptowanych przez Dyrektora planów,
- przygotowywanie korespondencji oraz dokumentów związanych z przyznawanymi świadczeniami,
- prowadzenie całości dokumentacji związanej z realizacją świadczeń w tym akt osób objętych pomocą,
- zawiadamianie dłużników alimentacyjnych, komorników i organ właściwy dłużnika o przyznanych świadczeniach z funduszu alimentacyjnego,
- przeprowadzenie wywiadu alimentacyjnego i odebranie oświadczeń majątkowych od dłużnika alimentacyjnego,
- prowadzenie dokumentów niejawnych z zakresu dłużników alimentacyjnych przez dopuszczonych do tych dokumentów pracowników,
- rejestrowanie zadłużenia dłużników alimentacyjnych do Biur Informacji Gospodarczej oraz monitorowanie zmian zadłużenia,
- bieżące rozliczanie dziennych wpłat komorniczych pomniejszających zadłużenie wobec Ośrodka,
- występowanie do Powiatowego Urzędu Pracy o aktywizację dłużnika alimentacyjnego,
- występowanie do Starosty z wnioskiem o zatrzymanie prawa jazdy dłużnika alimentacyjnego oraz jego zwrot z uwagi na ustanie przyczyn zatrzymania prawa jazdy,
- składania do Prokuratury wniosku o ściganie dłużnika alimentacyjnego za przestępstwo określone w art. 209 § 1 KK,
- współpraca z innymi podmiotami celem realizacji zadań ustawowych,
- udzielanie informacji o wypłacanych świadczeniach pracownikom Ośrodka celem potwierdzenia osiąganego dochodu przez rodzinę,
- prowadzenie komputerowej ewidencji klientów i świadczeń,
- prowadzenie spraw związanych ze zwrotem wydatków na realizowane świadczenia,
- wydawanie zaświadczeń do instytucji współdziałających oraz na wniosek świadczeniobiorców,
- sporządzanie okresowych zestawień i sprawozdań planowanych i realizowanych świadczeń,
- prowadzenie spraw związanych z ubezpieczeniem społecznym i zdrowotnym świadczeniobiorców,
- prowadzenie spraw dochodzenia należności (m. in. prowadzenie korespondencji z komornikiem i sądem),
- przygotowywanie informacji dla dłużników alimentacyjnych oraz organu właściwego dłużnika
- ustalanie uprawnień oraz prawidłowe obliczenie i terminowe opłacanie składek na ubezpieczenie zdrowotne,
- przygotowywanie list wypłat świadczeń pieniężnych,
- koordynowanie spraw przekazywanych do organów odwoławczych,
- współpraca z Głównym Księgowym w sprawie zwrotu świadczeń nienależnie pobranych,
- uzgadnianie z Głównym Księgowym wysokości wydatków i zasobów środków finansowych na cele świadczeń rodzinnych i funduszu alimentacyjnego,
- nadzór nad dochodzeniem zwrotu od innych gmin wydatków na świadczenia przyznawane i postępowaniem w sprawie zwrotu należności innym gminom za przyznane świadczenia na podstawie otrzymanych rachunków,
- opracowywanie danych statystycznych, dotyczących liczby osób korzystających ze świadczeń rodzinnych, wychowawczych i funduszu alimentacyjnego,
- sporządzanie sprawozdań finansowo – rzeczowych o zadaniach realizowanych ze środków budżetu państwa,
- wykonywanie innych czynności zleconych przez Dyrektora MGOPS i Kierownika,
- promowanie modelu rodziny wielodzietnej, (Karta Dużej Rodziny i Program Rodzina 3+),
- promowanie pozytywnego wizerunku rodziny wielodzietnej, (Karta Dużej Rodziny i Program Rodzina 3+),
- umacnianie oraz wspieranie rodziny wielodzietnej, (Karta Dużej Rodziny i Program Rodzina 3+),
- pozyskiwanie Partnerów programów, (Karta Dużej Rodziny i Program Rodzina 3+),
- przyjmowanie wniosków, (Karta Dużej Rodziny i Program Rodzina 3+),
- rejestracja wniosków, (Karta Dużej Rodziny i Program Rodzina 3+),
- wydawanie kart, (Karta Dużej Rodziny i Program Rodzina 3+),
- prowadzenie sprawozdawczości. (Karta Dużej Rodziny i Program Rodzina 3+),
- szczegółowe zadania pracowników Działu zawarte są w indywidualnych zakresach obowiązków.
§11
Dział Aktywności Lokalnej
1. Pracą działu kieruje Kierownik.
2. Kierownik nadzoruje realizację zadań oraz instruuje podległych pracowników w zakresie związanym z wykonywaniem przydzielonych im zadań.
3. W skład Działu Aktywności Lokalnej wchodzą: Świetlice Socjoterapeutyczne oraz Klub Integracji Społecznej.
4. Do zadań Działu należy:
- prowadzenie działań ukierunkowanych na rozwój lokalny całych środowisk rodzinnych, osiąganie trwałej zmiany, poprawiającej sytuację życiową mieszkańców,
- prowadzenie specjalistycznych placówek wsparcia dziennego – świetlic socjoterapeutycznych,
- prowadzenie Klubu Integracji Społecznej,
- pozyskiwanie dodatkowych środków finansowych z różnych źródeł poprzez pisanie projektów, przygotowywanie wniosków konkursowych,
- koordynacja i zarządzanie całością działań projektowych,
- prowadzenie postępowania przyjęcia środków dotacyjnych, przygotowanie dokumentów, koordynowanie działań pośredniczących między MRIPS, WUP, PUW, ROPS, Stowarzyszeniami a Dyrektorem MGOPS oraz Burmistrzem Głogowa Małopolskiego,
- nadzór nad wykonywaniem zadań przez poszczególnych pracowników projektów,
- przygotowanie wzorów dokumentów,
- pozyskiwanie specjalistów do zadań projektowych,
- zarządzanie budżetem projektu,
- przygotowywanie dokumentacji zapytań ofertowych i przetargów w oparciu o przepisy ustawy o zamówieniach publicznych,
- organizowanie rekrutacji do placówek, projektów, programów,
- współpraca z lokalnymi instytucjami, firmami, przedsiębiorcami oraz innymi podmiotami celem realizacji zadań ustawowych,
- organizowanie kampanii promocyjnej realizowanych działań,
- przygotowanie graficzne plakatów, ulotek, informacji na strony internetowe, do lokalnych gazet,
- sporządzanie notatek służbowych, informacji, okresowych sprawozdań planowanych i realizowanych działań,
- opracowywanie planów pracy, kalendariów, programów profilaktycznych,
- wdrażanie nowych form wsparcia dla osób będących w potrzebie w celu osiągnięcia możliwie pełnej aktywności społecznej,
- współpraca z instytucjami i organizacjami odpowiedzialnymi za realizację Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie, i innymi,
- bieżąca współpraca z Policją, Strażą Miejską, kuratorami, pedagogami, pracownikami socjalnymi, asystentami rodziny w zakresie interwencyjnych działań na rzecz dziecka i rodziny,
- inicjowanie i propagowanie nowych rozwiązań lokalnych dotyczących przeciwdziałaniu przemocy,
- współpraca z organizacjami społecznymi, charytatywnymi i instytucjami mającymi na celu doskonalenie już istniejących i poszukiwanie nowych rozwiązań w dziedzinie pomocy społecznej, przeciwdziałanie i ograniczenie patologii i skutków negatywnych zjawisk społecznych, łagodzenie skutków wykluczenia społecznego,
- współdziałanie w inspirowaniu, opracowywaniu, wdrażaniu oraz rozwijaniu regionalnych i lokalnych programów ukierunkowanych na podnoszenie jakości życia,
- pobudzanie społecznej aktywności i inspirowanie działań samopomocowych zapobiegających wykluczeniu społecznemu,
- informowanie klientów, osób zainteresowanych o dostępnych formach wsparcia, zasadach wzięcia udziału w proponowanych aktywizacjach,
- prowadzenie wymaganej dokumentacji, świetlic, klubu integracji społecznej, projektów,
- organizowanie i prowadzenie poradnictwa psychologicznego, prawnego dla mieszkańców gminy,
- organizowanie działań o charakterze terapeutycznym i edukacyjnym,
- wdrażanie rodzin do wspólnych działań, promowanie aktywnych form spędzania czasu wolnego,
- organizowanie spotkań rodzinnych, wyjazdów, promujących wartości rodzinne,
- zapobieganie procesowi marginalizacji osób i grup a także przeciwdziałanie negatywnym zjawiskom w środowisku lokalnym,
- przygotowywanie projektów porozumień z placówkami oświatowymi, instytucjami lokalnymi,
- sporządzanie analiz i sprawozdań w zakresie realizowanych zadań,
- przygotowywanie korespondencji oraz dokumentów związanych z realizowanymi zadaniami,
- uzgadnianie z Głównym Księgowym wysokości wydatków i zasobów środków finansowych na cele realizowanych działań w ramach KIS, świetlic, projektów,
- pozyskiwanie wolontariuszy, prowadzenie dokumentacji, przygotowywanie opinii, zaświadczeń o odbytym wolontariacie,
- pozyskiwanie sponsorów dofinansowujących akcje tj. dzień dziecka w świetlicach, mikołajki dla najbardziej potrzebujących dzieci z terenu gminy Głogów Młp.,
- dbanie o lokale w których usytuowane są placówki, odpowiednie wyposażenie pomieszczeń, porządek, estetykę,
- przygotowywanie wzorów podziękowań, zaświadczeń, gratulacji i innych,
- dbanie o wizerunek MGOPS w Głogowie Młp., promowanie działań realizowanych przez ośrodek,
- wykonywanie innych czynności zleconych przez Dyrektora MGOPS i Kierownika,
- szczegółowe zadania pracowników Działu zawarte są w indywidualnych zakresach obowiązków.
5. Do zadań wychowawcy w Świetlicy Socjoterapeutycznej należy:
- pomoc w kryzysach szkolnych, rodzinnych, rówieśniczych, osobistych,
- zapewnienie dzieciom racjonalnego wypoczynku poprzez organizowanie zabaw rozwijających zainteresowania, zdolności, pasje,
- pomoc w nauce i odrabianiu lekcji,
- sporządzanie diagnozy indywidualnej dziecka i jego rodziny,
- prowadzenie zajęć profilaktycznych z elementami socjoterapii zgodnie z corocznym programem planu pracy,
- dbanie o fizyczny, psychiczny i poznawczy rozwój dziecka,
- zapewnienie poczucia bezpieczeństwa,
- uczenie nawiązywania więzi uczuciowych oraz związków interpersonalnych,
- uczenie planowania i organizowania zajęć stosownie do wieku dziecka,
- kształtowanie u dzieci nawyków i uczenie zachowań prozdrowotnych,
- przygotowywanie dzieci do ponoszenia odpowiedzialności za własne postępowanie oraz uczenia samodzielności w życiu,
- wyrównywania deficytów rozwojowych dzieci,
- prowadzenie dokumentacji związaną z ewidencja uczestników świetlic,.
- przedkładanie Dyrektorowi potrzeb związanych z działalnością świetlicy,
- współpraca z Dyrektorami szkół, rodzicami, pedagogami, wychowawcami, policją, pracownikami socjalnymi, kuratorami sądowymi, GKRPA, poradnią psychologiczno-pedagogiczną,
- pozyskiwanie sponsorów na potrzeby świetlic,
- organizowanie wyjazdów, imprez okolicznościowych i integracyjnych oraz wycieczek dla wychowanków placówki,
- wspomaganie funkcji rodziny poprzez pedagogizację rodziców,
- opracowywanie rocznych planów pracy realizowanych w świetlicach,
- sporządzanie rocznych sprawozdań z działalności świetlic,
- współpraca ze stowarzyszeniami,
- opracowywanie wniosków konkursowych i realizacja w świetlicach programów z otrzymanych dotacji,
- bieżący monitoring działań,
- dokonywanie zakupów na rzecz świetlicy zgodnie z ustawą prawo zamówieniach publicznych,
- zapewnienie ochrony obiektu i przebywających w nim osób,
- dbanie o czystość obiektu i terenu przyległego zgodnie z obowiązującymi przepisami,
- rozliczanie się z otrzymywanych darowizn zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami,
- wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora,
6. Głównym celem działalności Klubu Integracji Społecznej jest:
a) zapobieganie wykluczeniu społecznemu i marginalizacji osób niepełnosprawnych, głównie z zaburzeniami psychicznymi, pomoc w osiągnięciu aktywnej postawy na rynku pracy, prawidłowe pełnienie ról społecznych, zapewnienie pomocy w uzyskaniu bezpieczeństwa socjalnego i rozwój osobisty poprzez:
-
- reintegrację społeczną i zawodową osób zagrożonych zjawiskiem wykluczenia społecznego,
- minimalizowanie skutków długotrwałego bezrobocia,
- prowadzenie poradnictwa psychologicznego, pedagogicznego, prawnego i zawodowego,
- organizowanie działań o charakterze terapeutycznym i edukacyjnym,
- kształtowanie umiejętności w zakresie kompetencji społecznych,
- prowadzenie działalności samopomocowej w zakresie zwiększenia aktywności społecznej,
- kształtowanie poczucia odpowiedzialności i obowiązkowości, poprzez regularny udział w zajęciach,
- kształtowanie postawy samodzielności w poszukiwaniu zatrudnienia oraz poruszaniu się po rynku pracy,
- przygotowanie i wdrażanie programów zatrudnienia tymczasowego bezrobotnych,
- opracowanie i realizacja programów pomocowych,
- rozpoznawanie możliwości zatrudnienia na lokalnym rynku pracy, udzielanie informacji osobom bezrobotnym i poszukującym pracy o możliwościach zatrudnienia, uzyskania lub uzupełnienia kwalifikacji, przekwalifikowania zawodowego,
- przywracanie i podwyższanie kwalifikacji zawodowych uczestnikom zajęć,
- propagowanie działań wolontarystycznych, społecznych oraz idei spółdzielni socjalnych,
- udzielanie wsparcia samoorganizującym się grupom osób o podobnych problemach życiowych,
- dostęp do Internetu w celu poszukiwania pracy,
- dostęp do aktualnych ofert szkoleń i kursów podnoszących lub uzupełniających kwalifikacje zawodowe,
- współdziałanie z innymi podmiotami w zakresie realizacji zadań wynikających z procesu reintegracji zawodowej i społecznej uczestników Klubu.
- szczegółowe zadania pracowników Działu zawarte są w indywidualnych zakresach obowiązków.
§12
Dział Organizacyjny
1. Pracą działu kieruje Kierownik.
2. Kierownik koordynuje realizację zadań oraz instruuje podległych pracowników w zakresie związanym z wykonywaniem przydzielonych im zadań.
3. Do zadań sekretariatu należy:
- rejestracja oraz wysyłka korespondencji,
- przekazywanie korespondencji odpowiednim działom Ośrodka,
- odbieranie korespondencji z Urzędu Miejskiego w Głogowie Młp.,
- obsługa centrali telefonicznej i telefaksu,
- przyjmowanie podań,
- wydawanie nie odebranej przesyłki listowej,
- kierowanie petentów do pracowników,
- przyjmowanie zewnętrznej korespondencji,
- zestawienie potrzeb w zakresie sprzętu biurowego, art. biurowych, papierniczych, druków,
- przygotowywanie dokumentacji do inwentaryzacji w Ośrodku,
- wykonywanie zadań przekazanych do realizacji przez Dyrektora.
4. Do zadań referenta ds. kadr i płac należy:
- prowadzenie ewidencji obowiązkowych badań lekarskich, szkoleń bhp i ppoż pracowników oraz kontrola ich aktualności,
- bieżąca znajomość wszystkich przepisów, instrukcji, zarządzeń dotyczących prowadzonego odcinka,
- przekazywanie do ZUS zgłoszenia płatnika oraz składek ubezpieczonych pracowników,
- obliczanie i przekazywanie składek ZUS nowych pracowników i wyrejestrowywanie pracowników, z którymi umowa została rozwiązana;
- obliczanie zasiłków z tytułu choroby, macierzyństwa i innych (sporządzanie stosownej dokumentacji),
- kompletowanie i przekazywanie do ZUS innych dokumentów niezbędnych do realizacji świadczeń,
- obliczanie podatku dochodowego od osób fizycznych – pracowników,
- terminowe odprowadzanie należnego podatku do Urzędu Skarbowego,
- sporządzanie rocznych rozliczeń podatkowych /PIT-y/ dla wszystkich pracowników i terminowe przekazywanie pracownikom i Urzędom Skarbowym,
- sporządzenie kart wynagrodzeń,
- przygotowywanie umów dla pracowników Ośrodka w pełnym i niepełnym wymiarze godzin, świadectw pracy, dokumentacji związanej z rozwiązaniem stosunku pracy,
- przygotowywanie umów zleceń i umów o dzieło,
- wypisywanie zaświadczeń dla pracowników dotyczących zatrudnienia,
- prowadzenie i ustalanie urlopów pracowników,
- sporządzanie listy obecności pracowników, dopilnowanie wpisywania się pracowników w każdym dniu - dbanie o dyscyplinę i punktualność przychodzenia i wychodzenia z pracy,
- sporządzanie dokumentacji związanej z przejściem pracowników na renty i emerytury,
- prowadzenie na bieżąco rejestru absencji chorobowej i urlopów,
- sporządzanie sprawozdań o zatrudnieniu i wynagrodzeniu,
- prowadzenie dokumentacji Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych,
- pomoc głównemu księgowemu w realizacji budżetu oraz sprawozdawczości,
- prowadzenie dokumentacji dotyczącej RODO i PPK,
- prowadzenie spraw kadrowych pracowników Ośrodka, oraz archiwizacja dokumentacji,
- sporządzanie list płac pracownikom zatrudnionym w Miejsko- Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej,
- wprowadzanie danych do programu „Płatnik”,
- prowadzenie dokumentacji czasu pracy zgodnie z obowiązującymi przepisami, w tym rocznych kart ewidencji czasu pracy pracowników,
- terminowe przygotowywanie danych do GUS z zakresu zatrudnienia i czasu pracy,
- terminowe sporządzanie i elektroniczne przekazywanie sprawozdań do GUS,
- dokonywanie kontroli wewnętrznej,
- dbałość o zachowanie tajemnicy służbowej i ochrony danych osobowych,
- realizowanie polityki kadrowej Ośrodka,
- wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora w zakresie swoich kompetencji.
5. Do zadań sprzątaczki należy:
- utrzymanie czystości i porządku w pomieszczeniach Ośrodka,
- zachowanie tajemnicy państwowej i służbowej,
- wykonanie innych zadań i poleceń służbowych Dyrektora Ośrodka,
- szczegółowe zadania pracowników Działu zawarte są w indywidualnych zakresach obowiązków.
6. Do zadań służby bhp oraz ochrony przeciw pożarowej należy w szczególności:
- sporządzanie okresowych analiz stanu bezpieczeństwa i higieny stanowisk pracy oraz przedstawianie propozycji przedsięwzięć technicznych i organizacyjnych, mających na celu zapobieganie możliwym zagrożeniom życia i zdrowia pracowników oraz poprawę warunków pracy,
- kontrolowanie warunków pracy oraz przestrzegania zasad i przepisów bhp w Ośrodku,
- informowanie Dyrektora o stwierdzonych zagrożeniach w komórkach organizacyjnych wraz z wnioskami zmierzającymi do ich usuwania,
- przeprowadzanie szkoleń wstępnych ogólnych, współpraca z właściwymi komórkami organizacyjnymi, w szczególności w zakresie organizowania szkoleń okresowych oraz zapewnienia odpowiedniego poziomu szkoleń w dziedzinie bhp,
- udział w ustalaniu przyczyn i okoliczności wypadków przy pracy, prowadzenie dokumentacji wypadkowej oraz rejestru wypadków pracowników i osób nie będących pracownikami, a także prowadzenie dokumentacji związanej z chorobami zawodowymi,
- prowadzenie dokumentacji związanej z wypadkami powstałymi w drodze do i z pracy,
- współdziałanie z państwowymi organami sprawującymi nadzór nad przestrzeganiem przepisów i zasad bhp w zakresie przestrzegania przepisów zasad bhp w Ośrodku,
- udział w opracowywaniu i aktualizacji wewnętrznych zarządzeń, regulaminów i instrukcji ogólnych dotyczących bhp oraz ustalania zadań osób kierujących pracownikowi w zakresie bhp,
- współpraca z lekarzem sprawującym profilaktyczną opiekę zdrowotną nad pracownikami, a w szczególności przy organizowaniu okresowych badań lekarskich pracowników,
- udział w dokonywaniu oceny ryzyka zawodowego, które wiąże się z wykonywaną pracą,
- doradztwo w zakresie stosowania przepisów i zasad bhp,
- prowadzenie kontroli oraz doradzanie w zakresie utrzymania obiektów Ośrodka zgodnie z przepisami techniczno - budowlanymi w zakresie dotyczącym warunków bhp,
- wyposażenie budynków Ośrodka w urządzenia przeciwpożarowe i gaśnicze,
- zapewnienie właściwej konserwacji oraz napraw urządzeń przeciwpożarowych w budynkach Ośrodka,
- zorganizowanie prawidłowego funkcjonowania systemu działania w celu zapewnienia osobom przebywającym na terenie budynku Ośrodka bezpieczeństwa i możliwości ewakuacji,
- podejmowanie działań zmierzających do przygotowania obiektów Ośrodka do prowadzenia akcji ratowniczej,
- opracowywanie, wdrażanie i aktualizacja instrukcji bezpieczeństwa pożarowego Ośrodka,
- kontrolowanie zabezpieczenia mienia Ośrodka przed pożarem oraz przestrzegania przez pracowników instrukcji przeciwpożarowych,
- zaopatrzenie pracowników w odzież i obuwie robocze oraz w miarę potrzeby w środki ochrony indywidualnej zabezpieczające przed działaniem niebezpiecznych i szkodliwych dla zdrowia czynników występujących w środowisku pracy,
- wykonywanie obowiązków wynikających z ustawy o ochronie przeciwpożarowej oraz innych aktów normatywnych,
- wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora.
- Zadania służby BHP mogą być realizowane przez zewnętrznych usługodawców.
§13
Radca prawny
Radca prawny podlega Dyrektorowi Ośrodka i zapewnia obsługę prawną Ośrodka w zakresie i na zasadach określonych ustawą z dnia 06.07.1982 r. o radcach prawnych (Dz.U. z 2016r. poz. 233 z póź.zm.). Do obowiązków Radcy Prawnego należy:
- obsługa prawna MGOPS,
- udzielanie kierownikom i pracownikom Ośrodka opinii i porad prawnych oraz wyjaśnień w zakresie stosowania prawa,
- opiniowanie: pozwów, wniosków i pism procesowych, pism do organów ścigania, decyzji administracyjnych, uchwał Rady Miejskiej, zarządzeń Dyrektora, umów i porozumień,
- występowanie w charakterze pełnomocnika Ośrodka w postępowaniu sądowym, administracyjnym oraz przed innymi organami orzekającymi,
- podejmowanie we właściwych terminach czynności niezbędnych do zabezpieczania interesów majątkowych oraz prawnej ochrony w celu zapewnienia należytego prowadzenia spraw przed sądami i innymi organami orzekającymi,
- współdziałanie w zakresie obsługi prawnej z organami ścigania, wymiaru sprawiedliwości oraz orzecznictwa administracyjnego w sprawach prowadzonych przez te organy,
- wykonywanie innych czynności zleconych przez Dyrektora MGOPS.
Rozdział VIII
Postanowienia Końcowe
§ 14
Sprawy nieuregulowane Regulaminem dotyczące funkcjonowania Ośrodka ustala Dyrektor zarządzeniami.
§15
Nowy Regulamin Organizacyjny obowiązuje z dniem podpisania.
Osoby odpowiedzialne
Autor: | admin |
Odpowiada: | admin |
Wytworzył: | admin |
Data ostatniej zmiany: | 2022-05-09 11:56:24 |
Archiwum
Data | Autor | |
2022-05-09 11:55 | admin | zobacz |
2022-05-09 11:54 | admin | zobacz |
2022-05-09 11:51 | admin | zobacz |
2022-05-09 11:47 | admin | zobacz |
2022-05-09 11:44 | admin | zobacz |
2022-05-09 11:39 | admin | zobacz |
2022-05-09 11:36 | admin | zobacz |
2022-05-09 11:29 | admin | zobacz |
2022-05-09 11:28 | admin | zobacz |
2022-05-09 11:13 | admin | zobacz |
2022-05-09 11:06 | admin | zobacz |
2017-06-01 11:29 | admin | zobacz |
2017-06-01 11:25 | admin | zobacz |
2013-02-07 14:59 | zobacz |
Statystyki
Odwiedzin na stronie: | 1588 |