Archwium - Udostępnianie danych
UDOSTEPNIANIE INFORMACJI PUBLICZNEJ
(art.5, art 10, art. 13, art. 15 ustawy o dostępie do informacji publicznej, art 29 ustawy o ochronie danych osobowych)
Informacja publiczna, która nie została udostepniona w Biuletynie Informacji Publicznej, jest udostępniana:
- na pisemny wniosek
- ustnie, w przypadku, gdy brak jest pisemnego wniosku (za wyjątkami opisanymi poniżej).
1. Każdemu przysługuje z zastrzezeniem art 5 ustawy o dostępie do informacji publicznej, prawo dostepu do informacji publicznej.
2.Wymagane dokumenty:
Wniosek o udostępnienie informacji publicznej
a) nie wymaga uzasadnienia, chyba, że chodzi o udostępnienie informacji przetworzonej.
Informacja przetworzona- należy podać we wniosku zakres, w jakim uzyskanie informacji przetworzonej jest szczególnie istotne dla interesu publicznego.
b) dokument w dowolnej formie (np. list skierowany do administratora danych)- wystarczy, aby wniosek o udostępnienie danych osobowych, składany do administratora, spełniał wymienione wymagania, okreslone w art. 23 ust 3 ustawy o ochronie danych osobowych. Nie oznacza to jednak, ze w przypadku żądania od administratora danych z powołaniem na cel inny niż włączenie do zbioru, nie zachodzi konieczność złożenia pisemnego wniosku.
3. Udostepnianie informacji publicznej na wniosek następuje w sposób i w formie zgodnych
z wnioskiem, chyba, że środki techniczne, którymi dysponuje Zakład nie umożliwiają
udostępnienia informacji w sposób i w formie okreslonych we wniosku.
4. W obu przypadkach informacja publiczna, jeżeli to możliwe zostanie udzielona niezwłocznie,
dotyczy to np. udzielania informacji, która nie jest informacją przetworzoną.
5. Udostepnianie informacji publicznej na wniosek następuje bez zbednej zwłoki, nie później niż
w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku.
6. Jeżeli informacja publiczna nie może być udostępniona w terminie okreslonym wyżej, Zakład
powiadamia o tym terminie i o powodach opóźnienia oraz o terminie, w jakim udostepni
informację, nie dłuższym jednak niz 2 miesiące od dnia złożenia wniosku.
7. Jeżeli w wyniku udostępniania informacji publicznej na wniosek, Zakład ma ponieść dodatkowe
koszty związane ze wskazanym sposobem udostepniania lu koniecznością przekształania
informacji w forme wskazana we wniosku, Zakład może pobrac od wnioskodawcy opłatę
w wysokości odpowiadającej tym kosztom. Zakład w takim przypadku w ciągu 14 dni
zawiadamia wnioskodawcę o wysokości opłaty. Udostepnienie informacji nastepuje zgodnie
z wnioskiem po upływie 14 dni od dnia powiadomienia wnioskodawcy chyba, ze wnioskodawca
dokona w tym czasie zmiany wniosku w zakresie sposobu lub formy udostepnienia informacji
albo wycofa wniosek.
8. Wniosków anonimowych, Zakład nie rozpatruje.
9.
UDOSTEPNIANIE DOKUMENTACJI MEDYCZNEJ
1. Dokumentacja medyczna pacjenta jest własnością Zakładu.
2. Zakład jest zobowiazany udostepnić dokumentacje medyczną:
(art.26 ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta)
- pacjentowi lub jego przedstawicielowi ustawowemu, bądź osobie upoważnionej przez
pacjenta,
- po śmierci pacjenta, prawo wgladu w dokumentację medyczna ma osoba upoważniona przez
pacjenta za życia,
- upoważnionym organom władzy publicznej (NFZ, organy samorządu zawodów medycznych,
konsultanci krajowi i wojewódzcy) w zakresie niezbednym do wykonywania przez te
podmioty ich zadań, w szczególności kontroli i nadzoru,
- ministrowi właściwemu do spraw zdrowia, sądom, w tym dyscyplinarnym, prokuratorom,
lekarzom sądowym, rzecznikom odpowiedzialności zawodowej
- podmiotom udzielającym świadczeń zdrowotnych, jeżeli dokumentacja jest niezbędna do
zapewnienia ciagłosci świadczeń zdrowotnych,
- uprawnionym na mocy odrębnych ustaw organom i instytucjom, jeżeli badanie zostało
przeprowadzone na ich wniosek
- Zakładom ubezpieczeń, za zgodą pacjenta
- lekarzowi, pielegniarce lub położnej według obowiązujacych przepisów
- szkole wyższej lub jednosce badawczo-rozwojowej według obowiazujacych przepisów.
3. Udostepnianie danych zawartych w posiadanej przez Zakład dokumentacji odbywa się
według obowiazujących przepisów.
4. Dokumentacja medyczna jest udostepniana na podstawie decyzji kierownika Zakładu lub
osoby przez niego upoważnionej.
Decyzją Dyrektora Szpitala Powiatowego w Wołominie - SZPZOZ,
udostępnienie kserokopii dokumentacji medycznej dla pacjenta, odbywa się na podstawie
złożonego wniosku w Biurze Dyrektora Zakładu, za zgodą Dyrektora w terminie 3 dni
roboczych od daty złożenia przez interesanta pisemnego wniosku.
Odbiór wykonanej kserokopii dokumentacji medycznej pacjenta następuje
w Dziale Organizacji i Analiz Zdrowotnych - budynek administracji pokój nr 27, za okazaniem
dokumentu tożsamości. Tu uiszcza się opłatę według zadeklarowanej przez pacjenta formy
udostepnienia dokumentacji medycznej, zawartej w informacji na złożonym wniosku
W przypadku, gdy po odbiór dokumentacji medycznej zgłosi się inna osoba niż pacjent,
wymagane jest pisemne upoważnienie osoby, której dokumentacja dotyczy oraz dokument
tożsamości pacjenta i osoby odbierajacej kserokopię dokumentacji medycznej pacjenta.
MOŻLIWE FORMY UDOSTĘPNIANIA
(art. 27 ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta)
- do wglądu,
- poprzez sporzadzenie jej wyciagów, odpisów lub kopii,
- poprzez wydanie orginału za pokwitowaniem odbioru i zastrzezeniem zwrotu po wykorzystaniu,
ZASADY ODPŁATNOŚCI
(art. 28 ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta, art. 77 ust. 5 ustawy z dnia
13 pażdziernika 1998 r. o systemie ubezpieczen społecznych, art. 121 ust. 2 ustawy z dnia
17 grudnia 1998 r., o emeryturach i rentach Funduszu Ubezpieczeń Społecznych).
1. Opłatę można pobrać wyłacznie za sporządzenie jej wyciagów, odpisów lub kopii
dokumentacji medycznej, w tym wykonanej na elektronicznym nośniku danych
2. Nie można pobierac opłaty za udostepnienie dokumentacji medycznej od:
- Zakładu Ubezpieczen Społecznych
- Organu Rentowego
3. Maksymalna wysokość opłaty za udostępnienie dokumentacji medycznej wynosi:
za jedną stronę wyciagu, lub odpisu, a także za sporządzenie wyciagu, odpisu lub kopii
dokumentacji medycznej na elektronicznym nośniku danych, nie może przekraczać
0,002 przecietnego wynagrodzenia w poprzednim kwartale, począwszy od pierwszego dnia
nastepnego miesiąca po ogłoszeniu przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego
w Dzienniku Urzedowym Rzeczypospolitej Polskiej ,,Monitor Polski" na podstawie art.20 pkt.2 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r., o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczen Społecznych,
za jedną stronę kopii dokumentacji medycznej, nie może przekraczać 0,0002 przecietnego
wynagrodzenia, o którym mowa wyżej.
PRZECHOWYWANIE DOKUMENTACJI MEDYCZNEJ
(art. 29 ustawy o prawach pacjenta i Rzaeczniku Praw Pacjenta)
20 lat od końca roku kalendarzowego, w którum dokonano ostatniego wpisu
30 lat od konca roku kalendarzowego w którym nastapił zgon pacjenta na skutek uszkodzenia
ciała lub zatrucia,
10 lat od końca roku kalendarzowego w którym wykonano zdjecie rentgenowskie,
przechowywane poza dokumentacją medyczna pacjenta,
5 lat od konca roku kalendarzowego w przypadku skierowań na badania lub zleceń lekarza,
które są przechowywane,
22 lata w przypadku dokumentacji medycznej dotyczacej dzieci do ukonczenia 2. roku zycia.
Po upływie okresów wymienionych wyżej, Szpital Powiatowy w Wołominie - SZPZOZ, udzielający świadczeń zdrowotnych niszczy dokumentację medyczną w sposób uniemożliwiajacy identyfikację pacjenta, którego dotyczyła.
Osoby odpowiedzialne
Autor: | Iwona Śledz |
Odpowiada: | Iwona Śledz |
Wytworzył: | Iwona Śledz |
Data ostatniej zmiany: | 2011-02-21 15:26:52 |
Statystyki
Odwiedzin na stronie: | 6847 |