Biuletyn Informacji Publicznej
Zespół Szkół nr2 im. Jarosława Iwaszkiewicza - Centrum Ksztaucenia Zawodowego i Ustawicznego w Katowicach
drukuj

Archwium - Przedmiot działalności

PRZEDMIOT DZIAŁALNOŚCI

Zespół Szkół nr 2 im. Jarosława Iwaszkiewicza w Katowicach, ma swoją siedzibę przy ulicy Goetla 2 w Katowicach. Jest placówką publiczną i jednostką budżetową działającą w oparciu o obowiązujące przepisy prawa. Organem prowadzącym jest miasto Katowice, szkoła korzysta z bazy materialnej, stanowiącej własność komunalną miasta Katowice, nadzór pedagogiczny nad szkołą sprawuje Śląski Kurator Oświaty.

W skład Zespołu Szkół nr 2 im. Jarosława Iwaszkiewicza w Katowicach wchodzi:

  • Gimnazjum nr 17 o 3 - letnim cyklu kształcenia, opartym na podbudowie 6 - letniej szkoły podstawowej,

  • Technikum nr 16 o 4 – letnim cyklu kształcenia, opartym na podbudowie 3 – letniego gimnazjum, kształcącym w specjalnościach:

    technik górnictwa podziemnego – symbol cyfrowy zawodu 311703

    technik elektryk – symbol cyfrowy zawodu 311303

    technik obsługi turystycznej – symbol cyfrowy zawodu 422103.

Zespół Szkół nr 2 im. Jarosława Iwaszkiewicza w Katowicach działa według przyjętej Misji Szkoły, która stanowi integralną część oferty edukacyjnej, a osiągnięcie zawartych w niej założeń jest jednym z głównych celów działalności szkoły:

  • we wszystkich działaniach kierujemy się wyznawanymi wartościami oraz poszanowaniem praw i godności człowieka zgodnie z Konwencją o Prawach Dziecka oraz Konwencją o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności,

  • wychowujemy uczniów w duchu uniwersalnych wartości moralnych, tolerancji, humanistycznych wartości, patriotyzmu, solidarności, demokracji, wolności i sprawiedliwości społecznej,

  • kultywujemy tradycje oraz ceremoniał szkolny, a wszystkie działania pedagogiczne i opiekuńczo – wychowawcze orientujemy na dobro podopiecznych (tworząc warunki intelektualnego, emocjonalnego, społecznego, estetycznego i fizycznego rozwoju uczniów), a także ich dalszy los,

  • pracujemy z młodzieżą w oparciu o nowoczesne programy kształcenia ogólnego i zawodowego, stosujemy efektywne metody nauczania,

  • przygotowujemy młodzież do świadomego i racjonalnego funkcjonowania w świecie ludzi dorosłych, rynku pracy oraz do pełnienia ważnych ról społecznych,

  • ściśle współdziałamy z rodzicami (którzy są najlepszymi sojusznikami szkoły, zwłaszcza wychowawców) oraz innymi partnerami zewnętrznymi wspierającymi szkołę w jej rozwoju,

  • ustawicznie diagnozujemy potrzeby i oczekiwania uczniów, rodziców, środowiska lokalnego oraz wszystkich bezpośrednich „klientów” szkoły,

  • okresowo przeprowadzamy ewaluację wewnętrzną (badanie, diagnozowanie i ocenianie jakości pracy szkoły), a wyniki ewaluacji, skutki działań statutowych wykorzystujemy do stałego doskonalenia działalności szkoły we wszystkich obszarach jej funkcjonowania,

  • opracowujemy i realizujemy Program Wychowawczy i Profilaktyki szkoły,

  • działamy według Planu Pracy Szkoły,

  • zapewniamy uczniom pełne bezpieczeństwo w czasie zajęć organizowanych przez szkołę,

  • organizujemy zajęcia wspomagające,

  • organizujemy praktyki zawodowe,

  • posiadamy umowy z zakładami pracy gwarantujące pracę.

Szczegółowe cele i zadania szkoły określa szczegółowo Rozdział 2 & 6 – 17 Statutu Szkoły.

Podstawy prawne działania szkoły stanowią:

  • Ustawa o Systemie Oświaty

  • Karta Nauczyciela

  • Kodeks Pracy

  • Ustawa o Pracownikach Samorządowych

  • Statut Szkoły

  • inne dokumenty regulujące pracę szkoły (rozporządzenia MEN, uchwały Rady Miasta, zarządzenia Prezydenta, zarządzenia Dyrektora Szkoły, wewnątrzszkolne procedury, instrukcje, regulaminy).

 

 

Katowice 01.09.2015r.

 

 

ORGANIZACJA SZKOŁY

W Zespole Szkół nr 2 im. Jarosława Iwaszkiewicza w Katowicach zatrudnieni są nauczyciele, pracownicy administracji oraz pracownicy obsługi.

Dyrektor Szkoły zatrudnia i zwalnia nauczycieli z zachowaniem przepisów Karty Nauczyciela oraz Kodeksu Pracy.

Pracownicy administracji i pracownicy obsługi są zatrudniani i zwalniani przez Dyrektora Szkoły z zachowaniem przepisów Kodeksu Pracy.

Dla każdego zatrudnionego pracownika Dyrektor Szkoły ustala zakres obowiązków, uprawnień, odpowiedzialności i przydział czynności.

Dla zapewnienia prawidłowego funkcjonowania szkoły tworzy się następujące stanowiska kierownicze:

  • Wicedyrektor do spraw pedagogicznych (szczegółowe obowiązki zawarte są w & 41 ust. 2 Statutu Szkoły),

  • Kierownik Zajęć Praktycznych (szczegółowe obowiązki zawarte są w & 41 ust. 3 Statutu Szkoły),

  • Główny Księgowy (szczegółowe obowiązki zawarte są w & 41 ust. 4 Statutu Szkoły),

  • Sekretarz Szkoły (szczegółowe obowiązki zawarte są w & 41 ust. 5 Statutu Szkoły),

Obowiązki nauczycieli, wychowawców i bibliotekarza zawarte są w & 42, obowiązki pedagoga szkolnego w & 43 Statutu Szkoły.

ORGANY SZKOŁY

DYREKTOR SZKOŁY

  • jest jednoosobowym organem zarządzającym i sprawującym nadzór nad działalnością administracyjną i gospodarczą szkoły. Zwierzchnikiem służbowym dyrektora jest Prezydent miasta Katowice,

  • jest organem nadzoru pedagogicznego i kieruje bieżącą działalnością dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą szkoły,

  • jest bezpośrednim przełożonym wszystkich pracowników zatrudnionych w szkole,

  • sprawuje opiekę nad uczniami,

  • opracowuje projekt planu finansowego szkoły, dysponuje jego środkami i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie,

  • dysponuje środkami Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych,

  • dba o właściwe wyposażenie szkoły w sprzęt i pomoce dydaktyczne,

  • dba o odpowiedni stan techniczny budynku i urządzeń znajdujących się na terenie szkoły,

  • współdziała ze związkami zawodowymi w zakresie uprawnień związków do opiniowania i zatwierdzania

  • w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z Rada Pedagogiczną, Radą Rodziców i Samorządem Uczniowskim,

  • odpowiada za prowadzenie, przechowywanie i archiwizację dokumentacji szkoły.

Kompetencje Dyrektora Szkoły szczegółowo określa & 19 Statutu Szkoły.

 

RADA PEDAGOGICZNA

  • jest organem kolegialnym w skład, którego wchodzą wszyscy nauczyciele szkoły,

  • Rada Pedagogiczna podejmuje swoje decyzje w formie uchwał,

  • uchwala w porozumieniu z Radą Rodziców Program Wychowawczy i Program Profilaktyki szkoły,

  • przygotowuje projekt i po zasięgnięciu opinii Rady Rodziców przyjmuje nowelizację Statutu Szkoły,

  • akceptuje po zasięgnięciu opinii Rady Rodziców innowacje i eksperymenty pedagogiczne,

  • akceptuje po zasięgnięciu opinii Rady Rodziców i Samorządu Uczniowskiego gimnazjum formę realizacji 2 godzin wychowania fizycznego,

  • wnioskuje o odwołanie osób z funkcji kierowniczych,

  • uczestniczy w rozwiązywaniu spraw wewnętrznych szkoły,

  • skreśla ucznia z listy uczniów,

  • dostosowuje wymagania na egzaminach zewnętrznych,

  • ustala sposób wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad Szkołą przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny w celu doskonalenia pracy Szkoły,

  • opiniuje Plan Pracy Szkoły, Projekt Planu Finansowego, Plan Doskonalenia Zawodowego, Szkolny Zestaw Programów Nauczania, tygodniowy rozkład zajęć, wnioski Dyrektora o przyznanie nagród i innych wyróżnień, pracę Dyrektora przy ustaleniu jego oceny pracy.

Kompetencje Rady Pedagogicznej szczegółowo określa & 21 Statutu Szkoły.

 

RADA RODZICÓW

  • jest organem kolegialnym w skład, której wchodzą rodzice, po jednym przedstawicielu z każdego oddziału szkoły,

  • Rada Rodziców działa na podstawie własnego regulaminu,

  • Rada Rodziców podejmuje decyzje w formie uchwał,

  • uchwala w porozumieniu z Radą Pedagogiczną Program Wychowawczy i Program Profilaktyki szkoły,

  • występuje z wnioskami i opiniami w sprawach dotyczących działalności szkoły,

  • deleguje swojego przedstawiciela do komisji konkursowej wyłaniającej kandydata na stanowisko Dyrektora Szkoły,

  • gromadzi i gospodaruje funduszami na cele statutowe szkoły, pochodzącymi z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł,

  • opiniuje między innymi nowelizacje Statutu Szkoły, innowacje i eksperymenty pedagogiczne, projekt planu finansowego, ocenę dorobku zawodowego nauczyciela odbywającego staż na kolejny stopień awansu zawodowego, program i harmonogram poprawy efektywności kształcenia lu wychowania w przypadku niskiej oceny otrzymanej przez szkołę w trakcie ewaluacji zewnętrznej lub osiągniętych przez uczniów słabych wyników z egzaminów zewnętrznych.

Kompetencje Rady Rodziców szczegółowo określa & 24 Statutu Szkoły.

 

SAMORZĄD UCZNIOWSKI

  • jest organem kolegialnym w skład, którego wchodzą wybrani w demokratycznych wyborach przedstawiciele uczniów. W szkole działają dwa Samorządy Uczniowskie odrębnie dla gimnazjum i szkoły ponadgimnazjalnej,

  • ma wpływ na dokonanie wyboru nauczyciela pełniącego funkcję opiekuna,

  • ma prawo przedstawiać wszystkim organom szkoły swoje wnioski i opinie dotyczące działalności szkoły,

  • organizuje życie szkolne w porozumieniu z Dyrektorem Szkoły, opiekunami samorządów,

  • prowadzi działalność kulturalną, oświatową, sportową i rozrywkową,

  • ma prawo do redagowania gazetki szkolnej.

Prawa Samorządu Uczniowskiego określa & 23 Statutu Szkoły.

 

 

Katowice 01.09.2015r.


 

Koncepcja pracy szkoły na lata 2014 - 2018

 

Wizja Szkoły

 

Jesteśmy szkołą sprzyjającą wszechstronnemu rozwojowi każdego ucznia, szanujemy jego godność oraz wolność światopoglądową i wyznaniową. Przygotowujemy go do kształcenia się przez całe życie.

 

Misja Szkoły

 

We wszystkich działaniach kierujemy się wyznawanymi wartościami oraz poszanowaniem praw i godności człowieka, zgodnie z Konwencją o Prawach Dziecka oraz Konwencją o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności.

 

Wychowujemy uczniów w duchu uniwersalnych wartości moralnych, tolerancji, humanistycznych wartości, patriotyzmu, solidarności, demokracji, wolności i sprawiedliwości społecznej.

 

Kultywujemy tradycje oraz ceremoniał szkolny, a wszystkie działania pedagogiczne i opiekuńczo-wychowawcze orientujemy na dobro podopiecznych (tworząc warunki intelektualnego, emocjonalnego, społecznego, estetycznego i fizycznego rozwoju uczniów), a także ich dalszy los.

 

Pracujemy z młodzieżą w oparciu o nowoczesne programy kształcenia ogólnego zawodowego, i stosujemy efektywne technologie nauczania oraz kształcenia.

 

Przygotowujemy młodzież do świadomego i racjonalnego funkcjonowania w świecie ludzi dorosłych oraz do pełnienia ważnych ról społecznych.

 

Ściśle współdziałamy z rodzicami (którzy są najlepszymi sojusznikami nauczycieli, zwłaszcza wychowawców) oraz innymi partnerami zewnętrznymi wspierającymi szkołę w jej rozwoju.

 

Ustawicznie diagnozujemy potrzeby i oczekiwania środowiska lokalnego oraz wszystkich, bezpośrednich „klientów” szkoły.

 

Okresowo przeprowadzamy ewaluację wewnętrzną (badanie, diagnozowanie i ocenianie jakości pracy Szkoły), a wyniki ewaluacji skutków działań statutowych i pozastatutowych, wykorzystujemy do stałego doskonalenia działalności Szkoły we wszystkich obszarach jej funkcjonowania.

       1.   Organizacja pracy szkoły:

 

- doskonalenie pracy wszystkich elementów organizacyjnych, współpraca z rodzicami, współpraca nauczycieli w ramach Zespołów Przedmiotowych polegająca na tworzeniu planów, ustalaniu terminów spotkań, wymianie doświadczeń, organizowaniu lekcji otwartych, praca w  Zespole Wychowawczym (organizowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej, bieżące rozwiązywanie problemów wychowawczych we współpracy z wychowawcami i rodzicami, znalezienie sposobów na poprawę frekwencji uczniów oraz motywowanie uczniów do osiągania lepszych wyników w nauce, do udziału w konkursach, olimpiadach, zawodach poprzez organizację zajęć dodatkowych zgodnych z potrzebami uczniów), współpraca z Dyrekcją Szkoły w każdym obszarze pracy,

 

- doskonalenie dobrego przepływu informacji między wszystkimi pracownikami szkoły i Dyrekcją (prowadzenie zeszytu zarządzeń, przekazywanie informacji z wykorzystaniem strony internetowej, dziennika elektronicznego, spotkania Rady Pedagogicznej, spotkania w zespołach przedmiotowych),

 

-  współpraca nauczycieli z rodzicami, angażowanie ich do aktywnego uczestnictwa w pracach i działaniach na rzecz szkoły, doskonalenie przepływu informacji
o postępach uczniów (rozmowy indywidualne, zebrania, konsultacje, bieżąca informacja w dzienniku elektronicznym), jak również o działaniach szkoły (aktualności na stronie internetowej szkoły, na tablicach informacyjnych, stworzenie tablic informacyjnych w SP 48. MDK „Południe”, w Bibliotece Miejskiej),

 

- współpraca Dyrekcji i nauczycieli z Samorządem Uczniowskim (zbieranie informacji o tym co uczniowie chcieliby zmienić w szkole, popieranie inicjatyw uczniów, dawanie możliwości o współdecydowaniu w różnych działaniach szkoły, angażowanie uczniów do aktywnego uczestnictwa w życiu szkoły),

 

- zachęcanie uczniów do udziału w konkursach, olimpiadach, zawodach sportowych, konkursach artystycznych poprzez organizowanie zajęć dodatkowych, konkursów międzyklasowych, udział w programach unijnych, stwarzanie warunków do rozwijania talentów,

 

-          wyrównywanie szans poprzez organizację dodatkowych zajęć, dawanie możliwości poprawy, objęcie pomocą psychologiczno-pedagogiczną oraz inną,  aby uczeń mógł osiągnąć sukces.

      2.   Działania wychowawcze i profilaktyczne:

 

-          diagnoza środowiska szkolnego, wdrażanie programu wychowawczego i profilaktycznego (kształtowanie odpowiednich postaw, rozwijanie i wzmacnianie postawy i świadomości patriotycznej, uświadamianie uczniom ich praw i obowiązków),

 

-          eliminacja, redukcja czynników ryzyka,

 

-          przeciwdziałanie absencji szkolnej,

 

-          przeciwdziałanie zjawiskom agresji i przemocy,

 

-    przygotowanie młodzieży do świadomego poruszania się na rynku pracy,

 

-    uświadomienie i pokazanie młodzieży różnorodnych form i sposobów spędzania czasu  wolnego, propagowanie zdrowego stylu życia,

 

-   pomoc psychologiczno-pedagogiczna we współpracy z wychowawcami, nauczycielami i rodzicami,

 

-   wspieranie uczniów w trudnej sytuacji życiowej,

 

-          prowadzenie działań profilaktycznych (organizacja warsztatów, wykładów, szkoleń profilaktycznych dla uczniów, rodziców, nauczycieli).

 

       3.   Bezpieczeństwo w szkole

 

-          dbanie o bezpieczeństwo uczniów w szkole i poza nią, w czasie wyjść i wyjazdów   poprzez informację o bezpiecznych zachowaniach w odpowiednich sytuacjach i miejscach, aktywne dyżury, nauczycielskie, monitorowanie wejść i wyjść do placówki, monitoring wewnętrzny i zewnętrzny,

 

-  systematyczne monitorowanie warunków bezpieczeństwa i higieny,

 

-  zapewnianie bezpiecznych warunków nauki i pracy,

 

-  systematyczne upowszechnianie zasad bezpieczeństwa i higieny,

 

-  współpraca ze służbami BHP (organizacja szkoleń, przeglądy techniczne szkoły),

 

-  wzmożenie systemu opieki podczas przerw między zajęciami.


     4.   
Baza szkoły rozwijanie bazy szkoły poprzez:

 

-          bieżące remonty, adaptowanie istniejących pomieszczeń na pracownie (pracownia turystyczna, przedmiotów elektrycznych, audiowizualna, komputerowe),

 

-          oferujemy wszechstronne kształcenie z wykorzystaniem technologii informatycznej,

 

-  zakup nowoczesnych pomocy naukowych (programy komputerowe, nowy sprzęt sportowy, projektory, tablice interaktywne),

 

-  współpraca z wydawnictwami w celu pozyskiwanie podręczników i pomocy    naukowych.


 

      5.  Działania dydaktyczne:

 

- płynne i systematyczne wprowadzanie i monitorowanie nowej podstawy programowej,

 

- odpowiedni dobór programów i podręczników, stosowanie aktywnych metod nauczania, wprowadzanie innowacji pedagogicznych,

 

- prowadzenie diagnozy uczniów (testy na wejściu i wyjściu), rozpoznajemy potrzeby i możliwości edukacyjne uczniów,

 

- prowadzanie analizy, wyciąganie i wdrażanie wniosków z egzaminów próbnych i zewnętrznych,  

 

- poszukiwanie i stosowanie nowatorskich metod i sposobów prowadzenie zajęć,

 

- umożliwianie rozwijania zainteresowań uczniów,

 

- wyrównywanie szans uczniów,

 

- organizacja wycieczek i wyjść i wyjazdów programowych,

 

- bieżące sprawdzanie umiejętności i wiadomości uczniów,

 

- jawne i jasne ocenianie według WZO (przekazywanie informacji zwrotnej),

 

- wykorzystywanie bazy i pomocy dydaktycznych do realizacji podstawy  programowej,

 

- nauka i doskonalenie korzystania z różnych źródeł i przetwarzania informacji,

 

- indywidualizacja procesu kształcenia.

 

       6.   Współpraca ze środowiskiem lokalnym:

 

-  współpraca z rodzicami (w czasie zebrań, spotkań indywidualnych, angażowanie rodziców w życie szkoły),

 

-  współpraca ze Szkołą Podstawową 48, Przedszkolem, MDK Murcki, Radą Jednostki Pomocniczej, KHW S.A., Związkiem Górnoślązaków, Spółdzielnią Mieszkaniową i Parafialną Świetlicą Środowiskową, UKS Bonito, Śląską Izbą Turystyczną oraz innymi instytucjami wspomagającymi pracę szkoły,

 

-  współpraca z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną nr 5, IV Komisariatem Policji, Strażą Miejską, Urzędem Pracy.

      7. Promocja szkoły

 

-    prezentacja osiągnięć szkoły w środowisku, na zewnątrz, prezentowanie aktualności z życia szkoły na stronie internetowej oraz w instytucjach środowiska lokalnego,

 

-    rozwijanie oferty edukacyjnej,

 

-    pozyskiwanie sojuszników naszych działań,

 

-    działania na rzecz środowiska lokalnego (współorganizowanie festynu, parafiady),

 

-    spotkania z absolwentami,

 

-     nagranie filmu promującego szkołę, stworzenie ulotek.


 Katowice 01.09.2015r.

Osoby odpowiedzialne

Autor:Mirosława Okoń
Odpowiada:Iwona Goźlińska
Wytworzył:Mirosława Okoń
Data ostatniej zmiany:2015-10-28 17:50:19
Powrót

Statystyki

Odwiedzin na stronie: 1413