Biuletyn Informacji Publicznej
Zespół Szkół nr2 im. Jarosława Iwaszkiewicza - Centrum Ksztaucenia Zawodowego i Ustawicznego w Katowicach
drukuj

Archwium - Przedmiot działalności

PRZEDMIOT DZIAŁALNOŚCI

Zespół Szkół nr 2 im. Jarosława Iwaszkiewicza w Katowicach, ma swoją siedzibę przy ulicy Goetla 2 w Katowicach. Jest placówką publiczną i jednostką budżetową działającą w oparciu o obowiązujące przepisy prawa. Organem prowadzącym jest miasto Katowice, szkoła korzysta z bazy materialnej, stanowiącej własność komunalną miasta Katowice, nadzór pedagogiczny nad szkołą sprawuje Śląski Kurator Oświaty.

W skład Zespołu Szkół nr 2 im. Jarosława Iwaszkiewicza w Katowicach wchodzi:

  • Gimnazjum nr 17 o 3 - letnim cyklu kształcenia, opartym na podbudowie 6 - letniej szkoły podstawowej,

  • Technikum nr 16 o 4 – letnim cyklu kształcenia, opartym na podbudowie 3 – letniego gimnazjum, kształcącym w specjalnościach:

    technik górnictwa podziemnego – symbol cyfrowy zawodu 311703

    technik elektryk – symbol cyfrowy zawodu 311303

    technik obsługi turystycznej – symbol cyfrowy zawodu 422103.

Zespół Szkół nr 2 im. Jarosława Iwaszkiewicza w Katowicach działa według przyjętej Misji Szkoły, która stanowi integralną część oferty edukacyjnej, a osiągnięcie zawartych w niej założeń jest jednym z głównych celów działalności szkoły:

  • we wszystkich działaniach kierujemy się wyznawanymi wartościami oraz poszanowaniem praw i godności człowieka zgodnie z Konwencją o Prawach Dziecka oraz Konwencją o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności,

  • wychowujemy uczniów w duchu uniwersalnych wartości moralnych, tolerancji, humanistycznych wartości, patriotyzmu, solidarności, demokracji, wolności i sprawiedliwości społecznej,

  • kultywujemy tradycje oraz ceremoniał szkolny, a wszystkie działania pedagogiczne i opiekuńczo – wychowawcze orientujemy na dobro podopiecznych (tworząc warunki intelektualnego, emocjonalnego, społecznego, estetycznego i fizycznego rozwoju uczniów), a także ich dalszy los,

  • pracujemy z młodzieżą w oparciu o nowoczesne programy kształcenia ogólnego i zawodowego, stosujemy efektywne metody nauczania,

  • przygotowujemy młodzież do świadomego i racjonalnego funkcjonowania w świecie ludzi dorosłych, rynku pracy oraz do pełnienia ważnych ról społecznych,

  • ściśle współdziałamy z rodzicami (którzy są najlepszymi sojusznikami szkoły, zwłaszcza wychowawców) oraz innymi partnerami zewnętrznymi wspierającymi szkołę w jej rozwoju,

  • ustawicznie diagnozujemy potrzeby i oczekiwania uczniów, rodziców, środowiska lokalnego oraz wszystkich bezpośrednich „klientów” szkoły,

  • okresowo przeprowadzamy ewaluację wewnętrzną (badanie, diagnozowanie i ocenianie jakości pracy szkoły), a wyniki ewaluacji, skutki działań statutowych wykorzystujemy do stałego doskonalenia działalności szkoły we wszystkich obszarach jej funkcjonowania,

  • opracowujemy i realizujemy Program Wychowawczy i Profilaktyki szkoły,

  • działamy według Planu Pracy Szkoły,

  • zapewniamy uczniom pełne bezpieczeństwo w czasie zajęć organizowanych przez szkołę,

  • organizujemy zajęcia wspomagające,

  • organizujemy praktyki zawodowe,

  • posiadamy umowy z zakładami pracy gwarantujące pracę.

Szczegółowe cele i zadania szkoły określa szczegółowo Rozdział 2 & 6 – 17 Statutu Szkoły.

Podstawy prawne działania szkoły stanowią:

  • Ustawa o Systemie Oświaty

  • Karta Nauczyciela

  • Kodeks Pracy

  • Ustawa o Pracownikach Samorządowych

  • Statut Szkoły

  • inne dokumenty regulujące pracę szkoły (rozporządzenia MEN, uchwały Rady Miasta, zarządzenia Prezydenta, zarządzenia Dyrektora Szkoły, wewnątrzszkolne procedury, instrukcje, regulaminy).

 

 

Katowice 01.09.2015r.

 

 

ORGANIZACJA SZKOŁY

W Zespole Szkół nr 2 im. Jarosława Iwaszkiewicza w Katowicach zatrudnieni są nauczyciele, pracownicy administracji oraz pracownicy obsługi.

Dyrektor Szkoły zatrudnia i zwalnia nauczycieli z zachowaniem przepisów Karty Nauczyciela oraz Kodeksu Pracy.

Pracownicy administracji i pracownicy obsługi są zatrudniani i zwalniani przez Dyrektora Szkoły z zachowaniem przepisów Kodeksu Pracy.

Dla każdego zatrudnionego pracownika Dyrektor Szkoły ustala zakres obowiązków, uprawnień, odpowiedzialności i przydział czynności.

Dla zapewnienia prawidłowego funkcjonowania szkoły tworzy się następujące stanowiska kierownicze:

  • Wicedyrektor do spraw pedagogicznych (szczegółowe obowiązki zawarte są w & 41 ust. 2 Statutu Szkoły),

  • Kierownik Warsztatów szkolnych (szczegółowe obowiązki zawarte są w & 41 ust. 3 Statutu Szkoły),

  • Główny Księgowy (szczegółowe obowiązki zawarte są w & 41 ust. 4 Statutu Szkoły),

  • Sekretarz Szkoły (szczegółowe obowiązki zawarte są w & 41 ust. 5 Statutu Szkoły),

Obowiązki nauczycieli, wychowawców i bibliotekarza zawarte są w & 42, obowiązki pedagoga szkolnego w & 43 Statutu Szkoły.

ORGANY SZKOŁY

DYREKTOR SZKOŁY &19, 20 Statutu Szkoły:

01 jest jednoosobowym organem zarządzającym i sprawującym nadzór nad działalnością administracyjną i gospodarczą Szkoły. Zwierzchnikiem służbowym dyrektora jest Prezydent miasta Katowice;

02  jest organem nadzoru pedagogicznego i kieruje bieżącą działalnością dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą Szkoły;

03  wykonuje określone zadania administracji publicznej;

04  posługuje się pieczęcią prostokątną.

&20. Dyrektor Szkoły oprócz obowiązków szczegółowo wymienionych w odrębnych przepisach między innymi:

01 jest bezpośrednim przełożonym wszystkich pracowników zatrudnionych w Szkole a przede wszystkim:

1)    nawiązuje i rozwiązuje stosunek pracy z nauczycielami i innymi pracownikami szkoły;

2) powierza pełnienie funkcji wicedyrektorowi i innym pracownikom na stanowiskach kierowniczych;

3)   określa zakresy obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności na stanowiskach pracy;

4)   ustala sposoby dokumentowania pracy dydaktyczno - wychowawczej;

5)   kształtuje twórczą atmosferę pracy, stwarza warunki sprzyjające podnoszeniu jakości pracy;

6)   przyznaje nagrody oraz wymierza kary porządkowe;

7)   występuje z wnioskami o odznaczenia, nagrody i inne wyróżnienia;

8)  dokonuje oceny pracy oraz oceny dorobku zawodowego nauczyciela za okres stażu na kolejny stopień awansu zawodowego;

9)   wydaje decyzje o nadaniu stopnia nauczyciela kontraktowego;

10)  dba o autorytet, ochronę praw i godności nauczycieli, uczniów i pracowników szkoły;

02   sprawuje opiekę nad uczniami w ramach której między innymi:

1)   egzekwuje przestrzeganie przepisów prawa i postanowień Statutu Szkoły;

2)   dba o odpowiednią realizację procesu dydaktycznego, wychowawczego i opiekuńczego;

3)   stwarza warunki do harmonijnego rozwoju psychofizycznego;

4)   organizuje opiekę medyczną na terenie Szkoły;

5)   opracowuje listę uczniów uprawnionych do pomocy materialnej.

03 opracowuje projekt planu finansowego Szkoły, dysponuje jego środkami i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie;

04  dysponuje środkami Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych;

05  dba o właściwe wyposażenie Szkoły w sprzęt i pomoce dydaktyczne, a w szczególności:

1) ustala na podstawie propozycji zespołów nauczycieli, a w przypadku braku takowej propozycji po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i rady rodziców:

a) zestaw podręczników lub materiałów edukacyjnych obowiązujących we wszystkich oddziałach danej klasy przez co najmniej trzy lata szkolne;

b) materiały ćwiczeniowe obowiązujące w poszczególnych oddziałach w danym roku szkolnym.

2) dokonuje zakupu do biblioteki szkolnej materiałów wymienionych powyżej oraz innych materiałów bibliotecznych;

3) ustala czynności związane z gospodarowaniem podręcznikami i materiałami wymienionymi powyżej oraz ustala szczegółowe procedury korzystania z nich przez uczniów.

06  dba o odpowiedni stan techniczny budynku i urządzeń znajdujących na terenie Szkoły;

07 współdziała ze związkami zawodowymi w zakresie uprawnień związków do opiniowania i zatwierdzania;

08  odpowiada za prowadzenie, przechowywanie i archiwizację dokumentacji Szkoły.

09 odpowiada za realizację zaleceń wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego ucznia.

    Rada Pedagogiczna &21, 22 Statutu Szkoły:

&21. Rada Pedagogiczna jest organem kolegialnym, w skład którego wchodzą wszyscy nauczyciele Szkoły.

01.  Przewodniczącym Rady jest Dyrektor Szkoły, który zwołuje i organizuje zebrania Rady;

02. Zebrania mogą być zwoływane również na wniosek organu prowadzącego, organu nadzorującego, Rady Rodziców lub co najmniej 1/3 członków Rady Pedagogicznej;

03. W zebraniach Rady z głosem doradczym, za zgodą lub na wniosek Rady, mogą brać udział inne osoby zaproszone przez Dyrektora Szkoły;

04. Uczestnicy zebrania są zobowiązani do nie ujawniania spraw poruszanych na Radzie, które mogą naruszać czyjekolwiek dobro osobiste;

05. Zebrania plenarne organizowane są:

1) przed rozpoczęciem roku szkolnego;

2) po zakończeniu każdego semestru;

3) w miarę potrzeb w trakcie roku szkolnego.

06. Zebrania klasyfikacyjne zwołuje się w trakcie kończącego się semestru w celu:

1) zapoznania się z wynikami nauczania i wychowania;

2) podjęcia decyzji klasyfikacyjnych;

3) wyrażenia zgody na dodatkowe egzaminy poprawkowe oraz promocję warunkową.

07. Rada podejmuje swoje decyzje w formie uchwał zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy jej członków.

1)   uchwała jest obowiązująca od momentu jej podjęcia;

2) Dyrektor Szkoły może wstrzymać wykonanie uchwały, o czym musi powiadomić organ sprawujący nadzór pedagogiczny i organ prowadzący Szkołę. W procesie odwoławczym odnośnie wstrzymanej uchwały ostateczną decyzję podejmuje organ nadzoru pedagogicznego.

08. Zebrania są protokołowane;

&22. Kompetencje Rady Pedagogicznej.

01. W ramach kompetencji stanowiących rada między innymi:

1) uchwala w porozumieniu z Radą Rodziców, Program Wychowawczy Szkoły i Program Profilaktyczny;

2)  przygotowuje projekt i po zasięgnięciu opinii Rady Rodziców i Samorządu Uczniowskiego, przyjmuje nowelizację Statutu Szkoły;

3)  akceptuje, po zasięgnięciu opinii Rady Rodziców, innowacje i eksperymenty pedagogiczne;

4)  akceptuje, po zasięgnięciu opinii Rady Rodziców, formę realizacji 2 godzin wychowania fizycznego w gimnazjum;

5)  ocenia sytuację oraz stan Szkoły i może występować z odpowiednimi wnioskami do organu prowadzącego;

6)   wnioskuje o odwołanie osób z funkcji kierowniczych Szkoły;

7)   stawia wotum nieufności wobec Dyrektora Szkoły;

8)   uczestniczy w rozwiązywaniu spraw wewnętrznych Szkoły i wybiera swoich przedstawicieli do:

a)   komisji konkursowej podczas wyboru dyrektora szkoły;

b)  komisji dyscyplinarnej dla nauczycieli;

c)  zespołu odwoławczego rozpatrującego odwołanie nauczyciela od oceny pracy.

9)  skreśla ucznia z listy uczniów Szkoły.

10) dostosowuje wymagania na egzaminach gimnazjalnym lub maturalnym do możliwości psychofizycznych ucznia;

11)  ustala organizację doskonalenia zawodowego nauczycieli Szkoły;

12) ustala sposób wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad Szkołą przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny w celu doskonalenia pracy Szkoły.

02. W ramach kompetencji opiniujących rada między innymi opiniuje:

1) Plan Pracy Szkoły, Koncepcję Pracy Szkoły;

2) projekt planu finansowego;

3) Szkolny Zestaw Programów nauczania oraz zestaw podręczników lub materiałów edukacyjnych obowiązujących we wszystkich oddziałach danego poziomu nauczania przez co najmniej trzy lata oraz materiałów ćwiczeniowych obowiązujących w danym roku szkolnym;

4) tygodniowy plan zajęć;

5) kandydatów na stanowiska kierownicze w Szkole;

6) propozycje Dyrektora przydziału prac i obowiązków nauczycielom;

7) wnioski Dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród innych wyróżnień;

8) pracę Dyrektora przy ustalaniu jego oceny pracy.

    Samorząd Uczniowski &23, Statutu Szkoły:

&23. Samorząd Uczniowski jest organem kolegialnym.

01. W Szkole działają dwa Samorządy Uczniowskie, odrębnie dla gimnazjum i szkoły ponadgimnazjalnej.

1) w skład samorządu wchodzą jedynie uczniowie danego typu szkoły;

2) zasady wyboru i działania samorządów określają regulaminy oddzielne dla gimnazjum i dla szkół ponadgimnazjalnych, uchwalone przez ogół uczniów tychże gremiów, które określają:

a) tryb powoływania i odwoływania samorządu;

b) kadencję – czas trwania;

c) podział, zakres kompetencji i sposób wyłaniania przedstawicieli samorządu;

d) tryb podejmowania uchwał.

02. Do zadań samorządu uczniowskiego należy:

1) przygotowanie projektu Regulaminu Samorządu i Regulaminu Uczniowskiego oraz innych regulaminów działających doraźnie;

2) występowanie do władz szkolnych z nowymi inicjatywami dotyczącymi życia szkolnego i sposobem ich wykonania;

3) gospodarowanie środkami materialnymi Samorządu Uczniowskiego;

4) proponowanie nauczyciela mającego pełnić rolę opiekuna samorządu;

5) wykonywanie zadań zleconych przez Radę Pedagogiczną i Dyrekcję Szkoły;

6)współpraca z  Radą Pedagogiczną w opracowaniu i ewaluowaniu wewnątrzszkolnego prawa (Statutu, WZO, Programu Wychowawczego i Profilaktyki Szkoły);

7) przedstawianie wszystkim organom Szkoły swoich wniosków i opinii dotyczących spraw szkolnych, a w szczególności realizowania podstawowych praw uczniów takich jak:

a) prawo do zapoznania się z programem nauczania;

b) prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu;

c) organizowanie życia szkolnego, dbając o zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań;

d) prowadzenia działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej i rozrywkowej;

e) redagowania i wydawania gazety szkolnej.

  Rada Rodziców &24, 25 Statutu Szkoły:

&24.  Rada Rodziców jest organem kolegialnym Szkoły, w skład której wchodzą rodzice, po jednym przedstawicielu z każdego oddziału Szkoły.

01. Rada działa na podstawie własnego regulaminu który określa szczegółowo:

1) wewnętrzną strukturę i tryb pracy Rady;

2) szczegółowy tryb wyborów do Rady Rodziców;

3) zasady wydatkowania funduszy Rady Rodziców.

02. Rada podejmuje swoje decyzje w formie uchwały.

&25. Kompetencje Rady Rodziców.

01. W ramach kompetencji stanowiących Rada między innymi:

1) opracowuje i uchwala regulamin swojej działalności;

2) uchwala w porozumieniu z Radą Pedagogiczną Program Wychowawczy Szkoły i Program Profilaktyczny;

3) występuje z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach szkolnych;

4) wnioskuje do Dyrektora o dokonanie oceny pracy nauczyciela, z wyjątkiem nauczyciela stażysty;

5) deleguje swojego przedstawiciela do komisji konkursowej wyłaniającej kandydata na stanowisko Dyrektora Szkoły;

6) deleguje swojego przedstawiciela do zespołu rozpatrującego odwołanie nauczyciela od oceny pracy;

7) gromadzi i gospodaruje funduszami na cele statutowe Szkoły, pochodzącymi z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł.

02. W ramach kompetencji opiniujących Rada między innymi opiniuje:

1) projekt planu finansowego Szkoły;

2) nowelizację Statutu Szkoły;

3) działalność organizacji i stowarzyszeń działających na terenie Szkoły;

4) innowacje i eksperymenty pedagogiczne;

5) formę realizacji 2 godzin wychowania fizycznego w gimnazjum;

6) ocenę dorobku zawodowego nauczyciela stażysty;

7) program i harmonogram poprawy efektywności kształcenia lub wychowania, w przypadku niskiej oceny otrzymanej w trakcie ewaluacji zewnętrznej lub osiągniętych przez uczniów słabych wyników podczas egzaminów.

 

 

Katowice 01.09.2015r.

Aktualizacja 01.12. 2015r.


 

Koncepcja pracy szkoły na lata 2014 - 2018

 

Wizja Szkoły

 

Jesteśmy szkołą sprzyjającą wszechstronnemu rozwojowi każdego ucznia, szanujemy jego godność oraz wolność światopoglądową i wyznaniową. Przygotowujemy go do kształcenia się przez całe życie.

 

Misja Szkoły

 

We wszystkich działaniach kierujemy się wyznawanymi wartościami oraz poszanowaniem praw i godności człowieka, zgodnie z Konwencją o Prawach Dziecka oraz Konwencją o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności.

 

Wychowujemy uczniów w duchu uniwersalnych wartości moralnych, tolerancji, humanistycznych wartości, patriotyzmu, solidarności, demokracji, wolności i sprawiedliwości społecznej.

 

Kultywujemy tradycje oraz ceremoniał szkolny, a wszystkie działania pedagogiczne i opiekuńczo-wychowawcze orientujemy na dobro podopiecznych (tworząc warunki intelektualnego, emocjonalnego, społecznego, estetycznego i fizycznego rozwoju uczniów), a także ich dalszy los.

 

Pracujemy z młodzieżą w oparciu o nowoczesne programy kształcenia ogólnego zawodowego, i stosujemy efektywne technologie nauczania oraz kształcenia.

 

Przygotowujemy młodzież do świadomego i racjonalnego funkcjonowania w świecie ludzi dorosłych oraz do pełnienia ważnych ról społecznych.

 

Ściśle współdziałamy z rodzicami (którzy są najlepszymi sojusznikami nauczycieli, zwłaszcza wychowawców) oraz innymi partnerami zewnętrznymi wspierającymi szkołę w jej rozwoju.

 

Ustawicznie diagnozujemy potrzeby i oczekiwania środowiska lokalnego oraz wszystkich, bezpośrednich „klientów” szkoły.

 

Okresowo przeprowadzamy ewaluację wewnętrzną (badanie, diagnozowanie i ocenianie jakości pracy Szkoły), a wyniki ewaluacji skutków działań statutowych i pozastatutowych, wykorzystujemy do stałego doskonalenia działalności Szkoły we wszystkich obszarach jej funkcjonowania.

       1.   Organizacja pracy szkoły:

 

- doskonalenie pracy wszystkich elementów organizacyjnych, współpraca z rodzicami, współpraca nauczycieli w ramach Zespołów Przedmiotowych polegająca na tworzeniu planów, ustalaniu terminów spotkań, wymianie doświadczeń, organizowaniu lekcji otwartych, praca w  Zespole Wychowawczym (organizowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej, bieżące rozwiązywanie problemów wychowawczych we współpracy z wychowawcami i rodzicami, znalezienie sposobów na poprawę frekwencji uczniów oraz motywowanie uczniów do osiągania lepszych wyników w nauce, do udziału w konkursach, olimpiadach, zawodach poprzez organizację zajęć dodatkowych zgodnych z potrzebami uczniów), współpraca z Dyrekcją Szkoły w każdym obszarze pracy,

 

- doskonalenie dobrego przepływu informacji między wszystkimi pracownikami szkoły i Dyrekcją (prowadzenie zeszytu zarządzeń, przekazywanie informacji z wykorzystaniem strony internetowej, dziennika elektronicznego, spotkania Rady Pedagogicznej, spotkania w zespołach przedmiotowych),

 

-  współpraca nauczycieli z rodzicami, angażowanie ich do aktywnego uczestnictwa w pracach i działaniach na rzecz szkoły, doskonalenie przepływu informacji
o postępach uczniów (rozmowy indywidualne, zebrania, konsultacje, bieżąca informacja w dzienniku elektronicznym), jak również o działaniach szkoły (aktualności na stronie internetowej szkoły, na tablicach informacyjnych, stworzenie tablic informacyjnych w SP 48. MDK „Południe”, w Bibliotece Miejskiej),

 

- współpraca Dyrekcji i nauczycieli z Samorządem Uczniowskim (zbieranie informacji o tym co uczniowie chcieliby zmienić w szkole, popieranie inicjatyw uczniów, dawanie możliwości o współdecydowaniu w różnych działaniach szkoły, angażowanie uczniów do aktywnego uczestnictwa w życiu szkoły),

 

- zachęcanie uczniów do udziału w konkursach, olimpiadach, zawodach sportowych, konkursach artystycznych poprzez organizowanie zajęć dodatkowych, konkursów międzyklasowych, udział w programach unijnych, stwarzanie warunków do rozwijania talentów,

 

-          wyrównywanie szans poprzez organizację dodatkowych zajęć, dawanie możliwości poprawy, objęcie pomocą psychologiczno-pedagogiczną oraz inną,  aby uczeń mógł osiągnąć sukces.

      2.   Działania wychowawcze i profilaktyczne:

 

-          diagnoza środowiska szkolnego, wdrażanie programu wychowawczego i profilaktycznego (kształtowanie odpowiednich postaw, rozwijanie i wzmacnianie postawy i świadomości patriotycznej, uświadamianie uczniom ich praw i obowiązków),

 

-          eliminacja, redukcja czynników ryzyka,

 

-          przeciwdziałanie absencji szkolnej,

 

-          przeciwdziałanie zjawiskom agresji i przemocy,

 

-    przygotowanie młodzieży do świadomego poruszania się na rynku pracy,

 

-    uświadomienie i pokazanie młodzieży różnorodnych form i sposobów spędzania czasu  wolnego, propagowanie zdrowego stylu życia,

 

-   pomoc psychologiczno-pedagogiczna we współpracy z wychowawcami, nauczycielami i rodzicami,

 

-   wspieranie uczniów w trudnej sytuacji życiowej,

 

-          prowadzenie działań profilaktycznych (organizacja warsztatów, wykładów, szkoleń profilaktycznych dla uczniów, rodziców, nauczycieli).

 

       3.   Bezpieczeństwo w szkole

 

-          dbanie o bezpieczeństwo uczniów w szkole i poza nią, w czasie wyjść i wyjazdów   poprzez informację o bezpiecznych zachowaniach w odpowiednich sytuacjach i miejscach, aktywne dyżury, nauczycielskie, monitorowanie wejść i wyjść do placówki, monitoring wewnętrzny i zewnętrzny,

 

-  systematyczne monitorowanie warunków bezpieczeństwa i higieny,

 

-  zapewnianie bezpiecznych warunków nauki i pracy,

 

-  systematyczne upowszechnianie zasad bezpieczeństwa i higieny,

 

-  współpraca ze służbami BHP (organizacja szkoleń, przeglądy techniczne szkoły),

 

-  wzmożenie systemu opieki podczas przerw między zajęciami.


     4.   
Baza szkoły rozwijanie bazy szkoły poprzez:

 

-          bieżące remonty, adaptowanie istniejących pomieszczeń na pracownie (pracownia turystyczna, przedmiotów elektrycznych, audiowizualna, komputerowe),

 

-          oferujemy wszechstronne kształcenie z wykorzystaniem technologii informatycznej,

 

-  zakup nowoczesnych pomocy naukowych (programy komputerowe, nowy sprzęt sportowy, projektory, tablice interaktywne),

 

-  współpraca z wydawnictwami w celu pozyskiwanie podręczników i pomocy    naukowych.


 

      5.  Działania dydaktyczne:

 

- płynne i systematyczne wprowadzanie i monitorowanie nowej podstawy programowej,

 

- odpowiedni dobór programów i podręczników, stosowanie aktywnych metod nauczania, wprowadzanie innowacji pedagogicznych,

 

- prowadzenie diagnozy uczniów (testy na wejściu i wyjściu), rozpoznajemy potrzeby i możliwości edukacyjne uczniów,

 

- prowadzanie analizy, wyciąganie i wdrażanie wniosków z egzaminów próbnych i zewnętrznych,  

 

- poszukiwanie i stosowanie nowatorskich metod i sposobów prowadzenie zajęć,

 

- umożliwianie rozwijania zainteresowań uczniów,

 

- wyrównywanie szans uczniów,

 

- organizacja wycieczek i wyjść i wyjazdów programowych,

 

- bieżące sprawdzanie umiejętności i wiadomości uczniów,

 

- jawne i jasne ocenianie według WZO (przekazywanie informacji zwrotnej),

 

- wykorzystywanie bazy i pomocy dydaktycznych do realizacji podstawy  programowej,

 

- nauka i doskonalenie korzystania z różnych źródeł i przetwarzania informacji,

 

- indywidualizacja procesu kształcenia.

 

       6.   Współpraca ze środowiskiem lokalnym:

 

-  współpraca z rodzicami (w czasie zebrań, spotkań indywidualnych, angażowanie rodziców w życie szkoły),

 

-  współpraca ze Szkołą Podstawową 48, Przedszkolem, MDK Murcki, Radą Jednostki Pomocniczej, KHW S.A., Związkiem Górnoślązaków, Spółdzielnią Mieszkaniową i Parafialną Świetlicą Środowiskową, UKS Bonito, Śląską Izbą Turystyczną oraz innymi instytucjami wspomagającymi pracę szkoły,

 

-  współpraca z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną nr 5, IV Komisariatem Policji, Strażą Miejską, Urzędem Pracy.

      7. Promocja szkoły

 

-    prezentacja osiągnięć szkoły w środowisku, na zewnątrz, prezentowanie aktualności z życia szkoły na stronie internetowej oraz w instytucjach środowiska lokalnego,

 

-    rozwijanie oferty edukacyjnej,

 

-    pozyskiwanie sojuszników naszych działań,

 

-    działania na rzecz środowiska lokalnego (współorganizowanie festynu, parafiady),

 

-    spotkania z absolwentami,

 

-     nagranie filmu promującego szkołę, stworzenie ulotek.


 Katowice 01.09.2015r.


DZIAŁALNOŚĆ ZESPOŁU SZKÓŁ NR 2 IM. J. IWASZKIEWICZA W KATOWICACH W ZAKRESIE EDUKACJI KULTURALNEJ i REGIONALNEJ

 

Szkoła ma opracowany harmonogram świąt i uroczystości (są w nim zawarte obchody świąt państwowych jak i innych uroczystości i imprez związanych z życiem szkoły) takich jak:

● Święto Szkoły

● Dzień KEN

● Dzień Turystyki

● Narodowe Święto Niepodległości

● Barbórka

● Jasełka

● Dzień Maturzysty, Studniówka

● Zakończenie Karnawału, Walentynki

● Dzień Ziemi

● Rocznica uchwalenia Konstytucji Trzeciego Maja

● Dzień Dziecka i Sportu

● Festyn Parafialny

● Dni Murcek

● Dni Europejskie

● Drzwi Otwarte gimnazjum i szkoły ponadgimnazjalnej

● Uroczystości związane z rozpoczęciem i zakończeniem roku szkolnego.

Szkoła ma opracowany ceremoniał. Na wszystkich akademiach oraz uroczystościach lokalnych obecny jest sztandar szkoły. Każda uroczystość rozpoczyna się odśpiewaniem hymnu państwowego, na wszystkie imprezy organizowane przez szkołę zapraszani są przedstawiciele lokalnych instytucji i organizacji współpracujących ze szkołą, rodzice, absolwenci oraz wszyscy „przyjaciele szkoły”.

W czasie obchodów barbórkowych reprezentacje klas górniczych ubrane są w mundury galowe, a uroczystość uświetnia orkiestra górnicza, „Stara Strzecha” (prowadzi pasowanie na górnika), przedstawiciele kopalni „ Murcki - Staszic” oraz przedstawiciele KHW S.A.

Młodzież naszej szkoły czynnie uczestniczy w życiu kulturalnym środowiska lokalnego:

● Współpraca z MDK Murcki (koncerty umuzykalniające, wystawy, wykłady, warsztaty)

● Organizacja we współpracy ze Związkiem Górnoślązaków Festynu Śląskiego oraz innych imprez środowiskowych

● Współpraca z lokalnymi ekologami –warsztaty ekologiczne, akcje sprzątania dzielnicy,

● Pomoc w przygotowaniu i przeprowadzeniu Parafiady

● Podejmowanie wspólnych przedsięwzięć z SP 48 i Miejskim Przedszkolem nr 72, MDK „Południe”, Biblioteką Miejską, UKS „Bonito”, UKS „Orzeł”, Radą Jednostki Pomocniczej, Związkiem Górnoślązaków

● Współpraca ze Świetlicą środowiskową przy parafii Murcki. 

Bierzemy także udział w życiu kulturalnym regionu poprzez:

● Stałą współpracę z teatrami: Śląskim, Korez , Rozrywki (spektakle, lekcje teatralne)

● Stałą współpracę z kinami

● Udział w Plenerach Malarskich (Skansen w Chorzowie)

● Udział w wykładach i prelekcjach na terenie szkół wyższych naszego regionu

(w szczególności Uniwersytet Śląski, Politechnika Śląska).

W szkole, dzięki wsparciu i przychylności mieszkańców dzielnicy, powstały:

● Śląska Izba Regionalna

● Izba Pamięci (przechowująca cenne eksponaty historyczne związane z patronem szkoły, dziejami kopalń śląskich, powstań śląskich, II wojny światowej na naszym terenie)

Nasi uczniowie pod opieką nauczyciela historii dbają o groby Powstańców Śląskich, zlokalizowane na terenie cmentarza w Murckach.

Tematyka dotycząca historii i kultury naszego regionu podejmowana jest na zajęciach lekcyjnych w ramach realizacji regionalnej ścieżki edukacyjnej, a także poprzez wycieczki dydaktyczne:

● Zwiedzanie ekspozycji Muzeum Historii Katowic

● Zwiedzanie Izby Pamięci przy KWK „Wujek”, udział młodzieży w warsztatach oraz Muzeum Powstań śląskich

● Coroczny wyjazd programowy uczniów klas trzecich gimnazjum do Państwowego Muzeum w  Oświęcimiu

● Wycieczki Szlakiem bohaterów „Wieży Spadochronowej”, realizacja projektów edukacyjnych związanych z naszym regionem i jego historią

● Udział w obchodach rocznicy śmierci Zbigniewa Cybulskiego,

● Wycieczki programowe klas górniczych do zabytkowej kopalni „Guido”

W celu urozmaicenia i uatrakcyjnienia procesu dydaktycznego nauczyciele przedmiotów zawodowych organizują dla uczniów wyjścia do okolicznych zakładów pracy, instytucji oraz muzeów, gdzie mogą się oni zapoznać z historią przemysłu naszego regionu oraz bieżącą działalnością przedsiębiorstw. 
Młodzież klas górniczych uświetnia swoją obecnością akademie z okazji Dnia Górnika w przedszkolach na terenie naszego miasta, podczas których przybliża dzieciom tradycje i symbolikę związaną z pracą górników.
Od 2006r. realizujemy program „Młodzi głosują”, który ma na celu edukację obywatelską oraz kształtowanie odpowiedzialnych postaw obywatelskich wśród młodych ludzi.
Coroczny udział w konkursach o tematyce regionalnej: „Katowice – poznaj, bo warto!”, „Przyroda Górnego Śląska” konkurs o Konstantym Wolnym. Nasi uczniowie są laureatami tych konkursów.

Najważniejsze osiągnięcia uczniów w dziedzinie regionalnej:

-          VI miejsce w Wojewódzkim Konkursie Wiedzy o Przyrodzie Górnego Śląska dla uczniów gimnazjum (2001r.),

-          VI miejsce w Wojewódzkim Konkursie Wiedzy o Przyrodzie Górnego Śląska dla uczniów gimnazjum (2002r.),

-          V miejsce w Wojewódzkim Konkursie Wiedzy o Przyrodzie Górnego Śląska dla uczniów gimnazjum (2004r.),

-          I, II, III miejsce w Międzyszkolnym Konkursie Regionalnym „Katowice – poznaj bo warto” dla uczennic gimnazjum (2005r.),

-          I miejsce w Wojewódzkim Konkursie Wiedzy o Przyrodzie Górnego Śląska dla uczniów gimnazjum (2005r.),

-          Wyróżnienie w Konkursie Poezji Regionalnej (2006r.),

-          I miejsce w Międzyszkolnym Konkursie Regionalnym „Katowice – poznaj bo warto” dla uczniów gimnazjum (2007r.),

-          Wyróżnienie dla uczniów technikum górniczego za prezentację multimedialną „Przejrzystość w mieście Katowice’ (2008r.),

-          I i III miejsce w Wojewódzkim Konkursie Wiedzy o Przyrodzie Górnego Śląska dla uczniów gimnazjum (2009r.),

-          I miejsce w Międzyszkolnym Konkursie Wiedzy i Umiejętności Górniczych dla uczniów szkoły ponadgimnazjalnej (2010r.),

-          III miejsce w Ogólnopolskiej Olimpiadzie Wiedzy Górniczej „Lampka Górnicza”-

      2 laureatów (2010r.)

-          II miejsce w Wojewódzkim Konkursie Wiedzy o Przyrodzie Górnego Śląska dla uczniów gimnazjum, dwie drużyny (2010r.),

-          I i III miejsce w Wojewódzkim Konkursie Wiedzy o Przyrodzie Górnego Śląska dla uczniów gimnazjum, dwie drużyny (2011/2012 r.),

-          Finalista Wojewódzkiego Konkursu Historycznego „Powstania Śląskie 1919 – 1921” dla uczniów gimnazjum (2011/2012r.),

-          Finalista Wojewódzkiego Konkursu Historycznego „Konstanty Wolny – Pierwszy Marszałek Sejmu Śląskiego” dla uczniów gimnazjum (2012/2013r.),

-          I miejsce w Międzyszkolnym Konkursie Wiedzy i Umiejętności Górniczych dla uczniów szkoły ponadgimnazjalnej (2012r.),

-          VII miejsce w II międzyszkolnym etapie Olimpiady „Lampka Górnicza” (2015r. – ponadgimnazjalna)

-          III miejsce w konkursie „ Dostrzegamy? Pamiętamy? Podzielamy poglądy? – Wojciech Korfanty w oczach śląskiej młodzieży” – projekt okładki (2009 r.)

 

DZIAŁALNOŚĆ ZESPOŁU SZKÓŁ NR 2 IM. J. IWASZKIEWICZA W KATOWICACH  W ZAKRESIE EDUKACJI SPORTOWEJ

 

W szkole odbywają się zajęcia wychowania fizycznego w ilości zgodnej z podstawą programową dla poszczególnych typów szkół. Nauczyciele wychowania fizycznego organizują dodatkowe zajęcia sportowe (SKS), dzięki czemu, nasza młodzież co roku osiąga wysokie wyniki we współzawodnictwie szkół naszego rejonu, poza tym uczniowie mogą spędzać czas wolny aktywnie oraz rozwijać swoje zainteresowania i talenty. Mimo tego iż nie prowadzimy klas sportowych nasi uczniowie osiągają znaczące wyniki.

Współpracujemy z UKS „Bonito” (sekcja piłki nożnej) oraz UKS „Orzeł” (sekcja karate), dzięki czemu młodzież naszej szkoły może poznawać i rozwijać swoje sportowe zainteresowania, zdobyć nowe umiejętności. W celu upowszechnienia aktywności fizycznej poprzez organizację zajęć, wycieczek, pokazujemy młodzieży jak można aktywnie i ciekawie spędzać czas wolny (niekoniecznie przy komputerze), w celu zmotywowania uczniów do udziału w zawodach sportowych, prezentujemy wyniki i osiągnięcia  naszych uczniów, którzy odnoszą sukcesy na arenie sportowej (dyplomy, puchary, zdjęcia w gablotach oraz na stronie internetowej, nagradzanie na forum szkoły).

Szkoła jest także organizatorem zawodów międzyszkolnych (piłka siatkowa, koszykowa, nożna).

Co roku nauczyciele wychowania fizycznego organizują dla młodzieży Dzień Sportu w ramach obchodów Dnia Dziecka.

Najważniejsze osiągnięcia uczniów w dziedzinie sportowej:

-          III miejsce w piłce ręcznej w Mistrzostwach Katowic

szkół średnich (2000 r.),

-          III miejsce w tenisie stołowym  w Mistrzostwach Katowic dla uczniów gimnazjum (2000 r.),

-          IV miejsce w piłce koszykowej w Mistrzostwach Katowic szkół średnich (2000 r.),

-          III miejsce w piłce siatkowej w Mistrzostwach Katowic szkół średnich

     (2001 r.),

-          III miejsce w piłce siatkowej w Mistrzostwach Katowic szkół gimnazjalnych (2001 r.),

-          IV miejsce w piłce siatkowej w Mistrzostwach Katowic dla uczniów gimnazjum (2002 r.),

-          I miejsce w Mistrzostwach Katowic dla uczniów gimnazjum w biegu na 100 m (2002 r.),

-          III miejsce w Mistrzostwach Katowic dla uczniów gimnazjum w biegu na 300 m (2002 r.),

-          IV miejsce w Mistrzostwach Katowic dla uczniów gimnazjum w pchnięciu kulą (2002 r.),

-          III miejsce w piłce ręcznej w Mistrzostwach Katowic dla uczniów gimnazjum (2003 r.),

-          I miejsce w Mistrzostwach Katowic dla uczniów gimnazjum w skoku w dal (2004 r.),

-          II miejsce w Mistrzostwach Katowic dla uczniów gimnazjum w rzucie oszczepem (2004 r.),

-          II miejsce w Mistrzostwach Katowic dla uczniów gimnazjum w pchnięciu kulą (2004 r.),

-          V miejsce w piłce ręcznej w Mistrzostwach Katowic dla uczniów gimnazjum – drużyna chłopców (2005 r.),

-          VIII miejsce w piłce koszykowej w Mistrzostwach Katowic dla uczniów gimnazjum – drużyna dziewcząt (2005 r.),

-          III miejsce w tenisie stołowym  w Mistrzostwach Katowic dla uczniów gimnazjum – drużyna dziewcząt (2006 r.),

-          I i II miejsce w Mistrzostwach Katowic dla uczniów gimnazjum w pchnięciu kulą (2006 r.),

-          II i III miejsce w Mistrzostwach Katowic dla uczniów gimnazjum w biegach przełajowych (2006 r.),

-          I miejsce w piłce nożnej w Mistrzostwach Katowic dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych  (2009/2010 r.),

-          IV miejsce w piłce siatkowej w Mistrzostwach Katowic dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych  (2010/2011 r.),

-          V miejsce w Mistrzostwach Katowic dla uczniów gimnazjum w biegach przełajowych – drużyna dziewcząt (2010/2011 r.),

-          II miejsce w Mistrzostwach Katowic dla uczniów gimnazjum w pchnięciu kulą

      (2011/2012 r.),

-     II miejsce w Mistrzostwach Katowic dla uczniów gimnazjum w rzucie dyskiem (2011/12 r.),      

-          II miejsce w Turnieju o Puchar Dyrektora PKP Energetyka S. A. dla drużyny chłopców szkoły ponadgimnazjalnej (2012 r.),

-          VII miejsce w Mistrzostwach Katowic dla uczniów gimnazjum w biegach przełajowych – drużyna dziewcząt (2011/2012 r.)

-          I, II, III, V miejsce w Mistrzostwach Katowic dla uczniów gimnazjum w rzucie oszczepem (2013/2014 r.),

-          IV, V miejsce w Mistrzostwach Katowic dla uczniów gimnazjum w rzucie dyskiem (2013/2014 r.),

-          II  miejsce w Mistrzostwach Katowic dla uczniów gimnazjum w biegach na 300, 600, 1000m (2013/2014 r.),

-          I miejsce w Mistrzostwach Katowic dla uczniów gimnazjum w skoku w dal (2013/2014 r.),

-          Rok szkolny 2014/2015:

 

IV - miejsce w Mistrzostwach Katowic  uczniów szkoły ponadgimnazjalnej w piłce ręcznej chłopców

 

II m-ce w uni hokeju chłopców w zawodach międzyszkolnych

MISTRZOSTWA SZKÓŁ GIMNAZJALNYCH W LA W KATOWICACH

 

II m-ce - skok w dal

 

III m-ce - rzut dyskiem

 

IV m-ce - rzut dyskiem

 

IV m-ce - rzut  oszczepem

 

IV m-ce - rzut  oszczepem

 

VI m-ce - rzut  oszczepem

 

V m-ce - rzut  dyskiem

 

V m-ce - sztafeta chłopców 4 X 100 m.

MISTRZOSTWA SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH W LA W KATOWICACH

 

IV m-ce  skok w dal

 

IV m-ce bieg 400m.

 

Udział w turnieju piłki plażowej - IX miejsce

 

Udział w Mini Mistrzostwach Świata w Piłce Siatkowej -  IV miejsce

 

DZIAŁALNOŚĆ ZESPOŁU SZKÓŁ NR 2 W ZAKRESIE EDUKACJI I WYCHOWANIA

 

W skład Szkoły wchodzą następujące typy szkół:

Gimnazjum nr 17 o 3 - letnim cyklu kształcenia, opartym na podbudowie 6 - letniej szkoły podstawowej.

Technikum nr 16 o 4 - letnim cyklu kształcenia, opartym na podbudowie programowej 3 - letniego gimnazjum kształcącym w specjalnościach:

1) technik górnictwa podziemnego – symbol cyfrowy 311703;

2) technik elektryk – symbol cyfrowy 311303;

3) technik obsługi turystycznej – symbol cyfrowy 422103.

Szkoła posiada wykwalifikowaną kadrę pedagogiczną, która ciągle doskonali swoje umiejętności (studia podyplomowe, kursy, szkolenia, udział w konferencjach, warsztatach organizowanych przez różnego rodzaju instytucje szkolące kadry pedagogiczne), dzięki czemu młodzież naszej szkoły jest bardzo dobrze przygotowana do egzaminów zewnętrznych jak również do kontynuowania edukacji, czy podjęcia pracy. Nauczyciele prowadzą zajęcia dodatkowe, wzbogacając w ten sposób realizację podstawy programowej, które są przeznaczone dla wszystkich chętnych uczniów. Dzięki nim młodzież może rozwijać swoje zainteresowania, przygotowywać się do konkursów, olimpiad, zawodów sportowych, przygotowywać się do egzaminów zewnętrznych, wyrównywać szanse edukacyjne, jeździć na wycieczki krajowe i zagraniczne.

Aby proces nauczania realizowany był na wysokim poziomie placówka dysponuje bardzo dobrze wyposażoną bazą dydaktyczną:

-          pracownie przedmiotowe (języka polskiego, języków obcych, biologiczna, geograficzna, matematyczna, fizyczna, historyczna, chemiczna, artystyczna),

-          dwie pracownie komputerowe (podział na grupy na zajęciach z informatyki, tak aby każdy uczeń posiadał swoje stanowisko),

-          sala gimnastyczna, mała sala gimnastyczna (mini siłownia), boiska na zewnątrz (siatkówka, koszykówka, piłka ręczna, mini piłka nożna),

-          pracownie do nauczania przedmiotów zawodowych (elektryczna, turystyczna, warsztaty szkolne), pole szkoleniowe przy KWK „Wujek”, warsztaty szkoleniowe na terenie KWK „Murcki – Staszic”, warsztaty szkolne (obróbka ręczna, mechaniczna, warsztat elektryczny),

-          sala audiowizualna,

-          biblioteka wraz z czytelnią.

Baza dydaktyczna naszej szkoły gwarantuje organizację wszystkich egzaminów zewnętrznych, w tym również egzaminów potwierdzających kwalifikacje w każdym zawodzie, w którym odbywa się u nas kształcenie.

Uczniowie naszego technikum odbywają praktyki zawodowe u sprawdzonych pracodawców, z którymi szkoła współpracuje oraz ma podpisane porozumienia lub umowy:

Technik górnictwa podziemnego – porozumienie z KHW S.A. dzięki, któremu młodzież doskonali swoje umiejętności bezpośrednio w zakładach pracy, polu szkoleniowym przy KWK „Wujek”, ale również ma zagwarantowaną pracę, oprócz tego najlepsi uczniowie otrzymują stypendium Prezesa KHW S.A. (od drugiej klasy – 380zł. miesięcznie).

Technik elektryk – również porozumienie z KHW S.A. dzięki, któremu młodzież doskonali swoje umiejętności w zakładach pracy, polu szkoleniowym przy KWK „Wujek”, ale również ma zagwarantowaną pracę, oprócz tego najlepsi uczniowie otrzymują stypendium Prezesa KHW S.A. (od drugiej klasy – 380zł. miesięcznie), poza tym współpracujemy z innymi firmami (Control Process, Legrand, Elektroplast Nasielsk, Damel, Eko Light, PV Technology, ETI, Radioster), dzięki czemu nasi uczniowie korzystają z dodatkowych szkoleń (zdobywają dodatkowe uprawnienia), mają możliwość odbywania praktyk bądź podjęcia pracy. W tym roku szkolnym podjęliśmy współpracę z Politechniką Śląską wydziałem elektrycznym oraz Naukowym Parkiem Technologicznym Euro - Centrum, dzięki czemu zajęcia dla naszych uczniów będą atrakcyjniejsze.

Dodatkowo młodzież klas górniczych i elektrycznych ma możliwość zdobycia w szkole dodatkowych uprawnień (G1 – elektryczne, G2 – gazownicze,

G3 – ciepłownicze, kurs operatora wózków widłowych).

Technik obsługi turystycznej – praktyki zawodowe uczniów w biurach podróży, hotelach, przedsiębiorstwach turystycznych, centrach informacji turystycznej, firmach transportowych. Po ukończeniu praktyk uczniowie otrzymują rekomendacje do pracy. Szkoła współpracuje i jednocześnie jest członkiem Śląskiej Izby Turystycznej, dzięki czemu mamy możliwość organizowania dodatkowych kursów (pilot wycieczek, wychowawca kolonijny). Młodzież tych klas bierze udział w wielu wycieczkach programowych krajowych i zagranicznych, co roku uczniowie biorą udział w Targach Turystycznych, organizujemy spotkania ze znanymi podróżnikami.

Gimnazjum nr 17

W gimnazjum kładziemy nacisk na integrację młodzieży (organizacja różnych imprez integracyjnych), promocję wykształcenia, na przygotowanie uczniów do egzaminów zewnętrznych, preorientację zawodową, naukę i doskonalenie umiejętności językowych, aktywność fizyczną, wycieczki (krajowe i zagraniczne), wyjścia do muzeów, teatrów, innych ośrodków rozrywkowo – kulturalnych.

Wszystkie te elementy realizujemy w czasie zajęć szkolnych, ale wiele z nich jeszcze dodatkowo rozwijamy w ramach zajęć dodatkowych. 

Zajęcia dodatkowe z języków obcych – angielskiego, niemieckiego, rosyjskiego, francuskiego (innowacja pedagogiczna „Francuski nie gryzie – nauka języka poprzez zabawę i skojarzenia” – dodatkowa godzina zajęć obowiązkowych), celem tych zajęć jest rozwijanie umiejętności komunikacyjnych oraz poszerzanie znajomości słownictwa. Zajęcia te odbywają się z wykorzystaniem aktywnych form uczenia się, takich jak odgrywanie scenek w zaaranżowanych sytuacjach życia codziennego, mini form teatralnych, przeprowadzania ankiet, wywiadów itp. z zastosowaniem nowoczesnych pomocy dydaktycznych oraz warsztatów językowych.

Zajęcia wychowania fizycznego – w ramach 4 godzin wychowania fizycznego proponujemy zajęcia z pływania na basenie w Kostuchnie (dla chętnych), rozszerzony program z piłki siatkowej i piłki nożnej (dla chętnych udział w dodatkowych zajęciach SKS z piłki siatkowej, piłki nożnej, uni – hokeja, piłki koszykowej lub innych form aktywności ruchowej), w ramach współpracy z UKS Bonito zainteresowani uczniowie mogą trenować piłkę nożną (treningi są skorelowane z planem lekcji). Ponadto mamy możliwość zorganizowania wyjazdu sportowo – naukowego w okresie szkolnym oraz udział w letnim obozie sportowym UKS Bonito.

Wycieczki szkolne, które nie tylko bawią, ale również uczą, urozmaicają i wzmacniają proces dydaktyczny:

-          wycieczki integracyjne – wrzesień (gry, zabawy integracyjne),

-          Planetarium, Ogród Doświadczeń Kraków, Instytut Fizyki, wyjazd na Euroweek,

-          jednodniowa wycieczka na Jarmark Świąteczny – grudzień 2016 (wybrane miasto europejskie, byliśmy już w Pradze, Wiedniu, Dreźnie, Budapeszcie, Rzymie, Wenecji, Florencja, Belgrad, Sofia, Skopie, Lwowie, Kopenhadze, Bratysławie, Monachium, szlakiem zamków na Bawarii, szlakiem zamków we Francji, na Chorwacji, Berlin, Bruksela, Kijów, wybrzeże Adriatyku),

-          Centrum Kultury w Chorzowie dwa razy w roku – przedstawienie w języku angielskim,

-          weekendowa wycieczka do wybranej stolicy europejskiej (maj 2017),

-          kilkudniowe wycieczki klasowe (w porozumieniu z rodzicami i wychowawcą),

-          oprócz wycieczek organizujemy wyjścia do kina, teatru, na lodowisko, Wesołego Miasteczka, zoo, itp. (w zależności od zainteresowań), okolicznościowe spotkania klasowe, organizujemy również wycieczki zagraniczne dla chętnych uczniów wraz z rodzicami,

-          wyjazdy na Piknik Malarski (Skansen Chorzów), dla uczniów uzdolnionych plastycznie.

Uczestniczymy w programach unijnych. Uczniami naszego gimnazjum jest młodzież z Murcek, Giszowca  i Mysłowic – Wesołej, natomiast młodzież technikum dojeżdża do nas z okolicznych dzielnic Katowic oraz Tychów, Mysłowic, Mikołowa.

Najważniejsze osiągnięcia naszych uczniów na polu naukowym i artystycznym:

-          III miejsce w Międzyszkolnym Konkursie Wiedzy O Francji dla uczniów gimnazjum, organizowanym przez ALLIANSE FRANCAISE (2001r.),

-          I miejsce w Międzyszkolnym Konkursie Wiedzy Ekologicznej (2001r.),

-          III miejsce w Międzyszkolnym Konkursie „Młodzi czytają lektury w oryginale” (2002r.),

-          Wyróżnienie w VI Ogólnopolskim Konkursie na Pracę  z literatury dla uczennicy liceum (2002r.),

-          Wyróżnienie w Ogólnopolskim Konkursie „Szkoła Otwarta na Unię Europejską” (2003 r.),

-          Wyróżnienie w Turnieju „Pierwsza Pomoc Przedmedyczna” dla uczniów liceum (2003r.),

-          IV miejsce w Międzyszkolnym Konkursie Kultury Francuskiej (2004r.),

-          III miejsce w Ogólnopolskiej Olimpiadzie „Promocji Zdrowego Stylu Życia” dla uczniów liceum (2005r.),

-          IV I VII miejsce w Międzyszkolnym Turnieju „Pierwsza Pomoc Przedmedyczna” dla uczniów liceum (2005r.),

-          I miejsce w Międzyszkolnym Konkursie Wiedzy Ekologicznej dla uczniów gimnazjum (2005r.),

-          IV miejsce w etapie rejonowym Mistrzostw Pierwszej Pomocy Przedmedycznej dla uczniów liceum (2005r.),

-          I miejsce w Międzyszkolnym Konkursie Wiedzy o Wielkiej Brytanii dla uczniów liceum (2006r.),

-          I miejsce w Międzyszkolnym Konkursie Wiedzy o Wielkiej Brytanii dla uczniów liceum (2006r.),

-          II miejsce w Międzyszkolnym Konkursie Business English (2006r.),

-          Wyróżnienie i I miejsce  w Ogólnopolskim  Konkursie Historycznym „Krąg” dla uczniów liceum (2006r.),

-          I i II miejsce w Międzyszkolnym Konkursie Matematyczno - Przyrodniczym dla uczniów gimnazjum (2006r.),

-          II miejsce w Międzyszkolnym Konkursie Chemicznym „Sole wokół nas’ dla uczniów gimnazjum (2006r.),

-          II i III miejsce w Międzyszkolnym Konkursie Wiedzy o Marketingu (2007r.),

-          I miejsce w Międzyszkolnym Konkursie „Europa w oczach młodzieży” dla uczniów gimnazjum (2007r.),

-          V miejsce  w etapie rejonowym Ogólnopolskiej Olimpiady Wiedzy O Prawie (2007 r.),

-          I miejsce w Międzyszkolnym Konkursie „Z ekologią na ty” dla uczniów szkoły ponadgimnazjalnej (2009r.),

-          Wyróżnienie w Olimpiadzie Promocji Zdrowego Stylu Życia „Eskulapiada”  dla uczniów szkoły ponadgimnazjalnej (2009r.),

-          II i III miejsce w Międzyszkolnym Konkursie „W świecie pieniądza” dla uczniów gimnazjum (2009r.),

-          II miejsce w Międzyszkolnym Konkursie Wiedzy o Elektryczności dla uczniów szkoły ponadgimnazjalnej (2010 r.),

-          Wyróżnienie w Wojewódzkim Konkursie Recytatorskim „Miłoszem o sobie” dla uczennicy gimnazjum (2010r.),

-          IV miejsce w  Międzyszkolnym Konkursie Historycznym „Słynni lwowianie wczoraj i dziś” dla uczniów gimnazjum (2010r.),

-          I miejsce w Wojewódzkim Turnieju „Jestem przyjacielem zwierząt – znam je, szanuję i chronię’ dla uczniów gimnazjum (2011/2012 r.),

-          III miejsce w  Międzyszkolnym Konkursie Matematyczno – Fizycznym  dla uczniów gimnazjum (2011/2012r.),

-          II miejsce w  Międzyszkolnym Konkursie Geologicznym dla uczniów gimnazjum   (2011/2012r.),

-          III miejsce w  Międzyszkolnym Konkursie Historycznym „Zabytki Historii Lwowa” dla uczniów gimnazjum (2011/2012r.),

-          Dwóch laureatów Wojewódzkiego Konkursu Przedmiotowego z Biologii 

     dla uczniów gimnazjum (2011/2012 r.),

-          Laureaci Wojewódzkich Konkursów Przedmiotowych w roku szkolnym 2012/2013: Biologia,  Chemia,

     Finalista konkursu z Geografii,

-          I i II miejsce w  Międzyszkolnym Konkursie Matematyczno – Fizycznym  dla uczniów gimnazjum (2012/2013r.),

-          II miejsce w  Międzyszkolnym Konkursie „Bezpieczny skok z bhp do górnictwa”  dla uczniów szkoły ponadgimnazjalnej (2012r.),

-          II i III miejsce w  Międzyszkolnym Konkursie Historycznym „Arcylwowianie – ich znaczenie dla nauki i kultury”.

-          I, III miejsce, Finalista VIII Międzyszkolnego Konkursu Geologicznego (2013/2014r. – uczniowie gimnazjum),

-          I miejsce w konkursie „Z biologią za pan brat” (2013/2014r. – uczennica gimnazjum),

-          Finalista wojewódzkiego konkursu Fizo – Mat (2013/2014r. – uczennica gimnazjum),

-          Finalista wojewódzkiego konkursu Bil – Chem (2013/2014r. – uczennica gimnazjum),

-          Laureat Wojewódzkiego Konkursu z Biologii (2013/2014r. – uczennica gimnazjum),

-          Finalista Wojewódzkiego Konkursu z Chemii (2013/2014r. – uczennica gimnazjum),

-          Udział w II etapie Ogólnopolskiej Olimpiady Wiedzy o Turystyce (2013/2014r. oraz 2014/15 – uczennice szkoły ponadgimnazjalnej),

-          I miejsce w V Międzyszkolnym konkursie „Wiedzy o elektryczności”  (2013/2014r. – uczeń szkoły ponadgimnazjalnej),

-          III miejsce w V Międzyszkolnym konkursie „Wiedzy o elektryczności”  (2013/2014r. – uczniowie szkoły ponadgimnazjalnej),

-          VI miejsce w Konkursie „Bezpieczny skok z bhp w górnictwie” (2015r. – ponadgimnazjalna),

-          VII miejsce w II międzyszkolnym etapie Olimpiady „Lampka Górnicza” (2015r. – ponadgimnazjalna),

-          Wyróżnienie w konkursie na plakat pod hasłem „Trzeźwość, wolność, przyjaźń” (2000 r.),

-          Wyróżnienie w konkursie międzyszkolnym „Szopki świąteczne” (2000 r.),

-          Grand Prix w Konkursie Piosenki Francuskiej (2000 r.)

-          Wyróżnienie w konkursie miejskim „Miniatura Teatralna” (2001 r.),

-          II miejsce w Konkursie Piosenki Francuskiej (2001 r.),

-          Wyróżnienie w konkursie „Piosenka Grupowa” (2001 r.),

-          I miejsce w Konkursie Piosenki Francuskiej (2003 r.),

-          I miejsce w konkursie „Projekt Gazetki Francuskiej” ( 2003 r.),

-          Wyróżnienie w konkursie „Karykatura Postaci Francuskiej” (2003 r.),

-          Wyróżnienie w konkursie „Szopki noworoczne” (2003 r.),

-          Wyróżnienie w konkursie na plakat „Profilaktyka wobec HIV i AIDS”

     (2004 r.),

-          II miejsce w konkursie z języka francuskiego „Przebranie – karykatura”

     (2005 r.),

-          I miejsce w konkursie plastycznym „Koty, kotki, kocury” (2010 r.),

-          I miejsce i wyróżnienie w międzyszkolnym konkursie „Nasza pamięć o Powstaniu Styczniowym” – prezentacja multimedialna (2013 r),

-          Coroczny udział młodzieży w pikniku malarskim „Sielskie klimaty” organizowanym przez Zespół Szkół Plastycznych i Górnośląski Park Etnograficzny – wystawa prac poplenerowych (liczne wyróżnienia),

-          systematyczna współpraca z MDK Południe, organizacja wystaw prac uczniowskich - plastycznych, fotograficznych oraz występów muzycznych np. laureaci konkursu’ „Trubadurzy - Piosenka Miłosna”,

-          Wyróżnienia w pikniku malarskim „Sielskie klimaty” (2013/2014r.),

-          Najlepsi uczniowie naszej szkoły są nagradzani przez dyrektora szkoły na forum szkoły, ich sukcesy i osiągnięcia prezentowane są w gablotach oraz na stronie internetowej szkoły

-          Corocznie uczniowie szkoły ponadgimnazjalnej otrzymują Stypendium Prezesa Rady Ministrów (najczęściej są nimi absolwenci naszego gimnazjum, którzy kontynuują naukę w naszym technikum) oraz uczniowie klas górniczych i elektrycznych - Stypendium Prezesa KHW S.A.,

-          Uczniowie gimnazjum otrzymują Stypendium „Prymus”, ponadto młodzież naszego gimnazjum  dostaje się bez większych problemów z wysokimi wynikami do renomowanych katowickich liceów oraz techników,

 

-          W tym roku szkolnym uczniowie I klasy gimnazjum brali udział w sesji jesiennej Ogólnopolskiej Olimpiady Matematycznej „Olimpus” (dwoje zostało laureatami, sześcioro finalistami), oprócz tego zajęliśmy IV miejsce w  Międzyszkolnym Konkursie Historycznym „Arcylwowianie – ich znaczenie dla nauki i kultury” (również reprezentowali nas uczniowie klas I gimnazjum, nasi uczniowie grający w klubie „UKS Bonito” również odnoszą sukcesy!!!

 

INNE INFORMACJE O DZIAŁALNOŚCI SZKOŁY

 

Na uwagę zasługuje działalność samorządów uczniowskich, które podejmują szereg akcji charytatywnych i innych działań takich jak:

● Góra Grosza

● Coroczna akcja Oddaj Krew, w której uczestniczą również mieszkańcy dzielnicy

● Coroczna zbiórka zabawek dla dzieci z domów dziecka oraz przebywających w szpitalach i hospicjach, zbiórka jedzenia i akcesoriów dla schroniska dla zwierząt

● Wspieranie fundacji „Mam Marzenie”

● Coroczna zbiórka makulatury i innych surowców wtórnych

● „Słodki Tydzień” przed świętami

● Organizowanie kiermaszy używanych podręczników

● Organizacja imprez i uroczystości szkolnych oraz lokalnych

● Organizacja dyskotek i innych imprez integrujących młodzież

● Dbanie o potrzeby uczniów i przekazywanie informacji o nich dyrekcji  szkoły, współtworzenie „prawa szkolnego”

Nasi uczniowie czują się w naszej placówce jak w domu – teren jest ogrodzony, monitorowany na zewnątrz i wewnątrz szkoły, na zewnątrz młodzież może odpocząć w czasie przerw w pięknym sadzie przed szkołą. Mieszkańcy popołudniami mogą korzystać z boisk sportowych.

 

PLANY DOTYCZĄCE ROZWOJU PLACÓWKI

 

Dyrektor szkoły ściśle współpracuje z radnymi działającymi na tym terenie oraz z Radą Jednostki Pomocniczej dzielnicy Murcki, efektem czego jest podejmowanie konkretnych działań na rzecz środowiska lokalnego, a przede wszystkim młodzieży uczącej się w naszej szkole. Współpraca ta pomaga nam także w uzyskaniu poparcia dla naszych projektów i przedsięwzięć związanych z rozwojem bazy dydaktycznej szkoły. Do tej pory udało nam się:

- Zmodernizować i ocieplić  większą część elewacji budynku szkoły,

- Wyremontować korytarze szkolne (wymiana instalacji elektrycznej, wymiana drzwi w salach lekcyjnych, malowanie, zabezpieczenie wolnych przestrzeni na klatce schodowej),

- Dokonać wymiany wszystkich okien oraz drzwi wejściwych wraz ze schodami zewnętrznymi,

- Wyremontować ogrodzenie szkoły oraz parkingi,

- Zainstalować monitoring zewnętrzny i wewnętrzny,

- Wyremontować i zmodernizować większość sal i pracowni,

- Wybudować boiska do piłki siatkowej, koszykowej, ręcznej, mini piłki nożnej wraz z piłkochwytami, bieżnię i skocznię do skoku w dal,

- Wzbogacić bazę dydaktyczną szkoły poprzez zakup nowoczesnych środków i pomocy naukowych.

W kolejnych latach planujemy:

- Remont sanitariatów na terenie gimnazjum

- Modernizację monitoringu

- Dalszą modernizację i ocieplenie elewacji

- Modernizację ogrzewania

- Pozyskać środki na dokończenie modernizacji obiektów sportowych na zewnątrz szkoły – bieżnia 60m

- Unowocześnienie pracowni komputerowych

- Bieżące remonty sal lekcyjnych

- Powstanie Centrum Edukacji Ekologicznej wraz z ogrodem botaniczno – sensorycznym, otwarcie nowych kierunków kształcenia w technikum związanych z ekologią i ochroną środowiska.


Osoby odpowiedzialne

Autor:Mirosława Okoń
Odpowiada:Iwona Goźlińska
Wytworzył:Mirosława Okoń
Data ostatniej zmiany:2016-03-04 15:19:01
Powrót

Statystyki

Odwiedzin na stronie: 1414