Biuletyn Informacji Publicznej
Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego w Jaworze
drukuj

Komunikaty

 

 

Komunikat w sprawie bezpiecznego użytkowania obiektów małej architektury sportowo-rekreacyjnej

Przypomina się właścicielom oraz zarządcom obiektów budowlanych o ciążącym na nich ustawowym obowiązku zapewnienia stałego bezpieczeństwa użytkowania obiektów małej architektury sportowo-rekreacyjnej, w szczególności placów zabaw.

Obowiązek utrzymania obiektów budowlanych w należytym stanie technicznym oraz zapewnienia ich bezpiecznego użytkowania wynika z mocy ustawy–Prawo budowlane. Zgodnie z art. 61 pkt 1  w/w ustawy właściciele lub zarządcy obiektów budowlanych są obowiązani do utrzymywania i użytkowania obiektów zgodnie z zasadami, o których mowa w art. 5 ust. 2 (obiekt budowlany należy użytkować w sposób zgodny z jego przeznaczeniem i wymaganiami ochrony środowiska oraz utrzymywać w należytym stanie technicznym i estetycznym, nie dopuszczając do nadmiernego pogorszenia jego właściwości użytkowych i sprawności technicznej).

 Zgodnie z ustawą – Prawo budowlane obiektami budowlanymi są m.in. obiekty małej architektury umieszczone na placach zabaw i w innych miejscach rekreacji (piaskownice, huśtawki, drabinki, karuzele, bramki, urządzenia wspinaczkowe, zjeżdżalnie). Właściciele i zarządcy mają zatem obowiązek utrzymywania ich w należytym stanie technicznym, co wiąże się z wykonywaniem napraw i remontów, oraz poddawania ich bieżącej kontroli pod względem bezpieczeństwa użytkowania. Na integracyjnych placach zabaw dodatkowo należy zwracać uwagę na zgodne z przeznaczeniem użytkowanie obiektów małej architektury, przeznaczonych dla osób niepełnosprawnych.

 Zgodnie z art. 91a ustawy – Prawo budowlane, kto nie spełnia określonego w art. 61 obowiązku utrzymania obiektu budowlanego w należytym stanie technicznym lub nie zapewnia bezpieczeństwa użytkowania obiektu budowlanego podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do roku.

Szczegółowe wymagania stawiane urządzeniom służącym rekreacji na placach zabaw, sposoby montażu zapewniające bezpieczne ich użytkowanie znajdują się w Polskich Normach z grupy PN-EN 1176: Wyposażenie placów zabaw i nawierzchnie, w tym PN-EN 1176-2:2017-12 Wyposażenie placów zabaw i nawierzchnie – Część 2: Dodatkowe szczegółowe wymagania bezpieczeństwa i metody badań huśtawek oraz PN-EN 1176-7:2009 Wyposażenie placów zabaw i nawierzchnie  Część 7: Wytyczne instalowania, kontroli, konserwacji i eksploatacji.

Komunikat do właścicieli i zarządców obiektów budowlanych

o kontrolach obiektów wielkopowierzchniowych

  Przypomina się właścicielom i zarządcom budynków o powierzchni zabudowy przekraczającej 2000 m2 oraz innych obiektów budowlanych o powierzchni dachu przekraczającej 1000 m2 o obowiązku wykonania dwa razy w roku kalendarzowym, w terminach do dnia 31 maja i 30 listopada kontroli okresowej, zgodnie z art. 62 ust. 1 pkt 3 ustawy – Prawo budowlane. Kontrole okresowe powinny wykonywać – na zlecenie właściciela lub zarządcy – osoby posiadające właściwe kwalifikacje. Celem kontroli jest sprawdzenie stanu technicznego elementów budynku, budowli i instalacji narażonych na szkodliwe wpływy atmosferyczne i niszczące działania czynników występujących podczas użytkowania obiektu; instalacji i urządzeń służących ochronie środowiska; instalacji gazowych oraz przewodów kominowych: dymowych, spalinowych i wentylacyjnych. O przeprowadzonej kontroli osoby kontrolujące mają obowiązek bezzwłocznie zawiadomić właściwy organ nadzoru budowlanego. W przypadku stwierdzenia uszkodzeń lub braków, które mogłyby spowodować zagrożenie życia lub zdrowia ludzi, bezpieczeństwa mienia lub środowiska, a w szczególności katastrofę budowlaną, pożar, wybuch, porażenie prądem elektrycznym albo zatrucie gazem, właściciel, zarządca lub użytkownik obiektu budowlanego jest obowiązany do usunięcia ich w czasie lub bezpośrednio po kontroli (art. 70 ust. 1 ustawy – Prawo budowlane). Kopię protokołu, zawierającego nieprawidłowości mogące spowodować wyżej wymienione zagrożenia, osoba kontrolująca jest zobowiązana bezzwłocznie przesłać do właściwego organu nadzoru budowlanego, który przeprowadza kontrolę potwierdzającą usunięcie powyższych uszkodzeń lub braków.

 

Komunikat do właścicieli, zarządców i użytkowników obiektów budowlanych,

w sprawie dostosowania obiektów budowlanych do wymagań sezonu jesienno-zimowego

Przypomina się, że właściciele i zarządcy obiektów budowlanych zobowiązani są do zapewnienia przeprowadzenia, co najmniej raz w roku , okresowej kontroli stanu technicznego użytkowanych obiektów budowlanych, a w szczególności sprawdzenia instalacji gazowych oraz przewodów kominowych: dymowych, spalinowych i wentylacyjnych, z godnie z art.62 ust.1 ustawy –Prawo budowlane.

Zgodnie z przepisami ustawy Prawo budowlane kontrole stanu technicznego powinny przeprowadzać- w odniesieniu do przewodów dymowych oraz grawitacyjnych przewodów spalinowych i wentylacyjnych – osoby posiadające kwalifikacje mistrza w rzemiośle kominiarskim, bądź osoby posiadające uprawnienia budowlane w odpowiedniej specjalności, natomiast w odniesieniu do przewodów kominowych, kominów przemysłowych, kominów wolnostojących oraz kominów lub przewodów kominowych, w których ciąg kominowy jest wymuszony pracą urządzeń mechanicznych- osoby posiadające uprawnienia budowlane w odpowiedniej specjalności.

Właściciel/zarządca/użytkownik obiektu budowlanyego ma obowiązek, w czasie lub bezpośrednio po przeprowadzonej kontroli, usunięcia stwierdzonych uszkodzeń oraz uzupełnienia braki, które mogłyby spowodować zagrożenia życia lub zdrowia ludzi, bezpieczeństwa mienia, pożar, wybuch albo zatrucie gazem.

Kto nie zapewnia wykonania okresowej kontroli obiektu budowlanego podlega karze grzywny na podstawie art. 93 pkt 8 ustawy Prawo budowlane, a kto niewłaściwie utrzymuje i użytkuje obiekt budowlany lub nie zapewnia bezpieczeństwa użytkowania obiektu budowlanego, podlega grzywnie nie mniejszej niż 100 stawek dziennych, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do roku- art. 91a ustawy.

Właściciele/zarządcy obiektu budowlanego mają obowiązek stosować się do przepisów rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów i terenów. Dotyczy to obowiązku usuwania zanieczyszczeń z przewodów dymowych, spalinowych i wentylacyjnych. W obiektach lub ich częściach, w których odbywa się proces spalania paliwa stałego, ciekłego lub gazowego, usuwa się zanieczyszczenia z przewodów dymowych i spalinowych w okresach ich użytkowania:

1) od palenisk zakładów zbiorowego żywienia i usług gastronomicznych-co najmniej raz w miesiącu jeżeli przepisy miejscowe nie stanowią inaczej;

2) od palenisk opalanych paliwem stałym niewymienionych w pkt 1-co najmniej raz na 3 miesiące;

3) od palenisk opalanych paliwem płynnym i gazowym niewymienionych w pkt 1-co najmniej raz na 6 miesięcy.

W obiektach lub ich częściach, o których wyżej mowa, usuwa się zanieczyszczenia z przewodów wentylacyjnych co najmniej raz w roku, jeżeli większa częstotliwość nie wynika z warunków użytkowych.

Właściciele i zarządcy powinni kierować do użytkowników obiektów budowlanych, a zwłaszcza lokali mieszkalnych, apele o niezasłanianie kratek wentylacyjnych, nieogrzewanie pomieszczeń kuchenkami gazowymi oraz o przestrzeganie podstawowych zasad bezpieczeństwa użytkowania, w celu uniknięcia m. in. zagrożenia zatrucia tlenkiem węgla, wybuchu gazu oraz pożaru. Najczęstszymi przyczynami zatrucia tlenkiem węgla (zaczadzenia) w budynku są: niesprawność urządzeń spalających paliwo lub niewłaściwa wentylacja, uniemożliwienie, ograniczenie odpływu produktów spalania, związane z niedrożnością i niewłaściwym ciągiem w kanałach odprowadzających, przy jednoczesnym braku dopływu odpowiedniej ilości powietrza do pomieszczeń, w których znajdują się urządzenia, spalające paliwo stałe (węgiel, koks, drewno), ciekłe lub gazowe. Brak szczelności i sprawności instalacji gazowych oraz niewłaściwa wentylacja pomieszczeń może stanowić przyczynę groźnych w skutkach wybuchów gazu, często powodujących pożar, katastrofę budowlaną, zagrożenie bezpieczeństwa życia lub zdrowia ludzi.

 

 

Dzień wolny od pracy w Powiatowym Inspektoracie Nadzoru Budowlanego w Jaworze –2 stycznia 2024 r.

 

Zgodnie z zarządzeniem Prezesa Rady Ministrów Nr 524 z dnia 24 października 2023 r. dniem wolnym od pracy dla członków korpusu służby cywilnej z tytułu święta wypadającego w sobotę jest, m.in.:

  • dzień 2 stycznia 2024 r. – z tytułu Święta Trzech Króli przypadającego w sobotę 6 stycznia 2024 r.

W tym dniu Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego w Jaworze będzie zamknięty.

 

Podstawa prawna: Zarządzenie nr 524 Prezesa Rady Ministrów z dnia 24 października 2023 r. w sprawie wyznaczenia dla członków korpusu służby cywilnej dni wolnych od pracy (M.P. z 2023 r. poz. 1137).

 

 

Osoby odpowiedzialne

Autor:Mirosław Loranty
Odpowiada:Mirosław Loranty
Wytworzył:Mirosław Loranty
Data ostatniej zmiany:2024-04-05 08:33:34

Archiwum

Data Autor
2024-04-05 08:25 Mirosław Loranty zobacz
2023-12-29 10:07 Mirosław Loranty zobacz
2023-11-16 10:41 Mirosław Loranty zobacz
2023-06-12 14:48 ALINA MARKIEWICZ zobacz
2023-06-12 14:47 ALINA MARKIEWICZ zobacz
2022-11-15 09:40 ALINA MARKIEWICZ zobacz
2022-11-15 09:39 ALINA MARKIEWICZ zobacz
2022-11-10 12:59 ALINA MARKIEWICZ zobacz
2022-11-10 12:57 ALINA MARKIEWICZ zobacz
2022-11-10 12:26 ALINA MARKIEWICZ zobacz
2022-11-10 12:25 ALINA MARKIEWICZ zobacz
2022-11-10 12:18 ALINA MARKIEWICZ zobacz
2020-12-01 15:36 ALINA MARKIEWICZ zobacz
2020-08-10 11:29 ALINA MARKIEWICZ zobacz
2020-07-29 08:28 ALINA MARKIEWICZ zobacz
2020-05-25 12:55 ALINA MARKIEWICZ zobacz
2020-05-25 12:53 ALINA MARKIEWICZ zobacz
2020-05-04 09:28 ALINA MARKIEWICZ zobacz
2020-04-27 11:11 ALINA MARKIEWICZ zobacz
2020-03-16 11:28 ALINA MARKIEWICZ zobacz
2019-12-12 08:27 ALINA MARKIEWICZ zobacz
2019-09-27 10:52 ALINA MARKIEWICZ zobacz
2019-09-05 13:49 ALINA MARKIEWICZ zobacz

Statystyki

Odwiedzin na stronie: 446