Biuletyn Informacji Publicznej
Szkoła Podstawowa im. Zjednoczonej Europy w Starkowie
drukuj

Archwium - Statut

STATUT
GIMNAZJUM im. ZJEDNOCZONEJ EUROPY
w STARKOWIE

ROZDZIAŁ  I.   OGÓLNE INFORMACJE O GIMNAZJUM

  1. Gimnazjum im. Zjednoczonej Europy w Starkowie jest szkołą publiczną prowadzoną przez Samorząd Gminy Trzebielino
  2. Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Kurator Oświaty w Gdańsku
  3. Gimnazjum używa pieczęci urzędowej o treści: „Gimnazjum im. Zjednoczonej Europy w Starkowie”
  4. Struktura organizacyjna gimnazjum obejmuje klasy I – III
  5. Obwód gimnazjum ustala organ prowadzący.  

ROZDZIAŁ  II.   CELE I ZADANIA GIMNAZJUM  

  1. Gimnazjum realizuje cele i zadania wynikające z przepisów prawa oraz uwzględniające własny program wychowawczy i program profilaktyki dostosowany do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb      środowiska, o których mowa w odrębnych przepisach, a w szczególności:

    1) wspiera nauczanie i wychowanie zgodne z zasadami zawartymi w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka i Międzynarodowej Konwencji o Prawach Dziecka,

    2) zapewnia nauczanie i wychowanie przyjmujące za podstawę uniwersalne zasady etyki uwzględniające chrześcijański system wartości,

    3) umożliwia zdobywanie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia gimnazjum,

    4) umożliwia rozwój zainteresowań i zdolności uczniów,

    5) wyposaża absolwentów w wiedzę i umiejętności niezbędne do świadomego wyboru kierunku dalszego kształcenia,

    6) kształtuje środowisko wychowawcze sprzyjające realizacji celów i zadań gimnazjum.

  2. Zadania gimnazjum są realizowane w ramach zajęć  lekcyjnych, szkolnych zajęć pozalekcyjnych, a także podczas zajęć pozaszkolnych , w tym podczas wycieczek przedmiotowych turystyczno-krajoznawczych oraz imprez sportowych i kulturalnych, z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa oraz promocji i ochrony zdrowia.
  3. Szczegółowe zasady wewnątrzszkolnego systemu oceniania ustala rada pedagogiczna 
    w porozumieniu z samorządem uczniowskim oraz radą gimnazjum i radą rodziców o ile zostały powołane. Wewnątrzszkolny System Oceniania (WSO)  stanowi załącznik do niniejszego statutu.
  4. Rada pedagogiczna może podjąć uchwałę w sprawie  działalności innowacyjnej po uzyskaniu pozytywnej opinii rady gimnazjum i zespołu przedmiotowego, oraz placówki doskonalenia nauczycieli. Podjęcie      działalności eksperymentalnej wymaga zgody Ministra Edukacji Narodowej.
  5. Dla uczniów z zaburzeniami rozwojowymi, uszkodzeniami narządów ruchu, słuchu 
    i wzroku gimnazjum w porozumieniu z rodzicami (prawnymi opiekunami), organizuje dodatkową pomoc specjalistyczną lub nauczanie indywidualne.
  6. Gimnazjum, w porozumieniu z organem prowadzącym może organizować dodatkowe zajęcia dla uczniów z uwzględnieniem ich potrzeb rozwojowych, zainteresowań oraz wyrównania szans i wspierania możliwości rozwojowych młodzieży.
  7. Rada pedagogiczna uchwala program wychowawczy gimnazjum i program profilaktyki po zasięgnięciu opinii rady rodziców i samorządu uczniowskiego. Program wychowawczy gimnazjum i program  profilaktyki stanowią załącznik do niniejszego statutu.
  8. Obowiązkiem gimnazjum jest współdziałanie z  rodzicami (prawnymi opiekunami) w zakresie nauczania, wychowania i profilaktyki. Współdziałanie obejmuje w szczególności prawo rodziców do:

    1) znajomości celów i zadań gimnazjum oraz programu nauczania   i programu wychowawczego realizowanego przez szkołę,

    2) znajomości szkolnego systemu oceniania,

    3) uzyskiwania wyczerpujących informacji na temat swojego dziecka, a w szczególności o postępach w nauce, napotykanych   trudnościach i ich przyczynach oraz sposobach ich przezwyciężania,

    4) uzyskiwania informacji i porad w sprawach wychowania,  zapobiegania zagrożeniom (np. agresji, przemocy, uzależnień, demoralizacji oraz innych przejawów patologii społecznej) i w sprawach dalszego kształcenia swoich dzieci,

    5) wyrażania swoich opinii dotyczących wszelkich spraw związanych ze statutową działalnością gimnazjum.

  9. Gimnazjum realizuje odpowiednio do wieku uczniów i potrzeb środowiska zadania opiekuńcze, a w szczególności:

    1) zapewnia nadzór i opiekę nad uczniami przebywającymi w gimnazjum podczas zajęć obowiązkowych, nadobowiązkowych i pozalekcyjnych, a także bezpośrednio przed i po zajęciach,

    2) za bezpieczeństwo dzieci w czasie zajęć, o których mowa w pkt. 1 odpowiada osoba prowadząca zajęcia, a podczas przerw nauczyciele pełniący dyżur,

    3) za bezpieczeństwo dzieci podczas wycieczek odpowiada opiekun grupy wyznaczony przez organizatora wycieczki lub przez dyrektora gimnazjum,

    4) nauczyciel,  którego opiece powierzono uczniów podczas zajęć wymienionych w pkt. 1 i pkt. 3 nie może opuścić grupy, jeżeli wcześniej nie zapewnił zastępstwa lub nie zgłosił dyrektorowi swojej nieobecności.

  10. Uczniom z rodzin o trudnych warunkach materialnych  gimnazjum w miarę swoich możliwości może udzielić doraźnej pomocy materialnej.
  11. Gimnazjum realizuje cele i zadania przy współpracy  z rodzicami (prawnymi opiekunami uczniów). 
  12. Gimnazjum umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności  niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia gimnazjum i zdania egzaminu zewnętrznego oraz kontynuowania nauki w szkołach ponadgimnazjalnych.
  13. Gimnazjum realizuje działania z zakresu doradztwa edukacyjno – zawodowego, polegającego na wspieraniu uczniów w planowaniu własnej ścieżki kształcenia i kariery zawodowej poprzez:

    1) rozwijanie zainteresowań na zajęciach edukacyjnych i pozalekcyjnych,

    2) organizowanie zajęć z doradztwa zawodowego

    3) organizowanie poradnictwa psychologiczno – pedagogicznego

  14. W gimnazjum funkcjonuje Wewnątrzszkolny System  Doradztwa Zawodowego, który ma na celu wspomaganie ucznia w trafnym      wyborze dalszej drogi kształcenia. Wewnątrzszkolny System Doradztwa    Zawodowego stanowi załącznik do niniejszego statutu.
  15. Gimnazjum udziela i organizuje uczniom pomoc  psychologiczno pedagogiczną.
  16. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia, wynikających w szczególności:

    1) z niepełnosprawności;

    2) z niedostosowania społecznego

    3) z zagrożenia niedostosowaniem społecznym;

    4) ze szczególnych uzdolnień;

    5) ze specyficznych trudności w uczeniu się;

    6) z zaburzeń komunikacji językowej;

    7) z choroby przewlekłej;

    8) z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych;

    9) z niepowodzeń edukacyjnych;

    10)  z zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową ucznia i jego rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego, kontaktami środowiskowymi;

    11)  z trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za  granicą.

  17. W szkole pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana uczniom w formie:

    1) zajęć rozwijających uzdolnienia;

    2) zajęć dydaktyczno-wyrównawczych;

    3) zajęć specjalistycznych: socjoterapeutycznych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym;

    4) zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniem kształcenia i kariery zawodowej;

    5) porad i konsultacji.

  18. Na realizację zajęć pomocy psychologiczno-pedagogicznej mogą być przeznaczone godziny do dyspozycji      dyrektora, godziny z Art. 42 Ustawy – Karta Nauczyciela, godziny zajęć specjalistycznych, itp.
  19. Szczegółowe zasady organizowania i udzielania pomocy psychologiczno- pedagogicznej określa rozporządzenie MEN w sprawie pomocy psychologiczno- pedagogicznej, w tym obowiązki nauczycieli:      pedagoga, psychologa i doradcy zawodowego.
  20. Gimnazjum umożliwia uczniom podtrzymanie i rozwijanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej oraz własnej historii i kultury poprzez organizowanie zajęć języka kaszubskiego jako dodatkowego języka regionalnego:

    a) język kaszubski jako język regionalny prowadzony jest dodatkowo w formie odrębnych zajęć;

    b) język kaszubski  jako język regionalny zalicza się do obowiązkowych zajęć edukacyjnych, a własną historię i kulturę – do dodatkowych zajęć edukacyjnych ucznia, który składa wniosek w sprawie uczestniczenia w tych zajęciach. 

ROZDZIAŁ  III.    ORGANY GIMNAZJUM

  1. Organami gimnazjum są:

    1) dyrektor gimnazjum,

    2) rada pedagogiczna,

    3) samorząd uczniowski,

    4) rada gimnazjum oraz rada rodziców, jeżeli zostały utworzone.

  2. Dyrektor gimnazjum realizuje zadania określone w ustawie   z   dnia 7 września 1991 r.– o systemie oświaty, w ustawie z dnia  20 stycznia 1982r. – Karta Nauczyciela, Kodeksie Pracy oraz  przepisach wykonawczych wydanych na ich podstawie, w szczególności:

    1) sprawuje nadzór pedagogiczny w stosunku do nauczycieli zatrudnionych w gimnazjum,

    2) realizuje zadania wynikające z polityki oświatowej organu prowadzącego,

    3) współdziała z organami wewnętrznymi gimnazjum,

    4) współdziała z organem prowadzącym w zakresie ustalonym odnośnymi przepisami, w tym głównie w sprawach administracyjnych, finansowych i kadrowych,

    5) realizuje uchwały rady pedagogicznej i rady gimnazjum podjęte w ramach ich kompetencji stanowiących,

    6) wstrzymuje wykonanie sprzecznych z przepisami prawa uchwał i wniosków podejmowanych przez organy wewnętrzne gimnazjum,

    7) organizuje i kieruje działalnością edukacyjną gimnazjum, jest bezpośrednim przełożonym wszystkich pracowników gimnazjum.

    8) tworzy zespoły, które planują i koordynują udzielanie pomocy psychologiczno- pedagogicznej uczniowi w szkole. Wyznacza koordynatora każdego zespołu, ustala formę, sposób oraz okres udzielania uczniowi pomocy

    9) nadzoruje realizowanie pomocy psychologiczno- pedagogicznej oraz kształcenie uczniów posiadających orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.

  3. Rada pedagogiczna jest wewnętrznym organem gimnazjum powołanym do rozpatrywania, oceniania i rozstrzygania spraw związanych z całokształtem statutowej działalności gimnazjum, a zwłaszcza związanych z nauczaniem, wychowaniem i działalnością opiekuńczą.
  4. Przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor gimnazjum.
  5. Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy:

    1)  zatwierdzanie planów pracy gimnazjum po zaopiniowaniu przez radę gimnazjum,

    2)  zatwierdzenie wyników klasyfikacji i promocji uczniów,

    3)  podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w gimnazjum, po zaopiniowaniu ich projektów przez radę gimnazjum,

    4) ustalenie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli gimnazjum.

  6. Rada pedagogiczna opiniuje w szczególności:

    1) organizację pracy gimnazjum, w tym zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych,

    2) projekt planu finansowego gimnazjum,

    3) wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,

    4) propozycje dyrektora gimnazjum w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć wykonywanych w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.

  7. Zasady organizacji pracy rady pedagogicznej, zakres i formy jej działania określa regulamin pracy rady pedagogicznej. W szkole działa samorząd uczniowski, który tworzą wszyscy uczniowie gimnazjum.  Zasady wybierania i działalności organów samorządu uczniowskiego określa regulamin, uchwalony  przez ogół  uczniów  w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym. Organy samorządu są jedynymi reprezentantami ogółu  uczniów.
  8. Regulamin samorządu uczniowskiego nie może być sprzeczny ze statutem gimnazjum.
  9. Samorząd uczniowski może przedstawiać radzie gimnazjum, radzie   pedagogicznej oraz dyrektorowi wnioski i opinie we wszystkich sprawach gimnazjum, w szczególności dotyczących  realizacji podstawowych praw uczniów, takich jak:

    1) prawo do zapoznawania się z programem edukacyjnym gimnazjum, z jego treścią, celami i stawianymi wymaganiami,

    2) prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu,

    3) prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań,

    4) prawo redagowania i wydawania gazety szkolnej,

    5) prawo organizowania, w porozumieniu z dyrektorem, działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi,

    6) prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu.

    7) prawo opiniowania pracy nauczycieli na wniosek dyrektora gimnazjum dokonującego oceny nauczyciela.  

  10. W szkole może działać rada gimnazjum.
  11. W skład rady gimnazjum wchodzą w równej liczbie:

    1) nauczyciele wybrani przez ogół nauczycieli na posiedzeniu  rady pedagogicznej,

    2) rodzice wybrani przez ogół rodziców na szkolnym zebraniu rodziców,

    3) uczniowie wybrani przez ogół uczniów na ogólnym zebraniu uczniów.

  12. Rada liczy 12 osób.
  13. Kandydatów do rady gimnazjum zgłaszają nauczyciele, rodzice, uczniowie na swych ogólnych zebraniach.
  14. Lista kandydatów do rady gimnazjum nie może być mniejsza od liczby ustalonych miejsc.
  15. Zgłoszeni kandydaci muszą wyrazić ustnie lub pisemnie (jeśli nie mogą wziąć udziału
    w zebraniu wyborczym) swoją zgodę na kandydowanie.
  16. Wybory do rady gimnazjum odbywają się w głosowaniu jawnym.
  17. Wybrani zostają ci kandydaci, którzy uzyskali 50% oraz jeden głos uczestników prawomocnego zebrania wyborczego.
  18. Przy równej ilości głosów zarządza się ponowne głosowanie.
  19. Kadencja rady trwa 3 lata.
  20. Członek rady gimnazjum może być z niej odwołany w trybie, w którym został wybrany w przypadku gdy nie bierze udziału w pracach rady lub nie stosuje się do postanowień jej regulaminu.
  21. Zmian w składzie rady gimnazjum dokonuje się ponadto w przypadku:

    1) rozwiązania stosunku pracy z nauczycielem,

    2) ustania uprawnień jako rodzica ucznia tego gimnazjum,

    3) przeniesienia lub ukończenia gimnazjum przez ucznia,

    4) pisemnej rezygnacji członka.

  22. W przypadku zmian w radzie gimnazjum w okresie kadencji przeprowadza się wybory uzupełniające w  w/w trybie.
  23. Rada gimnazjum uczestniczy w rozwiązywaniu spraw wewnętrznych gimnazjum a ponadto:

    1)  uchwala statut gimnazjum,

    2)  przedstawia wnioski w sprawie rocznego planu finansowego środków specjalnych gimnazjum i opiniuje plan finansowy gimnazjum,

    3)  może występować do organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad gimnazjum z wnioskami o zbadanie i dokonanie oceny działalności gimnazjum, jej dyrektora lub innego nauczyciela zatrudnionego w gimnazjum; wnioski te mają dla organu charakter wiążący,

    4)  opiniuje plan pracy gimnazjum, projekty innowacji i eksperymentów pedagogicznych oraz inne sprawy istotne dla gimnazjum,

    5)  z własnej inicjatywy ocenia sytuację oraz stan gimnazjum i występuje z wnioskami do dyrektora, rady pedagogicznej, organu prowadzącego szkołę, oraz do wojewódzkiej rady oświatowej, w szczególności w sprawach organizacji zajęć pozalekcyjnych i przedmiotów nadobowiązkowych.

  24. W celu wspierania działalności statutowej gimnazjum, rada gimnazjum może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek oraz innych źródeł. Zasady wydatkowania funduszy rady gimnazjum winny być określone w regulaminie rady.
  25. W posiedzeniach rady gimnazjum mogą brać udział inne osoby z głosem doradczym.
  26. Zasady funkcjonowania rady gimnazjum określa jej regulamin, który nie może być sprzeczny z niniejszym statutem. 
  27. W gimnazjum może działać rada rodziców, która stanowi reprezentację rodziców uczniów.
  28. Zasady tworzenia rady rodziców uchwala ogół rodziców uczniów gimnazjum.
  29. Rada rodziców uchwala regulamin swojej działalności, który nie może być sprzeczny ze statutem gimnazjum.
  30. Rada rodziców może występować do rady gimnazjum, rady pedagogicznej i dyrektora gimnazjum z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw związanych z działalnością  gimnazjum.
  31. W celu wspierania statutowej działalności gimnazjum rada rodziców może gromadzić fundusze z  dobrowolnych składek rodziców oraz z  innych źródeł.
  32. Organy wewnętrzne gimnazjum zobowiązane są do współdziałania z zachowaniem prawa do swobodnego działania i podejmowania decyzji w granicach swoich kompetencji, określonych  ustawą o systemie oświaty.
  33. Osobą pośredniczącą w przekazywaniu informacji między organami gimnazjum jest jej dyrektor, który może uczestniczyć we wszystkich zebraniach poszczególnych organów gimnazjum.
  34. W celu wymiany informacji i współdziałania między organami gimnazjum – poszczególne organy zapraszają na swoje posiedzenia przedstawicieli pozostałych organów gimnazjum lub   upoważniają dyrektora gimnazjum do przekazania informacji.
  35. W przypadku konfliktu między poszczególnymi organami, przedstawiciele poszczególnych organów mają prawo do złożenia pisemnego zażalenia do dyrektora gimnazjum.
  36. Dyrektor gimnazjum powołuje komisję rozjemczą, składającą się z przedstawicieli organów gimnazjum, która  rozpatruje zażalenia.
  37. Na podstawie opinii powołanej komisji, dyrektor gimnazjum podejmuje decyzję i odpowiada pisemnie na złożone zażalenie w ciągu 2 tygodni.   

ROZDZIAŁ  IV.    ORGANIZACJA GIMNAZJUM 

  1. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacyjny gimnazjum opracowany przez dyrektora do dnia 30 kwietnia każdego roku. Arkusz organizacji gimnazjum zatwierdza organ prowadzący szkołę do 30 maja danego roku.
  2. W arkuszu organizacyjnym zamieszcza się w szczególności: liczbę pracowników gimnazjum łącznie z liczbą stanowisk kierowniczych, ogólną liczbę zajęć edukacyjnych finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący szkołę.
  3. Podstawową jednostką organizacyjną gimnazjum jest oddział. Liczba uczniów w oddziale gimnazjum wynosi do 24 uczniów.
  4. Oddział można podzielić na grupy na zajęciach języków obcych i informatyki oraz na zajęciach, dla których z treści programu nauczania wynika konieczność prowadzenia ćwiczeń, w tym laboratoryjnych.
  5. Podział na grupy jest obowiązkowy na zajęciach z języków obcych i informatyki
    w oddziałach powyżej 24 uczniów oraz podczas ćwiczeń, w tym laboratoryjnych, w oddziałach liczących powyżej 30 uczniów.
  6. W przypadku oddziałów liczących odpowiednio mniej niż 24 uczniów lub mniej niż 30 uczniów, podziału na grupy na zajęciach można dokonywać za zgodą organu  prowadzącego szkołę.
  7. Zajęcia z wychowania fizycznego są prowadzone w grupach liczących od 12 do 26 uczniów.
  8. Organizację stałych, obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć edukacyjnych określa tygodniowy rozkład zajęć ustalony przez dyrektora szkoły na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacyjnego z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy.
  9. Niektóre zajęcia obowiązkowe, zajęcia wyrównawcze, koła zainteresowań i inne zajęcia nadobowiązkowe mogą być prowadzone poza systemem klasowo – lekcyjnym
    w grupach oddziałowych, między oddziałowych, a także w formie wycieczek wyjazdowych.
  10. Godzina lekcyjna trwa 45 minut. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć edukacyjnych w czasie od 30 do 60 minut, zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć ustalony w tygodniowym rozkładzie zajęć.
  11. Uczniowie gimnazjum, którzy po rocznym uczęszczaniu do gimnazjum i ukończeniu 15 roku życia nie rokują ukończenia gimnazjum w normalnym trybie, mogą być kierowani do klasy przysposabiającej do pracy zawodowej.
  12. Dla realizacji  zadań statutowych gimnazjum zapewnia możliwość korzystania z: 

    1) pomieszczeń do nauki,

    2) biblioteki i czytelni,

    3) zespołu urządzeń sportowych,

    4) szatni szkolnej,

    5) świetlicy.

  13. Organizacja pracy biblioteki szkolnej i zadania nauczyciela bibliotekarza:

    1) biblioteka szkolna jest pracownią służącą realizacji potrzeb i zainteresowań uczniów, zadań dydaktyczno – wychowawczych gimnazjum, doskonaleniu pracy nauczyciela, popularyzowaniu wiedzy pedagogicznej wśród rodziców oraz wiedzy o regionie,

    2) zbiory biblioteki szkolnej obejmują dokumenty piśmiennicze i materiały audiowizualne  niezbędne do realizacji zadań gimnazjum,

    4) rodzaje zbiorów i sposób ich opracowania określają odrębne przepisy,

    5) działalnością biblioteki kieruje nauczyciel bibliotekarz,

    6) uczniowie stają się czytelnikami na podstawie zapisu w dzienniku lekcyjnym, nauczyciele i inni pracownicy szkoły na podstawie legitymacji służbowej, a rodzice  na podstawie karty czytelnictwa dziecka i dowodu osobistego,

    7) lokal biblioteczny umożliwia:

    a) gromadzenie i opracowanie zbiorów,

    b) korzystanie z księgozbioru podręcznego,

    c) wypożyczenie zbiorów poza bibliotekę,

    d) prowadzenie przysposobienia czytelniczo – informacyjnego,

    8) godziny pracy biblioteki ustala dyrektor gimnazjum, dostosowując je do tygodniowego rozkładu zajęć w sposób umożliwiający dostęp do jej zbiorów podczas zajęć lekcyjnych i po ich zakończeniu,

    9) do zadań nauczyciela bibliotekarza obejmujących pracę pedagogiczną należą w szczególności:

    a) udostępnienie zbiorów z wypożyczalni i czytelni,

    b) udzielenie potrzebnych czytelnikom informacji,

    c) udzielenie porad przy wyborze lektury,

    d) prowadzenie zajęć z przysposobienia czytelniczo – informacyjnego,

    e) informowanie wychowawców na podstawie prowadzonej statystyki o liczbie wypożyczeń w poszczególnych oddziałach klasowych,

    f)  prowadzenie różnych form upowszechniania czytelnictwa,

    g) opieka nad uczniami oczekującymi na rozpoczęcie zajęć lub po zajęciach z powodu ich dojazdu do szkoły,

    h) zastępowanie nieobecnych nauczycieli na polecenie dyrektora gimnazjum,

    10)  do zadań nauczyciela bibliotekarza obejmujących prace organizacyjno – techniczne należą w szczególności:

    a) gromadzenie zbiorów zgodnie z obowiązującymi przepisami i normami bibliograficznymi,

    b) zabezpieczenie zbiorów przed zniszczeniem,

    c) sporządzanie planu pracy i harmonogramu zajęć z przysposobienia czytelniczo – informacyjnego,

    d) sporządzanie okresowych i rocznych sprawozdań,

    11)  szczegółowe zasady korzystania z biblioteki i czytelni określa regulamin.

  14. Dla uczniów, którzy muszą dłużej przebywać w gimnazjum ze względu na dojazd, szkoła organizuje świetlicę.
  15. W świetlicy prowadzone są zajęcia w grupach wychowawczych. Grupa wychowawcza
    w świetlicy nie powinna przekraczać 25 uczniów. 
  16. Uczeń gimnazjum jest zobowiązany zrealizować projekt edukacyjny, który jest przedsięwzięciem edukacyjnym realizowanym przez zespół uczniów przy wsparciu nauczyciela, mającym na celu  rozwiązanie konkretnego problemu z zastosowaniem różnorodnych metod. Regulamin realizacji projektów edukacyjnych stanowi załącznik do niniejszego statutu. 

ROZDZIAŁ  V.    NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY 

  1. Zasady zatrudniania nauczycieli i innych pracowników gimnazjum określają odrębne przepisy.
  2. W gimnazjum, która liczy co najmniej 12 oddziałów tworzy się stanowisko wicedyrektora.
  3. Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą oraz jest odpowiedzialny za jakość tej pracy i bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczniów.
  4. Nauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziale tworzą zespół, którego zadaniem jest w szczególności ustalenie zestawu programów nauczania dla danego oddziału oraz jego modyfikowanie w miarę potrzeb.
  5. Nauczyciele mogą tworzyć zespoły wychowawcze, zespoły przedmiotowe lub inne zespoły problemowo – zadaniowe ( w tym zespół do spraw realizacji projektów edukacyjnych, ewaluacji wewnętrznej oraz zespól do spraw pomocy psychologiczno – pedagogicznej ).
  6. Pracą zespołu kieruje przewodniczący powołany przez dyrektora na wniosek zespołu.
  7. Do podstawowych zadań nauczyciela należy: 

    1) prawidłowa realizacja programu edukacyjnego gimnazjum i dążenie do osiągania jak najlepszych wyników,

    2) rzetelne i systematyczne przygotowywanie się do zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych. Nauczyciel opracowuje w formie pisemnej planowaną półroczną działalność dydaktyczno –opiekuńczo - wychowawczą, zgodnie z formą ustaloną przez nadzór pedagogiczny szkoły, a nauczyciel rozpoczynający pracę w zawodzie także konspekty prowadzonych lekcji (nie dłużej niż 2 lata),

    3) udzielanie pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych ucznia,

    4) udział w zebraniach rady pedagogicznej oraz realizowanie jej uchwał,

    5) pełnienie dyżurów podczas przerw międzylekcyjnych – sprawowanie nadzoru nad uczniami,

    6) zapewnianie bezpieczeństwa powierzonych jego opiece uczniów,

    7) udział w organizowanych przez gimnazjum szkoleniach (w tym bhp),

    8) troska o warsztat pracy oraz estetykę przydzielonych gabinetów lub pracowni,

    9) obiektywna ocena uczniów,

    10) doskonalenie zawodowe,

    11) informowanie rodziców z inicjatywy własnej i na każde żądanie o wynikach i postępach w nauce,

    12) systematyczna współpraca z rodzicami (prawnymi opiekunami) uczniów.

    13) udzielanie pomocy psychologiczno- pedagogicznej uczniom i ich rodzicom w formie porad, konsultacji i warsztatów, w tym w zakresie doradztwa edukacyjno- zawodowego.

    14) nauczyciel jest członkiem zespołu, utworzonego przez Dyrektora w celu udzielania pomocy psychologiczno- pedagogicznej, opracowania planu działań wspierających (w tym kart indywidualnych potrzeb uczniów) oraz indywidualnych programów edukacyjno - terapeutycznych uwzględniających zalecenia zawarte w orzeczeniach o potrzebie kształcenia specjalnego.

  8. Oddziałem opiekuje się nauczyciel wychowawca.
  9. Do zadań wychowawcy klasy należy:

    1) organizowanie i kierowanie pracą wychowawczą w przydzielonym oddziale (klasie),

    2) inspirowanie działań zespołowych i indywidualnych uczniów,

    3) rozwiązywanie konfliktów w zespole uczniów oraz pomiędzy uczniami, a innymi członkami społeczności szkolnej,

    4) planowanie i organizowanie wspólnie z uczniami i ich rodzicami różnych form życia zespołowego,

    5) otaczanie indywidualną opieką każdego ucznia,

    6) współdziałanie z nauczycielami i pedagogiem w celu koordynacji działalności dydaktyczno – wychowawczej i opiekuńczej,

    7) stały kontakt z rodzicami ucznia, wymiana spostrzeżeń i informacji dotyczących wyników wspólnych działań wychowawczych,

    8) informowanie rodziców o wymaganiach programowych gimnazjum oraz kryteriach ocen,

    9) informowanie rodziców o wynikach klasyfikacji,

    10) organizowanie nie rzadziej niż raz na kwartał zebrań klasowych z  rodzicami,

    11) prowadzenie dokumentacji oddziału oraz nadzór nad dziennikiem lekcyjnym,

    12) czuwanie nad realizacją obowiązku szkolnego. Regulamin usprawiedliwień nieobecności uczniów gimnazjum stanowi załącznik do niniejszego statutu.           

  10. Dla zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności wskazane jest, aby wychowawca opiekował się tym samym oddziałem w całym etapie kształcenia.
  11. Do zadań pedagoga szkolnego należy:

    1) koordynacja współpracy z poradnią psychologiczno-pedagogiczną i innymi poradniami specjalistycznymi w zakresie konsultacji metod i form pomocy udzielanej uczniom w szkole,

    2) opiniowanie wniosków uczniów lub rodziców (opiekunów) w sprawach dotyczących realizacji obowiązku szkolnego,

    3) prowadzenie dziennika pedagoga wg zasad i wzoru określonego odrębnymi przepisami,

    4) prowadzenie teczek indywidualnych uczniów zawierających dokumentację prowadzonych badań i czynności uzupełniających,

    5) współpraca z wychowawcami i nauczycielami.

  12. Do zadań nauczyciela  - wychowawcy świetlicy należy:

    1) organizowanie i prowadzenie zajęć świetlicowych,

    2) opieka nad uczniami podczas zajęć oraz podczas spożywania posiłków,

    3) troska o estetykę pomieszczeń świetlicy,

    4) współpraca z pedagogiem szkolnym i rodzicami (prawnymi opiekunami) uczniów.

  13. Zadania pozostałych pracowników gimnazjum określają szczegółowe zakresy czynności ustalone przez dyrektora gimnazjum . 
  14. Do zadań doradcy zawodowego należy:

    1) udzielanie  indywidualnych edukacyjno - zawodowych porad uczniom i rodzicom;

    2) prowadzenie zajęć grupowych przygotowujących uczniów do świadomego planowania kariery i podjęcia roli zawodowej;

    3) gromadzenie, aktualizowanie i udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych;

    4) wskazywanie uczniom, rodzicom dodatkowych źródeł informacji na poziomie regionalnym, ogólnokrajowym, dotyczące rynku pracy, trendów rozwojowych w świecie zawodów i zatrudnienia;

    5) systematycznie diagnozowanie zapotrzebowania poszczególnych uczniów na informacje edukacyjne i zawodowe

    6) wskazywanie uczniom, rodzicom i nauczycielom alternatywnych możliwości kształcenia dla uczniów z problemami emocjonalnymi i dla uczniów niedostosowanych społecznie;

    7) koordynowanie działalności informacyjno- doradczej na terenie szkoły;

    8) współpraca z Radą Pedagogiczną w zakresie tworzenia i zapewnienia ciągłości działań w zakresie doradztwa edukacyjno - zawodowego, określonych w Wewnątrzszkolnym Systemie Doradztwa Zawodowego gimnazjum. 

  15. Do zadań zespołu d/s. pomocy psychologiczno-pedagogicznej należy w szczególności:

    1) ustalenie zakresu, w którym uczeń wymaga pomocy psychologiczno- pedagogicznej z uwagi na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne, w tym szczególne  uzdolnienia;

    2) określenie zalecanych form, sposobów i okresu udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej;

    3) zaplanowanie działań z zakresu doradztwa edukacyjno-zawodowego i sposobu ich  realizacji;

    4) ocena efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej uczniowi. 

ROZDZIAŁ  VI.   UCZNIOWIE GIMNAZJUM 

  1. Szkoła przyjmuje absolwentów szkół podstawowych zamieszkałych w obwodzie gimnazjum oraz uczniów spoza obwodu gimnazjum , na prośbę rodziców (prawnych opiekunów ). 
  2. Uczeń ma prawo do: 

    1) właściwie zorganizowanego procesu kształcenia, zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej,

    2) opieki wychowawczej i warunków pobytu w gimnazjum zapewniających bezpieczeństwo, ochronę przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej oraz ochronę poszanowania jego godności,                                   

    3) korzystania z pomocy stypendialnej bądź doraźnej, zgodnie z odrębnymi przepisami,

    4) życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno – wychowawczym,

    5) swobody wyrażania myśli i przekonań w szczególności dotyczących życia szkoły, a także światopoglądowych i religijnych – jeśli nie narusza tym dobra innych osób,

    6) rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów,

    7) sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny oraz ustalonych sposobów kontroli postępów w nauce,

    8) pomocy w przypadku trudności w nauce,

    9) korzystania z poradnictwa psychologiczno – pedagogicznego,

    10) korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, pomocy   naukowych, księgozbioru,

    11) wpływania na życie szkoły przez działalność samorządową  oraz zrzeszanie się w organizacjach działających w gimnazjum,

    12) powiadamiania z tygodniowym wyprzedzeniem o terminie  pisemnych prac kontrolnych. W ciągu dnia nie  może być więcej niż jedna praca kontrolna, a w ciągu tygodnia nie więcej niż trzy prace.

  3. Uczeń ma obowiązek:

    1) przestrzegania postanowień statutu gimnazjum,

    2) systematycznego i aktywnego uczestnictwa w zajęciach lekcyjnych i życiu szkoły,

    3) przestrzegania zasad kultury współżycia w odniesieniu do kolegów, nauczycieli i innych pracowników gimnazjum,

    4) dbania o własne życie, zdrowie, higienę oraz rozwój,

    5) dbania o wspólne dobro, ład i porządek w gimnazjum,

    6) szanowania godności osobistej, poglądów i przekonań innych osób,

    7) systematycznego przygotowania się do zajęć szkolnych. 

   

ROZDZIAŁ  VI.   UCZNIOWIE GIMNAZJUM 

  1. Szkoła przyjmuje absolwentów szkół podstawowych zamieszkałych w obwodzie gimnazjum oraz uczniów spoza obwodu gimnazjum , na prośbę rodziców (prawnych opiekunów ). 
  2. Uczeń ma prawo do: 

    1) właściwie zorganizowanego procesu kształcenia, zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej,

    2) opieki wychowawczej i warunków pobytu w gimnazjum zapewniających bezpieczeństwo, ochronę przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej oraz ochronę poszanowania jego godności,                                   

    3) korzystania z pomocy stypendialnej bądź doraźnej, zgodnie z odrębnymi przepisami,

    4) życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno – wychowawczym,

    5) swobody wyrażania myśli i przekonań w szczególności dotyczących życia szkoły, a także światopoglądowych i religijnych – jeśli nie narusza tym dobra innych osób,

    6) rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów,

    7) sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny oraz ustalonych sposobów kontroli postępów w nauce,

    8) pomocy w przypadku trudności w nauce,

    9) korzystania z poradnictwa psychologiczno – pedagogicznego,

    10) korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, pomocy   naukowych, księgozbioru,

    11) wpływania na życie szkoły przez działalność samorządową  oraz zrzeszanie się w organizacjach działających w gimnazjum,

    12) powiadamiania z tygodniowym wyprzedzeniem o terminie  pisemnych prac kontrolnych. W ciągu dnia nie  może być więcej niż jedna praca kontrolna, a w ciągu tygodnia nie więcej niż trzy prace.

  3. Uczeń ma obowiązek:

    1) przestrzegania postanowień statutu gimnazjum,

    2) systematycznego i aktywnego uczestnictwa w zajęciach lekcyjnych i życiu szkoły,

    3) przestrzegania zasad kultury współżycia w odniesieniu do kolegów, nauczycieli i innych pracowników gimnazjum,

    4) dbania o własne życie, zdrowie, higienę oraz rozwój,

    5) dbania o wspólne dobro, ład i porządek w gimnazjum,

    6) szanowania godności osobistej, poglądów i przekonań innych osób,

    7) systematycznego przygotowania się do zajęć szkolnych.

  ROZDZIAŁ   VI. a   NAGRODY  I  KARY 

  1. Nagrody mogą być przyznawane za:

    a) osiągnięcia w nauce i wzorowe zachowanie,

    b) wybitne osiągnięcia w konkursach, zawodach, turniejach, itp.

    c) pracę społeczną na rzecz gimnazjum i środowiska,

    d) wzorową postawę, dzielność i odwagę.

  2. W gimnazjum przewiduję się następujące nagrody dla uczniów:  

    1)    nagrody indywidualne:

    a) pochwała wychowawcy wobec całej klasy,

    b) pochwała wychowawcy lub dyrektora gimnazjum w obecności społeczności szkolnej,

    c) list gratulacyjny do rodziców,

    d) nagroda książkowa,

    e) dyplom,

    f)  umieszczenie nazwiska ucznia na szkolnej lub internetowej tablicy ogłoszeń,

    g) świadectwo z wyróżnieniem wg obowiązujących przepisów,

    h) stypendium za wyniki w nauce,

    i)  inne ( nagroda rzeczowa, pokrycie kosztów wycieczki itp.)

    2) nagrody zbiorowe przyznawane klasie:

    a) dofinansowanie wycieczki,

    b) dofinansowanie imprez klasowych,

    c) puchar przechodni dyrektora gimnazjum za najlepsze wyniki w nauce lub współzawodnictwie sportowym 

  3. O przyznanie nagród rzeczowych i finansowych wnioskować mogą:

    1) nauczyciele, wychowawcy,

    2) Samorząd Uczniowski,

    3) Rada Rodziców,

    4) Dyrektor Gimnazjum,

    5) organizacje młodzieżowe.   

  4. Nagrody rzeczowe i finansowe przyznaje Rada Pedagogiczna. 
  5. Za nieprzestrzeganie postanowień Statutu, a w szczególności uchybianie obowiązkom, o których mowa w pkt.3 rozdział VI., uczeń może zostać ukarany:

    1) ustnym upomnieniem wychowawcy  wobec klasy,

    2) naganą wychowawcy z wpisem do dziennika i powiadomieniem rodziców lub prawnych opiekunów ucznia,

    3) ustnym upomnieniem dyrektora gimnazjum wobec społeczności szkolnej,

    4) zawieszeniem w prawach do udziału w zajęciach pozalekcyjnych przez wychowawcę klasy lub dyrektora gimnazjum,

    5) pozbawieniem prawa udziału w organizowanych przez klasę lub gimnazjum imprezach rozrywkowych, wycieczkach, itp.( kary te wymierzone są na czas określony przez wychowawcę),

    6) obniżeniem oceny z zachowania  - do nieodpowiedniej włącznie,

    7) pracą, społecznie użyteczną na rzecz gimnazjum – po zajęciach lekcyjnych,

    8) przeniesieniem do równoległej klasy na wniosek Rady Pedagogicznej.

    9) w przypadku, gdy uczeń notorycznie narusza obowiązki statutowe, dopuścił się czynności chuligańskich o znacznym stopniu szkodliwości moralnej czy materialnej, znalazł się w stanie wskazującym na spożycie alkoholu lub środków odurzających i żadne środki dyscyplinarne nie są w stanie zmienić jego postępowanie, dyrektor gimnazjum ma prawo wystąpić do Kuratora Oświaty z wnioskiem o przeniesienie ucznia do innej szkoły.

  6. Zastosowana kara powinna być adekwatna do popełnionego uchybienia. Kary nie mogą  być stosowane w sposób naruszający nietykalność i godność osobistą ucznia. 
  7. Kara może być udzielona indywidualnie uczniowi lub zespołowi klasowemu. 
  8. Kara może być zawieszona na czas próbny, jeżeli uczeń uzyska poręczenie Samorządu Uczniowskiego. Decyzje w tym względzie podejmuje Dyrektor Gimnazjum lub Rada Pedagogiczna.
  9. Ukarany uczeń lub jego rodzice mają prawo odwołać się pisemnie od decyzji w sprawie zastosowania kary w ciągu 7 dni od jej nałożenia do Dyrektora Gimnazjum. 
  10. Dyrektor rozpatruje odwołanie najpóźniej w ciągu 7  dni od jego otrzymania. Decyzja Dyrektora jest ostateczna. 
  11. Przepisu dotyczącego odwoływania się od nałożonej kary nie stosuje się w wypadku upomnień czy nagany udzielonej w trybie      natychmiastowym.
  12. Wszelkie kary przyznawane uczniom są konfrontowane z klasą, do której uczeń uczęszcza.
  13. Wnioski w sprawie kar mogą składać przedstawiciele uczniów, rodziców, wychowawcy, nauczyciele, pracownicy gimnazjum. 
  14. Gimnazjum ma obowiązek informowania rodziców (prawnych opiekunów) ucznia o przyznanej mu nagrodzie lub zastosowaniu wobec niego kary. Obowiązek ten spoczywa na wychowawcy klasy.

ROZDZIAŁ  VII.    POSTANOWIENIA KOŃCOWE  

  1. Gimnazjum używa pieczęci urzędowej zgodnie z odrębnymi przepisami.
  2. Gimnazjum posiada sztandar, którego wizerunek określa załącznik graficzny do niniejszego statutu.
  3. Gimnazjum nadaje imię organ prowadzący na wniosek rady gimnazjum lub wspólny wniosek rady pedagogicznej, rady rodziców  i samorządu uczniowskiego.
  4. Gimnazjum prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami. 
  5. Zasady prowadzenia przez gimnazjum gospodarki finansowej i materiałowej określają odrębne przepisy. 
  6. Do chwili powołania rady szkoły jej zadania wykonuje rada pedagogiczna w porozumieniu z pozostałymi organami szkoły.
  7. Sprawy, których nie reguluje statut gimnazjum określają odrębne przepisy.
  8. Wnioskiem o zmianę statutu lub jego części może wystąpić:

    1) dyrektor gimnazjum,

    2) rada pedagogiczna,

    3) rada gimnazjum,

    4) rada rodziców,

    5) samorząd uczniowski.

  9. Organem kompetentnym do uchwalania zmian Statutu jest Rada Pedagogiczna, która upoważnia dyrektora do wydawania w drodze obwieszczenia tekstu jednolitego Statutu
    w przypadku wprowadzenia w nim zmian naruszających więcej niż 5 jednostek redakcyjnych Statutu.
  10. Zmiany do Statutu mogą być wprowadzone w przypadku zmian przepisów prawnych, na podstawie, których Statut został opracowany lub w szczególnie uzasadnionych przypadkach z inicjatywy każdego z organów Gimnazjum
  11. Nowelizacja Statutu może polegać na uchylaniu, zmianie lub uzupełnianiu dotychczasowych przepisów.
  12. Uchwała nowelizująca wymienia uchylane, zmieniane lub uzupełniane przepisy, podając zarazem treść tych przepisów.
  13. Dyrektor Gimnazjum po nowelizacji Statutu opracowuje i publikuje tekst ujednolicony Statutu Gimnazjum im. Zjednoczonej Europy w Starkowie.
  14. Jednolity tekst Statutu zostaje podany do publicznej wiadomości poprzez umieszczenie Statutu na stronie internetowej Gimnazjum oraz podanie informacji o wprowadzonych zmianach uczniom i ich rodzicom (opiekunom prawnym)

Osoby odpowiedzialne

Autor:Izabela Łazuga
Odpowiada:Dorota Czupryniak
Wytworzył:Dorota Czupryniak
Data ostatniej zmiany:2014-05-06 09:45:39
Powrót

Statystyki

Odwiedzin na stronie: 1628