Biuletyn Informacji Publicznej
Szkoła Podstawowa im. Zjednoczonej Europy w Starkowie
drukuj

Archwium - Program wychowawczy

PROGRAM WYCHOWAWCZY GIMNAZJUM W STARKOWIE 

Niniejszy dokument stanowi załącznik do Statutu Gimnazjum w Starkowie.

 

Na podstawie załącznika nr l do Rozporządzenia Ministra edukacji Narodowej z dnia 15 lutego 1999r. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego / Dz. U. Nr 14 z 23 lutego 1999r. poz.129/ oraz załącznika nr 2 do Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15 lutego 1999r. w sprawie ramowego statutu publicznej sześcioletniej szkoły podstawowej i publicznego gimnazjum /Dz. U. Nr 14 z 23 lutego 1999r. póz. 131/ wprowadza się od l września 2000r. w Gimnazjum w Starkowie nowelizację Programu Wychowawczego.

CELE OGÓLNE:

I.  Kształtowanie umiejętności psychospołecznych.

II. Wychowanie do rozwoju intelektualnego.

III. Zagrożenia i patologie.

IV. Rodzina, społeczność lokalna, państwo.

V. Wychowanie do zdrowia psychicznego i fizycznego. 

DZIAŁ I: KSZTAŁTOWANIE UMIEJĘTNOŚCI PSYCHOSPOŁECZNYCH 

CEL SZCZEGÓŁOWY nr l: Skuteczne porozumiewanie się 

  • uczeń umie skutecznie przekazywać i odbierać informacje
  • aktywnie słuchać,
  • nadawać i odbierać komunikaty w różnych formach pozawerbalnych,
  • rozwiązywać konflikty,
  • wczuwać się w sytuację innych (empatia),
  • być asertywnym,

Obszary działań

  • świetlica, klasa, biblioteka,
  • imprezy szkolne i pozaszkolne,

Monitoring

  • obserwacja, rozmowa, symulacja sytuacji,  

CEL SZCZEGÓŁOWY nr 2: Moje mocne i słabe strony.

  • uczeń dokonuje samooceny, świadomie wykorzystuje swoje atuty,
  • potrafi pracować nad sobą,

Obszary działań

  • koła zainteresowań,
  • kluby,
  • indywidualne rozmowy z pedagogiem, psychologiem, wychowawcą,

Monitoring

  • analiza wytworów pracy uczniów, 

CEL SZCZEGÓŁOWY nr 3: Radzenie sobie z uczuciami

  • uczeń wie, że uczucia nie zależą od niego,
  • uczeń nie boi się swoich uczuć,
  • umie je nazywać i wyrażać,

Obszary działań

  • zespół klasowy,
  • organizacje,
  • zajęcia poza lekcyjne,

Monitoring

  • ankieta, obserwacja, 

CEL SZCZEGÓŁOWY nr 4: Odpowiedzialność za siebie i rówieśników

  • uczeń umie udzielić pomocy,
  • zna dotyczące go prawa,
  • zna zasady moralne,
  • dostrzega potrzeby innych,  

Obszary działań:

  • klasa,
  • amorząd,
  • imprezy,

Monitoring

  • obserwacja,
  • ankieta,
  • rozmowa, 

CEL SZCZEGÓŁOWY nr 5: Dostrzeganie potrzeb własnych i innych.

  • uczeń wie, co to są potrzeby, umie je nazywać,
  • zna hierarchię potrzeb,
  • reaguje na potrzeby innych,

Obszary działań:

  • świetlica,
  • środowisko klasowe,
  • zajęcia pozalekcyjne,

Monitoring

  • obserwacja, 

CEL SZCZEGÓŁOWY nr 6: Koleżeństwo, przyjaźń, zakochanie.

  • potrafi przyjąć postawę koleżeństwa, zawiązać przyjaźnie,
  • poważnie traktuje miłość, zakochanie,
  • szanuje uczucia innych,

Obszary działań

  • klasa, imprezy klasowe,
  • ścieżki edukacyjne, WYCHOWANIE DO ŻYCIA W RODZINIE,

Monitoring

  • symulacja sytuacji,
  • rozmowa,
  • obserwacja,
  • testy socjometryczne,

DZIAŁ II: WYCHOWANIE DO ROZWOJU INTELEKTUALNEGO 

CEL SZCZEGÓŁOWY nr l: Ukierunkowywanie uczniów na wydobywanie z treści poszczególnych przedmiotów elementów wychowawczych.

  • uczeń w drodze refleksji potrafi docenić sens swojej edukacji,
  • bliżej poznaje siebie, dostrzega wartość swego działania,
  • wykształca w sobie poczucie własnej wartości, pomaga i przyjmuje wsparcie,
  • pogłębia i poszerza wiedzę z przedmiotów nauczania,
  • dąży do dyscypliny umysłowej, ładu i porządku,

Obszary działań

  • ścieżki edukacyjne, przedmioty nauczania,

Monitoring

  • obserwacja i ocena dokonywana przez nauczycieli przedmiotów i wychowawców,
  • samoocena osiągnięć edukacyjnych, 

CEL SZCZEGÓŁOWY nr 2: Motywowanie do działania.

  • uczeń dostrzega przydatność swojej edukacji, umie się uczyć,
  • widzi wartość swojego działania, potrafi praktycznie wykorzystać zdobytą wiedzę, dba o rozwijanie swoich zainteresowań,
  • podejmuje nowe wyzwania,

Obszar działań

  • wychowawca, nauczyciele przedmiotów, rodzice, 
  • biblioteka, świetlica, koła zainteresowań. Szkolny Klub Wolontariusza 

CEL SZCZEGÓŁOWY nr 3: Budzenie zainteresowania zajęciem edukacyjnym.

  • uczeń podejmuje nowe wyzwania, potrafi odnaleźć dla siebie najciekawsze dziedziny życia,
  • wyciąga wnioski ze swoich niepowodzeń, potrafi zmienić sposób postępowania, ma potrzebę zwrócenia się o pomoc do nauczycieli, rodziców, kolegów,
  • dostrzega potrzebę dalszej nauki, planuje własny rozwój,
  • ma różnorodne zainteresowania, potrafi twórczo myśleć, rozwija ciekawość poznawczą, umie korzystać ze źródeł informacji,

Obszary działań:

  • zajęcia edukacyjne ,konkursy przedmiotowe i artystyczne, indywidualna praca z uczniem  zdolnym , prezentacja osiągnięć uczniów, aktywizujące metody pracy,
  • świetlica, biblioteka, koła zainteresowań,
  • nauczyciele przedmiotów,

Monitoring

  • obserwacja i ocena dokonań przez ucznia, nauczyciela, dyrektora,

DZIAŁ III: ZAGROŻENIA I PATOLOGIE

CEL SZCZEGÓŁOWY nr l: Rozpoznawanie niebezpiecznychsytuacji sytuacji. 

  • zna i umie rozpoznać zagrożenia ze strony obcej osoby
  • rozpoznaje zagrożenia ze strony środowiska
  • umie komunikować swoje potrzeby nauczycielowi,
  • zna osoby, do których może zwrócić się o pomoc w sytuacjach trudnych:
    • rodzice,rodzina,
    • wychowawca, pedagog szkolny,
    • telefon zaufania,niebieska linia.

Obszary działań

  • klasa, świetlica,

Monitoring

  • pogadanki, rozmowa, obserwacja nauczyciela, 

CEL SZCZEGÓŁOWY nr 2: Świadome unikanie niebezpiecznych sytuacji i zagrożeń.

  • potrafi odmówić ( papierosy, alkohol, narkotyki, rozboje),
  • potrafi przekonać rówieśników o słuszności odmowy (j. w.),
  • zna zgubne skutki nałogów,

Obszary działań

  • zajęcia z zakresu profilaktyki uzależnień ("Program siedmiu kroków", "Dziękuję, nie"),
  • pogadanki, prelekcje,
  • świetlica,
  • lekcje wychowawcze,
  • spotkania ze specjalistami,

Monitoring

  • ankiety, sprawozdania,
  • obserwacja i ocena zachowania i postawy ucznia, 

CEL SZCZEGÓŁOWY nr 3: Nowe zagrożenia i problemy.

  • uczeń zna problemy chorób społecznych (AIDS, żółtaczka typu B, przemoc, wykorzystywanie seksualne, terroryzm wobec dzieci, sekty),
  • świadomie unika niebezpiecznych sytuacji,
  • ma ograniczone zaufanie do przygodnie napotkanych ludzi, stwarzających sytuacje zagrożenia,

Obszary działań

  • lekcje wychowawcze, prelekcje,

Monitoring  

  • ankiety, pogadanki, ocena postawy ucznia,  

CEL SZCZEGÓŁOWY nr 4: Ja i grupa rówieśnicza.

  • dostrzega zły wpływ rówieśników agresywnych, niedostosowanych społecznie,
  • potrafi publicznie potępić negatywne postępowanie,
  • odsuwa się świadomie od grupy stosującej rozbój,
  • stara się wyeliminować złe postępki w swoim zachowaniu,
  • nie ulega złym wpływom grupy,

Obszary działań  

  • zajęcia wychowawcze, pogadanki, rozmowy,

Monitoring

  • obserwacja ucznia, rozmowy, ankiety, 

CEL SZCZEGÓŁOWY nr 5: Świadome korzystanie ze środków masowej komunikacji.

  • ogląda wystawy szkolne, czyta tablice ogłoszeń,
  • słucha komunikatów i programów radiowych, TV, czyta prasę,
  • korzysta z internetu,
  • aktywnie uczestniczy w pogadankach na temat zagrożeń cywilizacyjnych,

Obszary działań:

  • szkoła, zajęcia pozalekcyjne, koła zainteresowań, dom rodzinny,

Monitoring:  

  • rozmowa, obserwacja nauczyciela,

DZIAŁ IV: RODZINA, SZKOŁA, SPOŁECZNOŚĆ LOKALNA, PAŃSTWO

CEL SZCZEGÓŁOWY nr l: Wartość rodziny w życiu człowieka.  

  • uczeń wie, że współtworzy wspólnotę rodzinną będącą najlepszym środowiskiem dla rozwoju człowieka,
  • przygotowywany jest do pełnienia w przyszłości obowiązków rodzicielskich, kultywowaniu tradycji rodzinnych,
  • uczestniczy w kultywowaniu tradycji rodzinnych

Obszar działań

  • rodzina, klasa, zajęcia edukacyjne "Przygotowanie do życia w rodzinie",
  • Monitoring
  • rozmowy, drama, wywiad środowiskowy,  

CEL SZCZEGÓŁOWY nr 2: Rozwijanie samorządności uczniów.

  • poznaje i przestrzega szkolnych i klasowych regulaminów oraz norm pracy w grupie,
  • korzysta ze świetlicy i biblioteki szkolnej,
  • aktywnie uczestniczy w uroczystościach klasowych i szkolnych,
  • interesuje się na bieżąco problemami dotyczącymi klasy, szkoły,
  • współuczestniczy w dekoracji klasy, szkoły,
  • inicjuje różnorodne działania, np. wybory samorządowe, i. t. p.
  • potrafi współpracować z innymi osobami w organizowaniu działań na rzecz klasy, szkoły, środowiska,
  • potrafi włączyć się w akcje organizowane przez klasę, szkołę, środowisko lokalne i zaznaczyć w nich swój udział,

Obszar działań

  • klasa, świetlica, biblioteka,
  • samorząd klasowy i szkolny,

Monitoring

  • wyniki działań ucznia, obserwacja działań, pogadanka,
  • zgłaszane projekty, prezentacja, sprawozdanie, analiza, 

CEL SZCZEGÓŁOWY nr 3: Odpowiedzialność za podejmowane działania.

  • uczeń wie, że podjęte działanie musi wykonać najlepiej, jak umie,
  • potrafi każde zadanie wykonać do końca, w określonym czasie,

Obszar działań

  • klasa, szkoła, organizacje uczniowskie, samorząd klasowy i szkolny,
  • akademie i uroczystości szkolne,

Monitoring

  • ankieta samooceny, diagnoza prowadzona przez uczniów, wyniki działań uczniów, 

CEL SZCZEGÓŁOWY nr 4: Współuczestnictwo w życiu szkoły i środowiska lokalnego.

  • uczeń aktywnie uczestniczy w organizowaniu imprez szkolnych,
  • zna strukturę i działanie władz lokalnych,
  • uczestniczy w uroczystościach organizowanych przez instytucje gminne,
  • zna zasady zachowania w środowisku lokalnym,
  • ujawnia i szanuje postawy patriotyczne, szanuje tradycje narodowe i lokalne, dobrze wyraża się o swoim kraju i miejscowości,
  • zna KONSTYTUCJĘ RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ,
  • Obszar działań
  • szkoła, klasa, świetlica, biblioteka,
  • samorząd klasowy i szkolny, nauczyciel historii,
  • środowisko lokalne,

Monitoring

  • obserwacja własnych dokonań,
  • wyniki działań,
  • dyskusja, 

CEL SZCZEGÓŁOWY nr 5: Jestem Polakiem, więc jestem Europejczykiem.

  • uczeń zna i szanuje inne narodowości,
  • działa w szkolnym klubie europejskim,
  • nawiązuje znajomości z rówieśnikami z innych krajów,
  • zna DEKLARACJĘ PRAW CZŁOWIEKA i KARTĘ PRAW DZIECKA

Obszar działań

  • szkolny klub europejski, KOSS, Internet, zajęcia językowe, biblioteka,

Monitoring

  • wychowawcy klas, nauczyciele języków obcych,

DZIAŁ V: WYCHOWANIE DO ZDROWIA PSYCHICZNEGO I FIZYCZNEGO

CEL SZCZEGÓŁOWY nr l: Zasady zdrowego trybu życia.

  • uczeń potrafi racjonalnie odżywiać się,
  • przestrzega zasad higieny osobistej (utrzymuje w czystości swoją garderobę, ciało oraz włosy),
  • potrafi aktywnie wypoczywać,
  • zachowuje bezpieczeństwo w szkole i poza szkołą,
  • zna podstawowe przepisy ruchu drogowego,

Obszary działań

  • stołówka, sklepik uczniowski,
  • gabinet lekarski, wychowawca, ścieżka prozdrowotna, zajęcia z wf, zajęcia pozalekcyjne, 

Monitoring 

  • pogadanki, obserwacja: rodzice, nauczyciele,
  • spotkania ze specjalistami, 

CEL SZCZEGÓŁOWY nr 2: Dbałość o budynek szkolny i otoczenie szkoły. 

  • uczeń szanuje mienie szkolne,
  • dba o czystość i porządek w szkole i jej otoczeniu,
  • troszczy się o bezpieczeństwo swoje i innych,

Obszar działań: 

  • lekcje wychowawcze, wychowanie komunikacyjne, w f, zajęcia pozalekcyjne, dyżury na korytarzach, 

Monitoring:  

  • pogadanki, obserwacja, analiza realizacji zasad higieny i bezpieczeństwa. 

1. Na podstawie przyjętych celów ogólnych i celów szczegółowych tworzy się Szkolny Program Wychowawczy, obejmujący w sposób całościowy wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym. 

2. Szkolny Program Wychowawczy tworzą następujące segmenty:

  • obserwacja i ocena dokonywana przez nauczycieli przedmiotów i wychowawców,
  • samoocena osiągnięć edukacyjnych,

a) Powinności i treści wychowawcze właściwe dla poszczególnych zajęć edukacyjnych.

b) Zestaw treści i umiejętności o istotnym znaczeniu wychowawczym - ścieżki edukacyjne, które realizowane są na wielu różnych zajęciach edukacyjnych. Plan realizacji poszczególnych ścieżek edukacyjnych powstał w wyniku współpracy wszystkich nauczycieli i wychowawców. 

c) Szkolny system zajęć pozalekcyjnych rozwijających talenty i zainteresowania, postawy i umiejętności społeczne organizacyjne. 

d) Powinności wychowawcze , będące wymiarem pracy edukacyjnej każdego nauczyciela, określone w ramach zadań ogólnych szkoły. 

e) Powinności wychowawców klasowych. 

f) Tematyka i rozkład „godzin z wychowawcą". 

g) Wychowawcze treści zawarte w statucie oraz regulaminie szkolnym. 

h) Działalność samorządu uczniowskiego - zasady funkcjonowania i jego zadania.

i) Program działań przeciwstawiających się złu, zagrożeniom i patologii - wykaz form pomocy wychowawczej dla uczniów, którzy znaleźli się w sytuacjach zagrożenia.

j) Działania zmierzające do wyrównania szans edukacyjnych i życiowych uczniów pochodzących z różnych środowisk.

k) Program opieki i wychowania w świetlicy.

l) Zasady współpracy wychowawczej z rodzicami:

  • Terminarz spotkań z rodzicami;
  • Formy spotkań a rodzicami:
  • z udziałem uczniów, którzy będą mieli możliwość zaprezentowania swoich nowych umiejętności przed rodzicam
  • wspólne rozwiązywanie problemów wychowawczych (np. zajęcia warsztatowe),
  • zapraszanie specjalistów na spotkania i prelekcje w klasach, zgodnie z potrzebami rodziców i uczniów,
  • organizowanie wspólnych dla wszystkich chętnych rodziców spotkań tematycznych. 
  • Pomoc rodzinom niewydolnym wychowawczo:
  • pomoc materialna uczniom,
  • porady udzielane przez wychowawców i pedagoga szkolnego,
  • ścisły kontakt z instytucjami wspomagającymi szkołę, sądem rodzinnym, kuratorem sądowym, policją, GOPS,
  • konsekwentne egzekwowanie realizacji przez uczniów obowiązku szkolnego,
  • zajęcia socjoterapeutyczne z uczniami. 

m) Kalendarz zawodów sportowych, występów artystycznych, wycieczek i rajdów ogólnoszkolnych, itp. 

n) Opis ceremoniału szkolnego, stałych uroczystości różnego typu o charakterze wychowawczym i kulturalnym wraz z ramowym harmonogramem. 

o) System oceniania zachowania uczniów.

p) Szkolny system diagnozowania i ewaluacji - realizowany przez: 

  • gromadzenie odpowiednich, fachowych narzędzi do badania (testy, sprawdziany, ankiety),
  • opracowanie harmonogramu i sposobów przeprowadzania badań (monitorowanie), 
  • opracowanie jednolitego systemu opracowania wyników tak, aby były one porównywalne.

3. Na początku roku szkolnego każdy wychowawca jest zobowiązany do opracowania planu wychowawczego swojej klasy na podstawie niniejszego programu oraz nadzorowania jego realizacji. 

4. Plan wychowawczy danej klasy powinien być spójny ze szkolnym programem wychowawczym i uwzględniać specyficzne zadania wynikające z potrzeb uczniów i rodziców.

5. Szkolny program wychowawczy oraz plany wychowawcze poszczególnych klas powinny być realizowane przez wszystkich nauczycieli przy współpracy rodziców. 

6. Szkolny program wychowawczy ma charakter otwarty i może być modyfikowany i zmieniany w trybie jego uchwalania. 

7. Plany wychowawcze danych klas mogą być uzupełniane i zmieniane przez wychowawców klas po zaopiniowaniu przez szkolną komisję do spraw wychowania. 

8. Szkolny program wychowawczy oraz plany wychowawcze danych klas, są do wglądu u wychowawców klas, dyrektora i w bibliotece szkolnej. 

9. Nadzór nad realizacją i ewaluacją Szkolnego Programu Wychowawczego sprawuje szkolna komisja do spraw wychowania.

Osoby odpowiedzialne

Autor:Izabela Łazuga
Odpowiada:Dorota Czupryniak
Wytworzył:Dorota Czupryniak
Data ostatniej zmiany:2014-11-06 09:29:49
Powrót

Statystyki

Odwiedzin na stronie: 901